REKLAMA

"Idź i patrz" - najbardziej przerażający film o wojnie

Interluda
Data emisji:
27-05-2022 22:00 (Powtórka: 19-08-2022)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:00 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca, historyk filmu, kurator cykli filmowych, dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka dobry wieczór to jest program Inter luda witam państwa bardzo serdecznie ponownie w dniu dzisiejszym i serdecznie zapraszam tak jak właśnie Dzięgiel mówi, że zapraszam, więc zapraszam gościem dzisiejszego programu jest pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych oraz dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych witam serdecznie dobry wieczór dzisiaj warto porozmawiać o filmie zresztą chyba przy okazji Rozwiń » nasze ostatnie rozmowy ten tytuł tego filmu się pojawił i pomyślałem że, że warto o nim rozmawiać, dlatego że na świecie toczą się różne wojny jest oczywiście ta wojna najbliżej nas, która mam wrażenie nie chcę szukam dobrego słowa nie chcę też, że coraz mniej nas interesuje ale jakby emocje trochę opadły pojawiają się już inne informacje trochę, jakby pewniej to co się wydarzyło w na Ukrainie między tą być może nie jest już pierwsza rzecz, jaką sprawdzamy w serwisach informacyjnych, ale przecież toczy się też cała masa innych konfliktów niedawno w programie Owczarek rozmawiałem o wojnie domowej wojnie wewnętrznej, która toczy się w Etiopii, która wcale nie jest mniej krwawa czy przerażająca niż ta, która toczy się na Ukrainie i kiedy spojrzymy na kinematografię, kiedy spojrzymy na różnego rodzaju filmy filmy antywojenne to i pieprzem i mam takie ważne, że bardzo trudno zrobić antywojenny, bo w, jaki sposób wojna, która jest pokazana na ekranie wciąga, gdy oglądamy filmy amerykańskie dotyczące Wietnamu to jakoś ci dzielni amerykańscy chłopcy fascynują nas i gdzieś na końcu mamy tych, którzy przeżyli przetrwali powracają do domu i w to, że przetrwali przeżyli ten w pewnym sensie jakiś mały triumf mały sukces sprawia, że mówimy tak nie wszystko stracone jednak udało się może garstka ale, ale przetrwali i przez to spora spora liczba filmów antywojennych jakoś nie udaje się tej anty wojenną ości wzbudzić w widzach natomiast to chyba jest coś, czego nie da się powiedzieć o filmie, który dzisiaj rozmawiać będziemy, czyli no i materii i pić patrz to jest radziecki jeszcze dramat wojenny 1985 roku w reżyserii LM ma Klimowicz, który zresztą oparty jest na wspomnieniach też na autentycznej historii, ale za długo już gadem i oddaje głos tak no otworzy pan tutaj kilka tematów rzeczywiście tak jest, że wojna jest pod względem relacji, które możemy czytać jak i oczywiście pod względem kina niesłychanie spektakularna kino lubi aspektach to znaczy w wielu filmach wojennych nawet takim antywojennym nastawieniem pojawia się właśnie ta taka wzmianka o tym że, że wojna jest po prostu no właśnie spektakularna wizualnie prawda jest taki serial bardzo udany Kompania braci amerykański dotyczący drugiej wojny światowej tego chodzi o teatr wojny tutaj europejskiego co amerykańscy spadochroniarze, którzy zaczynają kampanię w Normandii i tam jeden z odcinków pojawiła się taka kwestia powiedział, że z bohaterów, że to co zobaczył pod stoi to były te słynne takie okrążenie amerykańskiej amerykańskich spadochroniarzy właśnie ta bądź nie poddali i przez wiele dni walczyli w lesie w mrozie bez bez odpowiedniego umundurowania bez odpowiedniej broni i tam jeden z tych bohaterów mówi to co zobaczyłem tej nocy to jest autentyczne tekst nie tylko bohatera filmu, ale też zapis wspomnienia jednak żołnierz to co zobaczyłem tej nocy to był najpiękniejszy pokaz fajerwerków jak w życiu widziałem no właśnie trwa festiwal skan jak wiemy twórcy filmu Top gan postanowili uczcić to właśnie przelotem samolotów nad Kan nie do końca spodobało się ukraińskim uchodźcom którzy, którzy byli na miejscu, ale trochę tak jest to jest po prostu bardzo spektakularne w związku z tym firmy nawet antywojennym wydźwiękiem rzeczywiście spadają w pułapkę tego, że wojna po prostu jest bardzo fotogeniczne czym powiedzieć znaczy ładnie się ogląda zza ekranu strony też także oczyszcza oglądając bohaterskiej historii wszystkie możemy utożsamiać z tymi postaciami służyć tym postacią przez stronę tych postaci no w sumie Klimowicz wydaje mi się, że jest zupełnie oczywiste, że UE, że to nie jest piękne tylko, że to jest po prostu wielka tragedia wielka tragedia wszystkich, którzy w tym uczestniczą jest trzeci bardzo trudny czas, żeby rozmawiać o tym filmie ten film bardzo ciekawy sposób stanowi takie damy się ciekawe tło i taki ciekawy takie przekazy 3 PiS do tego, o czym często ostatnio czytamy, czyli właśnie o tym od tej rosyjskiej prawda propagandzie, która teraz są uczone przy okazji wojny Ukrainie o ukraińskich nazistach prawda no tutaj niestety w tym filmie mówić, jakby źródło tej tej propagandowej historii, więc być może też takich firm, które teraz nie powinno oglądać spójność na niego patrzeć, a z drugiej strony wydaje się, że właśnie to jest taki film, który należy teraz ogonek wyższym, który zupełnie bezkompromisowy sposób pokazuje no po prostu to jest najstraszniejsze woń cierpienia ludności cywilnej cierpienia ludności lokalnej zaciągniętej w konflikt w ogóle nie jest w ich konfliktem i no to pół no to jest myślę oczywiście cytuje tą banalność zła tak, która towarzyszy każdej wojnie akta i znowu kolejny banalny kolejne banalne okrągłe zdanie że, że w wojnie nie ma wygranych ani przegranych akcje to słyszeliśmy pewnie wiele razy i i może sami nawet posługiwaliśmy się tym zdaniem, że nie do końca nawet, czując czy rozumiem co znaczy ten film Klimowicz, a bardzo dobrze pokazuje czym jest wojna, a także bez względu na wynik konfliktu na i w jaki sposób koty się zakończy to ofiary są po obydwu stronach to nie tylko ofiary rozumiany jako zabici czy czy ranni, ale że to jakby zmienia całą tkankę społeczną, kiedy polityczną do szpiku kości tak na pewno tak to jest oczywiście ten ten fakt, że na wojnie chłopcy są tylko ofiary tak to znaczy bardzo rzadko jest także odpowiedzialni ponoszą jakąkolwiek odpowiedzialność często jak znamy z historii jest wręcz przeciwnie najbardziej odpowiedzialni tej tej kary unikają kary ponoszą żołnierze jako ci jako mięso armatnie tak traktowani, którzy niezależnie od tego po której stronie wygranej przegranej noszą potem blizny bardzo często blizny nie są bliznami po ranach odniesionych w boju tylko bliznami psychicznym, ale oczywiście głównymi poszkodowanymi poszkodowanymi zawsze pozostają pozostała ludność cywilną po prostu to są zawsze główną ofiarą wojny to jest niestety też to co oglądamy teraz w Ukrainę to znaczy cierpienie głównie kobiet dzieci ludności cywilnej, która brutalnie traktowana przez nowszy stołu machinę wojenną, która przetacza się po prostu przez Bogu ducha winne regiony i no i niesie za sobą to co każda wojna za sobą niesie czyli, czyli zbrodni White po prostu konsekwencje tego są bardzo wydaje się daleko idącej bardzo trudne do pogrzebania to jest trochę także po wojnie bardzo chcemy zapomnieć, że od zda ból czekamy od od tej traumy jest przedstawienie w narracji właśnie odbudowę stołów to nowe życie, które następuje i trochę trudno potem wracać do tych do tych tematów to w trudnych to trochę też mówi o tym jak w perspektywie rodzinnej mojej mój dziadek był walców czy drugiej wojny światowej 1 drugi 1 nie poznaję drugiego miałem okazję poznać on opowiedział historię swoją właśnie z czasów powstania Warszawskiego pani, że tak bardzo zdziwioną minę mojej mojej mamy i mojego wujka, który mówi rząd z nimi nigdy po prostu miłe słowa o tym czasie dopiero będąc już Starym człowiekiem chorym schorowanym człowiekiem z chorobą Parkinsona, gdyby nagle po tam ich w latach przypomniała mu jakieś traumatyczne właśnie historyczką powiedział wnukowi swojemu nas takie rzeczy, które nigdy nie znikną, ale to są też takie rzeczy, które są bardzo mocno wspierany prawda narracji nie chcemy się przyznała, że chcemy być po tej stronie zwycięzców sprawiedliwych ofiar prawda rzadko kiedy przyznajemy się do tego, że na wojnie niezależnie, po której się stronie strzela się do ludzi po prostu bardzo często też dokonuje się haniebnych czynów na na ludności cywilnej to są takie rzeczy, które w kinie w ogóle kulturze są wypracowywane prawda, ale z drugiej strony spotkały się wielkimi protestami ze strony tych, którzy nie chcą tej trasy przepracować tak tak było nawiązał pan tutaj do kina amerykańskiego tak było np. przy okazji filmu pluton prawda w stanach Zjednoczonych wizję krytykowano bardzo mocno za to, że tam pokazane zbrodnie amerykańskich żołnierzy na nawet na Krzykach na Renie inaczej było u nas nie wiem np. z do piachu Różewicza prawda czy czy późniejszymi, jakby dziełami, które dotykały też no o okropnych zbrodni dokonanej przez ludność cywilną polską, a na nawet w czasie drugiej wojnie światowej, więc zawsze to jest także wojna niesie za sobą takie tragiczne historie i potem przyznanie się do tego, że w czasie takiej wojny nawet takie, które było się niewątpliwie ofiarą i stroną, jakby skrzywdzoną i nadal były takie sytuacje, do których nie chcemy wracać, których nie chcemy sobie uświadomić wydaje się, że to jest teraz bardzo ciekawe w kontekście tego co się dzieje w Ukrainie oczywiście można powiedzieć, że to nie jest czas prawda, żeby teraz mówić w ogóle on jakby oba ukraińskim nacjonalizmie właśnie w tym współudziale z Ukraińców drugiej wojnie światowej jest konflikt ukraińskiej Akademii z Serbią różnicą, która właśnie robi film zrobił film o obok mierze dokumentalnym przymierza się do realizacji filmu fabularnego o wymiarze masakrze ludności żydowskiej pod Kijowem, który też brała udział brało udział siły siły ukraińskie zresztą te same, które też postulowane sportretowanych w miecz pan, więc zawsze to jest taka jest sferach, które chcemy poruszyć tak chcemy, gdy chcę miejsca wyparte natomiast tak, że zawsze na każdej wojnie ona jest, nawet jeżeli przyjrzymy się takiej takiej wojnie, która bardzo wydają się w naszym kręgu kulturowym osadzone jak podział na to kto był zły, kto był dobry czy wojna na Pacyfiku tak wojna między Japonią ma Stanami Zjednoczonymi, gdzie mamy właśnie tych amerykańskich bohaterów składa kanale prawda bohaterskie zdobycie i rodzimy kilku innych to jest okropne straty przeniesie poniesione przez amerykańską armie wcześniej potworne zbrodnicze czyny Japończyków także w czasie wojny z Chinach masakra Nankinu itd. nie ma żadnych wątpliwości, kto był stroną broniącą się prawda po poprę Harbour i tu sprawiedliwość z drugiej strony nie sposób patrzeć na zrzucenie bomb atomowych na na miastach po prostu morderstwo cywilnej ludności jako jak jakiś chlubny akty, więc wydaje się, że wszystkie te wojenne historie zawsze pokazują tylko wyłącznie 1 rzecz to znaczy, że wojna jest po prostu zbrodnią i niezależnie od tego, jakiej sprawie i w imię czego, gdyby ona jest zawsze zła, dlatego że zawsze koniec końców najbardziej na tym cierpi właśnie ta niczemu niewinna ludność cywilna reżyser filmu LM Klimow opowiadał, że pomysł powstał w około 1977 roku kiedy, kiedy czytał książkę, która była napisana przez właśnie opak, którego historia później zamienia się w tym historie o filmie i ci spać to, bo wspomnienia wspomnienia właśnie chłopaka, który przeżył te okropne okrutne jak odpad pacyfikację Białorusi w 1943 roku i klinów mówi dobrze coraz więcej osób wie o Katyniu, ale chyba wciąż niewiele osób wie o chaty New to było miejsce za dni nazistowskiej właśnie chyba rejonie Mińska na Białorusi no i powstał właśnie pomysł, żeby ten książkę czytam, że ona stała się pensja się scenariuszem, a jednocześnie opowiadała o zbrodniach, które trochę zostały zapomniane w tej narracji powojenne no i oddaje ten film może też państwu za chwilę, a Tomasz Koronkiewicz aż o filmie opowiada oglądając ten Fin trudno nie zadawać sobie pytania, jaki sposób nawet kręcenie tego filmu odbiło się na na młodych aktorach którzy, którzy w nim brać udział, bo odbiło się odbiło też o tym za chwilkę, ale tak rzeczywiście to jest to jest adaptacja książki Alesia Adamowicza partyzanci ciężki autobiograficznej tematyce motywy katyńskiej tutaj są zaczerpnięte też takie książki ja ze spalonej wsi jak wojna filozoficznej można powiedzieć książki rzeczywiście tak no te były w z tych zapowiedzi filmowe taka taka wynikała jakiś taki żal też właśnie na tym, że tak to jest tutaj zbieżność prawda nas z 1 strony Katyń, o którym zrobiło się głośno po latach prawda teraz jeszcze Katyń nabrał oczywiście jeszcze innych znaczeń u nas w kraju natomiast jeszcze po latach to odkrywanie tej zbrodni armii czerwonej bardzo mocno kosztach skierowało też by też wzrok myśmy międzynarodowej opinii publicznej ten a ten chaty bardzo bliski po angielsku jeszcze bliższy w sensie praktycznie tak samo pisane są 2 miejscowości po angielsku tutaj mówię z punktu widzenia właśnie tej międzynarodowej opinii publicznej ułatwia bardzo do pomylenia są 2 masakry właśnie w Katyniu i w Katyniu i praktycznie w ogóle nie znano to jest to tylko 1 ze zbrodni tak chaty jest takim symbolem tych pacyfikacji białoruskich wsi było bardzo bardzo dużo i on był niesłychanie brutalne także i no tutaj rzeczywiście bardzo mocno przez Klimowicz za przemawiał ten dzień taki ból to właśnie taką wybiórczość w pamięci czy nad pamięcią zbiorową takim wartościowanie w zbrodni także 1 zbrodnię pamiętam drogą, która wydarzyła się tuż obok już już niekoniecznie tak, bo tutaj mieliśmy do czynienia z oficerami kwiatem narodu można powiedzieć tutaj tylko z chłopami prawda ludnością ludnością cywilną natomiast w bardzo oczywiście ciekawy jest rzeczywiście ten temat tych aktorów dziecięcych głównie oczywiście tego tego 1 aktora odtwórcy roli jak ciemną tak odtwórcy głównej roli dzisiaj zresztą aktora profesjonalnego on to jeszcze aktor dziecięcy no i można powiedzieć, żeby odbiło się na nim całkowicie fizycznie to znaczy kim był kręcony taką metodą niezbyt znowu taką codzienną to znaczy kręcony chronologicznie z reguł jest także filmowcy kręcić chronologicznie okręcił się lokacja mi po prostu to znaczy mamy po kolei ustawione zdjęcia z danej lokacji tutaj 2 dni zdjęciowe tutaj 5 dni zdjęciowych tutaj ileś tam zdjęciowych tak, ale chodzi po prostu o to, żeby się musiał przedstawiać i żeby minimalizować koszty ten film kręcono przez 9 miesięcy chronologicznie od początku do końca od pierwszej sceny do ostatnich bohater wrócił ten chłopak czternastoletni jak zaczynał się zdjęcia no wrócił wrócił po jesieni po tej pracy siwy po prostu tak osi czternastolatek co pokazuje, że oczywiście tutaj mamy do czynienia co widać, zwłaszcza że ogląda film po rekonstrukcji cyfrowej no widać, że on był jednak charakteryzowany natomiast takie specyficzne, gdyby zmarszczki doklejony prawda, ale no, ale do tego Siwieć w ogóle 14 to to nie jest, łatwo więc rzeczywiście był chyba dosyć mocno w kolekcjach przeciągany na planie jeszcze się na nim odbiło no jak widać co wcześniej na tyle mocno, żeby porzucić w ogóle aktorstwo dlatego już powiedzieć to jest w ogóle prawdopodobnie z najlepszych rur aktora nieprofesjonalnego aktora dziecięcego w ogóle w historii kina nieprawnie nieprawdopodobna zupełnie kreacja natomiast no tak no myśmy powiedzieli inny czas podejrzewam, że to taki czas, że nie było psychologa o noża dającego nam psychologa nie było, ale był hipnotyzuje Klimow wiedział, że prawdopodobnie to co się będzie działo na planie nie będzie obojętne dla młodych aktorów albo w ogóle dla aktorów i zerze korzystało z pomocy hipnotyzera, który miały jakiś tam sposób przygotować nowe setki pytań tętnic jest tego co i tak naprawdę, bo jeszcze psychologa może zrozumie, ale dla CCC, które rzeczywiście ma w jak rozumie jeszcze wzmacniać no właśnie ten efekt ekranowy tutaj ja muszę powiedzieć oglądając film za każdym razem mam bardzo silne skojarzenie z 1 polskim reżyserem, który miał tę tendencję do takiego kina nadmiaru byśmy powiedzieli, bo tutaj mamy do czynienia z kinem nadmiar to znaczy to jest kino tak realistyczne, że aż za bardzo tak to znaczy tutaj zostajemy zanurzeni w całości po prostu także poprzez język filmowy zmianach mają też warsztatową co nie jest takie znowu często reżyserów, którzy tak mało filmów zrobił nic warto powiedzieć to jest twórca zaledwie kilku tytułów z czego 1 to ukończony poziom nie boi się blisko wybitnych reżyserki aktorki w białoruską rozmawialiśmy, o co chce w każdym razie no tutaj można powiedzieć zostajemy zanurzeni całkowicie w tym świecie czy mamy każdy element formy filmowej z 1 strony gra aktorska z drugiej strony z zupełnie wybitne zdjęcia, które są w tym filmie, gdzie z 1 strony mamy bardzo dużo takich ujęć statycznych na twarz bohatera tutaj Alexia Rodionow, który współpracował z klimatem, czego łączeniu firmie autorem zdjęć, ale przede wszystkim mamy bardzo dużo tzw. relingów takich zdjęć podążających za bohaterem czy trzeba też z punktu widzenia bohatera bardzo taki roztrzęsiony i Marsy innych można po takich zdjęć, które wciągają nas jako jako widzów do środka tego świata, ale nie tylko to i też to jak ciała tutaj dźwięk dzisiaj powiedzielibyśmy sam dizajn, ale właśnie dźwięk muzyka tutaj przez część tego filmu bohater ogłuszony od, a cała artyleria kiego prawda i mamy cały czas w uszach ten ten wpis, który on też ma, w którym on jest źle jak ogłuszony też słyszymy przytłumione dialogi tak jak on jest taki film właśnie te podziały bardzo wersy innej w związku z tym jakieś totalne można powiedzieć, że to zawsze kojarzy z gdzież tam z filmami Andrzeja Żuławskiego, gdzie stan jego trzecią częścią nocy właśnie taką próbą zbliżenia się tego szaleństwa, które niesie za sobą wojna w ogóle takiego takiego hermetycznego, gdyby doświadczenia takich rzeczy, które są trochę nie do opowiedzenia z drugiej strony właśnie film daje nam, a taką możliwość przez chwilę, gdyby tego poczucia możliwość zupełnie złudną, bo tak jak wam powiedział na początku tej rozmowy problem jest taki, że zawsze filmy mamy tendencję do utożsamiania się po prostu i możemy poczuć jak bohaterowie Normandii po prostu dlatego wczoraj nie nagle na prawo, a propos Normandii legendarny legendy operator Roger dzikim czy też może sir Roger z rodzin etyki, który dostał Oscara za 1517 wcześniej baza dla trenera 2049 rzeźb jest autorem zdjęć do wybitnych filmów i właśnie przy okazji Oscara za 1917 wspomniał ci spać, mówiąc że sposób jak i tam jest używany wtedy Kam no to właściwie nikt taki cudowny sposób tak zaawansowany sposób kreatywny sposób ich nie używał tego do dzisiejszych czasów, a to jest mówi 1017 tys rok to jest film sprzed 3 lat, a więc nawet w tym sensie bardzo kreatywne użycie pracy czy też praca kamery tzw. wtedy Kam tak tak to tutaj tutaj na pewno tak oczywiście najbardziej by 22 Oscary szczeble runner i i nie i 1917 też wykorzystujący bardzo ciekawy sposób pracę kamery nowa pamiętać też w tym czasie ten jeden z medykami to bym to jednak nasi Stali tam w ogóle jest taki nos z to nie jest taki w ogóle w stanie wydać 70 tych tak tak no jak u nas z tak naprawdę pierwsze takie etyka mowy, gdy przymiarki były to było następnego obie właśnie Żuławskiego, a Jaroszewicz tam to 100 kamer biegał jeszcze ta stabilizacja była na tyle słaba, że wymagał od niego bardzo dużo sił mogę z operatorzy stolika mu z reguły to bardzo silne osoby, bo oni jednak muszą to uprząż cały na sobie nosić tej może tytułem przepisu powinien publicznie stolikami system stabilizacji kamery, które umożliwia operatorowi zniesienie kamer płynnym ruchu na sobie w formie takiej właśnie księży i operowania kamerą płynnie idąc, a czasem nawet biegnąc to jest także oczywiście ruch kamery to nie jest nic nowego pierwsze tak naprawdę takie takie ruchy kamery to jest kino niemieckie kino ekspresjonistyczne kamer śpi Love takie firmy port hotel Atlantic mu uznała pierwszy taki właśnie próby poruszenia kamery potem operatorzy wszyscy pojechali razem z zresztą też sami aktorami świetlic oświetlenia owcami dizajn Rami pojechać do hali buduje tam kręcili wielkie arcydzieła Karol chronić np. właśnie jeden z tych pierwszych, który ruszył kamery natomiast bardzo długo te ruchy kamery to były ruchy najeździe czy na takim specjalnym wózku, który był ustawiony na maszynach czy właśnie na różnego rodzaju Najdera czy podwieszanych jakiś mechanizmach studio natomiast ogólnie czym innym jest praca właśnie operatora został dziekanem, który kamer de facto niesie na sobie ma możliwość po prostu podążać za akcją, a kamera jest stabilna nie obraz się nie w sensie oczywiście to wymaga dużej państwie od operatora kamery tutaj warto podkreślić, że tym operatorem kamery rzadko kiedy jest sam operator filmu to są po prostu członkowie tego zwanego dzielnicą operatorskiego tego zespołu operatorskiego, czyli właśnie Maestra operatora kamery oraz tzw. ładnie po polsku ostrzy ciele ani ładna podwładni nie po angielsku Fokus pulę, czyli osoby, która biegnie za kamerzystą i ostrzy po prostu powoduje, że obraz jest ostry natomiast oczywiście to są takie rzeczy, które teraz w 1917 zrealizowanym w 2019 roku 3 nocy w tych nowych filmach no to potem mamy też całą postprodukcję, która może w tym pomóc nieograniczoną liczbę dubli prawda, bo w składzie na taśmie kręcono oczywiście nie nieograniczoną, ale jednak dopuszczalną, a wtedy to było kręcone na taśmie taśma była droga, więc tych ujęć musiało być bardzo mało i tras operacja mały test musi być ostrożny tak jeszcze przez Sarah przystanek zbiorowych jest kilkudziesięciu statystów to są bardzo trudne rzeczy, ale tutaj rzeczywiście to techniczne umiejętności wydaje się, że często są nawet nie dot my nie do tworzenia teraz to znaczy np. jak oglądam początkowo sekwencje filmu diamenty nocy wybitnego filmu czechosłowackiego z okresu czechosłowackiej nowej fali fali też to jest film wojenny, który zaczyna się tak bardzo długą jazdą, która prowadzona pod górę czy chcę wyobrazić wózka, którzy pchają wózek z kamerą, który waży no na pewno grubo ponad 100 kg pod górkę i biegną za biegnącymi postaciami równocześnie biegnie z nimi właśnie trzeciej ta scena ta sekwencja trwa bez scena bez cięcia trwa bodajże 7 zobaczy 8 minut cały czas jest zgubiona ostrość cały czas biegniemy za bohaterami no teraz wynajmuje się drą fachowców do tego i się to robi w postprodukcji wszystko, więc to są tego rodzaju techniczne umiejętności, które nowy musiały, gdyby problemy techniczne oraz tych problemów nie mamy mamy za to bardzo dużo nieudanych ujęć dron wróćmy do filmu pić i patrzy warto też w tym państwa, którzy się mu nie znają podpowiedzieć, że tytuł nawiązuje do szóstego rozdziału apokalipsy Świętego Jana, kiedy o otwiera otwartą to czwarta pieczęć 8 można polemizował z licz patrz tu nie znajdzie tłumaczenie po to, pewnie bardziej można powiedzieć, choć patrz tak przyjęci patrz, bo to są no bo to są słowa, które pojawiają się, że baranek otworzył jedno z 7 pieczęci to słyszałem jedno z 4 zwierząt mówił, jakby głosem Gromu Przyjdź i patrzy na witalność okresie jeździec na białym czy bladym konie najmniej śmierć w otchłań bez mamy tutaj do czynienia z taką apokaliptyczną wizją końca świata, ale właśnie też apokaliptyczną w tym sensie, że oto zawieszone zostają wszystkie punkty odniesienia, które światem cywilizowanym rządzą jakaś sprawiedliwość dobro zło zbrodnia kara wina odkupienie tutaj mamy właśnie otchłań śmierć jakiś chaos, w którym wszystkie porządki ze sobą się mieszają tak oczywiście to jest to jest nawiązanie rodzaj tłumaczenie faktycznie nie jest dokładnie tak powiem, ale z drugiej strony mogą być, bo mamy kilka tłumaczyli bliskich prawda ani żadne nim w żadnym z nich z tych polskich nie ma rzeczywiście tego przetłumaczonego jako ci państwo różne tłumaczenia jedno wujka inne w innych inne w innych tłumaczeniach i tak, ale faktycznie jest tam ten koń trup blady i siedzącego na nim śmierci tak dalej są to jest 7 pieczęci swoją drogą film filmowo też wygranych oczywiście tych te 50 są ich śmierci też w innym filmie, gdy pojawiała się jak najbardziej tak tutaj mamy to mamy nawiązanie właśnie do, bo doba apokalipsy po prostu przywiązań grubszy ma przy równaniu wojny właśnie właśnie do tego, jakiego momentu, kiedy przestają obowiązywać zasady tutaj bardzo są poruszające sceny wydają się pod koniec tego filmu nie wymaga tendencja w tym programie do zdradzania płyty nie chciałbym chce robić, ale powiem tylko, że jestem scenę z takiego swoistego przebudzenia zbrodniarza wojennego te sceny, która zawsze na mnie robi bardzo duże wrażenie i ale właśnie być może ona robi też na mnie takie duże wrażenie w kontekście takim religijnym, że to jest film, który wpisuje właśnie wojny z tym taki klucz religijny jakoś nigdy nie mogę zapomnieć jak oglądam sceny tutaj broniącego się przed sądem wojskowym niemieckiego oficera, który odpowiedzialny za masakrę ludności cywilnej za spalenie stodoły z ludnością cywilną w środku, którzy bronią wyróżnienie to jestem niewinny ja mam dzieci przez nikogo nie zabiłem w ogóle nigdy to jest wojna to tutaj nie są inne prawo to jest wojna w sumie naprawa w ogóle tę misję zawsze wtedy jakoś tak przypomina i ten temat Adolfa Eichmanna jego tłumaczenia się najpierw koledzy w Argentynie takie trochę chwalenie się jak to właściwie nic nie zmieniła potem tłumaczenia się zgoła inny sposób przedsądem wojskowym w nasze przed sądem po prostu ów w w Izraelu już i i tak myślę o tym, że Najman jednak do tej Argentyny trafił dzięki wstawiennictwu księży katolickich i tak myślę zawsze że, że to jakoś tak mocno bardzo uderza jednak ten kościół katolicki tak mocno potem pomagał tym nazistowskim zbrodniarzom uciekać to do Argentyny co mamy papieża Argentyńczyka jakoś tak to zawsze zadziwi ta zbieżność tych różnych faktów historycznych myślę o tym też w kontekście oczywiście tego co teraz dzieje z tymi zbrodniarzami i tej wojny, które tutaj mamy i to taką bardzo silną obawą, że jednak tak jest zawsze niestety obawiam się, że to będzie także wszyscy ci, którzy są winni tym zbrodniom to będą ostatnie do zapłacenia za to, że oni często lądują jednak na 4 łapy wojenkę co 6 za pani, że za ową idą chłopcy malowani tutaj tych malowanych chłopców wśród partyzantów czy też wśród nazistów wielu nie ma raczej mamy takie jest twarze już trochę z za rany czy przeorane natomiast ten ten uroki ten magnetyzm wojenki i pojawia się na samym początku, kiedy wspomniany młody chłopak czuje, że oto musi pełnić jakiś obowiązek wobec ojczyzny, a może to po prostu jest świetna przygoda w każdym razie czuję, że musi zdobyć broń, wykupując ją miejscu jakiś dawno zapomniane bitwy i i dołączyć do partyzantów, że to bycie wśród żołnierzy bycie wśród partyzantów, że to no właśnie rzecz, że ta wojenka jakoś przyciąga, że ta wojenka sprawia, że młodzi ludzie czują, że chcą się stać częścią tej tej opowieści tego tego doświadczenia tego czegoś, więc mamy młodego niewinnego chłopaka, który postanawia dołączyć, który postanawia stawić się na wezwanie wojenki tak tak to dotyczy bardzo w bardzo taki interesujący sposób przedstawione prawda, bo to jest oczywiście młody chłopak można by puścić tak naprawdę to jest film z gatunku kominkowej tak filmów o dorastaniu bohater naszych oczach przestaje być dzieckiem zaczyna być mężczyzną ten dojrzewa i rzeczywiście ten jego rys pójścia do partyzantki jest wytłumaczone przed rozpaczają matką, która mówi, jakby dla nas swoje odejście do partyzantki to jest śmierć, gdyby możesz od razu tutaj wziąć siekierę i zabić swoje rodzeństwo młodsze, bo dla nas to oznacza śmierć co oczywiście potem niestety ma kontynuację w swoim filmie natomiast on, więc mówić tylko 1 rzecz mówi, ale mamo wszyscy idą, bo rzeczywiście wszyscy mężczyźni, gdyby wtedy poza starszymi mężczyznami po prostu szli jak tutaj przywołałem ten cen ten serial Kompania braci, który taką produkcją liczby, która powstawała równolegle z szeregowcem Ryanem mając tych samych producentów, którzy współpracowali w szeregowcu krajanie tam z jak z 1 części tego serialu, czyli w Kompanii braci oraz, zwłaszcza może przede wszystkim kontynuację tego serialu czy serialu Pacyfik, który jest, który się dzieje w tym teatrze wojny właśnie na Pacyfiku bardzo mocny jest nacisk położony właśnie na tę psychiczne koszty, jakie ponoszą żołnierze natomiast nie wszyscy na początku mówią, że myśmy wszyscy zaciągnęli Tarnów już chyba ochotnika i jest coś takiego wciąż było coś takiego może być może jest nadal tak jak patrzy właśnie na takie czy takie fascynacje militarne Senat teraz części części osób że, że jest jednak traktowane jako taka męska przygoda prawda takie sprawdzenie się też właśnie walka o sprawiedliwość co takiego męskiego panie męska rzecz do zrobienia właśnie iść walczyć i zachowań takie wrażenie waśnie teczkę w tym kierunku taką nawet gdyby pobity przez tych ludzi, do których próbuje dołączyć nadal uśmiecha nadal chce z nim być prawda nadal chce w tym uczestniczyć także oczywiście dlatego nasze dziewczyny tam zostać starsi faceci, z którymi on może, w którym chce zaimponować, kto do, których chcą być podobny po prostu chce dorosnąć chce być też silny odważny prawda no być właśnie z tymi kobietami też tak dalej może tak do końca jeszcze mnie jak gdyby nie zdaje z tego sprawy natomiast jak najbardziej to jest coś takiego to jest takie doświadczenie właśnie no i informacyjny kształtujące charakter tak to prawda przedstawiane bardzo się ze cała edukacja, gdyby stosunkami tym, że właśnie żołnierze to to się sprawdzili nie udzieli się nie poddali się tak dalej jest to są jak najbardziej jest to bardzo bardzo pociągające oczywiście razem z takim bardzo silnym akcentem podprogowo wprowadzanym, że za mundurem Panny sznurem jacy przystojni mężczyźni w tych mundurach itd. no i ja myślę, że w kontekście tego co się dzieje w w teraz Ukrainie w ogóle tego jak wygląda zdecydowana większość wojen, jeżeli nie wszystkie to ja myślę, że rzek kobiety to rzadko kiedy jednak tak sznurem za tym mundurem, że raczej ten nurt to ci mężczyźni niosą ze sobą, a więc wręcz, że tak naprawdę bardzo niebezpieczne wszystko z drugiej strony będąc, żyjąc też w kraju, który spłynął krwią z powodu konfliktów zbrojnych rzeczywiście niesłychane bohaterstwo spotyka niespotykanego wymagały, gdyby to, żeby rzeczywiście w ogóle ten kraj był no z 1 strony trudno jest takie rzeczy może formułować być może powinienem się ubrać język właśnie jako wnuk w żołnierzy, którzy na tej wolni walczyli, a z drugiej strony tak myślę, że być może oni jednak właśnie o to walczyli, żeby ziemia mógł takie rzeczy mówić teraz i patrzy mówiliśmy o tym, że to jest nawiązanie wskazanie w kierunku szóstego rozdziału apokalipsy Świętego Jana, ale można też w kontekście tego co się w tym filmie dzieje w spożycia ten tytuł trochę inaczej, że oto patrząc na to co się dzieje, bo patrząc na wojnę patrząc na wojnę od wewnątrz patrząc także na wojnę od zewnątrz patrzymy, ale czy widzimy, bo to też trochę in o tym jak patrzymy, ale też co widzimy co dostrzegamy, czego nie dostrzegamy bez zdradzania fabuły zdradzenia tego co się w firmie dzieje mamy to w dwójkę młodych bohaterów, którzy w pewnej bardzo dramatycznej sytuacji zupełnie innego widzą w tym samym miejscu także to też jest o tym co widzimy na co patrzymy co tak naprawdę dostrzegamy co z tego wynosimy, a co umyka naszym zmysłom tak myślę, że tutaj jest i mogą bardzo ciekawa po bardzo ciekawa perspektywa wszystko tak zgodziłbym się tutaj, że po prostu też jest także ten, że w obliczu jakiegoś takiego takiego wydarzenia każdy typ osobista perspektywa jest z odrobinę inne choćby z tego powodu winnym miejscu stoi prawda ma inną optykę winny sposób uczestniczy w tych wydarzeniach mamy tutaj też, więc taki emocjonalny prawda też uwarunkowania różny zawsze te relacje są trochę różne oczywiście kino ma sposoby jak narracyjny na prowadzenie takich rzeczy tak mamy tzw. narrację subiektywną także rację, gdyby z punktu widzenia właśnie bohatera takim najbardziej chyba znanym przykładem takiej takiej narracji film Rasia MON, a kilku stałych, gdzie oglądamy to samo wydarzenie z perspektywy kilku różnych postaci za każdym razem oglądamy inaczej na jest jestem taki rodzaj odbywa się subiektywnej narracji ze strony bohatera zawsze jest inna inaczej na scenę prowadzenia ogłoszonej od wybuchu osoby patrz osoba, która prowadzi inaczej ta prowadzona bardzo to zmienia patrzenie też na wszystko oczywiście jest to zawsze sama konstatacja to znaczy rzeczy są niedopowiedzenia po prostu można próbować, gdyby zrozumieć można słuchać czytać opowieści ocalałych nigdy się jednak do jak gdyby do tego nie ma takiego dostępu myślę, że może dobrze tak naprawdę wiele takich zwolnień wstrząsających wspomnień wojennych i ale wiele też wybitnych dzieł, które pokazują właśnie to patrzenie na te wspomnienia z perspektywy osoby, która dorasta w traumie tylko, gdybym to w jaki sposób pośredniczą one tak na takim dziełem troszeczkę może z innego pola, chociaż też z pola sztuki sekwencyjnej, czyli czy chodzi tutaj okolic, które dziś zbliżone do kinematografii poprzez właśnie sekwencyjną swoją i to, że korzysta też tak można być pośrednia forma między filmem sztukami plastycznymi to jest oczywiście komiks Maus arta Spidermana opowiadać, bo tej traumie rodziców tak z perspektywy właśnie historia opowiedziana za pośrednictwem przez syna, który nadaje jeszcze tam pod postacią wprowadzenia takich z amorficzną form nadaje jeszcze gdyby jeszcze inną optykę jest tutaj wydaje, że jak najbardziej także Klimow był tego świadom że, gdyby do pokazania żółtej obiektywności tej tego odbioru jest istotne i być może także to był jakiś przyczynek do tego, żeby ten tak inaczej zatytułować i patrzy uważane za 1 w ogóle z najwybitniejszych filmów i za jeden z, jeżeli nie najbardziej przerażający film o wojnie myślę, że to jest fascynujące właśnie w kontekście tego rozmawialiśmy do początku, że wojna wojna widziana przez kamerę filmową jest jakimś spektaklem, który magnetyzuje, który wciąga i i trudno oderwać wzrok, a przez to trudno chyba z uświadomić sobie, że oglądamy coś właśnie, czego chcemy za wszelką cenę unikać no tak to jest oczywiście taki mechanizm, który jest jak gdyby kwintesencją kina można powiedzieć kino jest kino jest mechanizmem do podglądania tak to jest jakby wizjer w drzwiach mamy kamerę, która nam coś rejestrujemy jako widzowie jako publiczność oglądamy kilka scen w historii kina, które w tak zwolni 11 zgodność np. mechaniczna pomarańcza prawda stan Jakubika, że inne, gdzie mamy bohatera, który zmuszony właśnie oglądać, mimo że nie chce oglądać, a tutaj musi musi leje przez te nie niemogący zamknąć się, o ile jeszcze ten obraz, którego on nie chce oglądać, ale jesteś taki mechanizm, który nam też towarzyszy dogrywki przy kinie grozy prawda, że taki mechanizm że, żeby do kina niemy zasłaniamy oczy, bo trochę boimy ale, ale z drugiej strony jednak chcemy patrzyć na kino jest mechanizmem stworzonym po to, żeby patrzeć podglądać czasem po to, żeby podglądać rzeczy, które są piękne czasem po to, żeby podglądać rzeczy, które nas ciekawią, który nas fascynują czasem to są rzeczy które, które też jakiś erotyczny sposób działają, a czasami niestety czysta pornografia przemocy tutaj tego filmu akurat pornografia przemocy dumnie nazwał natomiast oglądania kina wojennego ma w sobie coś takiego niepokojącego takiego punktu widzenia właśnie tego że, że każdy taki film przyglądanie się tym cierpieniom, choć tych ludzi tak dalej jednak niesie w sobie jakiś taki ładunek fascynacji być może fascynacji niezdrowej film, gdzie obejrzeć Szanowni Państwo sąd nie można go znaleźć w tzw. odmętach internetu takie też można znaleźć w odmętach internetu całkowicie legalnie za darmo na stronie YouTube, gdzie umieścił Igor Moskwik, który ten film zrekonstruował rosyjska rosyjskie studio ja nie polecam teraz żądania rosyjskich filmów na festiwalach filmowych tak dalej bardzo prostej przyczyny uważam, że należy robić transfery do finansowego do nich, więc na to jesteśmy zupełnie za darmo został udostępniony jest z różnych źródeł podawany o pieniądze nie wpływa to federacji rosyjskiej, więc tylko na kajmany średnich, gdzie podejrzeć wszystkie strony pan jest strona YouTube, a więc, więc jestem dostępny online nawet legalnie nawet bardzo wysokiej jakości angielskimi napisami, więc można tam się z nim zapoznać można się z tym zapoznać, ale i jest to filmy myślę, że powinniśmy wystąpić trochę w roli tych plansz, które pojawiają się przed przed projekcją także jest to naprawdę Fin, który nie pozostawia człowieka obojętnym to jest film który szuka dobrego słowa, ale to jest dla dorosłego widza po prostu dla dorosłego widza świadomego tego, że będzie ogląda coś bardzo ciężkiej czy w światowej kinematografii widzi pan jakiś winny, które są, bo nie chodzi o jakiś umieszczenie tych na podium ale, którym udało się właśnie stworzyć takim antywojennym przekaz w praktyce, a nie tylko intencjonalnie także chcieliśmy być fajnym mimo dość fajne w sensie filmowiec antywojennych w Wietnamie ale jaka wyszła właśnie rzecz, która nas dziś tam do końca fascynuje jej sprawia, że kibicuję bardzo trudne pytanie co musiał się troszkę dłużej zastanowić tak naprawdę pierwszy tytuł, który przechodzi teraz do głowy to film ogniem powolne konanie czekał japońskich, ale to musiał troszeczkę dłużej w tych posiedzieć, bo to jest takie pytanie naprawdę ciekawy, ale ale, na które nie mają tak łatwo odpowiedzi udzielić myślę, że jeżeli chodzi o kino wojenne to byłby film Cohna i czekały ognie wolny natomiast, jeżeli chodzi o o takie przez jak takie dogłębne, gdyby przeżycie i to tutaj prawdopodobnie, jakby związane w ogóle z cierpieniami ludności w czasie wojny i jako tako jako takiego rodzaju bezpardonowo by bez też bezkompromisowością twórcy artystyczną to prawdopodobnie tutaj skierował w stronę Pasoliniego i ustalą, który wydaje mi się jest jeden z takich najmocniejszych i filmowych społecznych wyrzutów sumienia kierowane w stosunku do Włochów przez przez Pasoliniego zastanawiam się na ile z obejrzenie tego filmu w jak długo był jak długo działa tak jak długo on jest, bo się, że po obejrzeniu filmu człowiek mówi oszczędną wód w trzeba z nie możemy czy mówimy to wyświechtane nigdy więcej prawda nie możemy do tego dopuścić musimy działać musimy przeciwdziałać tak grali tak dalej staram się długo Fin rezonuje Łon pozostaje jak długo jednak dajemy się szybko wciągnąć wir wojny, która jest tylko informacją prasową, która się pojawia oczywiście podana po raz dziesiąty setny tysięczny sprawia że, a dobra to tak jak pandemia, gdzie na początku każda ofiara nas interesowało potem tylko patrzyliśmy na statystyki, a dzisiaj 7% więcej i jutro 5% mniej o kolejny dzień kolejne ofiary jak już zawsze przyzwyczajamy do trudnej sytuacji nawet ekstremalnie trudnej ze strony takimi obrońcami prawda gazów Stali teraz, że patrzeć po prostu wagonie, gdyby takie kwestie nie w powstaniu warszawskim trochę do kogo nie pytam broniących, gdyby nagle przestaje być po prostu patrzenie na ogonie broniących zaczyna być takim, gdyby ciekawe ile wytrzymają prawda wydaje mi się, że parę razy różne osoby mówił ostatnio też piąta między nimi Agnieszka Holland festiwalu w Gdyni szczepionka Holokaustu przestała działać się wydaje ona nigdy nie działał, że nie było czegoś takiego szczepią, że to jest po prostu tak, że ludzie z są ludzie, którzy będą mordować ludzi nie było przerwy w konfliktach zbrojnych na świecie praktycznie od czasów drugiej wojny światowej to, że kraj ma tak szybko, gdyby w Argentynie ściągali, bo sytuacyjna Korei prawda itd. itd. od tak między pierwszą drugą wojną światową nie było przerwy w konfliktach w różnych miejscach konflikty wydarza wydaje się po prostu zawsze na świecie może dochodzić do do zbrodni do czasu, gdy są pieniądze broń to to to niema czegoś takiego szczepionka zawsze znajdą się ludzie, którzy są strzelać nawet jeśli te amerykańskie społeczeństwo to teoretycznie demokratyczne znajdą się osoby, które będą chciały pójść do szkoły tam strzelać do dzieci bo, bo mogą po prostu, więc ja niestety tutaj dosyć jestem nim listy nastawione sceptycznie w stosunku do ludzkości obawiam się, że to, że ci, którzy wyciągną lekcję z z tego filmu nie są ci, którzy podejmują decyzję o wszczęciu kolejnego konfliktu zbrojnego smutek konstatacja, ale też myślę, że nie ma co się oszukiwać tworzyć stworzyć jakiś fałszywej narracji bardzo bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę rozmawialiśmy o filmie i ci patrz niektórzy uważają, że to najbardziej przerażający film o wojnie FIM w reżyserii Lema kim mowa w państwa moim gościem był pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych oraz dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych dziękuję serdecznie bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej przy dzisiejszym programie wspieranie Małgorzata Łuczyńska i Krzysztof Oleszkiewicz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA