w dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszy program dzisiaj czwartek, więc wielka loża pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny były dyplomata były ambasador m.in. Rumunię Grecję dzień dobrze pamiętam sensie w i oczekujemy jeszcze jest oczekujemy na panią prof. Jan Jurewicz, która powinna do nas dołączyć lada chwila i przygląda się temu co się dzieje na świecie panie profesorze dzisiaj wojna bardzo blisko Polski, ale przecież
Rozwiń »
wojna to nie jest coś co było szczególnie daleko od nas zależy od tego gdzie na świecie mieszkamy to zawsze jakiś konflikt mniejszy lub większy tli i zastanawiałem się ostatnio co jest co się dzieje z tzw. braterstwa MO, a może siostrzeństwa między narodami skoro jesteśmy członkami tego samego ludzkiego gatunku skoro często mówimy o bratnich narodach przyjaźni braterstwie to, skąd się biorą takie krwawy wydarzenia panie profesorze może te to braterstwo narodów to jest jakiś straszliwy mit i nieprawdziwe opowieść o to jest bardzo złożonej ciekawe zagadnienie, gdyż bym powiedział także i ideologicznie te narody ta nasza kultura, która to głosi braterstwo i jest ten zakorzeniony niewątpliwie, jaki starożytnych podaniach właściwie okazji religijnych bądź wprost religijnych no jeśli chodzi o nas krąg to jest opisane wyraźnie piśmie świętym Biblii w księdze rodzaju na samym początku już pomijam sam fakt tzw. pochodzenia od dawna, że wszyscy mamy 1 rodzica alem do tego jak wiadomo jakaś paleontologii panował jeszcze sporo pytań pana czytać jego 1 Adama uda się znaleźć z pięknymi, ale tak naprawdę o jest rozpisany i to w takich kategoriach właśnie zgodnych z dzisiejszą nauką już dziesiątym rozdziale tuż po tobie proszę przypomnieć, że tam wszyscy pochodzimy po wykroczeniu przez rozzłoszczony ego pana całej ludzkości została postawiona Chara z dziećmi czy nowe barda z jego 3 synami Semen chamem i OFE ten potem jest dziesiątym rozdziale takim smutnym dla czytelnika fascynującym badania i jest opis wszystkich narodów żył, jakie wtedy znano jeszcze około 70 praw do opłat i 70, a nam się może w minioną naliczyć taką pełnią one są podzielone wg pewnych grup etnicznych już dziś niemodne słowo rasy prawda, ale to są te grupy etniczne, które rzeczywiście udzielą tak jak noc naukowcy to do dzisiaj jednym z grubsza na naszym terenie podtrzymują to są prasa celnicy z mechanikami, którzy jakoś tam byli od różnieniu, a potem byli nie ja Fed ci, czyli ogólnie trzeba powiedzieć to są inne Europejki czy i one te ten podział ziemi wg tych języków rodów narodów ziemi czyli jakby taki Ross etno logiczny podział jest tam wspomniane są kryteria są te kryteria jej nie językowe kulturowe oraz, a linearne, bo tam mieszka ta linia od ojca, kto kogo zrodził, więc zostać Dean tylko, że ta idea tego takiego prawda pochodzenia pochodzenia genetycznego jest skryty bardzo ciekawie wzbogacona ja chcę zwrócić uwagę właśnie tu jako teolog czy jestem jedno i nie Heather czynnikami są stawiane ojciec wszystkich hebrajski kół, czyli jest to ten, który jest patronem protoplastą wszystkich tych, którzy będą, jakby tych będzie jego jest naród wybrany przez pana jakieś później w tych niedaleko później w piśmie są jest to historia wygrania wybrania Abrahama przez oka, ale ten Heather o nie ma żadnego uprzywilejowanego miejsca tyle w opisie w księdze rodzaju sposób jednym z 70 imion, które tam padają na tej liście zwracają uwagę, że to jest dość wyjątkowe to daje kultura, która siebie nie stawia jako pępka świata, która siebie nie jakoś nie gloryfikuje nie wysuwa się innych, żeby inni musieli się rynku Ania itd. to jestem nawet widocznego później się tam pojawia pojawia jest takim szczególe widoczne, że jest potem mowa w Lasowie tabel, czyli o tym, że Annabel jest od 7 pawilon, czyli taki teren ukryty kryptonim kryptonim tego mocarstwa mocarstwowości jest o ten Fiona ci, którzy chcieli Bukowa jakiś potężne mocarstwo, które będzie grupować im zawojować sąsiadów oni są w oczach pana no pewnym problemem, który pan musi jak rozwiązać tam mieć te języki prawda każdego odwrotnej odwrotne obrażana harmonii z etnicznej jest walka etniczną, a nie, więc niejako w willi można by zamysłem po pozy jest harmonia etniczną ale, ale bez jakiegokolwiek uprzywilejowania kogokolwiek i cokolwiek narodu, mimo że one nie są braterskie po to, są wszystko synowie to właśnie rozwiązanie i córki tak chociaż, które mało np. też pojawiają się nowi gada z Sionu silni est bon serii, a Roddy i religii dla pokolenia, ale dzisiaj chyba przetrwał też taki no chyba najbardziej znany z potomków gada, czyli perkusista STIR gady to dzięki spotkały aktora za to ci, którzy nie od nie odniosę, bo nie jest kompetentny, ale tak tak akta to jest wybitny bardzo dobry perkusista naprawdę, a można, że ludzie ciągle mają to jakoś każda ten ten taki mit nic tego tego patrzyli na radnego jakiegoś związku dawnych dawnych rodów, których się wywodzi no tak bo, bo można oczywiście są tacy, którzy patrzą na to dosłownie mówiono tak było to to są imiona ludzi, ale oczywiście jest jakaś opowieść oczywiście jest to, że to jest też, gdyby morze sformułowanie jakiegoś myślenia o tym, że właśnie wszyscy jesteśmy braćmi czy, bo wszyscy pochodzimy od nie wiem 1 ojca albo od wspólnych zależnych róż sprawdź nas lewarek i wygodnie aż no właśnie teraz no i teraz można powiedzieć no i co z tego braterstwa wynika czy są jakieś zobowiązania, które tego braterstwa wynika z braterstwa, które przecież też często jest podkreślane różnego rodzaju braterstwo w narracji tak braterskie narody prawda socjalistyczne a bo państwa Unii Europejskiej też połączone pewną siecią trudnego braterstwa siostrzeństwa albo różnego rodzaju inne mniejszy i generalnie jesteśmy braćmi siostrami wszyscy się obracamy AAA na Wschodzie wojna na Zachodzie wojna prac zabija brata zbrodniarzy na stronach oddam kreowanie lubinian aktorze no nie ta znowu klub bogatych, bo bogatych w części pytań jakże szybko odnieść do uwagi to ją Unia europejska ja no troszkę z nią pracowałem w sens życiu i wydawcą pamiętam, żeby sankcje to pojęcie pojęciem jakoś funkcjonowały jako źródło jak Motor tych procesów unijnych dla mnie na szczęście dla mnie na szczęście, chociaż oczywiście jest do dyspozycji natychmiast go do wykorzystania no ważne ważne hasło jednego z państw fundator, czyli Francji prawda to braterstwo praca pewni te, które jest, ale ono tak jakoś nie odgrywa rolę i oni go nie nie chcieli Francuzi le pamiętam gdzieś tam tak lansować z lansować, żeby to miało znaczyć atmosferę całej Unii Unia jest zjawiskiem pragmatycznej jedynym właśnie sukcesy budowy pokoju tak naprawdę dzisiaj do dzisiaj na świecie nogę można dziś może się nie udał ten projekt do końca, bo właśnie mamy już wojny w Europie, ale jednak, jeżeli ktoś ktoś tej wojnie jedne zdoła chciałem skutecznie przeciwstawić teraz jak utrzymywać się to widzimy, że jest ono albo jakaś potęga militarna no mocach spoza Unii albo no unijne unijne procesy, które będą naciskać z różnymi takimi metodami ekonomicznymi czy społecznymi na agresora, czyli Rosję także jeszcze nie możemy powiedzieć, że projekt unijny się tutaj nie sprawić na kasy pojęcie braterstwa no w g soli związek frazeologiczny związek braterstwo broni ma czemuś służyć jako dziwi jakiejś agresji w ne albo jakiś dominacji kogoś nad kimś to jest prawda to pojęcie słynne tego ruskiego miru, który został lansowany na jakie to dekady ponad dekady od rosyjskich centra głównie niestety tutaj dla mnie jako teologa prawosławnego niestety przez rosyjską cerkiew prawosławna osobiście patriarchy Cyryla gdzie, gdzie to pojęcie było budowane jako takie chętni ta rosyjska miała być tą taką siatką czapką która, która właściwie na tyle dominuje kultura może politycznie uzależnia, a teraz widzimy imię tego ruskiego miru to właśnie przez wyraźnie nie był ukrywany ani przez Putina ani przez patriarchę już wypadali na samym początku wojny, że to jest to TW narzucenia dominacji rosyjskiej nad Ukraińcami oni przez jak ci ci cenną należący polskiego room muszą się po prostu podporządkować przy stole oczywiście wszystko wszystko jakoś wyszło tylko zworka, a oni żadnego uzasadnienia ani ekologicznego w ustach patriarchy to prawda czysta herezja o tym powiedzieli teologowie prawosławni z całego świata kilka dni po to, po wybuchu wojny był taki wielki spał dobrze panie profesorze, ponieważ zbliża się informacje to do ruskiego miru oczywiście teoretycznie powrócimy po informacjach jest z nami także pani prof. Joanna Jurewicz z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani profesor dzień dobry dzień dobry informacja o dziesiątej 20 po informacjach zwracane w Trade jakoś wielka loża pan prof. Michał Klinger pani prof. Joanna Jurewicz teraz pani profesor rozmawiamy o braterstwie między narodami, skąd w takim razie takie, a gra taka agresja, która pojawia się jakiś czas pani przygląda się też różnym cywilizacją Wschodu, a ja w ogóle przepraszam za spóźnienie tutaj problemy techniczne, kiedy bardzo żałuję, że nie większy tam wszystkiego co o recyklingu mówił natomiast właśnie jak powiedziałam o tym, o czym mamy rozmawiać ten popadł pewien oko mianowicie to ujęcie braterstwa takiego metaforycznie w odniesieniu do do aż takich przyjaźni między narodami podobnie jak pojęcie naród to właściwie nigdzie tego nie ma to to jest kultura jak trasie rozwija się czy tysiące lat w związku z tym też streścić ją próbuje czy dania, ale w tych najstarszej najstarszej wart jest trzynastego wieku tak od 1307. przed naszą erą o wówczas właściwie to najstarszy tekst brygada można powiedzieć, że wygoda przedstawia i przedstawia relacje z Wildy i nie tyle narodami narodami czy plemionami raczej w ten sposób trzeba byłoby powiedzieć czy ludami, czyli takim obrazie takich taktu pomiędzy kilkoma plemionami ewentualnie potem, żeby walczyć z innymi plemionami tak i zwłaszcza zaś, że wygląda to twórcy Grandy, którzy nazywali siebie arię wie wędrowali na wschód w czasie tej wędrówki ludów europejskiej no i oni no podbijali zgarniali, że nie znaczy naprawdę chyba tak nie robili tę prawdę to wyglądało znacznie klucza łagodniej, ale świata przedstawia kategoria bardzo krwawej bezwzględnej wojny i wrogów ryb walczy przedstawia jako czynny głupich nie mówią pięknie myślących dla właściwie nadających się wyłącznie do eksterminacji także tam wewnątrz jak ja się tworzyły fakty nie dzięki in europejskim plemionami raczej było istotne pojęcie przyjaciel fakty, a nie pojęcie braterstwa dodał tutaj, że wyraz brat są skrycie, który nie uważa Marek Reda i wszystkie ważne tekst kulturowo ważne indyjskie, a teraz hinduizmu brat jest gra trwa także bardzo bliski dla nas, ale jak szukałam właśnie rzeczownika trakcyjnego oraz rychła właściwie się on się w ogóle nie te nie pojawia w tych najstarszych tekst, a później kolei zaczęli tworzyć większe takie organizmy państwowe no i on również były powiedziała do opozycji do tych, którzy są inni te organizmy państwowe głównie po świecie to co stawiało organizm państwowy poza władzą polityczną albo osłania nas pojenia błędne pojęcie władzy politycznej język Fall Creek ryta zresztą przeżywał na przełomie RO pewną dramatyczny jakieś takie osłabienie spowodowane rozwojem w Rytlu pod uwagę pierwsze wielkie królestwo indyjski obejmujący prawie cały subkontynent indyjski, bo królestwo buddyjskie króla Aśoki królował wówczas język paliki Regą go pod używał właśnie, ponieważ sprzeciwiają się całą krytą owi jako temu językowi braminów, czyli tych działań twórców kultury wcześniejszej indyjskiej na króla szuka promował budynek stawia takie Edyty w różnych częściach im wyjazd na południu można je znaleźć na tych obiektach właśnie czy tak jak się jako propagator etatyzmu to do gdyńskiej Hanna prawda, czyli brytyjskiego prawa dykty położonego w palenisku i potem króla się również raczej podbijał on rzeczywiście podbijał i wreszcie wejść powiat uważa się, że nawrócił się na podbudowie, kiedy podjął jeszcze o i wtedy popadł w rozpad wnieś nie miał co robić wszytko ograniczeń gdyński im popadł w rozpacz ile zła uczyni i nawrócił się wodę, a także na i potem na przełomie RO odczuwa się tata rewitalizacja kredytu, który stał się językiem właśnie polityki sztuki i właściwie tym co, jeżeli to błąd cały subkontynent indyjski łączyło cały subkontynent indyjski i w jakim sensie elity Brański, czyli kapłańskie łączy do dziś dnia natomiast ta nie te i nigdy właściwie przez dłuższy czas nie były 1 państwem dopiero brytyjscy część wydało i czyli co się właśnie narodu Napieralski Brytyjczycy właśnie teraz, a propos Brytyjczycy, bo teraz na ścieżkę przeszedł do tego, o czym mówił pan prof. Michał Klinger wspominając Russkij Mir no i teraz pewnie ruskim Mirze no bo Mir oczywiście można tłumaczyć jako pokój, ale też jako świat więc, dlaczego nie spojrzymy na ten Russkij Mir jako na kolejną propozycję polityczną, które przecież już znaliśmy historii mieliśmy PAX Romana mieliśmy też wspomniano wspomniany przez panią profesor przeciw PAX Britannica PAX americana może to jest po prostu kolejny projekt polityczny nazwany PAX Rusak panie profesorze to zdecydowanie no tylko trzeba trzeba popatrzeć na prawdziwe to podłoże lata jeżeli, jeżeli tych podmiotów brak tutaj brak to wtedy staje się to narzędziem opresji i zbrodni jak obecnie nie warto skoczyć do, gdy ich, czego nam ogródka zupełnie może prawda no i brak nam pewnie historyka w historii polskiej Rzeczypospolitej tu w naszym gronie, ale i z zgodnie z moją wiedzą no i jakiegokolwiek takiego związku głębokiego między Ukrainą, a Rusią, a czy później Rosją jest właśnie takim mitem zupełnie nieuzasadniony historycznie z rozwój historyczny żeli no wokół Kijowa czy zachód od Kijowa, które w Polskiej tradycji nazywał się Ukrainą w zupełnie trener da się tutaj ich łączy to tylko jest prawosławie natomiast ono też bardzo różne przypomnimy sobie np. wielkie dzieł metropolity Piotra mówiły z siedemnastego wieku, który potrafił się przeciwstawić zarówno jakimś jedni unifikacji innym procesom politycznym z Polski płynącym jak i jakimś takim sprawdzono na wołanie do do 1 i unifikacji z północnymi ruski ziemiami stworzył piękną Akademii tradycje ukraińskiego prawosławia, gdzie jak państwo nie wiecie nauczano po łacinie, ale nauczano prawosławie w do dziś jego podręczniki uchodzą i księgi liturgiczne za wzorcowe dla takiej tradycji lokalnej i Ukraińców Ukraina rozwijała się niezależnie od rozwijała się jako niezależne społeczeństwo prawosławne no i dla nich niestety dla wszystkich niestety jak widzimy bez tego państwa, w którym my Polacy muszą też swój mały Grzeszek albo nawet niemały wyznaczy to może to może zamiast zastanawiać nad tym co nas łączy albo na jakiej bazie te fundamenty mówiące o braterstwie przyjaźni zostały osadzone warto zastanowić co sprawiało, że ktoś był wrogiem o tym już zaczęło mówić pani prof. Joanna Jurewicz, że narody czy też grupy nieprzyjazny był rok określone bardzo niesympatyczny sławami, ale co świadczyło o tym w jaki sposób tłumaczono to, że my to my, a oni Toni to ja mogę słówko opak powiedzieć tak, ale bardziej orzekania sprawuje czy tak Romana prawda o pobicie wydaje, że właśnie to słowo tak jestem bardzo przewrotne do każdej rzeczy no nie jest to właśnie specjalistka od Zachodu tylko od rządu, ale nie ma nie ulega wątpliwości, że ten fakt bryka Nika w Indiach było oparte na opresji było oparte na dzieleniu tak nadzieja grunt usuwa melomanów był oparty na podziałach pomiędzy władze klubu tu układ Czarnik różnych królestw prawda, którzy współpracowali z Brytyjczykami, a że tak powiem no wtedy człowiek ciemnym ludem i w zasadzie dopiero dopiero ta idea narodu i tak braterstwa nie było, ale właśnie narodu którą, którą zarówno gangi, jaki my ruch jakim, czyli pierwszy prezydent premier Indii willach pierwszy pre prezydent Pakistanu one jakość dopiero pozwoliła na szczęście nieszczęście, bo to też różnie różnie na biało skutki właśnie ich dostrzec jakieś takie rok wtedy sławie mówi pani używanego braterstwo i całej społeczności prawka, gdzie się mieszczą zarówno Hindusi, jakim muzułmanie tak jak wciągali jak wysoko urodzeni i ci niedotykalni i to i projekt ta społeczność, która jest przeciwko Brytyjczykom tak którzy, którzy właśnie zniszczą ten niszczą niszczyli na polskim kontynent indyjski tak było gospodarczo i niewątpliwie chcieli też koleje budowali ten fakt jest i też Borowski nie mam wrażenie właśnie to jest przeciwieństwo pokoju tak to jest właśnie sianie niezgody fakty też chciałam dodać, a wroga, toteż mogę powiedzieć może pan proszę 45 tak o drogach o drogach porozmawiamy po informacjach walczyć zdarza jest nas nieuchronnie pani prof. Joanna Jurewicz pan prof. Michał Klinger informacji już za kilka minut o godzinie 1040 po informacjach wracamy do programu off czarek w czarne jak pani prof. Joanna Jurewicz pan prof. Michał Klinger, czyli dziel się wielka loża dzisiaj o braterstwie i i wrogach no bo co dobrze rozmawialiśmy o tych różnych koncepcjach ideach politycznych religijnych, które mówiły o tym, że niektóre grupy są sobie bliższe, a inne grupy powinny zostać jak najszybciej wyeliminowane Biblia staje się była bardzo taka w konkretna pod tym względem, ale co sprawiało no właśnie, że my tomy, a oni to oni jak i jakie były te osie podziałów, jakie były argumenty, dlaczego ktoś należał do naszego bloku, jakkolwiek boksie nazywał a jakie były argumenty powody, dla których ktoś do naszego bloku nie mógł należeć z racji tego był skazany na zatracenie pan prof. Michał Klinger no to jest nie związany chyba taką koncepcją, że nie do budowy tożsamości są potrzebne, jakby 2 kierunki takie no i społecznej nie aktywności i kulturowych procesów jedne to co te, które nas łączą każda z jakimiś z procesami, ale to są tak, kiedy dośrodkowy koncepcję musimy w środku mieć jakieś poczucie tożsamości drugie to jest to, że musimy się czymś różnić od sąsiad wyżej się niczym nie różni od sąsiadów no to wtedy mamy mamy taki problem prawda postawienia granic takie psychologiczne zjawisko wszędzie również na płaszczyźnie społecznej występuje musimy się czymś odróżniać teraz jest właśnie to podstawowe pytanie, jakie każdy musi postawić pan redaktor wspomniał o takim innym zjawisku szukajmy tego co nas łączy, owszem, z z sąsiadami innymi coraz łączy ja bym powiedział, że Fed może ważniejsze jest dostrzeżenie tylko co nas różni różnie, ale to co nas różni wino fascynować wojna nam się podobać, że ktoś jakaś inna kultura jest właśnie inna jest ciekawa przez to, że jest inna niż my to jakby kontemplować zachwycać się tym nie czuć się wtedy nie swoje uczucie podatnymi na torze to nas będzie notować niechęcią do tego obcego to jest to psychologiczne psychologiczne zjawisko, które na, których wszyscy cierpimy jak część widzimy jakąś różnicę to zaraz chcemy wrócić do swojego się, jakby odciąć od tego co jest obcy ja bym dodał do tego jeszcze taki biblijny obrazek jak budowała się ojczyzny, a jak Abraham budował ojczyznę księga rodzaju tutaj nie zostawia złudzeń, że Abraham budował tę ojczyznę w sposób bardzo pragmatyczny i taki techniczny wprost byśmy taj pan mianowicie, kiedy znalazł się w tym Kanada nie jako obcy pracował ciężko pracował nad budową 3 takich podstawowych, jakby parametrów pierwszy to była taka zasługa Chin, a da on walczył, ale walczył za darmo niejako najemnik jest taki rozdział rząd walczy broni też mi, który jest obcy, ale nie chcę pieniędzy nie chcę żadnych część łupów z tej wojny i wprost powiedziane po to, żebyście mi powiedzieli, że ja, a coś zyskałem na tej wojnie, w której przelewały krew chcę mieć prawo takie patriotyczne prawo krwi druga to była rząd budował studnie studnie, które bez, których ta ziemia jest właśnie mało Warta odbudował studnia budował taką wspólnotę ekonomiczną, jakby przyczynił się trzecie to nabył prawo do grobów do cmentarzy ojczyzna jest to gdzie mamy swoje groby, ale tam jest bardzo ciekawy opis tego, jaką kupuje tego nie kupuje nie chcę, żeby ktoś podarował jakieś nieużytki na swoje własne rodzinne grobowce kupuje za wszelką cenę srebra o to, żeby to było budowane na zasadach no jasne umowy ekonomiczny, więc jeżeli popatrzymy na ojczyznę Abrahama to jest ojczyzna zbudowana tak jak społeczeństwa współczesne sobie budują mianowicie nią dni za pracują nad na budowę jakiegoś takiego takiej całości, która będzie będzie, do której będziemy mieli prawo, ponieważ żeśmy sobie na to zasłuży to jest to jest taki obraz biblijny, więc tutaj bym dodał ten taki świecki właściwie wprost techniczny obraz budowania ojczyzny i to Ukraińcy przed bardzo pięknie zrobi przez wieki budowali swoją własną przestrzeń kulturową społeczną i żadna taka idea nadrzędna jakiegoś filmu Miś czyli jakby świata właśnie tego też pokoju jak pani resorcie działa już to są zawsze podejrzane rzeczy, bo one właśnie służą tylko dominacji, a nie jakiemuś takiemu no man typowaniu się mający po rwaniu się emancypacji nie ma z uznania podziwu dla emancypacji innych nie ma pokoju swoją drogą nasz słuchacz czy pan Rafał ad vocem pani inny prof. Jan Jurewicz zwraca uwagę na to, że wprawdzie Anglicy faktycznie budowali kolej, ale chyba głównie po to, aby łatwiej było dowieźć towar do portów apotem na statki, a do Anglii tak także tak co więcej białoruski atak troszkę przewrotnie tej kolei powiedziałam jednak z tym bardzo bardzo społeczeństwo jest z dnia czy kontynentu indyjskiego i tak powiedział złamali kręgosłup Inter trochę tracili przynajmniej także absolutnie, ale dzielni to tak dziękuję za to uwagę może to wyszło, że ja uważam oczywiście, że świetnie Brytyjczycy byli inni jak nie bardzo źle tak też noże jak gdyby jakie były powody co dzieliło co sprawiało, że ten drugi to nie to niejeden z nas niejeden najlepszą zniżyć wcześnie strasznie dużo myśli miałam jak słucham pana profesora i cały czas sobie towarami chciała powiedzieć dużo chciała dobrze, ale zacznę, bo tak pan premier właśnie dobrze tutaj wspomniał o tym, że ten obcy zawsze nas fascynuje, ale równocześnie przeraża prawda już stary dobry Rudol on mówił prawda, że to nominał tak to co jest nieznane budzi takie takie właśnie to nieznane nie musi być tylko religijny Proctor staje się tylko właśnie też takim społecznym i to już drugi będzie widać właśnie w tym indyjskim z 1 strony ten obcy to jest właśnie ci, którzy przede wszystkim to są ci, którzy nie nie widują i też tak samo chyba przez cały przez całą kulturę hinduską już teraz mówienie, bo zostawiamy, żeby na okup natomiast natomiast właśnie to takie poczucie, że z 1 strony opiniuje znaczy obcy to jest ten, kto nie żyje wedle pewnych zasad, które są społeczne społecznych, ale nie wynikają z religii to znaczy w zasadzie nie jest istotne są one sobie myśli, iż kogo wierzy, byleby przestrzegał pewnego porządku społecznego, który w tych w tych społecznościach tutaj zawsze ściśle powiązany z porządkiem religijnym najstarszych czasach to było właśnie jakoś tak można być skupienie się wokół ognia i ofiary związane z ogniem no, a później to jest to jest cała prawda via przekonanie o o przyjęcie jakiegoś tego podziału barwną kosztowego prawda i i przestrzeganie tych zasad tych podziałów społecznych, który zresztą właśnie z drugiej strony umożliwiały takiego to było możliwe, że system Tanowo kastowy był takim zarządzaniem jakością pewnie dzisiaj się do można było stworzyć własny stan społeczny albo własną kartę i wtedy się zniszczyło już i w obrębie to co robią ludzie w obrębie danej kasy to już obchodzi ich prawa tak źle by się nie zachowywali tak jak ci którzy, którzy dość, gdyby przestrzegali po przepisów i zasad dotyczących tej konkretnej koszty, które są sformułowane na takim bardzo ogólnym powiedziałem właśnie przekona układzie czystość nie tylko miasto będzie musiała chodzić bardziej niż chciałabym, żeby zatrudniało prymitywnie, więc jeszcze, żeby rozwijać to może teraz nie ma czasu w każdym razie w każdym razie istotne jest w związku z tym nawet budowanie win ja, którzy rządzili Indiami od jedenastego wieku już tam w czternastym wieku właśnie było imperium mongolskie też obejmujących cały 2 i też mieli też też się też tworzyli lekarz tak też jakoś się tam mieści tak jakby tak jak każdy stosownych pudełkach mierzył i byle sobie drogę nie wchodzić tak wiele gmin i w związku z tym można powiedzieć oczywiście królowie toczyli wojny i królowie toczyli wojny o to zawsze krok to wojny, czyli o ziemię nawet królowie którzy, którzy byli pod władaniem muzułmanów ty to też tam się były takie właśnie pewnie w wewnętrzne wali na walki powinien Królestwa mi natomiast ludzie tak to Chin i zwykli linii w ramach tego swojego po tej swojej właśnie kasty, która zwykle była tak no tak kilkadziesiąt kilometrów on w kwadratowych może trochę więcej prawda i taki zasięg i chodziło o to, żeby sobie nie wchodzić w drogę, ale tak się przestrzegało tego porządku notkę właściwie ogólnie można powiedzieć, że nie było problemu, czyli można ten pojęcie wroga jest znacznie bardziej silne w tekstach w tym najstarszym tekście w Rygwedzie, gdzie tak naprawdę jest taka można z 1 strony religijne księgi, ale z drugiej strony bardzo ideologiczna taka właśnie powiedziała nam może państwo twórcza, ale były twórcze, tworząc społeczność witam to pojęcie wroga bardzo wyraźnie głównie negatywnie właśnie taki to nie nie znają ofiar niemal bogowie nie są nimi nie mają umowy nie mają rozumu tak, chociaż zdarzają się takie strofy, gdzie widać tę fascynację także oni co może w związku z tym gen Maciej wolniej niż my tak mają, więc Bobby mają sensu takie strofy właśnie pokazujący tę fascynację o tym natomiast późniejszych tekstach mądra czy wie o tekstach właśnie teraz nie o zachowaniach politycznych to raczej mniejszy bardziej skupiają na tym co jest we wnętrzu niż je na zewnątrz takie mam wrażenie, o ile te teksty nie dotyczą oczywiście wolę heroicznych wojen Królewskich, ale chciałem jeszcze 1 rzecz powiedzieć o charakter jeśli można, bo jest jednak wielki epos Mahabharaty ta gdzieś opowiada o wojnie głos aż na paradę braterskich i to jest pokazane jak straszną rzeczą jest wojna pomiędzy braćmi i do jak graficznej zagłady doprowadza to de facto to wojna kończy się zagładą całkowitą tam przeżywać tych milionów wojownik musi też słownik kilkunastu, a przyczyną tej wojny w sadzie jest co emocje jest poczucie upokorzenia i rozświetla poczucie upokorzenia jeśli coś takiego niedostatku ze strony nie dostać miłości niedostatku, że wyrażający się np. właśnie ich ilość ziemi, jakie się dziedziczy od ojca i ze strony 1 właśnie braci przedstawicieli 1 ogrodów, mimo iż on by bardzo kochany przez ojca i ojciec mówi wszystkim ustępował łącznie w tym ustąpił rzesze zgodził na wojnę tak ale, ale ten ten brak miał takie poczucie właśnie niższości i gorsze ości i ten drugi bracia z drugiej strony powiedział to pytali również już też przed wojną podpisali to tej jego upokorzenie także i można powiedzieć Zachara ta pokazuje nam właśnie dramat wojny braterskiej wojny spowodowane właśnie takim najbardziej podstawowymi emocjami programy, które mogą zachodzić między ludźmi tak, że 1 czy gorszy drugi lepszy 1 czy poniżony, gdyby się czuje czerpie poczucie wyższości tego, że się czuje poniżanych im się potem i tak, że prezydent jest bardzo bardzo mądry współczesny tekst Warta, bo aktualne może zobaczyć szachy czy aby mógł do pani profesor tutaj nic pytanie, bo to jest bardzo panie profesorze proszę pytanie zadać, ale odpowiedź będzie po informacjach, że tak bardzo lecz gdy szukałem jakichkolwiek ideowych takich teorii wojny w ramach religijnych systemów to nigdzie ich nie znalazłem poza właśnie tym hymnem macha haracze, o których pani profesor wspomina, gdy jest, jeżeli się spojrzy na chrześcijańskie no zmagania po beznadziejnej ideę wojny to jest koszt ręce opadają i ostatnim przykładem jest to takie prawda kompletny jak zatopienie się jakieś pytanie pani państwo, że pytanie jest takie jak jak to się na takim meta poziomie kulturowym da wytłumaczyć tę scenę, kiedy art żona staje właśnie w tym zimnie naprzeciw tych traci na razie znając panią proszę proszę, ale to jest tak jak to się dzieje z oczu tam dokładnie chodzi mojemu wtedy pojawia się za jego plecami Kryś na i mówi nie waha się nie waha się, gdyż ta wojna jest jakoś ona przeznaczona nikt nie może wpłynąć na przeznaczenie i ten może jest to niesłuszne rozwiązanie ale, ale bardzo słuszne postawienie w końcu problemu bez ulicą gości i tak trzeba będzie za chwilę podnieść miecz i mordować braci i ten kryzys na no, jakby usprawiedliwia usprawiedliwia działania różnych, który ma wątpliwości ma poważne wątpliwości tak go te kontrole NIK wynika tak, a odpowiedź na to pytanie już po informacjach informacje o godzinie jedenastej wielka loża pan prof. Michał Klinger i pani prof. Joanna Jurewicz, która teraz wyjaśni kluczowy moment macham haracze tak dobrze to bardzo jest trudne pytanie i bal postaram się na nie być zwięźle tak to jest 5 takich większych raz jedenasty części macha Haratyk, która nazywa Mocha gazetki tak, których pary proszę pan miał no to jest myślę, że tego nakazu określony, bo tak się zaczyna właśnie, że bardziej na 1 wojowników po 1 strony właśnie tuż przed wojną już przed bitwą ogląda tych którymi za moment będzie walczył na Cichej uświadamia, że to jego bardzo bliscy krewni jego bracia zaczęli dosłownie dokonuje nieformalnie, ale para Partyki właśnie mistrzowie i różne rzeczy sytuacja, którą znamy nie wiem chociażby z tego konfliktu na rosyjską Waryńskiego oraz jezioro lekarza cięcia na wojnę na Bałkanach walk tak tak trochę taka no panie można powiedzieć bliższy i powiada, że nie będzie walczył i w zasadzie cała HAGA lite jest zachęcaniem, a rodziny do walki, ale oczywiście wyjaśnianiem przyczyn, dlaczego to narobić ja myślę, że tutaj za 2 rzeczy sobie uświadomić jak podchodzimy do w ogóle tekstów indyjskich rzeczy tego klasycznego Indie 2 po pierwsze, że i wie, jaką w hinduizmie zakłada się, że żyjemy wiele razy i to trzeba to jest bardzo trudne rzeczywiście zyskać taką perspektywę dla kogoś, kto wie, czego dane żyjemy tak teraz mamy 1 rzecz żyli jak wiele razy, że nosimy od to znaczy tak jak przy życiu 1 ponosimy odpowiedzialność za swoje czyny prawda wykonujemy pewne rzeczy dlatego to żeśmy zrobili 10 lat wcześniej prawda coś z nami dzieje podobnie w hinduizmie wierzy się, że pewne pewne aspekty naszej i struktury fizycznej psychicznej także nasze działania wynikającego to było w poprzednich wcieleniach Mucha haracze prawie wszyscy główni, jeżeli nie wszyscy bohaterowie jest przed ich przeszłość przedstawiona im byli wcześniej to jest to jest to ich Kontek, który ich tworzy i można powiedzieć, że to, żeby pierwsza pierwsza sprawa, a druga sprawa jest taka, że właśnie niejeden istniał ten istnieje podział istniał na pewno na swych szans społecznych tak i wojna jest przywilejem można powiedzieć prawem, ale również obowiązkiem stanu wojennego tak wojowniczy wojowników przed Rio i ryzyko jakichś powodów człowiek rodzi się serią z powodów, które wcześniej sobie, które sobie powiedziałem wcześniej krat tworzył Costa i w związku z tym jak już je w atrium już musi walczyć i wojna jest częścią świata częścią świata również wojna jest ich są tacy, którzy po prostu muszą walczyć, ale tu wyjaśnienie nie tylko takie społeczne powiedziałabym, ale właśnie również takie teologiczne, bo hinduski Bóg przynajmniej w owych czasach nie był ani dobry ani zły, a Lupy, a równocześnie jest twórcą dobra i zła i tutaj trzecia rzecz, która jest bardzo ważna, żeby uchwycić te kwestie, że Bóg wciela się w oko ma ich wciela się ludzi czyli jakby nowym najgłębszym poziomie wojny prawą Boga można powiedzieć tak jest jakaś taka by, w jakich części manifestuje się jako walczących, a jakieś innej części manifestuje się jako Terry ochron wzięcie przykład albo śpiewa recytujących rymy plebejskie, a więc więcej na razie z tego co państwo dalej z tego co państwo mówią wynika, że bardzo Bóg jest takim ciekawym wynalazkiem, na które można zwalić wszystkie nasienie wielkie na rzecz UE tak tak wybudowanie tam, więc 2 tak chciałem, ale to 1, ale ten Bóg to sami sobie chciał zrobić to miał być w każdym z nas związku w tym on jakby FAM sobie trawkę to jest to też trzeba też trzecia rzecz, której trzeba pamiętać, gdyż w kontekście nasz historyczny punkt tak, ale wracam do tego poziomu społecznego, jakie się stabilny Boga o wyjaśnienie na poziomie takim no i teorii społecznej i społecznej moralnej to jest to, że w zasadzie wynikami pracujemy na to jak jesteśmy no i związków czasami dochodzi do tego, że rodzimy się np. potworami tak akurat 2 wykłady macha haracze niema takiego potwora jak od Chin np. to bardziej jest splot różnych pląsów i wcześniejszych wcześniejszych wcieleń i obecnych i właśnie pożądania chęci nienawiści wrogości ni nisz i gdyby przedstawia się tego jednego z braci jako odpowiedzialnego za wojnę, ale tonie nie jest także wobec jedno odpowiedzialny termin do wojny odpowiedzialni tą są odpowiedzialne są obie strony nie do końca tak jak w przypadku Ukrainy i rok i tak jest jednak Ukraina mniej medialna wojna chyba raty raczej taka wojna, lecz właśnie trudno Ross rozstrzygną nikt nie obie strony jak powinien się przyczyniają do tego do tego konfliktu do tego napędzanie nienawiści do tego rozkręcania się tej spirali przemocy tak, ale jest jest to część świata część życia ludzkiego i są tacy, którzy muszą się sobie z tym radzić te bardzo ważne, że jeżeli ktoś nie szanują moralną plansze walczyć jak państwo Marmie pewnie też kogoś zaatakuje hak Ala Allah dóbr tu bym chciała przejęcie będzie Wronki takie porównanie ZUE właśnie ja ja podziwiam podziwiam ten wysiłek tradycji hinduskiej, która jednak postawiła sobie pytanie, bo jednak prawda to wielkie napięcie prawdę jak ja mogę walczyć czwarta brać im tam to jest prawda, iż jest to odpowiedź teologiczna w sensie tego przeznaczenia tego losu, która może nam się nie podobać, ale ona jest jakoś konsystencji natomiast, jeżeli zestawimy panie profesorze ja tylko wejdę słowo potrzeba również przeznaczenie Lockhart i bierze my jesteśmy jego kowalami sprzedała para właśnie dodatki jest też dążyć do bogatej konsystencji koncepcja teologiczną no i Humanitarna jak natomiast jeśli zostawimy tą straszną wypowiedzią patriarchy Cyryla, który przypomnijmy sobie dzień przed wojną musiał coś wiedzieć ogląda powiedział do wysokich oficerów rosyjskich, że nie mniej czy żadnej wątpliwości swoich nisz w swojej misji czyli jakby zachęcał nic się na tę wojnę na udany to można być pozornie podobne do tego co mówi Kryś na Dow Jones w tym kas i hymnie HAGA oblicze natomiast no jest to kompletnie co innego, dlatego że w Tatry wakacyjny ma zupełnie inną obowiązkową to ogień obowiązkowo idei, która powinna przyświecać ją zdradził tymi słowami totalnie Ewangelia czy chrześcijaństwu nie ma takiego kawa sobie takiego jakiegoś wyższego wyższej konieczności i no w tym sensie no po prostu zdradził zdradził swoją własną tradycję chrześcijaństwo i wszystko co w naszym kręgu kulturowym jest najświętsze i dlatego dlatego prawda mówi, że chrześcijaństwo ma jakiś taki postu do fundamentalny problem psy w tym stosunkiem do wojny, bo potraf dano tych świętych wojowników, którzy walczyli nie wiadomo winy, jakiej idei prawda są całe zastępy i cała jego fundamentalnych problemów chrześcijaństwa jest bardzo długa panie profesorze tak, ale teraz chciałbym zwrócić uwagę na szczególny przykład tym się rodzi właśnie na naszych oczach mianowicie jak kościoły na Ukrainie prawosławne w większości rozwiązują ten problem Otóż jak nad Senatem materiały, które stamtąd dochodzą to uderza mnie jednak fascynująco taka nie takie zjawisko, które tam witać mianowicie panie profesorze jak tak przez wejdę panu słowo do tego zawierają informacje, a rada się to będzie bardzo interesująca i raczej dłuższa wypowiedź to proponuję byśmy tej analizy dokonali już po informacjach informacje o 1120 pani prof. Joanna Jurewicz pan prof. Michał Klinger po informacjach dowiemy się w jaki sposób na Ukrainie kościoły prawosławne rozwiązują problem wojny i rozwiązują problem wojny informacje wracamy po wielka loża pani prof. Joanna Jurewicz pan prof. Michał Klinger, którą przerwałem brutalnie przed informacjami dlatego powracały teraz do tego wątku ze wszystkich materiałów, jakie udaje się zebrać o sytuacji w obrębie kościołów na Ukrainie przypomnimy są takie zasadnicze no 23 powiedzmy to jest prawosławny kościół Ukrainy samodzielne auto detalicznych i kościół, który ciągle jest pod formalną dość zewnętrzną formalną władzą Moskwy jak moskiewski kościół ukraiński, a coś grekokatolicy trochę rzymskich katolików prawda, ale nie mówmy o tym 2 największych Otóż wszystkie te kościoły one prowadzą pewną taką wewnętrzną narracja, którą widać kres moim zdaniem źródłem jakiegoś nowego nowego pewnie wzorcowego paradygmatu stosunku kościoła do wojny Janowice kapelani duszpasterze no oni ciągle muszą oni są codziennie w tych wszystkich miejscach, gdzie toczy się wojna, gdzie wychodzą chłopcy na wojnę, gdzie wracają zabici ranni, gdzie kapelani muszą w tych oddziałach codziennie co noc być coś tam robią Otóż oni po prostu spowiadają prawda jakiś strasznych warunkach dokonują pogrzebów sprawują inne sakramenty sprawują liturgię natomiast nikt nie zauważyłem akcentu mi się wydaje tutaj kluczowy właśnie takim negatywnego akcent to jest akcentu patriotyzm to co raz nas w stosunku kościołów do innych wojny jest to, że ciężar biskupi święcą jakich ma jakiś prawda uczestniczą w jakiś paradach, czyli krótko mówiąc, jakby błogosławią właśnie ten taki pompatyczny i nie entuzjastyczny stosunek do wojny nie starczyłoby zrobić chyba to co właśnie robią duchowni na Ukrainie obecnie to wszystkich opcji mianowicie postu są w bez patriotycznych zachęt czy jakiś prawda usprawiedliwień są w sytuacjach skrajnej egzystencjalnej tragedii z jak wszystkich dotyka wojny na, więc nie odwracają się tyłem nie uciekają z tej wojny tylko są, ale bez jakiegokolwiek no i ideologicznego elementu stosunku do tej wojny to wychodzi również taką szerszą Platformę mianowicie do stosunków między kościelnych mianowicie ten kościół Autokefaliczny niezależnych opraw zachęca, żeby nie antagonizować się z tymi Moskalami prawda, którzy tam ciągle jeszcze niektórzy z nich wspominają patriarchy Cyryla jako jakąś głowę kościoła swojego żel czy ktoś nie tworzyć niepotrzebnych barier społecznych tylko skupia się na na takiej smutnej czarnej pracy duszpasterskiej, która ludziom szczególnie w sytuacjach takich skrajnych, jakie są na wojnie potrzeb i 100 jest mój taki to propozycja może to jest najnowsza i naj ciekawsza propozycja jak kościół mógłby się ustosunkować dawaj tak ja chciałam dodać, że właściwie nauczycie łączy pan profesor mówi o realiach, a ja ten radny piątek ścieżki będą się no, więc trochę inaczej ale, ale chciałem powiedzieć właśnie, że ma chyba raczej właściwie nie ma też tej takiej gloryfikacji wojny to znaczy niech jest on jest tak, że pacjenta przez chciałabym zahaczyć ma koszt jak świetnie rycerze spotykają pewnych ułatwia, ale koniec końców jest jest raczej to takie właśnie ta groza wojny te etapy rzeka krwi, która płynie prawda potworna przerażająca je odpalą bitwie przed opisywana jest to tutaj straszne marnotrawstwo ludzi zwierząt słoni bardzo dużo bardziej poruszających fragmentów tych jak słonie ranne jak się zachowują ranny słoni umierające Mahabharaty mówi nam się kończy właściwie takim lament kobiet, które chodzą po polu bitwy i płacową na i opisujących swoich mężów synów poranionego potwornie i właśnie przychodzi jednak na to był właśnie ma mówi określi popatrz to narobiły tak to patrz, jaki jest efekt tego co robisz tak, a rodzinie np. jakiś wielki bohater wojny walka zostaje pożyczkami na przyszły przestają gromadzą się wokół tego bohatera i leki jeden z głównych on błagam przestańcie już zakończyć oczywiście niestety nie będą implikacje taka, że powinniśmy zachować w tym życiu tak, żeby przyszłe wojny nie było właśnie to jest dodatek ten wolno im pomoc wielkiej idei w Sankt stara na to zdaje się znaliśmy ten egzamin oblali ugraliśmy również pracę sam funduje też oblewają ich nawet co się dzieje w Kaszmirze i chcę powiedzieć, że to pomiędzy teorią piękną praktyką Jeż różnicę przepraszam 1 taki aspekt strasznie tragiczny w tej wojny może nie najważniejszy, ale jednak ważny dotyczy tego co się dzieje w kościele rosyjskim w Rosji od takich materiałów jak przed chwilą zacytowałem terenów Ukrainy i nie ma w Rosji jest np. taki właśnie jedyny znany przykład samego początku wojny, kiedy jakaś mała taras jako strony, a północy Rosji proboszcz ogłosił taki bardzo jasny krótki piękny komunikat, że wojna zbrodnia nie wolno jej ME będziemy mieli krew na rękach powiedział ten proboszcz i co się okazało parafianie na niego jak mówią o 18 cali prawda doniesienia zaznał został aresztowany zwolniony za jakąś dużą dużą karą pieniężną, ale coś, o czym jest dalej stał Jandzie czy parafianie już, bo nie chcą przyjąć z powrotem nie znaczy układają te losy, bo i materiałów już nie mogę bardzo łatwo znaleźć, ale to jest jakby ten obraz obraz rynku dokładnie diametralnie róż prawda w Rosji wojna jest przedmiotem patriotyzmu i istnieje kościół bierze w tym zdaje się no ze wszech miar udział na okres na Ukrainie uczestniczy w tragedii i na zasadzie wsparcia duszpasterskiego w sytuacjach krańcowych to jest też dramat będzie zrozumienie Rado zresztą Polski część polskiego kościoła również jest jednak taka zafascynowana kościoła w Polsce znaczy, a narada drobni ucha pewniej zabiera z niego jest im też odpowiedzmy polskim chrześcijanom, że prawda patriotyzm nie jest elementem przestrzeni kościelnej nie powinien być jest bowiem zabroniony prosty ze sceny w kościele nie rozumiem, że to zdanie nie będzie podawać tutaj Sports tak w zasadzie tradycyjnej właśnie tej teorii indyjskiej to jesteś także właściwie religia jest oddzielona od od wojny prawda, bo religia zajmuje ten Pański wojną zajmują się wojownicy, aczkolwiek oczywiście jak król szedł na wojnie to bramini tam błogosławieni tak było ofiary, który składane w intencji jego wygranej no ale w zasadzie kontem z lata próbowano tę wojnę jakoś tak skoncentrowani do 1 stanu do jakiejś określonej profesji i a wydziałem religia trochę dzięki temu była osobno no ale równocześnie jest wyjaśnienie, że to Bóg sobie teatr robi tam, gdzie sami aktorami żeby, czyli można wyłapać, nakazując powiedzieć, że wojenko wojenko cóż 6 za pani, że za tobą idą księża malowanie na dopłaty prawna niestety tak niestety tak niestety kilka stowarzyszeń to przypomnijmy sobie Polski akcent Ross objął nas kruki Wrony tego się przy szkole, a także te kasy miały zupełnie różny stosunek do wojny inną jest to jest taki kosztować zupełnie inną podstawę nie tę taką głęboką duchową jakąś podstawę w budowie budowie tej antropologii polskiej tylko u nas po prostu było czarnym brudnym efektem podziałów klasowych i bezduszności klasy wyższej obecnie Sejm na to jest zmienne mnie zupełnie inny inny grunt tego, ale efekt okazał się podobnym ona jednych ta wojna nie interesuje, a innych nadal innych jest Igę, którym żyjemy do dzisiaj przez właśnie Polacy żyjemy to dzisiaj ideami ideami powstań wojen prawda i innych takich limitów które, które fundują nam obecną tożsamość tak przecież w szkole młodzież czyta te same teksty, które ja czytałam jak się uczyłam jeśli kilkadziesiąt lat temu i cały czas ten mit romantyczną powstańczy jest, że jest tak, że obecny i jak konto otrzymywany w umysłach młodych pokoleń które, a jednocześnie pragnę też nie zdaje się, że nie wiem, bo nie chodzę do szkoły teraz jakoś specjalnie, ale nie wiem czy wciąż czy wciąż właśnie nie uczy uczy się unikania konfliktów czy raczej uczy się pięknego umierania za ojczyznę no idea żołnierzy wyklętych itd. no to jest prawda kontynuacja tych mitów jeszcze nawiązał do innego takiego aspektu braterstwa Ojcze głowa tego gościa moskiewskiego na Ukrainie w pierwszym dniu wojny tak by tak pięknie się nawrócił powiedział, że ta wojna zostają wojną jest zbrodnią Kaina co oczywiście było zupełnie wbrew oficjalnej ideologii rosyjskiej, która za granicą w Moskwie była rozsiewa ona tylko, że idea stanął jako pierwszy krok była bardzo dobra natomiast dzisiaj prawda odbiła szerokim echem w Ukrainie natomiast oczywiście no Time, aby to bracia znowu jednak sam jestem aspekt braterstwa do tego jasność braterstwa Rosjanie próbują nawoływać ciągle jeszcze nawoływać od czasu, kiedy Ukraińcy najlepiej jest dzisiaj powiedzieć nie są żadnymi brać nie Rosja bardzo niezależnym wolnym narodem, który od setek lat od rozwijał swoją własną własną tożsamość kulturową religijną i ten mit tamte jakiś chrzcielnica Kijowskiej sprzed 1000 lat jest mitem szkodliwym mitem po prostu, który służy w tej chwili dominacji to jest to się Moskwy nad Kijowem, a nie od tak, ale właśnie bardzo hojne jest tylko słówko powiem właśnie, proszę bardzo, jest wojna na Ukrainie, że w Ukrainie przepraszam to znaczy obrona własnej tożsamości dotyczy robią Ukraińcy wydaje się jak najbardziej słuszne tak jak siano młodzieży że, że oni rozumieją świetnie także taka walka zaliczy to tak tak, mimo iż więc to jest jeszcze bardziej złożone mam wrażenie, że przecież musiał się trochę też miała się bronił tak przed tym fałszywym braterstwa na rzecz zagranicznych Rosji no tylko wielkie nieszczęście, że do tego doszło tam niestety program partnerstwo szkodliwe tak bardzo szkodzić dziękuję bardzo, pani prof. Joanna Jurewicz z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny były dyplomata były ambasador Rumunii Grecji to dzisiejsi goście wielkiej loży informacje Radia TOK FM już kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
22:38 W studio: prof. Wojciech Szafrański
-
36:16 W studio: Gabriela Jeleńska
-
-
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.10.2023 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend18:00 W studio: Joanna Miziołek , Magdalena Chrzczonowicz
-
01.10.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend29:15 W studio: Dorota Karaś , Marek Sterlingow
-
-
01.10.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:19 W studio: Jakub Medek
-
01.10.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:16 W studio: dr Agata Araszkiewicz
-
01.10.2023 16:00 Program Specjalny13:39 W studio: Grzegorz Kozieł , Tomasz Żółciak
-
-
-
-
01.10.2023 08:58 Tak rośnie jedzenie01:12:16 TYLKO W INTERNECIE
-
-
01.10.2023 09:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:10 W studio: Łukasz Muszyński
-
01.10.2023 08:59 Tak rośnie jedzenie14:01 TYLKO W INTERNECIE
-
01.10.2023 11:00 Magazyn Radia TOK FM11:30 W studio: Wawrzyniec Dąbrowski
-
01.10.2023 15:30 Program Specjalny24:05 W studio: prof. Anna Pacześniak , prof. Leszek Koczanowicz
-
01.10.2023 11:40 Podróże duże i małe14:00 W studio: Mariusz Piotrowski
-
01.10.2023 12:40 Program Specjalny21:29 W studio: prof. Tomasz Słomka , Tomasz Sawczuk , Zuzanna Dąbrowska
-
01.10.2023 11:20 Magazyn Radia TOK FM12:52 W studio: Radosław Piesiewicz
-
01.10.2023 16:20 Program Specjalny29:14
-
01.10.2023 14:00 Program Specjalny09:10 W studio: prof. Andrzej Zybała
-
-
01.10.2023 13:00 Program Specjalny17:46 W studio: Katarzyna Wężyk
-
01.10.2023 13:40 Życie w Zdrowiu13:37 W studio: Marcel Andino Velez
-
01.10.2023 14:20 Magazyn Radia TOK FM22:53 W studio: Dawid Dziadkowiec
-
01.10.2023 17:00 Przy Niedzieli o Sporcie25:28 W studio: Roman Kołtoń
-
01.10.2023 19:00 Sprawy Różne51:09 W studio: prof. Jacek Piotrowski
-
01.10.2023 21:17 Twój Problem - Moja Sprawa28:28 TYLKO W INTERNECIE
-
01.10.2023 17:40 Przy Niedzieli o Sporcie23:15 W studio: Jakub Bednaruk
-
01.10.2023 10:00 Nagłe zastępstwo49:55 W studio: prof. Zbigniew Lasocik
-
01.10.2023 20:00 Wywiad Pogłębiony44:55 W studio: Magdalena Tulli , prof. Michał Głowiński
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL