REKLAMA

Jazzmani wiejskich kapel

OFF Czarek
Data emisji:
2022-06-10 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak Szanowni Państwo muzyka Korzenna taki można powiedzieć Polski, gdzie albo Polski Jazz swojej pierwotnej postaci, ale za chwilę wszystko stanie się jasne państwa moim gościem jest pan Andrzej Bieńkowski malarz etnograf fotograf profesor sztuk plastycznych i współtwórca wydawnictwa muzyka odnaleziona dzień dobry witam pana bardzo serdecznie witam serdecznie dzień dobry rozpoczęliśmy od kapeli Józefa Kędzierskiego dane i to rozumiem jest kapela, która w pewnym sensie z Legią Rozwiń » podstaw tej tej kolekcji tego zbioru tej tej pracy bardzo o trudnej myślę sobie, bo nawet co ja będę mówił przecież pan senator PiS zdawał pan robi chce 40 lat tak takie tak świat tak to jest kapela Józefa Kędzierskiego i zapewni pan ja po prostu w ogóle nie znałem na muzyce wiejskiej kompletnie byłem amatorem takimi gdzieś mnie losy z takich wyłączeń terenowych malarskich by zaprowadził do w tej chwili też wieczór ruchów do właśnie pana Józefa, który wtedy już nie grał no nie wiem w 20 lat nie grał w ogóle nie koncertował w le Witt nie chodzi tylko oni nigdy nie koncertowali oni grali do tańca przede wszystkim prawda, bo to jest 1 rzecz to jest podstawa w ogóle tej muzyki Mazurkowi i to jest muzyka taneczna i głód był tak wielki tańca, że nie było takiej sytuacji, że muzyka gra, a co my sobie słuchamy, a ja pamiętam, że muzykanci byli bardzo zaniepokojeni i jak jak żoną np. jechałem oni grali, a myśmy się nie brali do tańca i tak byli uli głupio trochę także one i chce jeszcze powiedzieć taką rzecz, że ten medialny, a muzyka czy genialny przez 40 lat te, kiedy go od czasu, kiedy nagrałem żaden z młodych muzyków tej formacji tańca nie odważył się go zagrać jest tak trudny oparty na improwizacji dla takiej wyobraźni dźwiękowej jak właśnie klasyczny dres, bo to było grane tak ktoś intonuje auto żeśmy słyszeli prawda śpiewał, a muzyką miał ograć miał to ograć tak, żeby to było jednocześnie go tańca i nie powtarzało się nie nudziło się i tak set taneczne trwał około 30 minut po my przywykliśmy do tego, że teraz te utwory tak jak nie wiem witali z wymienionych przez badaczy Presleya 3 minuty 15 sekund prawda no nie tak religia elit tzw. tak tak to byłoby się pan to było związane z pojemnością płyt czyste płyty prawda jak świat się pojawił płyty 78 to nic 1 strona na tyle starczała to potem jakby dla uczyło pewną byłyby pewien rytm tutaj na temat odniesienie się nie musieli przejmować oni przyjmowali zmęczeniem tancerza, a jeśli już nie dawali rady to jak zapowiada Józef Kędzierski mrok, a do do starszego druhny wystawił dziób i tego w lewo setką owego to to toasty i miał nową motywację do Radia także to tak wyglądało, a jeszcze nie skończyłem, że moją niezwykłą satysfakcję jest to, że w tym roku pojawiło się 2 kapele młodych ludzi takiej na młodzieżowe, które ją muzyka Józefa Kędzierskiego i jeden z nich jest laureatem tego festiwalu wszystkie mazurki świata, który się zaczyna 22czerwca w Warszawie zapraszam dobrze to festiwal się zaczyna jak pana przygoda się zaczęła z zaczęła się tak, że ja siedziałem proszę pana na polu i będzie szkicował ME być kluczowa będzie dziś i to był rok siedemdziesiąty chyba ósmy i proszę pana to budziło, a ja nie zdawałem sprawę z tego, jaką jak ja budzę złe emocje, że byłem z każdej chałupy obserwowany już kończy słali do mnie i pastucha, który tak korą, że mnie okrąża upatrzył sobie Robbie, bo myśleli ja jestem do metra i będę chodzę zakładał po co rysuje na polu prawda no jakoś zorientował że, że ja nie jestem km to nie zaczął opowiadać tu we wsi taka muzyka, że taki już muzykant był i jest jeszcze gra jest tam hulać przy nim można z ja tak posiadam pan zaczęło się po prostu, żeby to nagrać dla siebie i tak minął 10203. rok tych muzykantów przybywało przybywało i na to, że zdałem sprawę wagi tego, że to już nie moja prywatna sprawa, że już taką lekcję zaczyna być ważna dla mnie, bo nikt mnie interesował nie oszukujmy się pierwsze takie prawdziwe zainteresowanie tą tom tańca 1000, czyli po 15 latach takiej działalności w puszce kompletnej no ale los mnie wynagrodził, bo naprawdę w tej chwili pod nasze archiwa te paradoksy przyjętych przez prywatną dwuosobową fundacją, a jednocześnie jesteśmy jedynym zbiorem muzycznym, który udostępnia swoje nagrania, bo przecież ani radio ani polskiej, a tam Akademia nauk nie udostępnia nagrania rozumie pan jak ktoś młody chcę grać jakąś muzykę no to niema, skąd wzięły się repertuaru to jest taki paradoks to idzie do muzyki odnalezionej owcy, a tutaj repertuar jest niezły, bo zdaje się, że w czasie tych kilkudziesięciu lat udało się nagrać, ale też porozmawiać chyba ponad 1500 osób z kolekcji tak tak znaczy więcej jest tak naprawdę nie wszystko jeszcze nam się udało zrewitalizować powie pan myśmy robili nie tylko Polskę, ale myśmy 20 lat na Ukrainie nagrywali właśnie od granicy z polską aż do Połtawy i te nagrania zostały przerwane, bo to jednocześnie filmowane były filmowane muzyka śpiewy zostały przerwane przez wojnę tą pierwszą wojnę o Donbas przy musieliśmy przegrać, bo dochodziliśmy w tych ba byłyby już już wschodni Ponta wcześnie byliśmy umówieni na nagrania i niestety na już nie pojechaliśmy no bo baliśmy się spać strefę wojenną i też 10 lat siedzieliśmy w tym równolegle w Białorusi i wie pan nie stoi nie jest to nie zdążyliśmy wszystkiego zdigitalizować także ja nie jestem w stanie powiedzieć jeszcze, że pan ile nazwisk itd. to jest już, więc zdjęcia, bo to są tysiące zdjęć i no tak to wszystko czas ja jednocześnie dla teraz jest emerytem, bo tak to pracowałem na przemian stale zajęcia ze studentami i tu nie ma przeproś musiałem być, bo pan jak im spóźniłem się 10 minut to 105 uciekali, tak więc realną drugą z rzędu wykorzystać do nagrywania no nie dało się niestety nie są tacy frajerzy, a poza tym nagrywanie też cała, a wie pan myśmy przyjeżdżali w sytuacji, kiedy tak 1 się upił drogi nie miało byczka w trzecim bał się, że nie da rady czwarty miał potłuczony basy vito wszystko trzeba było ogarniać trzeba było basy dostarczy bębny struny skrzypiec prawda do pilnował się upił to lepiej czy gorzej nie nie fatalnie to tak się wydaje na, ale często było także pan przyjeżdżamy umawiamy się pan na 100 km 1 stronę jedziemy z szukamy do chałupy sam klienta jednak przesunąć szukamy szukamy po dłuższym czasie więcej karteczkę taką z torby po cukrze i tam na gry Malone pojechałem do żony do szpitala, a więc to jest nieprawda oczywiście no wiec, ale śmieszność sytuacji polegała na tym, że ten muzykant uciekł mi poparł się skonfrontować, bo nie grał tyle lat i chował się proszę pana w piwnicy na pośrodku podwórka to było w opoczyńskim i nie przyszło do głowy, że tam będę potem przyszło sporo ludzi tam filmowały ten i tak parę godzin przesiedział w tej piwnicy się z tych ów projekt z to ciekawe swoją rolę loteria trwa remont warto warto zapamiętać jak ktoś zna KC to aktor jechał do żony do szpitala i fakt, że te powrócimy powrócimy do muzyki odnalezionej po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest współtwórca tego wydawnictwa pan Andrzej Bieńkowski informację o jedenastej 20 po informacjach wracamy muzyka odnaleziona pan Andrzej Bieńkowski malarz etnograf i współtwórca wydawnictwa muzyka odnaleziona jest państwa moim gościem przed chwileczką kapela Stanisława Czajkowskiego i Berek Kaźmierczakowi czy chyba jeszcze warto wspomnieć o kajakach po obydwa tak nagrania z mikro regionu unikają takiego tak Kaweckiego warto wyjaśnić, skąd nazwa wie pan to jest ciekawe, bo chcę podkreślić, że ten mikro region po obejmuje kilkanaście wsi tylko Abbie jest czymś zupełnie zdumiewającym jest Polska Centralna najprościej mówiąc wokół wsi brzuchów, która teraz w ogóle nic mieli nie znaczy, ale była ważnym ośrodkiem muzyczną na północ od Radomia i rzecz polega na tym, że stamtąd pochodzą z muzykami, którzy Stali się wielką inspiracją dla tego młodego pokolenia, które właśnie związane jest tym ruchem domów tańca i które grali muzykę, bo oni mieli szczęście jeszcze, że jest liczba po prostu wciska, że mistrzowie tam w każdym przybyła kapela w tej chwili właściwie żyje tylko 1 Skrzypek Kajor Kima 84 lata i 1 harmonii Starka i łódzkie 2 armii niż stów harmonii czy są reguły młodsi to ta epoka się po prostu kończy to było właśnie to co ja mówię ten jest tam grano ten jest poparta powiedzieć obarcza AK, ale w sposób mało zdajemy sprawy, że po pierwsze, mazurki to były muzyka pracy my sobie nie zdaje sprawę z tego, że ten ten trójkowy, który na, których oparte są mazurki to jest rytmy młócenia cepami tak dalece, że jak mówiło się cepami jesienią to wynajmowano Skrzypka, żeby grał natomiast zamiast bębna i bardzo właśnie dług spadnie do rytmu lecznice mami to była znakomita nauka rytmu i to potem odbijało, a temu na klasie bębnienia to nie potrafi świetnie bębnić to jest ciekawe, bo wie pani, że będziemy myśleli o szamb chopinowskich Mazurka no to one dla mnie bliżej są walców angielskich niż właśnie tego obsesyjnego takiego REP, kiedy pewnego czasu dla klasy próżnia, czyli Chopin mazurki Chopina dla klasy inaczej w kapitalistycznych pijawek proszę pana żerujących na zdrowym ciele chłopa polskiego zgadzam, a kleszcze kapitalistyczne kleszcze SCA chłopi tłukli pałami temat dziurki proszę kapeli tak cywil do tego w to jest i mazurki mają jeszcze jedno, dlaczego to jest dawka bluesa też podobne niech pan, że przepisy te proste, bo Plusowi, który też notabene gdzieś miał w tle prace nie to jest bardzo prosta melodia taka, że właśnie każdy głupi gitarzysta zagra, ale diabeł tkwi szczegółach, bo trzeba być wikingiem, żeby takiej prostytutki melodii zrobić szaleństwo tak samo tutaj trzeba być Józefem Kędzierskim, żeby wprost, czyli śpiew i tak jak żeśmy słyszeli przed chwilą zrobić na fenomenalną improwizacje siła tego też siła w taki kreatywności tej muzyki no dobrze ta to są muzeum to robić, bo rozumiem, że to jest taki trochę bardziej projekt Etnograficzny także do KRUS nie to jest społecznie w tej chwili proszę pana to przez 30 lat były Etnograficzne teraz jest to projekt społeczny przede wszystkim idzie o to, żebyśmy się nauczyli tańczyć tańczyć oberki Poleczki zmagania, jaki sztab Arki tak dalej jak pamiętam pierwsze te próby uczenia w Warszawie stajenki wracaj do starszych, ale też tak ma myśli jakiś terrier tak pewnie tam z ulicy Czerniakowskiej, a radzie nie to raczej inne melodie były ty, ale chodzi o to, że po prostu to, że pan te są noce tańca robione przez, a na koniec festiwalu to po prostu jestem poruszony proszę, żeby obrazić sale, gdzie 1000 osób umie tańczyć oberka umie tańczyć Polkę itd. a lat temu 15 nie umiał nikt nigdy dosłownie to jest w ogóle proces który, który jest szalenie ważny i to nie tylko chodzi oni tańczą oni grają to się też w skali, jakim sposobem by na na życie na przygodę życia na takie poznanie światów kultury, które były niedostępne także to w tej chwili taki wielki program społeczny, który no wie pan mówi jestem czy naprawdę zbudowany jeszcze 10 lat temu ja jak nie pytano o to, abym zrozpaczony ją nie koniec jej zamilkła itd. a teraz najwięcej muzyki wiejskiej prawdziwej miejskiej muzykiem spotka pan w Warszawie ani na wsi i to jest zasługa tego pokolenia właśnie jest pokolenie moich studentów krótko mówiąc tak się jednak dobrze, żeby muzyka wiejska była w Warszawie o pomyśle na szalenie wzbogaca szalenie no co chciałby pan, żebyśmy tylko też tak jak dziś Czerniakowskiej tam ani dlaczego tak dlatego proszę pana mazurki to jest bogactwo nieprzebrane jak powiedział taki wybitny Skrzypek wiejski nauczyciel Jan Gaca, że muzyka jest nieskończona i to jest taki i to jest wie pan jeszcze 1 rzecz, która nas tną nie poda się zwyczajnie no ja pani jesteśmy wychowany najpierw się wychowałem na LED Zeppelin ne z klientami tak dalej potem przez Lutosławskiego i o to, że stany, ale nie dziwię, że pan szuka ukojenia w muzyce ludowej chata wakacje jest tutaj pan niedobrze rozgrywce i znajduje ukojenie naprawdę zna i czuję także zapraszam do istotnych krajach bo to by geneza nazwie adresując geneza nazwy tak proszę pana geneza brak geneza nazwy jest taka jak one, że to jest była nazwa Przedmieścia po to w ten rejon tych kilkunastu wsi związanych psy z rodziną Kędzierski, która uczyła młodych ludzi przed wojną oczywiście mówimy o latach jest z i niesłychanie zachowawcza i między nimi polegało też zachowawcze byli wyśmiewani, że oni, choć ciągle jeszcze w tych portkach z gotowych i kobiety miały te wypełniacze i to budziło niesłychaną wesołość i lekceważenie sąsiadów do tego jeszcze go kara, bo to się ich nazywali kajak i nocy, dlatego że sąsiadów niesłychanie bawiło prażanie mówi kaj byłeś kaj chciałeś zamiast, gdzie były gdzieś Szałek i stron się wzięła nazwa AK loków i na początku jak ja przyjąłem to nazwę, którą sąsiedzi przyjęli no to sami Kai czy patrzyli na mnie także nie byłem pewny czy nie dostanę za to były po gębie za to, ale widzę się teraz pogodzili z grupą mówią, że są kajakami i to jest bardzo sympatyczne, gdy część z tych nagrań ukazała się na płytach różnych, a część aż pani żyje w wieku 2001. chyba czasem raj to jest dostępna w wersji cyfrowej taki jest nasza strona internetowa dosyć rozbudowana muzyki odnalezionej i tak zresztą Drożdż szczególną uwagę zrobić to się nazywa się o kanu stół i to jest 100 filmów ze stoma najlepszymi kapelami już oczywiście istniejącymi, jakie miałem szczęście sfilmować z całej Polski i to jest rzeczywiście takie kompendium dla kogoś, kto chce zobaczyć jak wyglądała tradycyjna muzyka mnie Polska i nie wiemy Podhalańska Krakowska Wielkopolska i i tam z Podlasia tak dalej także polecam to ciekawe, bo to wielki projekt no realizowane przez 20 lat chyba żeśmy wspierali te materiały i to daje po EPO pojęcie wie pan no pociąg, ale wie pan ciągle są nieporozumienia pan to jest ta sprawa Fol ku stylizacji prawda co jest autentyczne co nie jest co jest z miasta co nie jest miasta z nawet, żeby nie zdajemy sprawy jak wiele obelg było komponowane w okresie międzywojennym przez harmonii stów, którzy byli związani z tą wytwórnią Syrena Record i oni wydawali płyty legendarna legendarną, czyli tam był ten taki jest Dobrochna zyski z sali niż rakowe chyba się lekowe płytę chyba tak chyba najpierw, a potem już były nie wie jak to się nazywa celi czy coś takiego na jakie były sielankowe tak tak i pan i i ją przed wojną nie było przez prądu na wsi, ale były Patty fordy i te płyty z tymi da kompozycjami miejskimi trafiały nawierzchni muzykanci to przyjmowali i potem już zaciera, aby te te granice i stąd w ogóle pojęcie, które ja bardzo lansuje czy muzyka wiejska 9 do muzyki ludowej, bo poza tym uważam, że muzyka ludowa też coś używanie teraz tego pojęcia jest obraźliwe właściwie, bo to tak jak mówi karny ruch, dlatego że proszę zwrócić uwagę, że pojęcia lód było używane w stosunku do niewolników po prostu i dobrze tutaj czuję, że już zapędza my to znaczenie to, że miał coś przeciwko bardziej bardziej poziom, że nagi nas i goni nas czas także bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę i za cudowną muzykę i trzymam kciuki, żeby iść, bo nie wiem 5000 na następcę razem będziemy rozmawiać wspaniale dziękuję bardzo, pozdrawiam wszystkich dziękuję pan Andrzej Bieńkowski współtwórca wydawnictwa muzyka odnaleziona był państwa moim gościem informację już za kilka minut o 1140 po informacjach kultura osobista i Marta Perchuć-Burzyńska dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA