REKLAMA

"Z NIK fundamentalnie się nie zgadzam". Szef komisji ds. pedofilii o "działaniu w stanie wyższej konieczności"

Audycja internetowa tokfm.pl
Data emisji:
2022-05-24 14:10
Prowadzący:
Czas trwania:
18:16 min.
Udostępnij:

Najwyższa Izba Kontroli zarzuciła Państwowej Komisji ds. Pedofilii m.in. niegospodarność. Z tymi zarzutami nie zgadza się prof. Błażej Kmieciak, szef komisji. - W sytuacji, gdy tworzymy zupełnie nowy byt, jednak jest pewien margines błędu. Mamy też prawo się bronić. Działaliśmy w stanie wyższej konieczności - mówił w TOK FM.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Państwowa komisja do spraw pedofili podpadła Najwyższej Izby Kontroli sprawa jest poważna my dokumenty, które dostajemy z Najwyższej Izby Kontroli traktujemy bardzo poważnie my jesteśmy w dyskusji dialogu z Najwyższą Izbę Kontroli zarówno takim dialogu w pisemnym jak i mam nadzieję niebawem osobistym, więc traktujemy jako po prostu przeciek, który dostał się do mediów, ale nie dotyczy ostatecznego raportu tylko dotyczy wstępnego wersji rozmawia się Najwyższą Izbą Kontroli Rozwiń » i tam pracownicy powiedzieli mi, że na pewno przeciągnie wyszedł z ich strony myśli pan, że ktoś tutaj komisji mógł medium przekazać co się dzieje nie mam takiej wiedzy mogę rzeczywiście domniemywać, bo przecież jest jakby jota IIoT dziennikarze pani redaktor Iwanowa w swoim tekście zwraca uwagę na rzeczy, które znajdowały się w dokumencie, który otrzymają znikł ku więc, więc jest to dla mnie sytuacja totalnego w tym sensie zaskoczenia, że nie spodziewałem się tego czy stąd musiało to na czystym, jeżeli pan zaufanym pracownikom nielojalnych tak może nie jest w stanie powiedzieć to zrobił, jeżeli intencją tego człowieka jest to, żeby tego typu duszami sparaliżować pracę komisji i przez to doprowadzić tego nie będziemy pracować nie będziemy się upominać postępowania wyjaśniające to taki cel osiągnie, a jeśli pan wiedział, kto konkretnie jeśli się pan ewentualnie dowie to pan zwolnił dyscyplinarnie taką osobę, jeżeli będą dowiedział się, że ktoś potajemnie bez poinformowania swojego przełożonego przekazuje poufne informacje to wypełnia to moim zdaniem na szybko myśląc kodeksowe znamiona braku utraty zaufania i rozwiązanie z takim człowiekiem umowy jest całkowicie wydaje się naturalne teraz do istoty sprawy możemy tak opisać jeśli pan przewodniczący pozwoli, że od początku istnienia komisji zresztą pan powtarza wielokrotnie alarmował pan o tym, że komisja jest w pewnej swej istocie bezzębne, a później słyszę od pana takie wypowiedzi, że nawet jeśli tych zębów takich ostrych komisja nie ma do badania spraw pedofili to nawet jeśli nie będziecie mogli gryźć to będzie pan na pewno szczekać no i teraz można powiedzieć, że mimo mimo tego, że do tego szczekanie gryzienia nie może dochodzić to zatrudni liście do tego szczekania gryzienia nowych pracowników i Tuma Najwyższa Izba Kontroli zastrzeżenia i to Najwyższa Izba Kontroli już zna nasze stanowisko to stanowisko jest bardzo spójne jasne transparentne ani teraz powiem my musieliśmy zatrudnić nowe osoby, dlaczego w 2021 roku na przełomie listopada października listopada my mieliśmy zapewnienie, że projekt naszej nowej znowelizowanej ustawy wejdzie do Sejmu w tym momencie my na przedpolu musi się przygotować bardzo trudne procedury orzekania w sprawach przedawnionych my jesteśmy kwas sądem my podejmujemy zgodnie z ustawą mamy podejmować decyzje dotyczące wpisania obywatela RP do rejestru sprawców poproszę do rejestru pedofili musi być zrobione w sposób całkowicie zgodne ze standardami postępowania cywilnego nasza ustawa w tej kwestii dziurawa no początku także Sejm przypomnijmy od początku tych narzędzi nie mieli nowym to my zwróciliśmy uwagę na to nie, że niektórzy mówili, że ustawa o Państwowej komisji niekonstytucyjna, bo są rejestry nikt nie zwrócił uwagę na to, bo nikt nie podważył konstytucyjność naszej ustawy jest domniemanie konstytucyjności natomiast myśmy po 4 miesiącach od praktycznej naszej pracy zaczynamy pracę 24listopada 220 po 4 miesiącach apelujemy do prezydenta do innych mówiąc wprost mamy wadliwą ustawę zmienić ją, bo nieskutecznie wpiszemy sprawcę i osoba skrzywdzona dalej będzie cierpieć, ale rządzący nic w tej sprawie nie drogą my z Pałacem prezydenta mieliśmy bardzo intensywną pracę do listopada 2021 to była dobra intensywna świetna praca po spotkaniu w kancelarii pana prezydenta postój wszystkim pana prezydenta w kwietniu i to była dobra praca po listopadzie i na liście na to, że prezydent wniesie inicjatywa ustawodawcza wszelkie znaki na niebie ziemi wskazywały na to, że my na początku stycznia będziemy mieć ustawę w sejmie czy ustawa, która dotyczy ochrony małoletnich kurczę ochrony dzieciaków przed przemocą seksualną mamy koniec maja ja średnio raz w tygodniu upominają się w różnych miejscach oto, żeby coś z tym zrobić, żeby ta ustawa weszła jak jest przyczyna różne były kwestie pewnie związane chociażby z wojną agresją oraz Rosji na Ukrainę, ale że trzeba to, ale no z ogromnym szacunkiem respektem troską jest chodzi o naszych braci Ukraińców no to jednak musimy pamiętać też o sprawach, które dotyczą bezpieczeństwa więcej do nas obywatel Ukrainy też zwracają już, ale mamy te sprawy, które dotyczą obywateli Ukrainy chcemy mieć ustawę, która będzie przede wszystkim efektywnie konkretnie doprowadzić do tego, że sprawca nazwano spraw nawet jak sprawa uległa przedawnieniu i wytłumaczymy teraz słuchaczom, że dopomina liście się tych zmian nie doczekali się i swoją uchwałą wewnętrzną stwierdziliśmy, że rozumiem tymczasowo pozbawiać się tej kompetencji odwrotnie myśmy uchwałę podjęli w 2021 roku na początku kwietnia dokładnie 12kwietnia potem się dopiero później w tym czasie w przedstawiliśmy gotowy projekt zmiany ustawy wcześniej uzyskaliśmy ekspertyzy naprawdę autorytetów w dziedzinie postępowania cywilnego, którzy nam powiedzieli jak zaczniecie orzekać sądy wam anulują to postępowanie anulują waszą decyzję osoby skrzywdzone ponownie doświadczą krzywdy nie może tego zrobić my 12kwietnia 221 podejmujemy uchwałę pod koniec kwietnia przekazujemy panu prezydentowi projekt gotowej ustawy ustawa wymagała doprecyzowania potem były wakacje od końca wakacji do do końca października trwają bardzo trwały bardzo intensywne prace jest gotowy nie jest mamy gotową ustawę gotowe uzasadnienie do ustawy ocena skutków regulacji pakiet wszystko i pat i mamy dwudziesty, który dziś 0303. maja i pojawi się także Gazecie wyborczej bardzo dobrze państwo macie komunikować o działaniach państwa ja nie ukrywa się porozumieć, że jeśli Departament nazwijmy to tak waszej komisji nie może działać, bo nie ma uprawnień sami to stwierdzać w uchwale, a potem zatrudniać ludzi do tego departamentu jeszcze niema konkretnie wyszczególnionych ich zadań to nikt tutaj zastrzeżenia zgłasza też chyba uzasadnione mamy wynikiem rzeczy z Najwyższą Izbę Kontroli mamy protokół niezgodności, dlatego że po pierwsze, pracownicy departamentu postępowań wyjaśniających nie prowadzą postępowań wyjaśniających, ale wykonują mnóstwo innych działań, które są związane z postępowaniami wyjaśniającymi też chociażby ustalenie czy Kowalski żyje czy nowe żyje to jest kwestia, która przed postępowaniem musi być ustalona, a my tworzymy coś zupełnie nowego Drodzy Państwo nie było do tej pory prowadzonych takich postępowań i my prowadzimy z tworzymy zupełnie nowe procedury i to robią pracownicy to musi być przygotowany, więc Departament postępowań wyjaśniających ma określone zadania i są one określone każdy pracownik departamentu są zaznajomione z zadaniami, jakie są w regulaminie organizacyjnym urzędu dotyczące tego departamentu, więc tutaj z Najwyższą Izbę Kontroli z perspektywy pewnej fundamentalnej myśli nie zgadzamy bo gdybym miał sytuację odwrotną, że dnia na dzień były takie sytuacje w ciągu 24 godzin ustawa była uchwalona po 48 była podpisana płac Prezydenckim załóżmy, że damy sobie łatwiznę jednak ustawa będzie podpisana w ciągu 3 tygodni ja nagle nie mam pracowników mam 143 sprawy, które są często wielowątkowe wielotomowe ja nie mam kim ogarnąć ten tego te tego tematu, więc wtedy zarzut niegospodarności musiałem przyjąć na lata teraz będę z nim dyskutować wg pana przez kolegę art jeśli chodzi o zatrudnieniu najbardziej jak najbardziej przedstawiamy Najwyższej Izbie Kontroli mam nadzieję, że osobiście w dyskusjach z odpowiednimi organami NIK-u także będziemy mieli możliwość na przedstawienie logicznej merytorycznej prawnej argumentacji to jest taka sprawa najbardziej istotna, bo dotyczy właśnie tego waszego najważniejszego narzędzia wpisywania spraw sprawców do tego rejestru, ale Najwyższa Izba Kontroli dopatrzyła się też innych jakiż jej zdaniem nieprawidłowości np. udzielaniu zewnętrznych zleceń są takie 2 sprawy np. logotyp waszego waszej komisji, że został tak naprawdę po pół roku zmieniony na nowy o wiele droższy, a druga sprawa, że kampanię społeczną doradztwo w tej sprawie zostało tak można powiedzieć po znajomości bez rozeznania rynku jak ta sprawa wygląda, jakby pan prezes przewodniczącej wytłumaczy kwestia logotyp pierwszy logotyp był rzeczywiście istotnie tańsze pani redaktor zwraca uwagę był to logotyp przyjęty przez pierwszego dyrektora generalnego urzędu, który notabene kilka tygodni później niedopowiedzenie złożył rezygnację z w swego poszedł na zwolnienie poszła pani redaktor pani dyrektor na zwolnieniu, zostawiając urząd na skraju tak naprawdę funkcjonowania, ale zostały rzeczywiście pierwszy logotyp zaproponowany logotyp, który był nie do akceptacji nie do przyjęcia to był logotyp, który przypominał tak naprawdę jeden z logo kolei państwowych my nie mogliśmy się zgodzić na coś takiego PKO BP byłoby mylone mówiąc krótko PKP druga kwestia wybór eksperta to jest zupełnie bardzo jasna sytuacja nie był to nikt konkretny wskazany przez znajomego znajomej tylko była to osoba, którą poznaliśmy w ramach jednego z postępowań, a tutaj kwalifikacyjnych do pracy w komisji, która pozna nie nie wygrała konkurs natomiast poznała się jako ekspert przed nami jako ekspert przedstawiła jako ekspert właśnie w zakresie moderowania prowadzenie kampanii, które szczególnie dla nas była to pierwsza kampania była bardzo bardzo istotne i nie trzeba było w tych obu sprawach ani przetargu opierać na konkurs nie znaczy, jeżeli chodzi o te kwestie nie było takiej nie było takiej konieczności w tym wypadku, bo za małe kwoty tak Quality autach nie było tutaj my robiliśmy różne rozeznanie jeśli chodzi też firmy jest ponieść jakichkolwiek progów nie było takiej konieczności uznaliśmy, że odpowiednia osoba z różnymi ekspertami pracujemy na, ale czy nie lepiej byłoby zrobić konkurs wtedy nikt nie mógłby się kolokwialnie mówiąc doczepić rzeczy ale kto jest jakieś podejrzenie, że jakiś znajomy dostał 40 000 za logo zasady my mamy także regulamin regulamin, który został przyjęty w naszym urzędzie mamy pewne kwoty poniżej, których jest konkurs po, których jest konkurs pań, których nie ma dla sprawności działania są osoby, które mają doświadczenie np. nie wiem zatrudniamy ekspertów np. w ramach współpracy przy opracowaniu raportu mamy doświadczonego badacza w zakresie badań jakościowych ilu jest takich badaczy w Polsce nie mam pojęcia, ale rzeczywiście w komisji pracują naukowcy mówią znam człowieka, który prowadzi badania jakościowe zainteresują może tym tematem natomiast ten człowiek rozlicza się ze swojej pracy to i tak, że zatrudnią kolega, który mówi dobre słuchała poleży po zarobi 3,51000 tonie ten człowiek ma konkretną umowę spisaną ma konkretne zadania do wykonania jest się rozlicza z tego wynika, że wszędzie się Najwyższa Izba Kontroli pomyliła trudno mieć wrażenie, że tam pracują niekompetentni ludzie DM myślę, że Najwyższa Izba Kontroli patrzy na pewne rzeczy z perspektywy przepisów prawa jako socjolog prawa to całkowicie rozumiem nie mam najmniejszych pretensji do Najwyższej Izby Kontroli rok temu skontrolowali wdrożyliśmy projekt programy naprawcze ten związany jak może się skończyć twarde prawo, ale prawo także nawet przy dobrych waszych intencjach złamano prawa albo na jakiś przepis premiera 1 rzeczy jak tworzono np. wojska dotyczące cyberbezpieczeństwa mamy takie wydaje, że w Polsce to pierwsze powołanie pełnomocnika rządu czy pełnomocnika komendanta nie wiem czy kogoś tam generalnego szefa sztabu do spraw utworzenia takiego miejsca właściwa komisja stała powołana z poniedziałku na wtorek można powiedzieć z dnia na dzień mieliśmy 7 członków Państwowej komisji, którzy funkcjonują w komisji, której obsługiwać ma urząd, którego nie było myśmy dopiero bez tak nawet w żadnych procedur tworzyli więcej Szanowni Państwo nadal jesteśmy na etapie tworzenia nadal etap jesteśmy na etapie tworzenia jesteśmy mamy pierwszy rok pierwszy rok, kiedy nikt w ogóle zbadał tak naprawdę odrębną część budżetu dotyczącą nas, więc jeżeli są jakieś błędy nikt nam przedstawia my przyjmujemy, ale mamy prawo się bronić pokazując, że czasem chociażby te zasady dotyczące rachunkowości my działaliśmy w stanie pewnej wyższej konieczności nie obawia się pan przewodniczący jednak przylgnie do komisji jakaś taka Łatka, że jest po pierwsze, bałagan w papierach, że jeszcze jakiś Kret, który wynosi informacje, więc może jednak lepiej nie zaufać temu ciału temu tej instytucji i myślę przede wszystkim ludzie, którzy chcieliby się zgłosić problemem bycia ofiarą pedofili, bo dla nich przede wszystkim jesteście zgłasza się do nas w związku z wykorzystaniem seksualnym spotykają się przede wszystkim z wyjaśnieniem tej sprawy w u nas polegający przede wszystkim na tym, że my najczęściej dołączamy do postępowania my jesteśmy takim powiem wprost troszeczkę wrzodem dla prokuratury, bo piszemy monitorujemy, a czasem zaskarżane pewne kwestie ze skutecznie osoby skrzywdzone, które mają z nami kontakt mogą zobaczyć na sali sądowej i osoby skrzywdzone mogą zobaczyć nie wiem nasze nasze na razie wyniki badań, które do tej pory były prowadzone pewnie w innych obszarach niż my teraz prowadzimy ja rozumiem, że tego typu materiały dziennikarskie wzbudzają zainteresowanie jak pan redaktor wie nie unika dziennikarzy jedyne co mogę mieć nadzieję to nie tyle to, że będzie promowany tutaj ktoś nieuczciwy ktoś, kto doszedł do wniosku, że potajemnie wniesie informacje nie są informacją o przestępstwach to nie jest sytuacja, że ktoś wyniósł dziennikarzy informacje o tym, że Kmieciak jest mordercą nie też informacja mówiąca o wewnętrznych sprawach dotyczących procedur, które każda firma ma każdy urząd to nie jest żadne know how wasza instytucja powinna być trochę jak żona Cezara, bo patrzycie na ręce innym instytucją bardzo delikatnych sprawach jak ochrona dzieci przed pedofilią, więc połowa to powinna po prostu puszczać no tak, ale nie błyszczy i mam nadzieję, że będzie błyszczeć sytuacji, w której tworzymy zupełnie nowy byt no jednak pewien margines błędu tak chodzi o to, że my staramy się stworzyć coś zupełnie nowego coś na wiele wiele lat, jeżeli popełniliśmy pewne błędy przyznajemy się do nich naprawiamy natomiast staramy się przede wszystkim zwróć uwagę na to, że chcemy w sposób skuteczny sprawny i mam nadzieję, że ta dyskusja raczej doprowadzi do tego nie wszystkim do nas Łatka taka, jaka tylko, że w końcu będzie mieć prawo do tego, żeby osoby, które skrzywdził kogoś z przeszłości, które uniknęły odpowiedzialności karnej, żeby nie unikną sprawiedliwości zostały nazwane sprawcami czy jeśli raport NIK-u będzie zły dla komisji to pan przewodniczący ewentualnie rozważa wtedy dymisję nie zastanawiają się nad tym, jeżeli chodzi o kwestię dymisji, dlatego że pamiętam też 1 rzeczy, że został powołany przez członka komisji jako rzecznik przez Rzecznika Praw Dziecka ja jest przede wszystkim niezależnym nie tylko członkiem Państwowa komisja przede wszystkim, gdy prezydium Sejmu zaproponowała, żeby został przewodniczącym zaproponowanymi rzeczywiście działania, o których myślę, że mało, kto miał pojęcie decyzja dotycząca rezygnacji nie ma mnie takiej decyzji natomiast chciałbym, żeby jasno było wyrażone przede wszystkim to, że moja obecność tutaj nie jest dla tych podobno bizantyjskich pieniędzy, które zarabiam tylko jest przede wszystkim po to, żeby stworzyć sprawny system doprowadzenia do odpowiedzialności osób, które uniknęły wyroku i widzę tutaj mój sens przede wszystkim w sytuacji, w której my możemy doprowadzać sprawców do wpisu, bo to jest unikalne zadania komisji i tutaj widzę w tym sens takiej możliwości nie będzie też przekonany, że wtedy intensywnie będę rozważał inne, czyli np. dymisję właśnie z tego powodu bardziej, jeżeli miałbym być osobą, która ma być tylko włącz jakąś fasadą to się na to nigdy nie zgodzę się zaznaczyć, że my nie jesteśmy teraz to jest to znaczy my jesteśmy teraz zasadą wykłady dziękuję za konkretne działania, żeby to zmienić, bo my dostrzegliśmy błędy, ale czy to trochę nie pokazuje może prawdziwych intencji rządzących, którzy po tych najgłośniejszych sprawach po filmach braci Sekielskich i innych dziennikarskich śledztwach powiedzieli koniec walczymy z komisją było walczymy z pedofilią było słynne wystąpienie prezesa Kaczyńskiego, który powiedział, że podniesiona ręka na dziecko te najgorsze z możliwych scenariuszy będzie bardzo intensywna walka z takimi ludźmi, a oni potem wam nie dają na najważniejszego narzędzia, które pozwoli walczyć z tymi ludźmi odcinać ich jakoś od społeczeństwa to chyba pokazuje prawdziwą intencję tam są prawnicy wprawie sprawiedliwości w sejmie u prezydenta również przecież wiedzą o waszych problemach i przez rok praktycznie nic nie zrobi, jakie są intencje rządzących nie wiem nie nie mam pojęcia samice rządzące rządzących został wybrany przez polityków, ale nie jestem politykiem mam kontakt z politykami niż te ograniczone, bo niestety rzeczywiście mają próby próby kontaktu i zwrócenie uwagi na to że, że nie mamy tych narzędzi, że my potrzebujemy nikt z tym, że obrona przez ministra sprawiedliwości miał pan jak minister pana ministra Ziobro to może raz w życiu widziałem natomiast mieliśmy kontakt wielokrotne i ten kontakt z Ministerstwa Sprawiedliwości być może zaskoczenie, które skacze, ale jest dobry w tym sensie, że akurat korespondencja Państwowej komisji z minister sprawiedliwości jest dość aktywna ostatnim efektem jest m.in. to, że prokurator generalny zarządził na nasz wniosek zakaz niszczenia akt dotyczących pedofilii, a po drugie, będą mam nadzieję powołani prokuratorzy koordynatorzy, specjalizując się takich sprawach medycznych właśnie sprawach przez przeciwko wolności seksualnej w stosunku do dzieci przez pedofili natomiast, jaka była intencja tego nie wiem jak teraz jedno, gdyby nie praca komisji intensywna nad tą ustawą nie namysłu dotyczący tego jak ustawa działa albo jak nie będzie działać to tak naprawdę my byśmy doprowadzili sytuacji skandalicznej, bo wpisali byśmy sprawcę do rejestru, a sąd cywilny ze źle nazwane w naszej ustawie na marginesie, bo nie ma czegoś takiego jak Okręgowy sąd cywilny czegoś takiego nie ma pan by nam cofnął ten obcy to my powiedział wprost że, że zaskarżenie, do którego tak dobre prawo ma tylko oskarżony ani osoba poszkodowana wskazany duchowny załóż duchownego wpisu na listę i ten duchowny odwołał naszej decyzji, ale jego Oscar jego i jego poszkodowany człowiek przez niego, które być może przez wiele lat cierpiał samotności, a my proszę nie wiedział co ja nie mogę odwołać ja wtedy patrzy mu oczy, a nie ja się na to nie zgadzam ani ani Państwowa komisja działamy natomiast zaznaczamy, że efektywne działanie będzie wtedy, gdy będziemy prowadzić postępowania wyjaśniające dotyczące spraw przedawnionych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUDYCJA INTERNETOWA TOKFM.PL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA