REKLAMA

Demokracja Europejska. Jaka będzie przyszłość Europy?

Debata Europejska
Data emisji:
2022-06-09 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 28:40 min.
Udostępnij:

Wśród gości Macieja Zakrockiego: prof. Danuta Hubner, Włodzimierz Cimoszewicz, prof. Zdzisław Krasnodębski oraz dr Piotr Ostrowski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry przed nami ostatnia audycja z cyklu debata europejska przez rok rozmawialiśmy o naszej antenie gośćmi ekspertami także z państwem słuchaczami Radia TOK FM o przyszłości naszej wspólnoty, jaką jest Unia europejska debaty były radiowym uzupełnieniem dyskusji, jaka toczyła się w ramach tzw. konferencji o przyszłości Europy ta zakończyła się oficjalnie 9maja w Strasburgu gmachu parlamentu europejskiego, który tę konferencję był od początku bardzo Rozwiń » zaangażowany dlatego w pierwszej części naszego dzisiejszego podsumowującego spotkania gośćmi debaty będą właśnie posłowie do parlamentu europejskiego najpierw są z nami Pani Poseł Danuta Hübner komisja spraw konstytucyjnych handlu Międzynarodowego gospodarczej monetarna witam w bardzo zaangażowana w prace konferencji o przyszłości Europy pan Włodzimierz Cimoszewicz komisja spraw zagranicznych kont, ale też konstytucyjna, ale też spraw konstytucyjnych właśnie tzw. Inga, czyli zadowalająca zewnętrzne ingerencje funkcjonowania naszych procedur demokratycznych dzień dobry, które jest pan wiceprzewodniczący tak to wygląda w no właśnie to może pierwsza refleksja najpierw taka krótka państwa czy ta konferencja zgodnie z tym, o czym żeśmy myśleli oni kiedyś zaczynała spełniła państwa oczekiwania czy rzeczywiście Europejczycy tak pisała pani na swoim blogu 11marca 2021 roku wypracowali wspólną wizję Europy krótka odpowiedź tak natomiast jak zwykle diabeł tkwi nie tylko szczegóły, a także w tym co z tym zrobić w tej chwili, dlatego że po raz pierwszy myślę to słynne tabu europejskie, które polega na tym, że od dekad politycy narodowi mówią obywatele nie chcą zmian traktatu po raz pierwszy obywatele powiedzieli, że jeżeli są potrzebne zmiany traktatu, a w tych rekomendacjach jest trochę takich, które wymagają zmian traktatu to powinny traktat powinien być zmieniony, więc to też, jakby mierzy zaangażowanie obywateli, ale generalnie po prostu oceniam tę konferencję jako niezwykle ważne wydarzenie i uważam, że to jest konferencja z legitymacją jednak Obywatelską, dlatego że w tej naszej sesji plenarnej konferencji mieliśmy 449 osób w sumie reprezentujących różne środowiska instytucjonalne obywatelskie, czyli to jest więcej niż przeciętny parlament Narodowy Hiszpania ma poniżej 400 osób np. a jest wielkim krajem, więc to jest na poziomie polskiego parlamentu więcej członkostwo, więc myślę że, że ta konferencja rzeczywiście poprzez Platformę poprzez bardzo różne formy panele narodowe nie tylko paneuropejskiej rzeczywiście zaangażowała sporo ludzi sama byłam zaskoczona, kiedy zobaczyłem, że na tej Platformie cyfrowej było zorganizowanych ponad 6600 różnego typu wydarzeniu uczestniczyło w nich ponad 720 000 uczestników, więc to jest jednak myślę sporo i spore zaangażowanie też TEN-T część społeczeństwa ta część społeczeństwa obywatelskiego, którym jest europejskie forum młodzieży, które spotykały się w Strasburgu miało 5000 młodych ludzi na miejscu obecny drugi 5000 połączonych online wypracowali też w sumie sporo bardzo bardzo ważnych ciekawych rekomendacji natomiast ubolewam ogromnie na tym, że niestety my jako Polacy okazaliśmy się jednym z najmniej widocznych na inne słabiej uczestniczących no właśnie przez cały wielki euroentuzjazm pod absolutnie tak to znaczy szczerze mówiąc po roku funkcjonowania konferencji znaleźliśmy się na ostatnim miejscu bacząc na liczby aktywności w przeliczeniu na na mieszkańców liczba mieszkańców danego kraju takie badania też były się okazało, że jesteśmy na szarym końcu w tym, więc tu VAT względem myślę zawiedliśmy ja miałam same ponad 70 spotkań, ale myślę, że mogliśmy zrobić, więc pan premier a, trzymając się konwencji pani prof. Hübner krótka odpowiedź nie dla, gdzie jest bardzo rozczarowany rezultatami beżowym politycznymi może nie merytorycznymi, chociaż merytorycznymi także wiążemy ogromne nadzieje niesie ta idea bardzo podobała uważałem, że przyszła w świetnym czasie w świetnym momencie, bo Europa potrzebuje jak powietrza głębszego namysłu nad samą osobą swoją przyszłością i w każdym wymiarze swej konstrukcji swoich kompetencji swojego zasięgu także geograficznego, a i tak itd. świat się zmieniły absolutnie radykalny, ale czasu, kiedy kształtowane by obecne reguły funkcjonowania tego mechanizmu, a ten mechanizm pozostaje bardzo dużym stopniu sztywny na duchu chociażby wszelkie doświadczenia związane ze stosunkami międzynarodowymi narodowymi bezpieczeństwem także europejskim tam dalej, a okazuje się, że pan Orban może decydować się jednoosobowo o tym czy Unia europejska wspólnota blisko 30 krajów jest zdolna do działania czy nie jest rola do działania mimo, że to jest jeden z największych rzeczników tej wspólnoty, ale tutaj ze złota akurat się obywatelom mówiąc trochę tak ogólnie właśnie nie podawał rekomendacjach chyba jest kara rezygnacja z jednomyślną właśnie powiedziałem że, gdy chodzi o efekty merytoryczne w postaci konkluzji co można znaleźć bardzo wiele wartościowych idei warto się propozycji chociażby właśnie ta dotycząca zrezygnowania z jednomyślności przy podejmowaniu decyzji w zakresie wspólnej polityki zagranicznej, czego większość z nas jest zwolennikami natomiast albo albo świadome działanie nie znam jeszcze odpowiedzieć na to pytanie doprowadził do niebywałego wprost osłabienia mandatu politycznego tych rekomendacji konferencji w bo z 1 strony jest tak jak mówi pani Hübner od 1000 uczestników spotkań itd. ale Europejczyków Unia jest 450 000 000, czyli gdzieś około 300 000 000 dorosłych i ja bym powiedział, że Europejczycy wzięli udział w takiej czy innej formie Ferrari wspólnej refleksji wtedy, gdybyśmy mówili o dziesiątkach milionów uczestniczący dlatego trzeba było dostosować narzędzie oczywiście takie narzędzia są jak mają osobisty powód do pewnego rozczarowania, bo jesieni jedenastego roku także w komisji konstytucyjnej rozmaitych forach w spotkaniach z ludźmi mającymi na to proponowałem zastanowienie się przedyskutowanie koncepcji referendów konsultacyjnych, gdyby do tego instrumentu się odwołać i gdyby nim konferencja się posługiwała albo gdyby nawet po zakończeniu konferencji najbardziej może kontrowersyjny nawet konkluzje zostały poddane tego typu badaniu poparcia lub braku poparcia to moglibyśmy mówić o silnym mandacie politycznym dla rezultatu dzisiaj tak naprawdę, jeżeli rada europejska będzie dyskutowała o potrzeby nie brak potrzeby zmiany traktatów i ktoś powołana wyniki konferencji europejskiej to już ja potrafię wyobrazić, iż tego czy innego polityka, który powie przepraszam bardzo akcyza tymi ludźmi stoi no dobrze na kilkaset osób brało udział pani Szanowna profesor no dobra znajoma przyjaciół osób oraz nisko dla ciebie na mnie w wyborach europejskich głosowało blisko 400 000 osób ile ty ja mieliśmy do powiedzenia w tej konferencji w parlamencie usłyszeliśmy, że ten czas szukania obywateli, ale nie tych dziesiątków milionów tylko kilku kilkunastu może tysięcy zaangażowanych w rozmaite formy debaty, a tych obywateli, których prawo do wypowiedzi w pełni szanuje było znacznie mniej niż niż tych, którzy dali sobie imię mandat do ich reprezentowania w parlamencie europejskim to był rodzaj manipulacji, która w moim przekonaniu wypatrzyła funkcjonowanie konferencja tym samym osłabiła rezultat, a ja oczywiście możemy tę dyskusję podjąć i niż uderzy jest jednak mimo wszystko bardzo ważny, żeby dostrzegać nie tylko ten efekt końcowy tutaj moja frustracja jest prawdopodobnie na zbliżonym poziomie nie porównywałem tego ze swoich oczekiwań natomiast widzę ogromną wartość jednak tego typu procesach to jest pierwszy raz, kiedy uruchomiliśmy tego typu dyskusje ja myślę, że powstanie w rezultacie zmian traktatu także jakaś forma stałych konsultacji z ponad to co już mamy konsultacji ze społeczeństwem obywatelskim i że że będzie to wszystko rosło im wydaje się, że to jest naprawdę pierwszy krok zawsze trzeba uczynić ten proces ma ogromną wartość sam sobie i on może rozpocząć rzeczywiście odmianę Unii Europejskiej, bo ten traktat, jeżeli rzeczywiście będzie zmieniony to powinien być także zmieniony w tym kierunku, żeby zrobić krok dalszy w dawaniu, jakby mocy obywatelom w tym zaangażowaniu sprawy europejskie w tym także procesy decyzyjne, więc mogła się pojawił właśnie wątek referendum ogólnoeuropejskiego prawda wygląda pomysł konsens tylko, że okres to jest zbyt radykalnie sformowana propozycja przesunie realistyczna wspomniałem, że ja sugerowałem referenda konsultacyjne jakieś konsultacje społeczne szerokie, a tutaj powiedziano wiążących referendach w najważniejszych sprawach nie wyobrażam sobie, że państwa członkowskie Unii Europejskiej poszły na to, żeby w najważniejszych właśnie sprawach wypuściły z ręki instrumenty kontroli tego za ich co je w przyszłości może obowiązywać, więc to jest idea brzmiące podobnie tylko, że w moim odczuciu zupełnie nierealistyczna no zresztą ja mogę powiedzieć tylko, że sceptycyzm co do rzeczywistego wprowadzenia tych zmian pojawił się właśnie w dniu zakończenia konferencji, kiedy 13 pań są to dany dzień fora w 13 państw no właśnie w taki list został sformułowany nie popieramy nieprzemyślanych przedwczesnych prób uruchomienia procesu prowadzącego do zmiany traktatów wg tych piszących szczególnie teraz takie przedsięwzięcie spowoduje utratę energii tak potrzebnej do mierzenia się geopolitycznymi wyzwaniami i rentach z sygnatariuszy listu twierdzą, że w ostatnich bardzo trudnych latach Unia pokazała, że jest w stanie skutecznie działać w obecnych ramach prawnych czy to w kontekście pandemii czy agresji rosyjskiej na Ukrainę panie redaktorze czy spojrzał pan, jakie są kraje, bo to jest dla mnie bardzo znamienne ujrzałem właśnie trochę mieli jak wszyscy swoje, czyli sarkazm i pewien cynizm mnie się, jakby zaczynały rodzić, dlatego że oprócz naszej części Europy także Czechów Czesi wycofali bardzo szybko z tego mówią, że oni nie są przeciwko zmianom traktatu tylko przeciwko uznaniu tego jako jedyną formę, jakby przejścia do do do wprowadzenia w życie tych wszystkich rekomendacji natomiast niestety Szwecja to się wielkim bólem serca powiedzieć, ponieważ Szwecja była też z tym państwem członkowskim, które wróciło wiele frustracji w trakcie konferencji w trakcie sposobu także prowadzenia dyskusji gały dyskusji nad rekomendacjami otwarcia na na różne bardzo poglądy to był dla mnie tak wielkie wielkie wielkie rozczarowanie ja mam nadzieję że, że ta większość, która jest potrzebna w radzie, żeby odrzucić jak kontynuowanie tego co parlament zamierza zacząć, czyli powołanie konwencji w celu dalszych zmian traktatowych, że Szwecja nie będzie blokować były członkiem grupy Europa w świecie zajmujące się nasza wspólna polityka za granicą ta bezpieczeństwa bardzo dużym stopniu także ekonomiczne, ale w wymiarze międzynarodowym i przez drugą część istnienia funkcjonowania tej grupy jej szefem był szwedzki minister do spraw europejskich jest istnienie można było umówić się nawet o niej idealnie, gdyby prace eurodeputowani pracujący w tej grupie była na sam dwunastkę, która każe grupie roboczej nie mogli go po u skutecznie poprosić o 10 minutach spotkania, więc to jest kamyczek dodatkowa sesja była stacja dosyć trudnej sytuacji politycznej pamiętamy moment, w którym rano pani premier została zwołana po południu podała się do dymisji prawda, więc to akurat kwestia też z prezydencją za rok w związku z tym też myślę nie chce mieć do czynienia, bo w tym prezydencja też odgrywa istotną rolę przez prace nad zmianami traktatu o 100 to jest przy okazji ten czy ten cały wymiar polityczny tradycyjny, który wiąże się z funkcjonowaniem państw członkowskich i w tym właśnie w takich w takim procesie prowadzącym do zmiany debaty europejskiej myślę, że nie zdał egzaminu właśnie parlament od początku główną siłą napędzającą wiodącą i oczekują formujące różne pomysły na to jak ten proces powinien wyglądać i nadal parlament tak swoją rolę odbiera natomiast wszyscy zdali egzamin mamy 49 propozycji 320 ośrodków i podzielony też na 9 grup tematycznych zmiana klimatu i środowisko zdrowie silniejsza gospodarka Unia w świecie wartości prawa praworządność transformacja cyfrowa demokracja europejska migracje edukacja kultura młodzież sport oczywiście nie nieprzedstawienie tych rekomendacji, ale czy państwa zdaniem w takim razie przy sporych jak rozumiem wątpliwościach, że rzeczywiście rządy zgodziły się na zmiany traktatów, tym bardziej że nawet nie 13 nawet 1 przecież jak się nie zgodzi to zmiany traktatów nie będzie więc, żeby np. zrezygnować z jednomyślności, w jakich sprawach najpierw musi być jednomyślność, żeby się na to zdecydować prawda, więc biorąc pod uwagę czy można cokolwiek z takich ważnych państwa zdaniem rekomendacji jednak próbować wprowadzić do funkcjonowania Unii Europejskiej niekoniecznie właśnie no z mając niekoniecznie mając konieczność zmiany traktatów myśmy zawsze mieli w parlamencie europejskim takie podejście, że czas w pełni wykorzystać ten cały potencjał, który istnieje w obecnych traktatach w tej wersji lizbońskiej okazji, że ten potencjał niewykorzystany nasza słynna pasażer czy właśnie taka taka możliwość, żeby jednomyślnie ustalić, że będziemy dalej procedować większością nie to jest ciągle nigdy nie było wykorzystane i sporo innych spraw również tej elastyczności wystarczy, że panie redaktorze popatrzyć na to co robiliśmy jako Unia europejska i w kontekście pandemii i w kontekście wojny bez zmiany traktatów, czyli właściwie rzeczywiście zepchnęliśmy tę to miejsce w traktatach, które pozwalają nam taki dział na takie działania w sytuacji kompletnie konwencjonalnej i znaleźć rozwiązania można powiedzieć ocena zmiany traktatu ale, gdybyśmy mieli traktaty, które wprost np. pozwalają na eliminują je jednomyślność przy uznawaniu przy przy decydowaniu o sankcjach to cel proces myślę sankcji byłby mniej bolesny i nie zakończyły się zresztą też tym co w szóstym pakiecie Węgry zrobiły więc, więc myślę, że jednak zmian traktatu są potrzebne mam nadzieję, że uda się nam przekonać także państwa członkowskie, żeby pracować niekoniecznie, jakiej wersji ekstremalnej ale, żeby pracować takie zmiany, które oddadzą to pan premier Cimoszewicz mówi na początku dadzą, jakby ten fakt, że poprzedni traktat ma ile 15 lat, a w międzyczasie świat stanął w głowie jest zupełnie inny regularny jest tylko niewiele zmienioną wersją tego w wypracowanie, czego uczestniczyła w szkolenia europejskim konstytucji uważa decyzję o konstytucję rozwijajmy, o czym sama już prawie 20 lat tego koncepcja Acta, więc to chyba zasługuje na nie mając o tym też jednak w międzyczasie zmieniła się rola parlamentu europejskiego i rolę obywateli w ogóle funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ale za mało tego wszystkiego jest dlatego trzeba te traktaty dostosowują myślę, że z konkluzji na w praktyce mogą być częściej stosowane niż inne te, które dotyczą chociażby kwestii ekologicznych klimatycznych, bo łatwiej będzie komisji tym komisarze, którzy za okres od PDA odwoływać się także do głosu obywateli właśnie tu konferencję jest do wykorzystania i rządy w tym zakresie, a będą w trudniejszej sytuacji, żeby blokować, żeby się temu sprzeciwiać, podważając mandat, bo był wyrażany pogląd dosyć oczywiście dla ogromnej większości Europejczyków wczoraj mieliśmy po pół nią może więcej spóźniona dyskusja zostawi w kwestii związanych z ekologią ochroną klimatu itd. tylko w wersji jak wiadomo bardzo wiele wczoraj Timmermans spotykał się z grupą polityczną dyskutowano choćby takim problemie czy dociska się przemysł samochodowy, żeby zrezygnowano z silników spalinowych czy nie boi się pojawiają takie weźmy te pomysły na dobrze, ale nie zrezygnował z 90% z produkcji tej tych tradycyjnych samochodów, ale ich jeszcze troszkę naj Timmermans mówi że, ale przez wyprodukowanie tych 10% silników spalinowych będzie oznaczała złożone będą wielokrotnie droższe niż dzisiaj czy długich seriach 2 wszystko nie ma sensu w związku z tym w tych kontrowersjach może się odwoływać do tego głosu konferencji obywateli i tak itd. myślę, że niektóre elementy konkluzji wypracowanych przez grupę zajmującą się wartościami demokracji o procedurami głosem ludzi też mogą być wykorzystane w praktyce, dlatego że konieczność demokratyzacji procedur unijnych jest dla mnie oczywista przy zachowaniu tradycyjnej roli wyboru reprezentatywności zasady tak itd. jest oczywiste, że trzeba szukać różnych form rozmowy z Europejczykami i na pewno mogą to być takie Platformy cyfrowej aktora tutaj zastosowana ja chciałbym, żeby to poszło dalej, ale to można wykorzystać natomiast obawiam się, że w tym zakresie, który jest tradycyjnie rozumiany jako najważniejszy z punktu widzenia suwerenności państw czy polityka zagraniczna polityka bezpieczeństwa tutaj konkluzje do niczego nie doprowadzać rzeczy, jeżeli mogę w związku z tym co pan premier mówi wydaje się także, że jednak ważnym elementem na czymś co doszło do świadomości myślę nas wszystkich uczestniczących, ale w szczególności ludzi młodych to jest jednak to, że dzisiaj na bezpieczeństwo trzeba patrzeć zupełnie inaczej, że jest to nie tylko bezpieczeństwo w sensie militarnym też troska o to, żebyśmy mieli na sektor obronny także dostosowany do zagrożeń, ale też opatrzono na to patrzyliśmy na to bezpieczeństwo także kategoria zdrowia pandemia właściwie nas uczuliłem na to także w kategoriach Energetyk w dostępności do do bezpieczeństwa energetycznego także myślę tym sensie klimatycznym, który chyba najszerzej było po do dyskutowanej im postrzegany jako zagrożenie także dla naszej przyszłości i to i to myślę jest jakby takim bardzo mobilizującym czynnikiem jednoczącym wszystkich, bo te zagrożenia szczególnie WORD wojna nie tylko pandemia myśli sprawę uczyniły z takimi odczuwalnym właściwie zagrożeniami dobrze, żeby te nowe pokolenia boją się, że konferencja jest takim stopniowym procesem przejmowania władzy przez pokolenia, które patrzą na swoją przyszłość w Europie i że i, że to spojrzenie na te zagrożenia takie dzięki tej wojnie, jeżeli można tak brzydko powiedzieć i pandemii w bardzo rozszerzyły Horyzonty i i mam nadzieję że, że druga sprawa, która ewidentnie pojawiła się wszystko co demokracji to absolutnie było rzeczywiście dobrą nowiną że, że to takie ważne dla ludzi, ale także młodzi ludzie pokazali biegły wielką wrażliwość społeczną na wszystkie nierówności na na jakieś minima socjalne o takich rzeczach na ogół z młodymi ludźmi do tej pory nie dyskutowało na nie pamiętam, żeby oni byli tym zainteresowani w tych dziś okazało, że oni potrzebują Unii, które Europy która, która się taką wrażliwością społeczną także charakteryzuje to to też jest myśl ważny blok tych różnych rekomendacji w tym wiążące się też zmiany kompetencji, bo to już na pewno wymaga zmiany traktatu w sprawie zdrowia np. czy edukacja reszcie mówili o tym, że właściwie wszyscy młodzi ludzie powinni mieć zbliżony poziom edukacji chcieliby bardzo także językach, więc takie dobre dyskusje pokazujący, że oni myślą inaczej odważniej niż niż politycy, którzy reprezentują można powiedzieć, że nawet mamy pewnego rodzaju koniec ewidencję tymi jeśli chodzi o postulaty np. dotyczące praw socjalnych tego co się wydarzyło we wtorek nową w rekomendacjach np. czytamy proponujemy poprawę funkcjonowania rynku pracy tak, aby zapewniały bardziej sprawiedliwe warunki pracy promowały równość płci zatrudnienie w tych w tym młodych ludzi i grup znajdujących się w trudnej sytuacji Unia państwa członkowskie partnerzy społeczni muszą działać na rzecz wyeliminowania ubóstwa pracujących zająć się prawami pracowników tzw. platform zakazać bezpłatnych staży zapewnić sprawiedliwą mobilność pracowników w unii no mieliśmy tri LOK chyba we wtorek rano, który zakończył negocjacje w sprawie tzw. europejskiej płacy minimalnej, więc w tym sensie jakaś koincydencja, ale zastanawiam się w jakim stopniu to jest też coś co jest dla Unii Europejskiej, bo w efekcie można powiedzieć, że to dużym stopniu kwestia polityk krajowych prawda w dywan tak oczywiście, że skreśla polityk krajowych, ale ja już od dłuższego czasu ślad, jaki się 7 o 8 lat bardzo się odczuwałam, że jednym z najważniejszych i jednym z bardzo trudnych tzw. wyzwań dla Unii Europejskiej jest utrzymywanie się bardzo wyraźnych różnic poziomu życia i poziomu takiego bezpieczeństwa socjalnego Otóż to przyniosło już widoczne negatywne konsekwencje w skali międzynarodowej, a więc unijne nie tylko wtedy pewny czy krajów, czyli chociażby te przepływy pracownicze, kiedy negocjowaliśmy warunki członkostwa Polski to bardzo nam zależało na tym, że Polacy mogli pracować, gdzie indziej wiedzieliśmy, że to nam pomoże trochę rozładować problem bezrobocia kwestia praw i tak daje zagrali ale kiedy potem te miliony wyjechały pracować się wielu z nich trafiło chociażby do Wielkiej Brytanii to wraz z innymi państwu oklaski w sumie wytwarzali ten klimat, w którym ci, a anty unijni politycy brytyjscy mogli żerować na takich w obu powyższych dających się reakcjach przeciętnych Brytyjczyków, którzy prawdę w tym swoim przysłowiowym powie tak je słyszeli tylko inne języki nie mogli po angielsku rozmawiać i to tworzyło klimat taki anty europejskiej anty unijny czy w krajach takie jak Bułgaria raptem rynek pracy USA głos, ale niemal z większości ludzi, którzy po prostu niezbędni do funkcjonowania gospodarki tego typu zjawiska są sygnałem możliwych negatywnych konsekwencji utrzymywania się tak wysokich poziomów tak wysokich różnic poziomu życia ludzie z wyższymi kwalifikacjami często będą rozstrzygali no innej może i innego miejsca, a dzisiaj nie jest problemem zmiana miejsca zamieszkania kiedyś był to była decyzja życiowa dzisiaj nie jest problemem przeniesienie się do innego kraju chociażby nawet na kilka lat, żeby tam popracować, żeby wrócić, ale to ma może mieć bardzo duże konsekwencje myślę, że w tym kierunku, a Unia europejska powinna zmierzać żeby, a tworzyć warunki do wyrównywania szybszego wyrównywania poziomu życia, a także, żeby te elementy polityki socjalnej wspólnotowej dziś w możliwie dużym zakresie no to jeszcze tak już może trochę puentując, jeżeli przyjmiemy, że będzie kłopot ze zmianą traktatów, ale że może można większym stopniu wykorzystywać elastyczność tego, który jest, czyli to z kolei prowadzi do kolejnego niepokoju, który przecież występuje w wielu państwach, a szczególnie politycy z euro sceptyczni to podkreślają, że to będzie odbierane jako rozpychanie się Brukseli że, że właśnie to jest naciąganie traktatów tak słyszymy chociażby w kontekście polskiej tej dyskusji o praworządności tak nie jest napisany co chwilę mówią politycy obozu rządzącego dokładnie jak ma wyglądać sąd, czyli izba dyscyplinarna w traktatach wirusem instytucje unijne uzurpują prawa, których nie mają co jest wierutną kłamać dla mnie dość, że ten gotować nie tak niepowtarzalnie, ale właśnie takie no rozszerzanie trochę kompetencji w tym sensie rozszerzanie właśnie sięganie po coś np. nie było do tej pory wykorzystywane, o czym pani m.in. wspomniała właśnie będzie traktowane jako tak dobra nie zgodziliśmy się na zmianę traktatów to teraz Bruksela znowu ta mityczna Bruksela będzie no właśnie robić rzeczy, do których tak naprawdę mandatu nie widzę wyznaczanie myśl standardów dla przyszłości Europy dla przyszłości ludzi Europejczyków na wszystkich obywateli w tym świecie niebezpiecznym trudnym i które nie bardzo wiadomo będzie wyglądał jutro wyznaczanie tych, jakby standardów dlatego co mamy robić, czego mamy robić poprzez słuchanie ludzi polityków, którzy są de facto anty Europejczykami, którzy chcieliby sprowadzić znowu np. Polskę do do jakichś przy takich granic, które przekroczyliśmy pod koniec lat osiemdziesiątych, żeby wrócić do do do naszej prawda biedne skromne dla niektórych tylko, ale jednak Polski bez wtrącania się Unii Europejskiej ja bym, ponieważ zaniechała zupełnie takiego typu tego typu myślenia i właśnie to była ta konferencja, żeby wciągnąć ludzi młodych dyskusje, żeby oni wierzyli oni wiedzą ani 1 kliknięciem są w świecie oni wiedzą mniej więcej co się dzieje w świecie dużo lepiej niż pokolenia starsze i oni też wiedzą, że zorientowali się bardzo szybko, że zmiany klimatu to jest ich przyszłość zorientowali się także bardzo szybko, że zmiany technologiczne edukacja nowe kwalifikacje rynek pracy zmieniający się ogromnie w tym także ich przyszłości oni chcą w tym wszystkim uczestniczyć przestaje słuchać jakiś nie kształconych polityków, którzy nie znają świata, którzy myślą w kategoriach najbliższych wyborów własnego sukcesu od politycznego lokalnego przestańmy myśleć o tym, że oni mają nam mówić o tym jak Unia powinna wyglądać do tego oddajmy większym stopniu Unię tym pokoleniom które, które chcą swoją przyszłość mieć mieć dobrą taką samą jak inni dzisiejszy inny młody pokolenia dlatego też na tej konferencji rozmawialiśmy bardzo dużo ludzi młodymi Unii, która jest także konkurencyjna globalnie, które nie tylko potrafi to co mówi pan premier Cimoszewicz w tej demokracji odnaleźć się pilnować wartości, ale także tej Unii, która jest konkurencyjna w sferze gospodarczej technologicznej dlatego też tam jej dostęp jednakowy dla wszystkich do internetu czy też wspieranie tej małej przedsiębiorczości indywidualnej to wszystko tam także także było także i myślę, że ci młodsi ludzie ufają i obywatela w szczególności, bo myślę, że większość była jednak w takim wieku raczej, który zakwalifikował jako młody, że jednak mają te oczy dookoła głowy otwarte widzą co się dzieje i wiedzą czego, czego potrzebują mogą słuchać tych wszystkich panów, którzy chcą pozostać 19 wieku zaniechać wszystkiego, czego Polsce potrzeba dla dobrej szansy tylko mają wątpił, że rodzi się tak czy znał już z tego wynika, że chcą więcej Unii tak no właśnie lutnię nie był uwodzi dyskusji, że tylko kilka pytań czy to nie będzie paliwem dla właśnie tych eurosceptyków, którzy będą mówić właśnie to jest wychodzenie Unii poza jej tragiczna nowy kształt to, że wszelkim zmianom nawet po rozmowie zmiana będzie towarzyszył ostry swój emocjonalny ognisty to jest oczywiste na nie byliśmy zaskoczeni ja bym może nie powiedział tak jak Danuta, że nie należy w ogóle słuchać, dlatego że nie można tych eurosceptyków przeciwników lekceważyć, bo ostatecznie ostatecznie będzie decydowało o dłuższym okresie będzie decydowało o wynik to gdzie jest wyraźna ewidencja większość ja mam takie odczucie, że póki co ukształtowała się dosyć wyraźna większość Europie Europejczyków ludzi, którzy są za wzmacnianie Unii Europejskiej, którzy ona przed przekonani, że Unia europejska teoretycznie mogłaby lepiej reprezentować interesy niż rządy narodowe net w takim zakresie polityka zagraniczna tego dowodzą jak pan europejskie badania opinii publicznej, ale sporo oczywiście spór oczywiście będzie im rzecz w tym, że ci politycy, którzy chcieliby popychać się Unię europejską ku tej, a w większej spójności z wzmocnionym kompetencja obejmującym nowe obszary itd. powinni umiejętnie wykorzystywać fakt istnienia większości Europejczyków nastawionych pozytywnie w w tym zakresie właśnie tylko trzeba stosować odpowiednie instrumenty ujawniania tego poparcia, bo najlepiej przeprowadzona sonda opinii publicznej, który weźmie udział 20 000 ludzi dająca klarowny wynik pozostał sądom opinii publicznej trzeba dać ludziom rzeczywiście głos, ale na skalę milionów, o czym mówiłem wcześniej w bardzo dziękuję państwu za rozmowę za wymianę myśli byli z nami w pierwszej części debaty ani przez Danuta Hübner posłanka do parlamentu europejskiego i była była pan Włodzimierz Cimoszewicz poseł parlament dziękuję bardzo, go dzisiaj bardzo państwu dziękuję, a przed nami kolejne raz gościem debaty europejskiej pan prof. Zdzisław Krasnodębski wiceprzewodniczący komisji przemysłu badań naukowych i Energi członek komisji spraw konstytucyjnych w parlamencie europejskim czy od niedawna dziękuję uwaga, ponieważ czasem mówimy o przyszłości Europy również w rozumieniu jej konstytucji w jakimś sensie to chciałem podkreślić, ale przecież kim był pan obserwatorem z ramienia grupy politycznej konserwatystów i reformatorów podczas tej konferencji w i myślę, że to pytanie paść w dużym stopniu wyjaśnień i ułoży nam ciąg dalszy rozmowy to pierwsze moje pytanie, dlaczego właśnie w ostatnim okresie tuż przed końcem konferencji właśnie pana grupa polityczna postanowiła się z niej wycofać, dlatego że doszliśmy do wniosku czy też nie ukrywam się głównie jako osoba wydelegowana przez moją grupę, która w tym zajmowała noże, że nasz dalszy udział nie ma nie ma sensu myśmy bardzo na samym początku czyścił na naszej grupy też trwały dyskusje co ta będzie konferencja, jakie ma szansę powodzenia rozdaliśmy to za szansę jakiejś szerszej debaty europejski kontaktu są obywatelami nogą to oczywiście mamy też się pracując na co dzień w parlamencie dziś i w kraju należy to jest jakaś szansach wyjścia poza sferę bruk Brukseli do obywateli no w związku z tym postanowiliśmy oczywiście w tym procesie uczestniczyć też zorganizowaliśmy całą serię konferencji głównie w formie zdalnej, ale które towarzyszyły tej konferencji był wkładem w nas w europejskich konserwatystów do debaty, w które się toczyła w czasie trwania tej konferencji notowała serię spotkań także potraktowaliśmy to bardzo bardzo poważnie też w trakcie prac składaliśmy poprawki na rzeczy ciągle aktywnym od samego zresztą początku jeszcze jak David Sassoli uczyni przewodniczący ówczesny parlament niestety już miesięcy po taką grupę roboczą no, więc rzeczywiście pracowałem pracowaliśmy braliśmy udział nasi przedstawiciele też placów w grupach roboczych w czasie sesji plenarnej bez występowali, ale przeciw liście co dla mnie też jako socjolog jest ciekawy pytanie, dlaczego ten proces nie spełnił nadziei, a w zasadzie potwierdził obawy takich moich niektórych moich kolegów, którzy uważali, że od samego początku sadzi nie ma nie ma sensu się zbyt na marne zaangażować tę w to, ale dlatego, że obywatele się nie chcieli zaangażować albo zaangażowali się w niewielkim stopniu albo, że dlatego, że konferencja dotyczyła spraw europejskich to z naturalnych czy psychologicznych powodów może większym stopniu takie osoby bardziej interesujący się Europą sprawami europejskimi wzięły w tym w tym udział pan, przedstawiając tę decyzję o wyjściu no podkreślał m.in. że właśnie to to została właśnie w tej konferencji taka narzucona, jakby 1 narracja o Europie przecież właśnie no takie takiej 1 nie ma są różne, ale czy czy powiedzmy osoby bardziej konserwatywnych poglądach czy innej wizji Unii Europejskiej w rozumieniu właśnie może bardziej takiej klasycznej jak jako jako wspólnota suwerennych państw i ograniczonymi kompetencjami instytucji unijnymi on nie miały możliwości wzięcia udziału w tej konferencji dot to jest także z 1 strony to to miało być przede wszystkim oczywiście no my w parlamencie europejskim też myślę, że między parlamentami narodowymi mamy oczywiście możliwość dyskutowania dyskutujemy oczywiście nie są często wyrówna szanse, ale to jest związana oczywiście z kwestią układu sił wpadłem w parlamencie europejskim, ale na tym poziomie politycznym taka dyskusja się to czy również za czy między państwami toczy się wewnątrz społeczeństwa przyszliśmy w Polsce można utyskiwać na jakość tej debaty, ale no i serwisowane są jakieś alternatywy, jeżeli czytamy naszą pracę natomiast no tu była taka ja traktowałem właśnie jako taka próba pokazania tego zróżnicowania opinii europejskiej teraz w całej w całej Europie z 1 strony to jest atakiem 1 powód gra się nie udało, że tak się nie udało wzbudzi tak szerokiego zainteresowania jak chyba komisja też miała nadzieję parlament europejski co widać też w, że bardzo szybko popularność Platformy tej internetowej spadła, że myśmy zrobili takie badania opinii publicznej tylko w Holandii tylko, że bardzo dużo ludzi nie wiedziało o tej debacie też świata w Polsce zainteresować też, żeby np. jeżeli odbywa się wydarzenie, że rejestrować na tej Platformie, żeby brać udział nawet myślałem, że byłoby życia określona tak tzw. panem Narodowy z zorganizować no umiarkowane to było zainteresowani co prawda powstał w sejmie podkomisja do tych spraw, ale mu nie przypuszczam, że pytali to był jakiś temat, który ludzi ludzi specjalnie obywateli Porsche w innych krajach było podobnie to badania właśnie opinii publicznej Holland, ale jak pan jako właśnie może socjolog to tłumaczyć po prostu ludzie oddają to politykom oni się tym zajmują sami nie chcą się angażować ja myślę, że to chyba nie na tym polegało coś było coś z tym procesem może właśnie, że to on nie jest myślę, że 1 my nie był dobry format po wzorem to były takie zgromadzenia obywateli, które prezydent Macron organizował we Francji Jane też na końcu miał konsultacyjny charakter, bo to też był sportu i od razu polityczny nad samym zaś chcemy osiągnąć czy chcemy mieć jakieś wskazówki polityczne czy to mają być właśnie tylko takie konsultacje z osoby apelami jak i jakim jaką siłę zobowiązującą ma być konsultant w ale ja myślę, że tu grał jeszcze 1 czynnik no to, o którym pan też wspomniał trochę jednak te sprawy europejskie są bardzo odległe od ludzi i że one oczywiście ujawniają, ale wtedy, kiedy dochodzi już to wyborów w czasie kampanii życie w 20142 dziewiętnasty rok było, gdy walczyłem korkami Kazio panie też musiał powiedzieć, że ze spotkań ze swoimi wyborcami, że interesowali się rzeczywiście sprawami europejskimi jest nie tylko sprawami lokalnymi funduszami, które płyną z Europy, więc ta chyba było z trochę z tym związane, że natomiast myślę, że przy były błędy przy procesie selekcji potem tych obywateli oni mieli być wybierani no w losowo, ale byli bardzo jednolicie ci, więc to, kto to jest pytań i potem pewnie jednak przy organizacji sposobu organizacji tych debat i gdzie ani nie było niepokazywane w zasadzie, jakie są możliwości, jakie są granice prawda na czym ten obecnie obowiązujące prawo europejskie polega i tak itd. jak nie nie próbowano wywołać dyskusji między tymi obywatelami tylko od razu no komisja w swoim stylu, choć przez wybór też ekspertów itd. prowadziła to w pewnym kierunku, ale ważna ostatnim etapie to co było ciekawe to zajęli się tym politycy głównie moi koledzy z parlamentu europejskiego turysty wiązali bardzo dużą nadzieją oni zaczęli tymi, jakby tym obywatelom najpierw jeszcze delikatnie potem coraz bardziej narzucać swoje swoje opinie dali w związku z tym konkluzje te konkluzje, które są na końcu sesji plenarnej to jest jednak odbiega już od tych rekomendacji, które już było jakoś tam formowane przez ekspertów, ale są jednak produktem politycznym dzisiaj widzimy też, że na co co robi parlament parlament musi je wykorzystać tę konferencję do tego, żeby pójść dalej z propozycjami powołania konwentu uzyskania dla siebie inicjatywy ustawodawczej wprowadzenie tych wiz trans narodowych, który z punktu widzenia nawet tych obecnych obywateli w w czasie konferencji nie było to taka kwestia zasadnicza i tam narożnik protestował mówią przecież to nie jest główny postulat to jest jeden z wielu jest sformułowany w sposób taki bardzo bardzo ogólne dane z punktu widzenia parlamentu to jest oczywiście, że ważna sprawa, ale proszę powiedzieć w taki no powiedzmy błędzie naszego spotkania pana zdaniem w związku z tym jak przebiegała konferencja ile osób się nią zaangażowało, jakie powstały rekomendacje politycy powinni się na powagę nad tym pochylić zlekceważyć zapomnieć co powinni zrobić myślę, że należy jeszcze z nimi zapoznać rekomendacje te pierwotne zapisane lepiej też są wynikiem pewnego procesu tam jest no są różne elementy tego z 1 strony no jest duże takiego myślenia życzeniowego prawda to są postulaty, które są słuszne nowy dotyczący ochrony środowiska Adam i różnych innych kwestii, które polityki rolnej, więc cyfryzacji, która jest myślę, że małą dosyć świadomością czuję, jakby nie wykorzystano tej tej szansy też edukacji Obywatelskiej przy powiedzmy sobie szczerze, że wielu naszych rodaków w ogóle nie wie jak jak to wszystko działa prawda zapadają decyzje nawet nie znają reguł formalnych nie ma już co w procesach rzeczywistych politycznych, który dochodzi do pewnych decyzji zdobyłaby też tego jakby nie nie ma, gdy nie, ale powiedzmy, że to jest część takich rekomendacji druga część rekomendacji jest trochę wynika, jakby dominujących w ogóle opinii medialnych mało tam pojawiał kontrole dotyczące polityki energetycznej na dzisiaj taka skłonność obywateli, że jeżeli jest problem to i tzw. więcej Europy rozwiąże ten problem no to jak wiemy to też trochę bardziej skomplikowana i wreszcie ta część bardzo polityczne jak mówią raczej narzucona głównie przez europarlamentarzystów wszystkich Verhofstadt Manfreda Webera grupę tu kolegów, którzy się w kupili głupie miny lego, którzy postanowili wykorzystać, jakby tych obywateli ten, żeby stworzyć taką tezę, że jest Wola Wola polityczna tak wśród ludu europejskiego, żebyśmy teraz budować superpaństwo europejska w zobaczymy, bo na pewno jakaś jakaś reakcja będzie a w jakim stopniu zostanie wykorzystana no pewnie będzie okazja do naszych kolejnych spotkań rozmów, dlaczego już pana profesora zapraszam zachęca dziękuję bardzo, zachęcam też obywateli czy naszych rodaków też, żeby przeczytać rekomendacje stanowić co w nich jest dobrego co złego czy rzeczywiście się się zgadzamy, a ja nad planuje jakąś debatę z kolegą z innej frakcji socjalistów, ale z Polski w Wielkopolsce jeszcze, żeby kontynuować dyskusję również dyskusja o przyszłości Europy nie był niech pani śmie toczyć no właśnie kończyć wraz z tą, która zakończyła bardzo dziękuję prof. Zdzisław Krasnodębski wiceprzewodniczący komisji przemysłu badań naukowych i Energi członek komisji spraw konstytucyjnych w parlamencie europejskim nasz gość pracuje bardzo dzięki pewnie zwrócili państwo uwagę, że w tych rozmowach jako jeden z takiej po powracających wątków pojawiła się kwestia rezygnacji z jednomyślności w procesie podejmowania ważnych decyzji w unii europejskiej można byli, że ten temat rzeczywiście w tej chwili jest na fali, bo to dzisiaj parlament europejski przyjął rezolucję rezolucję, która jest wezwaniem do zwołania konwentu w celu rewizji traktatów no i między nimi w tej rewolucji reh rewolucji w tym sensie w tej rezolucji jest właśnie tory ten rewolucyjny postulat, bo to parlament domaga się, aby zwiększyć zdolność Unii do działania przez reformę z procedur głosowania w tym umożliwienie radzie podejmowania decyzji większością kwalifikowaną zamiast jednomyślności przynajmniej w niektórych dziedzinach takich jak przyjmowanie sankcji i tzw. klauzule pomostowe oraz w sytuacjach nadzwyczajnych tę rezolucję parlament europejski przyjął dzisiaj można powiedzieć nawet parę godzin temu natomiast ta sprawa zrobiła się głośna wtedy, kiedy bardzo długo, bo 26 dni z Unii Europejskiej pracowano nad jednomyślność właśnie w kwestii tzw. szóstego pakietu sankcji przeciwko Rosji na końcu udało się doprowadzić do tej jednomyślności wprowadzono no właśnie całkowity zakaz sprowadzania rosyjskiej ropy tankowcami Viktor Orbán, który był głównym hamulcowym zgodził się w końcu na ten pakiet no bo zostawiono możliwość sprowadzania ropy rurociągami, a Węgry właśnie w ten sposób Europę do siebie dostarczają, ale co dalej z tą unijną zasadą jednomyślności, bo to rzeczywiście jest ogromny problem z takim sprawnym podejmowaniu decyzji Brukseli pytał oto nasz reporter reporter Radia TOK FM Tomasz Setta tuż przed wejściem na ostatni unijny szczyt nic nie zapowiadało sukcesu wątpliwości co do porozumienia w sprawie szóstego pakietu sankcji na Rosję mieli zarówno szefowa komisji europejskiej, jaki premier Węgier Viktor Orban ma zawierać kompromisy do momentu słowo, więc kiedy o nową decyzją nie ma, dokąd nie ma w tej chwili żadnego kompromisu nie ma porozumienia problem polega na tym, że to komisja europejska zachowała się odpowiedzialnie, proponując znienacka embargo na rosyjską ropę i nie ma tu żadnej odpowiedzi jak zagwarantować bezpieczeństwo dostaw dla Węgier to stawia nas w trudnej sytuacji, iż jeśli nie dojdzie dziś do porozumienia to będzie to wina komisji, który spożyty w Nat Queen w zimę, gdy mąż Bill and byłyby inne słodycze, a w komisie ostatecznie pomimo tak ostrych słów przed wejściem na obrady po kilku godzinach dyskusji szef rady europejskiej Charles Michel ogłosił mamy zgodę na pakiet od wszystkich 27 przywódców z UE marki walczyliśmy Tadeusz Piętowski, a i tak sędzia uroczo nic po spacji politycy w Smith to wyjątkowe osiągnięcie chciałbym za to podziękować wszystkim, którzy brali udział w tym spotkaniu w tych wymagających czasach potrzebujemy silnego politycznego przywództwa nie kwestionujemy trudności, jakie pojawiło się po drodze podjęcie tej decyzji zajął nam kilka tygodni w ostatnich dniach godzinach nie brakowało spekulacji o braku jedności Unii Europejskiej myślę, że dziś to ważniejsze niż kiedykolwiek pokazać, że jesteśmy zdecydowani bronić naszych wartości interesów chciałbym wyrazić wdzięczność, że zrobiliśmy razem aula tłum Witold ma wrócić co ulży ulic wal tutaj budżet da po tej nocnej konferencji prasowej wielu odetchnęło z ulgą, ale już kilka dni później na poziomie prac nad szczegółami pakietu przedstawiciel Węgier próbował zablokować uzgodnienia przywódców, domagając się wykreślenia z listy objętych sankcjami moskiewskiego patriarchy Cyryla drugiego Węgrzy koniec końców dopięli swego szósty pakiet sankcji przyjęto z poprawkami mimo to w Brukseli znów powróciło pytanie co dalej z unijnym prawem weta, które w tak kluczowych sprawach jak właśnie sankcje ogranicza europejską decyzyjność w parlamencie europejskim pytam o to Andrzeja Halickiego europosła Platformy Obywatelskiej też może powiedzieć, że prawo weta to jest to jest siła tej demokracji bo, bo nawet najmniejszy może powiedzieć tak ja się nie zgadzam na coś w związku z tym musi czy wymyśleć coś innego, żeby żeby, żebyśmy się również na takie czyny wariant zgodzili i słabość polskiej demokracji szlacheckiej właśnie my mamy historię, która dowodzi na torze że, że to wcale nie jest siła, że siła jednak polega demokracja na tym, że większość musi myśleć o mniejszości gwarantować bezpieczeństwo komfort to jest podstawowe zadanie, ale jednak większość względnie ładnie ma rację, czyli po to jest m.in. to głosowanie czy sprawdzanie tej większości, żeby z większością myśleć działać do przodu, jeżeli myślimy o praktycznym znaczeniu to nie powiedziałbym, że oddanie mechanizmu z VAT-em jest znów oddaniem jakiejś części własnej siły czy suwerenności, jakby ktoś chciał powiedzieć czy czegokolwiek, bo jeżeli będziemy głównym nurcie, a sami przekonywujący to właśnie my możemy być decydentami w kwestiach, do których czasem ciężko było przekonać innych całkiem być może ważnych partnerów właśnie, budując większość, więc jeżeli ma się przekonanie rację co do swoich celów i chcę się w sposób praktyczny osiągnąć to myślę, że łatwiej bez takiego mechanizmu blokującego a, szukając partnerów powinna się batalia wygrywać w sposób demokratyczny, czyli więcej demokracji, niemniej fakt w trakcie szczytu z wizytą w Brukseli byli też przedstawiciele Polski 2050 w tym wiceprzewodniczący partii Michał Kobosko jego zdaniem europejska demokracja wymaga pewnych reform jest wiele rzeczy do poprawienia wiele rzeczy do zmiany one wymagałyby otwarcia traktatów unijnych traktatów europejskich to jest problem że, żeby zmienić zasady choćby jednomyślności decyzję muszą i zapadać jednomyślnie potrzebujemy jednomyślnej decyzji o otwarciu traktatów unijnych dzisiaj takiej gotowości i takiej chęci w wielu krajach nie ma, bo słyszymy od polityków wielu stolic była pandemia teraz jest wojna Rosji jest ogromne kłopoty z zaopatrzeniem przed zimą Europy w ropę gaz czy po prostu wyzwania, które się z tym wiążą co mamy jeszcze wybrać na głowie otwieranie dyskusji o poziomie jakości demokracji w Europie no my uważamy, że nie ma nigdy nie będzie dobrego czasu każdy czas jest potrzebne i i nie być dobrze wykorzystane właśnie o tym że, żeby o tym podyskutować właśnie na kanwie takiej sytuacji jak ta, która dotyczy Ukrainy, że 1 kraj nie największy i mówiąc szczerze nie daje najbardziej istotny w unii europejskiej, jakim są Węgry w wersji zarządzanej przez Viktora Orbana przez cały miesiąc blokował jakże potrzebną kluczową naszym zdaniem decyzję o tym, żeby maksymalnie ograniczyć import rosyjskiej ropy i do tego jeszcze dołożono dołożono nagle postulat dotyczący nie obejmowanie sankcjami patriarchy cerkwi prawosławnej rosyjskiej Noto to to są sytuacje kuriozalne to są takie sytuacje, w których rzeczywiście obywatele mają prawo zapytać po co zostało jako funkcjonuje jak my mamy rzecz, jeżeli oni nie są w stanie podejmować decyzji oni są w stanie podejmować decyzje te decyzje zapadają i to co się wydarzyło po 24lutego pokazuje, że Unia europejska trzeba potrafi podejmować decyzje no ale chcielibyśmy, żeby te decyzje zapadały szybciej, że były skuteczniejsze, żeby nie było wielu tygodniowych targów o sprawy absolutnie podstawowe na razie kurz unijnych negocjacji opadu opadły też emocje związane z prawem weta przynajmniej do kolejnego szczytu z Brukseli Tomasz Setta TOK FM w bardzo dziękujemy Tomaszowi i jego gościom za te wypowiedzi, które są częścią naszej dzisiejszej debaty państwo oczywiście zapraszamy do dzwonienia do nas pod nr 22 to kierunkowy i potem 4444044 można też do nas pisać na adres Europa nam to grupka FM czekamy na państwa komentarze opinie rzeczywiście tylko ta sprawa jednomyślności powinna być w tej chwili jako jedna z najważniejszych do załatwienia czy w ogóle proces podejmowania decyzji w unii europejskiej powinien być zmieniony w stosunku do tego, jaki mamy bardzo liczy na rozmowy z państwem chce też powiedzieć, że będzie z nami po informacjach Radia TOK FM o dwudziestej pierwszej dr Piotr Ostrowski wiceprzewodniczący ogólnopolskiego porozumienia związków zawodowych, bo również i w tej konferencji o przyszłości Europy w jej konkluzjach jest sporo właśnie takich spraw związanych ze sprawami związkowymi socjalnymi z dialogiem społecznym także myślę że, że warto też będzie wykorzystać obecność pana pana Piotra Rostowskiego żeby, żeby o tym porozmawiać także zachęcam do dzwonienia do kontaktu, a teraz zachęcam do wysłuchania informacji Maciej Zakrocki druga godzina debaty europejskiej tak jak zapowiadałem jest teraz ze mną w studiu pan dr Piotr Ostrowski wiceprzewodniczący ogólnopolskiego porozumienia związków zawodowych dobry wieczór dobry wieczór przy okazji rozmawiamy dziś, o czym od demokracji unijnej to może warto byłoby też powiedzieć, bo obawia się, że w ogóle mało osób o tym wie że w całym procesie podejmowania decyzji Unii Europejskiej uczestniczą te instytucje, o który coś tam wiemy komisja europejska parlament europejski rada rada Unii Europejskiej, ale przecież uczestniczy też oczywiście naprawach konsultacji np. takie ciało jak europejski komitet ekonomiczno-społeczny jak komitet regionów o to są wszystko instytucje, do których delegowani są reprezentatywni przedstawiciele też naszych organizacji np. związków zawodowych im też bierzemy udział od tej strony w procesie podejmowania decyzji prawdę tak i europejski komitet społeczno-ekonomiczny, które reprezentuje czy, w który grupuje przedstawicieli organizacji pracodawców organizacji pracowników, czyli związków zawodowych oraz tzw. trzeciego sektora organizacji pozarządowych jest takim ciałem im w konsultacyjnej dla instytucji europejskich komitet regionów jest mu taką instytucją, która zrzesza przedstawicieli samorządów i faktycznie przedstawiciele tych wszystkich reprezentacji społeczeństwa obywatelskiego bądź błąd władz samorządowych jeśli chodzi o komitet regionów reprezentują wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej i są ważnym elementem podejmowania decyzji ich opinie są analizowane są brane pod uwagę jeśli nasi słuchacze są zainteresowani mogą zajrzeć na strony internetowe te wszystkie dokumenty opinie w inicjatywy są także w języku polskim publikowane zatem ten dostęp do do wiedzy jest no właśnie to może warto przy okazji powiedzieć, bo to też pokazuje znaczenie tego typu również organizacje, o których mówiłem, bo o to w tym tygodniu ile pamiętam we wtorek rano pojawiła się informacja, że oto doszło do porozumienia w końcu między instytucjonalnego właśnie tych głównych instytucji decyzyjnych w unii europejskiej w sprawie europejskiej płacy minimalnej, ale od razu powiedzmy ogromną rolę odegrały europejskie związki zawodowe w tym polskie związki zawodowe, żeby w ogóle do tego doprowadzić w tak w bardzo dziękuję, że pan redaktor o tym wspomina rzeczywiście polskie związki zawodowe bardzo mocno działały na rzecz tego, aby w ogóle temat rozwiązań dotyczących płac w tym płac minimalnych na poziomie europejskim w ogóle wszedł w życie w ogóle pojawił się w dyskusji czasami w żartach nawet mówi początkowo się z nas śmiano potem zaczęto słuchacza koniec końców w swoim wystąpieniu inaugurującym swoją prezydencję Ursula von der Leyen podkreśliła, że tego typu rozwiązania Unia musi przyjąć i będzie to jeden z jej celów no i jesteśmy blisko tak naprawdę i tego, aby stosowna dyrektywa weszła w życie to jeszcze jest i do peleton biega na stadion jeszcze nie nie przekroczyliśmy linię mety jesteśmy bardzo blisko jest porozumienie, ale jeszcze musi zaakceptować parlament europejski jeszcze musi zaakceptować rada europejska zatem trochę musimy jeszcze dać sobie na wstrzymanie mówiąc bardzo brzydko i podejrzewam, że po wakacjach i ta dyrektywa będzie już unijnym prawem unijnym prawem, które teraz, a teraz, jeżeli już będzie to wszystko w rękach krajów członkowskich w no właśnie przypominam, że czekamy na państwa telefony na kontakt nr 224444044 mamy pierwszego słuchacza pan Tadeusz Warszawy dobry wieczór kłaniam się, z jaką wątpliwością pytaniem opinią pan do nas dzwoni, ale chciałem powiedzieć co myślę o aktualnie Unii Europejskiej towarzyszy rokiem w króciutką usłyszałem niestety dopiero niedawno od od tej konferencji i zbieraniu opinii z Unii stąd wcześniej nie mogłem się włączyć natomiast wiem swojej pracy wcześniejszej są doskonałe rozwiązania jeśli chodzi o technikę, ale to jest mało znane nie mówi się powinna się więcej informacji o Unii i udzielać na temat batów czy Ryczów to jest istotne dla przemysłowców dla dla ludzi przemysłu, ale o tym chcę mówić moje zainteresowanie dotyczy głównie medycynę i ludzi ludzi wykluczonych, a w obecnej sytuacji ludzi, którzy znajdą się w trudnościach energetycznych dla czy małych dochodach, a niestety potrzeba życiowych termalnych i ponieważ od 15 lat zajmuje się tymi tematami opracowaliśmy możliwie minimalnym nakładem budowane osiedla na 1520 000 ludzi, które byłyby możliwe samowystarczalne energetycznie podwójnym obiegiem wody z wykorzystaniem ciepła ponownego itd. ZUS z wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami pozwalającymi na minimalne wykorzystanie energii i pani zależy w tym, że chciałbym no muszę pana poprosić, żebyśmy się dzisiaj trzymali tematu nasza liga i oczywiście, bo to jest nam 1 obrazek jeśli chodzi o Unię europejską kiedyśmy pokazano niszczenie 70 000 par butów i to było miesiąc dosłownie po zniszczeniu przez Huragan Haiti i pokazano to w Niemczech natomiast moim zdaniem już teraz Unia europejska powinna prowadzić absolutny zakaz niszczenia wytworzonych produktów w no to mam zalane dobrą wiadomość, bo m.in. właśnie my w pojazd pojawił się taki plan i rzeczywiście m.in. my w kilka miesięcy temu właśnie 2 miesiące temu komisja europejska przedstawiła właśnie taki program, w którym m.in. właśnie mówi się o tym, żeby odejść od niszczenia przede wszystkim właśnie ubrań, ponieważ one w najmniejszym stopniu do tej pory są utylizowane raptem tylko 1% reszta wyrzucana jest na śmieci oczywiście jest ogromnym problemem dla środowiska, ale dzisiaj zajmujemy się kwestiami demokracji wewnątrz unijnej i unijnej także bardzo dziękujemy panu za za kontakt z 2 września w ten proces w przyszłości mam nadzieję zaraz żadnej dziękujemy bardzo no właśnie by to są oczywiście ważne tematy, o których mówił pan pan pan Tadeusz chyba też bliskie związkowcom tak czy ludzie teraz po raz o sobie właśnie ze względu na ogromne ceny energii tym ludzie wykluczeni jak mówił pomysł, który może pana zainteresuje jako właśnie przedstawiciele związków zawodowych dla czy to był poruszony taki ciekawy wątek, który nazywa się po prostu gospodarką obiegu zamkniętym i rzeczywiście Unia europejska coraz silniejszym stopniu zwraca uwagę na to, aby produkt raz wytworzone mogły być wykorzystane dalej, aby były trwalsze, aby nie kupować nowych raczej naprawiać obecne użytkowany produkty i także ubrania dla tej mówiło się o sprzęcie AGD chociażby w za to od razu wejdę słowo, bo to też nowa wiadomość w końcu można powiedzieć po 10 latach prób namawiania producentów sprzętu takiego przenośnego audiowizualnego telefonu itd. jest zgoda też właśnie w ramach tego procesu demokratycznego podejmowania decyzji, czyli tzw. trilogu między parlamentem radą komisją na to, żeby w końcu zamknąć temat 1 ładowarki do wszystkich urządzeń 11 000 000 ton elektrośmieci rocznie w unii europejskiej się pojawia jest ogromna szansa, że przez 1 ładowarkę ma być tego systemu USB-C spowoduje, że tych ton śmieci będzie znacznie mniej to taka fortów no właśnie to jest taki element szerszej dyskusji na temat tego w ogóle, gdzie Unia europejska zmierza czy ma być jak obywatele ją postrzegają też jak obywatele krajów członkowskich Unii Europejskiej i widzą przyszłość Unii Europejskiej i proszę zauważyć no to chociażby ten element związany z tą ładowarką Unia europejska stara się uregulować pewną kwestię tak, aby w ramach wszystkich krajów członkowskich w ramach dwudziestki siódemki pewna wydawałoby się prozaiczna prawda rzecz, ale była uregulowana, w które z 1 strony pomoże konsumentom z drugiej strony pomoże klimatowi i jest to myślenie w kategoriach rozwiązań całościowych na poziomie na poziomie wspólnotowym odchodzimy zatem od pierwotnych założeń wspólnoty węgla Stali europejskiej wspólnoty gospodarczej jest coraz większym stopniu Unia europejska jest instytucją ponadnarodową, która stara się w wpływać rozwiązywać kształtować rozwiązania, które wychodzą poza wąsko rozumiane kwestie ekonomiczne ja reprezentuję związki zawodowe i przede wszystkim interesuje się kwestiami gospodarczo społecznymi z tym naciskiem na nas na ten drugi element też z naszego punktu widzenia optymistyczne jest to, że coraz większym stopniu instytucje Unii Europejskiej podejmują kwestie społeczne te kwestie, które interesują pracowników, które są ich interesie jak chociażby wspomniana kilka minut temu przez nas kwestia europejskich rozwiązań dotyczących płac minimalnych jest z nami pan Witold złodziej dobry wieczór jest dobry ja biologię różnie tworzy pan jak słyszymy, ale mam nadzieję, że będzie teraz lepiej, jakie mu wolno zabrać prawie nie więcej o Unii Europejskiej po prostu mnie się wydaje jedynym rozwiązaniem jest coś takiego jak Federer federalizacja na wzór armii Stanów zjednoczonych le dopóki jednak Europa nie będzie pełna wspólny dom to nic z tego nie będzie będzie rozwijanie każdy będzie ciągnął swoją stronę nie wiem wydaje dla PRL dla federalizacji przerabia wspólny rynek jakoś ani bardzo dobra ani Orban nie decydują się na zamknięcie swoich rynków na izolację i rynków na nas zła na podatki i inne związane i to no daję radę wspólny rynek wszyscy na tym korzystają tak samo mnie się wydaje, że pełna federalizacja dałaby wszystkim tak jak tutaj bardzo ciekawie mogli do późna Dan, gdy najniższa inny najmniejszy zarobek jak koszyk dóbr jest tak diametralnie różne w każdym kraju źle Leto wybrano nie wiem czy nie, żeby się zgodzili i czy pracodawcy w Polsce by się zgodzili po prostu na to, żeby ustalić wspólną najniższą krajową to chyba, aby była trochę większa od niej MREL odmiennych zarobków w Polsce a gdyby to było Szweda realizowane w pełni na wspólny podatek wspólnie RM urząd skarbowy itd. tak dalej na doby było chyba raczej w bardzo dziękujemy panie Witoldzie Lota dyskusja powiedział najogólniej najkrócej rzecz ujmując między federalizm nami, a tymi, którzy uważają, że Unia europejska powinna być tylko i wyłącznie wspólnotą Niepodległych suwerennych państw i właśnie bardziej może ograniczona tylko do wspólnego rynku toczy się od lat niektórzy jak słyszą federalizm czy federaliści to chowają się pod biurko no bo oczywiście to jest trudny temat ze względu na to, że wiele państw ciągle myśli no swoimi kategoriami ciągle jest mnóstwo krajowych interesów interesów własnych państw nie były już o tym, że ciągle nie mamy chyba tzw. europejskiej opinii publicznej więc, więc pewnie byłoby to trudne, ale rzeczywiście taka dyskusja się toczy ba w wnioski z konferencji o przyszłości Europy w dużym stopniu wydaje się w ocenie szczególnie prawej strony sceny politycznej w Europie właśnie zdominowane były przez federalistów do dość powiedzieć, że Guya Verhofstadta były premier Belgii, który z ramienia parlamentu europejskiego stał na czele tej konferencji jest znanym federalistów Och, od lat i wyda właśnie się uważa, że rzecz, że trochę jego myśli jakoś wpłynęły na ten na tę końcowe wnioski, ale to jednak rzeczywiście wymaga wyjaśnienia dla pana Witolda i oddaje głos Piotrowi Ostrowskiemu oczywiście europejska płaca minimalna nie oznacza, że w całej Europie wszystkich państwa będzie taka sama płaca minimalna tak tak absolutnie trzeba wyraźnie podkreślić na razie niestety z przykrością muszę powiedzieć minimalna płaca z Luksemburga nie będzie obowiązywała w Polsce, ale będą to rozwiązania, które mają sprzyjać i macho promować takie rozwiązania, aby ta ta płaca minimalna była na jak to się w tytule w adekwatnym ja bym wolał powiedzieć na godnym poziomie dziś w granicach 50% przeciętnego wynagrodzenia tak byśmy go to minimalne wynagradza w od do kalkulowania oczywiście w każdym kraju członkowskim Unii Europejskiej oddzielnie, ale i to co powiedział pan Witold wydaje mi się być fundamentalne w tej chwili znaczy pytanie czy ma być Unia europejska jest jest kluczowe czy ona ma właśnie zmierzać w kierunku ujednolicania standardów tym samym jest federalizacja, czyli zbliżanie się polityk poszczególnych krajów i przenoszenie coraz to nowych kompetencji na poziom na poziom unijny ja jestem zwolennikiem takich rozwiązań naprawdę uważam, że Unia europejska mogłaby większym stopniu angażować się rozwiązania w regulację kwestii społecznych, które przez wiele lat były gdzieś na marginesie i moim zdaniem też powodowały kryzys Unii Europejskiej to znaczy zbyt mocny nacisk na rozwiązania rynkowe mały na rozwiązania społeczne powodował to, że obywatele Europy odsuwali się od, gdy wracamy do konferencji na temat przyszłości Europy, która była no takim bardzo szeroko zakrojoną próbą zapytania obywateli państw członkowskich co na ten temat co na temat Unii Europejskiej sądzę jak widzą przyszłość i pan redaktor wspomniał, że nie mamy europejskiej opinii publicznej na to być może to był jakiś taki zalążek tej europejskiej opinii publicznej na ich w konsekwencji czy końcowym efektem tych najprzeróżniejszych dyskusji na różnych szczeblach we wszystkich krajach członkowskich na poziomie unijnym jest to, że jednak obywatele wydaje się, że są za federalizację tak byśmy mogli opowiedzieć za ściślejszym do, aby Unia europejska za więcej spraw odpowiadała to jest najważniejsze, żeby o tym wszystkim rozmawiać, dlatego że ja wielokrotnie spotykałem z takimi sytuacjami, kiedy najpierw rozmówcy jest moim mówili tak ta Unia się wtrąca za bardzo niepotrzebnie, bo to właśnie tak nie nie powinno się wszystkiego regulować skupy spraw należy zostawić tam właśnie państwo itd. po czym to na świat pandemia pokazała jak wybuchła pandemia to przez całą Europę głównie to wyszło oczywiście zwłok, bo tam była papier to pierwsze wielkie ognisko pretensje ludzi, że nie działa że, że są zostawieni samym sobą by do Unii Europejskiej, która nie ma kompetencji czy właśnie nie ma w ogóle, a wraz matką wiedzy właśnie w sprawach zdrowotnych i z 1 strony ludzie mówią w nie chcemy, żeby tej Unii było tak dużo, a za chwilę mówią na, ale jak to no to zresztą Unia powinna się tym zająć pamiętam np. historię pewnej polskiej firmy w znakomitej zresztą produkującej pociągi chyba lokomotywy jak jeszcze niedawno mówiło były takie informacje z tej firmy, że kilka lat czekali na testy, żeby te lokomotywy mogły wjechać na rynek niemiecki ktoś inny jak to przecież jesteśmy w unii europejskiej na wspólnym rynku, a Polski produkt państwa unijnego musi mieć atest, żeby jeździć po po po niemieckich torach za mało jest Unii i i nie wydaje, że to jest właśnie coś takiego, że w tej całej dyskusji powinniśmy też na pytanie, czego naprawdę chcemy, bo bardzo często uważamy, że właśnie Unia się wtrąca za bardzo, a po chwili mówimy a dlaczego Unit nieba i bardzo często wydaje mi się posługujemy się nieprawdziwymi informacjami lub stereotypami, które dawno zostały obalone, które zostały raz na zawsze wyjaśnione, ale wciąż chociażby ten sławę to sławetne za krzewienie ogórka czy banana gdzieś gdzieś krąży i to jest klucz chyba to do rozwiązania problemu, czyli jak najlepsza informacja i im dyskusja tych tak nam się nad układem dość program pana redaktora temu służy no i w tej dyskusji chce wziąć udział pani Dobromira z Wrocławia dobry wieczór w dobry wieczór panu dobry państwu, bo federalizacji Unii Europejskiej jest najbardziej za, dlaczego wierzę, że jest to szansa na powstrzymanie populistów typu pan Orban pan Kaczyński czy pan Ziobro temu podobni chciałabym tego dożyć nie czymś co uda, ale może też na jedną z mojej strony dziękuję bardzo, dziękuję bardzo NATO Duda tak nawet jestem powiedział szczerze zaskoczony, że 2 głosy, a w tym samym powiedziałbym brzmieniu no bo rzeczywiście ja, zajmując się przecież tymi sprawami od lat to zazwyczaj właśnie jakiś gronach jak podawała się hasło albo ktoś ujawnia jako zwolennik federalizacji to tak jak już mówiłem to trzeba się z tym otrzymać z daleka może rzeczywiście te te kryzysy ostatniego czasu, bo żyjemy co dużo mówić no w różnej skali i różny jest dramaty z kryzysu ale jakby nie patrzeć na to właściwie mamy kryzysami do czynienia w ciągu ostatnich 20 lat niemal ciągle jakiś prawda i dopiero w sytuacjach kryzysowych się ujawnia taka potrzeba wspólnotowego działania tak jak wracając do pandemii raptem się okazało, że możemy na poziomie wspólnotowym zrobić zakupy szczepionek państwa nie rywalizują na rynku te szczepionki bogatsze wiadomo, żeby wygrały, bo mogłyby więcej zapłacić ile w tym się okazało, że można było to zrobić wspólnie stąd może takie właśnie w nim wnioski, że chyba, że federalizacja byłaby jakimś dobrym kierunkiem przypomnę też numer telefonu 224444044 i jeszcze chciałem, korzystając z pana obecności wrócić do tych spraw właśnie związanych ze sprawami socjalnymi, które się pojawiły w rekomendacjach konferencji ta jest między proponujemy poprawę funkcjonowania rynku pracy taka zapewnia bardziej sprawiedliwe warunki pracy promowały równość płci zatrudnienie w tym młodych ludzi grup znajdujących się w trudnej sytuacji Unia państwa członkowskie partnerzy społeczni muszą działać na rzecz wyeliminowania ubóstwa pracujących zająć się prawami pracowników tzw. platform zakazać bezpłatnych staży zapewnić sprawiedliwą mobilność pracowników w unii musimy promować dialog społeczny rokowania zbiorowe można by powiedzieć, że takie postulaty, z którymi właśnie związki zawodowe wychodzą od lat, ale jednak zapytam, ale rzeczywiście to powinna robić Unia to pytanie do mnie tak i taka tak jest taka subiektywna odpowiedź tak ten moim moja odpowiedź brzmi, ale w organie państwa to państwo powinno zapewnić, żeby pracownicy zgodnie pracowali, żeby pracownicy platform, czyli 9 prawami pracowni możliwe, bo koniec końców w obecnym układzie instytucjonalnym to zostanie zrzucone na barki państw członkowskich mam nadzieję w dobrze funkcjonującym dialogu społecznym z partnerami społecznymi, czyli m.in. ze związkami zawodowymi, ale ramy pewne ujednolica jednolite ramy pewnych rozwiązań muszą być ustalane na poziomie unijnym jesteśmy krajami członkowskimi Unii Europejskiej warto aby, gdzie ujednolicać, aby upodabniać radzie, że nie zależy od potrzeb ludzi prawda, że mogą pracować chodziarzy chociażby gwarancja tych samych warunków pracy na tym samym stanowisku prawda, dlaczego mam być inaczej traktowany jako obywatel Polski wyjeżdżający do Niemiec Francji Szwecji czy czy jakiegokolwiek innego kraju członkowskiego niż obywatel tego kraju niż obywatel lokalnych przecież to jest czysta czysta dyskryminacja zatem jest oczekiwanie to widać po po tych dyskusjach po po wnioskach końcowych z konferencji, że obywatele Unii Europejskiej oczekują silniejszego zaangażowania się instytucji europejskich plus krajów członkowskich w rozwiązania, które ich bezpośrednio dotyczą, a które mają charakter ponadnarodowy w ramach w ramach Unii Europejskiej jednolitego rynku swobody przepływu ludzi towarów dóbr i kapitału, czyli tych 44 swobód Unii Europejskiej znów wrócę do swojego wątku, który już wspominałem brak uwrażliwienie na tę kwestię moim zdaniem był przyczyną kryzysów Unii Europejskiej chociażby klęsk finansowym kryzysie finansowym klęski referendów, a traktatowych Francji Holandii parę ładnych lat temu to jest to jest to jest to że, że Unia była zbyt silnie nastawione na na rozwiązanie ekonomiczne, a zbyt w zbyt słabym stopniu balansowała to co gospodarce to co ekonomiczne i to co to co społeczne pracownicze obywatelskie można powiedzieć pana z Podkarpacia dobry wieczór dobry wieczór dobry wieczór kłaniam się panie redaktorze ja chciałem króciutko podziękować przede wszystkim za świetną dykcję za wystąpienie naszych eurodeputowanych pana premiera pani profesor o rasie chciałem zabrać głos na temat właśnie tej jednomyślności czy większości, ponieważ wszyscy mają pretensje do Unii Europejskiej za późno podejmuje decyzje tak przy covidzie tak jak teraz czy kryzysie wojennym, ale potrafi 1 był tam Orbán zablokować szósty pakiet to blokować sprzeciwić się przeciwko restrykcjom oraz i pychy, ale tego Trela wykreślić itd. tak dalej jak potrafi zablokować dlatego jestem za tym, żeby dać Unii Europejskiej i szansę a by nie były, że jakieś najmniejsze tam państwo ma jakieś tle jest pozycję i potrafi zablokować poprzez liberum veto je i dalszym ciągu jest, a w dalszym ciągu są narzekania do tego powinno być większość głosów przez głosowanie większość państw uczestników Unii Europejskiej decyduje ani jakieś tam jakaś tam blokada 1, któremu do typowym przykładem jest tam Orbán no nasi nasze rządzące obecnie pan Kaczyński tam, które pan premier pan prezydent po prostu czają się i chcą nas wyprowadzić z Unii Europejskiej to jest żywcem widoczne no to to jest nie do pomyślenia foto myślmy i nasili i młodzieży nasi nasze dzieci nasze wnuki pragną pojechać i wiedzieć na podstawie dowodu całą Unię europejską itd. tak dalej po prostu to jest naprawdę w zasięgu naszych możliwości i tak powinno być warunkuje bardzo dziękuję panie Adamie tak rzeczywiście 26 z nich chyba trwały negocjacje z rządem węgierskim, żeby dojść do porozumienia i też powiedzmy sobie szczerze właściwie to porozumienie polegało na tym, że Viktor Orban uzyskał wszystko co chciał tak, bo to to on właśnie z niczego nie zrezygnował także no jak to niektórzy używają takiego określenia może niezbyt dyplomatycznego miłego ogon Merda psem no ale rzeczywiście tak to tak to wyglądało czy rzeczywiście wracać do tego wątku wątku społecznego czy Europa tak zróżnicowana i finansowo jeśli chodzi właśnie o uzwiązkowienie jeśli chodzi o sprawy systemów socjalnych ma szansę również właśnie Unii fikołki, acz m.in. wracam do tej dyrektywy o płacy minimalnej to m.in. kaczka właśnie państwa skandynawskie zostały z niej wyłączone same się wyłączyły w wyniku negocjacji umowy mają właśnie tak doskonały jak twierdzą system i rokowań zbiorowych ustalania wynagrodzeń, że wkładanie tych ty tak tych państw te ramy byłoby dla nich ze szkodą no tak oni twierdzą nie jest prosta dyskusja między nami a, a związkowcami z krajów skandynawskich akurat właśnie w tej kwestii i innym takim wątkiem, który nas trochę dzieli to jest kwestia europejskiego zielonego ładu, ale tak łatwe to nie jest oczywiście, że nie jest, ale no i przykład tego, że z można było stworzyć Unię monetarną z wielu krajów posiadających inne muszę swoje narodowe systemy walutowe banki i centralne każdego kraju można było przekazać kompetencje na rzecz europejskiego banku centralnego stworzyć jednolitą walutę stworzyć no strefy euro tak która, która funkcjonuje z ona ma swoje też problemy wewnętrzne i ile kryzys walutowy był motorem, żeby wiele rzeczy naprawić dzisiaj ciągle euro jest tak silną szanowaną na całym świecie walki i co ważne z wewnątrz Unii Europejskiej widzi się mankamenty i stara się naprawiać to znaczy słucha się ludzi, którzy ekspertów, którzy sugerują jej ciągłą modyfikację i polepszanie dlatego, jeżeli udało się coś takiego to ja mogę postawić pytanie, dlaczego nie mogłoby się udać też w sprawach społecznych to oczywiście to nie jest do zrobienia na już na teraz te systemy są rzeczywiście od siebie różne mają swoją tradycję to chociażby różne uzwiązkowienie nie tylko jeśli chodzi o wielkość tego uzwiązkowienie czy o te o procent odsetek pracowników, którzy do związków zawodowych należą podam naszym słuchaczom tak taki przykład, że na tego np. w Niemczech związki zawodowe struktury związków zawodowych nie funkcjonuje na poziomie przedsiębiorstw większość zdecydowanej większości krajów członkowskich Unii Europejskiej tak jest w Niemczech Austrii akurat nie no i pojawia się pytanie czy to też mamy ujednolicać jak, jeżeli tak to tą, którą stronę bo, bo są przykłady i takich takich pozytywnych rozwiązań zatem na pewno tego nie da się zrobić 1 noc jak niektórzy politycy w naszym kraju potrafią pewne rozwiązania wprowadzać w życie, ale ja jestem też dlatego optymistą, że wiezie w proces podejmowania decyzji i dyskusje wewnątrz Unii Europejskiej pomiędzy różnymi instytucjami także angażujący angażujących związki zawodowe do tego aby, aby tę kwestię ujednolicać myśmy moim zdaniem przekroczyli Rubikon w postaci mam nadzieję, która tej dyrektywy, która mam nadzieję wejdzie niebawem w życie, czyli dyrektywy adekwatnych płacach minimalnych w unii europejskiej, bo to będzie pierwsze rozwiązanie na poziomie unijnym, które będzie odwoływało się do kwestii płac w tak mocnym stopniu pomimo tego, że Skra w traktatach o płacach jest jasno napisane, że są w kompetencji krajów członkowskich co też jest punktem wyjścia do dyskusji czy nie powinno się to zmienić, czyli cała dyskusja na temat potencjalnej potencjalnego potencjalnej zmiany traktatów no właśnie proszę państwa to była ostatnia odsłona naszego cyklu debata europejska oczywiście chcę powiedzieć, że to nie znaczy, że temat europejskiej znikają z anteny Radia TOK FM wręcz przeciwnie na pewno każdy poniedziałek 1440 magazyn europejski, który zawsze serdecznie za zapraszam, ale to oczywiście niejedyny program za nami 8 odcinków tej debaty wszystkie są do słuchania w zakładce podcasty na tokfm PL wydawcą dzisiejszej audycji był Tomasz Kopka realizatorem Krzysztof Lesiewicz już za chwilę książka na głos ja państwu dziękuję, ale iść jeszcze dzisiaj usłyszymy zaraz po dwudziesty trzecie akcja została zrealizowana w ramach grantu parlamentu europejskiego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DEBATA EUROPEJSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu dotacji Parlamentu Europejskiego w dziedzinie komunikacji. Parlament Europejski nie uczestniczył w przygotowaniu materiałów; podane informacje nie są dla niego wiążące i nie ponosi on żadnej odpowiedzialności za informacje i stanowiska wyrażone w ramach projektu, za które zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami odpowiedzialni są wyłącznie autorzy, osoby udzielające wywiadów, wydawcy lub nadawcy programu. Parlament Europejski nie może być również pociągany do odpowiedzialności za pośrednie lub bezpośrednie szkody mogące wynikać z realizacji projektu.

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA