REKLAMA

Wojny streamingowe. Szwajcaria wprowadza "lex Neteflix", do polski wchodzi Disney+

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-05-22 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szwajcarscy wyborcy referendum poparli propozycję globalne serwisy streamingowe takie jak Netflix Amazon prawem czy Disney plus inwestowały część przychodów generowanych w tym kraju tamtejszą produkcję filmową blisko 58% wyborców opowiedziało się zatem zwanym lex Netflix, czyli postanowieniem, że serwisy mają inwestować w lokalną produkcję 4% dochodów osiągniętych w Szwajcarii tak samo jak to robią nadawcy krajowi, a 30% zawartości tych serwisów będzie musiał składać Rozwiń » się z filmów lub seriali wyprodukowanych w Europie teraz mają gościnę jest Sylwia Czubkowska Tiger słabną oczywiście współautorka podcastu historie na tokfm PL to posłuchania dzień dobry, ale dzień dobry dzień dobra dzień dobre do los tak słyszymy Syria czy dołączasz do tych zaniepokojonych ekspertów tym, że to prawo nie wspierany przez rząd parlament będzie ograniczało ofertę globalnych treści i może skłonić serwisy streamingowe do podniesienia cel zobaczmy Szanowni Państwo, że te same, ale same głosy były w Polsce 2 lata temu kiedy, kiedy w Polsce wprowadzono tzw. w jak Netflix, czyli opodatkowanie dokładnie w Polsce to nie tylko opodatkowanie przekazania części dochodów i platform platform streamingowych na produkcję filmową na rzecz polskiego Instytutu sztuki filmowej dokładnie taki 1,5% miał być przekazany jest przekazywana też grożono, a będą drożały w efekcie usługi muszą podnieść cenę, bo przecież podatek od oceny muszą rosnąć nie będzie im opłacało w Polsce działać tego typu głosy nic takiego się nie zadziało, owszem, Netflix podniósł w ostatnim czasie swoje stawki, a tutaj niezwiązana z opodatkowaniem związana z tym, że po pierwsze mamy do czynienia z wojną treningową, czyli z ogromną konkurencją kolejnych serwisów streamingowych, które się pojawiają po drugie, on teraz po prostu, więc inwestują w treści takie bardzo drogie treści takie wręczy kinowe, tak więc skoro, więc inwestują to ożywia się koszty budżet finały to zaczynają wymagać też od swoich dni użytkowników coraz większych opłat po jakimś czasie oczywiście na początku zawsze są cieniutkie takich regulacji podobnych regulacji szykują się też inne kraje podobne przepisy m.in. przyjęto w Portugalii Note 1 pół polskiego procenta to nie jest Turza dosyć mało na tle 4% Schweitzer ich czy to w ogóle w takim już globalnym kontekście zmienia funkcjonowanie serwisów czy w ogóle przynosi radykalne zmiany już nawet nie mówię o tym podłożenie tylko o tym o tej zasadzie mówiącej np. właśnie 30% treści musi pochodzić z Europy czy ileś tam procent treści musi pochodzić jakieś konkretnego kraju tak jak jest właśnie przy okazji opłaty audiowizualnej w tej Polsce i zmienia oczywiście sposób funkcjonowania bardzo dobrze zmieniano dzisiaj to nie jest także nad ich Disney plus Amazon kraju czy apu plus to są jakieś drobne serwisy społecznościowe przez drobne serwisy streamingowe, które oferują troszkę treści głównie w stanach Zjednoczonych naprawdę działają globalnie, a działają trochę jak stacje telewizyjne brakuje im już właściwie tylko sportu być może taki i wiadomości newsów, żeby być jak stacje telewizyjne, więc oczywiste, że lokalna klienci wymagają od nich i odpowiedzialności prawnej, czyli dołożenia się chociażby do not lokalnej kinematografii sprawdź też korzystają nie tylko, dlatego że coś produkują rzeczy lub kupują już wyprodukowana wcześniej utwory, a po drugie, odpowiedzialność względem odbiorców czyni rzeczywiście umieszczenia filmów seriali także lokalnych, bo inaczej my mamy bardzo zlokalizowano i taką Homo organizowane kultura i czy chcielibyśmy, żeby była jeszcze bardziej oznaczyła właściwie tylko anglojęzyczna czy jednak dobrze by było, że dostęp różnych utworów i regulacje są jak najbardziej uzasadnione i co więcej one być może w niektórych miejscach nawet trochę za późno się pojawiają, bo Netflix urósł w ostatnim roku traktat z Węgier dziwnie obserwuje już dekady tak samej to są mity tego wielkiego rozszerzenia, kiedy przez kilkadziesiąt rynków no doszło 20175 lat temu już wtedy można było spodziewać takiego potężnego impetu wpływu na no w ogóle rozrywka na telewizję na produkcję telewizyjną produkcję kinową kina czy Tomasz silny polityczny kinematografię tak pandemia myślę, że jeszcze bardziej przyspieszyła, kiedy widzieliśmy tak jak dużo dużo czasu spędzam na oglądanych treści, więc te regulacje są do wysoce uzasadnione czy też 1,5% 4% w przypadku takich gigantów to naprawdę nie ma specjalnie nad czytam w oczy nie mocuje się tam specjalnie żałować to przejdźmy do tego tematu, który już zaznaczyła się przed chwilą w swojej wypowiedzi, czyli do wojen streamingowych na tym rynku serwisów do streamowania treść globalnym rynku toczy się wielka rywalizacja na polskim rynku też tej będzie znaczące znacząca zmiana w czerwcu, kiedy do oferty dołączy Disney plus ze swoimi treściami czy twoim zdaniem coś zmieni w tej układance przejmie w Polsce myślę, że zmieni myślę, że zmieni myślę, że każdy duży naprawdę gracz, który się będzie pojawiał z taką bardzo bogatą ofertą będzie zmieniała Disney ma bogatą ofertę to nie tylko oczywiście produkcje Disneya, ale ma też całą bibliotekę bibliotekę z Gwiezdnych wojen ileś tam boksów kasowych filmów Pixar Marvel pan tak dokładnie w podaży nasiona czy grafik też jest więcej stąd jest sporo, owszem, ilościowo jest mniej niż na Netflixie pańskich stał się jakoś tak wielka ach, no hybrydą, więc można wręcz można powiedzieć produkcji światowej jest Disney licznej klasy troszeczkę mniejszy, ale duża część z tej oferty jest powiedzmy Arczi tak głośno tak co więcej być może będzie się też kroki HBO go, który jak widzimy teraz po 45 dniach od realizują maksa teraz wszyscy oczy proszono śmiał maks 45 nie poprą po premierach kinowych wprowadza największe hity do siebie tak tak już Batmanem chociażby na ogół, iż żaden nie ten film dobrze ostygnąć tak już był już w serwisie, więc na tym też będzie polegała na tym projektowania stron umowa, że my mamy po prostu ogromny wybór budżetu i czas no zaczynają się koszty właśnie, bo my mamy w ogóle miejsca na kolejny serwis streamingowy, bo tym ci, którzy naprawdę tym, który naprawdę zależało na tych treściach odcinają chociażby to już dawno z niego skorzystali poprzez jakiegoś różnego rodzaju wtyczki na to pozwalające pytanie co jeszcze z polskiego rynku i Polski portfel jednocześnie da się w ogóle wyciągnąć, a ja przyznam, że nie skorzysta zręcznie też nie ja też o nas o chciałem po prostu tam rzeczywiście sporo szczególnie tych produkcji rozmawia Mariola serialowy tak bardzo sami obejrzeć tak dobrej jakości tak jak nie zwierzenia więc, więc czekałam myślę, że znajdzie się na to rynek co najwyżej będą zapadały decyzje takie bardzo racjonalne, czyli np. rezygnację z jakiegoś innego serwisu, który się wcześnie opłacało to jest o tyle wygodne możliwa, że my pracownicy serwisu w systemie gości opłat miesięcznych każde możliwe w każdym momencie można zerwać to ów rozum czy też zawiesić tak naprawdę to nie jest telewizja linearna telewizja nie no kablowe tak, za którą płacimy często w powiązaniu z internatem umowy są dwuletnie zerwanie jest obarczona jakimiś karami mogły przygotować sprzęt jest szybko prosta decyzja wchodzimy sobie na Netflix czy na małym kraju co tam nie mamy, a zawieszone subskrypcję mamy w tym momencie budżetu zwolniony na inną i na tym też trochę polegają te wojny streamingowej stacji obserwują Amerykanie tam trzeba powiedzieć 9 dużych serwisów streamingowych bez też jest na wspomniany opór jest serwis jest serwis parlamentu jest Hulu tak jest więc, więc naprawdę przeogromny to wybór ją też staje się dla ludzi oraz trochę taki trudny do ogarnięcia 2 oczywiście, gdyby przyszło za te wszystkie serwisy płacić to suma ogromna bryła w wielkiej Brytanii wyliczono, że obecnych tam serwisów streamingowych również lokalnych mieś i listy od telewizyjnych, gdyby mieszkaniec chciał zapłacić za wszystkie roczny rachunek wyniósłby 2,51000 funtów to są duże pieniądza to naprawdę duże potężne pieniądze, a w momencie takiego spowolnienia gospodarczego inflacji ludzie zaczynają podejmować bardzo racjonalne decyzyjny obcinając, więc na WIG może się rzeczywiście jako takim to największy serwis tak trzeba przyznać, bo sport oglądany przez około 10 000 000 osób płaci za niego 2,53 000 000 mniej więcej może oczekiwać można oczekiwać na wysokich spadków decyzji decyzji, jakiego kort odcięcia chciał, żeby żona jest nie ma kort tak nie ma sieci Pańskiego taki właśnie takiej rezygnacji nie w sposób dowolny streamingowe gdzie, a klient konsument widz im poddawane tak dużej i można widzieć presji różny różnych różnych serwisów, że musi podejmować decyzję czy jest w stanie za wszystko zapłacić czy czy będzie nie wiem co miesiąc jakiś inny wybiera czy w ogóle rezygnuje całkiem z tego, bo za dużo czy np. będzie współ dzieli abonament z kimś z rodziny albo kimś bliskim dzieli się tymi kosztami no właśnie z tym współdzielenie to potężna bolączka dla serwisu szczególnie dla Netfliksa właśnie, bo te 10 000 000 widzów 2 milionów płacących tu czegoś nie bierze tak, ale to było baranie Netflixa to znaczy, kiedy Netflix wchodzi w ogóle na rynki to, że można było legalnie w świetle prawa dzielić konta nie damy właściciel przełączając za każdym razem tracą swoje ustawienia i oglądane seriale to było właśnie ta główna wędka, na którą Netflix łowi nowych użytkowników użytkowała 100 laty taka rewolucja, że możemy wykupić tam sobie nie wiem grupa trochę korzystać tak znane to boli oczy boli finansowo w aspekcie jednak się już pojawiły też oprócz tego, że plan jakiegoś takiego wyłapywania tych pasażerów na gapę takich a takich troszeczkę, próbując oszukać system promocyjnego, jakiej wykupywane abonamenty rodzinne takie rzeczywiście jedno gospodarstwo domowe na kilku urządzeniach, a co innego, kiedy nie nasza grupa znajomych korzysta z 1 konta, a więc plany po pierwsze, wyłapywania tych pasażerów na gapę, a po drugie, tym lepiej monetyzować warto spojrzeć też na kurs Netflixa zresztą jak większości wyniki za kwiecień to oraz, ale też kurs giełdowy, który naprawdę potężnie potężnie nurkuje zresztą wszystkich Wiktorów dziękują kursy co pokazuje pewnego rodzaju przewartościowanie wielkich tych serwisów cyfrowych serwisów technologicznych, ale Netflix w efekcie tych takich wnęki po raz pierwszy w podsumowaniu kwartału 2022 roku po raz pierwszy od 10 lat zanotował spadek liczby użytkowników na świecie, owszem, dziś w promieniu do wspomnienia można powiedzieć, że nie zauważalną liczbę w stosunku do tego czy operuje, ale jednak był spadek o amerykańskiej giełdy nie lubią spadków tak już rozliczają początek końca, tak więc dlatego właśnie z jakim się też pediatra z koncepcją wprowadzenia płatnych planów z reklamami czy nic nie było, czyli brzeczki tańszych planów dla niektórych użytkowników z reklamami, które pozwoliłyby wykorzystać tylko ogromną ogromne zasięgi to jest 200 000 000 użytkowników na świecie, więc potencjalnie może być spora baza odbiorców reklam tak pewnie nie wierzcie mi pewnie mniejsza liczba ma na to na pewno nie zdecyduje zdecydują wszyscy należą widać kombinowanie, jakby tutaj nie poprawić monetyzacji tak skoro szczerze będzie rosnąć, a skoro jest coraz większa konkurencja skoro już niemało, a czy ma ograniczoną liczbę czasu i zasobów finansowych to jakby tutaj nie nie poprawić finansowania, bo na pewno w obecnej sytuacji nie są w stanie sobie te serwisy poznaliśmy duże oszczędności w content czym rozpędziła machinę, że trzeba cały czas dostarczać coś nowego no tak, ale Netflix właśnie ostatnio kasuje nawet te produkcje, które już weszły w fazę produkcyjną w sensie odwołuje po premiery seriali odwołuje kolejne sezony, więc również na tym kontynencie trochę zaczyna oszczędzać, ale chciałem zapytać, czego mogą nauczyć się na tych spadkach Netfliksa inne serwisy typu właśnie liczby Max czy istnej, jaką mogą na tym skorzystać to jest także oczywiście większość serwisów Judy jest do siebie jakiś sposób podobnych, ale w rzeczywistości one są też jak stacja telewizyjna to znaczy uderzają często gęsto trochę innego odbiorcę dogonić chodzi chociażby zbadam my mieliśmy takie teksty na podstawie analiz nissana, a z, których wynikało dosyć jasno, że tak jak Netflix jest powiedzmy taką globalną telewizją skierowaną do dosyć dużych gospodarstw domowych gospodarstw z dziećmi w, że to jest taki najwyższy z procent współ czy oglądalności morskich SA tak wbiją HBO Max chociażby z 2 czy do, a to widzę dużych miast, a często z jednoosobowe gospodarstwo dwuosobowe gospodarstwa mogą, czyli bez dzieci, a i takich bardziej nastawionych na treści kinowa powiedzmy tak mniej np. taką cokół serialową rozrywkę Czyżby to oczywiście oferuje seriale więc, więc one są różna i myślę, że od tego, czego mogą się dzisiaj uczyć się troszkę bardziej specjalizować także ciężko się walczyć o taką czy zaczyna dochodzić do wszystkich widzów ład no maksymalnego pułapu dzięki absorpcji tak teraz walka o to, żeby widz nie rezygnował, żeby został przy nich, żeby zaoferować temu swojemu spec w tej grupie swoich widzów taki kontent takie treści, ale też takie usługi technologiczne chociażby stąd zmiana odbiją go Max, które jest znacznie bardziej przyjazny czy ma znacznie bardziej przyjazną u x tak znacznie lepiej jest z tego korzysta, żeby widz chciał zostać płacić co można na koniec pozostała nam dosłownie minutę chciałem zapytać czy w tym wszystkim co dzieje się na rynku serwisów do streamowania treści zwykła telewizja jeszcze ma znaczenie, bo misja wydaje, że te oferty telewizyjne, które mają w pakiecie atrakcyjną ofertę na Platformy streamingowe to znaczy można mieć płacą za telewizję np. Netflixa HBO Max w dobrej cenie, czyli tak, jakby agregujące treści i abonamenty w cały czas telewizja znaczony przyznam się, że sama kilka lat temu byłam przekonana, że będzie następował w Polsce bardzo silny proces tego kostka thing, czyli odcinania odcinania telewizji tak marnej w telewizji kablowej de facto oni postępują jest naprawdę minimalny ludzie są dosyć tradycyjnie nastawieni i szczególnie właśnie i kiedy ma rządzić to chcą zostawić sobie telewizję po prostu telewizja też oferta taka nawet nie programowa telewizyjną tylko właśnie tak na można by powiedzieć kanałowe tak zaczyna się zmieniać i oprócz tradycyjnych kanałów no to jest obliczem trochę, że są oferowane aplikacje do odbioru serwisów V0D, ale też telewizja ma sport sportu nie ma na studia sport jest jest bardzo silnie przyciąga czy to już powoli się zaczyna np. taki serwis jak woja play zaczyna oferować różne ją piłkarskie myślę, że to jest rzeczywiście przyszłość to znaczy to znaczy ten spot będzie się powoli na serwisy streamingowe też przenosił, ale wciąż największe rozgrywki jednak są przejmowane, bo to są takie trudne procesy tą przetargową przejmująca takimi, jakie są wśród olimpiada to MKOl rozdysponowane pomiędzy krajowa komitet olimpijski, a to zazwyczaj są powiązane ze stacjami publicznymi 8, jeżeli kończą na tym, więc telewizja telewizja póki co nie umiera na bardzo za szybko nie umrze nam Sylwia Czubkowska spidersweb współautorka podcastu tę historię na to sam Eldo usłyszenia oczywiście zachęcam do tego, żeby śledzić podcasty historię i zachęcam do tego, żeby o tym co oferują serwisy streamingowe dowiadywać z podcastu szkoda czasu na złe seriale informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - ANNA PIEKUTOWSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA