witam serdecznie przy mikrofonie Katarzyna Szymielewicz jesteśmy w podcaście Panoptykon 40 w kolejnym odcinku ze serii, którą mogłabym nazwać, gdy nazywała serię jak ujarzmić cyber gigantów od dłuższego czasu wraca temat problemów, jakie powodują wielkie Platformy w życiu społecznym politycznym gospodarczym również myślę, że problemy mamy już nieźle w Polsce i Europy rozpoznane dlatego cieszy mnie, że ten odcinek nie będzie problemach będzie o rozwiązaniach będzie o
Rozwiń »
UE o tym co nadchodzi w postaci pakietu regulacyjnego, które no już wynegocjowała jeszcze formalnie przyjęła w zasadzie mamy go paki regulacje składające się z 2 Unii Europejskiej chodzi o 2 konkretne regulacje i akt o usługach cyfrowych i akt rynkach cyfrowych w żargonie zna znane pod akronimem DSA dema myślę obawiam się będziemy musiały ich trochę używać musiały, bo jest z 2 do tej rozmowy o o tym co w związku z dema ma szansę zmienić się na styku człowieka i wielkich platform na ile uda się ochronić ludzi przed zagrożeniami, jakie model biznesowy tych firm en kreuje społecznie, a jednocześnie ma nadzieję otworzyć rynek też zwiększy konkurencję doprowadzi tutaj do przełamania na rzecz europejskich firm o wszystkim porozmawiam z Różą Thun, która jest moim gościem w tej rozmowie czy dobry Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon myślę że, że tego chcieli przedstawiać nie musi, ale zrobię to nader chętnie Róża Thun od 2009 roku jest posłanką do parlamentu fińskiego to jest kawał czasu jeśli chodzi o regulację technologii ten wybrany na kolejne 3 kadencje z listy Platformy Obywatelskiej, ale od ubiegłego roku już w ugrupowaniu Polska et 2050, a w Europie we frakcji odmów Europy bardzo by się przydało, więc trzymam kciuki za ten projekt Róża Thun pracuje komisja, które mają zasadnicze znaczenie dla ochrony praw ludzi i konsumentów dlatego cieszę się bardzo, że właśnie o tym będziemy rozmawiały komisja rynku wewnętrznego i ochrony sądów była wiodącą w pracach nad nad DSA no właśnie sama Róża Thun była jedną z najaktywniejszych niewątpliwie najbardziej merytorycznych osób zaangażowanych w ten proces i więc cieszę się, że to właśnie róży Thun będę mogła zadać pytanie, o co tam zrobiliście w Brukseli, o co chodzi w tej reformie, jakie są wasze nadzieje w niej pokładane co co tam kombinujemy Hess, bo to jest dobre pytanie te 3 za akt o usługach cyfrowych to może brzmi ba bardziej ludzką niż DSA prawda ten nadal Services act akt i usług, ale też rośnie mu całą wraz z tą farba chronione przyjmują tak wiem tak tytułem wstępu tobym powiedział, że w ogóle to jest ten taki robi się taki język akronim mowy wyłącznie, który trochę Herman hermetycznym staje bardzo człowiek rozumie szykowali aktora zachodził, więc wydaje się, że jest jak używamy słów to musimy naprawdę wiedzieć co zatem słowami stoi jak są skróty czy akronimem to też musi wiedzieć co one naprawdę oznaczają środa i tutaj jak się zastanowić to jest bardzo ma zwany akt o usługach cyfrowych, czyli chcemy, żeby te usługi cyfrowe rzeczywiście służyły służyć człowiekowi prawa usługa ani jednego z anonimu las, czyli Targ o to chodzi właśnie dlatego tutaj zabraliśmy się za tych gigantów technologicznych, bo oni przecież tak kolosalną pozycja na rynku mają w ostatnich 20 latach zbudowali sobie tak kolosalną pozycja na rynku internetowym, że to już nie są podmioty, które po prostu funkcjonują na rynku Alone rządzą na tym rynku prawda my mówimy o nich strażnicy dostępu czy Gate Keeper po angielsku to się nazywa my mówimy o nich strażnicy dostępu, bo oni się tak zepchnęli, że właściwie dzisiaj decydują, kto ma dostęp do czego do tego rynku o to chodzi o tego rynku internetowego a kto nie, bo oni nie tylko są na tym rynku obecnie uczestniczą na tym rynku walczą o klienta zmagają się z konkurencją, ale oni przez to, że dotychczas nie było żadnych regulacji to właściwie oni decydują o tym jak ten rynek funkcjonuje kogo na ten rynek wpuścić szkolenie co jest legalne jest nielegalna, jakie tam są zasady, jakie interesy ekonomiczne, kto reprezentuje ten jest interesujące albo nie kto jest dla nich zagrożenie ewentualnym itd. tak dalej no to jest po prostu bardzo duże zagrożenia na rynku, więc my musieliśmy zabrać się żar za to roboty usługi mają być usługami, czyli postanowiliśmy ograniczyć nieco rolę tych kolosalnych gigantów i chodzi nam o to, że skoro oni na tym rynku odnoszą korzyści wymierne korzyści ogromne korzyści to muszą tak samo ponosić odpowiedzialność stąd wziął ten akt to brzmi świetnie, ale na granicy realizmu czy to można zrobić regulacji co wojna czy brak co w tej regulacji daje nadzieje wam euro 2, którzy o nim walczyliście naprawdę dzień przez 2 lata daje nadzieję, że się uda z ja w ogóle nie lubi jak się wierzy się nic nie zrobić Hus jasne, że to jest wielka wizja wielki projekt, ale te wielkie projekty składają z różnych elementów małych i małych cegiełek ja mam doświadczenie z walki o to, żeby znieść roaming, gdy pani widziała ile osób ilu operatorów i polityków mówiło się tego się zrobić nie da konsumenci też przyzwyczaili już muszą płacić narzekali, ale narzekali, ale płacili właśnie, a nie należało nie należy przyzwyczajać do takich rzeczy należy zawsze spróbować spróbować wybić w tych murach przejścia i on to się da zrobić, więc co teraz zaproponowaliśmy Chem za około 1,5 roku Platformy internetowe będą miały dodatkowe obowiązki które, które zostały wynegocjowane radują zostaną nałożone na te Platformy to znaczy to co mnie bardzo interesuje osobiście również np. jak, kiedy zgłaszamy hejt w sieci one muszą reagować nie tylko odpisywać nam, że coś tam zrobią one muszą konkretnie reagować ja chciałam, żeby one musiały natychmiast likwidować hit itd. jeżeli spełnia warunki takie, które tych platformach są opisane nie wszystko udało nam się osiągnąć no bo jak zwykle rada, która reprezentuje państwa członkowskie zmiękcza nasze regulacje i obowiązki, które chcieliśmy nałożyć na Platformy są mniejsze niż byśmy tego sytuacja żądała no ale ale będą musiały bardzo zależy również reagują to będzie ścieżka Odwoławcza prawda również na nadzorze rozliczą też kary prawda w ogóle, że nie będą się trzymać tego aktu o usługach cyfrowych to są to są kary będą konkretnie do 6% bodajże homolobby taka obroty są po prostu kolosalne, więc to są kary bardzo znaczące druga rzecz to jest to są oczywiście algorytmy i obcych algorytm chcemy naprawdę tutaj jeszcze większego postępu, ale już to co udało się osiągnąć to już sposób postęp np. czym jest cała dziedzina danych wrażliwych i nie zgadzamy się na wykorzystywanie danych wrażliwych do reklam prawa dzisiaj można dowiadywać się człowieku właściwie tyle co się chce to wszystko się sprzedaje wspaniale można z tego robić reklamy ludzie nie bardzo wiedzą jak całe telefony trzymają takie pudełeczko w ręku jak mu znakomite doradca Łukasz Kalinowski mówi przecież ludzie nie wiedzą co w tych buteleczkach, które używają jest no to prawda, że ziemia jest, żeby utrudnić im percepcji to najwięcej tego dzieje się na serwerach są daleko prawda pudełeczko i tylko temu tym tym właśnie miejsce, w którym wchodzimy w sieci, a potem jak dobra okazja do świata, gdzie się jeszcze 10 i to tutaj podbije tylko wątek, który też my Panoptykon w ramach współpracy z rozbudowanymi bardzo za podjęliśmy i wiąże w komisji, które pani pracowała ten wątek był zrozumiały kłopotem jest nie tylko to, że ludzie dużo sobie piszą o tym przede wszystkim jest to, że można obserwować tę sieć, czyli obserwowałem oni nie wiedzą, o czym mają jednak obserwować oni tego nie są świadomi, bo właśnie nie wiedzą jak budować działa urząd co się stanie realizacji powstają nowe dane wrażliwe, które czasami myślę sobie dobrze CTK napisała napisałam, że nie wiem lubię koty tak, bo liczyłem 3×, jaką stronę jakiś plik, ale moja moje zachowanie przestrzeni lat rzeczywiście w stanie zdradzić odtworzyć w oczach takich firm, które obserwuje bardzo wrażliwy profil, który będzie moje zdrowie pochodne tych danych wrażliwych problem tak dokładnie o to pytasz pośrednio tak posiada informację, która wynika pośrednio nie bezpośrednio z tego co się wpisuje na i tak jest bardzo dużo to jest poniżej złota to jest to jest ogromne złoto, ale to też może być bardzo niebezpieczne dla użytkownika no bo jego profilu, bo się go zamyka pewnych środowiskach, bo społeczeństwo dzieli nam mniejsze grupki jest po prostu bardzo dużo niebezpiecznych scen związanych, ale myśmy widzieli już tą te obserwacje na takim naj brutalniejsze przykładzie ostatnio te obserwacje, której użytkownik telefonu czy komputera nie jest świadomy np. Pegasusa przecież to są systemy, które wchodzą prawda w nasze życie prywatne na cały regulator my ich nie jesteśmy świadomi i mam wrażenie nie jesteśmy zabezpieczeni przez wielkie firmy tu jest wielkie pytanie przypada już nie tylko kto używał nielegalny Pegasusa, ale czy te firmy wystarczająco nas mocno zabezpieczały jest naprawdę bardzo dużo do zrobienia one powinny mieć taki obowiązek, żebyśmy jednak użytkownicy internetu byli bezpieczni, bo tutaj wchodzenie w prywatność po prostu na poziomie 100% tak czy regulacja tego na zasadzie te firmy powinny a na jakiej nie powinny zwracać organami ścigania i innymi służbami to jest cały osobny temat który, którego regulacja też w pewnym sensie o niego zahacza, ale myślę, że to już jest polityka między państwami w ramach państw, której europejska ma dogania docenia rolę najbardziej, ale jest to niezwykle trudna i sprawę do regulacji poziomu europejskiego wracając do samych firm mam nadzieję będzie łatwiej jest rynek prawniczy reguluje te, które lubicie rynek, więc macie silne kompetencje jako parlament jako europejska co jeszcze czy warto odpowiedzieć o ryzyku, jakie firmy stwarzają dla społeczeństwa pani wspomniała już ryzyka są bardzo konkretne zahacza o sprawy fundamentalne polaryzację dezinformację hejt w sieci uzależnienia cyfrowe traumatyczne doświadczenia i dzieciaków i dorosłych w wyniku tego jak sam profilowanie co widzą w sieci, jakie dziury królicze tak się mówi w żargonie są wciągani przez algorytmy czy tu będziemy mieli zmiany na lepsze myśmy tutaj bardzo na tej polaryzacji akurat na hejcie tak samo skupiliśmy się znacznym stopniu, ale to polaryzacja w sieci jest czymś czym co widzimy na codzienne akurat w Polsce np. w polityce ja jestem politykiem i w Polsce w polityce polaryzacja bardzo mocno widoczna widać, że dla tych platform Platforma wykorzystywanie negatywnych uczuć negatywnych emocji jest czymś bardzo korzystnym wczoraj więcej czasu w sieci spędza więcej pisze więcej czyta, ale jest zarazem zaangażowanie i o to chodzi na zaangażowanie wciągania tego użytkownika coraz głębiej, ale to nie jest to przecież, o co chodzi mówimy cały czas usługach, czyli czymś dobrym dla społeczeństwa czymś dobrym dla obywatela być informacji na tej, a nie emocje ewentualne edukację na pewno nie negatywne emocje prawda zrozumienie świata prawda otwieranie się na innych cały internet miał na zmianę lepszych niekoniecznie tak się dzieje i tutaj zaproponowaliśmy kilka odpowiedzi na ten negatywne zjawiska właśnie polaryzacja, którą pani wspomina w tym w tym akcie o usługach i ja sobie myślałam, że może 3 byśmy powiedziały 1 to jest dokonywane regularne ocenę ryzyk społecznych, które wynikają z funkcjonowania tych platform i one będą do tego zobowiązane poza tym będą zobowiązane do działania, które ograniczają ryzyka i muszą organizować sobie niezależne audyty z firm nie swoich firm tylko niezależne zewnętrznych i to rzeczywiście będzie zmiana, która zwiększy naszą wiedzę o tym co jest naszymi danymi się dzieje jak reagujemy na treści, które otrzymujemy itd. poza tym Platformy muszą kontrolować same się muszą kontrolować, bo te to polaryzacja, przez którą naprawdę cierpią społeczeństwa dla złotego nieświadome ona jest napędzana przez tych gigantów, z którymi mamy do czynienia no w codziennym życiu, jeżeli teraz one nie będą przestrzegać tego tych 3 wymogów to kary finansowe są po prostu ogromne wspomina pani od 6% trzeba policzyć to przeliczyć 1 000 000 000 to są bardzo wysokie kary i to rzeczywiście powinno w znacznym stopniu zmienić zmienić ten rynek i poprawić ten rynek poprawić te usługi na co co traktujemy niezwykle poważnie na, toteż liczymy mecz, który się temu przekonamy od lat i kibicujemy tej reformie, podbijając tylko wagę ocen ryzyka tych pani wspomniała i tego zagrożenia środka przypomnę jak długo zajęło mediom niezależnym badaczom zrozumienie tego jak realnie działa Facebook chyba dopiero mimo lat dyskusji o tym w jakim stopniu z grupy Facebooka są odpowiedzialne współ udziale za negatywne zjawiska społeczne i czy za manipulacje wyborcze, o czym było głośno przecież już 5 lat temu dopiero pod wpływem sygnalisty ich Frances Haugen, która no, ryzykując sporo wypuściła nadgodziny dokumenty wewnętrzne firmy te zjawiska zostało udokumentowane nazwane i przez regulatorów jakoś kontrolowane, a wcześniej byśmy tylko w sferze domysłów i to się rzeczywiście musi skończyć nie mamy czasu, żeby robić kolejne wielkie albo mniejsze sprawy po fakcie, bo takie sprawy przecież były w Europie i w Ameryce robione każda z tych wielkich firm ma na koncie kilka przegranych spraw antymonopolowych o nadużycia związane z ochroną konsumentów płacą kary nie tak gigantyczne jak te, które przewiduje nowa regulacja, ale spore i co w zasadzie nic model zostaje ten sam, więc tu mamy nadzieję, że uda się jakoś ten model zadziałał korygować rzeczywiście tak tak reakcję do późna to już tak jest my naszymi regulacjami poprawiamy to co już na rynku złe traktowanie możemy schodzić z regulacjami dopiero jakieś technologie rozwijają się ich rozwiązania wchodzą na rynek na to mogą być często utrudniające życie, a pod poza tym, jeżeli coś idzie we właściwym kierunku my się to nie wtrącamy w ogóle nie chcemy regulować byśmy chcieli jak najmniej regulować znowu takim bardzo konkretnym przykładem jest regulujemy teraz 1 ładowarkę do wszystkich mniejszych przenośnych urządzeń elektronicznych powinniśmy używać 1 ładowarki będzie może być 1 do Chin nie można ich wieku poprzez tego dnia mamy 10 lat temu dokładnie wszyscy czekali, że my weźmiemy uregulujemy my chcieliśmy jednak tak się mówi o instytucje europejskie regulują za dużo myśmy w ogóle chcieli tego regulować myśmy namawiali firmy, żeby mówiły na jedno ładowarkę, ale przez 10 patrzenie umawiał nie zmniejszyła się ilość tych ładowarek faktycznie jest dużo mniej niż było na początku, ale ciągle jest 1, więc na zakończenie musimy uregulować jesteśmy już kompletnie końcowej fazie ją już naprawdę niedługo wejdzie do produkcji 1 ładowarkę ale, ale musieliśmy uregulować po 10 latach tutaj to jeszcze trwa duży przedmiot jest o wiele bardziej skomplikowane, więc w końcu, widząc co się dzieje w końcu 3 lata temu zaproponowaliśmy w parlamencie europejskim w komisji tam przy musieliśmy nawet komisję, żeby przygotowała projekt regulowania właśnie tych wielkich gigantów moni ono może być czasu toczy się komisja zaproponowała no i toczy się ta praca właśnie dowód może już powiedzmy parę zdań od pracy, bo to jest coś, czego myślę wyborcy ludzie obywatele nie wiedzą praca w parlamencie miejskim nie należy do łatwych to nie są wspierani to są maratony wymagające no niebywałej orientacji w terenie i merytorycznej jeśli chodzi o temat regulowane, ale też olbrzymiej pracy politycznej, bo przecież nawet najlepszy 1 deputowany sami wiele może, jeżeli nie uzbiera poparcia w swojej grupie między grupami jak to wyglądało tym razem były dużo mocniej może 1 osoba nigdy nie są, więc trzeba oczywiście są grupą polityczną, ale czym no jasne, że były bardzo duże spory, szczególnie że trzeba przyznać, że ci giganci nie dysponują ogromnymi pieniędzmi nie mają bardzo dobre biura w Brukseli i przyjeżdżają do Strasburga mają wspaniałych noblistów robią różne wydarzenia wydają na to kupę kasy zawsze ochrona konsumenta jest gdzieś tam w ogonie, dlatego że organizacje konsumenckie nie dysponują takimi środkami już nie mówiąc o tym, że ci specjaliści od właśnie przedstawiciele tych gigantów są przekonywujące wykształcenie błyskotliwi to nie jest on przejął rolę bardzo interesujące rozmowy z nimi toczą no ale właśnie organizacje takie jak Panoptykon są naszymi niezwykle ważnymi partnerami musimy sami wiedzieć albo gdzie znaleźć, bo czytać od nich maile wchodzić z nimi rozmowę traktować ich Super poważnie, chociaż nie mają żadnych wielkich biur i nie jeżdżą luksusowymi samochodami z kierowcami prawda i to jest zadanie dla posłów czy dla legislatora każdego, żeby zbierać informacje z różnych stron, żeby mieć dobry zespół w swoim gabinecie dobry zespół doradców ja na szczęście mam wspaniały zespół i eksperta, który nazywa Łukasz Kalinowski, który jest mają prawo rynku w tej materii od lobbingu począwszy przez ładowarek tych aż do USA w prawnym i no to jest robota niezwykle ciekawa muszę przyznać, ale nie dość, że trzeba nam się zorientować w tych rozwiązaniach korzystać też wiedzę zebrany przez innych europosłów europosłanki ich zaplecze to jeszcze trzeba właśnie większość parlamencie najpierw przekonać do swojego rozwiązania, a potem jeszcze przekonać do tego radę rada przygotowuje produkt w państwo wiedzą jak się tworzy legislacja komisja europejska proponuje potem nadaje to te propozycje przesyła do parlamentu europejskiego i do rady my nadajemy swój kształt tej propozycji komisji europejskiej rada nanosi swoje poprawki to praca nad tymi tzw. poprawkami poprawianie tej propozycji od komisji czy noszeniem tamtych propozycji, które uważamy za ważne trwa trochę po zrobi się na to jak sprint tym razem na ich setki czasami tysiące ja sama chyba kilkadziesiąt propozycji wprowadziłam do tego dokumentu potem trzeba walczyć o to, żeby one przeszły parlamencie europejskim już ustalimy wspólny tekst w parlamencie europejskim co trwa to się negocjuje z radą potem nad radą musimy tylko wytworzyć utworzyć wspólny dokument ten dokument dopiero staje się prawem, a to dopiero przedmiotem wspólnego problem na realiach nie jest monolitem nowy brata, a są różnorodne nie jest tylko, że rada nie jest monolitem, który w radzie często mam wrażenie już chce nadawać przedstawicieli rządów, ale nadal jednak zmiękcza my jesteśmy dużo bardziej po stronie konsumenta w tej sprawie jesteśmy dużo bardziej my w parlamencie europejskim takich głębszy oddech co jest dobre dla rozwoju całości całej Unii w radzie są partykularne interesy jakiś kraj ma jakieś wielką firmą siebie, która płaci ogromne podatki to oczywiście taki minister finansów nie chce, żeby jej ją za bardzo regulować mamy jednak tych sądów chcemy chcemy rum my chcemy też opodatkować tutaj np. z tymi podatkami to mamy problem z polskim rządem, dlatego że podatki muszą być przyjmowane jednomyślnie rząd polskim ściśle za to, że dotychczas nie wpłynęły pieniądze z po Rze, który blokuje sam rząd Polski była prawą gra, ponieważ rząd Polski nie otrzyma pieniędzy z kapelą w związku z tym w radzie głos blokuje wszystko co się da tam, gdzie jednomyślność głosu blokują po prostu wszystko po jest mój odbudowy to jest ten fundusz słynny fundusz odbudowy po pandemicznym i iż rząd Polski w związku z tym że, że łamie prawo komisja nie może wypłacać pieniędzy do Polski, więc rząd Polski mówi to będziemy mam brudzić w całym prawie, które chcecie robić chcemy opodatkować tych gigantów porządne obywatele tego chcą wszyscy chcą, żeby ci, którzy zarabiają na rynku europejskim płacili też tutaj podatki, a tymczasem rząd Polski, korzystając z tego weta blokuje opodatkowanie tych gigantów prawda, czego również mamy mniej pieniędzy Unii Europejskiej to są tematy taką bazowa pokazuje jak działają partykularne interesy tam, gdzie są partykularne z radą często takie interesy właśnie są mamy takie problemy przy negocjowaniu Radom chcemy czasem, że jakieś prawo wprowadzić szybciej oni nam opóźniają MII tutaj tu było niezwykle ważnym czynnikiem na samym finiszu prac poza kontekstem wojnę Ukrainie, którego nie dało się zignorować, które szczęśliwie dla reformy podbił jeszcze znaczenie regulacji algorytmów m.in. to mamy przecież mieliśmy wybory we Francji, które powodowały, że prezydencja francuska sędzia ten projekt po prostu biegła do mety jak najszybciej by ogłosić sukces czy to był sukces dla nich Niewiem, ale tak było to opowiadane wyborcom we Francji przez Macrona, ale nie rozumieli wybory, ale oni dyskutują rezydencję prawda tak tak Midura obite znaczy to znaczy tak są przewodniczą radzie europejskiej rady przepis są z prezydentem Europy w tej chwili jest makro dlatego jeszcze do robienia na swój sukces tak, że opiekowali się prowadzili tę pracę i co jest taki czynnik, który nie wiem, jakby wyglądały te prace na końcu te trudne od pani mówi negocjacje z tymi wszystkimi partykularnymi kresami, gdyby nie np. ta okoliczność to by się skończyło relatywnie szybko na dobrze, ale to się nie skończyła mówi skończyło się, bo mamy przepisy wynegocjowane wiemy co tam jest, ale najważniejszy etap przed nami prawda, czyli tego wyegzekwowanie wdrożenie konkretnych krajach, a potem objęcie opieką przez niezależne organy, które wyobrażamy sobie wszyscy, że będą gdzieś tam czuwały nad tym, o czym mówiłyśmy, czyli np. szybkimi akcjami Platforma zgłoszenia, że jest chęć, że jest nielegalna treść, że jest dezinformacja te oceny ryzyka, które oni mają robić to musi sprawdzać audyty później opłata niezależna czujemy z zębu regulacji czy mamy szansę na jej egzekwowaniem innymi w Polsce ma ja uważam, że oczywiście zawsze mamy szansę na egzekwowanie znaczeniu mamy szansę mamy obowiązek musimy to egzekwować, chociaż zawsze tak jest, że na wielkie firmy starają się jak sobie znaleźć kurteczki troszkę omijać te regulacje, bo chcą mieć większą korzyść, ale zmiany są też bardzo szybko na rynku bardzo często w technologii są kolosalne zmiany my często narzekamy na to, że jesteśmy zatem zmianami, że my jesteśmy spóźnieni prowadzimy, żeby za późno regulujemy, ale krok po kroku im my będę miał uważam, że jego egzekwuje rzeczywiście to co zostało teraz przyjęty to nie będzie regulowane kraj po kraju tylko musimy dawać jak największe kompetencje instytucjom europejskim, żeby one tutaj tak samo odgrywały ważną rolę IAM komisja taką rolę odegra komisja musi tę rolę odgrywać ja w ogóle walczyłaby o to, żebyśmy komisji dawali więcej nie coraz mniej kompetencji, bo okazuje się, że by, kiedy do robimy, kiedy kontrole odbywają się ponadnarodową one są bardziej obiektywnym szybsze lepsze i zresztą internet nie ogranicza się do granic 1 kraju i tutaj można mówić, że to jeszcze nie jest tym nie jest wszystko nie uregulowaliśmy całego rynku, ale jednak kropla drąży skałę i idźmy krok po kroku rzeczywiście i MO no dzisiaj bardzo jest wiele buntów wśród tych gigantów nad naszą regulację, ale myślę, że się co przyzwyczają żonie wdrożą się przyzwyczają znowu wracam do roamingu to jest bardzo dobry przykład pamiętam jak negocjowaliśmy roaming to przychodzili do nas, z czym przedstawiciele tych operatorów i mówili nam z ogromnym oporem, że się tego nie da zrobić prawda, że to nigdy nie zaistnieje, że to jest możliwe dziś już nikt tego nie mówi w ogóle to zapamięta jak było źle, bo przyzwyczailiśmy do tego operatorzy przyzwyczaili, że nie mogą zdzierać z nas w ogóle nie chcieli lądować danych nie wiedzieliśmy, jaki jest przebić się prawda na tam sekundzie używania telefonu np. tak dalej musieliśmy to wyliczać no naprawdę bardzo trudne były negocjacje musieliśmy wyciskać od dziś różne informacje, a tymczasem dzisiaj jak rozmawiam z przedstawicielami tych samych firm to właściwie wszyscy razem idziemy do tego, żeby jeszcze ciągle ulepszać co jakiś czas, kiedy odnawiamy te umowy roamingowe to po prostu jeszcze bardziej po stronie konsumenckiej ulepszamy te usługi tutaj są przekonane są też tak będzie ziem, żeby z drzew nastąpi taka zasadnicza zmiana, że będziemy w dalszym ciągu współpracować z tymi gigantami, ale w takim celu, żeby usługi ten rynek usług internetowych był coraz bardziej przyjaznym dla społeczeństwa coraz bardziej odpowiedzialne tak się stało w wielu dziedzinach, więc ja nawet bankach, więc może tu jest możliwe nie mam wrażenia, że nie można, że nie może nic zrobić musimy dzisiaj przede wszystkim musimy chronić użytkowników musimy brać odpowiedzialność za to, jakie zmiany kolosalne zmiany społeczne wprowadza w wprowadza to, że wszyscy siedzimy w internecie wiem, że zmiany w naszej świadomości to dorobi funkcjonowaniu przede wszystkim oczywiście w funkcjonowaniu naszego społeczeństwa i sprawa nie jest zakończona jeszcze trochę potrwa, ale właśnie myśleć o tym, że zrobiliśmy kolejny krok na horyzoncie i ogonie Platformy, czyli taki temat, który na pewno jeszcze musi rozwiązać wrócić do niego jakieś regulacje, ale już go widać na horyzoncie czy jest nim może reklamy, które miałyśmy trochę czy, a nie wiem czy to co już my mamy na noc w naszym USA czy ta ochrona danych wrażliwych czy to wystarczy no i klimatu jest w ogóle klubu problemu prawda reklama to jest w ogóle ta to co do 3 czy reklamy to w ogóle jest najważniejsze im tutaj mówimy, w czym w tej regulacji mówimy o reklamie śledzące próbę wyrażaniu zgody na reklamy, śledząc to znaczy obowiązku chcemy na te Platformy nałożyć obowiązki takiego pytania o zgody by konsument rzeczywiście wiedział co wybiera miał wybór, żeby wiedział co wybiera i to dotyczy kwestii tych systemów rekomendujący one są na bardzo wielu stronach internetowych mamy i musimy wiedzieć, dlaczego nam pokazują takie treści ani inne treści to nasz wybór musi być świadomy pełna zgoda ja bym też podbiła, że wybór tak przejrzystość tak, ale pewnego momentu wiemy też z obserwacji rynku, że ludzie no są znów znużeni wyborem są zniechęceni wzorem, kiedy uważał, że nie pozorne i to, o czym pan powiedział wcześniej ta nieświadomość głębokości śledzenia jest faktem to jest gigantyczny przemysł przerobienia ludzi na profil marketingowe mało, kto jest tańsze są często zorientować stąd taki taka sugestia wielu obserwatorów procesu wielu wielu działaczy społecznych, żeby jednak pewnych praktyk zakazać są ciekawe czy do pomyślenia w Europie już abstrahując od tego regulacji jest jednak nawet zakazanie reklamy, która w swoim zasadniczym koncepcie ma to śledzenie manipulowanie czy można byłoby iść taką po takiej linii, że nie na wszystko możemy się świadomie zgodzić, że pewne rzeczy powinny po prostu być niedozwolone, bo są nadużywający też nie wiem na ile właśnie świadomość może kiedykolwiek sięgać na ile będziemy rzeczywiście wiedzieli na co się godzinę i myślę, że to jest temat otwarty to są drzwi, przez które musimy przechodzić będziemy powoli przez nie przechodzić, bo to jest niezwykle ważnej ważne i delikatny temat, który powinniśmy odbyć jeszcze wiele rozmów właśnie ze specjalistami z ekspertami z ochroną konsumenta z psychologami tak dalej koncepcja nieuczciwej reklamy to znaczy dzień prawda, jaka jest nieuczciwa krzywdząca dzieci dorosłych nieuczciwa reklama nie uczyć nieuczciwe zachowania w właśnie wciąganie ludzi, jakie środowiska, które niekoniecznie są świadomi, że się dają wciągać albo to sprawia przyjemność klikają, że chcą ściągać, ale nie wiedzą do końca, jakie to może być dramatyczne skutki dla nich i tutaj zakazami nie wiem czy do czegokolwiek dojdziemy, bo najpierw trzeba bardzo dokładne wypracować co rzeczywiście jest czarno białym problemem tak zżyli się takim elementem, który jest zdecydowanie wyłącznie szkodliwy potrzebujemy tak samo bardzo dużo edukację w tej dziedzinie my dzisiaj nie możemy udawać, że nie widzimy tych wyzwań kolosalnych i edukacja w tej dziedzinie ogromne nakładania odpowiedzialności na Platformy, ale takich, żeby właśnie społeczeństwa nie niszczyły tylko społeczeństwo budowały i to odpowiedzialność za budowanie społeczeństwa świadomego odpowiedzialnego to jest odpowiedzialność platform to musimy zdecydowanie regulować w dalszym ciągu kontrolować, więc ja jednak wierzę, że robimy teraz pierwszy krok do przodu, a potem właśnie te będą to będzie cały czas się poprawiały zmieniało, ale oczywiście z uczestnictwem nie tylko Platformy, ale organizacji takich jak Panoptykonu jak właśnie ci partnerzy społeczni są niezwykle ważne tutaj o taką aktywność też proszę zabiega dziękuję mogę zadeklarować się w swojej pracy, że ona nie zaniknie, a wielcy obecni tej rozmowy wielce decydujące o tym jak będzie ważne, czyli same Platformy mam nadzieję że, że będą wsłuchiwać w ten głosem decydentów ten głos krytyczny po to, żeby nie eskalować po prostu tych zagrożeń tylko je powoli już rozładowywać, zanim wszyscy znajdziemy się w jakiej dystopii cyfrowej i będzie na to za późno, więc dziękuję za ten optymizm dzisiaj dziękuję za końcowe podejście za waszą pracę w parlamencie, bo jestem fanką tej instytucji jako jednej z niewielu, która próbuje coś na dobre zmienić w tym na tym rynku serdecznie dziękuję moją gościnią dziś była eurodeputowana Róża Thun ja też bardzo dziękuję muszę przyznać właśnie, że wiedzy osób takich jak moja dzisiejsza rozmówczyni dużo korzystamy i to nie jest tak się wiedza działaczy właśnie organizacji pozarządowych ekspert tutaj ogranicza się do kręgu środowiska wyłącznie w kraju, w którym pracują ta wiedza się zbiera w takim miejscu jak parlament europejski, który w, którym czasem się, że z wieżą Babel, ale we wszystkich krajach są tacy ludzie zda wiedza się zbiera w 1 i staramy się z niej zrobić co najlepsze tutaj chcemy uregulować rzeczywiście wielkich graczy, którzy grają również na naszych umysłach naszym naszych emocjach i formują znacznym stopniu funkcjonowanie naszych społeczeństw to chcemy zmienić na lepsze trzymamy kciuki za efekty tej ważnej reformy do usłyszenia dziękuję wam za wysłuchanie tej rozmowy kończymy ten odcinek podcastu Panoptykon 407 Katarzyna Szymielewicz z technologii i człowiek człowiek i technologii podcast tokfm PL fundacji Panoptykon
Zwiń «