REKLAMA

Jak Unia Europejska walczy z kremlowską dezinformacją? - rozmowa z dr Martyną Bildziukiewicz

Homo Science
Data emisji:
2022-05-14 13:40
Audycja:
Czas trwania:
30:47 min.
Udostępnij:

Jaka jest rzeczywista skala rosyjskich działań dezinformacyjnych w Polsce? Rozwiń »
Jak zmienił się modus operandi Kremla w ostatnich miesiącach? - pytamy o to dr Martynę Bildziukiewicz, szefową grupy zadaniowej East StratCom Task Force, która z ramienia Komisji Europejskiej od 7 lat aktywnie zwalcza kremlowską dezinformację w Europie. Grupa przez ten czas wykryła ponad 14 tysięcy internetowych akcji Kremla wymierzonych w państwa europejskie. Wszystkie one są ujawniane w cotygodniowych raportach na stronie EU vs Disinfo. W trzeciej części audycji, dostępnej w podcaście, dr Bildziukiewicz wyjaśnia, z jakich metod korzysta East StratCom Task Force. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL jest z nami zdalnie gość dr Martyna bić Jurkiewicz, która kieruje ich strat com ta kworum, czyli grupą przy komisji europejskiej, która od lat zwalcza kremlowską dezinformację w Europie dzień dobry dzień dobry grupa, którą pani kieruje działa od 2015 roku tak jest tak od lat obserwowana jest rosyjska działalność informacyjna w Europie czy da się jakoś Rozwiń » podać datę, kiedy się to zaczęło i kiedy zaczęła być obserwowana taka skala działań, która doprowadziła do zwrócenia wielu oczu na tę sytuację i rosyjska dezinformacja ma to do siebie, że jest procesem niezwykle niezwykle długim i nawet trudno byłoby powiedzieć, jeżeli chcielibyśmy spojrzeć historycznie, kiedy ona się dokładnie zaczęła natomiast co jest istotne to, że w tej chwili rosyjska dezinformacja używa innych technik innych sposobów dotarcia do nas wszystkich niż w latach np. związku Radzieckiego wówczas oczywiście działalność informacyjna również była bardzo nam bardzo intensywna natomiast z mojej perspektywy patrząc w konkretnym takim momentem, kiedy zaczęliśmy widzieć coraz bardziej intensywne działania na tym froncie jest w 2014 i to jest moment, w którym Rosja atakuje wschód Ukrainy to jest moment, w którym Rosjanek to krem i to jest ten rok też, kiedy został zestrzelony samolot MH 17 wszystkim tym wydarzeniom towarzyszyły dość duże, chociaż w porównaniu z tym mamy dzisiaj nie aż tak duże, ale do tego jeszcze dojdziemy na kampanie dezinformacyjne to jest też ten moment, kiedy to tego dowiedzieliśmy się już po kilku latach co prawda, ale teraz już wiemy, że 2014 rok to jest ten moment, kiedy widzimy pierwsze próby działań w tej najbardziej znanej petersburskiej fabryki trolli w Europie dzięki jem badaniom między nim każdy z inwestycji widzieliśmy, że już przy wyborach do parlamentu europejskiego właśnie 2014 roku pierwsze konta, które potem powiązano z właśnie tą internetową fabryką trolli już próbowały siać zamęt najkrócej mówiąc także jeżeli trzeba by było 1 taki konkretny moment w czasie znaleźć to ja bym powiedziała, że to jest 2014 rok całkiem niedawno przejrzałam sobie kilkanaście grup na Facebooku, które sieją zamęt na rozgrzewają animozje polsko-ukraińskie nazywają Ukraińców będę owcami i spojrzałem sobie na daty założenia tych grup większość z nich powstała właśnie w roku 2014 niektóre na początku 2015 można wiązać te wydarzenia właśnie z tym co pani mówi można wiązać te wydarzenia, chociaż oczywiście należałoby spojrzeć na na te konkretne konta zobaczyć one są faktycznie powiązane z np. właśnie spece z polską fabryką trolli albo z innymi kanałami, których używa krem do co jest myślę, że bardzo ważne i co jesteś dużym wyzwaniem w pracę takich ludzi jak ja i jest to, że dezinformacja szczególnie ta, która jest uprawiana przez krem żywi się podziałami trudnymi tematami, które już istnieją także, jeżeli widzimy np. jakiś przekaz anty ukraiński nie możemy założyć, że każdy z nich jest oferowany przez Kreml, a czasami wystarczy szczególnie w takich sytuacjach jak wojna szczególnie w sytuacji, gdzie mamy bardzo spolaryzowane debata, kiedy coś czarne albo białe tak jak w obecnej sytuacji prawda to znaczy jesteśmy za Ukrainą na szczęście w ogromnej większości albo jesteśmy przeciw niej trudno tutaj być pośrodku prawda, a więc w tych sytuacjach cukrem często robi po prostu wrzuca 1 przekaz czy wrzuca ich bardzo dużo chodzi o to, że w którymś momencie interwencja Kremla może się spokojnie zakończyć, bo ta debata i popularyzacja i te fałszywe przekazy będą żyły własnym życiem nie gniewnie trzeba tam żadnej już dodatkowej interwencji, bo po prostu ci, którzy identyfikują się znaną narracją albo jakiś powodów uważają za atrakcyjną będą podawać dalej i ona będzie już przekazywana, a może pani wiedzieć trochę więcej o strukturze tych służb dezinformacyjnych wspomniała pani o słynnej petersburskiej fabryce trolli, czyli i no firmie oni nazywają firmy powiązane ściśle z z Kremlem natomiast co wiemy więcej czy to jest wszystko się dzieje w tym 1 miejscu czy takich miejsc więcej jak te finansowane, jeżeli chodzi o fabrykę trolli to Petersburski faktycznie jest najbardziej znana z tego co wiemy też operujemy największą skalę, mimo że wiemy już dużo i coraz więcej w pierwszych latach działania wiedzieliśmy o tym jak funkcjonuje przede wszystkim dzięki temu, że było kilka osób, które tam pracowały potem wyszły do, a do nas wszystkich, opowiadając o tym jak jak to działa natomiast, jeżeli mówimy o 1 miejscu to właśnie to nam się wydaje, że to jest operacja w jaki sposób nawet geograficznie ograniczona prawda tymczasem, chociaż mówimy faktycznie jakimś konkretnym budynku, który jest w Petersburgu to ta operacja odbywa się online jest zasięg absolutnie globalne są doniesienia od platform społecznościowych szczególnie od Twittera regularne, gdzie widzimy jak konta w różnych częściach Afryki np. powiązane właśnie z fabryką z tą konkretną fabryką trolli jak próbowały manipulować próbowały dotrzeć do lokalnych odbiorców z widzimy przykłady również w Europie już mówiłam np. w tym o tym przykładzie manipulowania w czasie wyborów do parlamentu europejskiego już 2014 roku także mówimy mówimy o operacji globalnej to, że to, że jest 1 fizyczne miejsce, którego się odbywa to nie jest tym, że sposób ograniczony, ale to jest faktycznie tylko część całej infrastruktury często mówię, że dezinformacja Rosji jest ekosystem i jesteś myślę, że bardzo ważne dla zrozumienia jak dezinformacja funkcjonuje, jakim jest molochem de facto, jakim jest stworem wielu głowach, bo tak mamy właśnie fabrykę trolli i to jest akurat ta część działalności dezinformacyjnej Kremla, który gra się oficjalnie przyznaje, mimo że na jej czele stoi Jewgienij Prigożyn bardzo blisko Putina zresztą również na liście sankcji unijnych właśnie za tego typu działalność sama fabryka trolli zresztą też jest na liście sankcji unijnych natomiast właśnie to jest tylko część siatki oprócz tego mówimy o kanałach telewizyjnych, które są dostępne właśnie w sieciach telewizyjnych w telewizji naziemnej telewizji kablowej również w wielu krajach świata to się teraz bardzo zmienia, ponieważ m.in. właśnie Unia europejska dość mocno reaguje na na to w jaki sposób te kanały działają ogranicza dostępność, ale oprócz tego te kanały mają również swoje odpowiedniki swoje kanały w różnych mediach społecznościowych to jest już, kto jest Facebook to są inne kanały telegram coraz bardziej, bo właśnie Platformy społecznościowe zachodnie coraz mocniej reagują na dezinformację, ale to są również stacje radiowe tam, gdzie łatwiej dotrzeć za pomocą właśnie tego kanału do odbiorców i mówimy tutaj o znowu o globalnej operacji to są również różnego rodzaju portale społeczność przepraszam portale internetowe strony internetowe, które jak m.in. pokazują prace departamentu stanu amerykańskiego są powiązane ze służbami specjalnymi i takie strony, które mogą być państwo znane one występują w kilku językach News front albo stał rząd np. to są strony, które właśnie są powiązane z GRU m.in. które są zresztą wpisana na listę sankcji amerykańskich za to, że są dowody na to, że one próbowały manipulować opinią publiczną przed wyborami prezydenckimi w stanach Zjednoczonych także mówimy o bardzo bardzo różnych kanałach bardzo różnych sposobach dotarcia do konkretnych odbiorców i powinnam też nadmienić, że mówimy o operacji, która się odbywa bardzo rozmaitych językach to nie jest tylko język rosyjski to nie jest tylko język angielski, a w takim razie, jaka jest rzeczywista skala działań, gdy dezinformacyjnych kremlowskich w Europie czy da się jakoś być może liczbowo to wyrazić np. w liczbie ataków, które następują w ciągu miesiąca czy liczbie użytkowników internetu np. którzy są dotknięci tego typu dezinformacją to jest bardzo trudne pytanie, dlatego że przede wszystkim nikt nie jest w stanie niezależnie od tego jak jak dobre mielibyśmy narzędzia monitoringu analizy nikt nie jest w stanie zobaczyć, że tak się wyrażę całego internetu np. dezinformacja Rosji ma to do siebie również, że stale ewoluuje, a więc, jeżeli mamy np. do czynienia z taką sytuacją jak w 2020 roku, kiedy portale, które wymieniłam Sound New front one miały swoje strony na Facebooku i te strony został przez Facebooka zablokowane, ponieważ zachowały się niezgodnie z regułami Facebooka zachowały się autentycznie i ta blokada była dość dość szeroka to znaczy np. gdyby gdyby chciała do państwa poprzez messengera wysłać link to strony to również nie mogłabym tego zrobić, bo dostała informację to jest kanał zablokowany na Facebooku to trwało przez jakiś czas i spowodowało, że mniej ludzi oczywiście przemy poprzez Facebooka dostawało się na tę stronę, więc teoretycznie było to skuteczne, ale tylko do pewnego momentu, bo na oczywiście ci, którzy prowadzą te strony zorientowali się, jaka jest sytuacja i zaczęli szukać nowych odbiorców stworzyli strony, które były dokładnie, że tak się wyrażę akurat bardzo chyba adekwatnie toczka w otoczkę jak te strony oryginalne są frontu czy nie frontu tylko miały inny adres więc, gdybym chciała teraz państwu przez messengera znowu wysłać taki ring to już mogłaby to zrobić, bo w adresie strony internetowej nie było nic dla Facebooka podejrzanego jest ileś takich praktyk, które właśnie służą temu, żeby obchodzić kolejne zakazy i kolejne próby naszego właśnie zablokowania ograniczenia działalności tych stron tych portali tych kąt to nie prowadzi do właśnie 1 konkretnej liczby, którą mogę podać, ale która też nie obrazuje całości zjawiska ta liczba to jest 1 300 000 000USD to jest tyle ile w budżecie Kremla jest zapisane na media ze strony rocznie tak jest rocznie i to w tej kwocie zawiera się ponad 300 000 000USD również rocznie na partii Sputnika, czyli na 2 główne media Kremla, które informują poza granicami Rosji w najróżniejszych językach najróżniejszych platform one są w tej chwili zablokowane w unii europejskiej w ne ze względu na właśnie sankcje Unii natomiast właśnie mówimy o operacji, która jest wspierana setkami setkami milionów dolarów rocznie i też w związku z tym wracając do mojego poprzedniego punktu, ponieważ za tą operacją stoją bardzo duże pieniądze to w takiej sytuacji, kiedy pojawia się właśnie jakaś przeszkoda jakaś blokada jakiś sposób ograniczenia działalności te konta te strony ci aktorzy szukają i mają takie możliwości, żeby szukać nowych sposobów dotarcia do nas obchodzenia tych zakazów itd. itd. czy mamy pojęcie na ile wzrosła wzrósł ten poziom dezinformacji powiedzmy internetowej, bo to jest pewnie łatwiej mierzalne na w związku z wybuchem wojny Ukrainie, czyli drugiej fazy wojny do tej tak tej no tej fazy kres rozpoczęła w lutym czy mamy jakieś liczby proporcje, chociaż coś takiego nie jestem niestety w stanie podać konkretnej liczby po pierwsze dlatego jak właśnie też mówiłem wcześniej jesteśmy w stanie zobaczyć całego internetu też nadążyć ze wszystkimi możliwymi kontami sposobami dotarcia do nas myślę, że teraz widzimy tej dezinformacji więcej po prostu, dlatego że jest więcej do tego jeszcze za chwilę wrócę, owszem, ale również, dlatego że nasze sposoby wykrywania są coraz lepsza tutaj szczególnie uważam, że by zasady bardzo istotna i dobra jest rola platform społecznościowych, które naprawdę w ostatnich miesiącach zrobiły niezwykle dużo nam, żeby wykrywać lepiej, żeby ograniczyć działalność takich kont kart takich kont jak Sputnik wielu innych powiązanych z Rosją, żeby też zdemokratyzować, czyli dawać zarabiać poprzez swoją działalność właśnie np. na YouTubie ne no nie zmienia faktu, że bardzo trudno jest podać jakąś konkretną liczbę, ale co mogę powiedzieć jako punkt pewien odniesienia, chociaż na pewno nie jest wyczerpująca informacja po pierwsze, jeżeli chodzi o przypadki do informacji, które my monitorujemy, a my jako właśnie i strat Contest for mamy bazę w przypadku do informacji na stronie versus dziedzictwo reguły regularnie ją aktualizujemy co tydzień i robimy to 2015 roku i w tej chwili w bazie jest prawie 14 000 przypadków to jest oczywiście mówimy tutaj o skali siedmioletniej niemalże i też trzeba zaznaczyć, że zwierzę w latach naszej działalności mieliśmy dużo dużo bardziej ograniczone możliwości mamy w tej chwili więc, ponieważ byliśmy w stanie zobaczyć więcej byliśmy w stanie też z czasem man odnotować większą liczbę tych przypadków natomiast być może jest to jakiś punkt odniesienia to jest 14 000 i faktycznie jest trochę więcej w ostatnich miesiącach natomiast myślę, że bardziej niż ilościowo warto spojrzeć na ten problem jakościowo i tu przepraszam padnie słowo, bo kończyła się czas pierwszej części w drugiej części ten wątek właśnie w tym miejscu podejmiemy naszym gościem jest dr Martyna Wilk Jurkiewicz, która kieruje i strat com ta kwota, czyli grupą przy komisji europejskiej, która zwalcza kremlowską dezinformację w Europie witamy państwa ponownie druga część audycji Homo science i ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL jest z nami w dalszym ciągu dr Martyna Jurkiewicz szefowa i strat konta z Force grupy przy komisji europejskiej, która od lat zwalcza kremlowską dezinformację w Europie ponownie dzień dobry dzień dobry jeszcze raz rozmawiamy szeroko o sposobach działania rosyjskiej dezinformacji w Europie nie tylko ich to, o czym przed chwilą mówiliśmy to był wzrost liczby ataków działań w lutym 2022 roku wraz z rozpoczęciem drugiej fali agresji Rosji na Ukrainę i ten wzrost nastąpił zarówno w w mediach tradycyjnych, czyli radio telewizja jakich w internecie co bezpośrednio obserwujemy no to, o czym nie powiedzieliśmy, a co powinno wybrzmieć wspomniała pani pod koniec poprzedniego wejścia antenowego o tym, że nastąpiła zdecydowana zmiana jakościowa kremlowskiej dezinformacji w lutym tego roku, jakiego rodzaju zmianę miała pani na myśl miałam na myśli przede wszystkim zmianę w retoryce, bo jeżeli spojrzymy na ostatnie 3 miesiące, które jak już dzisiaj wiemy doprowadziły nas do wojny to z naszej perspektywy nawet nie widzieliśmy większej liczby przypadków dezinformacji w tym okresie, bo ich po prostu jest zawsze dużo szczególnie, jeżeli chodzi o Ukrainę to też pewnie warto powiedzieć, że Ukraina od zawsze jest głównym celem dezinformacji Kremla, jeżeli spojrzymy na bazie wersji Info to przypadki dotyczące Ukrainy te sprawy 40% całej naszej bazy, więc czym w takim chaosie i w takim w takiej sytuacji też przy no trudno zobaczyć jakiś szczególny wzrost, jeżeli się zajmuje tym tematem tak dawna, a ja wejdę słowa i wjazdy z inFakt kropkę i czyli EU to jest strona internetowa, na której właśnie i strat konta kwart, czyli grupa, którą pani kieruje publikuje raporty cotygodniowe od roku 2015 właśnie na temat zwalczania rosyjskiej dezinformacji tak jest, a więc wracając do en rektor ręki, o ile nie widzieliśmy większej liczby przypadków dezinformacji znacząco większej w tych ostatnich miesiącach, które doprowadziły do wojny tyle widzieliśmy zdecydowanie ostrzejszy język i tu też dezinformacja szczególnie te, które atakuje Ukrainę w ogóle karmi się takimi jem niskimi powiedziałabym argumentami retoryką i tak ostro, ale widzieliśmy i tak jeszcze jeszcze jej zaostrzenia jeszcze jeszcze mocniejsze ataki jeszcze bardziej bym taki kierunek, który teraz wiemy chodziło w nim o to, żeby uzasadnić właśnie po prostu rozpoczęcie wojny, ale teraz, żeby być trochę konkretniejsze i tutaj akurat mogę podać bardzo konkretne liczby to, bo badaliśmy to właśnie w takim porównaniu jak wyglądała sytuacja 24lutego jak wyglądała przez 3 miesiące wcześniej 2 główne narracje, w których Kreml używał używa do tej pory, żeby uzasadniać swoją wojnę swoje zbrodnie wojenne to jest narracja o tym, że Ukrainą rządzą naziści i narracja o tym, że Rosja weszła do Ukrainy po to, żeby bronić rosyjskojęzycznej ludności, bo Ukraina popełnia ludobójstwo dla tej ludności i teraz, jeżeli spojrzymy na właśnie słowa kluczowe, czyli ludobójstwo to liczba wzmianek tego słowa w ostatnich miesiącach przed wojną wzrosła o ponad 500% we wszystkich tych mediach w tych kanałach, które my monitorujemy, jeżeli chodzi o słowo naziści nazizm to liczba zmian wzrosła o prawie 300%, a więc to bardzo jasno z naszej perspektywy pokazuje, w którą stronę wręczał Polsce swoją informacyjną nad taktyką i właśnie widzimy, że w dalszym ciągu bazuje przede wszystkim na tych 2 głównych przekazach są oczywiście różne inne, ale te są takie najbardziej najmocniej wybijający się natomiast warto też zaznaczyć, że to nie są przekazy nowe i to jest też przypadek wielu innych przekazów, które Rosja w tej chwili rzuca przestrzeń informacyjną to wszystko już widzieliśmy, ponieważ mamy doświadczenie prawie 7 lat to możemy też powiedzieć też dzięki bazie danych dzięki innym naszym produktom możemy pokazać kłamali chce na ten temat w 2015 roku 2016 roku 2017 itd. itd. ta cała narracja o nazistach została wymyślona pod koniec 2013 roku w reakcji na rewolucję na Majdanie i tam ta kwestia została właśnie po raz pierwszy wykorzystana przez rosyjską dezinformację i potem sukcesywnie stosunkowo regularnie wykorzystywana w przekazach informacyjnych natomiast w tej chwili jest to absolutnie główny główny przekaz podobnie ludobójstwem od kiedy zaczęła się wojna w we wschodniej części Ukrainy 2014 roku od tamtego momentu UE Rosja sugeruje też taki przekaz zagrożonej rosyjskiej ludności którą, którą należy ochronić której, którą morduje Ukraina krócej mówiąc, jaki jest mechanizm rozchodzenia się takich celowych dezinformacyjnych komunikatów w internecie, bo telewizja jest ono działa jak telewizja tak jak to zwykle natomiast i jaki jest udział np. nie wiem, bo tułów takich kont, które są hodowane przez długi czas, ale nie zautomatyzowanych jak boty powiedzmy, że wymyślamy jakiś nowy przekaz, który jest powiedzmy reakcją na nie wiemy masakry budzi coś takiego i jak to idzie jak to jak te rozpowszechniane to oczywiście zależy, bo mówiliśmy już o tym jak jak na różne dużą skalę prowadzone jest operacja jak duże stoją za pieniądze, więc to nie jest także jest tylko 1 sposób działania 1 modus operandi, który dotrze do nas wszystkich wszystko zależy właśnie od od tego gdzie Rosja chce uderzyć ze swoim przekazem do jakiej konkretnej grupy w jakim języku, jakie kanały są popularne w danej społeczności itd. itd. Rosja niestety cały ekosystem do informacji bardzo bardzo dużo o nazwie i naszych zwyczajach przestrzeni informacyjnej, bo w dalszym ciągu są sposobem na rozpowszechnianie danego przekazu natomiast z mojej perspektywy to nie jest najbardziej niebezpieczny przekaz sposób faktycznie jeszcze kilka lat temu myślę, że łatwiej, że tych butów było więcej i że faktycznie to był jeden z bardziej wykorzystywanych kanałów no właśnie rozprzestrzeniania dezinformacji natomiast w tej chwili myślę też dużo nauczyliśmy, a więc takiego bardzo się miernego bota większość nas rozpozna dziwnym np. z dziwną nazwą konta z wieloma cyframi w tym kończ oczywiście nie wszystkie takie konta są botami, ale jest to pewien wyznacznik jest też kilka innych takich znaków ostrzegawczych, które większość z nas wydaje mi się już na tym etapie rozpozna, ale Rosja też to wie, że my się uczymy i w związku z tym znowu wracamy do tej do tego problemu do tej kwestii ewolucji technik i przekazów w tej chwili większy nacisk ze strony właśnie jako systemu jest takie konta, które wyglądają prawdziwe i na siatki kąt to znaczy konta mogą powstawać w w różnych momentach zazwyczaj takim sygnałem ostrzegawczym jest to, że widzimy konto, które powstało np. 2 dni temu nagle ma tysiące tysiące obserwujących chyba jest prezydent Stanów zjednoczonych to jest trochę inna sytuacja to chyba oczywista ne, ale mogą też być konta, które istnieją od wielu wielu lat po prostu sobie Spały przez jakiś czas, a potem są używane właśnie w ramach większej siatki, żeby przekazywać dalej właśnie te fałszywe ND, informując przekazy konta ze sobą współpracują rekrutują czy dzieli się właśnie tym co inne konta, lecz robią też co się zmieniło w ostatnich latach to, że na my nie musimy tutaj mówić o kontach, które mają, których przekazać konkretne np. tweety mają potem są podawane dalej przez tysiące ludzi możemy mówić o kontach, które mają 3 np. Cherry za przeproszeniem ME, bo w ten sposób takie konto jest trudniejsze do wykrycia przez daną Platformę społecznościową, więc nacisk, więc jest bardziej na skalę NATO, żeby takich kont było bardzo dużo niekoniecznie właśnie z wieloma z dużą publicznością, ale że było ich dużej w ten sposób, że były w stanie dotrzeć swoimi przekazami do tych, do których mają dotrzeć, ale to jest tylko wierzchołek góry lodowej jest wiele innych sposobów dotarcia do nas może kiedyś będzie jeszcze okazja, żeby o tym porozmawiać ja chcę tylko uczulić na jedno zjawisko, które nazywa pranie informacji często nie wiemy, skąd ta informacja pochodzi ona może pochodzić właśnie z Kremla bardzo dziękujemy i teraz, ponieważ kończy nam się, czas więc od razu mówię zapraszamy państwa nad trzecią część taką lekką dogrywkę, która będzie dostępna na stronie Radia TOK FM w podcastach natomiast tu na antenie już musimy pożegnać dziękujemy bardzo naszemu gościowi dr Marty nie bić Jurkiewicz, która kieruje i strat konta Skworc, czyli grupą przy komisji europejskiej zwalczająca kremlowską dezinformację w Europie dziękujemy dziękujemy bardzo i zapraszamy państwa do trzeciej podcast nowej części, a poza tym jak co tydzień na naszą audycję na naszą stronę Crazy nauka PL witamy państwa trzecie już tylko internetowej części naszej rozmowy jest z nami dr Martyna Jurkiewicz czy szefowa i strat konta quo grupy przy komisji europejskiej, która zwalcza kremlowską dezinformację w Europie i nasze pierwsze jedyne pytanie wciąż do wejścia antenowego jak re jak i strat konta Skworc reaguje na kremlowską dezinformację, jaki jest modus operandi właśnie tej grupy, którą pani kieruje robimy kilka podstawowych rzeczy po pierwsze, właśnie projekt i verso z Info, o którym trochę rozmawialiśmy, czyli monitorowanie analizowanie dezinformacji, ale też uwrażliwianie na nią też edukowanie jak ona działa jak przed nią bronić i w również w ramach versus Info pokazywanie palcem, czyli mówienie Rosją jest też konkretnie odpowiedzialna za ten rację dezinformacyjną i my mamy na to dowody, ale to jest część bardzo istotna oczywiście, ale nie nie całość naszych działań i myślę, że w ogóle przy walce z informacją potrzebne jest działanie na wielu różnych frontach i ze strony wielu różnych aktorów co my jeszcze robimy robimy też tzw. aktywną komunikację, czyli staramy się dotrzeć wiarygodną informacją w te miejsca, gdzie dezinformacja zostawia największą różnie, a tutaj naszym polem działania są głównie kraje partnerstwa wschodniego, ale także drugą stronę staramy się informować o tym co dzieje się w krajach partnerstwa wschodniego o tym jak też Unia z nimi współpracuje w Unii Europejskiej myślę, że teraz to jest szczególnie istotne w kontekście Ukrainy, żeby przypominać, że tam trwa wojna, bo niestety jesteśmy w takim punkcie akcję to może dla nas Polaków, a my tego my odczuwamy inaczej, bo też widzimy Ukraińców codziennie u nas prawda, ale niestety im dalej na zachód tym mniejsze zrozumienie tej wojny, ale też tym większe zmęczenie już tą wojną jesteśmy teraz w takim momencie, gdzie musimy przypominać również o wojnie na froncie informacyjnym i przypominać o tym jak wspaniale Ukraińcy sobie radzą z tą sytuacją, więc w w tym zakresie proaktywne komunikacja z również również jest bardzo istotna i 1jeden z przykładów naszej działalności ostatnio w tym zakresie to taka kampania możecie państwo znaleźć w różnych mediach społecznościowych hashtag art versus chór chcemy pokazać czy pokazujemy już się jak i Ukrainie jak wojna odbija się na dziedzictwie kulturowym to nie jest coś, o czym myślimy na co dzień prawda, ale wojna dotyka też właśnie cały dorobek kulturowy Ukrainy w tej chwili pokazujemy też jak Ukraińcy walczą, żeby zachować na teren jest możliwe pokazujemy ich psy i wspaniałą pracę w tym zakresie pokazujemy też właśnie inny inne zupełnie od wojny w ten w ten sposób, ale wracając jeszcze do naszych działań kolejna sprawa to wsparcie niezależnych mediów w regionie partnerstwa wschodniego to robić we współpracy z innymi instytucjami Unii Europejskiej i co niezwykle istotne działania polityczne to jest to jest teraz czym dezinformacja mam na myśli to jest temat, który Instytut którymi zajmują się, które zajmą się wszystkie ważne instytucje Unii Europejskiej i jednym z efektów tej pracy też tej świadomości, która jest dużo dużo większa niż kilka lat temu jest właśnie to, że np. sankcje zostały nałożone na Arte i na Sputnika i teraz trwają dyskusje prace nad nad objęciem sankcjami również 3 stacji telewizyjnych rosyjskich, które też są dostępne np. sieciach kablowych w państwach Unii Europejskiej i chodzi teraz o to, żeby ograniczyć ich działalność współpracujemy również z platformami społecznościowymi także tych działań, które robimy jest i jest bardzo wiele na różnych płaszczyznach i tak my jesteśmy tylko 1 aktorem na tym froncie walki tutaj każdy ma do wykonania swoją pracę na poziomie Unii na poziomie państw członkowskich na poziomie organizacji pozarządowych dziennikarzy ne i oczywiście platform społecznościowych bardzo panie dziękujemy dziękujemy za ten poświęcony czas informacje naszym gościem była dr Martyna Wilk Jurkiewicz szefowa East strat konta z Force grupy przy komisji europejskiej zwalczającej kremlowską dezinformację na terenie Europy i zapraszamy państwa na stronę i jest infografika Liu i te strona, na której grupa kierowana przez panią dr Maciukiewicz publikuje cotygodniowe raporty dotyczące kremlowskiej dezinformacji dziękuję bardzo, dziękuję bardzo zapraszamy państwa jak zawsze naszą audycję na naszą stronę krainą kpl widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA