REKLAMA

Pyrrusowe zwycięstwo Unii. Czy Polska dostanie pieniądze z KPO?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-06-09 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
30:43 min.
Udostępnij:

Komisja Europejska zaakceptowała przedstawiony przez Polskę Krajowy Plan Odbudowy, a Ursula von der Leyen broniła w Parlamencie Europejskim tej decyzji. Kluczowe staje się pytanie czy polski rząd porozumiał się z Komisją co do warunków, jakie musi spełnić, by środki z Funduszu Odbudowy zostały uruchomione. Jeśli Komisja pójdzie na zbyt duże ustępstwa w imię wyciszenia sporu z Polską, może to się odbić czkawką Unii. "Stawka jest dużo większa niż 'tylko' porządek prawny Unii Europejskiej. To będzie miało też bardzo negatywne polityczne konsekwencje dla Unii" - mówi Piotr Buras z warszawskiego biura European Council on Foreign Relations w rozmowie z Bartoszem Wielińskim z "Gazety Wyborczej". Rozwiń »
Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast. Piszcie do nas w każdej sprawie na listy@wyborcza.pl. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozmawiamy o pieniądzach SKP dla Polski czy one faktycznie dotrą do naszego kraju ósma 10 podcast gazety wyborczej w czyn dobry witam serdecznie w naszym podcaście macierzyński z gazety wyborczej dzisiaj moim państwa gościem jest Piotr Buras z Warszawskiego biura i replikacji kontrolę nad sensem stany państwu specjalista ekspert od Unii Europejskiej ci dobry dzień dobry chciałem porozmawiać o tym co się będzie teraz działo z pieniędzmi dla naszego kraju, który niedawno zostały Rozwiń » zatwierdzone pieniędzy misy krajowego planu budowy 36 000 000 000EURpy i pożyczkach i dotacjach cześć raj śledziliśmy debatę w parlamencie europejskim burzliwą bardzo gorzką, a w powietrzu wisi wotum nieufności wobec komisji Ursuli von dodajmy, iż posłowie nie dowierzają, że zawarcie z polską, jaki styl w sprawie właśnie wypłaty pieniędzy z funduszu odbudowy jest uczciwy zostaną warunki dotrzymane i pytanie jest takie czy na nieufność posłów jest uzasadniona ja myślę, że ta nieufność posłów jest uzasadniona i oczywiście my sami do końca nie wiemy nikt nie wie poza komisją europejską polskim rządem na czym ostatecznie to polityczne porozumienie jeśli takowe jest między komisji rządem polega również może warto powiedzieć co wiemy wiemy przede wszystkim może to jest istotne, że nie ma jeszcze żadnej decyzji o uruchomieniu pieniędzy dla Polski jest decyzja o akceptacji czy nawet mówiąc konkretnie rekomendacji udzielonej przez komisję europejską dla rady Unii Europejskiej, czyli państw członkowskich Unii Europejskiej, żeby zaakceptować Polski krajowy plan odbudowy, dzięki któremu możemy otrzymać właśnie te pieniądze z funduszu odbudowy ta decyzja komisji i nie przesądza w żadnym razie tego czy Polska te pieniądze otrzyma przynajmniej formalnie tego nie przesąd, a ponieważ to nie jest decyzja o pieniądzach tego to jest decyzja o planie znaczy komisja i rząd uzgodniły coś i uzgodniły w jaki sposób pieniądze mają być wydane i przede wszystkim uzgodniły to co było przedmiotem największego sporu warunki od, których uzależnione jest wypłacenie tych pieniędzy w Polsce przez komisję i te warunki to właśnie ta osławiona już reforma systemu dyscyplinarnego dla sędziów, która ma 3 punkty i teraz kluczowe pytanie jest takie w jaki sposób komisja europejska będzie interpretować sposób implementacji tych warunków to znaczy innymi słowy Polski rząd teraz będzie musiał pokazać co zrobiliśmy reformę, której oczekiwała od nas komisji komisja będzie musiał odpowiedzieć czy ta reforma, która została przez Polski rząd Sejm uchwalona czy ona spełnia oczekiwania komisji i teraz to pytanie za 1 000 000USD jest takie czy 6 000 000 000 już różne rzeczy w tych więcej 7 za miliardy dolarów czy euro my to pytanie jest takie czy Polski rząd i komisja europejska w sposób jasny porozumiały się co do tego co powinno być treścią tej reformy innymi słowy czy to co być może dzisiaj Sejm uchwali ta reforma sądownicza czy ona w tym kształcie zaproponowanym przez Sejm wystarczy komisji, żeby te pieniądze uruchomić i teraz widać tutaj pytanie to jest kluczowe pytanie i stąd biorą te obawy posłów czy obawy obrońców praworządności w tym również moje obawy, że jednak Polski rząd porozumiał się z komisją europejską co do tego, że ta ustawa zaproponowana przez prezydenta Dudę i potem stosunkowo niewielkim stopniu zmieniona przez Sejm, że ona wystarczy do tego, żeby te pieniądze uruchomić i oczywiście to oburzenie czy obawy są związane z tym, że w oczywisty sposób ta ustawa procedowana w sejmie no nie jest tym, czego należałoby się spodziewać, czego należałoby oczekiwać, ponieważ ona nie rozwiązuje problemu praworządności, a nawet nie rozwiązuje problemu funkcjonowania systemu dyscyplinarnego dla sędziów, czyli tego wycinka kwestii rządu po dzieje się tutaj, że tworzy się izba odpowiedzialności zawodowej, czyli właściwie zmienia się nazwy tak zmienia się szyld Izby dyscyplinarnej sędziowie, którzy czekali w tejże izbie będą dalej w składzie z Sądu Najwyższego mogli pozostać uczciwe to są kosmetyczne zmiany, które z zasady nie zmieniają co do powrotu na świat sędziów zawieszonych tutaj przykład sędziego Juszczyszyna, który został zdegradowany do sądu rodzinnego wysłany na urlop przez swego pryncypała wspólnego od darcia kartę, więc także fakty, że nic nie chce zmienić tym wszystkim to jest prawda znaczy problem polega na tym cała w ten skomplikowany charakter tej sprawy polega na tym, że jest mamy dziś już orzecznictwo Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie polskiego systemu sądownictwa do obowiązujących Polskę wyroki w tym 1 fundamentalny wyrok dotyczący właśnie systemu dyscyplinarnego dla sędziów 15lipca zeszłego roku i Polska tych wyroków czułe nie wykonuje i teraz komisja europejska stoi przed dylematem czy może uruchomić wypłaty dla Polski mimo tego, że te orzeczenia największy niższego Trybunału europejskiego przez Polskę w sprawach dotyczących praworządności nie są wykonywane i formalnie rzecz biorąc i to trzeba jasno powiedzieć do takiego wymogu nie ma to znaczy nie ma Jung kim nie ma tej zależności, że Polska musi koniecznie wykonać ten wyrok, żeby komisja mogła wypłacić pieniądze komisja sformułowała swoje warunki dla wypłat tych pieniędzy w oparciu o ten wyrok Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej, czyli niejako wyciągnęła z tego wyroku najważniejszy sformułowania te najważniejsze warunki powiedziała, proszę bardzo, to te kryteria, które musi spełnić, ale nie powiedziała, że pełna implementacja wyroku psuły jest warunkiem wypłaty pieniędzy ska po, więc to oznacza, że mamy sytuację, w której komisja europejska sformułowała pewne polityczne warunki, które będzie też w sposób polityczny interpretować to znaczy komisja po prostu nie będzie trzymać wykładni Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej tylko po prostu sama powie ma tutaj duży pole manewru do powiedzenia czy generalnie to co Polska robi odpowiada jej czy nie czy uważa, że to już jest wystarczająca gwarancja, że w Polsce sprawy będą szły w dobrym kierunku jak to mówi szefowa komisji Ursula von Plauen czy też uzna, że tak nie będzie no i wracamy do punktu wyjścia ja mam takie przekonanie czy takie poczucie, że jest duża determinacja komisji, żeby jednak sprawy zamknąć, żeby zadowolić czymś co w gruncie rzeczy no nie będzie myślę dla wszystkich tych zadowalający, którym na sercu leży nie tylko kwestia praworządności w Polsce, ale również kwestia pewnych fundamentalnych zasad Unii Europejskiej i autorytet samego Trybunału sprawiedliwości europejskiej, który wypowiedział się w tych sprawach wystawił bardzo jasne kryteria, które stały się częścią obowiązującego porządku prawnego w Europie Polska powinna ich przestrzegać tak jak to oznaczałoby, że mamy do czynienia wprost z kolejnym takim zgniłym brudnym kompromisem, który można podciągnąć pod taką dziwną wyrozumiałość Ursuli von der Leyen to być jednak rządu Mateusza Morawieckiego bez Polski PiS w całości to jest tak całkiem długa historia tak toczą się od wyboru jej, który został od duszy możliwy tylko dzięki 5 osób PiS-u poseł PiS głosowali przeciwko van Gaala nie była szefową komisji europejskiej, czego NATO wynika z wdzięcznych za to poparcie 2019 roku czy coś więcej ja myślę, żeby Józefów dodaje rzeczywiście od samego początku nie była wielką zwolenniczką takiego ostrego kursu jeśli chodzi o kwestie rządów prawa wobec Polski to ostrożność mogła brać z 1 strony politycznej wdzięczności za faktyczną rzekomą pomoc w posłów wpisów wybraniu jej na to stanowisko, ale która miała też inne powody to znaczy rzeczy faktem jest, że komisja europejska w sprawach dotyczących praworządności od początku stąd cała po ze swojej perspektywy bardzo grząskim gruncie, ponieważ sprawa Polska polskich naruszeń rządów prawa była bezprecedensowa to znaczy te instrumenty Unii Europejskiej z zajmowania się takimi sprawami wykuwał się niejako w tym sporze z polską, więc wszystko cały bardzo długo i Fondo la należało do tych polityków, którzy chcieli się bardzo silnie trzymać takiej konserwatywnej interpretacji traktatów i skłonna była też ufać premierowi Morawieckiemu bardzo długo, że jednak ta sprawa zostanie jakoś rozwiązana samej Polsce bez udziału instytucji europejskich no i w gruncie rzeczy tai ostrożna postawa doprowadziła do sytuacji, w której mamie to co mamy to znaczy de facto załamanie się rządów prawa w Polsce sytuacja, w której ten system sądownictwa no trudno nazwać za spełniający standardy niezależności sędziowskiej i to oczywiście no komisja europejska działała za późno i zbyt mało zdecydowanie i zawsze zbyt wielkim ociąganiem i to jest wydają się ogromny błąd Urszuli online, ale w dzisiejszej sytuacji hondy lancii oczywiście kieruje jeszcze innymi czynnikami mamy wojnę Ukrainie mamy takie poczucie, że nie potrzebujemy wyciszenia jednak jak największej ilości sporów, które rozrywają Unię, że musimy również dbać o wzrost gospodarczy w Europie, czyli te unikanie recesji możemy bardziej nawet i te pieniądze, które mogłyby pracować na rzecz rozwoju Polski i rozwoju całej Unii Europejskiej powinny być wydane jak najszybciej i po prostu służyć dobru gospodarczemu Europejczyków i to są inne argumenty zupełnie innej kategorii, które odgrywają bardzo ważną rolę iście, gdyż w obecnej rozgrywce no ale obawiam się, że to może być takie zwycięstwo pyrrusowe Unii to znaczy to wyciszenie tego sporu na razie odbije się czkawką i to nawet 2 sprawach, które dla Polski przy bardzo też ważnym się wydaje rzecz, jeżeli nie uda się Europie czy Unii Europejskiej skutecznie zarządzać takimi kryzysami rządów prawa, jaki mamy dzisiaj w Polsce, a to po prostu zaraz okaże zaraz będziemy widzieć, że ten kompromis, który został zawarty niczego nie rozwiązuje to będzie bardzo trudno przekonać kogokolwiek do tego, że Unia powinna rozszerzyć, ponieważ no, jeżeli nie jesteśmy w stanie poradzić sobie jak podmiot z polską Węgrami z krajami, które kilkanaście lat temu przystąpiły do Unii Europejskiej to trudno, żebyśmy chcieli przyjmować inne kraje i wytaczać im taką ścieżkę, które też mogą mieć jakiś problem z rządami prawa jesteśmy niezdolni do rozwiązywania fundamentalnego problemu dla Unii druga sprawa będziemy potrzebować Unii Europejskiej więcej Solidarności finansowej również znaczne przykład wspólnego zaciągania długów, żeby choćby po to, żeby pokrywać koszty związany z tą wojną z wynikający z sankcji ekonomicznych nakładanych przez Unię europejską i tutaj kraje, które przede wszystkim łożą na wydatki wspólne Unii Europejskiej te kraje najbogatsze Unii będą mówić, ale nie chcemy zaciągać wspólnych długów nie chcemy zwiększać budżetu Unii Europejskiej nie chcemy płacić pieniędzy, jeżeli nie mamy gwarancji, że te pieniądze będą wydawane we właściwy sposób, jeżeli nie mamy gwarancji, że zasady Unii Europejskiej będzie przestrzegane przez te kraje, które są beneficjentami tych pieniędzy ta dyskusja będzie nam towarzyszyć coraz bardziej coraz bardziej ta kwestia rządów prawa, jeżeli zostanie teraz rozwiązana i będzie kłaść cieniem na przyszły bardzo ważnych trudnych wyborach przed jakimi Unia europejska stoi tutaj stawka jest jeszcze większa niż tylko cudzysłowu porządek prawny Unii Europejskiej będzie miał też moim zdaniem bardzo negatywny polityczne konsekwencje to Mateusz Morawiecki kłamał komisja europejska już tsunami kilka rajcy zapowiadające, że reformy zostaną czy reform wysławia oczywiście sądownicze stanu od końca one, że zostanie przywrócona praworządność jest osiągnięcie jakiś kompromis obiecywał nie dowoził i będziemy to, że trzeba taką historią tak dalej traktowane jak jednak wiarygodny partner i my jeśli dojdzie do tego samego stanie się, którym tu rozmawiając z komisją stanie po raz kolejny wyschnięte przez rząd PiS na Dudka na to czy stracą wiarygodność w momencie największego kryzysu dla nie bezpieczeństwa Europy w historii Unii Europejskiej, dlaczego oni podchodzą takiego zagrożenia tak powiedzieć lekkomyślnie ja trochę u nas już starałem się to wytłumaczyć, że te racjonalizacja postępowania komisji europejskiej no właśnie wiąże się z tymi różnymi celami, które fundusz Life dzisiaj ma przed oczami znaczona uważa, że cena za takie przemy ARP tuje czy woli zabić siebie prostu idiotka przepraszam za to mocno oczyszczenie, ale zachować jedność Unii Europejskiej, ale dać Polsce pieniądze, żeby gospodarka w Polsce nie nie podpadła, żeby wszystko jakoś się kręciło w obliczu wojny na Ukrainie tak to jest cena akcji trzeba ona gotowa zapłacić ja myślę, że to jest na pewno niełatwa decyzja, ale wydaje się, że tutaj przeważa ten element takiej wiary w to, że no po prostu ten problem może się rozwiąże sam jak się zmieni w Polsce władzę za rok może może akurat osiłka jeśli się zmieni to może po prostu jakoś dotrwamy do tego czasu i potem problem sam się rozwiąże ją po prostu zniknie natomiast, że chwilowo musimy zwiera szyki i stoimy przed bardzo trudnymi decyzjami na jesieni będą rosły ceny energii na pewno będą negatywne konsekwencje problemów gospodarczych związanych z wojną nie będzie na pewno bardzo poważna dyskusja nad polityką wobec Rosji politykę wobec Ukrainy no niezliczone dylematy problemy którymi Unia będzie musiał się borykać, żeby po prostu musimy, więc ten temat wreszcie wyciszyć, ponieważ on się ciągnie zbyt długo jednak coś tam w tej Polsce się zmienia nikt tak naprawdę do końca poza kilkoma ekspertami komisji nie rozumie tych zawiłości polskiego systemu sądowniczego i dyscyplinarnego dla sędziów, więc bardzo trudno sprowadzić tę dyskusję na poziomie takim politycznym, ponieważ mało, kto te wszystkie szczegóły śledzi no i w związku z tym, że cena polityczna zatem taki fałszywy kompromis będzie jednak możliwe do zapłacenia cena będzie ale, ale jednak ona jest do zaakceptowania myśli wydaje, że to jest więcej to rozumowanie staram się je analizować nie szczerze mówiąc nie pochwalam ponieś i tak jak powiedziałem wydaje się, że tutaj stawka jest bardzo wysoka, ponieważ i może do tego swojego obrazu, którym rozmawialiśmy tutaj warto dodać jeszcze 1 ważną rzecz to znaczy w całym tym sporze Polski z komisją europejską Trybunałem przede wszystkim cierpliwości Unii Europejskiej zrodziło się coś co można nazwać takim europejskim standardem niezawisłości sędziowskiej to znaczy Trybunał niesprawiedliwości Unii Europejskiej wcześniej w poprzednich dziesięcioleciach nie musiał się w ogóle zajmować takim problemem czy to znaczy być niezawisłym sędzią Unii Europejskiej, ponieważ nie było takich problemów, jakie pojawiło się w Polsce z, ale w tym orzecznictwie Trybunał sformułował pewien standard powiedział co to znaczy jakie warunki muszą być spełnione, żeby mówić o niezawisłości sędziowskiej to jest standard stał się częścią porządku prawnego Unii Europejskiej też obowiązujące w unii europejskiej prawo i teraz mamy sytuacji przemysł piątkę w wynika z tego, że każdy sędzia w kraju Unii Europejskiej sędzią Unii Europejskiej podlega ochroni także przy Unii Europejskiej często kluczyk tego tych wytycznych tak ciężko tylko, że po prostu każdy sędzia nie może być także w 1 kraju sędziowie są powoływani przez polityków w innym kraju powoływani przez sędziów jeszcze innym przez Niewiem zwykłych obywateli no jakieś oczywiście te systemy mogą być różne, ale musi być jakiś fundament i trybunach byli gości Unii Europejskiej sformułował ten fundament wiedział, jakie warunki muszą być spełnione, żeby taki sędzia, który przecież wydaje wyroki w sprawach dotyczących obywateli jego kraju, ale również z aplikacjami dla obywateli innych krajów jesteśmy w 1 porządku prawnym, jakim Unii Europejskiej, a więc mamy ten 1 standard, który Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej zdefiniował właśnie za sprawą tego sporu z polską i teraz w Polskim prawie mamy ustawy kagańcowej, która mówi mniej więcej tyle, że jeżeli Polski sędzia odwołuje się bezpośrednio do tego standardu zdefiniowanego przez Trybunał sprawiedliwości i przez to podważa status z jakiegoś człowieka, który pełni rolę sędziego, ale nim nie jest, ponieważ nie jest niezależny, a odwoływanie się do tego standardu definiowanego przez czułe w zasadzie obowiązkiem sędziów europejskich to podlega karze znaczy w Polsce stosowanie tego prawa Unii Europejskiej podlega karze sędzia ma od razu na karku postępowania dyscyplinarne morsy zawieszony to przykłady tych sędziów, o których mówimy teraz mamy sytuację, w której w tym polskim krajowym planie odbudowy mamy zapisane, że to ma się zmienić to ma się zmienić jest to zapisane w tym krajowym planie odbudowy, na które się Polski rząd zgodził i komisja zgodziła tylko, że ta ustawa, która zostanie najprawdopodobniej przez Sejm uchwalona tego nie zmienia to znaczy ustawa końcowa w tej formie, która każe sędziów zastosowanie tego nowego fundamentalnego standardu niezawisłości sędziowskiej ona nie zostanie zniesiona no i teraz pytanie czy w tej sytuacji komisja powinna czy może no zgodzić na wsi kręci oczu na tę sytuację zgodzić się na to, że tak kluczowa sprawa została rozwiązana co znaczy, że jest kraj, który po prostu karze swoich sędziów za to, że stosują prawo europejskie to jest rzeczywiście tempem fundamentalny problem, który jednak, gdy o dziwo w tej debacie publicznej więcej mówi się Izby dyscyplinarnej o przywróceniu sędziów co oczywiście bardzo ważne rzeczy, ale to jest ten to, o czym mówiłem przed chwilą ustawie kagańcowej jest ten trzeci fundamentalny element, którego wymaga komisji europejskiej, który powinna szczególnie głośna ucisk, ale wszystko wskazuje na to, że tak się stanie, ale wierzymy w komisji europejskiej biorąc ją ubrany jak wrócę jeszcze są komisarze, którzy się bardzo mocno nie zgadzają funkcją oddaję aż tak mocno, że głosowali przeciw to czasu zatwierdzania KAPE przez kolec komisarze jej liczba tych dysydentów takich określimy nas różni podawana również w 2 Chiny 3 filmy o 5 jest wśród nich na pewno pani komisarz Vestager 3 zastępczynie fundusz Life jest komisarz Timmermans znany wszystkim, którzy także 1 bardzo mocno wypowiadać na temat braku rządów prawa w Polsce co to oznacza ten brak pewności także dla przyszłości rozmów w sprawie kpi ewentualnej wypłaty pieniędzy to nie jest tak znaczy jednak te nasze zastrzeżenia są na zbyt daleko idące zbyt pesymistyczne jednak ja myślę, że oczywiście ja widzę bezprecedensowy spór komisji, który już stał się sporem wręcz publicznym po tym, jak no stało się jasne, że właśnie kilku komisarzy głosowało przeciwko daniu zielonego światła dla polskiego krajowego planu odbudowy właśnie ze względu na te dni jeszcze w dalszym ciągu obecne bardzo poważne wątpliwości czy Polska jest w stanie, czyli chętna w ogóle doprowadzić do zmian wprawie, które by wypełniały kamienie milowe zapisane w KO i to jest oczywiście można się spodziewać, że ta dyskusja będzie trwała to znaczy tak jak powiedziałem sama zgoda na karty jeszcze niczego nie przesądza będzie kolejna poważna polityczna dyskusja o tym czy tak jak mówiliśmy na samym początku tej rozmowy czy ta Polska ustawa sądowa wystarczy do tego, żeby te pieniądze rzeczywiście uruchomić, żeby wypłacić myślę, że tutaj zdanie takich polityków jak Timmermans czy biurowa czy Riders czy wszystkich komisarzy, którzy właśnie w tej kwestii mieli inne zdanie niż fundusz Life nie sądzę, żeby ono się zmieniło, więc myślę, że ten spór komisji będzie, ale jeżeli miałbym obstawiać to zakładam, że być może jeszcze jakaś będzie małe jak zmiany może 1 czy 2 niewielkie poprawki Senatu zostaną przyjęte jednak przez Sejm i ostatecznie komisja pewnie większością głosów znowu niejednomyślnie, ale na tym, że pan dziś godzi, ale tutaj mamy no oczywiście na dalszym etapie też będą jeszcze sytuacje, w których będzie możliwe wstrzymanie wypłat jeżeliby kolejne kamienie milowe zostały wykonywane, więc tutaj też państwa członkowskie mają sporo do powiedzenia mogą prosić o dyskusję na forum rady europejskiej na temat planów, więc jeszcze jest kilka bezpieczników, ale wydaje się, że no rzecz, że dzisiaj jednak zmierzamy właśnie do takiego kompromisu, który jak też uznał za kompromis zgniły strasznie głosy, że komisja, żeby zaspokoić krytyków teraz zacznie z innej flanki zupełnie rozprawę czy łamanie praworządności w Polsce dniami ma nabrać postępowanie przeciw naruszeniowej w sprawie wyroku Trybunału Przyłębskiej odnośnie zgodności co czeka europejskiego z konstytucją polską ma zacząć się postępowanie przeciw naruszeniowej w sprawie, którego rady sądownictwa wreszcie na krajowej rady sądownictwa tak co PiS z tym organem my zrobimy z 4 kierunek oczywiście prowadzi kolejne postępowania kolejne wyroki Sułek na pewno będą generowane przez Polski rząd, a ja jestem zdecydowanym zwolennikiem tej drogi przed czułe i tych postępowań przeciw naruszeniowej uważam, że ona jest bardzo skuteczne może być bardzo skuteczne, ale ostatecznie trzeba z niej wyciągać wnioski, jeżeli komisja najpierw prowadzi postępowanie przeciw naruszeniowej ono się kończy wyrokiem Sułek decyzjami słów potem te decyzje nie są wykonywane, a mimo to komisja godzi się na wypłaty kilkudziesięciu miliardów euro no to niewielką wartość będą miały ewentualne kary nałożone przez Trybunał sprawiedliwości za niewykonywanie wyroków, które są liczone w nie w miliardach euro tylko w milionach euro to znaczy dzisiaj mamy też porównajmy sobie dzisiaj Polska nie wykonuje bardzo ważnej decyzji słyszę o zawieszeniu Izby dyscyplinarnej, a w tej chwili mamy już na liczniku około 250 000 20030 000 000EUR, bo za każdy dzień płacimy 1 000 000, ale jak to się ma do tych 30 paru miliardów, jakie dostaniemy w ramach krajowego planu odbudowy to znaczy mówiąc cynicznie już lepiej jest płacić dalej tym kary za niewykonywanie wyroków Trybunału, ale dostać pieniądze z nowego planu odbudowy, więc tym samym po pierwsze, ja myślę, że jeżeli komisja europejska nie skorzystała z tego najsilniejszego instrumentu, jakim miała dzisiaj do dyspozycji jeśli chodzi o nakłonienie polskiego rządu do respektowania traktatów europejskich rządów prawa to inne instrumenty, o których mówimy również nie będą skuteczne, ale po drugie z takich czysto politycznych powodów wydaje się to bardzo mało prawdopodobne, żeby komisja dała sygnał taki uważamy, że sytuacja w Polsce już zmierza w dobrym kierunku i w zasadzie jest na tyle dobra, że możemy dać Polsce 30 parę miliardów euro, ale jednocześnie uruchamiamy nie wiem mechanizm warunkowości, który doprowadzić może do wstrzymania wypłat dla Polski, dlatego że uważamy, że sytuacja w Polsce jeśli chodzi o rządy prawa budzi poważne zastrzeżenia to jest kompletnie ze sobą sprzeczne to znaczy, jeżeli po komisja uważa, że sytuacja jest już całkiem niezła no to nie powinna żadnych dalszych postępowań prowadzić, jeżeli natomiast uważa, że jest bardzo zła to nie powinna dawać Polsce no w tej sytuacji tych pieniędzy czy, więc jest wydają się, że jest politycznie komisja tylko zamyka sobie drogę do dalszych postępowań, jeżeli w tej sprawie nie podejmie taką decyzję jak tutaj dyskutujemy tutaj, ale zaskarżył skarb może parlament europejski tak Polskę czy przyznanie pieniędzy terapeuta nie musi być komisję no tak, ale do Trybunału z pewnością Unii Europejskiej zyskać może tylko komisja, więc myślę, że tutaj no komisja mogłaby np. wystąpić w dalszym ciągu komisja może wystąpić o nałożenie na Polskę powinna wystąpić o nałożenie na Polskę kary za niewykonywanie wyroku Sułek takiego pełnego wyroku czułe 15lipca zeszłego roku dotyczącego właśnie całego systemu dyscyplinarnego w Polsce i Polska nie wykonuje tego wyroku nawet mówi, że nie wykona nie zamierza wykonywać i twierdzi, że ten wyrok w ogóle jest bezzasadne Trybunał Konstytucyjny Polski jeszcze powiedział, że wykonanie takiego wyroku naruszyłoby polską konstytucję, ale i komisja do tej pory, mimo że od listopada mogłaby wystąpić o bardzo wysoką karę do Trybunału nie zrobiła tego trudno wyobrazić, żeby zrobiła to sytuacji, kiedy powie, że ta ustawa, która w tej chwili jest przyjmowane przez Sejm właśnie poprawie sytuacji w systemie dyscyplinarnym no my wszyscy wiemy, że ona tego nie robi, że on nie jest wykonaniem tego wyroku należeli dostanie na błogosławieństwo komisji dzięki temu Polska otrzyma pieniądze ska po no trudno się spodziewać, żeby komisja teraz znowu dokonywała jakich wolt występowała do Trybunału nałożenie kary, więc tutaj wydaje jesteśmy jakimś takim zapętlenia, które ostatecznie powodować będzie, że ten spór o praworządność oczywiście nie wygaśnie on nie zniknie, ponieważ pojawiać się pracownie będą nowe problemy będą kolejne naciski teraz dyskusja o tym czy nie powinno się jednak część postępowania przeciw naruszeniu owego przed Trybunałem w sprawie krajowej rady sądownictwa no ale my wszyscy wiemy ile czasu trwa myślę, że z całą pewnością takie postępowanie nawet gdyby się teraz zaczęło ja uważam, że powinno się zacząć byłoby dobrze, gdyby te taka skarga została skierowana, ale ono na pewno nie skończy przed wyborami dostępnymi w Polsce cały proces będzie trwał pewnie parę lat, więc niestety tak wygląda rzeczywistość prawną sądowa Unii Europejskiej, ale tym większe znaczenie ma to kwestia kpi, ponieważ to jest ta kulminacja tego sportu jest ten moment, kiedy w gruncie rzeczy no komisja europejska ze sprawą swoich długoletnich działań doszła do sytuacji, kiedy ma prawdziwy instrument nacisku w rękach no ale pytanie jest czy nie zawaha się go użyć obawiam się, że komisji pomoże rząd PiS, ponieważ on reagujemy każdą próbę kompromisu jako jako oznakę słabości jak mają autokraci wszelkiej maści żeli chcę się z nimi rozmawiać stojąca 9 jak właśnie oznakę całości tworzy w swojej czuć się ustanie woda wzburzona i zacznie się na nowo grillowanie sędziów zawieszanie jakieś kolejne inicjatywy czy Zbigniew Ziobro ma już gotowy projekt spłaszczenia struktury sądu miał dać pełną kontrolę nad sądownictwem w Polsce, więc i pojawi się kolejne fakty w Polsce, które będą musiały komisji działania, czyli nie będzie chciał iść, a stracić twarzy zupełnie, tak więc spodziewam się wyższych lub oczywiście jednak mamy nową KRS powołaną w sposób całkowicie niezgodne z konstytucji zasadami rządów prawa mamy kolejne działania przeciwko sędziom lecznicy w gruncie rzeczy nie zmieniło znaczy to w ostatnich tygodniach widać, że determinacja do tego, żeby kontynuować zmiany w sądownictwie i tę dotychczasową linię bardzo silna, więc rzeczywiście ten spór ze względu na działania polskiego rządu nie skończy się tylko pytanie efektywność instrumentów, których Unia europejska używa, jeżeli w sytuacji, kiedy może z nich w pełni skorzystać w ostatnich chwili odpuszcza jest pytanie czy nasze obawy czy nasze oczekiwania rzeczywiście zostaną spełnione, bo ostatecznie nie jesteśmy w stanie tego przesądzić w PiS też mówi pożyjemy zobaczymy, aczkolwiek czas taka wyrozumiałość komisji europejskiej wobec tego szerzej w Polsce on niepokoi niepokoi mnie niepokoi naszego gościa trasa oraz szefa Warszawskiego biura wiele czasu na falę FS przepraszamy w imieniu państwa znowu dobre wiadomości, ale co zrobicie dziękuję serdecznie zapraszam na kolejny podcast wsie dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA