REKLAMA

PE zdecyduje, czy od 2035 roku będziemy jeździć tylko zeroemisyjnymi samochodami

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-06 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
za nieco ponad kwadrans godzina trzynasta w radiu TOK FM trwa popołudnie, którego gościem kolejnym gościem jest pan Marcin Korolec dyrektor Instytutu Zielonej gospodarki były minister środowiska kłaniam się dzień dobry dzień dobry panu, gdzie dzień dobry państwu w środę parlament europejski będzie głosował nad największym dotychczas pakietem regulacji klimatycznych czy możemy powiedzieć co w tym pakiecie się znajdzie ja myślę, że to jest niezwykle ważne ważny dzień Rozwiń » dla realizacji jeśli wszy wczoraj tego swojego pakietu zielonych regulacji, ale ten najbardziej chyba symptomatyczny symboliczne głosowanie to jest głosowanie za propozycją komisji europejskiej, aby zakończyć reż sprzedaży samochodów spalinowych w Europie w roku 10002035 tak, żeby ostatni samochód nowy samochód spalinowy został sprzedany najdalej 2035 roku z tego co tak, bo najbardziej symboliczny, gdy głosowanie, które będziemy mieli już w najbliższą środę tak z tego co czytam w tym pakiecie, nad którym pracuje parlament europejski zdaje się, że będą bardziej ambitne rozwiązanie niż te, które w tym pakiecie fit for FIFA proponuje komisja europejska to pytanie czy ten głos ze strony parlamentu europejskiego przez komisję europejską będzie wysłuchany, bo takiego obowiązku nie ma pytanie czy pańskim zdaniem ten plan powinien być bardziej ambitne niż to co proponuje komisja europejska i myślę, że powinien być bardziej ambitne niż proponuje była propozycja komisji europejskiej 14lipca zeszłego roku, bo i 3 też powiem od od lutego od końca lutego tego roku mamy do czynienia z wojną Ukrainie i całym procesem weryfikacji europejskiej w tym polskiej gospodarki i odchodzeniem od paliw kopalnych, które importujemy z Rosji w związku z tym ten ten pakiet, który komisja przedstawiła w w prawie rok temu z powodów innych jest przyspieszone, żeby uniezależnić się od importu paliw kopalnych ropy gazu i węgla wzrośnie i w związku z tym z 1 strony musimy realizować cele klimatyczne i to był powód tego tego tego dużego pakietu prezentowanego w zeszłym roku w lipcu na Ady jednocześnie mamy kolejne pakiety sankcyjne nakładane na Rosję które, które będą mogły być realizowane no w zasadzie w dużej mierze w związku z przyspieszeniem Zielonej rewolucji i odnawia inni szybszym szybsza implementacja zielonych czy odnawialnych źródeł źródeł energii pan powiedział, że to jest w tym sensie to jest zupełnie naturalny, a jeszcze chcę przypomnieć, że w zeszłym tygodniu rada, czyli premierzy europejscy zdecydowali on o o szóstym pakiecie sankcji o tym, że nakładamy embarga na kort rok ropy naftowej federacji rosyjskiej produktów ropopochodnych, a więc wydaje mi się, że też akcje naturalny jest, że parlament powinien zagłosować za zakończenie Mery silnika spalinowego w Europie z perspektywy 2035 i właśnie to przy tym, że zatrzymamy, bo powiedział, że to był taki symboliczny moment, gdyby była taka popłynęła z Brukseli parlamentu europejskiego taka deklaracja polityczna, że ten ostatni samochód spalinowy Unii Europejskiej powinien być sprzedany w 2035 roku pytanie jak pan przekonał nasze słuchaczki słuchaczy, że to jest możliwe do wykonania przykład w Polsce, gdzie rośnie zainteresowanie tymi niskoemisyjnym samochodami, ale wciąż np. dużą barierą jest cena takiego pojazdu ja myślę, że to po pierwsze trzeba podkreślić, że to bywa już propozycję komisji w zeszłym roku widoczny jest nic jakoś nadzwyczajnie nowego, który co pojawiło się w ciągu ostatnich dni czy czy czy tygodnie to po pierwsze po drugie możemy w perspektywie lat 12 dzisiaj, a nie nie czymś się co będzie realizowane od za chwilę to drugie zdanie trzecie zdanie, że statystycznie nowe samochody nowe fabryki samochody w Polsce w Europie tu zasady raczej kupują firmy klienci indywidualni kupują co do zasady samochody dwu Candy jeśli chodzi o nowe Otóż bardzo często dwu trzyletnie samochody używany właśnie poleasingowe czy czy takie, które były wcześniej używane przez firmy jest, toteż trzeba to też trzeba mieć na uwadze ale, żeby służyć obrazem to chce przypomnieć, że w 2007 roku firma apel wprowadziła pierwszego i Pszona, który stworzył całą nową sieć gospodarki oparty o smartfony prawda to 15 lat temu dwudziesty 3005. roku to już 12 tu dzisiaj, czyli to jest w perspektywie rozwoju technologii to jest to to jest zadanie wykonalne po prostu absolutnie wykonalne i nie mówimy o wszystkich samochodach tylko tych nowych, żeby nie wprowadzać więcej na rynek Arteta dwudziestego 3005. roku jest po prostu w taką datą, która jest ostatnią możliwą, jeżeli w 2050 roku chce osiągnąć neutralność klimatyczną w Europie w związku z tym doprowadzić do prawie całkowitej redukcji emisji z sektora transportu drogowego to wtedy dlatego ta data jest akurat dwudziestego 3005. roku zaproponowane przez komisję w z 1 strony słyszymy, że do tej przesiadki z samochodów spalinowych na samochody elektryczne będzie nas przekonywać komisja europejska w ramach tego pakietu fit for Fish Five, ale wiemy też do tego mają nas przekonywać polskie władze w ramach tego co zapisano w krajowym planie odbudowy mianowicie zapisano tam kamienie milowe reformy, które sprowadzają się do tego, że Polska Polski rząd powinien kupować wprowadzić z 1 strony opłatę rejestracyjną z drugiej strony podatek od posiadania od spalinowych to pytanie do pana te kwestie i w ogóle krajowy plan odbudowy, bo przecież nie znaliśmy ostatecznej wersji tego dokumentu, bo się zmieniał w trakcie tych negocjacji pomiędzy Warszawą Brukselą pytanie czy z punktu tych celów które, które powinniśmy sobie stawiać jeśli chodzi o ochronę klimatu czy ta ostateczna wersja dokumentu tego krajowego planu odbudowy się panu podoba ja muszę powiedzieć, że nie czytałem jeszcze ostatecznej wersji krajowego planu odbudowy czytałem opinię komisji europejskiej czytałem zestaw kamieni milowych, które są uzgodnione, ale nie znam dokumentu, który jest krajowy plan odbudowy nie jestem przekonany, że już publicznie dostępny ten ostatecznie wynegocjowanej wydaje mi się tu bardzo ciekawe, że jeszcze właśnie innym nie jest jakoś publicznie dostępne są utrzymujące się co wiemy czy ta opłata rejestracyjna podatek od rządowych taki impuls do przekonania nas do tej przesiadki, że to były działania skuteczne ja myślę, że tam jeszcze trzeba wspomnieć, że tam co jeszcze inne elementy, które zostały uzgodnione między rządem mam, a komisją mianowicie wprowadzenie stref czystego transportu miast też, w których przekroczone są standard misji trwa dwutlenku azotu, czyli tego tego zanieczyszczenia właśnie pochodzącego z transportu i myślę, że w ogóle kwestia opodatkowania transportu wymaga gruntownego przemyślenia i to, że im, żeby nakładać dodatkowe obciążenia na te najbardziej zanieczyszczających samochody wydaje się, że pewnie, że pewnie naturalne myślę też, że jakąś refleksją czy objąć to w jaki sposób zapewnić dochody budżetu państwa w sytuacji, w której transport będzie zeroemisyjnej i wyparują z budżetu państwa dochody, które są związane ze sprzedażą ropy, bo trzeba powiedzieć, że połowa ceny ropy benzyny na stacji benzynowej to jest to jest dochód dochód państwa, więc co zrobić z systemem dochodów państwa w sytuacji, w której w, której przestaniemy kupować ropy na stacjach benzynowych i benzyny to na pewno taką refleksję pod powinniśmy zacząć podejmować, ale one nie tylko w Polsce będzie istotne bo, bo to jest specyfika w większości krajów europejskich to proponuję, żebyśmy na koniec naszej rozmowy trochę powrócili do początku naszego spotkania, bo mówiliśmy o tym, że głosowanie przed nami w parlamencie europejskim nad bardziej ambitnymi celami klimatycznymi z tego co zrozumiałem pańskim zdaniem te bardziej ambitne cele klimatyczne to jest coś do czego powinniśmy przywiązywać większą uwagę mając do głowy to co dzieje się w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę w związku z tym, że dobity widzimy też naszych kieszeniach w portfelach, jaki wpływ ma to uzależnienie od od paliw kopalnych np. pozyskiwanej z Rosji ropy naftowej czy pozyskiwanego gazu teraz pytanie do pana czy także to co dzieje się z cenami węgla w Polsce z perspektywy tych osób, które ogrzewają węglem swoje domy czy czy to właśnie także powinno być jednym z takich impulsów przekonujących nas do przejścia w tę stronę, bo można założyć że, gdybyśmy więcej zainwestowali w poprzednich latach i w tzw. efektywność energetyczną i odnawialne źródła energii to dzisiaj te wysokie ceny węgla nie byłyby dla nas zmartwieniem, bo byśmy tego węgla po prostu odeszli uważam, że Zielona transformacja jest najlepszą szczepionką na kryzys który, który mamy dzisiaj innych zarówno kryzys klimatyczny, jaki kryzys wywołany wojną Ukrainy i my potrzebujemy tej Zielonej szczepionki i chwyt i to co mnie to co mnie dziwi to, że nie mamy propozycji ze strony rządu w jaki sposób ma się rozwijać fotowoltaikę w dalszym ciągu w jaki sposób przez Miedź produkcja wiatru na lądzie mamy dalej zakaz tej budowy budowy mocy wiatrowych na lodzie pomimo tego, że on jest wymieniony, że imienia nazwiska w krajowym planie odbudowy Pete konie sławne rzesza 10 rzeczy z tym wydaje się, że to, czego brakuje dzisiaj to jest takiej takiej refleksji no dobrze mamy taką sytuację w na rynku energii w Europie, jaką mamy będziemy odchodzić od importu paliw kopalnych wzrośnie to w jaki sposób możemy przyspieszyć to zielono rewolucję nie widzę takiej refleksji dym, a propos po stronie po stronie władz tego tego naprawdę brakuje żon rewolucja też plan rozpisany powinien być rozpisany na lata to jeszcze na moment krótko zatrzymał się przy tym węglu i jego cenach, bo to jest poważny problem dla wielu gospodarstw domowych czy pan jako były minister środowiska nie wiem czy doradzał pan rządowi czy coś w tej trudnej sytuacji można zrobić na razie jedyna zapowiedź oficjalna ze strony rządu jest taka, że będzie można zbierać chrust w lesie ale, ale konkretnie propozycje wsparcia dla takich gospodarstw domowych ciągle nie znamy słyszymy, że w grę raczej nie będzie wchodziła taka odgórna regulacja ceny węgla być może pojawią się jakieś dopłaty, ale to wszystko cały czas pozostaje w sferze domysłów, bo na razie mamy tylko ogólną zapowiedź taka pomoc będzie na czym pańskim zdaniem taka pomoc mogłoby polegać po pierwsze, powinniśmy też to wiedzieć, że dany źródła energii po pierwsze, powinniśmy pomagać czy remont montować pompy ciepła i być może ze 100%ową dopłatą dla gospodarstw domowych o mniejszych czy zniżki do dochodów to jest jedyne systemowe rozwiązanie bo i tak inaczej się i import tej węgla z tego innego kierunku na nie załatwi nie załatwi odpowiedź NATO, dlatego że wszyscy, a wszystkie kraje europejskie będą kierować się do tych samych odbiorców do tej samej Arabii Saudyjskiej do tego samego Teheranu tutejszą Kolumbii, a więc ceny będą na pewno bardzo wysokie, o czym mówił Marcin Korolec były minister środowiska dziś dyrektor Instytutu Zielonej gospodarki bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, to było popołudnie Radia TOK FM program przygotował Michał Tomasik realizował Szymon waluta za chwilę w radiu TOK FM informację to o godzinie trzynastej, a po nich na audycję połączenie zaprosi państwa Jakub Janiszewski Tomasz Setta dobrego dnia państwo życzyli do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA