REKLAMA

Jacek Staniszewski: Podręcznik do HiT przypomina jeden wielki esej. Brakuje źródeł

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-06 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
punktualnie dwunasta 24 trwa popołudnie Radia TOK FM państwa kolejnym gościem jest pan Jacek Staniszewski nauczyciel historii dyrektor Akademii dobrej edukacji dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać o nowym przedmiocie, który po wakacjach pojawi się w szkołach ponadto po ponad podstawowych chodzi mianowicie przedmiot pod nazwą historia teraźniejszość, czyli w skrócie hity będziemy o tym mówić, dlatego że pojawiła się propoz. 1go podręcznika do tego przedmiotu, który Rozwiń » chce prowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej to jest podręcznik, który ukaże się nakładem wydawnictwa biały Kruk fragmenty tego podręcznika jako pierwszy opublikował się one tam po więcej zaglądamy na stronę wydawnictwa, gdzie w tym podręczniki możemy znaleźć np. takie zdanie wśród najbardziej popularnych obecnie ideologii politycznych należy hard charakteryzować socjalizm liberalizm feminizm i ideologii gender no koniec cytatu no i tu pojawia się pytanie do pana jako nauczyciele historii czy panu taki podręcznik taki fragment podręcznika np. się podoba niech nie podoba mi się oczywiście pan jeszcze nie powiedziała to jest bardzo ważne by osoby też ten podręcznik przed sobą trzymam, że ten cytat czy znajduje się bardzo krótkim rozdziale takim jednostronnie nowym rozdziale pt. ideologii nazizmu i ogólnie mowa jest o tym, jeżeli dobrze rozumiem rozumiem dobrze, że ideologię to zło i ponieważ każda i geologia tu co prawda zmieniana zmiany są ideologii, które pan podał, czyli socjalizm liberalizm feminizm gender na oczywiście tym nazizmem w tytule i niedopowiedziane innych ideologii mowa jest o tym, że generalnie ideologii są takim sposobem na to, żeby budzić w ludziach ekstremizm znieść na jakiekolwiek rozmowy czy na czy na dogadanie się z kim chodzi po prostu o to, że ideologię prowadzą do do tego, że ludzie się nie rozumieją stoją mocno przy swoich zdaniach, więc nie chcą iść na kompromis no to jest oczywiście po pierwsze, nieprawda tutaj jeszcze autor prof. Rostowski broni się, że to wszystko jest jest do tego do tych ideologii należy chrześcijańska demokracja, chociaż ona już trochę inaczej wygląda niż 40 lat temu, kiedy była fajna to jest bardzo dobry przykład tego w jaki sposób ten ten podręcznik czyta przynajmniej te pierwsze kilkadziesiąt stron, które zostały opublikowane Jana ten podręcznik patrzy trochę też z punktu widzenia jego czysto nauczycielskiego już, pomijając nawet treść treści konieczne by zaraz porozmawiamy, ale jest to po prostu jak czytam 519 stronicowe dzieło dla nowego przedmiotu, które ma, który jest takim 1 wielkim esejem trudno nazwać podręcznikiem w zasadzie, ponieważ każdy z nas widział ostatnio wydawane przez kilkanaście ostatnich lat podręczniki bardzo się mocno zdziwić, zwłaszcza takie, które są jako związane z historią nie ma tutaj na razie żadnych tekstów źródłowych są tylko zdjęcia, które jakiś sposób ilustrują treść, ale nie mam, że staje czyli, że to jest także test podręcznik pisany trochę bardziej językiem publicystyczny niż naukowym do misji wydaje, że tak no właśnie też jestem boja znam podręcznej dzisiaj też te od kilku godzin, więc mogę oczywiście popełniać jakiś błąd i nie zmieni przyznaje, że nie znam całego podręcznika, który znamy tylko we fragmentach na razie tak, ale jeżeli czytam np. to mój ulubiony fragment kolei jest taki fragment film jest mi o tym, że dziś żadne państwo nie lubi, żeby nazywać imperium to co się dzieje później możemy sobie możemy potem to jest tak wielki skrót myślowy dziś żadne państwo nie lubi, żeby je nazywać imperium, że np. takie zdania uczniem podkreślam jako błąd, ponieważ po pierwsze, państwa nie myślą najwyżej myślą rządy albo jacyś ludzie już taki podstawowy błąd po drugie, no jak ja nie wiem tak naprawdę żadne państwa nie lubią jak się nazywają imperia mi dzięki książka, w której pisze się historyka, który używa słowa żadne nigdy zawsze no to to jest coś, czego uczniów się uczy, żeby tego nie robić, ponieważ na tym nie darzył konia senatorem się wiąże ryzyko dużego błędu rzeczywiście no trudno jest powiedzieć, że wszyscy albo nigdy może się znaleźć wyjątek jednak ktoś albo kiedyś co się wydarzyło, ale tak się zastanawiam najlepiej ten problem z tym podręcznikiem był tak odczytuję to co pan mówi, że tutaj coś z tym podręcznikiem jest nie tak na ile to jest problem z treści tego podręcznika na ile treści podstaw programowych, które rozumie się tym podręcznik do postaw się właśnie odwołuje jeśli chodzi o ten przedmiot historia teraźniejszość to jest bardzo dobre pytanie jeszcze, że powiedziawszy tę podstawę programową historii teraźniejszości sobie tak czytam od czasu do czasu przyzwyczajają się do tego co mnie czeka w przyszłym roku i przyznam szczerze, że on nie jest tak tak jednostronne to podstawa programowa jak ten podręcznik we fragmencie, który do tej pory dostaliśmy tam to jest już abstrahując od tego, że ten ten przymiotnik nie powinien pojawić w szkole tam generalnie jest dosyć sprawnie opisana z nocnej opisane są zagadnienia związane z historią dwudziestego wieku kilku tam kilku punktach jest tak naprawdę taki moment, kiedy możemy się zauważyć taką ideologiczną stronę tego, czego chcą od nas autorzy natomiast ta książka już w pierwszych stronach pokazuje nam dosyć mocno nas, że tutaj walka będzie no wręcz bezpardonowa taka bardzo pola docent ręczna wszystko zaczyna się od udziału skutki drugiej wojny światowej Polska największą ofiarą, więc widać dokładnie jak znaki i co będą nad niebem nie mamy tutaj prawie nadziei na to by ta książka była w jakikolwiek sposób, a wielu perspektywiczna podchodząca do do problemów dwudziestego wieku z różnych punktów widzenia bardzo szybko zostaje zaznaczone, kto jest dobry to jest złe jak to wszystko ma wyglądać jak mamy rozumieć sytuację, w której znajdujemy się ja ta książka, którą dzisiaj widzę te 17 stron, które ma mnie zniechęcić albo odrzucić na pewno nie zniechęca, ale do tego stopnia, że ją chyba sobie kupię, chociaż jest bardzo droga, ponieważ ona się na pewno kiedyś przyda tak jak przydają się np. książki do ósmych klas z lat siedemdziesiątych, żeby pokazać jak można z historii zrobić przedmiot ideologiczne właśnie tak to domyślam się, że w innych celach pan taką książkę chciał zakupić to może pomówmy jeszcze osobie autora, bo to nie jest postać anonimowa to prof. Wojciech Roszkowski historyk, ale w przyszłości też europarlamentarzysta z listy Prawa i Sprawiedliwości, a pytanie na ile to ma wpływ na to w jaki sposób wygląda ten podręcznik, bo też zastanawiam się, kiedy taki podręcznik powstaje to jest tylko decyzja 1 osoby nad kształtem takiego podręcznika pracuje więcej osób to pan na to pytanie Wojciech Roszkowski jest autorem pierwszego wielkiego monograficzne go dzieła dotyczącego historii Polski i w po czterdziestym piątym roku już Polsce po 1989 roku, więc na pewno jest to historyk zasłużonej taki pierwszy pamiętam jeszcze jako młody człowiek zaczytywał się w tej książce i ten profesor wtedy wpadł w oko, dlatego że na uznawała go za pierwszego takiego historyka który, którego trzeba czytać, bo pisze o to, czego inni wcześniej nie pisał ją po nie mogli pisać natomiast później bardzo szybko się okazało, że prof. Wojciech Roszkowski jest historykiem w bardzo wyraźnym z bardzo wyraźną nutą ideologiczną i jesteś również politykiem, więc ja raczej nie nie bałbym się tego takiego stwierdzenia, żeby powiedzieć, że ta książka zresztą wydawnictwo biały Kruk też jest jakby czymś innym, bo tutaj wchodząc na pierwszą stronę wydawnictwa od razu widzimy to jest profil, więc moim zdaniem ta książka wejdzie do do do użytku tych nauczycieli historii, którzy z prof. Rostowskim się zgadzają jezdnią wydawnictwa również no właśnie jest praktykiem to na koniec naszej rozmowy zadam panu pytanie praktyczne, bo tak od tego nowego roku szkolnego wchodzi w życie ten przedmiot mamy na razie na liście autoryzowanych ciągle przez ministerstwo edukacji podręczników właśnie ta propozycja, której dzisiaj rozmawiamy i pytanie i jakiej sytuacji stawia nauczycieli, którzy np. treścią tego podręcznika nie zgadzają muszą tego przedmiotu nauczać muszą zrealizować te podstawy programowe czy nauczyciel może korzystać z innego podręcznika albo może korzystać z tego podręcznika, ale oprócz tego co uczniowie będą mieli do przeczytania to zawsze jeszcze pozostaje komentarz no właśnie ze strony nauczyciela w trakcie zajęć ja myślę, że po pierwsze, zginął w ciele nie muszą korzystać z żadnego podręcznika to trzeba sobie powiedzieć wprost, że jeszcze o prawo mamy, żeby tworzyć taki taki program który, który będzie pozwalał na to, żeby podręcznika żadnego niekorzystne druga sprawa jest taka, że proszę pamiętać o tym zapominamy, że wielu z nas wielu nauczycieli w obecnej ósmej klasie nie zdąży zrobić do końca tego dwudziestego wieku, więc pewnie dla wielu nauczycieli historii to będzie dobra dobry sposób na to na to, żeby w pierwszej klasie liceum tę ten dwudziesty wiek odpowiednio mówić, a jeżeli chodzi o podręcznik to oczywiście jak kto stał na stanowisku, że trzeba czekać na trzeba czekać na inny podręcznik ten podręcznik nie jest podręcznikiem, z którego jakkolwiek można mogą korzystać nauczyciele, którzy chcą by ta historia była, chociaż trochę niejednoznaczne i trochę wielu perspektywicznych ten podręcznik przede wszystkim nie ma czegoś takiego jak i może może będzie, ale na razie widać obudowa dydaktyczna, czyli nie ma to jak z udziałem zadań tekstów źródłowych jest po prostu w zasadzie w 100% lity tekst, który mówi nam jak należy interpretować historię, bo to co mamy w tym podręczniku to jest nie tylko historia dwudziestego wieku, ale bardzo wyraźna, bo ogłoszenie nie da pozbyć, ale bardzo wyraźna interpretacja historii prof. Roszkowskiego, więc z tym trzeba sobie z tego sobie trzeba zdawać sprawę kupując tę książkę, zamawiając ją do szkoły dostajemy 1 pewien bardzo charakterystyczny obraz historii dwudziestego wieku w Polsce sam nawet przez pryzmat Polski to już absolutnie na sam koniec naszej rozmowy proszę powiedzieć, gdyby pan dostał taki esej kilkustronicowe do oceny to takie szkolnej skali to, na jaką ocenę zasłużył pan do służby NATO, żeby tą dia na szczęście nie od razu daje oceny, więc chciałbym, żeby autor takiego eseju o kilku poprawkach nawet tak kilka rzeczowych znalazłem, ale po kilku poprawkach wrócił do mnie i jeszcze raz spojrzał NATO i takim 1 pytaniem, skąd wiesz jak i jakie ma do tego źródła, że wszystkie państwa żadne państwo nie może być nie chcę być nazywał Jastarnia znaczy bardzo dziękuję za rozmowę Jacek Staniszewski nauczyciel historii dyrektor Akademii dobrej edukacji był państwa gościem dziękuję bardzo, a tylko dodam, że one, który jako pierwszy opublikował fragmenty tego podręcznika poprosił też komentarz autora, czyli prof. Wojciecha Roszkowskiego, który tego komentarza udzielił do czasu aż poznamy całość tego podręcznika dziś możemy rozmawiać tylko kilku fragmentach, które pojawiło się na stronach wydawnictwa biały Kruk trwa popołudnie Radia TOK FM za moment nami kolejny gości zupełnie zmiana tematu mówimy o tym co będzie się działo za 2 dni dokładnie w środę będzie się działo w parlamencie europejskim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA