REKLAMA

"Boję się o efekty tego eksperymentu". PE poprze zakaz produkcji aut spalinowych do 2035r.?

Światopodgląd
Data emisji:
2022-06-07 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
KO świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszamy na świat podgląd, który zaczniemy od prac Unii Europejskiej konkretnie parlamentu europejskiego chwilę temu słyszeliście państwo w serwisie informacyjnym o tym, że parlament może zaraz dzisiaj jutro zatwierdzić nowe przepisy klimatyczne w Polsce głośno jest przede wszystkim na zakazie sprzedaży nowych aut samochodów spalinowych od 3005. roku i za chwilę właśnie o tym, ale zaczyna małych rzeczy, które Rozwiń » cieszą, ponieważ parlament europejski jego negocjatorzy i negocjatorzy rady w końcu się proszę państwa porozumieli no i ma być 1 uniwersalna ładowarka USB typu c od jesieni 2024 roku, więc jakiś powiedzmy 2,5 roku do wszystkich małych średnich urządzeń telefonów komórkowych tabletów aparatów fotograficznych fotograficznych dobrze mówi 1 ładowarka proszę państwa szacunki są takie, że dzięki temu zaoszczędzą Europejczycy 250 000 000EUR nas ciągłe zakupy tych ładowarek nowych kolejnych i szacuje się również, że wyrzucane i nieużywane ładowarki to jest około 11 000 ton odpadów rocznie na wszystko wskazuje wiele wskazuje na to, że te nowe przepisy są już na proste jeszcze 2,5 roku i typu c USB ma być tą 1 uniwersalną ładowarkę, a teraz przechodzimy do elektromobilności tzw. czyli samochodów elektrycznych połączyliśmy się z dr Michałem Wolańskim dzień dobrem dzień dobry państwo, które Wolański związane ze szkołą główną handlową w Warszawie z tamtejszym Instytutem infrastruktury transportu i mobilności w SGH właśnie na jak mówię szczególnie w tym głosowaniu nad fit for jeszcze Five w Polsce w ostatnich godzinach emocje dotyczą właśnie tego, że do 3005. roku czy od 3005. roku już tylko auta bezemisyjne mają być dopuszczane na rynek taki jest plan w projekcie, na którym będzie głosował jutro parlament europejski jest też plan odchodzenia to znaczy już 2005. roku, a więc za 3 lata producenci mają zredukować emisję 20% i tak dojść do 3005. roku, czyli za 13 lat mają być wprowadzone na rynek już tylko samochody bez emisyjny co pan na to co moim zdaniem to doprowadzi przede wszystkim do tego, że samochód nowy fabrycznie będzie dostępny tylko dla nielicznych z 2 względów po pierwsze, dlatego, że samochody elektryczne są droższe i prawdopodobnie będą trojga proc to analiza, że za 23 lata ceny mają się zrównać taka nadzieja jest od dawna ceny miały maleć natomiast później okazuje się, że technologie tanieją z drugiej strony baterię wymagają metali rzadkich, których jest mało, które nagle nie drożeją, ale jeszcze drugi argument, który jest równie ważne to jest to, że dla wielu osób samochód elektryczny nie będzie dostępny z tego względu, że nie będą mieli gdzie ładować, bo jeżeli mieszkają w bloku nie mają stałego miejsca parkingowego NATO nie będzie także wszędzie przy ulicy będą co 10m czy 5m ładowarki, żeby każdy samochód ładować z tego względu mam wrażenie, że nie jest rozwiązanie optymalne również nie jest optymalne ekonomicznie z tego względu, że wielkość emisji z pojazdów spalinowych nie jest duża i te pojazdy, które są użytkowane rzadko one mogą po prostu na siebie nie zarobić nie zwrócić, a z drugiej strony musi mieć świadomość, że my cały czas żyjemy w kraju, który w ogóle nie ma zachęt do tego, żeby wycofywać z eksploatacji pojazdy najbardziej dymiące mamy setki tysięcy decyzji bez filtrów cząstek, ale weźmy różnie przecież do trzydziestego piąte, a one powinny znikać jeszcze szybciej nowość na razie nic nie dzieje i na razie jeszcze nic się nie dzieje, żeby to robić moim zdaniem powinniśmy iść w stronę po pierwsze, wycofywania jak najszybszego tych pojazdów najstarszych, zwłaszcza PiS, bo różnica emisyjności starego diesla starej benzyny jest ogromna tak naprawdę wyjdzie to bardzo mały procent samochodów i liczyliśmy kiedyś bardzo mały procent samochodów powoduje większość zanieczyszczeń to są np. stary diesel użytkowany bardzo intensywnie na taksówkach czy na bardzo intensywnych dojazdach do pracy to jest do wyeliminowania to jest taki bardzo szybki bardzo szybki sposób, żeby emisyjność ograniczyć natomiast z drugiej strony oczywiście jeszcze w Polsce cały czas mamy nie ruszone system badań technicznych samochody przecież przechodzą badania techniczne niesprawnej to jest taka umowa politycy nie chcą tego ruszać, bo naraziliby się wyborcom, jakby nic się nie dzieje uważam, że dużo lepszym rozwiązaniem byłyby np. opłaty za wjazd do centrów miast bardzo silnie uzależnione od emisyjności rozwiąże to mamy kampera coś tam wymusi może niedokładnie tak, ale ma być ograniczony ruch lokalny plan wszystko, nawet jeżeli zauważę coś tam będzie jakoś to będzie może tu będzie natomiast zakaz produkcji samochodów spalinowych oni bardzo sztywny jasny jednoznaczny może z nami pan, że inaczej się nie daje już zaczynam będziemy rozmawiać o kilkanaście minut Ts Alicja Messerschmidt przewodniczącą związku zawodowego w ze paku o sprawiedliwej transformacji czy dużo obietnic na razie nie ma zaczynam się zastanowić czy jedyny sposób na transformację klimatyczną energetyczną w tym tonie nie wiem no właśnie na nie umiemy inaczej mamy tylko przez zakazy to znaczy ja powiem tak w ogóle to trzeba powiedzieć, że elektryfikacja transportu to jest najprostszy z tak element transformacji energetycznej transportu, która jest konieczna, ale też najmniej efektywny, bo generalnie rzecz biorąc to co mogliśmy zrobić w transporcie jest po pierwsze, redukcja zapotrzebowania na transport planowanie, jeżeli indywidualna raz policja wie pan źle, a może w nim muszelki wszelki druga rzecz to jest zmiana środków transportu z transportu indywidualnego na zbiorowy i dopiero trzecia rzecz to jest elektryfikacja i polityce się rzucają na elektryfikację wobec kraju korporacje za tym lobbują, bo rację też mają tylko część naszej odradzają tak dla polityków jest to łatwe natomiast trzeba też powiedzieć, że np. jeżeli sobie porównamy samochód elektryczny versus autobus z silnikiem diesla to i tak wychodzi, że i emisyjność ich zużycie energii, bo to też jest bardzo ważne wobec przecież odchodzenia od rosyjskich surowców energetycznych musimy zmniejszać zużycie energii to jest dużo lepsze w przypadku autobusu nawet spalinowego, a także tutaj też zmiana transportu, ale wręcz może to wymusi jednak to, żeby w końcu, że na poważnie rząd ten czy drugi wziął się za transport publiczny w Polsce to znaczy za jego ceny zarządzanie nim na dostępność przede wszystkim poza dużymi miastami i dziękuję jestem przekonany mam wrażenie to skończy się tym, że po prostu samochody używane zdrożeją starszy samochód są już teraz samochody spalinowe stary drożeją i będą drożały jeszcze bardziej i wyjdzie, że dziesięcioletni samochód spalinowy zacznie być dobrem luksusowym ludzie się wiek tak naprawdę średnich samochodów w Polsce zamiast maleć może rosnąć ja się efekty tego eksperymentu boje uważam, że dużo lepsze od zakazów nakazów byłyby równie radykalne narzędzia opłatą owe ile świat opłaty za wjazd do miasta tak mówimy, że mam samochód elektryczny płacimy mniej, ale też płacimy, bo nie uważam, że korzystanie z przestrzeni miejskiej powinny być bezpłatne, jeżeli mamy spalinowy płacimy więcej po prostu, jeżeli używamy samochodu bardzo często zupełnie nam się nie opłaca jeździć spalinowym nadzieję, że pana Branko uwagę na to, że tutaj znów, jakby w duchu tego techno optymizmu transformacja polega na tym, że pojawi się cudowne samochody elektryczne będzie można dalej jeździć indywidualnie ile chce zamiast jednak skupić się na tym jak ograniczyć ruch takiego pojedynczego samochodu jak eliminować z ruchu te pojazdy, które naprawdę dużo kopcą, a nie te, które sobie jeżdżą 2× w tygodniu i by może trochę kopcą, ale tak naprawdę kasowanie wymienianie na nowy będzie dużo mniej ekologiczne, bo wyprodukowanie nowego samochodu to też jest określona obciążenie dla środowiska no dobrze, ale teraz biorąc pod uwagę realia wszystkie polityczne to znaczy wewnątrz tutaj w Polsce i unijne czy jest tym czy tak czy rzeczywiście alternatywa to znaczy, gdyby teraz był pan europosłem i miał głosować jutro, gdy w parlamencie europejskim to zagłosowałby pan przeciw tak zagłosowałbym przeciw ani dałby pan, że skończy się na tym, że nic nie będzie tak nie, że nie będzie po prostu żadnej transformacji nie będziemy nie będzie redukcji diesli i spalinowych skończyć na tym, że nie będzie no właśnie, że zostaną źle i spalinowe na ulicach nie to jest stawianie sprawy bardzo także albo to albo nic innego nie uważam, że można dyskutować można szukać rozwiązań dużo bardziej optymalnych można chociażby mocna teoria rzeczywistości jak pan patrzy jak wygląda transformacja można także w rzeczywistości jak patrzę w górę transformacja to przede wszystkim boję się tego, jaki mamy miks energetyczny i kiedy rzeczywiście te pojazdy energii elektrycznej u nas będą zasilane zieloną energią, bo jak na razie to są pojazdy na prąd zwęgla tak to jest his marchewkę dosyć rzeczywiście kluczowy, ale rozumiemy się argumentuje się sprawdza w Polsce się nie sprawdza w Austrii czy we Francji prawda tutaj tam szanse są większe no i też całe zielone ładną rozumiem, że instytucje unijne to państwo bardziej zaangażowane cisną na każdym froncie również energetycznym tak tutaj też powiedzieć do przemiany będą zachodziły chyba zobaczymy co ta wojna zmieni, czyli nie wiemy no jestem przerażony, że od 15 lat ponad 15 lat bycia w unii europejskiej i modernizujemy nasz transport publiczny, a nie rozbudowujemy go boimy się podwyższać opłaty parkingowe, a równocześnie i tutaj w przypadku pojazdów elektrycznych chcemy być tacy mega mega radykalni z drugiej strony możemy taki podział doprowadzić do tego, że nowy samochód stanie się po prostu dobrem luksusowym i zamiast średni wiek pojazdów w Polsce wynosi 15 lat zacznie wynosić 2025, bo Flota spalinowa będzie nam się też stwarzała natomiast nie każdy mieszka w domku jednorodzinnym, gdzie rzeczywiście można sobie postawić panele fotowoltaiczne można mieć wtedy własny zielony prąd ładowania samochodu samochód elektrycznością zupę natomiast dla mieszkańca bloków na osiedlach czy Warszawy Poznania czy Suwałk czy innych miast to ładowanie własne miejsce parkingowe jest czymś jest marzeniem, jeżeli mieszkamy w nowszym domu z wybudowaniem ładowarki do pojazdu elektrycznego w hali garażowej też bardzo trudne wiem, bo sam przez to przechodziłem dlatego mówię taki obowiązek bez bez innych łatwiej bez innych pomysłów wydaje się trochę takim pójściem po najmniejszej minimum oczywiście chęć bardzo dziękuję za rozmowę dr Michał Wolański ze szkoły głównej handlowej w Warszawie był państwa gościem czas bardzo dziękuję za rozmowę informację tak świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA