REKLAMA

Bogusław Kaczyński wkracza do telewizji. Wokół książki "Będę sławny, będę bogaty" Anny Lisieckiej

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-11 23:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska proszę państwa tydzień temu o tej porze właśnie rozmawiałam z autorką książki o Bogusławie Kaczyńskim pani Anna Lisiecka dzisiaj druga część tej rozmowy dobry wieczór pani Anno dobry wieczór miło was gościć u mnie i miło, że będziemy rozmawiać błogosławić, który jest postacią fascynującą, a słuchał słuchał tylko pięknych głosów kochał piękno potrafił ocenić właściwie każdy głos co powiem aria la red z opery dzielnic Rozwiń » Kiki Pucciniego śpiewa Teresa żyli gara państwa książka wyszła zupełnie niedawno, bo też niedawno była rocznica 80 tych urodzin Bogusława Kaczyńskiego tak jak w poprzedniej audycji chcę państwa zachęcić do przeczytania tej książki, ponieważ poznamy tam nie tylko jego sylwetkę jego osobowość będziemy szukać odpowiedzi na pytanie jak to było możliwe, że tak jak cytowałam poprzednio artysty gród reżysera gry, który powiedział, bo teraz już nie cytuje etykę jest pamięci pojawia się Bogusław Kaczyński nic nie dzieje takiego on tylko mówi, a równocześnie wszyscy są wpatrzeni no właśnie szuka odpowiedzi co w nim było takiego, ale tę opowieść nie tylko Bogusławie Kaczyńskim to jest opowieść o świecie kultury o świecie kultury muzycznej lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych osiemdziesiątych i późniejszych o świecie kultury polskiej są nazwiska, które znamy, bo być może też niektórzy z państwa widzieli tych sław widzieli te sławne osoby, które występowały w śpiewały, ale też nazwiska, które znamy z telewizji jest świat tych artystów, którzy właśnie już kończyli swoją karierę w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych i tych nowych, którzy wtedy kariery zaczynali wielka Panorama właśnie Panorama tam tego świata, który chce dużo mówić już odszedł i teraz, kontynuując naszą opowieść jak tylko powiem tyle panie no myśmy właściwie stwierdziłam, przesłuchując nasz program, żebyśmy się, gdzie znalazł nawet w 13 co być może w 14 naszej opowieści, ponieważ gdzieś jesteśmy z końcem lat sześćdziesiątych, gdy jeszcze Bogusław Kaczyński nawet nie skończył studiów, ale powiedzmy kilka zdań o tym co było wcześniej o nim wcześniej wcześniej oczywiście Bogusław wygrał uczył się gry w ognisku muzycznym w Białej Podlaskiej, bo już zredukowana została średnia burzy zredukowana została szkoła muzyczna to tak w ramach pauperyzacji miasteczka nauczyciela kordon, który uczył się grać nowym ognisku przychodził do domu dawał mu lekcje gry na pianinie taty kupił pianino Kalisk ja, bo po tym, jak Cook upadły zakłady Figara w Kaliszu od razu powstała wytwórnia fortepianów Kalisz, ale szczęście zresztą Bogusław o sobie mówił z dużą dozą autoironii, żeby wtedy gwiazdą wszystkich Akademii powiatowych no oczywiście, kiedy przyjeżdżały grupy warto sosu i tam z konferencję za zadawali i zagadki nie tylko prezentowali śpiewaków obwoźnych, ale także zadawali jakieś pytania turniej robili z dziedziny operowej to Bogusław tak relacjonują koledzy Bogusława odpowiadał na wszystkie te pytania równocześnie tańczyli i tańczyli chodzi na polanki, czyli tańczyli do piosenek polanki nowo prywatki pracy epoka od chwili Brendy i oczywiście Elvisa Presleya w pięćdziesiątym dziewiątym roku Bogusław rok wcześniej poszedł do szkoły w pięćdziesiątym dziewiątym roku była matura na początku tej klasy maturalnej o tym rozmawiałyśmy jeszcze pojechał Bogusław z ojcem na konsultacje muzyczne pro prof. Pawła Lewickiego, który uprzejmie, który miał ten sentyment do Białej Podlaskiej, że po powrocie z głębi Rosji po odzyskaniu niepodległości pierwszy swój koncert dał Białej Podlaskiej no i co i faule Wiecki stwierdził, że świat na rękę świetny słuch, ale grać to nie potrafi wszystko oniryczne no tak no i w związku z tym oczywiście nie było mowy, żeby startował na wyższą uczelnię nie mając dyplomu liceum muzycznego ani średniej szkoły muzycznej to, że się dostał do pomaturalnej średniej szkoły muzycznej to był cud boski tak samo podkreślał no i zaczęła się ciężka praca przy w ognisku nie miał teorii zaczęła się ciężka praca w nad techniką gry, ale poza tym, że była ciężka praca to był okres formacyjny ten okres warszawski, bo przecież 50 dziewiąty rok świetny repertuar w teatrach świetny repertuar w Operze warszawskiej prowadzonej wtedy przez Jerzego Sękowa, a którą za chwilę obejmie Bogdan Wodiczko i coś naprawdę będzie rewolucja pomieszana z rewelacją no i Filharmonii i operetka tak w operetce poznał Piotra wolnego, który dyrygenta, który potem jako Piero wolny będzie dyrygował m.in. klaskali takie ciekawe spotkania zakończyliśmy na tym, że przez swoją dużo młodszą koleżankę kresie Marię Krystynę, która potem przyjęła nazwisko Saratowa został wprowadzony do domu maestrii Ady Sari Ada Sari swoje uczennice przyjmował w domu no oczywiście od razu zaiskrzyło, gdyż Bogusław bywał na wszystkim w Warszawie na wszystkim co muzycznej nie tylko na wszystkim muzyczny i potrafił o tym opowiadać i strat widziała, że on rozumie i słyszy, a skoro spotkała kogoś takiego do tego bardzo urodziwego grzecznego no to chętnie się przy nim rozwijała i tak też powstał pomysł napisania kiedyś w przyszłości pracy naukowej sali on spotkał ją w odpowiednim momencie, kto włada szarym to była śpiewaczka, która zrobiła kolosalną karierę w latach sześćdziesiątych dwudziestych śpiewała wraz z sali po Toskanii to to najważniejszy tak jedną z najwybitniejszych śpiewaczek tej przedwojennej epoki w czasie wojny dawała lekcje śpiewu na wciąż żywa i po wojnie też wszystkich państwa odsyłam do tamtego programu sprzed tygodnia od zła oczywiście także do książki ja chcę być do tego momentu, gdy w życie Bogusława Kaczyńskiego pojawiają się 2 ważne osoby nie mówię tutaj porozmawiajmy o następnych wystaw oprócz seria się pojawią w naszej rozmowie, ale pojawia się Maria Fołtyn i Sławomir Pietras zacznijmy od Marii Fołtyn to chyba były słowa Sławomira Pietrasa, choć nie jestem pewna pani książce jak miało się z nią dobry kontakt fascynowała jak zły to omijało się jako monstrum młodzi w każdym razie linią zafascynowani no tak tak młodzi byli nią zafascynowani weszli wszyscy młodzi przede wszystkim, dlatego że byli młodzi przede wszystkim, dlatego że ona rzeczywiście kiedyś śpiewała i ministra złego to, że dzisiaj brzmiało pięknie była znakomita aktorsko to jest także Bogusław podziwiał ją jeszcze w Halce, bo statusie pojechał na halkę do Warszawy halkę w reżyserii Leona Schillera mówi się, że to stalinowska Halka Leon Schiller zrobił halkę kobiety opowieść operową dramatyczną o dramacie kobiety ani ósemki idzie Andrzej Łapicki opowiadał kiedyś, gdy ja powiedział pani co Leon Schiller potrafił nam mówić o miłości to pani się zarumieni Ano zapewne wszystko opowiedział Marii Fołtyn, która po prostu poczuła psa do tego pani trzecia straciła dla niego rozum poczęła z nim dziecko i została sama i no i zaczyna się dramat Halki, a przez Marię Fołtyn znakomicie wyrażony nagranie aktu czwartego cha dzieciątko nam umiera na szczęście jest w archiwach muzycznych Bogusław po latach po latach wyzyskując część ścieżkę dźwiękową, robiąc już programy operowe qui pro quo namówił Marię Fołtyn by zagrała tę scenę no była dużo starsza od 20 lat starsza niż wtedy, kiedy śpiewa halkę w latach pięćdziesiątych, ale zrobiła to i dzięki temu nagraniu widzimy jej wielki talent dramatyczny po prostu aktorski Maria Fołtyn tak niezależnie od siebie byli nią zafascynowani Bogusław, ale niezależnie wychowywania w Częstochowie Maria wtedy inne nazwiska trzymajmy się nazwiska Saratowa jej koleżanka z liceum muzycznego i Małgosia jedyna główna później Małgorzata jedynak Witkiewicz one poszły na 2 pierwsza halkę on widział pierwsza Opera, jaką widziały uczennice przywiozła do Częstochowy tę halkę warszawska Opera objazdowa to prawdopodobnie było wszystko na motywach tej reżyserii Leona Schillera no po prostu zakochał się z Marią Marią Fołtyn odprowadzał ją na dworzec zachodni im opowiadała o wszystkich mężczyznach ich życia i trudach bycia śpiewaczką co je jeszcze bardziej fascynowało niż Opera i zapragnęły być no Maria została śpiewaczką Małgosia jednak studiowała w końcu razem z Bogusławem na wydziale teorii kompozycji dyrygentury nie odważyła się być śpiewaczką ale, ale tej to jest zafascynowało no ja myślę, że potem rzeczywiście zdarzyło się tak, że Maria Fołtyn przestała śpiewać w teatrze wielkim poszła na studia Maria Fołtyn nie poszły na studia Maria tak Maria Fołtyn przestała się ze śpiewać w teatrze wielkim po przyjściu wodniczki to jest bardzo to było to było dla niej kryzys, bo ona śpiewała i zabiera ja Ewa i Zachem Kowal śpiewała halkę troskę Aidy Lz la Ng linii lidze w damie pikowej no była po prostu pierwszą sopranistka tej opery i piękny głos w czegoś ci z jakiegoś powodu Bogdan Wodiczko się jej pozbył jak pozbył się też stary śpiewaczek nieładnie, wysyłając do nich zwolnienia listowne takie zwolnienie listowne otrzymała Ewa Błędowska Turska, która jednak była po karierze i Wanda Łyżwińska, która była kawa po karierze no i Maria Fołtyn dzisiaj pamiętam ja jeszcze pamiętam jej opowieści o tym jak wyrzucona z teatru chodziła wokół tego teatru płakała płakała płakała, kiedy opowiadała młodym ludziom to robią to na nich szalone wrażenie postanowiła wyjechać z Polski wtedy wyszła za korespondenta prasowego, o którym Sławomir szaf mówi, że ona wpadała w taki zazdrości i Piła oni ją bił pewnie raz dał jej klapa, ale ona też opowiada to też pamiętam audycję 4 pory roku i że też na mnie robiło wrażenie, bo wtedy nie było proszę państwa reality-show, które nam się przejadły, a ona o tym mówił jak na kozetce u psychiatry z tak z innej epoki medialnie była ona była taką byłaby względem wyprzedził epokę ona była szczera do bólu i i tym myślę, że też fascynowała tych młodych ludzi, którzy jeszcze wtedy nie mieli pojęcia o takich namiętnościach o takich zdrada ach, o takich kombinacjach, więc trochę była jak pani, bo już był jak Bóg go przy pani tak, bo ona też potrafiła tak zagrać rzekł zniewala działa, ale zniewala działa też młode dziewczyny no trzeba było się mieć tego odkleić się, żeby zachować dystans i do jakiego stopnia ona rzeczywiście intrygowała, kiedy był pogrzeb Wandy warmińskiej to ona mówiła do lata wszystkiego ta tak mnie też wyrzuca wyrzucono z teatru Wandy przed wojną, a mnie po wojnie, ale panią za intrygi powiedział lato szewski no tak a kiedy Bogusław poznał Sławomira Pietrasa to postanowił, że o, jako że Pietras był z kolei dyrektor wielu oper wielu teatrów operowych, ale wtedy dopiero jeszcze dyrektor estrady wszyscy byli bardzo młodzi był powiedzmy operowym wychowankiem Antoni Kawecki, a one się nie znosiły Maria von fałd i Antonina Kawecka, więc Bogusław postanowił, że Pietras musi przedstawić jego Bogusia Antoni nie Kawecki, a on koniecznie musi zaprowadzić Sławomira Pietrasa do Marii Fołtyn zobaczysz zobaczysz zakocha się no i to już dziś spotkania bardzo obfite w skutkach Antonina Kawecka śpiewała wtedy Izoldy w Tristanie i wzory to Jerzy z Aten Robert Satanowski ojciec Jerzego zdecydował się wystawić śpiewa świetnie jest taki w rozdział smakowity pani książce pierwsze sukcesy, że za śmiech bałam się czytając tam też zapowiedziana postać Marii Fołtyn ustami znacznej mierze Sławomira Pietrasa no i historia jak to w w wieku 40 kilku lat Maria Fołtyn poszła studiować reżyserię koledzy byli koledzy byli po młodsi mogą być ich matką zresztą wyprawia raz miesiącu wyprawia bankiety u siebie w mieszkaniu przy świętokrzyskich wtedy mogli się wszyscy najeść do syta i ciało pedagogiczne i nowi studenci to była bardzo mądra decyzja życia to ja już na ten temat coś potem powie tego drobna powiedzieć, kto przyszli do niej Sławomir Pietras Bogusław Kaczyński zasiadła ma ma pani Marii Fołtyn, a ona robiła próbę zostanie kobieta wysiaduje Różewicza, gdy rzuciła się na dywany w pozie, którą matka uznała za nieodpowiednią powiedział Marysiu co ty robisz co na pewno nie będzie w szkole podobało jak tak można, a Maria Fołtyn odpowiedziała moja biedna stara Matko nic nie rozumiesz też sztuka współczesna ach, mam jak najmniej po wlicza i mama była przez Marię noszono nieledwie na rękach naprawdę była bardzo dobrą córką mama zostawiona przez swojego męża, więc Maria tutaj solidaryzował się nic go z matką, ale z gatunkiem kobiecym, a propos tych studiów reżyserskich i kiedy się z bok Bogusław Sławomir bardzo pomagali i Marii Fołtyn to trzeba pić dużo średniej dowiedzieli się bardziej pomagali, bo o nim zaczęła reżyser reżyserować naprawdę to Sławek Pietras Małgosia jednak główna Hania Kaczyńska, którzy bardzo działali w szynę z misji CAL organizowali koncerty, a Bogusław koncerty prowadził on traciła głos dlatego musiała znaleźć musiała znaleźć jakiś inny sposób na uzyskanie swojej wiedzy operowej wyobraźni niezwykłej wyobraźni Bardini był przeciwnikiem i przyjęcia do szkoły teatralnej zaklina prof. Bohdana Kosińskiego, który był wtedy dziekanem wydziału, żeby tego nie robił, a że one nam tutaj musi intrygi rozwali widziała nawet całe szkoły no jednak prof. Bohdan Korzeniewski był pod dużym wpływem Marii i postanowił przyjąć Marię Fołtyn ja powiem tak, że lubiący powieści Aleksandra Bardiniego, którzy mniej lub jego bardzo złośliwych opowieści pamiętam jednak też, że o Czesławie Niemenie potrafi powiedzieć ten grajek jak ten grajek może śpiewać Norwida na co to był jedyny moment, kiedy weszłam w konflikt profesorem bardziej im odważyłam się podziałem panie profesorze, ale Czesław Niemen bardziej niż którykolwiek z artystów dramatu na moje pokolenie otworzył Norwida proszę posłuchać jak znakomicie to wykonuje no tak jest żyj i ani Aleksander pań w Berlinie profesor ludzki nie lubili Czesława Niemena Maria Fołtyn mogła też jawić w tyle głowy prof. Berlinie Emu jako pewne zagrożenie, bo raptem wyrastała mu konkurencja do reżyserii operowej do tej pory nie miał takiej konkurencji, bo Wiktor wyrazi Śpiewak tata mojego kolegi Wiktora ryż i dziennikarza muzycznego dwójki Śpiewak był jak gdyby reżyserem samoukiem bark był wykształconym reżyserem i obcy no miał inne podejście więcej wiedział na temat reżyserii i w tym tej wyrasta inna osoba także, ale niewątpliwie niewątpliwie też wiedział dużo o możliwościach inteligenckich Marii przyrząd reżyserował za wodniczki może on nawet wodę ciepło od potrzebne, że należałoby się z nią rozstać do tego nie wiem, ale jeszcze przejść do Marii Callas, bo on bardzo przyjaźnili trzeba być Bogusia bardzo lojalny w stosunku do Faustyny i kiedy przyjechał bardzo się kłócili kiedy, ale był lojalny, kiedy pojechał na otwarcie teatru radzi w 1973 roku do Turynu, a tam nieszpory sycylijskie reżyserowała Maria Callas no a potem został przez Irenę Dziedzic zaproszony do tele Echa, a to był program, który wygarnął wszystkich z ulicy to jakoś tak wszystko potrafi ze sobą połączyć, że w tę rację Marii Callas Kluth i Ady Sari i która wcześniej niż Maria Callas święciła triumfy na włoskich scenach i Marii Fołtyn, która po karierze śpiewaczej podobnie jak Maria Callas zaczęła karierę reżyserską no tak one gdzieś tam były podobne, chociaż myślę, że miara talentów była jednak bez względu na to jak piękny głos liryczny miała Maria Fołtyn to jednak miara talentu jednak była różna by zakończyć tę odpowiedź Marii Fołtyn przejście dalej chcę tylko państwu przeczytać fragment książki, który pokazuje z Tychów, za jaką osobą była Otóż Maria Fołtyn reżyserował halkę na Kubie w Hawanie i poprosiła Sławomira Pietrasa auto i służbę decydowała, żebym wypożyczył jej oper cytuję tutaj słowa Sławomira Pietrasa, żebym wypożyczył jej z opery wrocławskiej do spektaklu chowani komplet dekoracji kostiumów dekoracje dałem dekoracje były ze starej Halki, które można było uznać za przedstawienie już zlikwidowanych natomiast kostiumów, zwłaszcza obuwia zwykle się nie wynosi z magazynu operowych, bo one służą do innych oper inscenizacji, zwłaszcza kostiumy góralskie scenografem tego przedsięwzięcia był Krzysztof Pankiewicz i oni, bo tak nie prosili, że tym razem uległy, ale oczekiwałem zwrotu chowanie odnieść prawdziwy sukces, bo jednak umieszczenie w repertuarze tego egzotycznego kraju Halki Moniuszki, którą śpiewała Jolanda Hernandez bardzo dobra młoda czarnoskóra śpiewaczka kubańska było interesujące sama Maria Fołtyn zaśpiewała dziesiąty przedstawień potem dziesiątym przedstawieniu VC zebrała zespół wykonała okolicznościowe fotografie podziękowała za współpracę i wróciła do Polski, a ja pytam, gdzie są moje kostiumy buty na co ona Sławku nie jesteś patriotą, a co ma do tego patriotyzm Sławku Otóż oświadczam tobie rzeczy w życiu nie widziałem takiej nędzy, jaka tam jest, że oni za miskę zupy pracują, a Monice Halce oddali całe swoje dusze, więc miałam zrobić jako prawdziwe wdzięczna Polka, żegnając się powiedziałam wiem jak ciężkich warunkach żyjecie nie zdejmuj z siebie tych kostiumów idźcie w nich do domu to jest prezent ode mnie prezent od Polski i oni poszli ambasador Polski chowanie opowiadał później, że przez kolejne lata co jakiś czas spotykał pijanego Murzyna w stroju góralskim oni rzeczywiście chodzi w tych strojach no nie jest opowieść politycznie poprawna, ale Jolanda Hernandez piękna śpiewaczka gościła w późniejszych programach Bogusława operowe qui pro quo, których reżyserem była Maria Fołtyn ona śpiewała na scenie teatru Bolszoj wszyscy byliśmy w końcu w w tym w grupie krajów demokracji ludowej i w drodze do Moskwy często wysiadała w Warszawie, po czym musiał dziś jechać czasami z przygodami, bo trochę no znając libretta, śpiewając po polsku tam w i na kupiliśmy po hiszpańsku, ale tutaj po polsku dla potrzeb programu nauczyła się i pieśni i parki i Halki na pamięć po polsku i rozumiała moje psy do różnych drobnych w miejscowości pod Poznaniem jechała przez Katowice, ale dojeżdżała piękna kobieta piękna piękna piękna piękne są programy z jej udziałem oboje wyglądają trochę jak bohaterowie śniadania kiwanie KC są ona taka namiętna bardziej lirycznie, ale liryczny, ale boi niezwykli te rozmowy jakiś niezwykle bezpośrednie to też zaleta myślę Kaczyńskiego no tak, ale skoro o operowe qui pro quo no właśnie poza zaczęliśmy zaczęły się właśnie tutaj pani przerwę no bo tak mówimy o tych relacjach mówimy o ludziach, a przecież Bogusław Kaczyński zaczyna mieć normalne prace pisze jako krytyk muzyczny prawda przy recenzje robi wywiady pisze do ruchu muzycznego Dziennika Ludowego pisze pracuje dla miesięcznika teatr okej, ale jeszcze go nie poznała szeroka publiczność szeroka publiczność pozna go w ten zobaczy go w telewizji no właśnie jak to się stało, że stał się gwiazdą telewizji, a we wrześniu było takie prościutkie, bo najpierw debiutował w 1970 roku to był ósmy konkurs Chopina Chopinowski zaprosił Janusza Olejniczaka, ale rata szóstego wtedy Garrick Ohlson zdobył grand prix, a Bogusław zaprosił najmłodszego uczestnika Janusza Olejniczaka i ulubieńca publiczności do studia telewizyjnego ekranu młodych zaczęło się od tego ugryzienia przez pieska, bo Janusz przyniósł prezent od publiczności terier KE i to wszystko na żywo kamera otwarta oko kamery patrzy na Bogusława Vogue głaszcze wielka, a teriery w obronie Janusza ca lub sława, który jednak nie zawył z bólu tylko jego oczy robi się coraz większy i większy potem Cegieła zaproponował nagranie zapowiedzi operowych do cyklu Opera miesiąca no ale orzekł, że Bogu ma szybką dykcję Sławomir Pietras uważa, że Janusz cegieł skądinąd świetny redaktor muzyczny poczuł oddech młodego zdolnego na plecach wisiał się go i chciałby utrącić może tak było nie wiem dość, że 2 lata później przy występował w tzw. międzyczasie tego określenia nie ma w języku polskim podobno to określenie też rusycysta, ale dwukrotnie wystąpił u Ireny dzieci bić za drugim razem mówił Jan Dziedzic by zaprosiła Teresy Lis gara, która śpiewa w Metropolitan Opera, która zrobiła wielką karierę europejską, a teraz już ma długotrwały kontrakt w tej najważniejszej scenie operowej świata, a przecież ma w Polsce dziecko ma w Polsce mamy i przylatuje do kraju na krótko, ale przylatuje do Łodzi, więc może by z tej Łodzi za chwilę czasu, żeby podjechać do Warszawy i tak się stało i Irena Dziedzic poprosiła wtedy pokusa, żeby wspólnie z nią prowadził tę rozmowę i tak się rozpoczęła przyjeżdża, więc Teresą Liska ara Bogusławem, bo pomiędzy próbnym nagraniem zawsze były takie kluby w tele Echu, a nagraniem realnym czy transmisją nim można było na żywo Bogusław zrobił jeszcze długi wywiad z Teresą z gara do kultury i zaczęli korespondować, kiedy i świetna śpiewaczka w siedemdziesiątym szóstym roku miała przyjechać do Warszawy przyleci na jedno jedyne przedstawienie Toski 2 lata wcześniej śpiewała Tusk inna Teresa również śpiewająca w MED Teresa Wojtaszek Kubiak potem Birgit Nilsson to wielki pan dramatyczny teraz Teresa Lis gara Bogusław napisał, żeby zażądała odpowiedniego ter tenora odpowiedniego przyjść no nie jest sama na scenie i że tym kimś powinien być Wiesław Ochman i tak też się stało słusznie słusznie, więc już wtedy miała naprawdę zaufanie do Bogusława te listy pozostały w archiwum to też świadczy, że miała zaufanie i kiedy on już dostał swój program, a miał dopiero miał wtedy już 32 lata, kiedy telewizja w Poznaniu Zbigniew Napierała zaproponowali mu robinie indywidualnych programów tych, że operowych qui pro quo, czyli właściwie filmów operowej akcji to żadnych gadających głów powiedział młody dyrektor proszę wszystko kręcić pięknym wielkopolskich plenerach mamy tutaj dwory pałace nie zrujnowany piękna naturalna scenografia jest Bogusław zaprosił Teresę Lis gara zarówno do nagrania takiego reportażu oni jak i do udziału wielkiej gali operowego qui pro quo i 1 przyjęła obydwa zaproszenia pięknie opowiadała profesjonalnej pracy zespołu, który nocni nocną od nich też marsz wymagał stawiania się później godzinach, bo ten wóz transmisyjny był na 2 nocy 3 dni 22 nocy zaledwie przyjechał też właśnie była ozdobą wielkiej gali operowego qui pro quo, które na zakończenie programu w 70 to był siódmy rok w Operze w Poznaniu odbyło się na żywo tak tego co pamiętam to trwało do 70 ósmego roku w środek lub roku tak, bo emisja ten program został rok później wyemitowana gala tak, ale sam koncert odbył się w grudniu 70 tego siódmego roku Teresa żyli gara i Wiesław Ochman przyjechali ze świata oboje święcili triumfy, ale nie tylko oni przyjechał także Gerard Wilk po raz pierwszy od swojej nazwijmy to ucieczki, bo wjechał w siedemdziesiątym roku na paszport turystyczny dostał się do baletów dwudziestego wieku Morrisa by żar ta nie wrócił do Polski i właściwie tu przestały istnieć wszyscy na niego obrażeni szczególnie określone władcę, więc trzeba było odbyć korowód żeby, żeby uzyskać zgodę na występ Garda Wilka zatańczył piękny taniec choreografii Morrisa w żartach nie są światło tak to chyba tak, ale stan ten, który niesie światło tak na ten układ nazywał się do oryginalnej irańskim muzyki i wartość dokumentalna pracy Bogusława to jest jedyna rejestrację naszego wybitnego tancerza w choreografii Béjarta, ale obok Gerarda Wilka psi przyjechał również para wybitnych artystów ze związku Radzieckiego tam zawsze byli świetni tancerzy Ludmiła imienia AK, która triumfowała, o ile jej po Maya Lisiecka pozwalała na scenie dalszą owa, czyli teatru Bolszoj i Aleksander Godunow w piękny tancerz metr 90 i z racji talentu aparycji partner my Lisiecki, bo to on ją podnosi to on oprawie ten klejnot i oni kończyli fragmenty drugiego aktu żyć ze oraz fragmenty jeziora łabędziego po taki po tej gali oczywiście były oficjalne przyjęcia potem przyjęcia w podgrupach no cóż w tancerze pojechali do przedmieść na Przedmieście poznański Gérard czy z Zosią nieco się spóźnili, bo zapłacili, kiedy weszli do mieszkania to mi, jaka siedziała na kolanach Godunowa, który widzę Gerharda szepnął ją w pupę powiedział poszła i komentarz Zosi w tym momencie godną w przestał się podobać, a Gérard wręcz przeciwnie do niego zapałał panowie długo rozmawiali długo rozmawiali, bo widać coś chodziło o godzinę owi pogłowie wyjaśniło się to pół roku później teatr Bolszoj miał amerykańskie tournée i Godunow podobnie jak wcześniej, której w FIBA ręczników prysnął udało mu się odkleić od KGB listów, którzy zawsze wyjeżdżali zawsze kontrolowali tych w wybitnych tancerzy udało się uciec samolot przez 3 noce czekał z załogą i z załogą teatru Bolszoj podczas gdy na szczycie pomiędzy Carte rem obraźliwym toczyły się rozmowie rozmowy o losach Godunowa no bo się udział tej historii, kiedy któregoś razu w Sopocie oglądaliśmy film świadek z Harrisonem fordem, ale za chwilę w tym filmie w tym Ford detektyw, który był świadkiem zbrodni zatrzymał się ucieka od świata do takiej wioski amiszów widzimy i zakochał się w pięknej ami równie poznajemy brata owej Misiu w nim jak pięknie aktora Bogusława jest za rękę mówi godło nowej witrynie ta Opera to ta Opera ci wszystko powie mi powiedział mi historię Aleksandra Nowak, który w końcu tańcu u w zespole marsz Nipkowa, ale występował też hollywoodzkich filmach jednak tak tęsknił za Rosją za rodziną zostawiono w Rosji, że przedwcześnie zmarł Knights już w mogłyśmy teraz rozmawiać o w Łańcucie, ale chyba nie mamy czasu inną ale, chociaż powiedzmy, tyle że te lata 19801990, a cud to był czas w tym do Polski przyjeżdżali tam wielcy artyści, ponieważ na tym bardzo zależało Bogusławowi Kaczyńskiemu no i to było w takie siermiężnej Polsce to miejsce, gdzie można było się z nimi zetknąć, ale my chcemy chcemy państwu zaprezentować utwór artysty, którego bardzo Bogusław Kaczyński chciał ściągnąć nie udało się do Łańcuta no właśnie tam jest z takiej cykle z rozpoczął mistrzowie strat udało się ściągnąć, czyli i mleko i Eko najwybitniejszych polskich Czesław Niemen Marek Grechuta tam śpiewali pragną pragną ściągnąć Aznavoura z jakiegoś powodu też nie udało posłuchajmy dla byłem rozmawiamy dużo o kobietach w życiu Bogusława Kaczyńskiego to powiedzmy o tej stronie jego życia w, o której pani napisała w sposób bardzo subtelny i używając określenia jednak Bogu nie był dla pań tak tak zdecydowanie jest rozdział nie dla pań Maria startował opowiadała mi jak to kochała się Marcus Sar czy jeszcze wtedy żonatym i ojciec odwodzi ją od tej sytuacji patrz tutaj masz tak oddanego przyjaciela Bogusława jest przystojny bardzo inteligentne, dlaczego szuka tam, gdzie nienależne Maria powiedziała tatusiowi tatuś, ale Boguś jest nie dla pań moja babcia również była przekonana, że Bogusław, że Bogusław tak chętnie się ze mną fotografuje, bo pewnie wiąże ze mną po pewne plany myśmy się bardzo przyjaźnimy się, że to, że się czuliśmy tak bardzo bezpiecznie przy sobie to powodowało że, tylekroć razem wyjeżdżaliśmy tak Boguś nie był dla pani czy przez to powiedzmy słowo znaczy, że Bóg im po prostu jak sam powiedział o bo to wszystko co teraz powiem to należy brać cudzysłów, bo Bogusław teatr realizował żyć, bo Bogusław w ogóle był innego świata, kiedy ja dostałam w pysk w jak ten Fantazy Bogusław próbował mnie rozbawić, więc kiedy wchodziliśmy sobie powieść jakiegoś mojego kolegi, który był zazdrosny Bogusława schodziliśmy z Monciaka Bogusz mi strasznie chciał strażnik mi się rozśmieszyć i mówi o widzisz tu ne tu awanse czyni Unii pewien kapitan na, gdzie indziej no wtedy też karmić łabędzie mówił pięknie jest się piękny, ale prawdę powiedziawszy Maję Lisiecka warci mi się podobała Bogusław, a też coś takiego właśnie rzucił, ale nigdy nie byłem Roman sowy czy widziała się, aby kiedykolwiek w moim mieszkaniu plątały się cudze pantofle i rzeczywiście tak było, że kiedy spędzaliśmy długi wojny wieczory i lądowaliśmy nad rannym w łóżkach z naszymi mężami lub kochankami Bogusław lądował w łóżku ze swoim głosem w wysypie silne są tego dnia gotów był do kolejnej pracy wymyślał kolejne pomysły no tak, ale ożenił się i na kartach książki znajdziemy postać jego żony pomijał, bo miał przyjaciółki tradycjonalistką im się to dlatego chciał mu, że wojenna siły zrobić dobrze wyreżyserować życie widział też, że Jadwiga Maria Jaroszewicz bardzo utalentowana scenografka spod ręki Andrzeja Kreutza Majewskiego też jest trochę kaczka dziwaczka samotna, więc próbowały te, gdzie to Barbara Kostrzewska Maria Fołtyn głównie w tym celowała Maria Fołtyn inne próbowały uszczęśliwić na siły leń nic z tego nie wyszło ja oczywiście znacznie więcej wiem niż mówię, bo Bogusław był ikoną tej kultury on był ikoną opery natomiast pytałam, dlaczego mają małżeństwa się rozpadło na co Bogusław odpowiedział mi dwuznacznie, bo Jacze nie rozumiała tematu i Izoldy po latach zapytam o to Jadwigę i odpisała mi w sposób następujący ja podobnie jak Andrzej Majewski byłam plany tym otwarta może szkoda, że nie udało nam się połączyć tematu śmierci Bogusia dowiedziałem się będąc Felin dzień przed wylotem było mi smutno czy coś się skończyło taka przerwana cieniutka nić wracał samolotem lecącym przez chmury na dole mijane góry stepy Mongolii przypłynęła do mnie wtedy aria Kalafa Turandot, którą Boguś też lubił i tak mi towarzyszyła, kiedy Boguś podążał do swojego raju pełnego muzyki czy takie spotkanie, które nam się nigdy na ziemi nie przytrafiło i tu postawmy kropkę nad państwa zapraszam na trzecią część naszej rozmowy, a dziękuję bardzo, pani Annie Lisiecki autorce książki będę sławny będę bogaty opowieść o Bogusławie Kaczyńskim dla państwa mamy kilka egzemplarzy dzięki uprzejmości wydawnictwa się do nas napisać na adres dla nas małpa TOK kropkę FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA