przy mikrofonie Kamil Wróblewski zapraszam państwa do wysłuchania audycji między słowami w radiu TOK FM przez najbliższych kilkadziesiąt minut będę rozmawiał z Mikołajem Ziółkowskim Witaj dobry wieczór Mikołajem Ziółkowskim, czyli szefem alter artu i prezesem stowarzyszenia organizatorów imprez artystycznych rozrywkowych artystycznych i rozrywkę artystycznych rozrywkowych spotykamy się w moim zdaniem bardzo kluczowym momencie, gdyż rozmawialiśmy na początku roku zachęcam
Rozwiń »
państwa do wysłuchania rozmowy z naszej rozmowy w podcastach Radia TOK FM, kiedy rozmawialiśmy o sytuacji branży rozrywkowej branży eventowej w jakim jest w stanie w jakim chaosie wtedy też byliśmy w jakiej sytuacji są ludzie, którzy pracowali właśnie albo pracują w tej branży rudym w razie zmieni, bo mówiłeś o tym, że po prostu sporo osób się przebranżowić błąd wyjechało zmieniło zawód i myślę jednak, że jesteśmy teraz jeszcze przecież po Orange Warsaw Festival, czyli takim powiedzmy pierwszym dużym muzycznym festiwalu, który odbył się na powiedzmy przed pandemicznych warunkach jesteśmy też przed kolejnym festiwalem, czyli przed przed Chopinem, który będzie na pociąg pod koniec czerwca na początku lipca 29czerwca i myślę, że jest tutaj bardzo dużą do porozmawiania, bo kilka miesięcy temu rozmawialiśmy również o emocjach wydaje mi się warto jeszcze zaraz okaże dzisiaj te emocje są też są też inne, ale zacznę mimo wszystko od troszeczkę jeszcze innego spojrzenia bo, przygotowując się do naszego dzisiejszego spotkania przyp zaczęły przypominać, kiedy ja w ogóle pierwszy w Operze, który był pierwszym takim dużym masowym festiwalem, na którym myślę byłem to był PNR z 2005 roku, kiedy dograł do strajku jeśli w ogóle od o festiwalu dowiedziałem od naszej redakcyjnej koleżanki Agnieszki Lichnerowicz z liderami powiedziała wierzę ONR-U tworzyłem w 2 strony będą w Polsce mają państwo próbuje wtedy bardzo lubiłem i okazało się, że nie będzie Wit koncert tylko do stref do końca Festival i dzisiaj trafiło do mnie, że duży 17 lat wieś i jak patrzy na to teraz nawet dzisiaj ile się wydarzyło w ogóle w ciągu tych 17 lat jak odległe mi się to w ogóle teraz wydaje wieś Otóż jest brak pokolenie w sumie nawet więcej, bo to już jest po prostu, a no a, a dokładnie to jest 20 lat, dlatego że pierwsza edycja pan odbyła się w 2002 roku, żeby było ciekawiej właściwie w takich samych datach, bo tak to następuje w kalendarzu w związku z tym mamy taką mamy taką fajną historię na ten z 1 strony powrót z drugiej strony na dwudziestolecie, ponieważ Kamil Brothers, którzy występują 2lipca 2022 roku na tegorocznej edycji NRA wystąpili na pierwszej edycji dokładnie drugiego 22lipca 2002 roku 2 Warszawa temu w Warszawie to była pierwsza edycja, która odbyła się w Warszawie 20 lat minęło ja to doskonale wiemy doskonale czuje doskonale widzę, ale to jest jakby też osobny wątek udał się rozmowa pewne, że jak zmieniają zmieniły się pokolenie jak zmieniają się pokolenie jak zmieniła się muzyka jak zmienia się muzyka jak następuje właściwie od kilku lat, ale w tym roku jeszcze bardziej może to jest pogłębione po pandemii pewien dyskurs pokoleniowy pomiędzy tym co jest muzyką teraz co było muzyką kiedyś no to jest bardzo ciekawy wątek, ale Jeż pojąć, o co chodzi ciekaw jestem też po prostu tego jak ty na to, iż pacierz, jakim jak wspomina nawet początki tego tego NRA 20 lat okrągła liczba z punktu widzenia siebie jako Mikołaja Ziółkowskiego, który myślę, że miał też w zajawkę kursu na zrobienie czegoś na to jak ty tę imprezę i też kolejny takie wydarzenia też po prostu przeżywałem i no wiesz też mimo wszystko na przestrzeni tych 20 lat myślę też, że zmieniło się dużo w kontekście organizacji tego tego wszystkiego jednak uwierzyć, że to nie czekali także te Fed czy tylko nie wiem czy uda przewiduje audycji połączyć te 2 wątki prawda bardzo, bo to jest jakby historia pewnej jest tak rozległa tak rozbudowana na wielu poziomach, że moglibyśmy o tym rozmawiać myślę godzinami i zależnie od tego gdzie spojrzeć, gdzie zajrzeć takie czyny będą to 2002 rok właściwie od tego zaczęła się historia takich nowoczesnych festiwali muzycznych w tym sensie, że mieliśmy swoją tradycję taką postkomunistyczną festiwali na różnych poziomach prawda, ale nie mieliśmy takiej klasycznej tradycji sam festiwal, a która miała ani wyjścia z po prostu jakiś reglamentowany historii muzycznej związanej z poprzednim systemem ani nie była pewnym innym kanałem jak np. Jarocin od zupełnie inna tradycja ona jakby baza koncepcja sposób funkcjonowania i i jakby rzeczywistość polityczna absolutnie budowała tę historię, która jest bardzo fajna, ale które są zupełnie inną tego co się działo na na świecie co się działo w Europie zachodniej udział stany Zjednoczonych, więc my odbudowaliśmy czy budowaliśmy od zera ten link to połączenie pomiędzy taką klasyczną tradycją letnich festiwali europejskich, czyli powiedzmy demokratycznych festiwali i wcześniej takiego wydarzenia de facto nie było i to był początek tej historii potem powstawały kolejne teraz mamy świetny rynek festiwalowy natomiast Steven no oczywiście nie możemy abstrahować od tego, że ja wtedy miałem 25 lat, a teraz mamy trochę więcej wiadomo nowa 20 lat więcej i jakby natomiast pomysły idee emocje chęć budowania nie zmieniły się tak bardzo to znaczy w tej branży jest przede wszystkim z pasji z pasji budowania dzielenia się emocjami jeśli, jeżeli się nie ma tej pasji to można popracować rok 234 i odchodzi dlatego, że to jest na tyle wymagające emocjonalnie przedsięwzięcie, ale też po prostu fizycznie psychicznie stres z tym związany jeszcze się buduje największe wydarzenia, gdzie cały czas właściwie zarządzać kryzysem, bo taka struktura rzeczy prawda, bo coś wydarza czy to pogoda czy to lot czy to artysta czy to produkcja techno właściwie bez przerwy nawet jak się jest najlepiej jak jest tylko możliwe przygotowanym torze to czynniki zewnętrzne powodują, że na bieżąco trzeba zmieniać trzeba modyfikować zawsze się zdarzy zawsze jeśli musi być przygotowany na to, że zarządzać tak naprawdę permanentnie sytuację, gdzie pomimo twoich największego doświadczenia najlepszych możliwości najlepszych ludzi, ale i tak nie jest także zbudowały stoi moim i po prostu uzupełniać pewnymi meblami tylko zbudowały, a teraz czeka co się wydarzy, bo albo nie będzie działało albo tutaj piorun trafi samolot, którym leci artysta albo nagle zmienia się komunikacja albo dojść do wyparcia wie np. komunikacyjnego na drodze i dziesiątki tysięcy ludzi nie mogą dojechać, jakby permanentnie oczywiście przygotowujesz scenariusze musisz być musi być gotowy na na szybkie reagowanie, ale też nie jest w stanie dać możesz biurze są już sobie rozpisać, ale tylko czekać co się wydarzy jak zareagować i i to jest tak, bo myślę, że przejdziemy właśnie do tego co się dzieje w tej chwili teraz ten powrót po pandemii jest właśnie takim stanem w sensie emocji trochę takim jak z reguły było po prostu samo wydarzenie, że dużo rzeczy się działo niespodziewanych, a albo zaraz przed albo zaraz po natomiast teraz tak właściwie wyglądają całe miesiące, bo ta odbudowa podobnie jak w niektórych innych obszarach Alta odbudowa jest myślę też na ze względu na czynniki inne, których są pewnie powiemy jest dużo dużo trudniejsza mówi w sensie takim pracy, którą trzeba wykonać i rzeczy, które trzeba zrobić niższe de facto nawet spodziewaliśmy to znaczy grzewcza powtarzam to rzecz, którą się wykonywało przez 3 godziny albo przez 1 dzień teraz z powodu obiektywnych czynników trzeba np. wykonywać 34 dni jest nakłady są dużo większy teraz wracając do dotychczas mocno sprzed 20 lat pewny to ja mam takie poczucie właściwie się patrzy 20 lat sporo dużo się zmieniło w Polsce w tym czasie przypominam, że mieliśmy do Unii nie byliśmy wtedy Unii Europejskiej np. natomiast no no radość wielka, bo staliśmy się dobrym europejskim muzycznymi festiwalowym rynkiem, który z małego de facto wydarzenia stał się takim bodźcem do do rozwoju dla wielu innych, bo potem przychodziły kolejne świetne świetne imprezy, ale też co jest chyba dla mnie niezwykle fascynujące, ale może nie fascynujące tylko satysfakcjonujące nawet może trzeba połączyć te 2 słowa to jest to, że po 20 latach tegoroczna edycja będzie edycją jedną z rekordowych, jeżeli nie rekordową pod względem na wielu poziomach przede wszystkim ilości uczestników, ale także, że mam takie głębokie poczucie, że udało nam się uzyskać to co jest bardzo trudne dla wydarzeń, które trwają tyle lat, czyli bycie nieustannie niezwykle ważnym wielu obszarach najważniejszym ciekawym wydarzeniem kulturalno rozrywkową społeczną i można mnożyć różne inne czynniki dla kolejnych pokoleń, bo jeżeli patrzy nas oczywiście to nie jest przypadek, gdy patrzy na strukturę demograficzną nadchodzącej edycji to osoby, które urodziły się np. 23 lata po pierwszej edycji teraz przyjeżdżają np. na pierwszą w bardzo chcą przyjechać jest dla nich niezwykłe wydarzenie, więc jeżeli pomyślimy w takich kategoriach, że udało się zbudować wydarzenie muzyczne, które jest bardzo ważna często najważniejszym wydarzeniem muzycznym roku dla tych, którzy się jeszcze nie urodzili jak była pierwsza edycja, czyli udało się utrzymać ten Puls udało się zrozumieć co się dzieje w danym miejscu i udało się utrzymać tę naturalną atrakcyjność komunikację bycia razem i bycia dla no chyba to jest najbardziej fascynujące, bo jest taka teoria festiwalowa, że pierwsze lata z reguły są wbrew pozorom łatwiejsze, dlatego że jest efekt nowości może nie sam początek, ale potem trwa ten efekt nowości wszyscy lubimy nowości natomiast jak się uzyskuje efekt nowości po 20 latach to znaczy, że coś działa dobrze oczywiście myślę też, że sam akurat o energii by stał się też taką również parkom to był pierwszy festiwal muzyczny taką skalę i on rzeczywiście też przetrwał natomiast widzę jak się również zmienia tak jak powiedziałem przed chwilą o, a od od tych o tych 20 latach np. to ja tak sobie myślę nawet, że to są ludzie, którzy być może z tak teraz tak być teatr abstrakcyjny też trochę myśli zostali rodzicami być może od już w lada dzień będą też dziadkami wieś na ten festiwal IT czy rzeczywiście też może bierzecie pod uwagę takiej strefy jest taki trochę może Boże nie aż tak bardzo regionalnej, ale jednak wieczna takiej wy bardziej też móc pokoleniowej czy celem festiwalu jest to, żeby łączyć to się udaje tylko musimy pamiętać o 1 rzeczy, która jest kluczowa, bo ja obserwuje dosyć dużym zaciekawieniem trwający od jakiegoś czasu ale, ale funkcjonujące może nawet w tym roku najbardziej konflikt pokoleń, a który jest jak się go obserwuje się o tym myśli czyta rozmawia to jest to dla mnie poza wszystkimi aspektami prostu niezwykle fascynujący każde pokolenie ma cechy ma swoje prawa swoją muzykę swoją rzeczywistość musimy pamiętać, że tego typu wydarzenia, czyli duże wydarzenia, bo Opera jest największym tego typu wydarzeniem w tym roku pewnie będzie 140150 000 unikalnych użytkowników, czyli takich osób, które faktycznie tam przyjadą nie dodawanie 1 dnia 4 go po prostu osób unikalnych tak to myślę dobra kategoria tak to czy przynajmniej pojawił na 1 dzień to jest gigantyczna skala oczy to jest nieporównywalne do czegokolwiek i teraz musimy pamiętać, że jakby ideą open era jest też to, że tylko PNR może sobie na to pozwolić w takim też sensie, że może budować tak dużo scen muzycznych, że może prezentować od malutkich zjawisk alternatywne po największe gwiazdy światowe, żeby móc robić szczególnie to drugie musi być duży, bo nie da się prezentować największych światowych w Rosji nie ma najwyższych na świecie budżetów i ONR taki jest po prostu może sobie NATO i chce sobie pozwolić jest duży teren pili wodę, ale też przede wszystkim taką koncepcję filozofię, że da się połączyć pewną unikalność przeżyć z ze skalą, bo musi być ta skala, jeżeli chcemy mieć tak taki program taki klejnot i teraz najważniejszą rzeczą jest to też dla zrozumienia pewnych procesów, że szczególnie w przypadku niszowych festiwali na 1015 fantastyczne, które wszystko ma swoje miejsce tylko festiwali, które są naprawdę duże mają skalę podstawą publiczności są ludzie młodzi są ludzie, którzy mają 1618 do 29 lat tak po prostu je taka jest natura rzeczy jest to, chyba że tę parokrotnie mówiliśmy, ale jest dużo prawdy to jest trochę to są badania z drugiej strony trochę anegdota, że ludzie przestają słuchać nowej muzyki mniej więcej pod koniec tam 2007. 2008. roku życia o tym pomyśli to tak naprawdę ci, którzy dalej są zainteresowani oczywiście zależy od kraju od nakazów i zupełnie inna z wielką Brytanię z unijnej Polska zupełnie inne są Niemcy zupełnie na Francję są specyfiki, ale generalnie jest tak, że osób, które zostają mają 35 plus zostają i dalej się interesują muzyką i dalej szukają nowości dalej jest ich pasja to jest stosunkowo duży odsetek, dlatego że ludzie wraz z wiekiem np. bardziej zajmujące się dla nich okej czasami pojadą, ale bardziej zajmująco są dla nich wakacje z nas śródziemnomorskim kurorcie z dziećmi albo różnego rodzaju innego rozrywki to jest kwestia oceny czy nie ocenne tak po prostu jest czy pasję do muzyki nowej muzyki, bo to jest kluczowe nie do tego, że słuchamy nawet nowej Adele ale, ale jednak de facto wpisującej się pewną formułę muzyki, która jest oczywistym potem świetnym świetne kości, ale po prostu dla wszystkich czysta oczywistość tylko tylko tylko tylko jakby szukamy nowych trendów nowych emocji inaczej jak się zachowujemy pod sceną znaczy, jeżeli ktoś sobie przypomni jak się zachował podsuną jak miał 1822 lata i sobie przypomnieć zachowuje pod sceną jak ma 40 lat to z reguły są inne zachować potwierdza, więc jeśli się potwierdza to też czas zrozumieć to jest trochę apel rozmawiamy z okresem, bo nie dziwi, dlaczego wmawiamy akurat takim werdyktem, że miasto pozwolić nie dziwi, że jesteśmy młodzi to z reguły mówimy, a oni tego nie rozumieją tego potem jak jesteśmy starsi to mnie nie rozumiemy tego, że to są zupełnie inne emocje i mówimy tak kiedyś to było PNR kiedyś to była muzyka traci młodzi teraz co to obowiązek w ogóle kiedyś dokładnie grał na gitarze, a teraz wykrzykuje tylko do mikrofonu jest raperem ludzie kochani, a to się dzieje wśród osób, których nawet byśmy by tego dzisiaj nie spodziewali to znaczy ja to obserwuje z takim trochę śmiech trochę to jest niebywałe niż, że dla naprawdę zdecydowanej większości osób nie przychodzi do głowy, że świat jest inny, że świat jest gdzie indziej, że 607080% publiczności słucha innej muzyki niż my się wydaje, że jest dobrą muzyką i że to moja ocena jest niewłaściwa, że to moje zrozumienie współczesnego świata może jest błędne, bo jestem po prostu 20 lat starszy i te rzeczy się podobały 20 lat temu kiedyś to było PNR kiedyś to była muzyka, a teraz teraz to już nie ma muzyki od hip-hopu tak, bo hip-hop jest 9% muzyki w tej fali jest jak bardzo i opiekę absolutnie absolutnie dominuje najbardziej rozwojową muzyka najwięcej rzeczy ciekawych najwięcej zjawisk kulturowych dzieje się w hip-hopie ja albo to niemal otwarty w ogóle ja albo to rozumiemy ją też przede wszystkim mówią największych problemach, a albo to rozumie by i Boże Boże może się podobać muzyka wchodzimy, jakby inne obszary oczywiście, ale szanujmy oczywiście 2 strony to znaczy, że ja też widzę potrzebę, żeby młodzi ludzie wchodzący na rynek szanowali szanowali drugą stronę, która ma takie pojęcie muzycy albo takie doświadczenie szacunek przede wszystkim 2 stron tylko, że jeśli mam takie trochę poczucie, że ci młodzi natura rzeczy trochę jest taka, że ten szacunek czy w ogóle rozwój świata trochę polega na odrzuceniu szacunku do do tego co było, jakby próba napisania historii świata i w ogóle życia na nowo natomiast od tych, którzy mają 404530 dni to spodziewałbym się już tego doświadczenia, a nie opowiadać, kiedy zdobyło opery, bo głosy właściwie tylko Świerz tak jak wiesz ja mówię tylko po, a propos listu było PNR rok 202220 lat po festiwalu największa sprzedaż historii najwięcej ludzi pojawi się na na festiwalu, więc to nie jest tak, że to wy macie rację nieprawda dlatego, że to po prostu przestaliście być może słuchać współczesnej muzyki jak i jednocześnie to co się stara robić festiwal, że z 1 strony zaprosi na najważniejsze nowe zjawiska czy to by po popowe wielki jak była lipa czy playboy kart w kontekście hip-hopu czy small nowy projekt Radiohead czy Kiler, który ma chyba 20 lat dobrze pamiętam w tej chwili dokładnie te rzeczy da się połączyć kluczem jest szacunek do tego, że słuchamy różnej muzyki idziemy na inne sceny przeżywamy razem emocje, a nie opowiadanie, że ta muzyka była dobra ta była zła nie ONR z 1 strony musi czuć Puls świata czuć Puls miasta czy Puls muzyki z drugiej strony sam kreować pewne zjawiska, a trzeci ma tę głęboko możliwość, że może zaprosić właśnie to Majorka na tej samej na samym festiwalu, na którym na, którym gra my chociażby właśnie playboy CAR-T prawda czy czytuję, paląc czy ta różnorodność siłą dużego festiwalu ja też mówiąc o patrząc na te pierwsze edycje festiwalu i na ten ten festiwal nam np. z 2005 roku z 2 strajk czy ten pierwszy, który ja byłem to bitew nie chodziło o to, że wtedy to było tylko jest bardziej patrzy na to, że padł procesem bardzo sentymentalny z natury, więc ja ja nie nie powiedziałem, żeby wiedziały, że kiedyś to było tylko pokazuje pewne zjawisko bo jakby wyszliśmy od tego właśnie zaczęliśmy rozmawiać o dwudziestoleciu natomiast natomiast ja tu bardzo obserwuje też niezwykle ciekawe to znaczy nasz program dlatego taki festiwal ma siłę ma możliwość trwa, ponieważ nasz program musi pokazywać najważniejsze zjawiska muzyczne i to robi, jeżeli się okazuje, że nagle patrząc z perspektywy tego czasu, którym mówisz np. muzyka popowa jest w tej chwili zupełnie innym miejscu niż było 15 lat temu opieram o wzroście jest bardzo dobra on nastąpił totalny rozwój muzyki popowej poparte natywne pop-artu i to ona zaczęła zawładnęła główne sceny tych festiwali, które są tzw. festiwalami crossover, czyli że, że mają różny repertuar muzyczny myśli mamy, czyli metalowy festiwal jeśli mamy rockowy festiwal to generalnie tam są powtarzane samej mapy co 2 lata czy 3 lata z rzędu dokładnie te same zespoły one mają swoją publiczność siedzimy w samym towarzystwie wszyscy lubimy jest Super okej to jest taka forma natomiast przypadku takiego festiwalu jako NN, gdzie mamy właściwie pełen przegląd różnych nurtów muzycznych to my musimy dokładnie reagować na te zjawiska jednocześnie sami możemy pewne kreować swoją drogą, żeby powiedzieć o tym konflikcie pokoleń, który przecież był jest będzie część to ja sam zauważyłem, że zaczynam być po tej drugiej stronie po prostu gdzie oczywiście z 1 strony gdzieś też pewne zjawiska zachowania rozumiem, bo w ja też taki byłem po prostu, a z drugiej strony jest też coś takiego, że może jest w innej sytuacji bo by przez przez moją pracę ja akurat śledzę i muszę też śledzić co się obecnie dzieje i przez moją głowę przyrodą wzrostu tony giga godziny po prostu muzyki, ale też wiadomo, że jeśli mówimy o jakie gatunki, które są mniej albo bardziej popularne to się też wiąże z tym, że w tych gatunkach jeśli one są bardzo szerokie są rzeczy też po prostu lepszy gorszy tak ja akurat rzeczywiście tak jest z dziwne zdarzenie przeżyłem, słuchając nawet tam listy przebojów Spotify, które najbardziej popularne, jakie są kawałki Polski oczywiście króluje hip-hop są tam fantastyczni artyści, ale też oczywiście widzę słyszę bym wczoraj akurat w szoku co na co trafiłem i co jest dużo złej muzyki i to na listy trafiły do nie chcę nikogo to akurat urazić, ale i ja akurat to wręcz jakoś od od odstraszyła to jest DJ Vodka to się nazywa po prostu każdy każdy utwór wiąże się z uchylaniem po prostu dosłownie, bo wszystko jako WTA najwyżej, jakbyście popatrzy na najpopularniejsze utwory to ciekawym zjawiskiem ostatnich ostatnich lat właściwie wbrew temu wbrew przez moment była taka forsowana ustawa, czyli to był projekt polityczny chodziło tam nie wiem nie może nie wchodźmy w to, ale był taki moment, że będzie więcej polskiej muzyki Polska muzyka dominuje oczywiście popatrzy da da słuchalność na sprzedaży płyt itd. w Polsce absolutnie romańskim kościele dużo rzeczy wraca, jakby opowiadanie o tym, że trzeba to jeszcze zmienić ustawa jest absurdem natomiast natomiast natomiast, jeżeli chodzi jeśli się popatrzy na najpopularniejsze utwory to właśnie kluczem też programowania takich wydarzeń festiwalu szukania takich zjawisk jest to, żeby cało oczywiście jest pewien sposób no, jakby w ogóle rolą kuratora szeroko rozumianego prawda i np. jeśli popatrzy na te pierwsze 50 utworów, gdzie około 40 albo 45 będą utwory polskie z czego powiem zupełnie, że 2020 kilka są puste utwory złe i kluczem jest mieści się ma ambicje muzyczne artystyczne i kulturową kulturalne to, żeby podejmować decyzje bardzo często nawet właśnie nie na zasadzie takiej komercyjnej, czyli co tutaj przyniesie potencjalnie większą sprzedaż tylko musisz my sobie taki taki taką barierę narzucamy wybierać te rzeczy, które są dobre dobre bardzo dobre dobre wiele może nie wszyscy są bardzo dobre teraz nie powinny być złe i prawda jest taka, że to też sobie chwalę w kontekście naszych 20 lat, że nikt nie ma na to wpływu to znaczy jesteśmy nie do sławy nie do kupienia nie ma takich jak i interesów jeżeli, jeżeli rzeczy, jeżeli uznajemy po prostu uznają uznajemy jakimś tam gronie, że po prostu nie jest to poziom festiwalu oczywiście mamy takie prawo jako program mający może być nawet mylić to do tego nie robimy i szczerze mówi jak się popatrzy na historię to prawie nie mamy spadek to znaczy że, że jest dużo złej muzyki i to napój, ale zawsze było od niej oczywiście, ale nie chodzi o VAT, gdyby była kiedyś taka lista jest być popatrzył na listę 2002 roku prawdopodobnie też takie jak należy zwrócić, jeżeli to co jest tutaj ważne to co widziałem przed chwilą to, że po PiS zupełnie innym poziom jest zupełnie, że żylibyśmy byśmy zobaczyli list popularności zobaczylibyśmy, jaki był po bardzo często w 100 bardzo zły teraz jest na niej porównywalnym poziomie, bo zmieniły się techniki producenckie bo jakby inna inna jest dominacja w kontekście Stanów zjednoczonych jest bardzo duży wpływ po bardzo wpływ RN Bill jak jakąś drogę inna jakość natomiast jeśli popatrzy faktycznie na na na muzykę, czyli powiedzmy te pierwsze 50 czy pierwsze 100 tutaj jest bardzo dużo muzyki pełna zgoda nie była tak by nawet zacytuje, bo akurat trafiono otwór pt. kokaina no i tam wy fragment, bo oczy się tam w ogóle idziemy w innym w innym kierunku w audycji bardzo dobrze jest lokali da wnosi kokaina kokainy kokaina w nosie melanż buja buja nas wyszły na kurza tutaj ba podatek od winy słowo dziewczyny roztańczone kieliszki napełnione ja jestem Kulka odpowiedzmy lecą jak samolot mała przytul się lecimy jak we śnie to jest kawałek, który jest jakimś tam był nim chyba dziewiętnastym chyba miejscu sprawdź inne utwory z ciekawości zajrzałem kim jest ten doktor wódka przepraszam nie Drzewiecka dr Vodka to tam po prostu każdy utwór o uchyleniu wieś i oczywiście ja tutaj nawiązuje do konfliktu pokoleń, czyli oczywiście gdzieś tam jakimś mimo wszystko z niepokojem patrzy też na to by oczy się dziś są być może wiaderko wyobrażam, że to jest muzyka drugim bazy, która Puszcza sobie takie kawałki były na domówce pod nieobecność rodziców widzi tam między 1417 rodzice gdzieś tam pojechali jest wolna chata można zrobić jakąś szybką taką domówkę oni się przy czym w takim bawią może to jest mocno trenerskiej nie chce już to jakoś na dziś chodzić, ale tutaj bardzo nawiązuje do tego konfliktu pokoleń, którego który, który coraz bardziej jednak zaczęły odczuwać obserwuje też pewne rzeczy zachowania młodych ludzi nikt nie chce też mówi, że jest to jestem takim Starym człowiekiem widzę co się dzieje jak jeździ autobusem siedzę jak ludzie się też zachowują się zachowywali podczas pandemii, kiedy trzeba nosić maseczki mieli kompletnie to gdzieś i do granic można rozgrywać mecze Warty wykorzystać chodzimy Wrony bramy piekieł w sensie podtypu zestawiamy to nie tylko dyskusje zostawiamy Galway ratę lekarz na temat datek VAT datę 2 kondycji i kondycja wertują oczywiście teraz rozmiary via akurat ja akurat bardzo często w takich dyskusjach nie bronię jakieś bardzo takie szczegółowe zachowania natomiast jak byśmy rozkładali na czynniki pierwsze to tak Tomasz kwestie ewidencja moja polityka Tomasz kwestie oczywiście pewnego nie pewnej zabawy i formy czy ona mi się podoba osobiście to zupełnie inna kwestia natomiast jeśli mielibyśmy przeprowadzić dyskusję na temat młodych ludzi, na których ja myślę niektóre Generali zamiast SOR-u jest rodzajem jest oczywiście bez, toteż kwestia tego, że jakby fantastycznych rzeczy, które robimy, jakby jak to czy inaczej musi zrozumieć jeśli by programuje zajmuje się budujesz festiwale muzyczne musi przynajmniej próbować permanentnie każdego dnia mając więcej lat po pierwsze, rozumieć muzykę po drugie, rozumieć te osoby, które mają 1625 i jest tak fascynująca oczywiście nikt, ale jeżeli jest Generali, ale my, a 9 to jest nowy temat zatrudnienie to odkładamy na bok oczywiście najgorszy jest, ale smart ważne, jaki oczywiście, ale była jest będzie na to by wiesz ja po to, zjawisko doktor wódka nazwałem osób w swoim jakiś tam nomenklaturze swoje systemy dźwięku Pato disco polo, bo to jesteś taki mocno graniczące z disco polo Info już z zgadzam się by postawić taką tezę, że jest pewna grupa grupa formacji około hip hopu owych, które tak naprawdę prze forma towarzyszę, jakby disco polo to znaczy, że różnica pomiędzy nimi, jakby nie wiem jak jest nie wiem, jaka jest w tej chwili nie wie, jaki status disco polo ponieśli śledzę tego tak dokładnie ja akurat to nie jest obszar, w którym uczestniczy i nigdy nie uczestniczyłem nie mam wiedzy, bo nie zajmuje się tym rynkiem muzycznym natomiast mam takie głębokie poczucie, że jest pewna przestrzeń która, gdzie nastąpiło do połączenia, bo jednak oczywiście muszę te zjawiska około hip popowe oczywiście też tam nastąpiła pewna pewna synergia pomiędzy takim przesunięciem się pewnych zjawisk, gdy disco polo z takich bogów czy obszarów związanych z hip-hopem i powstały takie właśnie discopolowy hiphopowe historie, których nie polecam nie zachęcam, żeby słuchać jednocześnie nie programujemy oczywiście chociaż, kto wie może jakieś perełki się tam też mienie gminy do tytułu muzyka, lecz wiadomo, że coś takie powiedzenie tego czegoś takiego w roku 2020 też jest okupione całym całym bagażem relatywizmu, ale my kurator czy to teraz 100 lat temu 200 może sobie na to pozwolić trochę taka jest rola osób, które programują festiwal one muszą podjąć decyzję m.in. to jest też ich potencjalnie pozytywny wpływ, że jeżeli i że jeżeli zobaczymy programu NRA to jest program, pod którym myślę podpisujemy tam są bardzo różne zjawiska, które można lubić nie lubić, których ja np. bardzo często bronie, które są zjawiskami bardzo ciekawymi, ale to jest trochę tak, że w przypadku NRA, której festiwalem autorskim czy w ogóle nasze wydarzenia to nie jest tak, że coś sobie pozbieraliśmy czy to jest także my mówimy prezentujemy to i to ani prezentujemy tego tego przypomina gościem audycji między słowami Mikołaj Ziółkowski rozmawiamy o festiwalach o tym też, jakie one były rozmawiamy rozmawialiśmy też myślę o konflikcie pokoleń gdzieś tam ten temat mocno mocno mocno, że tutaj wybrzmiało w w dzisiejsze naszym spotkaniu, ale też bardzo ciekawi to właśnie, jaki jest teraz, bo jesteśmy spotykamy się po oręż twórców festiwal, który jest pierwszym właśnie takim wydarzeniem, który odbył się na takich warunkach jak przed pandemią i bardzo ciekawi mnie to, jakie macie w ogóle też wnioski, jakie są one jak jednak da na pewno analizowaliście co się dzieje co się zmieniło i jak jak w ogóle teraz jest to 50 000 ludzi było takie są szacunki czytałem, że 5000 osób było na tym festiwalu jest dwudniowy festiwal w Warszawie z fantastycznymi gwiazdami i powiedz mi właśnie proszę co jaki macie wnioski do dojść do jakich wniosków doszliście, jaki macie spostrzeżenia, jaki macie analizy po tej edycji festiwalu również w kontrze do tego co było 345 zlotemu 2 lata temu rok temu od twórców festiwalu nie było ja myślę, że jest kilka obszarów, w których można warto warto mówić i rozdzielił bym na tę część przygotowanie budowanie realizowanie, czyli część organizacyjną w tym zawarty jest też programowanie festiwalu i część pt. publiczność prawda, bo to są te misje takie 2 główne tutaj obszary, których można porozmawiać zobaczyć co się dzieje w tej części już trochę zaczęliśmy o tym mówić tej części pt. organizacja zaczęliśmy o tym mówić no i zbudowanie my zrealizowanie festiwali w takiej formule, którą byśmy chcieli, którą chcemy pokazać jest po prostu niezwykle trudne to znaczy jest nawet trudniejsze niż się niższy niż przewidywaliśmy ta część rozmowy na początku roku mi oczywiście to jest cała masa czynników to znaczy jeśli można by zebrać wszystkie negatywne zjawiska czynniki to pewnie bylibyśmy w tym momencie, w którym jesteśmy, czyli czas po pandemicznej wszystkie efekty po pandemii agresja ze zaraz za gry było się tak naprawdę przenikają program agresja rosyjska w Ukrainie następnie no, jakby sytuacja ekonomiczna, czyli jak zaczynaliśmy rozmawiać wtedy od wszystkich negatywnych elementach skutkach polskiego ładu na to nakładają się wszystkie negatywne my skutki polityki i po prostu gospodarczej i ustalanie czasu no wystarczy wspomnieć, bo wiadomo, że można taki, bo wiem, że lubi liczby, że można w takiej publicysty c i populizmie wszystko zrzucać na wszystko tylko, że jeżeli popatrzymy na liczby popatrzymy, że w analizie i sposobie liczenia inflacji na poziomie europejskim od 2015 roku Polska jest na drugim miejscu w Europie pod względem inflacji ta inflacja wynosi, o ile dobrze pamiętam, bo nie mam danych, ale 37,638% od 2015 roku gorzej jest tylko na Litwie średnia europejska w okolicach 13% to nie opowiadajmy sobie bajek tak prawda 3713 to jest różnica co ja od 2015 roku każdy z nas całowanie w czoło wziąłby 13% 37 taka jest średnia europejska są kraje, które mają około 10 od 2015 roku, więc gdzieś jest jakiś błąd tak prawda czy to nie jest dyskusja ani program ekonomiczny, ale jeżeli mamy 40%ową inflację w perspektywie 20152022 to gdzie się jakiś błąd jeśli na to nałoży oczywiście czynniki zewnętrzne nie mówię tylko wojenna, ale w ogóle każda przekazana pod inflację tzw. to jest oczywiście ten element, który był moim drugim tak, ale czynniki zewnętrzne są zerwanie zerwanie cykli dostaw problemy poszczególnych, jakby gospodarek ekonomicznych na, jakby w ogóle ten pandemiczny pewnie nie było wyjścia jak duża duży druk pieniądza i nagle wszystko nakłada się nakłada się na sytuację po prostu organizmów, które muszą zrealizować albo chcą zrealizować albo ich w ogóle stylem życia jest realizowanie wydarzeń kulturalnych rozrywkowych realizowaniem festiwali no to no to to jest takie zebranie czynników żeby, używając takiego niepopularnego określenia, żeby dowieść to trzeba się naprawdę bardzo ciężko napracować za co jestem wdzięczny, że to się dzieje już w stanie zrobić, bo to jest cały wielki zespół Nash który, który nad tym pracuje pewnie 2× ciężej niż normalnie, chociaż wtedy wydawało się, że jest to niemożliwe przede wszystkim nakładają się 2 czynniki my, czyli my podaż popyt i ceny sytuacja jest następująca, że zgodnie z tymi wszystkimi elementami, które rozmawialiśmy po pandemicznym mi wiadomo, że duża część osób się przebranżowili duża część osób w ogóle zniknęła z rynku pracy Michała w ogóle wyjechał, lecz nie wiadomo, gdzie są do rozmawiała przez firmy jedną z największych agentem światowych właśnie największą agentką światową na właśnie parę dni temu w Warszawie i rozmawialiśmy w kodeksie w wielkiej Brytanii i w ogóle to jest powszechne zjawisko to znaczy, jakby pewna pewne pewna zmiana sposobu życia spowodowało, że bardzo dużo osób zniknęło z rynku pracy na razie nie do końca wiadomo, gdzie są czy też wielka Brytania co Niemcy czy to jest to jest Polska on może chwilowo nie pracują albo może pracują mniej albo albo jak znalazł inny pomysł na życie, bo wyjechały na razie próbujemy przeanalizować wszyscy natomiast po prostu u nas nakłada się wiadomo obciążenie kosztów pracy przez Polski ład różne inne czynniki, więc część osób się przebranżowili się cieszę, że po prostu zniknęła w cudzysłowie prawda to znaczy, jakby z nim zniknęła z takiej takiej takiego co dzień codziennego funkcjonowania w zakresie pracy MP co spowodowało, że kolejne efekty są po prostu już technika mówię nawet sama technika po prostu nie dotyczy wszystkich produktów wiemy, że tak samo jest samochodami mamy wiele różnych przykładów to samo dotyczy całej wielkiej branży muzycznej rozrywkowej kulturalnej, czyli sprzęt nie był odnawiany wiadomo nikt nie odnawia sprzętu w trakcie prawda tak nagle nie ma nowych rzeczy nagle jest problem ze sprzętem nagle jest problem z infrastrukturą gigantyczne czyli, żeby zdobyć odpowiednią ilość co człowiek, ale barierek, a jeśli nałoży jeszcze takie czynniki zewnętrzne jak jak wojna, gdzie nagle po prostu różnego rodzaju elementy nie tylko jest trudno zebrać, bo jest są używane cykle dostaw, ale też po prostu np. służą armii to jest np. lasku toalety na razie mamy mamy by mamy dużą ilość by to są mamy bardzo dużą ilość wojsk amerykańskich w Polsce, więc wojska potrzebują, jakby tych zewnętrznych podkładów barierek to, ale hal płotów namiotów widz mógł opowiadać godzinami co co się dzieje dotyczy całej Europy np. było by wzór rozmawia z moimi przyjaciółmi z Holandii przykład na bazie tych materiałów byłoby budowane ośrodki dla uchodźców z Ukrainy w oczywisty sposób, więc albo albo albo te materiały, których de facto już jest za mało, bo nie były odnawiane prawda, bo była pandemia wiele firm zniknęło część sprzętu po prostu została nie tyle zniszczona cóż nie nadaje do użytku, więc nagle były też inne zapotrzebowania, więc ilość sprzętu ilość możliwości versus bardzo zbudowany na 2019 po prostu się skurczył i teraz, żeby zapewnić sobie te najlepsze rzeczy czy te właściwe czy to odpowiednie, bo to wymaga gigantycznej pracy, bo wszystko wróciło np. jest firma XYZ, która miała 100 pracowników ma 50 i tak można by mnożyć to nie jest specjalnie ciekawe natomiast my jesteśmy ofiarą przerwania na pewno ofiarą przerwania tych cykli dostaw i to jest bardzo ważny element po prostu skompletować odpowiedniej jakości zbudować odpowiedniej jakości Festival i to nie dotyczy Polski tylko, że dokładnie cały Europy Stanów zjednoczonych my wszyscy borykamy się z tymi samymi problemami jak rozmawiamy właściwie codziennie 23 dni to to wszyscy mamy problemy jeśli naturalne nałoży brak ludzi, bo oni mnie się przebranżowili wyjechali wiele lat byli szkoleni w danym zawodzie zmienili pracę, jeżeli się na to nałoży jeszcze te czynniki ekonomiczne to znaczy, że wszystko po prostu zbudowanie festiwalu to nie jest tam +10% czy 15 jest kilkadziesiąt procent lub dochodzi czasami pewne rzeczy, które kosztowały ich kosztują 80% więcej i teraz np. nowi teraz musieli kilka wątków akurat poruszyć, bo z 1 strony też ciekawi mnie takie właśnie powiedziałem nawet kilka miesięcy temu, że pewne osoby po prostu nie ma ich tank albo, że się przebranżowili ciekawi mnie czy jednak okoliczności, bo w ciągu ostatnich minionych paru miesięcy jednak coś tam się zmieniło nastąpił poluzowania i prezes jednak już też zaczynają się odbywać ciekawi mnie czy np. i są tacy, którzy wrócili jednak nawet nie ma oczywiście nam, żeby wszystko zależy dlatego ja trochę mówi o ogólnej sytuacji, bo ponad 2 poziomy profesor poziom makro i ten poziom, jakby nas ten poziom makro jest tak jak mówiłem dotyczy i Polski Europy tylko, że w Polsce nadal tak mamy galopującą inflację, więc jeszcze ceny są są prawda jeśli inflacja są kraje europejskie inflację na poziomie 25% u nas jest 15 to jest różnica natomiast natomiast natomiast zejścia zależne branży to ta inflacja czy rzeczywiście u nas dużo wyższa mówimy też na to jest natomiast jesteś także to wymaga po prostu by bardzo rozbudowanej pracy wymaga jeszcze większego wysiłku bardzo dużo stresów wczoraj rozmawiałem dokładnie z promotorem dużych festiwali mnie brytyjskich i dokładnie mieliśmy taką rozmowę, bo też tak oczywiście wspieramy pozytywnie o tym jak bardzo jesteśmy zestresowani to znaczy, że jak wymaga od nas ta wyjątkowa sytuacja ten jak nazywam rokiem przejściowym, czyli to nie jest normalny rok i szczerze mówiąc trochę tak też apeluje do wszystkich żebyśmy, bo siedzieli już na różnych festiwalach jest taka sama sytuacja jak mamy w tej chwili słyszymy i wiemy o tym co się dzieje na lotniskach prawda w Polsce jeszcze nie dzieje, bo też zaczęli wakacje zeszły weekend wielka Brytania czy Amsterdam, gdzie z tego co przeczytałem Calais przestał sprzedawać bilety, bo ludzie nie mogli dostać na lotnisko, ponieważ Sługi wielu zdań kontroler lotów przecież tak samo byłoby wielką, jakby po prostu to co się dzieje na lotniskach to Armagedon wielu miejscach, czyli nie wiem przejście do Secure trwało godzinę trwa 4 godziny jej spójności na samolot wg Maasa i sami jesteśmy tego ofiarą, czyli ostatni Orange Warsaw Festival odwołany odwołany lot z Barcelony do do Barcelony do Frankfurt albo nasi nie pamiętam już i jeden z naszych artystów pomimo naszych totalnych prób nie mógł dolecieć musieliśmy znaleźć zastępstwo i to jest ten to jest to jest ten obszar tego roku przejściowego jest absolutnie rok przejściowy natomiast ja się cieszy i ja jestem z tego bardzo dumny, że w tym bardzo trudnym roku m.in. dlatego, bo to było twoje pytanie czy wrócili mina nam takie było założenie pierwszego dnia, żeby nikt nie stracił pracy w naszej firmie iTaxi stał to znaczy nikt z powodu covid nie odszedł z firmy i nie zostały zwolnione czy czy oczy się teraz popłaca no bo by w całym tym by nasz zespół, który de facto się jeszcze powiększył jest w stanie zrealizować przy naszej skali przy naszym doświadczeniu wymaga to gigantycznej pracy ja tutaj wieś jestem też taką osobą, która właściwie stara się to podkreślać, bo to jest dużo trudniejsze dużo trudniej zbudować teraz kwestii, ale nam się udaje to znaczy tyle udaje co ta ciężka praca popłaca przed chwilą Orange Warsaw Festival bardzo udana edycja wszystko udało nam się zrealizować oczywiście są te problemy nie doleci tak dalej, ale w całej układance są to są drobne, ale nie wszystkim się to uda w takim sensie że, że pewne rzeczy zawsze też będzie, że nam, że pewne rzeczy nie zostaną zrealizowane czy tuczy w Europie natomiast w tym roku przejściowym też trochę apelujemy czy apelujemy też, gdy rozmawiamy zupełnie uczciwie z odbiorcami wydarzeń nawet naszych bo, bo w słowie dowieziemy, ale że pamiętajmy o tym, że to trochę tak jak z zakupem samochodu teraz prawda, że kiedyś no powiedzmy trwało to x, a teraz trwa 1,5 roku za 1,5 roku aż do dobrej i za po 4× więcej za buda z trakcją natomiast my tutaj na czym naprawdę organizatorzy promotorzy wczasami w rzeczach, które kiedyś były banalne już nie są banalne czy muszą stawać na głowie, żeby zorganizować wydarzenie na na poziomie nam się to udaje, ale tym kosztem trzeba mówić, bo to nie jest normalnie nie jest rok przejściowy dopiero mam nadzieję, że w przyszłym roku z tymi samymi problemami bardzo borykają się artyści, dlatego że przy wielkich tourach pamiętajmy, że przy wielkich tourach szczególnie tych najmniejszych koncertach w żart artyście towarzyszy 80100150 osób obsługi produkcji techniki kiedyś ten świat funkcjonował tak jak funkcjonował i była to pewna norma teraz przy takiej ilości koncertów, które się odbywa po tamtej stronie zbudowanie takiego zaplecza jesteś takim samym problemem dlatego my też sobie tutaj dużo bardziej pomagamy, bo wiemy, że jesteśmy tą samą stronę, ale że, jakby ten zespół produkcyjny zagraniczny on boryka się z tymi samymi problemami, czyli że musi z rekrutować gigantyczna już tych ludzi nie ma albo się przebranżowili albo są problemy, żeby już powrócili na rynek pracy, więc to jest taki to jest taki moment powrotu, ale okupione gigantyczną pracę ze wszystkich stron należy uczyliśmy to jest najważniejsze oczywiście i też można powiedzieć, że widać już główne czynniki też tutaj być szczerym i wydaje się, że to jest jakby fajna rozmowa, że też po prostu kryzys ekonomiczny który, który jest w takim czy większym zakresie powoduje, że te rzeczy takie sztandarowe czy czy największe czy też po prostu największe toury czy najważniejsi artyści tam nie widać różnic to znaczy dlatego mówię, że open będzie będzie rekordowy jednym z rekordowych lat wszystko się zgadza publiczność jest taka jak taka się spodziewaliśmy, a nawet wyższa natomiast rzeczy, które są mniejsze rzeczy które, które nawet natury rzeczy, bo to jest taka muzyka jest kwestia tego, że przestała być dużo wiadomo czy może być musi być różnorodność, ale tutaj widzimy spadki sprzedaży i jakby one one są i spodziewam się, że mniej więcej w ciągu roku oczywiście, że sytuacja się też nie pogorszy w ciągu roku wrócimy do do normalnej sytuacji, ale też nie nie byłoby uczciwe mówi że, że wszystko wróciło wszystko jest tak samo nie do końca wszystko wróciło do końca wszystko tak samo no bo danego XYZ ta danej XYZ czy to pani czy to pan, jeżeli wydatki domowe czy wydatki codzienne są tak jak inne w czerwcu 2022 roku, bo ma wyższą ratę kredytu, bo płaci za to za to za to i to nie płaci jak wiemy przez 15% tylko dużo dużo więcej to wiadomo też odbija też na branży kulturalnej ryzyko i teraz tutaj stawiamy przecinek na antenie kończymy audycji między słowami, ale ciąg dalszy znajdą państwo w podcaście tokfm PL oraz naszej aplikacji mobilnej, bo jeszcze są tutaj pytania, które moim zdaniem muszą paść nie też był też kilka wątków bardzo ciekawi, tak więc Mikołaj Ziółkowski na antenie również, ale musimy zakończyć też Dante nie tym, że festiwale wróciły i to jest zapraszamy to jest najważniejsze i przede wszystkim wróciły w formie, a to zapowiada dawno temu trochę się przesunęło czasem przyznaje no ale że wróciły formie absolutnie tak jeśli ja byłem teraz na ten weekend to był, jakby nie ma strachu nie ma zmian ludzie na festiwalu uczestnicy festiwalu zachowują się absolutnie tak samo i wyszedłem i poczułem tę energię po 3 latach to jest być może największa radość, że tak jesteśmy Drodzy Państwo jesteśmy w internecie ciąg dalszy rozmowy z Mikołajem Ziółkowskim szefem alter artu i prezesem stowarzyszenia organizatorów imprez artystycznych rozrywkowych ta inflacja się właśnie też pojawić pod koniec części antenowej usługi są droższe sprzęt wszystko wszystko drożeje jak się to przykłada też na ceny, bo zakładam też wam jego Orbit wam jego oraz organizatorom zależy na tym, żeby te ceny albo zachować albo, żeby je jak najmniej dotkliwy sposób podwyższyć i gdzie jak wygląda cały ten mechanizm to znaczy czy to jest szukanie też 4 Smith czy np. czy szukanie dodatkowych pieniędzy da mówi np. u sponsorów czy to są dziś jakiś pewne cięcia czy to są jak wygląda cały ten ten proces zmaganie się też z tym problemem wszystkie elementy są prawdziwe, które które, które powiedziało to znaczy po pierwsze, większość promotorów, ale tutaj mówię dla nas starała się albo utrzymać ceny, bo one też festiwale tak naprawdę poszczególne edycje one rolować już od 2 lat prawda znaczy, więc nie było takiego otwarcia naszej perspektywy, jakim będzie 2003. rok, czyli że wchodzimy do sprzedaży jest nowy festiwal wszystko tutaj wiadomo, że były też przesuwane bilety 2020 roku 2021 w związku z tym staraliśmy się po pierwsze, doceniać wszystkich tych, którzy te bilety zostawili i faktycznie ta różnica w cenie tego biletu kupionego dzisiaj kupionego w 2020 drugim wierzy, że jest dosyć duża natomiast też z oczywistych powodów, nawet jeżeli podwyżki były one nijak miały do jak się miało do tych realnych wzrostów kosztów każdy promotor prowadzi swoją politykę i podejmuje swoje decyzje my traktujemy rok przejściowy jako rok przejściowy to znaczy chodzi odbudowy zasobów o powrót imprez, a nie o myślenie w takich kategoriach znaczy one muszą być 2 strony przyjazne tak jak powiedziałeś to znaczy, nawet jeżeli odbywa się kosztem w słowie naszym to jesteśmy na to gotowi tak się zdawaliśmy, bo te ceny powinny być wyższe z naszej perspektywy i będą wyższe to znaczy by powiedzmy sobie szczerze, jeżeli popatrzymy na to że, że pyta roczna inflacja wyląduje pewnie w granicach 13,515% to ceny biletów w przyszłym roku przynajmniej tyle wzrosną i muszą wzrosnąć, bo nie ma innego wyjścia, dlatego że tak naprawdę ta produkcja tak jak powiedziałem wcześniej ta produkcja i przygotowania nie wzrosły nawet w tej skali tylko wzrosły dużo bardziej dodam też, że koszty artystów honoraria artystów są dużo większa niż był przed pandemią odbijają sobie nie odbijają tak jest tak taki jest taki świat konstruowane natomiast bardzo, że konkurencja w Europie na świecie są bardzo duże koszty związane z produkcjami z pracownikami z przelotami koszty energii przecież koszty energii tak dalej w związku z tym jak kiedyś mieliśmy takie myślenie, że może nie po pandemii w trakcie pandemii honoraria będą niższe nie są wyższe o kilka procent kilkanaście czasami dwukrotnie wyższy więc, jakby ta suma narastających kosztów w kontekście wydarzeń tylko taką falę, która jeśli funkcjonuje dlatego czas jasno powiedzieć że, że bilety będą po prostu droższy i nie ma na to specjalnie innego rozwiązania, bo to jest główne źródło funkcjonowania tego typu wydarzeń podstawowe oczywiście tak jak w naszym przypadku, jeżeli na to nakłada są np. obniżone wsparcie samorządów, bo jest, bo nowy, bo Bułat w związku z tym w związku z tym samorządy mają niejasną sytuację ekonomiczną i mogą mniej wspierać właśnie wszystkie dziedziny życia w tym kulturę gdzieś, gdzie się nie jak wiadomo no to tej zimy w tej chwili mamy wsparcie dużo niższe niż mieliśmy nawet 2019 czy kiedykolwiek to też odbija na na działania, które musimy podejmować np. obcinać NIK niektóre aktywności i po prostu ich z tym mam nadzieję tylko roku nie robić a, a możesz zdradzić, gdzie faktycznie nastąpił największy wzrost jeśli chodzi o wynagrodzenie mówimy o konkretnych nazwiskach tylko mówię kompletnie z głowy teraz także np. najbardziej podrożał-li podłożyli obecnie na przednie oświetlenie owce albo dźwiękowca, ale ma rozum transportowej w generalnie generalnie rzecz biorąc musimy pamiętać, że w dużym stopniu wydarzenia zewnętrzne w tym przypadku festiwale są oparte na też na energii na transporcie prawda, jeżeli koszty paliwa mamy taki, jaki mamy, czyli dwukrotnie wyższe to to to bym zdajemy sobie sprawę, że scena z reguły bardzo często w naszym przypadku tak jest działa na bazie generatorów ani na bazie prądu tzw. Miejskiego, a mnie gigantycznym kosztem jest kwestia transportów to możemy sobie zdawać sprawę jak wygląda logistyka takiego przedsięwzięcia, więc coś nakłada na wszystko natomiast bardzo duża, że od bardzo konkretnych sytuacji negocjacji rozmów tego czy możemy znaleźć pewne rzeczy z zagranicy czy tworzyć jakieś konglomeraty łączy firmy staramy się utrzymać to wszystko w ryzach i żeby te podwyżki były jak najbardziej adekwatne w tym sensie, że nie możemy nie chcemy nie mamy możliwości jawy, jakby przerzucenia tego dalej nie jesteśmy stacją benzynową, która myśli nie wspomnę o tych rekordowych marżach w tej chwili ale, ale jesteśmy stacją benzynową, która po prostu jest drożej no to Noto na liczniku jest ich nie, bo mamy stałą cenę i to, że sytuacja zmieniła przez pół roku radykalnie nie powoduje, że teraz poprosimy, żeby zrobić dopłatę do biletu po 50zł, a więc musimy też, aby zjeść i ich dlatego pracujemy nad tym bardzo mocno, żeby szukać najlepszych optymalnych rozwiązań natomiast tutaj wszystkie elementy, które upomniały się my jest tylko kwestia tego jak można jak można to zagospodarować jak szukać nowych rozwiązań natomiast tak jak powiedziałem to jest 2030 i są oczywiście obszary, które są bardzo specyficzne, gdzie to jest dużo więcej no, a powietrze i np. artyści, gdzie zdarzają się sytuacje, kiedy to jest 100%, więc ciekawie jeszcze też troszeczkę inna rzecz bardziej od dziś od kuchni to znaczy, gdzie np. teraz odbył się od twórców festiwalu my też spotkamy się parę dni wcześnie, bo nagrywamy się 0808. czerwca jest środę u nas akurat dzisiaj i powiedz mi np. wysuwa się odbył i jakim etapie jest teraz, a tegoroczna edycja czy też jest pozamykane pozamiatane dziękuję do widzenia czy to jest czy może nie wiem to jeszcze jest jakiś, bo pytam jako ostróg kompletnie obiekt działa bardzo zawsze też ciekawiło czy teraz jest taki okres wystawienia faktur nie częściej czy rozliczenie festiwalu zamknięcie tematu i czerń, jakim etapie teraz chory członkom i 1 to jest bardzo bać jest o ponad 2 pierwsze po pierwsze, sam demontaż jest bardzo dużą pracą, bo o to trwa tydzień spadku o PRA to trwa ponad 2 tygodnie sam demontaż, jakby po prostu fizycznie festiwalu natomiast następuje oczywiście gigantyczna praca związana z rozliczeniem z nie, która jest wielowymiarowa, bo mamy tę część techniczną trwały też część nie tylko finansową, ale w ogóle no procesów pracy itd. więc mogłoby się wydawać, że tak jak powiedziałem, że da, ale nie trwa tygodniami, a tak naprawdę jeszcze pewne rzeczy się dzieją jeszcze pewne rzeczy się dzieje wręcz ciśnieniu, kiedy dalej pewne tematy może nie są zamykane ale, ale jeszcze trwają trwają pracy czy festiwale to jest bardzo skomplikowana bardzo skomplikowana materia, która właściwie taką pracę non stop a, a ONR w tej sytuacji jesteśmy przed Night np. teraz na jakim etapie z UPR no cóż teraz jesteśmy na takim etapie, że weszliśmy na teren rozpoczęliśmy przygotowania produkcji, czyli już stawiać buduje miasteczko Delia budujemy budujemy już festiwal praca takim festiwalem jako NN trwa dokładnie 365 dni i jakby są tylko oczywiście różne etapy różne momenty natomiast teraz czy taki bardzo gorący moment by w sensie produkcyjnymi w sensie organizacyjnym wiadomo też wydarzają się różne rzeczy np. zdarza się odwołanie, tak więc to powoduje, że bardzo krótkim czasie właściwie w sytuacji pewnej niemożności trzeba znajdować się zastępstwa budować lewicę prac nad programem w środku dużego festiwalu trwa właściwie non-stop ktoś zachoruje ktoś nie dojedzie natomiast tak już taka praca na samym terenie trwa przynajmniej 34 tygodnie, a ciekawymi np. nie wchodząc w dokładny konkrety nazwiska czy artyści np. dostają pieniędzy z góry czy jestem częściowo przed i częściowo po to jest by rzecz, której nie będę mówił, bo to są kwestie indywidualnych indywidualnych umów, ale czy zakłada, że może być tak tak jak będą mówili powodem nie może powiedzieć do mnie nie limeryk niechętnie odpowiadał na te nad nie będę odpowiadał nie może różnych promotorów, bo są różne modele oka podobnie jak w przypadku wszelkich innych umów pomiędzy kontrahentami, a takim kontrahentem jest w danym przypadku artysta można się umówić taki tak natomiast nakłady, które trzeba generować na to jakby przed, żeby artyści wystąpili są gigantyczne okej nie chodzi o to, że się ogólnie są różne modele to jest dla mnie jakby też kluczowe i że różne modele te są różni promotorzy zdarzają się sytuacje, że Rze, że też promotorom może być menadżerem danego artysty są takie dosyć standardowe modele szczególnie dla tych, którzy są na rynku bardzo dużo natomiast not to jest kwestia mówienia z reguły to można powiedzieć rozpoczęcie takiego procesu, czyli zablokowanie, a podpisanie kontraktu realizacja wymaga dużych nakładów finansowych z przodu Mikołaj na koniec powiedz, czego życzyć, czego życzyć no to myślę, że w tym krótkim czasookresie to oczywiście udanego lata festiwalowego, żeby przeróżne standardowej niestandardowe problemy omijały nas mnie i żebyśmy mieli świetną pogodę i dużo fantastycznych koncertów i po prostu, żebyśmy powrócili do tego co tak kochamy i a w w dalszej perspektywie to to co zostawiliśmy za sobą przez 3 lata ich byłoby z nich będzie naprawdę za nami nami wszystkimi, a ich, żeby ten nadchodząca jesień zima itd. było już dla naszej branży dla nas wszystkich uczestników wydarzeń kulturalnych rozrywkowych dla tych, którzy chodzą na koncerty chodzą na festiwale, żeby było nimi wspomnieniem natomiast faktycznie spotkanie po latach po 3 latach, bo są dokładnie 3 lata 2 lata pandemii, ale ostatnie festiwale 3 lata temu jest wielkim przeżyciem do tego życie dużo zdrowia również do zdrowia z też najważniejsze jeszcze na koniec powiedz mi 2 teraz być na tym obszarze jak przy jak być teraz orędziu to nawet tych rzeczy tam latały cały czas telefony załatwiać sprawy czy wszystko gdzieś tam też uczestniczyłem w tej imprezie otc też mieć ciekawi zawsze okej no dziś jesteś osobą, która tym wszystkim no gdzie nasze jeśli się od jest odpowiedzialnym za tyle za tyle elementów i też współpracuje się bezpośrednio z artystami ja akurat Robbie o osobiście, ale też no mnie uczestniczy w wielu innych procesach staram się mieć takiej szeroki nadzór i nie zostawiam po prostu festiwali festiwalu i nie znika w jakiej strefie mniej lub bardziej fantastycznej to jak się zachowuje promotor tak jak ja są różni no to to oczywiście może zobaczyć elementy koncertów czy fragmenty koncertów czy nawet czasami cały koncert, bo to też jest nasza praca natomiast, jakby w sensie my bycia totalnie zaangażowanym ja osobiście nie nie mam takiego sposobu funkcjonowania na festiwalu, że mogę się na chwilę oderwać jestem cały czas w procesie, ale widziałem parę razy w swoim życiu będąc w różnych miejscach, że są promotorzy którzy, którzy tak mają że, że potrafią albo mogą albo chcą albo taki mają sposób funkcjonowania na festiwalu, że poświęci dużo więcej czasu na spotkania na rozmowy na pewne dyskusje ja nie ja ja faktycznie dalej organizuje festiwal straci festiwal kraj czeka mnie osoba tak myślę, że np. mówić Słuchajcie między północą drugą w nocy nie ma, bo chcę być nawet komika brałem w niej nie ma nie ma ryzyka jest nasze jest odpowiedzialnym promotorem jest zaangażowanych wiele procesów widocznie podejmuje zespół zajmuje decyzję dotyczące bezpieczeństwa i wielu innych obszarów, a także po prostu tego co powiedziałem, że cały czas siedzieć z artystami, a ja wielu rozmowa z artystami uczestniczy prawda, bo się spóźnia samolotu nie ma itd. to to właściwie się cały czas jest w kontakcie nie ma takiego momentu, że jakby, że teraz nie ma, ale też ja nie mam takiej natury to znaczy ja tam i organizuje festiwal jestem promotorem, a jak przyjeżdżam na festiwal jako jego uczestnik gość to wtedy jestem uczestnikiem gościem, a ja jestem organizatorem jest organizatorem i na mnie spoczywa odpowiedzialność i de facto pod moją w szeroko rozumianą może nie opieką to jest takie słowo, ale prawda ja czuję odpowiedzialność za za to wydarzenie i dlatego koncentruje się na tym ani na tym, żeby obejrzeć ten inny koncert, a jeżeli oglądam to np. bardzo często pod takim kątem, żeby zweryfikować pewne kwestie produkcyjne zweryfikować pewne założenia czy zobaczyć po to, żeby mieć wiedzę na temat tego co robimy, bo to jest oczywiście nie można być także Bóg kuje się kilka scen to są dziesiątki artystów też, jakby o tym nie weryfikuje tego u siebie z tą mamy za mało czasu Mikołaj jest wyrazem wczoraj kolejne 4 kolejne chwile, ale duże spotkanie musimy mówić Mikołaj Ziółkowski jest raz bardzo bardzo dziękuję i zobaczenia na festiwalach i do zobaczenia na festiwalach udanej zabawy dzieci też państwo, że państwo przede wszystkim żywi ludzie, a nam udanej pracy oczywiście owocnej bessy jak najniższą liczbą przeszkód takie jeszcze raz bardzo Mikołaj dziękuję jak Kamil Wróblewski również gorąco dziękuję do usłyszenia
Zwiń «