REKLAMA

Marta Gardolińska dyryguje i inspiruje

Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend
Data emisji:
2022-05-20 21:40
Prowadzący:
Czas trwania:
19:37 min.
Udostępnij:

Nie ma tak związanego z Polską miasta we Francji jak Nancy. A dokładniej z polskim królem wygnańcem Stanisławem Leszczyńskim, który został teściem Ludwika XV oraz ostatnim księciem Lotaryngii, a dla miasta, będącego jej stolicą, podczas niemal 30-letniego panowania stał się wzorem dobrego gospodarza. Z radością więc przyjęto pierwszą Polkę (a przy tym pierwszą kobietę) na stanowisku dyrektora muzycznego Narodowej Opery Lotaryngii. Marta Gardolińska jest kolejną młodą polską dyrygentką, która odnosi międzynarodowe sukcesy. Studiowała w Warszawie i Wiedniu, była stypendystką Taki Alsop Conductors Fellowship, stawała już przed wieloma uznanymi orkiestrami z Los Angeles Philharmonic na czele. Z operą w Nancy zetknęła się po raz pierwszy, gdy w październiku 2020 r. poprowadziła tam dzieło Alexandra Zemlinsky’ego „Der Traumgörge”. Efekt był na tyle pozytywny, że artystce zaproponowano stałą współpracę na stanowisku dyrektora muzycznego w latach 2021–24. Jednocześnie od przyszłego sezonu Marta Gardolińska zostaje pierwszą dyrygentką gościnną Barcelońskiej Orkiestry Symfonicznej. Nadal też będzie prowadzić koncerty gościnne z różnymi zespołami.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura na weekend zaprasza Dorota Schwartz man i jesteśmy tu pani Marty Garda lińskiej i w gabinecie dyrektora muzycznego, a PLN sesja na de Lorraine zna Rosji i właśnie skończyłyśmy na czytanie Marta jako dyrygentka jako słuchacz klas o próbę generalną do koncertu le Grande Polonaise jak to przetłumaczyć na Polski Polska jest polskie plany rozwoju jest współpraca ze względu Bartkowski w każdym razie program jest uważany wyłącznie z polskiej muzyki jest celem jest zresztą Rozwiń » przez Instytut Adama Mickiewicza i solistą jest trzymane Elin i programie jest jeszcze koncert na orkiestrę Lutosławskiego i jest Artura chrzanowskiego i uwertura Antoniego Szałachowskiego z Antoni Fałowski był przez przez lata mieszkał we Francji Witold Lutosławski też był bardzo z Francją związany pisały utwory francuskich tekstów koncert orkiestry jest bardzo trudnym utworem dla Arki jest, więc trochę tak jakby chrzest, jakby jest dla tego zespołu, który na co dzień zajmuje się inną wysoko jednak tak tak jak najbardziej to był taki koniec, żeby na początek tego pierwszego naszego nie na początek tylko na koniec naszego pierwszego wspólnego sezonu, żeby się zmierzyć, z czym rzeczywiście większym i MO im powiedzieć jestem bardzo zadowolona z zaangażowania orkiestry i jest tego jak się przygotowali dlatego do tego koncertu też, jakim szacunkiem podchodzą do mniej znanego utworu, które miejsca uwertura sianowskiego i myślę, że to będzie będzie dobry koncert i jeszcze bardzo fajna atmosfera wśród muzyków chwilę się dobrze bawią zresztą tym repertuarem działa właśnie ze wychodząc z próby tak śpiewali z obiema tezy, że też łaskiego także na świetne na razie jednak nie bardzo chyba się ten sezon okres kręci z powodu covidu nie za sumienie i są państwo ten zrobili wspólnie w tym sezonie się właściwie prawie wszystko odbyło próbuje przypomnieć czy coś musieliśmy zmieniać repertuar nie, ale byliśmy takim ostrożnie, jeżeli chodzi o planowanie dużych rzeczy na początku sezonu z powodu koncert klasyczny Dave w październiku na samo otwarcie żeśmy się odważyli zrobić to z siekierą Ryszarda Straussa i koncert na skrzypce Karłowicza też, który się bardzo bardzo dobrze przyjął także przez się spotkali po raz pierwszy po pandemii w większym składzie i muszę powiedzieć to był bardzo bardzo piękny moment pierwsze pierwsza pierwsze duże to w transie, które żeśmy razem zagrali po tym, jak wszystko było tylko z pomniejszonych zredukowanych składach 1 mecz się nie widział jest blachą przez, że miesiącami i wzajemnie naprawdę piękny moment także oczywiście jest jest ten sezon jest taki trochę powrotem powolnym do o reformie do dobycia razem do grania razem i też i budowaniem trochę na nowe zespołu, ponieważ dla mnie to też pierwszy sezon, więc się poznajemy poznają jest tylko z Poznania wciąż mnie także z każdym projektem ta współpraca się robić nad na coś jeszcze trochę łatwiejsza bardziej intencji intuicyjnie, a więc to jest dokładnie, o co chodziło właściwie w tej w tym projekcie, a pani obecność tutaj wzięła się stąd, że wcześniej zetknęła się pani już z tym zespołem tak jest mój pierwszy projekt był projektem my pandemicznym to była Opera za Miejskiego tam Energę, którą żeśmy też grali w okrojonym składzie oryginalny to jest gigantyczna partytura i rozumiem, że było zaplanowane przed pandemią tak oczywiście to było zaplanowane przed pandemią myśmy graliśmy to na jesieni 2020 roku w związku, z czym to ta pandemia rzeczywiście przyszła jako duże zaskoczenie i i długo się witać się wahał czy nie odwołać wszystkiego nie przesunąć po bo no wtedy nie wiedzieliśmy na początku na początku lata 2020 jak wszystko dalej potoczy i jak traktować to sytuacja na całe szczęście podjęliśmy pewne pewnego rodzaju ryzyko dzicz, żeby jednak się spotkać i i zacząć grać Opera była 1 finanse była jednym z pierwszych instytucji, które się otworzyły po pierwszym lockdownie także to był też taki, a wszyscy szukali jak się jak się zachować jak jak środek maski maski plastikowe wizjery w Halce zadziwiającą była ona 1 wielka improwizacja, którzy mężnie moje nie było szczepień testy się właściwie zaczynały, a więc, tak więc żeśmy, ale jakoś obronną ręką tak do końca wszystko spektakl żeśmy wykonali i też, żeby wprost z zaangażowaniem wszystkim jedna z radością, dlatego że jednak mogliśmy znów wrócić do dogrania do wstępowania myślę, że w co na pewno było była duża próba, że to był jeden z prawa dusz, dla którego później i chętnie i wybrali panią o takie zaproszenie przyszło jak dzięki temu projektowi, ponieważ o tym, że ktoś się poznali nie tylko innym tradycyjnym sytuacji przygotowywania dużej dozie opery, ale również w sytuacjach kryzysowych, gdzie trzeba podejmować szybkie decyzje razić sobie z napięciem, które jednak było nim nie do końca wszyscy wiedzieliśmy jak się jak się będą toczyć sprawy i no i z obu stron, że kończę te wyszły, dobrze więc zdecydowaliśmy się, że będzie to dobre możemy spróbować akwen z prac współpracować na stałe i tam miasto ma szczególną tradycję pierwsze jest bardzo związany nie na nie tyle z polską samo ca c nasz i Stanisław Leszczyński ostatni książę latarenki można powiedzieć uczeń wiele dobrego dlatego miast te i w związku z tym ta tradycja Polska jest bardzo silna tej w i drugą tradycją jest tradycja, a Nova o, czyli tutejszej secesji i cel bardzo bardzo ważnym jest tu bardzo za bardzo się tu nas zaznaczyła co można zobaczyć chodząc po prostu po ulicach wielu tego miasta i w związku z tym my właśnie jest w Operze podobna tradycja, żeby nawiązywać do za tej epoki tak to jest ten pomysł nawiązania do, jeżeli chodzi o repertuarach z 1 strony do do czasów, a nowo, czyli przełomu dziewiętnastego dwudziestego wieku to był pomysł macie już, który jest dyrektorem artystycznym i zarządzającym opery już na koncie do niego dołączyłem jak jak jest my projekt zakrojony na parę sezonów parę lat bazujący na nawiązywaniu repertuarowym strony to czasu snu, czyli przełomu dziewiętnastego dwudziestego wieku, a z drugiej strony jest to nawiązanie też do takiego zjawiska, które miało miejsce Francji, gdzie artyści zaczęli współpracować z rzemieślnikami dla samych mieszkańców miasta, więc ten ten ruch w obu był takim ożywieniem całej społeczności dla jakiejś sprawie artystycznej ostatecznie, więc stąd pomysł żeby, żeby próbować, nawiązując do tej tradycji angażować również społeczność Francji w dzisiejszych czasach do, a branie aktywnego udziału okaże w przez różnego rodzaju projekty edukacyjne i treściowe chcę powiedzieć jak to się to znaczy na Polski od stycznia 2 SA 300 wsi tam np. koszty nasze edukacyjnym, bo jak dotąd to po prostu odbywało się ten repertuar w tej chwili właśnie jest ten projekt i szerszy tak ja, ale z tą stan właśnie np. pan jawi się z miejskim tak tak ziemi kamieńskiej oczywiście Opera napisana w 1906 roku jak najbardziej pasuje ale gdzie idea jest pokazanie właściwie tego co się działo w całej Europie w tym czasie stąd będziemy również w przyszłym roku Manru Paderewskiego, które również opisane zostały napisane w pierwszej dekadzie dwudziestego wieku także ja tutaj dosyć mocno się nastawiam na to, żeby pokazać, że Europa nie skończy się jak na naszej granicy tylko jak najbardziej Polska jest wyłączona i innym pokazać większy kalejdoskop twórczości właśnie, więc wpisuje się tej i tradycję polską tutejszą i tradycja Nova i iść jeszcze i jesteś wykonuje się to muzyka współczesna tak mamy niż, jeżeli chodzi o operę w tym roku Pałacu to żyli bez marca kompozytora, który zresztą niestety zmarł niedawno, ale tak chyba zresztą parę dni dosłownie ostatni wykonali przez przez nasz nasz zespół EMA jeśli chodzi o program symfoniczny to też w każdym sezonie nie sobie założyłem, że będziemy zamawiać 1 utwór, a przynajmniej od jakiegoś współczesnego kompozytora w tym roku był koncert koncert krótki koncert na klarnet orkiestrę napisany przez kanał decyzji w przyszłym roku koncert na porządnym który, który zamówiłam o 1 wargi kompozytorki austro węgierskiej, a samo mówiąc raz dziennie, bo Zielona Węgierka która, która mieszka w Wiedniu, o czym uczy gry na Uniwersytecie bardzo bardzo ciekawa czeka artystka panie nadal mieszka w Wiedniu tak tak wciąż mieszka w Wiedniu, skąd stąd też ta czas znajomości znamy od wielu lat i bardzo cenię twórczość w tej chwili musi się pani poruszać między Wiedniem, której pani i punktem zamieszkania na Rosji teraz jeszcze parcela no tak oprócz prócz oczywiście gościnnych gościnnych koncertów, których całe szczęście sporo, ale efekt jest takie, że rzeczywiście spędzam dużo czasu w samolotach i hotelach w i językową musi się pani przerzucać czas tak to jest tym elastyczność szybkiej zmiany 1 języka na drugi to jest coś co nic powoli powoli się zaczyna wyrabiać sam wszystko zależy oczywiście od stopnia zmęczenia, ale zastanawiam się jak to rzeczywiście będzie, kiedy była do francuskiego hiszpańskie, które jednak są są jednak podobne języki z tej samej grupy, więc jest ta może być bardziej skomplikowane niż mieszkania między niemieckim francuskim polskim talerz hiszpańskiej też pani czy takie mówię po hiszpańsku nie jakoś nie wspaniale się komunikuję z tego względu, że wolność Wenezuelczyk rozpoczyna tak tak to wynik nie nie zawodowo tylko prywatnie też, ale on też jest Wenezuelczyk mieszkający w 1 tak u progu jest międzynarodowa jak we wsi i świat jest coraz mniejszy można powiedzieć tak bardzo co coraz mniejsze coraz coraz szybszy wysoko być może ale, ale to jest też dobry czas dla dyr tekst w jak pani jest w tej chwili i zauważam, że jednak często przyjmuje się do pracy regencji o wiele częściej niż w błocie dziś nie dorównywał zaczynały zaczyna się zbliżać jakaś normalność tak jest to w tej chwili konkretem w tym w tym sezonie nie wiem czy zaczęło się jakieś 23 lata temu może 5 i rzeczywiście bardzo bardzo silny bardzo szybki ruch w kierunku wspierania i wspierania elegantek właśnie dyrygenci nie zawsze są za to uważałem, że to jest nieuczciwe Moskwę jest to wcale przez wiele lat była wraz zwierzę było odwrotnie jest delikatna sprawa wydaje mi się, dlatego że były i upolitycznienie stoki jest zawsze ryzykowne to jest w pewnym sensie polityczna też polityczny zabieg i MO je oczywiście na pierwszym miejscu zawsze idzie jakość jest to pierwszy hit to wszystko świetnie można później, że takowym to powinny być one otwarte drzwi dla taco kogokolwiek ktokolwiek chciał nie chciałby zostać regentem, ale jeśli im, że taka impresja zmiany i wprowadzenia rewolucji doprowadziłaby do tego, że lepszy dyrygent nie dostaje nie dostaje pracę, którą dostaje gorsza dyrygent tak no to nikomu nie służy nota ani w sprawie ani w sztuce na te ze stref, a więc właśnie potrzebna jest normalność tak dla tej normalności chyba się zbliżamy się nad wydaje mi się, że tak, że to jest to musi tak by oddolnie chyba odbycia, zaczynając od kształcenia po prostu dyrygent Ekom i wspierania ich na etapie edukacji wspierania ich na etapie zdobywania doświadczeń z orkiestrami i Norman nazywają zapraw świadczenia są tak zresztą pani pan ten cytat tego programu tak ona ona rzeczywiście robi to dobry sposób, bo nowo zajmuje się uczeniem uczeniem dawaniem doświadczeń, a czy tak mnie nie odwrotnego procesu chcieli bić brawo dziś kogoś, kto jeszcze niema doświadczenia i wstawia się w sytuacji, która nie jest gotowy i mieście potem dla jeźdźca zapewne nie wiedzą Marina etap to jest znakomita dyrygenta na już starszego pokolenia w tej chwili, ale która była taką pierwszą, której udało się przebić naprawdę ten szklany sufit może razem wstrzymano Jan i ma ja tak było jeszcze kilka, a dyrygentem, ale ona zrobiła bardzo wiele, ale właśnie kierunku i pomocy pomocy władczym siostrom stanowić i ostatnio też jest konkurs dla elegantek, chociaż też różnie jest przyjmowany, ale również korki właśnie ostatnie odniosły na nim sukces, więc cel to, że jest duża z Polski proporcjonalny w jest jakiś fenomen jest bardzo dużo Polek wśród elegantek podobnie jak wśród kompozytorów coraz, więc rzeczywiście tak jest temat to czasem pytam na czym polega, że jednym z Zach zawsze zastanawiam jak jak to dobrze odpowiedzieć, skąd rzeczywiście może wynikać z chwili, gdzie jest w naszej będziemy tutaj o wychowaniu czy też w naszej historii dziś jakiś element może w 12 nie jesteśmy bardziej wyemancypowana ne Marze przez to, że przez latte z pokolenia, kiedy mężczyźni istnieje w zawiązać walczyć mała ojczyzna kobiety musiały zajmować się życiem bardzo możliwe wydaje się, że to rzeczywiście jest jest ważny element i bądź znajdą coś dobrego z tego wyszła w projektach można wpaść na tak na dzielnice Grażyna Bacewicz przecież zaczęła karierę jeszcze przed wojną i jako skrzypaczka jako kompozytorka i w i sobie świetnie radziła wielu myślało w ogóle nie nie widząc, że pewnie to jest mężczyzna traktorem ASA wspaniała kompozytorka i też bardzo bardzo ceniona wiele razy jakieś kieszenie repertuar biorę ze sobą ona to nowe orkiestrze zawsze bardzo dobrze przyjmowany i włącza panie ciągle polską muzykę ETA w repertuar takie uważam, że to jest nie jakiegoś rodzaju odpowiedzialności to, że jestem z takiej innej sytuacji w mojej karierze to jest tutaj jakiś dar który, który powinnam dobrze wykorzystać i jest oczywiste, że nasza muzyka nie jest wystarcza wystarczająco znana na Zachodzie, więc to co co mogę to robię w tym w tym kierunku to powiedzmy jeszcze co się w najbliższym czasie szykuje faza na oczywiście mamy tutaj i dar w ogóle się co się szykuje w te, więc przyszłym wcześnie w sezonie zaczynamy, gdy to będzie 0101. rok jako pierwszy dyrygent gościnny przy orkiestrze w Barcelonie to znaczy, że mam spędzę tam 3 tygodnie, ale są właściwie 2 programy, a ponieważ budżet 23 tego tego tego projektu są połączone w małe tournée po Hiszpanii i też mamy dalej wiele ze sobą muzykę polską od razu będziemy grać Pendereckiego przenoszą ofiarom Hiroszimy i razem z symfonii psalmów Strawińskiego z pierwszym koncertem skrzypcowym Szymanowskiego to będzie w tym w tej pierwszej w podczas mojego pierwszego pobytu w Barcelonie, a parę miesięcy później przyjadą do nich z drugą symfonię Brahmsa z utworem na nowo odkrywany kompozytora katalońskiego, który miał blisko Petry i napisał z pomocy koniecznej i triumf bardzo bardzo ciekawa muzyka jest nowo tworzona nowa czysta wersja partytury będziemy będziemy ożywiać ten twórca jest też część działalności medycznej, która bardzo mnie interesuje i w programie będzie również koncert wiolonczelowy Lutosławskiego w Akrze także bardzo się cieszę, że żem ten relatywnie odważne programy mogą od początku tam tam realizować chciały całe zarządcy konieczne tutaj w tej wersji w na tym wracam do Los Angeles do hali od pełnej jeszcze 11 koncert ME 3 z Los Angeles Philharmonic, a także przy intensywny sezon Wrocław będę pod koniec po pod koniec tego roku kalendarzowego także bardzo cieszę się, że znów będą mogli pojechać do Polski nie wiem wszystko jest Monika marszałków i jaka dla sokiści stale rośnie, ale nasze są przecież do tego czy tak wszystko wszystko mam zapisane, bo jeśli nie to nawet nie wiedziała co w sposobie to do takiej to wypada tylko gratulować dziękuję za dziękuję nic Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA