REKLAMA

Broń, przemoc, kultura

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2022-05-31 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
10:34 min.
Udostępnij:

Masowe strzelaniny w szkołach to z pewnością konsekwencja liberalnego dostępu do broni – ale nie tylko.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a kwadrans filozofa Tomasz Stawiszyński dzień dobry statystyki są obezwładniające strzelanina w szkole podstawowej w miejscowości Valdes Teksasie, podczas której osiemnastoletni Salvador Ramos uzbrojone w 2 karabiny szturmowe, które zakupił legalnie w sklepie w ramach prezentu na własne urodziny zabił 19 dzieci i dwójkę dorosłych Otóż ta strzelanina jest w tym roku 200 dwunastym tego typu zdarzeniem w stanach Zjednoczonych i 2007. które miało miejsce w szkole jak to zazwyczaj Rozwiń » bywa tego rodzaju sytuacjach przez Amerykę przetacza się teraz ponownie na rytualne dyskusja dotycząca dostępu do broni, który w tym kraju jest jak wiadomo ultra liberalne jest także gwarantowane konstytucyjnie jest częścią specyficznego amerykańskiego etosu, którego jak dotąd nie ośmielił się jeszcze naruszyć żaden polityk dyskusja toczy się oczywiście pomiędzy zwolennikami modyfikacji prawa i ograniczenia dostępu do broni w tym obozie tradycyjnie występują raczej politycy związani z partią demokratyczną oraz celebryci oraz tymi, którzy uważają, że jedynym panaceum na uzbrojonych złych ludzi są uzbrojeni dobrzy ludzie pośród zwolenników tego drugiego podejścia prym wiedzie nasze na rajców ASOS mniejszym potężna organizacja lobbując na rzecz producentów broni posiadająca ogromne wpływy oraz niezwykle inteligentnych przedstawicieli potrafiących doskonale radzić sobie w debatach telewizyjnych, stosując najwymyślniejsze formy artystyczne przed kilkoma laty oglądałem byłą już rzeczniczkę prasową Enei akcji dana Ależ, bo oni umowa obecnie robiąca karierę jako prawicowa podcast Tarka bez mrugnięcia okiem dyskutowała z rodzicami ofiar innej szkolnej masakry, której sprawca podobnie jak Ramos bez żadnego problemu legalnie zakupił broń no i bez mrugnięcia okiem stosowała naprawdę najwymyślniejsze artystyczna chwyty, żeby przekonać tych ludzi na zimno, że liberalny dostęp do broni nie ma najmniejszego związku z tym co się ich dzieciom przydarzyło cóż na pewnym poziomie sprawa jest oczywista na innym jest nieco bardziej skomplikowana prosta jest w tym sensie że, gdyby dostęp do broni był ograniczony ani Salvador Ramos ani też wszyscy pozostali szkolni strzelcy jak to się amerykańska określa School show teraz najzwyczajniej w świecie oni nie byli po prostu w stanie kupić broni, a zatem nie byliby w stanie użyć, owszem, mogliby na co uwagę zwracają przeciwnicy ograniczania dostępu do broni skorzystać z jakichś innych śmiercionośnych narzędzi żadne jednak inne śmiercionośne czy potencjalnie śmiercionośne narzędzia nieważne czy to będzie nóż czy popularna, zwłaszcza w Polsce Maczeta nie są wniesieniu śmierci tak brutalnie efektywna jak broń palna, zwłaszcza automatyczna w krajach, w których nie można sobie broni kupić od tak po prostu nie występują na tak masową skalę incydent z jej użyciem koniec kropkę sprawa jest jednak także bardziej skomplikowana no bo oczywiście zjawiska, o których mówimy mają znacznie więcej przyczyn ich liczba skądinąd systematycznie wzrasta mniej więcej od lat osiemdziesiątych można, więc zasadnie założyć, że skoro dostęp do broni jest w stanach od dawna bardzo liberalne z intensyfikacją tego rodzaju zdarzeń w połączeniu z rosnącymi gwałtownie w ostatnim czasie statystykami przestępstw z morderstwami na czele, a zatem za intensyfikacją tego rodzaju zdarzeń stoją właśnie jakieś inne bezpośrednio z dostępnością do broni niezwiązane kwestia pytanie o źródła zła wraca dzisiaj w całej okazałości pandemia i wojna, zwłaszcza wojna skutecznie reaktywowały kategoria, która wydawała się już nieco staroświecka pochodząca z jakiegoś innego czasu innego słownika oglądając obrazy z Ukrainy bezinteresowną destrukcję zniszczenia powodowane wyłącznie przez pragnienie dominacji pragnienie posiadania trudno nie zastanawiać się nad tym, skąd się biorą w człowieku tego rodzaju impulsy skądinąd cała historia ludzkości jest historią przemocy być może zatem bardziej zasadnym pytaniem jest pytanie o warunki możliwości funkcjonowania ludzkich jednostek i wspólnot nie przemocowych sposób wojna jednak jako zjawisko w każdym razie także z rejestru polityki, a więc działalności co, do której nikt nie ma chyba specjalnych złudzeń daje się jeszcze ująć jakieś racjonalne radne nawet jeśli z przerażeniem obserwujemy jej przebieg konsekwencje przychodzą nam z pomocą rozmaite teoretyczne rozważania, które przekonują, że jest to np. jak w słynnej definicji Klaus lewica polityka prowadzona innymi środkami niezależnie co byśmy o tym klasę Witowski rozumieniu wojny sądzili mamy tu jakąś racjonalną formułę jakieś wytłumaczenie tego czynu wojna jest zatem da się wojna zrozumieć choćby przez analizę globalnych interesów czy jednak da się zrozumieć osiemnastolatka, który kupuje sobie na urodziny 2 karabiny, a następnie zabija własną babkę później zaś otwiera ogień do uczniów pobliskiej szkoły analiz tego rodzaju zachowań oczywiście istnieje bez liku żadna nie daje jednak tego, o czym wszyscy marzą od niepamiętnych czasów, a mianowicie żadna nie dostarcza algorytmu pozwalającego satysfakcjonującym prawdopodobieństwem przewidzieć tego typu zachowania niezależnie od tego jak bardzo precyzyjnymi statystykami byśmy dysponowali niezależnie od tego jak precyzyjnymi danymi z obszarów neuronauki genetyki albo psychologii społecznej byśmy operowali nie jesteśmy w stanie tego rodzaju sytuacji przewidywać, a zatem nie jesteśmy w stanie im zapobiegać możemy oczywiście ograniczać czynniki ryzyka np. wspomniany dostęp do broni np. uważności na zachowania mogące zwiastować wystąpienie przemocy albo na wszelkie mniej lub bardziej bezpośredniej zapowiedzi wiadomo jednak także, że tego typu sytuacje wydarzają się także w środowiskach, które bardzo poważnie traktują podobne ryzyka i że istnieją ludzie, którzy zachowują się w sposób niepokojący oraz mówią rzeczy niepokojące, a jednak nie stają się sprawcami przemocy takich zresztą jest większość istnieją jednak także sprawcy przemocy, którzy wydają się najnormalniej się ludźmi na świecie do momentu, w którym nie zaczynają strzelać do innych wydaje się jednak oczywiste także i co zwróciła na to uwagę amerykańska publicystka Baryła z w tekście opublikowanym na łamach magazynu Anhalt Anhalt kropkę com skądinąd bardzo ciekawego polecam zdecydowanie warto tam zaglądać wydaje się zatem oczywiste i to, że współczesna Ameryka jest środowiskiem dla różnorakich aktów przemocy wyjątkowo dogodnym UE stawia tezę, że społeczeństwo amerykańskie jest pod wieloma względami społeczeństwem nich listy czynnym, że przemoc uległa tam normalizacji, że nikogo już poza rodzinami ofiar ani nie dziwią ani nie szokują tego rodzaju strzelaninę zdarza się bowiem coraz więcej, a zarazem brak jakichkolwiek systemowych rozwiązań, które mogłyby ograniczyć co więcej dla wielu ludzi z braku perspektyw z powodu niewydolności instytucji społecznych przemoc staje się po prostu głównym narzędziem służącym przetrwaniu, ponieważ ścieżki awansu społecznego dla mnóstwa ludzi są po prostu niedostępne pozostaje im ta 1 ścieżka wprawdzie niebezpieczna, ale zarazem obiecująca szybką gratyfikację oczywiście tego rodzaju okoliczności wytwarzają także cały szereg narracji przemoc gloryfikujące tych przenikają one dziś media społecznościowe ten wielki otwarty jarmark idei obrazów emocji, w którym wszyscy uczestniczymy przenikają także od dawna popkulturę i chociaż wpływ tej ostatniej, zwłaszcza wyjątkowo brutalnych gier komputerowych na realną przemoc jest problematyczne badania są konkluzje na jedno pokazują, że jakiś związek jest inna, a właściwie większość go nie ma raczej no właśnie nie tyle la problematyczny jest wpływ popkultury na realną przemoc ile raczej problematyczne byłoby tu prześledzenie wyraźnego związku przyczynowo skutkowego jak ten wpływ wygląda na to nie sposób oprzeć wrażeniu, że kultura tak dogłębnie przeniknięta przemocą gloryfikujące przemoc drapieżna premiujące cechy narcystyczne psychopatyczna, a zarazem kultura, w której bliskie głębokiej więzi między ludźmi ulegają systematycznej erozji Otóż nie sposób oprzeć wrażeniu, że tego typu kultura po prostu wytwarza takie jednostki, które biorąc pewne rzeczy dosłownie nie z dystansem dokonują później przerażających aktów przemoc i w tym właśnie sensie wyłącznie samo ograniczenie dostępu do broni nie rozwiąże problemu, choć go najprawdopodobniej istotny sposób ograniczy, żeby go jednak rozwiązać choćby częściowo potrzebna jest jakaś głęboka zbiorowa kulturowa zmiana, na którą się oczywiście po pierwsze nie zanosi, a po drugie, takie zmiany nigdy żadnym jednorazowym akcie się nie dokonują bardzo dziękuję Tomasz Stawiszyński do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA