REKLAMA

A Ty jaką książką jesteś? Przed nami kolejna edycja Big Book Festival!

Godzina Kultury
Data emisji:
2022-06-04 19:00
Audycja:
Czas trwania:
47:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska zbliża się dziesiąta jubileuszowa edycja Międzynarodowego dużego festiwalu czytania, czyli biegu festiwalu, który w tym roku będzie z nami 2004. do 26czerwca pomysłodawczynie Festivalu pisarka dziennikarka Paulina Wilk i pisarka Anna król Fundacja kultura nie boli są dzisiaj roszczeniami godzinę kultury Witajcie serdecznie dobry wieczór dobry wieczór dobry duch biegu Cafe przy ulica Dąbrowskiego w Warszawie na początek, Rozwiń » nawiązując trochę do jednego z wydarzeń tegorocznego festiwalu zapytam was, jakimi książkami jest deszcz w latach Warszawa strzeliła na tak wymyśliliśmy literacki bal przebierańców na dziesiąte urodziny w kwestii vel ale jakim jesteśmy tak tak w życiu jak wypowiedzieć tak też takie filozoficzne pytanie, bo chyba chodzi w tym balu na zapewnienie pewnie to też to jest na pewno jakiś taki pomysł, żeby spróbować wyobrazić sobie, jaka literatura na pociąg albo mamy swojego ulubionego bohatera, który nas jakoś inspiruje albo jesteście swoimi książka albo jesteśmy swoimi książkami też to też byłoby ciekawe pytanie ja myślę żyję jestem biografią Queen jest tych gram ja teraz dzięki Spale pomysł, żeby nie wykorzysta, bo jak się wcześniej szokowała na ten literacki chciałem się jako wojna pokój, bo to jest jedna z moich ukochanych książek mój tata jest byłym wojskowym, więc mamy w domu mundur no bo myślę, że przyjdę po prostu wiek no ale nie był już węgla bądź też nie wykorzystał pomyślę, że coś zrobić jeśli często są takie, że akurat ten kanał niekoniecznie chciałabym w mundurze wystąpić wolałem być pokojem samych, ale wiesz ja bym ja myślę, że jak chciałaby taką małą książeczkę z literatury oboczne taką książeczką typu ballada o kapciach Kaczorowskiego taką małą książeczkę, która obchodzi niewielu ludzi o w bardzo ciekawe od zapłaty w zgodzie nawet jestem zaskoczona, czyli mają ulubione pytanie takie takie wnioski co to nigdy nie wchodzą do głównego nurtu bardzo ciekawe, bo ja z kolei pomyślą, że ja byłabym biografią, bo to co najbardziej interesuje to grzebanie w jakiś takich niezbyt znanych faktach z życia różnych bardzo postaci lubię biografie naprawdę różna od Hannę od biografii piłkarzy przez biegaczy kucharzy itd. tak naprawdę pewnie mnie nie interesuje sama branża w cudzysłowie, w której ci ludzie się jakoś odnajdują bardziej to jak do tego doszło kim są, więc takie psychologiczne oraz gminy w no dobrze zobaczymy jak w Realu to wypadnie i za jakie książki się przebierze się podczas tegorocznej edycji bieg Bóg festiwalu, ale zacznijmy, jeżeli pozwolicie od początku, czyli w roku 2013 wtedy odbyła się pierwsza edycja biegu festiwale i tak sobie pomyślałem jakże inny wtedy był świat namyśl, że kompletnie inny był świat zastanawia się dzisiaj nad tym też tak, przygotowując się trochę do naszej rozmowy dzisiaj wczoraj, że właściwy zmieniło się wszystko totalnie zmienił zmienił świat zmieniliśmy się my my też jakoś pewnie dorosłe ćmy do pewnych rzeczy zmienił się rynek książki zmieniły się potrzeby Czytelników zmienił się nakłady zmieniły się tytuły, które ukazują właściwie wszystko jest totalnie totalnie inaczej bardzo bardzo wielu tych etapach zmian brałyśmy udziału myślę, że ten dość powiedzieć 2013 w sumie trzeba by powiedzieć 20001112. bo to jest taki moment, w którym ten festiwal zaczął się wymyślać zaczął się jakoś realizować w mojej głowie później zarażonej głowie tym tematem Pauliny też i no to był czas, kiedy dopiero powstawały programy, które miały na celu wspieranie czytelnictwa właściwie nie mówiło się jeszcze za dużo o tym, że biblioteki są ważnymi, jakimi centrami czytania i kultury kultury książki wychodziły nakładach kilkuset kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy i rozchodziły pisarzy myśl byli traktowani dużo bardziej nobliwy poważnie, bo ten moment, w którym powstał festiwal to było też myślę moment takiego przykrycia trochę balona i pokazania, że literatura jest jednym z elementów naszego życia, że może być rozrywkowa, nawet jeżeli jest bardzo poważna, że może być niepoważna ne, że może stanowić jakiś element zabawy, że pisarz może mieć poczucie humoru, że nie nie trzeba go sadzać na tronie albo za mównicą stawiać i kazać mu palić fajkę tego literaturze nie uwłacza prawda, że tylko rada nie włącza rozważa wręcz 3 sprawia, że chcemy być częścią tego świata literackiego wydaje mi się, że to był taki punkt wyjścia w ogóle myślenia o tym festiwalu wtedy wydarzeniu przyświecało hasło papier nie umiera nigdy tak myślę, że to było trochę o tym, że myśmy się niemałych, bo od początku być wbrew pozorom trochę staromodne to znaczy jakość deklarować swojej miłości do czytania, które naprawdę wtedy nie wydawał się specjalnie sekcji kategorią to naprawdę trzeba było zrobić wtedy byliśmy w momencie corocznego wylewania łez nad tragicznymi statystykami czytelnictwa w Polsce próbowaliśmy jakoś policzyć nie wiem po mierzyć obszar naszej klęski w tym zakresie myślę, że również z naszym udziałem udało się trochę odwrócić proporcje mówienie o tym, bo na raty są ważne one, bo budują nam świat dosyć jasne taki, do którego chcemy dążyć albo na trochę przestrasza mają myśmy wierzyły w pierwszą i do tej pory tak jest natomiast też szalenie zmieniło się rzeczywiście to jak czytamy papier rzeczywiście nie umiera natomiast przechodzi na tę pozycję szlachetne to też się dzieje to ten nie ma wątpliwości, że z 1 strony na papierze wydaje się te literaturę tanio bardzo popularne masowo z drugiej strony wielu z nas traktuje książki jednak jako pewien obiekt kultury one się jakimś sensie robią czymś ekskluzywnym nie wiem czymś co zbieramy co szanujemy, czyli jakoś zeszły z takiego być może wymiaru codziennego użytkowania z drugiej strony 10 lat pokazało nam, że książka jest jednym z najlepiej zaprojektowanych przedmiotów w dziejach ludzkości naprawdę żaden tablet niema nad nią Górnik zdobył nad nią góry nie zdobył większości rynku i tak itd. czyli że to, że ta jest pewną przyjemność seksualną z czytania to mały, że mogą leżeć myślę, że nawet jeszcze 1 rzecz to hasło było hasłem tak naprawdę no też bardzo symbolicznym zresztą tak mam taką nadzieję, że jak wszystkie nasze hasła, że było w nim jakieś poczucie humoru i pewna właśnie taka metafora to znaczy papier nie tylko w znaczeniu dosłownym papierowej książki, ale po prostu książka jako jako obiekt literatura jako pewien obszar naszej obecności to chodziło o to, że to, że ta dziedzina też nie umiera nigdy tak, ale też myślę, że literatura jako obszar wspólnotowości, bo to jest też no coś co wypromował jeszcze bić w kwestii alem no na pewno pamiętam jak jak rozmawiałyśmy przy tych pierwszych edycjach festiwalu po co w ogóle taki festiwal miałby tutaj istnieć oczywiście, że przede wszystkim chodziło, bo od wymiaru spotykanie się z ludźmi rozmowy wymianę tego co książki z nami robiono prawie każdy z nas zna to uczucie kończy książkę, która to szarpnął poruszyła się do głębi coś z tym zrobić coś komuś powiedzieć też podzielić, bo to zmienia, bo to zabiera jakieś nowe miejsca w życiu, bo to stawia się ogromne pytania głowy zaburza widzenie świata, które do tej pory było o tym po prostu warto rozmawiać na ten drugi wymiar było to, żebyśmy szybko też dojrzały do takich ambicji, żeby pomóc ludziom literatury przeżywać na żywo tu i teraz z innymi, że to nie jest właśnie lekarz indywidualistyczny na czynność już wszyscy szaleni społecznej jakimś takim punktem odniesienia dla nas były rozmaite światowe festiwale, które wcale nie miał nic wspólnego z literaturą tylko było to festiwal myślenia wezwali muzyczna na pewno w tym też było takie nasze pragnienie, żeby literaturę wydobyć jakiegoś getta rzekome trudności spięcia ekskluzywności i też czegoś nudnego np. wydaje mi się totalnie, unosząc się tak często spotykałyśmy na samym początku łączy co może być sekcji festiwalu literackim na co siedzący jacy pisarze z brodami albo pisarki w okularach, które będą coś opowiadać o realizowanych spodnie wpis na Expo nic ich stan dała już wiemy, że nie ubierać jak kwestie w, a drugi no to równo, jeżeli powyższe ma właśnie dużo dużo rzeczywiście bardzo dużo się w ciągu tych 10 lat zmieniało na pewno na plus to znaczy nie mam żadnych wątpliwości, że w tej chwili czytanie jest jedną z bardzo takich atrakcyjnych modnych części kultury wydaje się, że w tej chwili nie ma raczej wątpliwości jest coś myślę jednak zaskakującego w tym, że kultura wizualna tak całkiem nie zadeptali tekstu wolności naszej rzeczywistości to jest jednak także, nawet jeżeli pomyślimy, że żyjemy w rzeczywistości zdominowanej przez internetowe serwisy Streamu, o co nam seriale to seriale bardzo często biorą no literatury albo czegoś napisanego wniosku, z czym to słowo pozostaje centralnym punktem drogą dochodzimy do kina do filmu do do muzyki, którą też przecież na tekst jeszcze w tych początkach wydaje się, że trzeba podkreślić ważne jest to, że Warszawa przed BIK był festiwalem nie miała tak naprawdę festiwal literacki zarządziła, że pan, że takiego zdumiewającego dla nas przez długi czas i to i to na pewno było jedno punktu wyjścia w ogóle myślenia o tym, że ten festiwal musi się odbywać w Warszawie musi być festiwalem miejskim takim, który właśnie zatapia się w z 1 strony jakieś takiej strukturze miasta w wśród budynków odnajdywanie ciekawych lokalizacji to odbyło wszystko gdzieś tam wpisane myślenie o tym festiwalu, ale też chęć odbicia się od takiego jarmarcznego traktowania książki, które no wtedy też w Warszawie było, bo mieliśmy jakieś kiermasze, które często ograniczały się do tego, że mieliśmy kilka smutnych stoisk w namiotach plus nie wiem panów z książkami drugiego obiegu i tak naprawdę było w tym coś takiego coś nieciekawego coś takiego co sprawiało, że właśnie się z tymi książkę Moniki działo wydarzy się też nie były kulturotwórcze w ogóle nie jest ani do ziemi znaczy handlowymi prawda my też wystartowaliśmy z tym z tym festiwalu w momencie, w którym Warszawa była miejscem, które właściwie to właśnie budziło się do tworzenia kultury dolnej jednak to jest miasto dużych dużej władzy władzy centralnej dużych instytucji pieniędzy biznesu kariery i tak naprawdę kultura w Warszawie nie było wtedy na pierwszym miejscu od kultury był Kraków i Wrocław i politykę kulturalną Warszawy naprawdę nie była priorytetem byłyśmy pewnie też generacyjna związane z takimi ludźmi, którzy chcieli jakoś odzyskać rzeczy robić miasto poproszę też i dlatego dlatego my dostałyśmy tak gigantyczny zastrzyk energii przy pierwszej edycji wielu, którzy totalnym entuzjazmem reagowali na to co chcemy zrobić, chociaż no, bo pracujemy cały czas dość dużym zespole fundacji to na pewno mieliśmy poczuć mieliśmy poczucie ogromnego takich sporów po poparcia i energii społecznej potrzeby my bardzo szybko wiedziałyśmy, że to nie jest jakiś nasze widzi na rynku wielkiego entuzjazmu takiej radości chęci bycia też w centrum tego wydarzenia bardzo to było ekscytujące to właśnie będzie festiwal, bo no tak tak było na początku, że to będzie festiwal małych pieniędzy właściwie taki no na tych przysłowie w skrzynkach po łapkach rząd będzie na surowo robiony w nietypowych lokalizacjach będziemy razem coś co ukrywać, ale właśnie robić razem to chyba słowo było i pozostaje jakoś tak bardzo ważnym elementem atmosfery duchowi ukaże to jest festiwal bardzo istotnie współtworzone przez ludzi, którzy są w programie przez ponad 100 osób, które goszczą w programie co roku, ale też przez Czytelników, bo jak oni oni zostali chyba takim naszym priorytetem w tym sensie my w ogóle nie robimy festiwal literackiego tylko ciągle oporowym poza zresztą nasz też były długie dyskusje na temat nazwy i to co do dziś w nazwie festiwalu funkcjonuje już duży festiwal czytania nieduży festiwal wielki festiwal literatury właśnie to miała być na to miał być podkreślenie tej różnicy między czytaniem, a literaturą proszę państwa dzisiaj obiekt był festiwalu rozmawiamy w godzinie kultury moimi państwa roszczeniami są Paulina Wilk i Anna król za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM ciasna informacji o dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska to jest druga część godzinę kultury, czyli na sobotni wieczór spędzamy rozmawiając o kulturze dzisiaj rozmawiając o czytaniu o międzynarodowym dużym festiwalu czytania, czyli obiekt w kwestii walut, które w tym roku będzie się odbywał między 2004. 26czerwca rozmawiamy z Pauliną Wilk rozmawiam ja państwu się przysłuchują oczywiście zapraszamy do komentarzy w ENA mailu dla was małpa TOK kropkę FM zawsze czekam na wszelkie uwagi dotyczące audycji rozmowy Anna król jest dzisiaj gościnią i Paulina Wilk w tym roku festiwal pod hasłem do widzenia do jutra i tak sobie, zanim jeszcze w tym konkretnym haśle może porozmawiać tak właśnie pomyślałam, gdyby tak hasłami festiwalu BIK w kwestii będą charakteryzować to co działo się na świecie w Polsce też w ostatnim dziesięcioleciu, jaki obraz by się z tego wyłoni jak EW ewoluował przez 10 lat nie wiem nasz stan ducha w stan czytelnictwa również nasz stosunek do literatury tak myślę nawet myśleć pamięcią do ostatnich kilku lat i rzeczywiście hasła starałyśmy się reagować i od pierwszej edycji na pewno było także, że te hasła muszą być przekornej tak jak papierni umiera nigdy byliśmy pod pod prąd takim różnym złowieszczym prognozom dotyczącym czytania tak w ostatnich latach starałyśmy się trochę wsadzać zawracać Wisły kijem raczej tak powiedziała czyli, czyli mówić o miłości w dobie pandemii albo mówić o nadziei w momencie, w którym byliśmy przez 2 lata jakoś zamknięci i trwa już trwa globalny kryzys i były rozmaite lęki, więc myślę sobie o tym cofną się do naszych też takich haseł dotyczących eksplorowania świata ekspedycji wybierania gdzieś daleko świat to z kolei była taka nasza instynktowną reakcją na to, że mieliśmy poczucie, że Polacy zaczęli się zamykać tutaj w Polsce polskości w polskich problemach przestaliśmy, jakby się światem zachwycać innych chciałyśmy z kolei zabierać ludzi jakiś podróży, więc na pewno byśmy zawsze starały się być na jakiś taki bardzo pozytywnie rozumianej kontrze do megatrendów które, które czytam zdarza myślę, że te hasła odnosiły się nie tylko do sytuacji bieżącej w jakim sensie oczywiście tak, bo zawsze było osadzone w naszym takim odczuwaniu bieżącym świata, ale wydaje mi się, że w dużej mierze one dość odnosiły do takiego myślenia odczuwania bólu literatury tego czym czytanie dla nas jest takie hasła np. skok w bok jedną z moich ulubionych zresztą to jest powiedzenie, że są jakieś boczne odnóża też i boczne ścieżki może mniej wydeptane, ale wcale nie gorsze i wręcz przeciwnie może ciekawsze bardziej jako inspirujące niż ten główny nurt człowiek nie jest czytać musi tu z kolei taki czas, w którym nad, którym chyba bardziej może niezwykle mówiło się właśnie o tym że, że literatura może wcale nie jest potrzebna, że ludzie nie czytają ludzie nie potrzebują, że był to też czas mojego jakiegoś takiego poznawania świata zwierzęcego właśnie rozumienia, że to co nas różni od świata bieżącego to o tych innych zwierząt nieludzkich to jest właśnie to, że mamy możliwość odczuwania, że mamy możliwość analizowania, że mamy możliwość przyjmowania też emocjami właśnie świata literackiego, że trzeba z tego korzystać, więc no te hasła nie tylko mówiły o kondycji świata, ale też kondycji w ogóle ludzkości jak w takiej no tak, opowiadając myślę, że my się też jest staramy w programie co roku bardzo reagować na to jaka jest atmosfera co wisi w powietrzu, ale nie tak, żeby iść za tym to znaczy mówiąc dosłownie, jeżeli teraz jesteśmy przejęci sfrustrowani wojną to, żeby podbijać tylko staram się z czułością patrzy na to, czego czytelnik mógłby potrzebować takiej sytuacji w rodzaju remontu wsparcia pomoc w zrozumieniu tego co się dzieje, ale też trochę odpoczynku i ulgi jednak wierzymy, że literatura jest przestrzenią, która na sobie odejmuje handlu czysta miłość to mówi hasło przystąpiły rzeczywiście w momencie, w którym gości było wśród nas bardzo dużo lęku myśmy właśnie myślało nie dobiegło pokażmy pokażmy coś innego także trochę trochę słuchamy świata trochę z zawsze próbujemy się przekomarza z takimi głównymi trendami w takim razie dochodzimy teraz do hasła tegorocznego festiwalu do widzenia do jutra tutaj mnóstwo znaczeń kryje się tak mi się wydaje ja mam już jest pierwsze skojarzenia filmowe oczywiście jeśli zaś roku na nasze narady wokół tego hasła co, dla której znaczy i one zazwyczaj są dosyć pojemne, ale ani to dno oraz brodzenia do jutra Goodbye and Good luck, bo ono występuje w 2 forma, która oczywiście nie są dosłownie to samo językowo, ale wydaje mi się, że w takim znaczeniu metaforycznym dość podobna to hasło po pierwsze to hasło zamyka dziesięciolecia nasze i mówi o tym, że coś kończy, ale zawsze coś się kończy coś zaczyna, więc absolutnie nie mówimy o tym, że przestajemy interesować się naszym dzieckiem biegły festiwalowy mi idei dajemy mu odejść, ale na pewno chciałabym, żeby znaczyło, że jest to czas jakiegoś podsumowania jakiegoś spojrzenia stracili zobaczenia, w którym miejscu też naszego bycia w literaturze jesteśmy i dokąd chcemy iść dalej i to się mieści w tej drugiej części, czyli do jutra, że będzie jakieś potwierdzenie, że będzie jakiś jutro i że to jutro jest dla nas równie ważne dla takiego festiwalu, jakby Bóg, który właśnie narodził się takiej oddolnej energii Trocha musiał umieć partyzancką działacz przekuć to koszt taką zaletę swoją 1 festiwalu, który zmienia z roku na rok zmniejsza nie tylko hasła zmienił lokalizację każda każda z tradycją jakąś swoją zupełnie niepowtarzalną atmosferę estetyka cały ten język wizualny się zmienia z roku na rok pandemia nas trochę przyblokowało też próbowaliśmy trochę trochę rozrabiać jednak mimo tych ograniczeń ja myślę, że nie byłoby dobrym dla dla takiego festiwalu jak nas, gdyby on jakoś osiadał 10 to dużo w kulturze już powiedziałyśmy wiedzmy też będziemy szukały sposobu, żeby ten festiwal przemieniać odmieniać myślę, że mamy już niepisaną zgodę co do tego, że nikt nie chcemy, żeby jakoś instytucjonalnie, żeby instytucjonalnie okrzepł w jakiś powtarzalności tego byśmy chyba nie niczego jako Fundacja w ogóle, więc będziemy same siebie samych siebie wyrzucać jakiś kolejny przyzwyczajeń, ale myślę, że w tym haśle się też odzwierciedla właśnie jak Kasia w moim przekonaniu taka energia momentu pandemii o swojej najgorszej fazie prawdopodobnie za nami i jakiś taki duży kryzys z tym związane trochę myślenie przemyślany do końca jednak przegadany przez nas no ale jest nowo wraca jakiś myślenie o przyszłości jakaś potrzeba jutra wydaje się, że to jest coś czemu czemu chcemy jakoś oddać oddać z tą toner myślę że, toteż jest ważne, że może 10 lat nas bardzo zmieniło mówię nas mogą oczywiście czerpać do naszych wspólnych doświadczeń mogę czerpać do swoich własnych też do swojego myślenia o tym czym ten festiwal miał być czym się stało czym jest w tej chwili do tego, że myślę, że mamy za sobą czas bardzo wielu eksperymentów i sprawiania, że można w literaturze mówić inaczej odkrywania zupełnie nowych ścieżek pokazywania też innym, że można w ten sposób działać coś co dla nas było jak właśnie takim eksperymentem w laboratorium literatury w roku 2013 czternastym w kolejnych latach stało się pewną oczywistością i też myślę, że z tego możemy być bardzo dumna z tego, że tak naprawdę mamy ogromny wpływ myślę można powiedzieć zupełnie jakoś odważnie to powiedzieć mamy ogromny wpływ na to jak zaczęła się literatura traktować też zaczęły się organizować festiwale literackie i inne wydarzenia literackie i myślę że, że czas zrobić inaczej po prostu to znaczy nigdy nie chciałyśmy powtarzać samych siebie, a zawsze byłyśmy forpocztą też tak naprawdę festiwalową jeśli chodzi o literatura wydaje mi się, że doszliśmy do momentu, w którym chcemy zobaczyć co można ne znowu rozpruć to znaczy jak snobów i z tego pudełka coś zrobić tę bardzo wierzy się z festiwalu poza tym, że mają przynieść duże przeżycie przyjemności to ono też prace kulturotwórczą zrobienie też tablice w naszą rolę jeśli przyjęliśmy już Swietłany Aleksijewicz zaistnieje całą masę pisarzy kilkudziesięciu krajów świata jeśli się okazało, że to jest możliwe jeśli zrobiliśmy wiele wspaniałych spektakli inscenizacji improwizacji, którzy nigdy nie powtórzą były wydarzenia w rozmaitych miejskich dziwnych scenografia i bardzo dużo różnych emocji to są takie pewne przy sufity zostały przebite no i porady znacząco Noworosja jak zwykle odważnie w tym roku festiwal powraca do Formuły spotkań na żywo bez transmisji także rozumiem stawiacie na kontakt osobisty, ale tak sobie pomyślę, że tak jak rewolucyjne było wejście do sieci tak samo rewolucyjna może być tej sieci wychodzenie myślę, że będzie to już widać, że te ostatnie 2, a lata przyzwyczaiły nas do tego, że wszystko możemy zobaczyć w sieci czy transmitujemy absolutnie wszystko od dużych międzynarodowych gali przez wydarzenia literackie koncerty spektakle po niemalże relacje z prywatnych obiadu to znaczy wszystko można zobaczyć w tej chwili w sieci nie wychodząc z domu nie ruszając się z kanapy i to jest dobrze źle źle myślę dla przeżywania dla dlatego co można odczuć tylko wyłącznie będąc gdzieś osobiście i dotykając jakoś własnymi zmysłami tego co się wokół nas dzieje myślę że, toteż jest źle, dlatego że na coraz bardziej rozleniwia i sprawia, że wydaje nam się, że wszystko takie dostępne właściwie przestajemy mieć ambicję, żeby czymś naprawdę uczestniczyć tylko czymś się tylko wielu sprawach o wydarzeniach, gdy uczestniczymy tak na trochę tak jest co dziś moim to jest jakieś zastępstwo telewizji telewizję ogląda aktywnie pasywnie to jednak jest także bierze tylko część naszej naszej atencji i właściwie żydowskim u nas pozostawia pasywnym, bo to nie jest także pod szóstą premiera online nową tej samej książki odbywa się burzliwa dyskusja ktoś zna jakieś rośnie, a to nie są pełne energii zaangażowania interakcje, które prowadzą do innowacji społecznych rozwijają kulturę albo mające wspólnego ze sztuką nie jest tak bądźmy ze sobą szczerzy przynajmniej to znaczy to jest hiperinflacja to co mamy w tej chwili w internecie, jeżeli chodzi literatura i jeśli zgodzą, że to jest naprawdę ambiwalentne sytuacja mini oceniała wyłącznie do rzędu miast jeśli też mam takie poczucie, że to wpędza również autorów wydawców książek mówiąc konkretniej jakąś niebywałą manię opowiadania o tej im samym akcie twórczym czy produkcje kulturę, jakkolwiek książki sobie nie nazwiemy po wielokroć jakimś sensie zabijamy życie tego produktu, opowiadając o nim te same historie na 800 sposobów i właściwie powstaje na koniec dnia pytanie, ale warto jeszcze książkę przeczytać pod tym wszystkim to to nie jest to samo co co próba zbudowania jakiejś jakościowej rozmowy, która zabierze nas jakieś nowe miejsce jeżeli, jeżeli warto organizować spotkania literackie to po to, żeby one stanowiły jakąś wartość dodana, o czym jest sama książka myślę że, aby naprawdę ostrożnym mądry w tym, żeby jakoś nie zagadać nie krzyczeć, bo to atak ten przyrost słów jest w naszym odczuciu trochę niebezpieczne, chociaż oczywiście my mówimy ze środka tego tego wiru, bo przecież tworzymy bardzo wiele wydarzeń literackich w roku my mówimy bardzo świadome tego, bo ono jest najbliżej poczuć, żeby pojawiła się jakaś przesada teraz oczywiście powiedzenie ludziom odstaw to Przyjdź do nas po prostu ze sobą bądźmy jest jako radykalna, ale właściwe myślę, że możemy pozwolić na takie ryzyko pod po wspomnieniach z ostatnich np. 2 lat festiwalu, gdzie mieliśmy spotkania trwające 2 godziny i w czasie tych 120 minut gadania ludzie sięgali po telefony bardzo wielu pisarzy i prowadzących spotkania mówił, że to ich najbardziej zdumiewał co się dzieje jak między nami naprawdę jest w stanie pokonać tak silne uzależnienie liniowe nawet odruchy chcemy być ja nie mam wątpliwości, że jest ogromny deficyt i głód bliskości i poczucia wyjątkowości tego nie zrobić w, czyli spotkają się proszę państwa w tym roku na bieg Bóg festiwalu i zderzymy się z tym co niepowtarzalne, bo właśnie takie będą spotkania w tym roku nie transmitowane i powiedzmy coś w samym miejscu, jeżeli pozwolicie, bo BIK festiwal to jest tak jak już trochę wypowiedział się festiwal wędrujący tym razem za wędrujemy na warszawską Pragę mała Warszawa miejsce w Warszawie przy ulicy otwockiej 14, czyli Praga Szmulki znane wielu osobom jako dawna fabryka trzciny no i dawna fabryka Paulina ne przy fason małe śledztwo razem z Adrianem Sobieszczański Varsovia nic varsavianista dokonali licznych odkryć dotyczących tego co w tej fabryce można było spotkać w ubiegłych rezydentki węże gumowe no różne produkty gumowe z tak gumowce również PEGI tam produkowano butelki lub Głowno obuwie po prostu takie, które miał oczy część umowy, a potem w PRL-u to kiełbasa, ale nasza kiełbasa wojskowa, czyli co nie zdziwiło w kiełbasa taka odchudzona niedużą ilością dużą zawartością tłuszczu tak jakby lepsza dla dla wojska jednak to tam różne taka Marka szeroko pojęta, a potem kultury sztuka w od miejsca dowiemy się wiele podczas festiwalu, bo o Pradze no opowiedzą nam 2 wyjątkowe słuchowiska będą także spacery będą spacer właśnie Adrian Sobieszczański zawsze wędruje z publicznością noszą festiwalu od kilku lat z nim pracujemy już pracował takie 2 trasy jedno właśnie śladami fabryk no bo my Loving była tym miejscem, które przy Warszawie przydarzyło się rewolucja przemysłowa i przecież przyciąga tutaj bardzo różnych ludzi głównie ze wsi, którzy przyjeżdżali do do pracy właśnie nowy zakłada, więc swoje nie będzie myślę wrócić do tego część z tych miejsc istnieje tak jak Otwocka 14 część część nie, więc to będzie głównie taka historia industrialna drugi spacer to to jest opowieść o ludziach którzy, którzy na tej Pradze żyli myślę, że to będzie trochę podbicie legend 8 lub nie trochę rozprawienie się z nimi, bo oczywiście też też dzielnica, która obrosła różnymi mitami dzisiaj być może jakimś sensie szkodzącym temu miejscu, więc w tym też warto się jakoś zmierzyć poprzez poznanie takiego też wiedza będzie też 1 jeszcze wojny po 4 ze Smoleńska zabierze na spacer dźwiękowy przez Pragę będziemy tam wytężać uszy trochę uczyć takiej wrażliwości na wieś na ścieżkę dźwiękową miasta w ogóle, a rzeczywiście muzeum Warszawy wszystko muzeum Pragi zresztą udostępnia do odsłuchu swoje słuchowisko dokumentalne bazarze Różyckiego żydowskiej społeczności Pragi to jest oczywiście jak i chyba każda dzielnica takiego dużego miasta z dużą historią ma swoją Super specyfikę, którą będziemy chcieli jakoś na festiwalu też, ale myślę, że warto powiedzieć jeszcze 1 rzecz, bo usłyszałyśmy m.in. że próbujemy ex ex do tych Zobacz Pragę właśnie, opowiadając o tym, że można odbywać tam wycieczki poznawać to miejsce itd. myślę, że to wynika z zupełnego niezrozumienia też jakiś tam naszych intencji i tego, że co roku niemalże co roku staramy się pokazywać inne ciekawe miejsca w różnych dzielnicach i z jakiegoś powodu nikt nie mówił nam, że próbujemy zastosować ulicy chodzą wtedy, kiedy w prezentowaliśmy historię tego miejsca mówiłyśmy, że to jest fabryka dawna fabryka serów albo egzystować Mokotów podczas kilku kilku edycji tego festiwalu, a przecież tam również odbywały się właśnie takimi krowy prawy wycieczki bo, bo poznawanie Warszawy jest fascynujące i ja sama mieszkając w Warszawie od ponad 20 lat nie pochodzą z tego miasta wciąż odkrywam zupełnie nowe miejscówki, które są często tuż za rogiem, więc mnie to jakoś fascynuje uważam, że to może być bardzo ciekawe też po prostu myślę, że w czytaniu miasta, a ten festiwal jest nie tylko czytaniu książek tylko właśnie czytanie tekstów tekstów kultury obrazu równo po w ogóle całej rzeczywistości także my się staramy też to czytanie rozumieć szerzej np. przez architekturę czy czy przez publiczną, które jesteśmy w dzisiaj obiekt Bóg festiwalu godzinę kultury rozmawiał z Anną król i Pauliną Wilk za chwilę wracamy do naszej rozmowy wrócimy na Pragę teraz czas na informacje w TOK FM Marta Perchuć-Burzyńska dobry wieczór dzisiaj wyjątkowe gościnie godzinę kultury pisarka Anna król i pisarka dziennikarka Paulina Wilk dobre duchy tak jak już mówiłam bieg Bóg Cafe przy Dąbrowskiego w Warszawie tym razem podczas Międzynarodowego dużego festiwalu czytania ich Bóg festiwalu między 2004. a 26czerwca zabiorą nas na warszawską Pragę co tam będzie działo proszę państwa o tym teraz rozmawiamy już trochę szczegółów ujawniliśmy, ale te wydarzenia związane z literaturą przede wszystkim do 40 w sumie wydarzeń z udziałem ponad setki gości, ale na początek tradycyjnie widowisko tym razem to wolność second hand wg tekstów Swietłana Aleksijewicz w reżyserii Tomasza c za tak się zastanawiałam, czego szukał tym razem przede wszystkim Tomasz c wraz z twórcami, do których który do projektu zaprosił mnie miałem przyjemność przygotowania, a adaptacji tego tego widowiska, czyli przy wędrowanie przez tekst Swietłana Aleksijewicz i i poszukania tamtych które, które są aktualne, które są ważne, które są przejmujące, które mówią o takim najgłębszym człowieczeństwie jak zwykle widowisko jest z 1 strony próbą opowiedzenia jakiejś historii, czyli po prostu opowieścią opowieścią o taką multi teatralną literacką, ale z drugiej strony jest też próbą spojrzenia na to jak ta opowieść zaklęta książka gdzieś w tych książkach zapisana miesza się z naszą współczesnością rzeczywistością to widowiska nigdy nie są oderwane od tego jak na bieżąco przeżywamy świat tak będzie też tym razem w tej chwili jesteśmy od dłuższego czasu w takiej narracji wojennej mówiącej o zniewoleniu napadają ją o zabieraniu wolności, a ja zdecydowałam się i cieszę się, że to my na to zgodził, że chciał tym wziąć udział, żeby właśnie pomówić w tym widowisku wolności, ale o różnych odmianach tej wolności tak, że czasem takiej wolności właśnie z drugiej ręki takiej wolności, którą trzeba sobie wyrwać, którą trzeba jakoś wywalczyć z 1 strony to jest wolność narodów, ale chyba przede wszystkim najgłębiej te są takiej wolności wewnętrznej o, a gdzieś oddzielanie się ograniczeń w stawianiu czoła wyzwaniom i szukaniu sobie tego co najważniejsze tego co najbardziej jako żywe ludzkie w tej będzie tam też element muzyczny, bo będą polskie znaki, czyli polskie pieśni ludowe żałobny nie wiem czy mieliśmy tak przejmującej pewnie jakoś smutny też spektakl czy widowisko na otwarcie Buka, ale też wydało nam potrzebne i oczywiste że, że to są tony których, który chcemy teraz dotknąć, choć myślę, że widowisko właśnie jest jakoś dla nas takie swoiste to znaczy nie jest bardzo dosłownym komentarzem nie jest to nie to nie będzie widowisko wojnie, ale Orle w wiemy, że w tej walce właśnie chodzi o coś takiego o większego siano ten wielki symboliczny wymiar, który właśnie chodzi o wolność i jakoś wszyscy byśmy w to zaangażowani także także taki taki pewnie wzruszenie na otwarcie tego wszystkiego, zostając w tej sferze literackiej teatralnej jeśli pozwolicie to powiedzmy jeszcze o widowisku, które się odbędzie na zamknięcie festiwalu Enea zarząd zieleni zwracano na mnie drezyna, kreując retencja to jest rynek proszę państwa kamienny sufit wg książki obecnej tutaj właśnie w studiu razem z nami Anny król ogólno pierwszych taternika to jest taka szczególna sytuacja, w której prezentujemy spektakle ze mnie zamknięcia interpretacja adaptację tekstu, który napisał, czyli właśnie kamiennego sufitu opowieści polskich taternika Mojżesz tak Myśla szczególne dla dla tej adaptacji to, że zaangażowane wniosą kobiety, które trochę tak jak bohaterki samej tej opowieści nie boją się wytoczy wytyczać sobie by własnych ścieżek, bo to są te są rozmaite artystki w tym nie mieszka przepisać Matylda Damięcka żądanie takie postaci, które w jakimś sensie są artystkami 360 stopni to znaczy jeśli bardzo chcą zagrać jakąś rolę, ale bardzo na coś powiedzieć o świecie tu i teraz wierzę że, że warto to nie nie wahają się przed zdobyciem środków z umorzeniem sił żeby, żeby tam dojść w tym sensie wydaje się, że to będzie taki mocny energetyczny też spektakl trochę jak nazywam się kobieta, którą pokazaliśmy kilka lat temu no i co mogę powiedzieć, żeby zadłużenie zdradzić krynoliny reżyserka Aneta Groszyńska i 4 aktorki wspomniana już Materna Damięcka, której głos także usłyszymy w tym spektaklu mieszka Przepiórka same cele Jezierski i Magda Celmer ja jestem naprawdę bardzo ciekawa tego jak dziewczyna sobie z tym materiałem poradzą jesteśmy po wielu bardzo rozmowach na temat tekstu to, czego staramy się uniknąć do tego, żeby ograniczyć się do opowiedzenia historii taternik czego, ale tak naprawdę wydobyć tego tekstu to to na czym też mnie bardzo zależało podczas pisania książki kamienny sufit to znaczy spojrzenia na kobiety na kobiecość na na nurt różne dotyczące walki kobiet o ich prawa o ich wolność, ale też myślę, że to jest opowieść w tej teatralnej warstwie, że jest to też opowieść o takiej drodze do dochodzenia do swojej kobiecości do rozumienia tego czym ta siła wynikająca z płci z nas jest do czego może prowadzić spektakl też są zaangażowani mężczyźni, bo muzykę przygotowuje Radek Łukasiewicz jest zamykany raz już na kolejny raz z Radkiem rozumiemy się naprawdę wspaniale i ja bardzo bardzo cenię jego muzyczną wrażliwość i taką na takie rozumienie też tego czym jest muzyka w teatrze, ale jest jeszcze 1 pan Mateusz Pakuła dramatopisarz, ale także pisarz debiutujący w ubiegłym roku świetną książką, który zgodził się przygotować adaptacje, więc to też znam bardzo ciekawy, żeby spojrzeć jak mężczyzna przetwarza tekst o kobietach i co z tego wyniknie w bardzo lubię tego mówić w godzinę kultury, ale czas na zgonie, więc powiedzmy jeszcze tych punktach literackich mocno festiwalowych wywołamy was tutaj do odpowiedzi trochę z tymi nazwiskami, które mnie bardzo ekscytują, kiedy myślę o tym, że np. na bieg był festiwalu pojawi się Georgi Gospodinow, czyli autor fizyki smutku laureat nagrody Angelus mówi się w nim, że teraz być może jakiegoś Nobla literackiego zwróconego przez jakiś znakomity autor nabił budżetowi dostaje nowe centra wpływu różnych specjalności i o to w tym wszystkim cieszymy się bardzo nudna na jego wizytę, bo ten jest autor łatwo przyjmuje zaproszenia, więc liczymy tutaj na Ślęzie na taki filozoficzny wzruszenie, na jaką sporą porcją mądrości taką rozmowę o o najgłębszych wymiarów życia z nim naprawdę można tam się pisarze bardzo potrzebnymi przewodnikami w życiu tak głęboko rozumiejący się też Harry Kumru będzie będzie niezwykłym rozmówcą to nie jest pisarz w Polsce bardzo znany, ale naprawdę jeden z takich bardzo niezwykłych i to jego nowa powieść czerwona pigułka jest jest takim trochę metafizyczną paranoiczny nie wiem jakimś przemyślenie o duchach i mękach współczesności to też autor, który może bardzo duże intelektualnego zachwytu dać w wielkim wydarzeniem również będzie wizytę tak wydaje Marcina kapelusza w nie po raz pierwszy na jego festiwalu mieliśmy przyjemność goszczenia tego a tego autora o polskich korzeniach, których pisze w swojej najnowszej książki jest także z ciekawą są udziałem w głowie dotacje na temat prawdopodobnego życia swych 2 dziadków 1 Hiszpana 1 w polskiego Żyda nowość jest taki kat biografia w styczniu zmyślona atakować na medytację na temat tego czym może być pamięć nasze poczucie połączenia z ludźmi, z których myśmy się wzięli jako cząstki pewna, ale na pewno rozmowa z Markiem poproszę będzie rozumu współczesnym świecie to jest jednak ja żony z kimś w rodzaju takiego reportera mnicha, który jak i swojej przyszłości skupieniu medytuje nad największymi problemami świata, toteż rzadko, żeby mieć taki umysł, żeby zagrać tę dotacja idealnie pasuje do mojego jakiegoś tam mojej pamięci rozumienia książki głód, a za rok w Polsce ukaże się Ameryka równie wielki rekin gigantyczny reportaż poruszaj już przedsmak tego będziemy mieć, więc na pewno Ameryka łacińska takie współczesne wyzwania no i ten głód, który na skutek wojny Ukrainie wraca teraz bardzo wielu krajach świata to będą wątki rozmów, ale myślę, że też warto wspomnieć o dwójce trzydziestolatków, którzy za wiedzą czy media Nolan i Gabriel Krauze 2 bardzo ciekawe książki, które z 1 strony wpisują się w taki nurt literatury milenialsi można powiedzieć, czyli właśnie tworzonej przez ludzi trzydziestoletnich opowiadających o ich świecie ich odczuwaniu świata przy filtrowania przez ich wrażliwość to zresztą też ciekawe, bo mam wrażenie, że w Polsce też literatura ma się w tej chwili bardzo dobrze to są książki dość charakterystyczne ona racjach bardziej zbitych bardziej wprowadzonych jedno liniową o mniejszej liczbie bohaterów ujętych w tych książkach niż takie opowieści wielowątkowe może trochę starszych ich kolegów na Gabriel Krauze to jest też pisarz opolskich korzeniach tak w słynnej polskiej artystycznej rodziny, ale chłopak, który się nerwowo gangu do literatury, więc obie książki geolog i dobry Krauze test myśli nowe języki jakoś tak jesteśmy blisko Pulsu nigdy pragnień wezwań, które są czymś bardzo żywym dla młodych ludzi musi naprawdę innym myślę, że Gabriel Krauze na Pragę będzie bardzo pasował tak właśnie wtedy pomyślałem w Polsce pisarzy również na bieg w kwestii walut międzynarodowym to Joanna Bator Radek rak Wit Szostak Agata Tuszyńska ze swoją najnowszą książką o Romanie Garry inny, ale będą również rozmowy inspirowane literaturą tak jak mamy jeśli szczególny nie były sentyment do tego, że robimy, bo oczywiście pojawi się wielu znakomitych autorów z premierowymi swoimi propozycjami, ale zaprosiliśmy do rozmowy nie tylko pisarzy np. będziemy sobie robić wielką międzypokoleniowa naradę na temat tego, dlaczego właśnie wracają lata dziewięćdziesiąte tak mocno w estetyce, jakie zaklęcia w tej kulturze codzienności się zaczynają odtwarzać, dlaczego akurat teraz, jaki to związek z pewnymi procesami ekonomicznymi społecznymi to będzie taka rozmowa, której połączymy mu bardzo młodych dziennikarzy twórców jak Tycjana kursanta z ludźmi, którzy jako byli zaangażowani w tworzenie trendów w ogóle od lat dziewięćdziesiątych muzycznie medialnie będziemy rozmawiać o wojnie, ale tak naprawdę o tym kto tworzy dzisiaj narrację wojennej opowieść znaczy lepiej skuteczniej robią to jakieś, bo trolle propagandyści czy wygrywa jednak jakaś taka niekontrolowana sfera memów żartów drobnych piłki myślę, że dla wielu z nas ta trwająca w Ukrainie wojny przede wszystkim jakąś taką historię, którą odbieramy wsi poprzez media nie wiem jak żona ma wspólnego z rzeczywistością i z ludźmi, którzy badają tę kreację medialną będziemy będziemy rozmawiać będziemy też znać się od otrzymania wspomniany przykład, czyli np. o tym dlaczego młodzi pisarze nowe literackie pokolenie w Polsce woli krótką formę może nie marzą ich pominięcia w świat czekam szczególnie też rozmowy jeszcze dochodzą do siebie wojna o rozum jak pisarze odkrywają losy to ciekawe jak trzeba było długo leżał na świat groziło dosyć długo czekać na to, żeby w polskich powieściach takich jak ojczyzna jabłek czy czy całe piękno tego świata pojawiło się wątki Polek, które są osadzone w swej lokalnej historii, bo są bójki to są dziewczyny z Pomorza dziewczyny Kaszubów bardzo konkretnych miejsc bardzo konkretne historie oczywiście przetworzony, bo to są literackie myślenia o tym jak kobiety odzyskiwały grunt pod nogami po bardzo specyficznych traumach wojennych oczywiście mam też na myśli co i gwałty i naruszenie cielesnej jednak jakiś taki trochę trochę inne jednak przede wszystkim z pozycji ofiary doświadczane realia wojny on jakoś tak się złożyło pojawiają się teraz bardzo pięknych opowieściach i co dla mnie było właśnie uderzająco to jakieś powodu nagle zaczepionych w bardzo takich lokalnych realiach abyśmy, odkrywając pamięć o powołaniu i wojnie w Polsce przypominali sobie też to jak bardzo zróżnicowanym krajem różnych małych kultur ma w rzeczywistości byliśmy kiedyś pytanie czy wciąż jesteśmy dużo więcej w programie bieg 2 festiwalu, ale i tak udało nam się tych najważniejszych mam nadzieję punktach powiedzieć też cofnęliśmy się do historii festiwalu, który zmienił czytanie, który zmienił myślę też Czytelników, który zmienił również Warszawy na wszystkie w tym roku tak jak zawsze festiwalowe wydarzenia wstęp jest wolny szczegóły programu dostępne są oczywiście na stronie BIK w kwestii wal PL bardzo dziękuję za podróż się i przedwojenne pan pierwszy dzień czeka na osobiste ujemny czytamy dalej Belina wielki i Anna król był gościem godzinę kultury do widzenia do jutra do zobaczenia na bieg w kwestii walut tym razem na warszawskiej Pradze przy otwockiej 14 między 2004. a 26czerwca dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Jackowi Kozłowskiemu za realizację Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę Kamil Wróblewski audycja między słowami my słyszymy się już w poniedziałek o świecie w później w kulturze osobistej jedenastej 40 dni oczywiście jak zawsze w godzinę kultury w sobotę o dziewiętnastej dobrego wieczorów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA KULTURY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA