na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry ja nazywam się Marcin Bołtryk to jest Puls biznesu do słuchania siano motoryzacyjny jest niezwykle istotne dla polskiej gospodarki nasz kraj jest produkcyjnym zapleczem Europy to u nas produkuje całą masę najróżniejszych komponentów od najmniejszych jak paski klinowe powiększa np. fotele samochodowe powstają u nas także kompletne układy napędowe montowane są
Rozwiń »
samochody produkujemy osobówki auta dostawcze, ale ciężarówki autobus wszystko jest możliwa dzięki gigantycznym inwestycjom, jakie w ciągu minionych 20 kilku lat udało nam się przeciągnąć oczywiście inwestorzy wybierali nas piękne oczy zapraszam na podcast o tym czym oczarowali zagraniczne koncerny w przeszłości o tym czy wystarczy nam tego czaru na przyszłość co przekonało ponad 20 lat temu zagraniczne koncerny motoryzacyjne do inwestowania w Polsce pytam o to Jakuba Rysia szefa polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego to może zacznijmy od tego, że jak skończył się w Polsce socjalizm komunizm czy cokolwiek nie było to myśmy byli dość dobrej sytuacji, ponieważ jeszcze wcześniej w ramach RWPG przypomnę, że to była rada wzajemnej pomocy gospodarczej, czyli taki odpowiednik EWG socjalistyczny był dokonany pewien przydział czy też oddział produkcji motoryzacyjnej i Polska na tym wyszła zupełnie nieźle, ponieważ myśmy mieli w Polsce produkcję samochodów osobowych mieliśmy produkcję samochodów dostawczych mieliśmy produkcję samochodów lekkich ciężarowych, bo tak to się wtedy nazywała my mieliśmy produkcja autobus, czyli właściwie byliśmy dużo lepszej sytuacji niż takie kraje jak Bułgaria czy Rumunia, bo one właściwie w tym pierwszym okresie nie miały w ogóle produkcji potem Rumunii pojawiła się dacza Bułgarii zresztą przez chwilę też było montowane w taki samochód, który nazywał się ile mnie pamięć nie myli punka Carbo jakoś tak każdym razie to było na licencji Reno mała skala produkcji myśmy byli naprawdę niezłej pozycji, jakie tego było w konsekwencji Ano takie, że na początku lat dziewięćdziesiątych myśmy mieli po pierwsze, zakłady produkcyjne, które to prawda produkowały przestarzałe produkty no bo my SA, bo Żuk czy Jelcz PS 110, czyli autobus na licencji Beretta były samochody, które miały już na najlepsze dni zdecydowanie za sobą, ale mieliśmy miejsca mieliśmy zakłady mieliśmy co bardzo ważne wykształconą kadrę i mieliśmy sieć poddostawców dostawców podzespołów i część to było bardzo ważne w związku z tym producenci zachodni natychmiast zainteresowali się naszymi zakładami natychmiast pojawili się inwestorzy, którzy chcieli być w Polsce w deblu wygrał chyba dlatego bardzo często mówi się, że to był zły wybór ja absolutnie nie chcę gloryfikować tego wyboru zresztą wtedy zupełnie nie byłem tym temacie, jeżeli tak można powiedzieć w związku z tym mogę być chyba w miarę obiektywny natomiast wtedy jednym z głównych warunków było zachowanie zatrudnienia nie tylko samym FSO, ale też we wszystkich filiach chwili by było sporo i właściciele dołu podjęli decyzję, że oni zachowają przez określoną ilość lat to zatrudnieni to było jednym z ważniejszych powodów zresztą jak życie pokazuje wtedy nikt nie przewidział czy nie przewidywał takiego rozwoju wypadków bankructwa tego, czego ilu, więc jeżeli by nie zdarzyło się do bankructwa, jeżeli historia by się potoczyła inaczej to być może dzisiaj mielibyśmy produkcję 1 000 000 czy 1,51 000 000 samochodów podobnie jak inne koreański producent, który w tej chwili jest do tego światową także nie mieliśmy szczęścia ich chyba w momencie, kiedy decyzja była podejmowana nie było powodów, żeby przewidywać, że tak to się może skończyć może się skończyło na szczęście EU to niejedyny inwestor, który przyglądał się w Polsce i potem pojawiła się Niemców chronologicznie, ale Toyota opel Fiat chce pewnie był pierwszy obecnie koncern Stellantis i tych inwestycji jest całkiem sporo i wydaje się, że radzą sobie całkiem dobrze są zadowoleni z wyboru naszego kraju na miejsce produkcji swoich samochodów silników oczywiście niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak ważnym miejscem produkcyjnym na mapie tej europejskiej mapie producentów części zespołu jest Polska, bo po pierwsze to oczywiście produkcja gotowego wyrobu, czyli samochód i tutaj w tej chwili będziemy mieli fabrykę samochodów osobowych dużą, z której będzie na wspólnej Platformie produkowanych co najmniej kilka samochodów mamy niewielką fabrykę, która produkuje czy będzie produkowała uruchamia produkcję samochodów dostawczych z wszystkimi możliwymi napędami, bo w tej chwili tak się konstruuje samochody, że na Platformie można użyć silnik spalinowy można hybrydę hybrydę plug-in elektryczne czy nawet wodorowy, czyli tu będzie produkowanych co najmniej myślę 100200 może więcej tysięcy samochodów mamy produkcję małego samochodu dostawczego mamy produkcję dużego dostawczego samochodu oczywiście jest produkcja pojazdów ciężarowych, ale jeszcze 1 obszar, który warto podkreślić, o którym stosunkowo mało się mówi to produkcja autobusu właściwie poza 1 producentem światowym w Polsce wszyscy mają swoją produkcję autobusów miejskich, dlaczego dlatego, że mamy bardzo dobrze wykształconą kadrę, dlatego że mamy bardzo dobre zaplecze i stosunkowo jeszcze niedrogą siłę roboczą stosunkowo niedużo kosztuje podkreślam stosunkowo czasy, kiedy konkurowali my ceną pracy już dawno minęły w tej chwili koszt prac jest oczywiście dużo wyższy, ale wszyscy obecni na polskim rynku producenci podkreślają, że stosunek jakości do ceny jest ciągle bardzo dobrze w ciągu 32 lat już przyjęliśmy do Polski mnóstwo ogromnych inwestycji motoryzacyjnej to są duże koncerny te nasze fabryki zakłady zlokalizowane w Polsce odgrywa dużą rolę w strukturach produkcyjnych tych koncernów, ale kilka razy nam się nie udało i przegraliśmy innymi ze Słowacją dużo mówiło wobec jaguara swego czasu w Polsce co się stało, dlaczego koncerny nie wybrały tak doświadczonego z rynku motoryzacyjnego jak jest Polska no po pierwsze musimy pamiętać, że konkurencja bardzo silna zarówno Słowacja jakich Czechy jak Węgry też są obecne na mapie motoryzacyjnej Europy to też są kraje, gdzie lokowana jest produkcję i patrząc z punktu widzenia centrali koncernu gdzieś za oceanem czy innym miejscu no to kraje takie jak Polska jak Czechy jak Słowacja czy Węgry mam na myśli gospodarkę politykę są dość do siebie podobne to nie jest tak, że to jest kompletnie inna rzeczywistość w związku z tym czasem decydują jakieś drobne rzeczy mówi się, że jedną z dużych inwestycji Słowacy wygrali, dlatego że obiecali, że wybudują autostradę do tego miejsca nie wiem czy tak było, bo nie byłem negocjatorem natomiast czasami oczekiwania inwestorów są dość specyficzne i czasami decydują bardzo drobne rzeczy jeszcze raz powtarzam to, że przegraliśmy z Czechami Słowakami czy Węgrami to nie jest wstyd, dlatego że tam też bardzo dobre warunki są oferował oczywiście chciałoby się, żeby te inwestycje były w Polsce czasami to było coś nieopatrznie powiedziane czasami to był wybór taki troszkę poza nie chcę powiedzieć poza racjonalny co za dużo powiedziane, ale czasami też decydują względy polityczne także myślę, że tak w życiu już jest, że jeżeli jest kilka krajów, które chciałyby ściągnąć inwestycje no to te inwestycje mniej więcej można powiedzieć z grubsza przy porównywalnym walnych warunkach w miarę równo trafiają i jeszcze raz powtarzam bardzo chciałbym, żeby w Polsce było 234× tyle fabryk motoryzacyjnych no ale myślę, że tak w miarę równo rozłożone oczywiście to nie jest równo w proporcji do gospodarki, bo w przypadku Słowacji no to gospodarka między 40% opiera się na branży motoryzacyjnej, więc to jest zupełnie innego nie wiem nawet czy to jest takie bardzo bezpieczne, bo kryzys branży motoryzacyjnej może oznaczać poważny kryzys dla gospodarki, ale to już zupełnie inna historia właśnie skoro jesteśmy przy kryzysie w tej sytuacji gospodarczej obecnej nitką gospodarczej geopolitycznej myśli pan, że ten nasz region, w którym teraz rozmawiamy czy Polska Węgry Słowacja Czechy ma jeszcze szansę tu jest taka potrzeba konieczność, żeby produkować więcej samochodów w tym naszym regionie gdzieś w tle tego pytania jest pytanie o to czy mam jeszcze szansę przyciągnąć jakiegoś dużego motoryzacyjnego inwestora do naszego kraju to może zacznijmy od tego tak ciężko jest trwałe, bo może zacznijmy od tego, że nie produkcja w Europie spada ilość rejestrowanych samochodów w Europie spada też pierwsza rzecz zeszły rok rejestrację to było mniej niż 10 000 000 myślę, że w tym roku to będzie 8,5 może rynek spada i nie sądzę, żeby jakikolwiek producent zdecydował się na to, żeby od początku wybudować fabrykę wydaje się, że ostatnio fabryką jako w Europie była budowana w Polsce właśnie produkcja dużego samochodu dostawczego we Wrześni to jest wielki zakład budowany zupełnie nowa, dlaczego tak mówię, dlatego że tak jak powiedziałem rynek spada spada produkcja spada już rejestracji spada też produkcja, więc nie sądzę, żeby któryś z producentów zdecydował się budować fabrykę zupełnie od zera to prawda jesteśmy dzisiaj w bardzo ważnym i bezprecedensowym miejscu, jeżeli chodzi o branżę motoryzacyjną, ale myślę, że znacznie prościej jest nawet całkowicie zmienić fabryka już istniejącą np. pod samochody bateryjne czy produkcję kiedyś w przyszłości samochodów wodorowych niż budować to od zera, dlatego że mamy pracowników mamy wszystkie zezwolenia mamy energię elektryczną wodę tak dalej itd. itd. i nawet jeżeli przyjdzie nam dość poważnie unowocześnić fabrykę to per saldo to jest tańsze niż budowanie od początku co oczywiście nie oznacza, że być może któryś z producentów spadnie na taki pomysł, ale wydaje mi się to być dość mało prawdopodobne panie Jakubie bardzo dziękuję za dom króciutką historię inwestycji motoryzacyjnych w Polsce gościem Pulsu biznesu słuchania był Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dziękuję pięknie do usłyszenia 20 lat temu z taśmy produkcyjnej pierwszej fabryki toyoty w Polsce zjechała pierwsza skrzynia biegów od jak z perspektywy 2 dekad Toyota ocenia decyzję zbudowania zakładu właśnie w Wałbrzychu pytam Dariusza Mikołajczaka prezesa Toyota Motor Manufacturing Poland 20 lat minęło bardzo szybko to od rozpoczęcia produkcji dokładnie w kwietniu 2002 roku rozpoczęliśmy produkcję naszego pierwszego zespołu do samochodu Yaris była to 5 biegowa skrzynia biegów tak decyzja była podjęta bardzo rozważnie zresztą Toyota słynie z tego, że podejmuje decyzję bardzo rozważnie biorąc pod uwagę wiele różnych czynników i jeżeli chodzi o lokalizację w Polsce też były brane pod uwagę inne lokalizacje na Dolnym Śląsku m.in. też, ale wybrano Wałbrzych ze względu na dostępność wykwalifikowanej siły roboczej Wałbrzych to było miasto przemysłowe, gdzie był przemysł górniczy mocno rozwinięty też tak powiem, jeżeli chodzi o dostępność wysokiej klasy specjalistów inżynierów mając na uwadze wrocławskie uczelnie, które jest dużo, które szkolą doskonałych fachowców też, jeżeli chodzi o położenie geograficzne właśnie dolnośląski Wałbrzych sam sobie jak tamte czasy proszę pamiętać to był rok 1999, kiedy Toyota podjęła decyzję o lokalizacji na tamten czas Dolny Śląsk był całkiem nieźle skomunikowany zresztą Europy zachodniej czy południową Europą no tutaj też nieoceniona jest przychylność lokalnych władz zawsze spotykaliśmy się z taką dużą przychylnością ze zrozumieniem i pomocą ze strony lokalnych władz na pewno przy ściąganiu tak dużych inwestycji takich inwestorów jak Toyota jest ogromnie ważny do tego, że Toyota czy długofalowe inwestuje na długie lata i taka współpraca później to mocna dłoń czasami przy rozwiązywaniu różnych problemów jest jest bardzo istotna, a więc to wszystko zdecydowało właśnie o tym, że jesteśmy w Wałbrzychu to już później dalszą konsekwencją tego było właściwie prawie po 2 latach podjęcie decyzji o tym, żeby też zainwestować drugą naszą fabrykę w Jelczu-Laskowicach również na Dolnym Śląsku właśnie było niebezpieczeństwo tam pod koniec lat dziewięćdziesiątych, kiedy Toyota rozważała możliwość zbudowania fabryki w Europie, że ta fabryka nie będzie zlokalizowana w Polsce tylko np. na Słowacji Rumunii czytam we łzach trudno mi powiedzieć natomiast przy takich inwestycjach no chyba wszyscy wiedzą, że rozważane są różnego rodzaju lokalizację na początek oczywiście różnych krajach później w ramach 1 kraju też najczęściej są 2 czy propozycje przedstawiane, więc to w tej chwili się ciężko odnieść już było ponad 20 lat też, ale tak było rozważanych kilka lokalizacji też różnych krajach, ale cieszę się, że właśnie wygrał Wałbrzych Jelcz-Laskowice w Polsce także to jest nasz no bardzo fajna rzecz tyle czasu już pracujemy, że Toyota podjęła decyzję zaczynaliście od produkcji pięcio wiekowej skrzynie biegów potem dochodziły kolejne komponenty dzisiaj co jest pewnym wyróżnikiem dla polskich zakładów powstają w Polsce kompletne układy hybrydowe to jest chyba jedna z pierwszych, bo pierwszy zakład poza Japonią, który te rzeczy produkują pan zechciał podsumować 20 lat i Toyota zainwestowała ile przewinęło się osób z fabryki, która zatrudnia ludzi dzisiaj w zakładach tak zaczynaliśmy była fabryka na 1 linię produkcyjną zatrudnialiśmy w tamtym momencie około 350 osób i naprawdę nic nie przypuszczał, że osiągniemy tak dużą skalę inwestycji zatrudnienia, jaką mamy teraz myślę, że podczas czy 20 lat udowodniliśmy wielokrotnie, że naprawdę mamy bardzo dobre wyniki tak powiem fajnie się wpisaliśmy też w tej całej taki system produkcyjny toyoty i jeżeli chodzi o nasze wyniki jakościowe kosztowe inne jesteśmy na porównywalnym poziomie albo leci nawet niektórych obszarach niż Japonia, więc udowodniliśmy przez te lata, że warto tutaj inwestować i w tej chwili fabryka rozrosła, bo naprawdę sporych rozmiarów można powiedzieć, że takiej fabryki, która produkowała tylko manualną 1 skrzynię biegów pięciobiegową w tej chwili jesteśmy centrum napędów hybrydowych w Europie i jednym z większych zakładów na świecie tego typu mamy w tej chwili 9 linii produkcyjnych zatrudniamy około 3300 ludzi, więc grubo ponad 3000 ludzi zatrudniamy w obu zakładach wielu czuje w Wałbrzychu, a 8 inwestycji sięgnął około 1,51 000 000 000EUR, więc to pokazuje skalę naszej operacji jesteśmy no chyba jedną z najbardziej takich skomplikowanych można być operacyjnie technologicznie fabryk, dlatego że produkujemy silniki i napędy hybrydowe i manualne skrzynie biegów mamy również u siebie później procesy kucia spiekania proszków metali Odlewnie wysoko nisko wcześniej także większość procesów, które są potrzebne do produkcji silników napędów hybrydowych mamy u siebie już nie mówiąc o ostatnich nowych inwestycjach, które również przyniosły nam produkcję silników elektrycznych właśnie napędów hybrydowych co jest dla nas bardzo istotne mam okazję uczestniczyć w uruchomieniu tej linii silników elektrycznych i zauważyłem też macie na na miejscu w fabryce działu badań rozwoju to też jest taka nobilitacja chyba dla fabryki prawda tak to był taki też mój osobisty cel walczyliśmy o to naprawdę długo nie było łatwo dlaczego, ponieważ tym tym działem wpisaliśmy się taką globalną sieć testów badań, jeżeli chodzi o toyotę i dlatego że robimy badania nie tylko na swoje potrzeby, ale też na potrzeby innych zakładów np. to jest to jest tak wejść na wyższy poziom, dlatego że potrzeba innych umiejętności potrzeba naprawdę dużego wyszkolenia, żeby takie badanie tylko przeprowadzić, ale jest interpretować, więc teraz to co mnie cieszy to jest to, że wiedza, którą posiadamy w naszej fabryce, którą nasi ludzie posiadają pozwala na to, że zrobimy takie testy np. napędów hybrydowych czy też silników spalinowych, ale nie tylko robimy, ale podsumowujemy wyniki interpretujemy je i naszą gotową interpretację wysyłamy do siedziby w Japonii z jakimiś konkretnymi propozycjami także jest to już wyższy poziom takowym operacyjny i takiego słuchał no zawsze o to zabiegały cieszy się właśnie, że udało nam się tak powiem razem z tymi inwestycjami hybrydowymi również wejść na ten poziom co jest to jest dla mnie osobiście bardzo istotne, ale dla rozwoju naszego zakładu również jest bardzo ważne patrząc w przyszłość właśnie tak na koniec chcę zadać takie pytania o przyszłość, bo to fabryka toyoty z ewoluowała niewielkiego zakładu produkującego jakieś 1 pod zespół do jakiegoś istotnego w całym koncernie ogniwa, które już prowadzi testy i podejmuje pewne decyzja, jaka przyszłość stoi przed zakładami, którą stronę będzie rozwijać jakiś najbliższa pomysły z tego co widzimy to napędy hybrydowe jeszcze przez następnych kilka może nawet kilkanaście lat będą takim dominującym napędem, jeżeli chodzi o silnik o samochody toyoty, więc ten projekt, który teraz wdrożyliśmy, aby do 6 projektów hybrydowych w ciągu 4 lat jest też ewenementem na skalę światową, że w ciągu krótkiego czasu tyle projektów udało nam się wdrożyć sukcesem, więc zakończyliśmy tutaj te inwestycje nakładem około 1 000 000 000 ponad 1 000 000 000zł teraz spokojnie patrzymy przyszło na te najbliższe kilka lat oczywiście dalej się rozwijamy teraz jesteśmy na etapie instalacji i następnych linii silników elektrycznych napędów hybrydowych natomiast zgodnie z naszą też wizją, którą owad opracowaliśmy w naszym zakładzie przyglądamy się o elektromobilności tutaj oczywiście mając na uwadze napędy hybrydowe będziemy dalej rozwijać w kierunku samochodów zeroemisyjnych to spokojnie patrzy w przyszłość właśnie i póki co właśnie kładziemy mocny na napędy hybrydowe, których produkty dopiero rozpoczęliśmy i oczywiście, przyglądając się temu jak dalej będzie rynek postępował rozwijał się, jeżeli chodzi o samochody czysto zeroemisyjny 20 lat to też jest takim okresem przeżycie, którego można stwierdzić, że ten pomysł, żeby zbudować fabrykę w Polsce w Wałbrzychu był dobry jak pan ocenia po 20 latach działalności post ja oczywiście bardzo dobrze, ale patrząc oczami inwestorów właścicieli firmy, czyli koncernu Toyota często oczywiście rozmawiam z przedstawicielami tej od Japonii czy w naszej centrali w Brukseli brak mi się, że są zadowoleni z tej decyzji są zadowoleni to na potwierdzenie tego są kolejne inwestycje, które po prostu do nas przychodziły, zaczynając od małej fabryczki kończąc na ogromnych 2 zakłada ona 3000 ludzi ogromne inwestycje i tak jak pan wspomniał to jest prawda pierwsza fabryka napędów hybrydowych poza Azją, więc to pokazuje, że mamy duże zaufanie wzbudza duże zaufanie, że jesteśmy takim zdolnym zespołem i kolejno Japończycy, ale też nasi właściciele Brukseli pokładają w nas naprawdę duże nadzieje, ale tylko nadzieję, ale mają duże zaufanie do naszej kadry zarządzającej do naszych pracowników do całości zakładu i tego co robimy, więc myślę, że posiadają decyzję jako dobrą decyzję i dlatego też spać spokojnie w przyszłość, dlatego że taki dobry zakład po prostu też ma przed sobą na pewno dobrą przyszłość panie Dariuszu bardzo dziękuję za rozmowę idą słyszane naszym gościem był Dariusz Mikołajczak prezes Toyota Motor Manufacturing Poland dziękuję bardzo, widzenia coraz istotniejszą częścią polskiego przemysłu motoryzacyjnego są producenci podzespołów do aut elektrycznych w tym baterii w jaki kondycji jest fragment rynku odpowiada Tomasz Szpikowski prezes Bergman inżynierem w porównaniu z niemieckim rynkiem jesteśmy oczywiście o wiele mniejsze, ale to za przyczyną tego, że nasz rynek motoryzacyjny ten Mobile di jest w fazie początku rozwoju jeśli porównamy to ile w Niemczech rejestruje się samochodów rocznie ubiegły rok to jest około 300 000 samochodów zarejestrowanych elektrycznych w Polsce to jest poniżej 10 000 i stąd widzimy duże dysproporcje jesteśmy na początku tej drogi jeśli chodzi, o ile fabryk to oczywiście w Niemczech jest proporcjonalnie cztero pięciokrotnie większa liczba w stosunku do Polski, aczkolwiek my też nie jesteśmy w ogonie Europy, dlatego że mamy tutaj inwestycje typu Nord 3 LG Chem w tym ostatnim przypadku największą fabrykę baterii aut elektrycznych w Europie, gdzie zasilamy tych dużych producentów takich jak volkswagen czy land Rover w gotowe moduły bateryjne i wysyłamy na eksport, więc nie mamy czego wstydzić ale, porównując ten rynek czy liczba budowanych fabryk, które się w tej chwili tworzy Europy zachodniej na jesteśmy odpowiednio mniejsze w tej chwili w Niemczech te wszystkie duże firmy takie jak BASF czy skeleton czy też oczywiście wspomniane Northvolt kooperacja volkswagena wraz z byłymi twórcami Tesli fabryka ktoś buduje nam za kołem polarnym w Szwecji pokazuje, że tych fabryk jest cztero pięciokrotnie więcej niż co mamy tutaj u nas w kraju, ale też i polscy producenci nie zostają w delegacjach rodzimi producenci, dlatego że słyszałem, że powstają 2 czy fabryki ludzi, którzy mają Polski kapitał będą produkowały moduły bateryjne do polskich pojazdów nie tylko, które będą woziły pasażerów pasażerskich, ale do do pojazdów typu koparki czy autobusy elektryczne jest liderem w tej chwili w obszarze produkcji ładowarek do autobusów jesteśmy w tej chwili największym w Europie producentem elektrycznych autobusów warto wspomnieć o takiej polskiej firmie ekoenergetyka Zielonej Góry, która jest liderem w Europie w obszarze właśnie produkcji tych ładowarek do autobusów, ale też taki duży Brent jak Solaris, który produkuje w tej chwili olbrzymie ilości autobusów elektrycznych i tutaj jesteśmy niewątpliwie liderem w skali Europy par, które kraje najchętniej inwestują w Polsce ten sektor elektromobilności to są kraje, które przybyły tutaj z Azji, dlatego że dla Koreańczyków Polska jest przyczółkiem wejście bramą na Europę zachodnią i jeśli produkują w Polsce niemające i mogą te produkty wysyłać Polski praktycznie wszystkich producentów wał na terenie Europy i oni tutaj weszli do nas do Biskupic pod Wrocławiem 15 lat temu, ale ta największa inwestycja związana z Mobility to jest okres ostatnich 35 lat, gdzie zmienili produkcję telewizorów i budowali zupełnie nowe zakłady, które produkują w tej chwili baterii aut elektrycznych jak również no też są tutaj producenci z Europy zachodniej ze Szwecji, którzy upatrują we współpracy i w dostępie do dobrych specjalistów do dobrych inżynierów, którzy są stosunkowo tańsze versus to co mają w Europie zachodniej, ale tak samo zdolni inwestycja Nord wujka w Gdańsku pokazuje, że nie tylko tania siła robocza, ale to jest wielki potencjał rozwojowy związany z tym, że mamy mądrych inżynierów techników, których oni potrzebują i ten trend myślę, że będzie niebawem wzbogacona inwestycje chińską, dlatego że mówi się takiego czasu, że będziemy mieli tutaj kogoś, kto jest dużym producentem baterii aut elektrycznych i nie wymienia się nazwy tego producenta, ale Chińczycy bardzo mocno atakują rynek europejski Polska bardzo dobrym miejscem do inwestycji potowy sprzedawać potem te półprodukty materii już bezpośrednio do Europy zachodniej i w tej chwili wiem, że takie rozmowy toczą tak inwestorskim bardzo mocno rozważa inwestycje w Polsce tutaj na Dolnym Śląsku całkiem niedawno barman inżynierem, którym pan zarządza przygotował taki dość ciekawy raport o rozwoju tego sektora electromobility Polsce pracownika płacach, zanim zapytam ile w tym sektorze można zarabiać zapyta mego potencjał, czyli o to co się wydarzy w najbliższej przyszłości czy jeszcze mamy szansę przyciągnąć jakieś inwestycje i jakiego rzędu mogą być inwestycję musimy zacząć od wyobrażenia sobie samochodu elektrycznego, które zupełnie innym samochodem, który ma 40% mniej części w stosunku do takiego napędu konwencjonalnego, gdzie nie mamy środków skrzyni biegów nie mamy alternatora mamy tak naprawdę 4 silniki i komputer pośrodku i pokazuje to teren w postaci tego, że ten łańcuch dostawić dostawcy do tego rodzaju projekty muszą być zupełnie innymi i w tej chwili wszyscy dostawcy, którzy do tej pory produkowali części mechaniczne związane choćby wspomniana skrzynia biegów muszą zmienić profil produkcji jest bardzo duży 10 bardzo duże wyzwanie dla tych dostawców po, aby wpasować oczekiwania rynku i tak naprawdę, odpowiadając na to pytanie można powiedzieć, że ten potencjał jest olbrzymie, dlatego że wszyscy dostawcy w tej chwili muszą zmienić formułę dostaw i strategie od dużych producentów aut elektrycznych to jest zupełnie inny świat w taki koncern jak Ford wagę oficjalnie mówi oto, że musi odejść około 30% dotychczas pracujących pracowników, którzy mają stare kompetencję w obszarze produkcji tych konwencjonalnych napędów konwencjonalnych samochodów, ale w to miejsce muszą, czyli zupełnie nowi ludzie, którzy zastąpią, którzy mają takie nowe kompetencje tu są takie kompetencje z obszaru Digital z obszaru informatyki, gdzie można powiedzieć, że dzisiaj walka się toczy nie o cenę jednostkową silnika, który napędza jedno koło do elektrycznego wojna się toczy w obszarze inżynier ringu informatyki i sam prezes swoją uwagę na przyznał, że myśli porównuje się z tym co oferuje Tesla volkswagen w obszarze IT i tego kolektywu jest 5 lat opóźnione w stosunku do tego co oferują amerykańscy producenci, a więc zupełnie nowa rzeczywistość zupełnie nowa wojna związana nie tyle w tym, żeby jak najtaniej dostarczy danych zespół ale, żeby mieć takie zespoły informatyków, którzy potrafią ten komputer na kółkach zaprogramować, żeby mógł rozmawiać z naszym telefonem komórkowym naszym domem, żeby ów powiadomić serwis tym, że powinno się wymienić jakiś zespół, który się zużyje już nie olej, bo nie ma tutaj takich potrzeb, ale takie rzeczy jak opony czy układzie hamulcowym najbardziej i wojna o to, żeby ta rewolucja i mówili była coraz bardziej zyskowna dla koncernów, a przez to, że ten cały transport będzie się odbywał na zasadzie wypożyczenia tego samochodu, który będzie samodzielnie jeździł w sposób autonomiczny samochód zaproponuje nam pewne usługi zakupy środków zawiezie nas do danego sklepu, który jest rekomendowany będziemy mogli w środku dokonać zakupy e-commerce sowy, które będą czekały na nas pod domem zupełnie nowy styl życia oferują auta elektryczne autonomiczne my musimy powoli przestawiać to gospodarkę zapraszać tych inwestycji do Polski, którzy są związani właśnie z informatyką jestem w jaki sposób używać tych samochodów po to, żeby one dawały nam jak największy komfort życia jak najmniej zanieczyszczały środowisko ale, żeby to było i zabili kolektywy, czyli jak najbardziej zintegrowane urządzenia z nami na samochody najbardziej obecne w naszym życiu, który stanowi nie tylko w naszym przemieszczaniu się, ale o stylu życia i komforcie życia i to jest zupełnie nowa rzeczywistość związana z mobbing, czyli z tą rewolucją, które jesteśmy świadkami obecnie bez wątpienia rewolucja trwają nas bardzo wielopłaszczyznowo, bo to nie tylko zmiana rodzaju napędu technologii to zupełnie nowe usługi w ogóle całe środowisko, które otacza naszą mobilność, ale to też szansa dla naszego przemysłu, bo mówimy nie tylko o przyciągnięcie zupełnie nowych inwestorów, które do tej pory w Polsce czy Europie nie było, ale też setkach milionów nawet 1 000 000 000EUR, które będą musiały zainwestować taką celne już są obecne w związku z tym, o czym pan wspomina czy w tym przemodelowania kompetencji w fabrykach na koniec chciałbym zapytać, o ile mogą różnić się zarobki też nowych pracowników z tymi nowymi kompetencjami od tych do tej pory pracują wykonują sprzęgła czy elementy skrzyni biegów tutaj faktycznie miejsce dla zdolnych inżynierów informatyków, którzy praktycznie mogą podwoić swoje wynagrodzenia, jeżeli mówimy o tym, że mieliśmy do tej pory człowieka, który projektował napędy konwencjonalne w takim czerwonym oceanie jako pracownik jakiegoś dostawcy to obecnie, jeżeli nasze na technologii i auta autonomicznego, który widzi różne przedmioty rozpoznaje, kto to jest na protokołach bezpieczeństwa na rzeczy związanych z właśnie kolektywie jest, żeby się sam GUS komunikował z innymi urządzeniami no to można powiedzieć, że jest to taki błękitny ocean zarobków ten człowiek może liczyć naprawdę spore sumy, czyli taki dobry informatyk, który pracuje w obszarze nowych technologii związanych z motoryzacją może w Polsce zrobić między 1520 nawet 25 000 miesięcznie jeśli porównujemy z Europą zachodnią to jest to odrobinę mniej i ci sami, którzy pracują w Polsce można powiedzieć, że ciągle są atrakcyjne dla tych koncernowi, przerzucając sam profil na taki miastach Berlin czy Wolfsburg to jest około dwukrotnie więcej w tej chwili, ale zaczyna się robić też taka sytuacja, gdzie jeśli pracujemy w trybie zdalnym coraz częściej projekty są realizowane w takim trybie Home Office, gdzie ten człowiek może się w dowolnej części świata i ten człowiek ma unikalne kompetencje to ten końca międzynarodowe nie będzie patrzył, że ten trzeci w Polsce czy w Niemczech tylko oferuje te same zarobki za te same kompetencje i to nawet jest wpisane w takie dna tych koncernów, żeby nie dzielić tych ludzi na lepszych gorszych tylko, jeżeli są pracownikami koncernu obojętnie, gdzie się dobrze zarabiam tyle samo jeśli mówimy, że inwestują w Polsce szukają inżynierów to oczywiście ta różnica jest cały czas, ale się zaciera czy mogę sobie wyobrazić, że za lat 510 te zarobki będą dokładnie na tym samym poziomie i dzisiaj walka, ale też, jeżeli mówimy o tym, że mamy człowieka, który potrafi wejść w skład tego samochodu wejść w płytę główną i rozmawiać z procesami tego samochodu to jest na tyle unika kompetencji ten człowiek zarabia olbrzymie pieniądze nawet 4050 000 to ludzie zarabiają w tej chwili, realizując projekty dla rozwagę przy Daimlera takich też zatrudniamy, ale z drugiej strony jeśli jesteśmy na linii montażowej mamy tego człowieka, który montuje baterie, a wcześniej robiły inne rzeczy, ale kompetencje są niższe można powiedzieć, że zarobki są, jakby da niestety tylko dwudziesta procentowo większe w stosunku do tego co było, czyli jak kompetencje i wiedza buduje tutaj popyt na tą wiedzę, którą ma ci ludzie, którzy potrafią w tej chwili pracować dla dużych koncernów, bo mają wiedzę związaną z tym co się tworzy zarabiają bardzo dużo takie koncerny, które inwestują głównie spółki zatrudniające talenty IT folwarkiem inwestorów taką spółkę karat, która w tej chwili za to 10 000 osób, które są informatykami, gdzie tak naprawdę nie ma limitów zarobków, a cały czas toczy się wojna o talenty i wprost koncert zagra powiedział, że ta spółka jest spółką w przyszłości, dlatego że ona daje przewagę związaną z technologiami volkswagena i ona goni Contest lektora ucieka w obszarze technologii i tam plany są na zatrudnienie roczne 1,51000 talentów z obszaru IT inwestycję przez następne 10 lat to 15 000 000 000EUR związaną z łowieniem tych talentów, więc Polska powoli staje się takim miejscem, gdzie te talenty informatyczne i inżynieryjne są wyłapywane, jeżeli dzisiaj mogłem komuś zarekomendować, jakie studia wybrać czy jakie są zawody przyszłości to skierowałby te osoby właśnie w kierunku nowoczesnej motoryzacji, czyli kolektywie e-mobility jest bity czyli w jaki sposób ten nowoczesny samochód będzie funkcjonował samodzielnie, oferując tam różne usługi będzie jeździł samodzielnie bezpiecznie bez kierowcy ta rewolucja powoli następuje, widząc te projekty, które realizujemy dla koncernu w tym podajemy czy odwagę widzimy zapytań właśnie takich inżynierów czy takich informatyków to jest jakby przyszłość Polski, żeby zaoferować tym dużym koncernom zdolnych młodych ludzi z tego obszaru jak wykształcić jak najwięcej ludzi z tego obszaru i naturalnie poprzez to jak dużo ludzi mamy mamy olbrzymi potencjał młodych zdolnych inżynierów informatyków jesteśmy atrakcyjni cały czas inwestycyjnie dla dużych koncernów się spodziewać tego rodzaju inwestycji, czyli nie tyle montownie, bo w tej chwili nie jest walka o niższy koszt przebiega na linii produkcyjnych co wojna talentów z tych technologii High takowych rozumie się z tego bardzo interesujące szczególnie dla utalentowanych inżynierów obraz przyszłości niezależnie od tego ile czy na terenie Polski będzie nowych montowni nowych fabryk baterii, skąd nadano poprzednimi przyszłość stoi otworem zaczynamy zupełnie nową rzeczywistość, która nas dopadnie i poprzez wiedzę umiejętności rozumienia procesów i zdolność adaptacji do tego co zostanie na ulicach możemy wspólnie tutaj z liderami motoryzacyjnymi globalnymi podnieść rękawicę grać w pierwszej lidze bardzo dziękuję panie Tomaszu za rozmowę państwa mają gościem był Tomasz Szpikowski prezes barman inżynierem dziękuję pozdrawiam wszystkiego dobrego wojna na Ukrainę kiedyś skończy oby jak najszybciej ta Ukraina wszystko na to wskazuje stanie się członkiem Unii Europejskiej będzie potrzeba zastrzyku inwestycyjnego i Paweł Gos prezes Exact Systems opowie o tym jak ta sytuacja może wpłynąć na Polski przemysł motoryzacyjny wszystko co się dzieje dobrego i to na co liczymy jeśli chodzi o przyszłość przemysłu motoryzacyjnego oczywiście jest za wschodnią polską granicą wynika to trochę z tego, że sam pociąg, który wie, że te wszystkie części komponenty do budowy samochodów, które dzisiaj tak naprawdę ciągle brakuje ze względu na i sytuację pandemiczną związaną z brakiem półprzewodników również z tym, że po wybuchu wojny na Ukrainie rzeczywiście szczególnie działek, ale też do budowy samochodów jest mniej są mniej dostaw de powoduje, że oczy skierowane są właśnie w tym kierunku, który jeszcze jest relatywna siła robocza, która jest dobrej cenie, bo nie możemy mówić o nim żona jest tania po drugie, rzeczywiście jest możliwość skorzystania z to też zasobów, które są akurat w takim kraju Ukraina czy na Białoruś w wielką Francja, której byłem zwykło się mówić, że to Białorusi z takim klasycznym Lipin Beauty jak nazywali inwestorzy zachodni względu NATO jest to kraj, który w sytuacji, której stanie się krajem demokratycznym automatycznie stanie się bardzo interesującym miejscem do lokowania nowych inwestycji takie samo podejście będzie rzeczywiście dotyczyło Ukrainy szczególnie wtedy, kiedy Ukraina stanie się członkiem Unii Europejskiej, ponieważ automatycznie stanie się bezpiecznym miejscem lokowania nowych inwestycji składają rzeczywiście koniec wojny, które dziś trwa to nie końca nastąpił też masywny wysiłek w odbudowie tego kraju wybiera dziś jest Ukraina jak potencjalnie ciekawy może być to rynek dla przemysłu motoryzacyjnego na same kraje nie produkuje się zbyt wielu aut od wielu lat widzimy, że ile samochodów nowo produkowanych na Ukrainie jest niewielka w stosunku do tak Polski do Czech natomiast potencjał rynku siła rynek wewnętrzny do 40 minut mieszkańców wszystko co w sytuacji, w której będzie stabilne otoczenie stabilne otoczenie biznesowe szczególny będzie powodować, że Ukraina stanie się naprawdę bardzo presja miejscem lokowania nowych zagranicznych będzie śmiało konkurować z takim krajem jak Polska Czechy Słowacja, czyli obecnie w Turowie można powiedzieć dla lokowania nowych inwestycji przez przemysł motoryzacyjny są pieniędzy, bo tak, więc będzie bardzo w to jak my dzisiaj jesteśmy takim zapleczem motoryzacyjnym Europy i produkujemy mnóstwo podzespołów w przyszłości ten środek ciężkości może się przenieść na wschód tak myślę, że to się już dzieli się będzie działo na większą skalę niż do tej pory, ale na to sytuacja ma wpływ to co się dzieje w Chinach to co się działo w trakcie lockdownów w trakcie pandemii kina niż Chiny przeżywają trudny okres, gdyż dopiero w tym momencie są zamykane miasta i tak naprawdę to realny wpływ na gospodarkę myślę, że wiele koncernów zachodnich szczególnie producent samochodów wyleczyło się z tego, aby nawet, szukając mniejszego kosztu nabycia części podzespołów kierował swoje zamówienia chińskich fabryk, gdyż jak widać to, że coś zamówione to nie do końca się przybyć na czas na miejsce na pewno do Europy, aby z tego gotować gotowe samochód dzisiaj większość działów zakupów stara się lokować w kinowej chcieliśmy dostawców innych dostarczy dostarczy w rejonie Europy samej jako kontynentu, ale w szczególności z Europy wschodniej i ten trend na pewno utrzyma Europa Środkowa jest najbardziej konkurencyjna jeśli chodzi o kwestię kosztów wytworzenia jest bezkonkurencyjna jeśli chodzi o kosz pracownika i tak naprawdę kwalifikacje, więc myślę, że wycofywanie się z zamówień azjatyckich i przenoszenie tych zamówił na rynek europejski oczywiście nasi dostawcy będą w stanie temu sprostać to jest kierunek już dzisiaj widoczne to zmienia definicję samego czasu tam tak sama definicja koncepcja czasu ta, którą to właśnie przemysł motoryzacyjny, czyli najbardziej zaawansowane jakościowo i wielka seryjnie przemysły na świecie, którą to koncepcja wytworzył wymyśli wdrożył dzisiaj odnieść odchodzi odchodzi od niej zdobył na torze zerwane łańcuchy dostaw nie pozwalają na taką elastyczną sytuację z dostawami na czas to się zmienia to się zmienia na trwale dopóty dopóki będziemy sytuacja niepewności łańcucha dostaw jeszcze tak podroży tematem inwestycji rozumiem, że Ukraina będzie bardzo atrakcyjnym rynkiem dla nowych inwestorów dla koncernów, które będą chciały budować nowe fabryki różnych podzespołów pytanie 3 ta wolna Ukraina i demokratyczna Ukraina Ukraina, która jest członkiem Unii Europejskiej jest w stanie jakoś zagrozić polskim zakładem inwestycji, które już funkcjonują w naszym kraju myślę, że nie z nami w krótkim horyzoncie czasowym nie, dlatego że Ukraina będzie potrzeba mnóstwo czasu, aby papież odbudować swoją infrastrukturę, aby też zakładają, że tylko więcej przekonuje, iż sądy pokoju, który to będzie po respektowany każdy biznes potrzebuje przynajmniej 3 rzeczy tak już mieć podstawowe prawa własności profesor uratował nam się mieć spokój musi mieć dobry czas, który do tego, aby taki biznes prowadzić to wszystko musi być fajna dobra wtedy tak naprawdę będzie mógł konkurować z rynkami, które dzisiaj sobie radzą od wielu lat są partnerami dla przemysłu motoryzacyjnego od wielu wielu lat tak nasz kraj Polska, więc myśleć to potrwać natomiast docelowo myślę, że tak oczywiście, że takie krajach Bułgaria dzisiaj są bardzo atrakcyjnym krajem jeśli chodzi o kolejnych inwestycji szczególnie tam, gdzie potężna pracochłonność wytworzenia danego podzespołu np. takim właśnie z komponentem są wiązki elektryczne tak, ale potrzebują bardzo dużo pracy manualnej, którą nie zastąpić robotami zrobi okazuje się po prostu, a tylko pracy właśnie definiuje też miejsce lokowania inwestycji i do tego też kolejna była Zagłębie tego typu krok po dostawczego i myślę, że z tym w jaki sposób upora się ze zniszczeniami wojennymi stanie się pełnoprawną szokiem europejskim ta atrakcyjność rynku ukraińskiego będzie rozum panie, ale bardzo dziękuję za rozmowę gościem Pulsu biznesu do słuchania był Paweł Gos prezes Exact Systems dziękuję Jasińska poza kryzysem wywołanym pandemią oraz tym będącym następstwem wywołanych przez Rosję wojny Polski przemysł musi stawić czoła transformacji związanej głównie z rozwojem elektromobilności Polska cały czas ma jednak ogromny potencjał inwestycyjny, bo nie zmarnować należy jednak zachować elastyczność, bo nic nie jest dane raz na zawsze podobnie z klimatem wobec ostatnich wydarzeń temat ochrony środowiska został nieco zepchnięty na dalszy plan nie stracił jednak na aktualności za tydzień Małgorzata Grzegorczyk goście opowiedzą o tym jak leczyć ślad węglowy serdecznie zapraszam tymczasem dziękuję za poświęcony czas to był pozbyć nas do słuchania Marcin w tym do usłyszenia program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA
-
29.05.2023 06:39 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
-
24.05.2023 06:34 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania46:18 W studio: Alicja Gołębiowska , Michał Leman , Paweł Kuncicki , Tomasz Gontarz
-
-
11.05.2023 08:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania40:43 W studio: Daria Chibner , Dariusz Użycki , Jerzy Łabuda
-
11.05.2023 06:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania43:31 W studio: Ewa Zarychta , Małgorzata Ostrowska , Marek Wielgo , Wojciech Rynkowski
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:47 W studio: Jakub Karyś
-
08.06.2023 22:00 Po sezonie48:01
-
09:59 Półka z książkami
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie30:27 W studio: Kuba Snopek
-
14:00 Połączenie12:46 W studio: dr Jolanta Szymańska
-
14:20 Połączenie09:05 W studio: dr Marcin Gabryś
-
-
-
-
16:20 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
16:39 Tu i teraz40:53 TYLKO W INTERNECIE
-
-
16:00 Światopodgląd11:17 W studio: Kamila Ferenc
-
16:40 Jeszcze Więcej Sportu16:36 W studio: Maciej Łuczak
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL