REKLAMA

"Flagowy przewoźnik PLL LOT zmusza pilotów do przejścia na samozatrudnienie." Jest szansa na zmiany

TOK360
Data emisji:
2022-05-20 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:35 min.
Udostępnij:

- PLL LOT zmusza pilotów do przejścia na samozatrudnienie - powiedział w TOK FM Witold Solski z Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Samozatrudnionych wBREw. Rozwiń »

- Taka forma zatrudnienia jest powszechna w branży, jednak w wakacje Zarząd rozpocznie prace nad nowymi zasadami zatrudnienia - zapowiedział Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowego Polskich Linii Lotniczych LOT. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w TOK 360 jest z nami Witold Halski ogólnopolskiego związku zawodowego samozatrudnionych wbrew tak nazwać ten związek dobry wieczór witam w radiu TOK FM panie to dobry panie na waszej stronie internetowej jest taki opis tego jak wygląda praca pilota, który jest na samozatrudnieniu czy ma swoją działalność i pracuje dla LOT-u i państwo tam piszą o tym, że nie ma wynagrodzenia za czas spędzany pomiędzy lotami, że tak naprawdę nie ma prawa do urlopu w jakiś tam wolne dni, ale w Rozwiń » no z kilkudniowym dwutygodniowym najwyżej wyprzedzeniem państwo dowiadują się w ogóle będzie można z nich korzystać jak pan w skrócie określić skalę tego problemu wśród pilotów tego samozatrudnienia i tych warunków i co państwa najbardziej w tym razi oczywiście artykuł pokazuje tylko fragment elementów, z którymi jako społeczność jako ludzie jako Polacy jako wspólnota powinniśmy się nie zgadzać z problemem jest to, że flagowa nasza organizacja przewoźnik państwowe ogromna firma wykorzystuje ludzi wykorzystuje relacje między nimi dla osiągnięcia optymalizacji podatkowej wykorzystuje pozycję monopolistyczną, która wciska ludzi przymusowo jednoosobowe działalności gospodarcza i tak jak pan zechciał zauważyć jednak problemu, bo tam kilka sygnalizujemy jest to, że przewoźnik płaci pilotom, czyli personelowi kokpit torem, bo takiej nomenklatury tak naprawdę trzeba było używać tylko za godzinę lotu przygotowanie nie tylko przygotowanie zdrowotne nie tylko przygotowanie kompetencyjne, ale też przygotowanie się do startu obecna lotnisku czekanie pomiędzy poszczególnymi rejsami na objęcie statku przez kapitana jest po prostu bezpłatne na co jeszcze tam zwracam uwagę, że niestety występuje zróżnicowanie praw tych ludzi, którzy wykonują Przewozy są pilotami na kontraktach, czyli tak naprawdę świadczą usługi w zatrudnieniu pracę tak państwo piszą też o zarządzaniu tymi lotami okazuje się, że pilot wysiada z samolotu w jego miejscu pojawia się inny pilot, który wykonuje ten lot, gdzie ten pilot mógłby kontynuować pracę w i można by to było optymalizować, a nie powodować, że ktoś będzie czekał także by tutaj są takie kolejne kolejne przykłady i jaka jest skala to znaczy jak wielu pilotów w ogóle to dotyczy zawsze musimy kończyć, bo połączymy się z rzecznikiem LOT-u, ale proszę jeszcze powiedzieć skala jest ogromna ponad 200 pilotów napisało list do zarządu, ryzykując sankcję, ryzykując retorsji, które pan uprzejmy teraz powiedzieć, czyli nie są wpisywani do grafiku mają mniej lotu mają mniejsze przychody nie mają zgody na wakacje nie mają pewności pracy zaczynają być pracownikami kameralnymi są pracownikami tymczasowymi, którzy wykonują prace w pewien sposób nawet w sytuacji niewolniczej i tak kiedyś budowano piramidy w Egipcie, a sytuację mamy taką, że na strachu, gdy opieka lotnictwo może kiedyś do jego katastrofy, bo bezpieczeństwo musi skoro państwo mogą tutaj jakiś sposób coś, jakby załatwić jak jako związek, bo w przypadku zatrudnionych to jest droga przetarta Szanowni Państwo oczywiście tak samo jak radio możemy rozmawiać możemy skłania wszystkich do rozmów o negocjacjach umowy społecznej my nie chcemy rzucać pan spalonych o pan na ulicę my chcemy rozmawiać to są państwo też nadać się rozgłos temu bardzo dziękuję Witold Solski ogólnopolskiego związku zawodowego samozatrudnionych wbrew był razem z nami już teraz łączymy się rzecznikiem prasowym polskich linii lotniczych w TOK 360 Krzysztof Moczulski razem z nami rzecznik linii lot dobry wieczór witam w radiu TOK FM dobry wieczór witam pana redaktora witam słuchaczy panie rzeczniku czy w Narodowy przewoźnik właśnie tak tak funkcjonuje, że ma zatrudnionych ludzi, którzy mają swoje firmy i przez to oni nie mają tak jak wskazuje związek zawodowy podstawowych pracowniczych przywilejów jak duża może być takich osób z generalnie co do zasady samozatrudnienie ta forma zatrudnienia jest dosyć powszechna w liniach lotniczych i tutaj los bracie nie odstaje od tego co się spotyka w branży z dodatkowo nad tym nad tą kwestią pochyliła się za cywili, a europejski nadzór lotniczy, który stwierdził po badaniu, że stosunek zatrudnienia absolutnie nie wpływa na poziom bezpieczeństwa lotów natomiast, jeżeli chodzi o warunki pracy tutaj pan pan Polski podniosły szereg kwestii, do których faktycznie trudno odnieść z minuty, więc może pan redaktor powiedział co chcą od nowa pani nie szukali to znaczy, ale po pierwsze, skala i ilu jest pilot efekty procent w ogóle pilotów, którzy są zatrudnieni w oparciu o takie warunki, gdzie nie można zagwarantować w nie przed wszystkim w zapłacenia za ten czas pomiędzy lotami w urlopu w określonym czasie zaplanowanego z wyprzedzeniem, a przecież pilot musi być wypoczęty, a jeżeli chodzi o planowanie lotów to jest niestety specyfika linii lotniczej ze każdy pilot dostaje około dwudziestego poprzedniego miesiąca plan na swój cały następny miesiąc z w miarę możliwości wnioski urlopowe są uwzględniane środki, które nas w tej chwili słucha nie zaplanuje urlopu na samozatrudnieniu będąc na wrzesień nie ma takiej możliwości z oczywiście może złożyć wniosek później będzie byłby krok Control będzie analizowało czy taki urlop jest możliwe w tym wymiarze z naprawdę tutaj chciałem stanowczo zaprzeczyć, że jakakolwiek grupa pilotów jest represjonowana ze względu na to że, pisząc cokolwiek do zarządu, bo prezes o spraw operacyjnych spotyka się z tymi pilotami dosyć regularnie wydaje mi się, że był jak przysłuchuję w tym celu konferencją panuje atmosfera, bo raczej zrozumienia szacunku z w tej w chwili w tej chwili z tego co dzisiaj udało mi się dowiedzieć naloty na miesiące wakacyjne będą wynosiły około 6070 godzin z co przekłada się mniej więcej, jeżeli chodzi, o co Polacy wąsko kadłubowe regionalne na wynagrodzenia dla pierwszych oficerów rzędu kilkunastu tysięcy dla kapitanów w powyżej 20 000 no tak, ale wydaje się, że o tym nie nie ma mowy wśród tych postulatach o akurat do wysokości zarobków musimy skończyć proszę powiedzieć na koniec czy państwo uważają, że te wszystkie zarzuty, które są zostały opisane skrupulatnie czy to jest po prostu jakiś wymysł związkowców czy państwo się zajmą tym wtedy taki sposób, żeby też poprawić sytuacji może to się wycofywać tego samozatrudnienia skoro to w związku z pandemią też pojawiło rozumiemy rozumiemy, że był trudny okres, bo wiadomo branża i co straszliwie ucierpiała przez przez pandemie lock to co zrobił w przeciwieństwie do innych lotnisk linii lotniczych to naprawdę maksymalnie ograniczył liczbę zwolnień i stara się utrzymać jak największą liczbę personelu z w pracy natomiast w tej chwili tak widzimy, że rynek się odradza z i z tego co wiem to na jesieni planujemy rekrutację, jeżeli chodzi o personel lotnicy i w miesiącach wakacyjnych będziemy zarząd będzie pracował nad w nowymi zasadami odnośnie mi pani wynagrodzę wynagradzania tej grupy sami będziemy trzymać rękę na Polsce bardzo dziękuję Krzysztof Moczulski rzecznik prasowy polskich linii lotniczych lot był razem z nami za chwilę kolejny temat dotyczący ustawy o Sądzie Najwyższym i tym co z nich zostało po tej ingerencji solidarnej Polski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA