na podcast zaprasza firma doradcza iła wąskie gardło dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego, dlaczego posłuchajcie najnowszego odcinka podcastu mam pytanie Maciej Głogowski zaczyna wiele kilometrów od miejsca, w którym jesteś pośrodku ukraińskiego Zagłębia zbożowego stoją silosy w każdym z nich palone ziarna to ziarno czeka aż ktoś je z głębi kraju zabierze, bo Ukraina ma zboże zboże, którego poszukuje cały świat i za niecałe 3 miesiące za kilka tygodni
Rozwiń »
będzie mieć go jeszcze więcej w czasach pokoju niemal cały ukraiński eksport odbywał się drogą morską to najkrótsza droga do największych odbiorców ukraińskiego ziarna, czyli krajów bliskiego Wschodu północnej Afryki morzem czarnym na Śródziemne potem kanałem na południe lub na zachód do śródziemnomorskich portów itd. itd. problem w tym, że dzisiaj droga nie działa zastanawiacie się, w czym jest problem skoro Ukraina ma długą granicę lądową wielu sąsiadów no dobra ma sąsiadów np. nas z dostępem do morza i portami przeładunkowymi, a także wciąż przejezdne drogi oraz czynne lotniska czy połączenia kolejowe no dobra, ale przynajmniej przejezdne drogi połączenia kolejowe sprawa nie jest prosta dlatego nad tym jak ewakuować ukraińskie zboże zastanawia się właściwie cały zachodni świat do wywiezienia jest około 20 000 000 ton zboża już na pierwszy rzut oka duża nietrudno sobie wyobrazić, że ani w Europie ani Ukrainie nie ma tylu kierowców tylu ciężarówek, które mogłyby taką masę towaru przewieźć może, więc drogą powietrzną tu problemem są ukraińskie lotniska trwająca wojna w tym wojna w powietrzu, a poza tym ziarno na lotnisko też trzeba koszt jeszcze zostaw Czytelniczka pozostaje droga wodna np. częściowo Dunajem do rumuńskich portów wcześnie sąsiadująca z Ukrainą Rumunia ogłosiła, że nie ma tylu pilotów barek masowo spławić ukraińskie zboże rzeką do portu w konstytucji pozostaje, więc jedno rozwiązanie kolej kolei na kolej połączenia kolejowe z Ukrainą działają to właśnie drogą dotarły do Polski setki tysięcy wojennych uciekinierów skoro da się przewieźć ludzi może da się przewidzieć zboża niekoniecznie na przeszkodzie stoi kilka centymetrów różnicy, bo ukraińskie tory spadek po związku Radzieckim jeszcze wcześniejszej historii są szersze niż zachodnioeuropejskie jeżdżą po nich wagony z szerszym podwoziu innym usta szerokie tory sumę i dlaczego to wszystko jest ważna posłuchajcie rozmowy z Jakubem Majewskim z fundacji ProKolej, skąd ta różnica w torach i szerokości torów po stronie Rosji dawnego związku Radzieckiego może jeszcze nawet carskiej Rosji z tym co znamy w Polsce czy zachodniej Europie, bo to nie jest jak samochodem da się po prostu przejechać, dlaczego to musi być inne w związku z w Rosji, a inne u nas cała geneza tego, że mamy różne szerokości torów jest tak naprawdę militarna dokładnie w takiej sytuacji w sytuacji wojny Ukrainie bardzo wyraźnie widzimy jak niebezpieczne jest posiadanie przy tradycyjnej jak my przy tradycyjnym konflikcie przy tradycyjnej wojnie sieci infrastrukturalnych całkowicie spójnych psy z siecią wroga dlatego właśnie Rosja, widząc zagrożenie wkole jako środków transportu, który szybko sprawnie może przywrócić bardzo duże ilości wojsk zdecydowała, że nie będzie standardowym standardową szerokością torów się posługiwać zdecydował, że będzie miała inny system kolejowy po to, żeby właśnie gwałtownie szybko nie można było na terytorium Rosji wjechać no teraz to działa w drugą stronę Otóż nie da się szybko sprawnie wjechać do Europy pociągami z szerokim rozstawem szyn wjechać ani z pasażerami ani towarami ani swojskiej, a ten szeroki rozstaw szyn wobec tego co znamy naprawdę widziałem tory nie raz w życiu, ale pan nie wie, jaki jest prosta to jest jak różnica między tym co mamy u nas tym co jest na Wschodzie i w Polsce 1435 mm szerokość torów tak samo w Niemczech we Francji Wielkiej Brytanii we włoszech w większości Europy w Rosji 1520 kilkanaście centymetrów szerzej tak jest też na Półwyspie Iberyjskim tak jest w Irlandii to nie jest tak, że tylko Rosja czy tylko wspólnota, bo Niepodległych państw dawna ma szerokie tory i generalnie nasze jest wiele standardów w Afryce są koleją szerokości metra takie pociągi szybkie w Japonii jeżdżą też na metrowych torach kolej jest generalnie budowana wewnątrz kraju to jest taki scentralizowany system transportowy często ma granicach dochodzi do nieciągłości szerokość toru napięcie sieci trakcyjnej system sterowania ruchem kolejowym wszystko nagle się zmienia jak tylko przejedziemy przez granicę to to rozumiem, że możemy no właśnie to uogólnić powiedzieć, że tak szerokie tory to po prostu obszar byłego związku Radzieckiego tak bardzo wyraźnie widać na tym przykładzie nie gdzie kończył się związek radziecki wszystkie postacie realistyczne Republiki radzieckiej włącznie z krajami Vidal dziki z Ukrainą tory szerokie natomiast my jakoś obroniliśmy się przed uczuciem kolejną republiką, więc Polska Czechy Słowacja Rumunia Bułgaria to koryto standardowej europejskiej możemy jeszcze trochę pójść w technikę i technologia jak najbardziej jadę pociągiem osobowym przez Polska i mam przekroczyć granica z Ukrainą i co począć się zatrzymuje wszyscy muszą wysiąść co się dzieje może nie muszą wysiąść kilka technik pokonywania tej bariery różnicy szerokości torów pierwsza i w gruncie rzeczy najprostsza to wyższość pociągu wsiąść drugi pociąg, bo taką operację, jeżeli jest prawie na myśli, ale domyślałem się żyje tym trzeba będzie powiedzieć ich w i żeby sprawnie taką organizację taką z takie przedsięwzięcie zorganizować po prostu trzeba zrobić w krótkim czasie, ale pamiętajmy, że poza zmianą szerokości toru często równie zmieniamy system prawny polityczny celny w związku z tym i tak bardzo często tych pasażerów z pociągu trzeba wyprosić, ale są rozwiązania nie polskie Polski patent SUV 2000 jest rozwiązanie, które powoduje to, że można zmienić szerokość osi, że z niedużą prędkością przejeżdża się przez takie stanowisko, gdzie to po prostu się zwężają bądź rozszerzają w zależności od tego w którym kierunku jedziemy i pociąg powolutku powolutku przejeżdżam przez poszerzenie jedzie już dalej swobodnie po torach oraz nowy wynalazek dawne to jest wynalazek powiedzmy sprzed 20 lat i trochę nowsze bardziej popularny styk nie rozwiązanie jest na styku z Francji Hiszpanii, gdzie Hiszpanie opracowali taki pociąg, który może zmienić szerokość toru bez zatrzymania i teraz takie kursy tam są realizowane, czyli są na świecie rozwiązania techniczne, żeby to zastosować trzeba mieć tylko takie pociągi trzeba dobrze się porozumiewać ze swoim sąsiadem, żebyśmy wszyscy z tymi pociągami przez granicę chcieli jeść jest jeszcze jedno rozwiązanie, o którym nie powiedział, który w zasadzie zarzucono można podnieść cały wagon wytoczyć od niego wózki, czyli te z mógł mogła trochę ich podwozia i toczyć inne na inną szerokość toru opuścić wagon i pojechać dla wielu przepraszam ja zajmuję i kilka godzin tak no ale dni okej dzisiaj to będzie pewnie brzmiały jak dawna opowieści, ale ci, którzy próbowali PRL nie może nie próbowali z PRL-u przejeżdżali związku Radzieckiego w doświadczali właśnie takiej operacji tak dokładnie pamiętam to jest coś co było poprzednikiem tego nowoczesnego rozwiązania pociąg po prostu zmienia szerokość swoich gości wtedy podnosi się cały pociąg zmieniało się podwozia jechało czytali, ale to, o czym pan powiedział od czego zaczął tę odpowiedź, że można się przesiąść do innego pociągu to w przypadku osób jest nawet jeśli ktoś uzna za uciążliwe to takie do akceptacji rozwiązań, ale zupełnie inaczej jest jeśli chcemy towarowym pociągu przewieźć w wagonach ciężkich ciężki ładunek zboża no nie przesypia my go na granicy do innego i teraz konkretnie wszystkie te rozmowy mają 1 powód Ukraina ma zmagazynowane zboża, które jest potrzebna Europie jest potrzebne światu za chwilę może się okazać się raczej nie może się okazać się na pewno tak będzie będzie miała nowe zboże, które też musi gdzieś składować w dalszej kolejności nie eksportować szerokie tory wasz tor, dlaczego tak dużo musimy tam czasu poświęcić to nie jest tak, że można prostą operacją tak samo pociągi towarowe przetrwać ten można by było zmienić w pociągu towarowym albo szerokości nie pomiędzy kołami albo nawet wózki natomiast trzeba mieć takie wagony i tutaj dochodzimy do do klubu sprawy ruchu pasażerskim tych pociągów jest skończona ilość, zwłaszcza tych kursujących przez granice wiemy, które pociągi będą jeździć po tych samych szerokościach torów, które będą je przekraczać w ruchu towaru i wagonów jest jednak znacznie znacznie więcej i nie są one przypisane do konkretnej trasy tu mamy właśnie ten problem, że w zasadzie nie ma prawie nakładów, które mogą zmieniać czy szerokość torów wagonów towarowych w związku z tym praktyką jest przekładanie dyktowała oczywiście nie na nowym jedwabnym szlaku, czyli na tych połączeniach z Chinami robi się przede wszystkim kontenera przyjeżdża pociąg szerokotorowej staje tor obok toru normalnego i suwnicę przekładamy kontener taką porę operacja zajmuje 23 godziny i już cały skład może pojechać dalej gorzej jest, jeżeli wierzymy węgiel jeżelibyśmy Boże, jeżeli wierzymy paliwa, bo trzeba po prostu przeładować i to jest niewątpliwie wąskie gardło bardzo dobrze, że ktoś już teraz zauważył za chwilę będzie to podstawowy problem w tym, żeby rzeczywiście Ukrainie pomoc, bo to zboże trzeba zwyczajnie się przesypać i nawet jeżeli znają się wagony szerokotorowe którymi przywieziemy wagony normalnotorowe, których jest mało, bo przecież zboża przez długi czas się koleją włożyliśmy to jeszcze trzeba mieć terminal i urządzenia, żeby to przez wpływać w sposób automatyczny przecież nie będziemy szlochać łopatą tego mat, kto pamięta takie dawne żniwa, kiedy wszystko trzeba było robić ręcznie pewnie, że nie będziemy tego łopatami przez prywaciarzy następować worki po to, żeby te walki zarzucić na place i zanieść do przetransportować do kolejnego wagonu trzeba taki suchy port stworzyć tak, czyli kolejny czas poświęcić tak to niestety dość poważny czas myśmy dużo pieniędzy naszych europejskich zaangażowania poświęcili to, żeby udrożnić drogę kolejową do Chin budowaliśmy terminal przeładowuje kontenery one są już dzisiaj wypełnionej mamy w planach budowanie następnych, a tu nam się od od otwiera kolejna granica kolejny problem z pokonywaniem własnych systemów kolejowych niewątpliwie na to dotychczas nikt nie patrzyłby w zeszłym tygodniu pojawi się komisarz komunikację komisję Pańskiej mówiącej szybko mobilizujemy się za moment to będzie niezwykle poważne wąskie gardło pokazy pokonywanie koleją granicy polsko ukraińskiej i tamtych terminali nie ma tam kiedyś jakaś infrastruktura była dziś jest zaniedbana porzucona częściowo rozebrana, bo nie Ukraina nie była tak ważnym partnerem gospodarczym, a granicą ukraińską rosyjska była nieprzejezdna w związku z tym ta linia kolejowa linie kolejowe na Ukrainę traktowany jako ślepe dzisiaj one są bardzo potrzebne nie tylko do tego, żeby Ukraina zyskała dostęp do naszych portów, ale za chwilę będziemy Ukrainy, czyli wspomóc odbudowywać znowu w drugą stronę pojadą towary i utknął na tych terminach, których nie ma, czyli tak problem są popiersia różnice w szerokości torów po drugie, zasobność czy powiedzmy nasza w wagony no sorry to nie jest także wagony stoją można je garściami brać, czyli dostępność powiedzmy tej jeżdżącej infrastruktury to jest drugi Brenntag moim pkt 3, żeby jeszcze sprawnie przetransportować 3 i uwzględniając różnice w torach trzeba by dobudować infrastrukturę w powiedzmy w miejscu granicznym tak dzisiaj, jeżeli tory kończą drugi zaczynają tak infrastrukturę przeładunkową czy terminale przeładunkowe, które służą do tego, żeby w 1 strony wjechał pociąg po szerokim torze w drugim stał pociąg normalnym torze możliwie szybko przeładować ten ładunek jednego z kamer my to wszystko mówił w kontekście np. tego zboża, które tak potrzebne drożeje, a nie, ale nawet nie tyle ważna jest drożeją też jest bardzo ważne to ważna jest to, że jest po dnie gigantyczne ssania na niewiedzy, bo mówimy o zapasach żywności, czyli jak, gdyby determinacja działania powinna być wielka już skoro wiemy jak to jest staramy w związku Radzieckim przypomniał pan o tym jak to było z tymi podróżami np. pociągami osobowymi z terenu PRL na teren związku Radzieckiego na, ale ten PRL satelita związku Radzieckiego RWPG układ warszawski u nas nie było żadnych szerokich torów Stam jeszcze nie zostało jest 1 linia Szerokotorowa była wybudowana do Huty Katowice miała przede wszystkim pozwolić przywoził rudę żelaza do nas do Zagłębia i drugą stronę z okolic Tarnobrzega wywodzić wszak pierwotnie nazywała się linia Hutniczo siarkowa dziś mówi dziś nowa nazwa spółki linia Hutnicza Szerokotorowa mamy ponad 300 km linii sięgającej właśnie aż do Sosnowca z terenów obecnej Ukrainy i to oni nie można wykorzystać można w głąb kraju przywieźć towary, ale też na koniec trzeba będzie je przeładować albo na ciężarówki albo na składy normalną torowe jest to pewien pomysł w Tallinie dzisiaj ma rezerwy dotychczas włożyła tą rude nie na temat hutnictwo zaopatrzenie to też jest ten obszar, który bardzo mocno ucierpiał na wojnie i tam w pierwszej kolejności możemy przyjąć to spożyte ładunki z Ukrainy tylko cały czas musimy szukać miejsc, gdzie przewidujemy, bo odbiorcy nie są nie mają bocznicy szerokotorowej, więc będą chcieli tą ostatnią milę w jaki sposób załatwić to znaczy, że termin, ale nie wszystkie muszą być na granicy one mogą być również na Śląsku, ale mimo wszystko musi być dużo sprawniejsze niż dotychczas bo, bo zostaną punkt poddany próbie presji czasowej szybko sprawnie przeładować dużej ilości ładunku często to są inwestycje komercyjne pod terminal nie buduje państwo terminal regulują przedsiębiorczych w cyklu, jakby w ogóle pominie chcę pomóc, bo ratusz szuka jakiegoś dobrego rozwiązania pan tylko piętrzy problemy, bo rozumiem, że każdy z tych wątków, które tutaj omawialiśmy, a oprócz takich technicznych możliwości finansowych jest też po prostu czasochłonne wszystko wy mówi, zanim zaczniemy działać w ten sposób czyli gdyby trochę cofając, a czy, odwracając bieg historii jesteśmy zdeterminowani by jak najszybciej transportować zboże terenów Ukrainy to to taka intuicyjna odpowiedź, która jest dla mnie takim prostym wnioskiem z naszej rozmowy, którą tu wprowadzimy szybko się nie da mam wrażenie, że nie są tygodnie i być może nawet miesiące mamy bardzo poważny problem w tym, że nie interesowaliśmy się tym odcinkiem nie traktowaliśmy priorytetowo nie to miejsce poszły duże środki po to, żeby rozwinąć to przepustowość i dzisiaj zaskoczeni sytuacją wojną nie jesteśmy w stanie z dnia na dzień rozwiązać tego problemu tak naprawdę jak popatrzymy na na linii kolejowych inwestycji linie kolejowe to tak naprawdę one też nigdy nie dotarły do granicy ukraińskiej linia nr 7 ze stolicy kończy się w zasadzie modernizacja na Lublinie linia 30 kończy się modernizacja na Rzeszowie tam cały czas brakuje stuk km i takiej europejskiej nazwijmy to kolejowe autostrady będzie wyciągnęli nowoczesną infrastrukturę w stronę granicy z Białorusią po to, że tam był największy ruch tam było największe zapotrzebowanie tam do dzisiaj są korki kolejowy, bo od towarów z Chin, które jadą do Europy zachodniej bardzo bardzo dużo więcej niż jesteśmy w stanie dzisiaj, kiedy pociągami przewieźć no i nagle pod koniec lutego lub rodzimy się w nowej rzeczywistości, w której trzeba zacząć przekierowywać transport albo równolegle rozwijać transport czy z Ukrainą i wtedy się okazuje, że ta mapa geopolityczna zmieniła się na tyle poważnie, że innych inwestycji infrastrukturalnych potrzebujemy jeszcze niedawno chcieliśmy dociągnąć autostrady A2 do granicy z Białorusią uważają, że tam jest priorytet dzisiaj myślimy, że priorytet jest raczej na granicy z Ukrainą i tak samo powinno być z inwestycjami kolejowymi one nie były niezbędne jeszcze niedawno, a dzisiaj są by wszystko staje się jasne szerokie tory to wąskie gardło, bo bezpieczeństwa żywnościowe świata to w tej chwili najważniejsze dla świata temat napotka zaprasza firma doradcza i Why
Zwiń «