, a z nami jest prof. Małgorzata Jacyna wydział socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry nie słuchała depesz moc nigdy nie słuchałem trzeba nadrobić to wielki zespół naprawdę polecam wszystkim zresztą polecam sięgnięcie po depesz mogło to właśnie jak powiedziałem jest więcej niż muzyka to i subkultura światopogląd jeszcze za tydzień o tym zespole więcej po mówimy także wszyscy depesza już będący de paszami i ci, którzy z jakiegoś osobliwego
Rozwiń »
powodu jeszcze nie są wielbicielami tego zespołu za tydzień mogli się alfabetu są takie uznanie jest taki jest, a dzisiaj pomyślałem, żeby byśmy po mówili o takiej specyficznej fantazji, która mam wrażenie że, zwłaszcza w momentach kryzysu chaosu jakiejś takiej dezorganizacji społecznej staje się wyjątkowo żywa i myślę, że z ostatnie lata to jest taki moment ekspansji tej fantazji bardzo wyraźne, choć na dobrą sprawę ma jakoś się rozwija tutaj co najmniej 2001 roku mam wrażenie, czyli od ataków na na ultra Center, które były jednak takim momentem przełomowym to jest fantazja o wielkiej zmianie o wielkim wielkiej reorganizacji wielkim przełomie, które nastąpić ma, który ma objąć wszystkie bez mała obszary naszego życia na różne sposoby fantazja daje o sobie znać choćby wizji globalnej apokalipsy katastrofy zagłady, ale są też różne inne jej wcielenia chciałbym, żebyśmy się przyjrzeli trochę bliżej takiemu sposobowi myślenia stąd to hasło czy przemija postać tego świata Bono jakoś ujmuje właśnie ten fantazja w sposób taki esencja walne myślisz, że to jest, bo jak się patrzy na historię to ta fantazja się regularnie pojawia, a zarazem historia jest jednak pewnym kontinuum, w którym te wielkie reorganizację wielkie momenty przełomowe jeśli w ogóle się pojawiają to na pewno nie w tych momentach, kiedy najbardziej się spodziewamy tylko właśnie w tych kiedyś ich nie spodziewamy, ale nasz umysł nieustannie poszukuje takich takich momentów przełomowych pandemia wojna globalna katastrofa ekologiczna no to są rzeczywiście takie wydarzenia takie zjawiska, które aktywizują nas chyba pełni fantazji apokalipsy fantazję wielkiej zmiany fantazji wielkiej organizacji mamy różne narracje religijne kwas religijny no i naukowe o końcu historii tak jest to co zwraca moją uwagę to, że zaczynamy mówić o końcu historii w momencie, kiedy pojawia się przemoc wojna nadal czyni jakoś ktoś definiuje ten moment historyczny ją nieodłącznie wiąże się z przemocą taką przemocą, której istnienia już nie możemy wyprzeć ona jest cały czas obecna natomiast warto pamiętać o tym, że te narracje naukowe też były są bardzo zróżnicowane i ci badacze teoretycy, który mija się zajmuje twierdzą, że wojna to jest cały czas oczywiście tutaj wiele razy rozmawialiśmy o tym, że to jest taka wizja radykalna, choć i na ten temat trwają spory, dlatego że jeśli przyjrzeć się pety etymologii słowa radykalny to odnosi do korzeni, czyli do źródła tak do do samego problemu i w tej perspektywie taką sytuację, w której mamy niejasność też o tym rozmawialiśmy co do tego czy jest wojna jest spokój, a nic czy jest wojna czy jest spokój o tym decyduje to, które formy przemocy uchodzą za legalne i są widziane jako legalne prawda i ci autorzy zwolennicy tych radykalnych po podejść mówią, że to prostu w latach siedemdziesiątych pod koniec lat siedemdziesiątych pęd formy przemocy zostały zalegalizowane, która ulega Nora i to wiąże się z przekształceniem architektury państwa państwo traci monopol na przemoc pojawia się przemoc ekonomiczna, która jest kwalifikowana albo i jest odległa i nas nie interesuje albo jest po prostu legalną dopuszczoną przez państwo formą przemocy i po dlatego pozwolę sobie tak w taki radykalny też sposób powiedzieć co znaczy, że młodzi ludzie nie mają mieszkań to znaczy są 100 mniej tylko na różne sposoby muszą to ukrywać prawda albo przemysł wydobywczy Express operacje w Serbii prawda, czyli to tutaj dobrze się ujawnia ta przewrotność przyspieszonej tranzycji ekologicznej to są miasta wyda widma, gdzie mamy zatrute grunty zatrute powietrze ludzie opuszczają domy sprzedają je za bezcen stąd można się domyślić, dlaczego tak jak inne reakcje na wojnę Ukrainie ze strony Serbii prawda, która zajmuje cały czas konsekwentnie odrębne stanowisko, kto miałby to zrobić przede wszystkim tak my wydaje mi się, że jesteśmy w tym momencie w sytuacji poszukiwania podmiotu historii i że miałby zrobić co kto miał być wzór jest, jako że łączy ten przełom doszedł, dlatego że w tej chwili jesteśmy w takiej sytuacji niż raz udziela odpowiedzi na to pytanie, kiedy ujawnią się za bardzo proszę to nam, ponieważ pewno tematem, który dzisiaj też będziemy poruszać są teorie spiskowe myślenie spiskowe i spiski w ogóle no to oczywiście tego typu przełomy często jeśli się pojawiają albo takie wydarzenia, które mają pewne SACH przełomowych wydarzeń jak np. pandemia albo wojna no one często stają się właśnie bohaterami bohaterkami rozmaitych spiskowych narracji i wtedy ich autorami są no właśnie nie bezwładne procesy społeczne czy polityczna ekonomiczna wielkie globalne gdzie, gdzie intencjonalne trudno jest uchwycić tylko ich bohaterami stają się coś mniej lub bardziej zidentyfikowanie osobnicy, którzy zza kulis prowadzą jakieś działania zgodnie z własnymi interesami celami no, a my dostajemy o nich jakąś opowieść, która nie ma nic wspólnego z tym jak sprawy mają naprawdę niedługo ukaże się książka Kabul chińskiego śledztwa spiski w tłumaczeniu Katarzyny Barszczewskiej i to jest książka, której stawia się pewną tezę, a mianowicie, że urodzaj na spiski pojawia się w pewnym specyficznym momencie związanym z porządkiem międzynarodowym, w którym podmiotem są państwa i teorie spiskowe pojawiają się wtedy, kiedy coś złego dzieje się z państwem to znaczy coraz więcej ludzi dotyka takie doświadczenie, że coś ciąży na moim życiu i trudno te siły nazwać, a jednocześnie to jest bardzo czekamy myślę w podejściu do gdańskiego Bogdański mówi, że w tym co przyczyniło się do popularności teorii spiskowych jest zmiana, a nawet wyparcie się pewnej tradycji socjologicznej, która w latach siedemdziesiątych zaczyna się rozwijać zupełnie inaczej z inspiracji mikro ekonomii psychologii dzisiaj euro nauk pojawiają się różne nowe pojęcia, bo tam metafizyka, którą odziedziczyła socjologia wydaje się zbyt ciężka a jakie to są pojęcia naród klasy społeczne proletariat burżuazja lub ten ból brzucha racja blok Puzio Łazy inny powiedzieć coś takiego dzisiaj w prawo do jak on jak można mówić o bloku burżuazyjnym jeśli ktoś mówi to trudno, ale czy ktoś widział to na własne oczy i rada to to jest teoria równoważna takiej teorii jak teorie o UFO widział UFO i widział blok burżuazyjny miła i sam UFO to wieś wielu widziało niż ten sam poziom, jeżeli przyjrzeć się historii dyscyplin związanych z naukami społecznymi to wyraźnie widzimy, że w latach siedemdziesiątych pewien sposób myślenia o rzeczywistości państwa ulega gwałtownej zmianie są zmiany równoległy do zmian ekonomicznych związanych oczywiście znowu liberalizmem czy z globalizacją i liczbą Tański stawia taką tezę, że w związku z tym, że przegraliśmy taką metafizykę to niema wspólnego języka, którym moglibyśmy porozmawiać o tym dlaczego tak jest, że coraz więcej ludzi doświadcza swoje życie jako los mnie jako projekt tak jak to np. anglosaska socjologia proponowała, ale właśnie jako los im więcej losu im więcej losu tym więcej problemów ma państwo z zagwarantowaniem wspólnej rzeczywistości to znaczy myślę o utracie metafizyki, o którą dokładnie metafizyka chodzi o jakie pojęcia czy, choć raz dzwoniła wcześniej, gdy kolektywne byty naród klasy społeczne rozumiem, czyli oczy mówiła w rodzinach, czyli że mogą powstawać pewne podmioty one nie mają głowy rąk nóg ci ludzie często się nie widzieli nawzajem, ale mają podobne motywy mają podobne interesy mają podobną pozycję społeczną bardzo ładnie i po gdańskiej kwestie spisku odnosi właśnie do państwa Narodowego, które i to to wydaje mi się istotne w kontekście sporów o to jak się tworzy naród ukraiński Otóż państwo narodowe jest chronicznie w trybie powstawania to jest ten sam moment powstają nowoczesne państwa państwa narodowe, gdzie w dziewiętnastym wieku i jednocześnie upowszechnia się popularny robi się pewien gatunek literacki powieść kryminalna, a następnie powieść szpiegowska ten sposób rozumowania jest bardzo charakterystyczny dla tradycji francuskiej act, w której zakłada się, że po pierwsze nie ma nigdy 1 filozofii są różne filozofie i one niekoniecznie przebywają rozwijają się w szacownych instytucjach takich jak Akademia on powstają wszędzie, dlatego że wszystkich dotyczy to pytanie, skąd jest z głową, dlaczego czerpie, dlaczego moje życie ma właśnie w moim życiu jest tak dużo losu przypadku, dlaczego wszystko co zrobię jest wleczone, dlaczego życie mojej mojej rodziny cały czas coś miota to są wspólne pytania i w związku z tym mamy różne filozofie, które są licencjonowane koncesjonowane można powiedzieć przekazał, że to i tak nie koncesjonowane właśnie narracje spiskowe są jego finansowania teorie socjologiczne nie koncesjonowane teorie socjologiczne szuka się podmiotu szuka się od pewnego podmiotu, ale tu 1 uwaga, bo to jest bardzo ciekawe ta opozycja projekt los i im więcej losu tym więcej narracji spiskowej no bo ona pozwala odzyskać jakieś poczucie sprawstwa nad losem albo w każdym razie dostarcza pewnego wytłumaczenia losu właśnie, ale formalnie rzecz ujmując historycznie rzecz ujmując to właściwie początek teorii spiskowych jeślibyśmy nie sięgali gdzieś do dawnych bardzo starożytnych antyprezydenckich tego typu myślenia, bo można od Heraklita wywodzić jak wiadomo te myślenie spiskowe, które mówi, że harmonia niewidzialna silniejsza od widzialnej, ale tak historycznie rzecz biorąc to to zjawisko, które dziś identyfikujemy jako teoria spiskowa zaczyna się w okolicach rewolucji francuskiej zresztą we Francji właśnie pierwsze teorie spiskowe się się pojawiają to jest moment kiedy, kiedy następuje całkowite rozmontowanie tej dawnej struktury społecznej cała wizja tak bardzo bardzo z 1 strony stabilna, a z drugiej strony właśnie nasycona sensem trzeciej strony dająca opowieść o losie, która która, która ma ma sens ma ma cel itd. na na widoku że, że to się z Walii następuje jakiś rodzaj szoku poznawczego związanego z tym, że coś co było samą wydawał się tkanką świata uległa tak głębokiej dekompozycji w związku z tym wydaje się, że to się nie mogło tak po prostu wydarzyć, że Rze, że potrzebny jest ktoś, kto będzie spełniał rolę właśnie dyrygenta tego całego procesu i jak to się do tego do tego Bogdańskiego do tego rozróżnienia, które Bogdański daje tego projektu losu projektu, bo tutaj przechodzimy właśnie w porządku losu do porządku projektu i to właśnie rodzice rację spiskowe to to jest moja taka interpretacja staram się to jakby dostosować do tych do naszych okoliczności ta książka powstała w tę książkę Bogdański napisał, żeby się uspokoić jego studenta aresztowano oskarżono o to, że jest uczestniczy współtworzy niewidzialną komórka anarchistyczne nią słowo niewidzialną jest aktywistą zwrócona tylko mają po wielu wielu latach stwierdzono, że tak nie można zakwalifikować jego działalności jako działalności anarchistycznej czy terrorystycznej no i tworzy pewną anegdotę, ponieważ jak tylko wyszedł został wypuszczony to natychmiast znowu został aresztowany, bo przyłączył się do protestów żółtych kamizelek, a więc Bogdański pisał książkę to, żeby zrozumieć zrozumieć to, jakiej konfiguracji idei żyjemy, dlaczego w państwie pojawia się wróg niewidzialny, dlaczego państwo ciągle zagraża wróg wewnętrzny i wróg zewnętrzny i to już jesteśmy u siebie, czyli można powiedzieć w teraźniejszości natomiast mówiłeś o 12 trzeciej stronie chyba czwarty też ja bym dorzuciła jeszcze piątą jak się czyta uważnie to chwila to widać same wątpliwości, lecz naprawdę coś zmieniło przy czym liście rewolucja francuska daje asumpt do tego do niesłychanego rozrostu aparatu policyjnego w Anglii i PiS i Kopiński to jest coś co Angie cały czas prześladuje, ale służy to przede wszystkim rozprawieniu się z ruchem związkowym i właśnie czy coś zmieniło jest to jest to moment z jednej z, który z 1 strony można widzieć jako radykalną zmianę, ale można też patrzeć na to jak ZUS jak ustalona zostaje ciągłość i wg Maltańskiego mamy do czynienia cały czas z 2 modelami ta rewolucja francuska niewiele pewnych krajach zmieniła, chociaż społeczeństwo francuskie uchodzi w pewnym sensie za modelowe jeśli chodzi o dostarczanie nowych idei tak dalej Otóż jeśli przyjrzymy się powieści kryminalnej szpiegowskiej francuskiej i angielskiej to one rozwijają się antagonizmy antagonistycznie mamy zupełnie innych bohaterów ich tle pojawiają się zupełnie inne społeczeństwa i co bardzo istotne przez postać detektywa albo agenta definiuje się rację stanu racja stanu i widzimy, że to są 2 zupełnie inne modele niektórzy mówią francuskiej brytyjskiej inni mówią anglosaski Kontynentalny mamy Republikę liberalną i Republikę socjalną inaczej są zdefiniowane zagrożenia i w związku z tym inaczej będzie definiowana możliwość rozwiązania tego co sprawia, że państwo straci suwerenność, że państwo zniknie z mapy znowu jesteśmy jak najbardziej teraźniejszości wiemy, że historia upadania państwa jak to miało miejsce na Sri Lance może się zacząć od braku długopisów i odwołania oczywiście kluczowe jest tutaj odwołanie egzaminów, czyli pana instytucja da, bo jeszcze jeszcze długopisy można sprowadzić tak, ale widać jak państwo traci swoje funkcje do teraz jak na czym polega ta różnica to jest ta książka jest o tyle ciekawa, że czytając ją można cały czas przymierzać przynajmniej niektóre rozdziały do historii Polski do tego jak u nas jest definiowana racja stanu jeśli chodzi o Republikę liberalną to dla niej kluczowe znaczenie ma prawo praworządność, owszem, wszyscy ze sobą walczą o mamy do czynienia ze stanem wyznała wojny domowej, ale można uczestniczyć w tej wojnie nie, przekraczając pewnych reguł i po to jest właśnie prawo w ten sposób się cywilizuje Emmy racją stanu jest proces kapitalistyczne racją stanu jest zawsze proces kapitalistyczny dlatego, że to tworzy potęgę państwa trzeba Kun Kun z zabezpieczeń możliwość akumulacji kapitału w związku z tym IT różnice społeczne nierówności, owszem, są widziane to nie jest także one są pomijane np. w powieściach o Sherlocku Holmesie one są tylko przyjmuje się, że te różnice są czymś naturalnym moje koło fortuny i tam chętnie się opisuje ludzi nagle zubożałych albo takich, którzy nagle zdobyli wielki majątek eskaluje się, jakby te możliwość zmian związanych z kołem fortuny natomiast nie jest to coś co zagraża racji stanu, dlatego że ludzie się po prostu różnią tak jak różnił się zwierzęta i byłoby czymś irracjonalnym, gdyby krowy protestowały, że chcą mieć takie przywileje miały takie roszczenie chcą mieć jakieś przywileje jak koty, żeby sadzać na na kolanach prawną, żeby się nimi zajmować na co dzień itd. po prostu tak się różni ludzie i nie ma powodu, żeby tego zmieniać, jeżeli różni różnice są dramatyczne znowu możemy przejść do teraźniejszości właśnie ogłoszono chyba 25% ma wynosić podatek tych korporacji związanych z paliwami prawda Wielkiej Brytanii to jest suma zdaje się nawet 17 000 000 000EUR, która ma być przeznaczona na dla rodzin, żeby mogły prawda, żeby mogły się ogrzewać, żeby mogły zapłacić rachunki to jest decyzja dosłownie z wczoraj wyda w ale państwo działa jak filantrop i jeśli chodzi o prawa prywatne prywatną działalność charytatywną no to ona może być kapryśna, ale od tego jest właśnie państwo, żeby w takim momencie dramatycznym zadziałać i nie wprowadza się zazwyczaj rozwiązań systemowych w każdym razie ten proces redystrybucji następuje po tym, jak dopiero za kulą one będzie kapitał, ale tutaj ciekawą postacią w tym kontekście wspomnianą przez siebie sam Sherlock Holmes wydaje mi się, bo tło można powiedzieć kulturowo społeczne, które tam jest w tych powieściach opowiadaniach to jedno, a ta postać to jest też się wydaje ciekawe obiekty do analizy, bo to jest człowiek całkowicie poza instytucjami funkcjonujący to znaczy on jest on jest takim totalnym self Made man dem jeśli można tak powiedzieć który, który wyłącznie dzięki mocy swojego intelektu jest tam, gdzie jest, ale też jest w zasadzie, jakby go klasowo gdzieś tam umiejscowić to to on jest trudny do sieni noszeni Geneta mówisz to jest właśnie transcendencji racji stanu właśnie ktoś, kto jest w tej rzeczywistości, ale jest równocześnie trochę ponad tą rzeczywistością podobnie komisarz grę też popularna w kulturze europejskiej wyobraźni społeczeństw zachodnich postać podobnie grę też przekracza marce często detektyw agent przekracza prawo, żeby chronić państwo właśnie bardzo dobrze widać, że jest to powieść i spojrzenie konserwatywne w istocie prawda czy prawa ostatecznie to przeszkadza trochę państwu, ale rację wątek wolę obecne w kryminałach także amerykańskich należała ta racja racja stanu jest transcendentna natomiast zupełnie inaczej jest w Republice socjalnej tutaj jest obawa, że nierówności spowodują, że ludzie będą zdezerterował z rzeczywistości i znowu możemy to przy przymierzyć do tego co się dzieje studenci absolwenci odmawiają przyjęcia dyplomów, a grupa Witek odmówili przyjęcia dyplomów mnie dezerterów ją państwa tylko wprowadzają w grę pewne idee, bo jeżeli pojawia się państwo to koniecznie pojawić się naród pojawi się pojawią się klasy dominujące pojawi się przemoc pojawi się racja stanu, gdzie to jest rozważane czy na pewno w naukach politycznych czy na pewno wystąpieniach polityków to jest rozważane wszędzie także czasami właśnie tego rodzaju literaturze, która bynajmniej nie uchodzi za kulturę wysoką dlatego, że to jest problem wszystkich, skąd bierze się cierpienie, skąd bierze się zło, jaka przemoc jest dopuszczalna co sprawia, że przemoc, której doświadczam każe mi zadać sobie pytanie czy jestem człowiekiem czy to niesie dla tych którzy, którzy mnie tak traktują jestem jeszcze człowiek tu trzeba było ja myślę, że w ogóle zrobimy sobie osobną audycje o kryminałach, bo to się domaga ten temat za naszego już obozowej Asia Asia o tej też możemy oczywiście zrobić, ale ale, ale ja myślę, że jeszcze cały fenomen literatury kryminalnej skandynawskiej, który z ma na historii ostatnich dziesięcioleci to są oni społeczność laka globalne dane o modelu niemieckim brana jest też niesłychanie ciekawe, ale to są 2 zupełnie inne wizje dlatego i to jest wydaje mi się coś bardzo istotnego jeśli chodzi o aktualność coś co ja odbieram wtedy, kiedy czytam albo widzę reakcje różnych społeczeństw europejskich na inwazję na Ukraina w, a mianowicie nie została nie została stworzona żadna instytucja, która dawałaby możliwość porozumiewania się społeczeństw europejskich uważam, że jednym z największych problemów, a po tym, jak dokonała się zmiana systemowa w Polsce jednym z i krajach postkomunistycznych jest to, że my żyjemy równocześnie, ale mamy zupełnie inny czasowo ości dla społeczeństw zachodnich lata dziewięćdziesiąte to jest czas już nie tracimy czas straty natomiast dla społeczeństw postkomunistycznych jest to czas jeszcze nie my czekamy aż ta rzeczywistość się poprawi naprawi i to jest coś co, ale już czujemy, że jest w procesie naprawiania zorganizuje soli wzory częściowo coś co dezorganizuje Solidarność, bo te różnice gdybym, gdybym starać wykorzystać ten sposób myślenia właśnie do tego co się dzieje teraz te różnice zaznaczają się z takich bardzo charakterystycznych odwrócenia ach, a mianowicie w społeczeństwach anglosaskich tym co trzyma przy życiu jest wiara w to, że można się wzbogacić zostać milionerem natomiast dla modelu Kontynentalnego charakterystyczne jest myślenie, że jeżeli ktoś robi wszystko, a nie ma nic to znaczy, że uwierzył, że jest niczym niczym tak mówienie opowiadanie o wielkim majątku możliwości gwałtownej wzbogacenia się jest po prostu o pewną konsolidacją jest czymś co ma zakryć być może przed samym człowiekiem wstyd z tego powodu, że no właśnie z tego powodu, że z tego powodu, że należy do innego gatunku zwierząt są zwierzęta, które żyją długo prawda są zwierzęta, które żyją krótko, ale czy taki chomik może się uskarżać, że nie żyje tyle co jest prawda, a lasy chomików są tragiczna nowi doraźnie kraj z myślę, że to jest coś co stąd bierze skądinąd ten mój upór w opowiadaniu o socjologii francuskiej tak o tym co uważa się za model Kontynentalny, żeby pokazać pewną niewspółmierność perspektywę czasową ości i tego co no bo kiedy np. słyszę relacje euro parlamentarzystów, którzy mówią, że się wstydzą z tego powodu jak wygląda stan praworządności w Polsce aż mnie kusi, żeby zapytać czy nie wstydzę tego, że my jesteśmy kraje postkomunistyczne my zostaliśmy zamalowanie nam bordową tak samo jak Rosja jeśli chodzi o śmiertelność pandemii ta to jest straszny wstyd tych strasznych set i to jest coś co sprawia mi jakieś konkretne tego przyczyny tylko niektórych przyczynach nie rozmawia się nad nimi nie zastanawia przynajmniej w Polsce do jakiego świata tak naprawdę należy kto, jakiej kultury należy, do którego obozu należy, bo słyszymy mnóstwo deklaracji o tym kto gdzie należy prawda i czy i częścią, jakiego jest świata jest to moment istotny o, tyle że jesteśmy w trakcie tworzenia się nowych ograniczonych form globalizacji ta zmiana od tego zaczęliśmy nie może się stworzyć wydaje mi się, że jak główną przeszkodą w tej chwili jest takie forsowanie pewnej definicji sytuacji, a mianowicie, owszem, było że, ale teraz historia ruszyła będzie SC strasznie jak to powtarza bez mała codziennie prezydent Macron tyle tylko, że teraz będziemy cierpieć innego powodu wtedy cierpieliśmy z powodu no może neoliberalizmu, owszem to była pomyłka czy to mit wszystko jedno teraz będzie tak samo orzekł gorzej, ale powód naszego cierpienia będzie zupełnie inne ja nie uważam, żeby neoliberalizm był mitem uważam, że oczami są w to wierzy była to oficjalna narracja ta oficjalna narracja, której zawsze potrzebuje państwo, które zawsze potrzebują elity, choć niektórzy w tej chwili głośno protestują mówią protestują przeciwko temu, żeby mówić elity mówią proponuję, żeby mówić burżuazji albo blok burżuazyjny, czyli jednak powraca powracają jak bardzo ciekawe jak jak ta konfiguracja będzie się będzie się wzbogacała przy okazji można zauważyć, że jeżeli w szkole do szkoły powraca naród czy patriotyczna patriotyczna edukacja trzeba się liczyć z tym, że to może być bardzo niebezpieczne, ale myślę, że w ogóle ta opowieść z tymi pojęciami, o których przed chwilą wspomniała z pojęciem narodu ojczyzny wierności ojczyźnie et Cetera, że ona przeżywa teraz swoją swoje 5 minut, że powraca triumfalnie, że no nawet ci, którzy jakoś byli od bardzo odlegli krytycznie się do niej odnosili w kontekście np. ukraińskim zdecydowanie zdecydowanie stają za nią właśnie z drugiej strony oczywiście trudno nie docenić takiej funkcji mobilizacyjne i tej historii czy tej opowieści właśnie no bo w imię, czego walczyć np. ryzykować życie w bloku burżuazyjnego, a ponieważ nie za darmo naród ukraiński nie społeczeństwo koreańskie oczy prawda, kiedy mówię, że powrót elka, ale to jest użyteczny prażan jedno 1 rzecz bo, bo ja tutaj często i w tych naszych rozmowach też, ale jakoś wracam do tej książki, bo nam się wydaje bardzo przenikliwe do do Christophera Lasza ostatniej książki bunt elit no i on tam pisze mniej więcej coś takiego na początku lat dziewięćdziesiątych w tym samym czasie co Fukuyama swój koniec historii pisał co dzisiaj bardzo się wydaje przenikliwe o tym że, że elity zachodnie jednak w takim funkcjonując kosmopolitycznym modlił się całkowicie pozbawione odniesień do kategorii Niewiem narodu wspólnoty narodowej ziemi przywiązania do wartości lokalnych itd. bardzo się wyeliminowały od od społeczeństw zachodnich, które jednak wciąż traktują te pojęcia jako jako kategoria środkowe no i jak się na to patrzy dzisiaj co co się dzieje czy też co się wydarzyło w okresie ostatnich dniem ostatniej dekadzie np. tej ekspansji takiego czy odwrotu od tych właśnie takich liberalnych demokratycznych narracji na Zachodzie no to wydaje się, że miał rację, że po prostu może nie doceniano tego jak mocno jest przywiązanie wciąż jak to są takie kategoria, która traktuje jako jako źródło identyfikacji głębokiej tożsamości i i jeszcze ta wojna podkreśliła jeszcze mocniej do to wysyp siła nie nie uważa, że tak jest jednocześnie trzeba mieć na uwadze to, że historia idei narodu w różnych narodach oczywiście jest stabilna pij pól na ją naród tak to to co jest istotne to co jest istotne to jak zostaną zdefiniowane relacje między narodem społeczeństwem, a ludem klasami ludowymi państwem blokiem burżuazyjnym dlatego mówię, że pierwszym odruchu mogłoby się wydawać, że wprowadzenie patriotycznej edukacji i jest czymś co służy promocji narodu, ale nie wiemy czy naród państwo nie zaczną sobie skakać do gardła z tego powodu my nie wiemy, kto się w tej podmiotowości odkryje my nie wiemy też czy to nie da asumpt do tego, żeby snuć rozważania, ale czy państwo naprawdę chroni naród ale dlaczego mnie się wzywa do ochrony państwa skoro państwo nie daje ochrony nigdy czy to chodzi o pracę czy jeśli mieszkańcy fundamentalna kwestia, kto będzie rozstrzygał jak NATO nie chodzi o to, że ludzie się przeje przejedzone narodem i to odrzucą przeciwnie chodzi o to, że raczej mogą z tego zrobić jakiś użytek i wcale ten użytek nie musi być zgodne z tym co proponuje narracja oficjalna to jest coś co leży u źródeł chronicznego powstawania państwa Narodowego i tego niepokoju, czyli to nie jest zarezerwowane tylko niektóre sytuacje momenty przełomowe, ale w ten sposób w ogóle państwo narodowe się konstruuje dlatego, jeżeli teraz się słyszy, że niektóre państwa upadają trzeba tutaj nadmienić, że nie trujące również trzeba wysyłać w ogóle armii państwo państwo można podciąć nogi ba państwo można zabić 1 PD FM to raczej to zwiastuje bardzo niespokojne czasy terroryzm walki partyzanckie wojny domowe to przed nami też jak najbardziej i cóż można więcej dodać na tym skończymy zatem tą tą rozmowę, a do tego wątku, na którym skończyliśmy myślę, że jeszcze wrócimy za 2 tygodnie prof. Małgorzata Jacyno z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję dziękuję
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW
-
44:06 W studio: Michał Okoński
-
46:10 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
48:57 W studio: Jakub Majmurek
-
43:19 W studio: Marcin Kącki
-
50:29 W studio: Ewa Węgrzyn , prof. Konrad Leniowski
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM11:50 W studio: Mateusz Orzechowski
-
06:10 TYLKO W INTERNECIE
-
-
28.09.2023 19:19 Gościnnie: Polityka Insight podcast19:59 W studio: Wojciech Szacki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
28.09.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia50:18 W studio: prof. Arkadiusz Stempin
-
-
-
28.09.2023 22:00 Poza Sezonem49:01 W studio: Anna Cymer
-
-
-
-
-
-
-
-
14:59 Półka z książkami
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL