REKLAMA

Zabraknie ciepłej wody w miastach? "To jest miejsce na interwencję rządu"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2022-06-10 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:32 min.
Udostępnij:

O jednostkach samorządowych, podatkach, cieple sieciowym w Gdyni, wzroście cen za energię, prognozy na ceny energii, KPO, wyborach mówiła Katarzyna Gruszecka - Spychała Wiceprezydent Miasta Gdyni

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka Tomasz sed dzień dobry 4 minuty po dziewiątej zaczynamy magazyn EKG państwa pierwszym gościem jest dziś pani Katarzyna Gruszecka-Spychała wiceprezydentka miasta Gdyni dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu pani prezydent zacznę od nietypowego pytania czy mieszkanki mieszkańcy Gdyni mogą być spokojni o ciepłą wodę w kranie w krótkoterminową na pewno mogą, jeżeli spojrzymy perspektywę długoterminową to odczuwam taki sam Rozwiń » niepokój jak wszyscy samorządowcy w Polsce, a ten niepokoje związane np. z cenami gazu z cenami węgla, bo tego potem zależy i ciepło systemowe to czy mamy w kranie wodę ciepłą czy tylko, żebyście nam powiedzmy sobie najpierw może usystematyzowane, że mieszkańcy miewają ciepło, bo to jest bardzo różnych źródeł niektórzy miewają np. własnego pieca tak, który jest zasilany gazem i tak naprawdę to czyją mają ile jej używają ile samo zapłacą zależy od ich własnych możliwości finansowych natomiast to zmartwienie, którym powiedziałem dotyczy raczej ciepła sieciowego i ciepłej wody dostarczanej przez przedsiębiorstwa ciepłownicze będące spółkami komunalnymi, a wynika z tego faktu, że jesteśmy generalnie w Polsce przed procesem dekarbonizacji zatem bardzo silnie uzależnieni od cen węgla ma żadnych mechanizmów, które chroniłyby takiej spółki ciepłownicze przed skutkami tego drastycznego wzrostu cen w, pomimo że są one zmuszone opłacać wysokich kwotach certyfikaty za to, że emitują atmosfery dwutlenek węgla w, a to może z kolei spowodować, że będą miały bardzo wysokie straty operacyjne jeśli te straty przekroczą określony procent ich kapitałów zakładowych to może zagrozić wręcz istnieniu spółek, a zatem dziecko działalności operacyjnej, ale w ogóle trwaniu tych podmiotów, które odpowiedzialne są za dostarczanie naszych domów ciepła systemowego do kaloryferów ciepłej wody na tu pani prezydent może zapytać o to, jakie wyjście z tej sytuacji czy to jest także w obliczu tych wyzwań, o których pani teraz powiedziała to mieszkańcy muszą się liczyć z brakiem jeśli chodzi o ogrzewanie ciepłą wodę czy to raczej będzie także po prostu rachunki za tego typu rzeczy będą wyższe czy panie redaktorze nie umiem dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie ja sobie tak naprawdę nie wyobrażam, żebyśmy doprowadzili do takiej sytuacji, że padają przedsiębiorstwa natomiast może się zdarzyć także nawet drastyczne podnoszenie stawek i spowodowanie, że koszty tego ciepła będą niezwykle wysokie do mieszkańców i tak nie pomoże na kondycję finansową spółek, a czy spirala nakręca się w tej chwili taki sposób, że nawet, gdybyśmy dramatycznie podnieśli cenę to może nie wystarczyć na pokrycie strat, które generują się na tej działalności dodatkowo jest także po pierwsze nie chcemy podwyższać cen w taki sposób, aby przeciętnego mieszkańca miasta nie było stać na ciepłą wodę i ciepły kaloryfer, a nawet, gdybyśmy mieli takie ma zamiar byśmy tego chcieli to niekoniecznie pozwoliłam na to regulator, ponieważ ceny, które pojawiają się na rachunkach dostarczanych nam przez administratorów nieruchomości nie wynikają z dowolnego ustalenia spółki, ale podlegają skomplikowane mu bardzo długo trwałem procesowi regulacji, czyli rozwoju czarownica tutaj nie jest wyjściem to rozumiem, że to jest jakieś miejsce do interwencji dla rządu pani zdaniem uważam, że taka interwencja jest konieczna powiem jeszcze jedno że, gdyby regulator działał szybciej i bardziej elastyczny sposób reagował na zmiany cen dotyczących źródła ciepła to być może straty ponoszone przez spółki byłyby mniejsze dokładnie taki przykład dotyczy Gdyni ceny gwałtownie wzrosło wskutek wybuchu wojny, ale okres, jaki musieliśmy odczekać do zmiany taryfy wskutek zatwierdzenia przez akurat regulatora wywołał 3 milionową stratę w spółce obecnie spółka wielu gmin, która zakreśli ciepła obsługuje Gdynię i gminy północnych Kaszub to powinno korzystnie interwencja rządowa konieczne to powiedzmy na koniec może tego wątku konkretnie co pani chciała usłyszeć od rządu, żeby pani jako wiceprezydent była spokojna, żeby mieszkańcy np. gdy byli spokojni chciałabym usłyszeć jak będzie wyglądał mechanizm likwidacji bardzo wysokich cen i wsparcia dekarbonizacji w tym zakresie po pierwsze, potrzebna jest bardzo pilnie to drugie jako długotrwały wieloetapowy proces z pewnością wspierany przez środki po, których dotąd nie widzimy zwróciła uwagę na to, że spółki płacą certyfikaty za emisję dwutlenku węgla i dobrze, że płacą, bo przecież chodzi o to, żebyśmy byli bardziej zielonym czystym państwie jasne natomiast skoro tyle na co wydają to chyba mogłyby również spodziewać jakiegoś zwrotnego wsparcia, a jak dużym zmartwieniem dla np. takiego miasta Gdynia są rosnące ceny np. prądu czy gazu, którym też trochę powiedzieliśmy z tej no szerszej perspektywy państwa jako miasto musi zapewnić, że tego typu media będą docierać np. do szkół do przedszkoli szpitali oczywiście patrzymy, a ceny energii z olbrzymim niepokojem, ponieważ ich wzrostu są absolutnie drastyczne, a to powoduje gigantyczne wzrosty koszty utrzymania takich obiektów jak np. szkoły przedszkola czy utrzymania oświetlenia ulicznego, a szczęście tutaj akurat mieszkańcy jako gospodarstwa domowe są objęci ochroną taryfową taryfy bieg dzięki czemu i to w tak drastycznym stopniu w zakresie cen energii nie dotyka natomiast dotyka ich pośrednio, bo jeśli nam tak drastycznie rosną koszty to niestety musimy podwyższać pewne opłaty dla mieszkańców takim przykładem jest wzrost taryf komunikacji publicznej w obszarze związku komunikacyjnego zatoki gdańskiej, czyli nie tylko w Gdyni, ale we wszystkich miastach szeroko pojętej aglomeracji trójmiejskiej, który wywołany jest dramatycznymi wzrostami kosztów cen paliwa przy czym jako paliwo rozumiem tu zarówno tradycyjne paliwa jak i energię elektryczną, bo przecież od dawna postawiliśmy elektromobilność tejże energii używamy do zasilania naszych zeroemisyjnych pojazdów trudno dzisiaj przewidzieć, jakie będą te ceny w kolejnym roku w 2022 roku odnotowaliśmy wzrost rzędu 60% względem roku ubiegłego i to oznacza, że w skali polskich samorządów byliśmy na stosunkowo dobrej pozycji niektóre inne samorządy odnotowały przecenę znacząco wyższym wzroście na energię w tym roku wydamy ponad 14 000 000 netto i mowa wyłącznie energii czynnej, a do tego trzeba jeszcze doliczyć koszty przesyłu, które wynoszą grubo ponad 10 000 000, kiedy patrzymy na prognozy dla roku przyszłego i no to wydaje się że, gdyby wzrost nie przekroczył 120% to bylibyśmy bardzo szczęśliwi no tak pani prezydent po 1 stronie bilansu mamy koszty, które jak słyszymy rosną wiemy też do doskonale o tym wszystkim z naszego własnego doświadczenia, ale też koszty też ponoszą samorządy po drugiej stronie bilansu mamy zyski czy dochody samorządów wczoraj Sejm przyjął ustawę, która zmienia system podatkowy w Polsce w tym m.in. obniża obniża stawkę podatku PIT tego podatku, którego samorządy też w dużej mierze czerpią korzyści czy czy kiedy pani patrzy np. na budżet swojego miasta da się to wszystko spiąć na razie mamy ustawę ostatecznie uchwaloną przez Sejm jeszcze nie podpisaną przez prezydenta brak jeszcze wielu aktów wykonawczych trudno się wypowiadać jak to wszystko będzie finalnie wyglądało, a także zastanawiam się czy aby na pewno nikt nie dotknie po raz kolejny ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, bo to było wykluczone na dziś rząd zapewnia, że samorządy nie odczują straty bowiem ten ubytek, który ewidentnie nastąpi wskutek obniżki skali podatkowej zostanie wyrównane mechanizmami rekompensat tylko, że my po pierwszej edycji polskiego ładu, którą mierzymy się od stycznia, czyli już od pół roku, a wiemy, że ta rekompensata działać całkowicie wadliwie i że w żadnym razie nie wyrównuje nam strat, które ponieśliśmy na picie czy tu jest dodatkowy wątek, bo 1 wątek to jest kwestia obniżenia wpływów w sensie jego wysokości oczywiście bardzo bolesne w szczególności w sytuacji, w której mierzymy się z takimi dramatycznymi wzrostami cen jakich powiedzieliśmy, ale też gigantyczną inflację, która powoduje ogromną presję płacową, a to powoduje, że po pierwsze, potrzebujemy mieć pieniądze na podwyżki dla naszych pracowników, których nam permanentnie brakuje, ale też rosną ceny wszystkich usług, a do tego bardzo wysokimi stopami procentowymi, które będą dalej rosnąć co z kolei powoduje, że dramatycznie rosną nam koszty obsługi długu to jest sytuacja, którą pewnie wielu Polaków na własnej gospodarki domowej umiał sobie policzyć jak bardzo wzrósł udział wydatków np. na kredyt hipoteczny w ich miesięcznym budżecie w podobny mechanizm dotyczy miasta przecież miasto zadłużały się dość intensywnie i poniekąd funkcyjne tylko po, aby finansować in specjalne stety teraz trzeba spłacać nagle okazuje się, że te spłaty okazują się znacznie kosztowniejsze niż szacowano to w momencie sporządzania biznesplanów natomiast jeszcze drugi aspekt jest niezmiernie ważny to znaczy taki, że ten mechanizm rekompensat i stale obniżającego się dochodu własnego z PIT-u powoduje, że staje bardzo nikłe staje się związek tego dochodu, który otrzymujemy w z realną sytuacją w danej jednostce samorządu terytorialnego mam na myśli, że nie jest tak jak powinno wiedzieć, że jeśli jednostka samorządu terytorialnego stwarza dobre warunki do rozwoju przedsiębiorczości do rozwoju biznesu jeśli mieszkańcy dobrze zarabiają, a zatem odprowadzają wyższe podatki to ta jednostka krótko mówiąc zamożniejsze, a część tego co wypracowali mieszkańcy do nich wraca dla mnie jest to kwintesencja samorządności tak rozumiałem Polski system samorządności i takie przekonania moim zdaniem wynikają wprost m.in. w konstytucji, a także ze szczegółowych ustaw, które rozwijają zasady samodzielności samorządu finansowej natomiast w tej chwili zmierzamy w jakiś kompletnie przeciwnym kierunku nie da się tego pogodzić, bo albo mamy samorządność albo mamy równość to niestety nie idzie spaść na coś na pewno trzeba się zdecydować przypomnę, że dzisiaj gościem magazynu EKG jest pani Katarzyna Gruszecka-Spychała wiceprezydentka miasta Gdyni to pomówmy jeszcze o kolejnej decyzji, którą wczoraj podjął Sejm mianowicie uchwalił zmiany w Sądzie Najwyższym ustawy o zmianach w Sądzie Najwyższym to jest ustawa, o której uzależnione jest to czy do Polski trafią pierwsze fundusze z unijnego funduszu odbudowy wiemy, że Sejm odrzucił poprawki Senatu wobec czego powstaje otwarte pytanie komisja europejska będzie patrzeć na to czy potraktuje to jako wykonanie kamieni milowych, które są postawione przed polską pani pani z dużą niecierpliwością czeka na te pieniądze z krajowego planu odbudowy oczywiście w takiej sytuacji, jakiej jesteśmy te pieniądze są nam niezbędne i tutaj spinamy klamrą pierwszy temat, który dzisiaj poruszyliśmy, a mianowicie wątki dekarbonizacji Zielonej transformacji ona jest nam absolutnie konieczna z powodu konieczności zapobiegania katastrofie klimatycznej, ale wydaje się również konieczność powodów politycznych, a przyspiesza na efektami ekonomicznymi wojny, która wybuchła w Ukrainie prezydent apelował proszę pozwolić PKO BP PKP proszę pozwolić pytam czy państwo jako samorządowcy jesteście jakoś zaangażowani w proces prefinansowania tych projektów, które są w krajowym planie odbudowy, bo słyszymy, że to jest takie tymczasowe wyjście do czasu dopóki rzeczywiście te pieniądze Unii Europejskiej do Polski trafią pojawiało się wiele pomysłów dotyczących prefinansowania natomiast nie mogę powiedzieć, żeby w tej chwili funkcjonował 1 sprawny mechanizm, który umożliwia nam rzetelne przygotowanie tych inwestycji, a przede wszystkim nikt się na to nie zdecyduje nie wiedząc co finalnie stanie się ze środkami czy dotacyjnym czy zwrotnymi płyną z bliska po, czyli prefinansowanie przy mnie do państwa na ten moment nie jest nie jest jak rozumiem jakimś rozwiązaniem to na koniec jeszcze pytanie polityczne w przyszłym roku podwójne wybory wybory do parlamentu wybory samorządowe słyszymy już otwarcie ze strony polityków Prawa i Sprawiedliwości, że jest pomysł, żeby zamienić kolejnością te wybory, żeby wybory samorządowe odbyły się nie jesienią przyszłego roku, ale wiosną jeszcze następnego roku podoba się pani pomysł ten, bo w tej dyskusji też ze strony prawa sprawiedliwości pada argument natury gospodarczej ekonomicznej rzekomo lepiej, żeby te wybory były na wiosnę, bo wtedy wchodzi się zupełnie nowy budżet można układać własny budżet kiedyś te wybory odbywają jesienią to wtedy taki budżet trzeba po kimś odziedziczyć ten ostatni argument co do zasady uważam za trafne rzeczywiście od od dekad w Polsce było także wybory przypadały jesienią i ewentualna nowa ekipa, bo przecież polskich samorządach bardzo często mamy do czynienia nie zmiennością organów wykonawczych, ale gdyby, gdyby tak było, że to nowa ekipa czy w zakresie Rady Miasta czy w zakresie wójta burmistrza prezydenta to rzeczywiście dzieci czy pewien spadek, który musi sobie poradzić niewielki wpływ miała na jego tworzenie to nie jest do końca idealne rozwiązanie natomiast co innego uwaga ogólna, a co innego majstrowanie przy terminie wyborów w zasadzie można powiedzieć pod koniec kadencji, która przypomnijmy i tak jest już najdłuższa od lat ja abstrahując od oceny tego konkretnego zjawiska w tych konkretnych latach jako prawnik przywiązany do wartości konstytucyjnych jestem przeciwna takim zmianom dokonywanym ze zbyt małym wyprzedzeniem jak rozumiem, bo to nie jest zmiana systemowa tylko taka odpowiedź taką odpowiedź no właśnie doraźna takie czyny można śmiało donosi, że właśnie o to chodzi, że nie jest systemowy bo gdyby była systemowa to może rzeczywiście byłaby Warta rozważenia, o czym mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała wiceprezydentka miasta Gdyni bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję serdecznie do widzenia do widzenia i do usłyszenia w magazynie EKG krótka przerwa na informacje Radia TOK FM po nich wracamy z naszymi gośćmi, a skoro piątek to dziś będą z nami redaktorki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA