REKLAMA

Czy w 2035 roku kupimy tylko samochód elektryczny?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-12 07:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
18:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
siódma 41 przy mikrofonie Filipka kurz jest teraz z nami Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobrem dzień dobry będziemy rozmawiać o decyzji parlamentu europejskiego dotyczącej aut z silnikiem spalinowym decyzji, która zapadła na ostatniej sesji w Strasburgu i która chyba wzbudziła dużo emocji i gdzieś przekazywana jest pewnymi nieścisłości ami, tak więc na początek może warto byłoby jeszcze raz powiedzieć co się stało w europarlamencie Rozwiń » co to oznacza dla przemysłu motoryzacyjnego i czy pewne jest już w tym momencie, że od 2035 roku nie będzie można w unii europejskiej rejestrować nowych pojazdów spalinowych no właśnie na początek wyjaśnijmy, że samo sformułowanie, choć to skrót myślowy, że nie będzie można rejestrować nie jest prawdą, bo będzie można rejestrować, ale w praktyce do tego nie dojdzie, a Otóż co się wydarzyło komisja europejska mniej więcej rok temu zaproponowała pakiet fit for Fish Five, czyli odejście od czy może inaczej bardzo znaczną redukcję emisji co 2 w tym oczywiście branże dla branży motoryzacyjnej i teraz tak w 2030 roku my nie będziemy mogli wprowadzać na rynek samochodów, które będą miały silnik spalinowy w takiej ilości, żeby redukcja odważnie osiągnęła 55% w przypadku samochodów osobowych i 50 w przypadku dostawczych, a ciężarowe to zupełnie inna grupa będzie będą objęte takim systemem ETS, ale medal 3005. roku będzie stuprocentowa redukcja co w praktyce będzie oznaczało wszyscy producenci będą musieli oferować samochody elektryczne bateryjne i wodorowe bo gdyby oferowali również spalinowe w tym np. hybrydy czy hybrydy plug-in miał płacić bardzo bardzo bardzo wysokie kary w związku z tym nikomu nie będzie opłacało się i ten skrót myślowy zakaz rejestrowania, choć legislacyjnie nie jest prawidłowy, ale w praktyce oznacza dokładnie to samo to znaczy, jeżeli będzie dalej cały proces legislacyjny szedł tak jak teraz wreszcie pamiętajmy, że są kraje członkowskie jak to 3005. roku jak pójdziemy do salonu będziemy mogli kupić tylko samochód elektryczny bateryjny i tylko samochód wodorowy kropkę koniec wciąż mówimy trochę rejestracji czy takie samochody będzie można produkować na inne rynki w oczywiście, dlatego że leki te nie ta poprawą dotyczy Europy czyli, jeżeli producent Europie będzie produkował jakiś samochód, a następnie go wy wiecie na inny rynek, na którym nie będzie tak ambitnych celów i tak w praktyce restrykcyjnych z punktu widzenia klientów no to oczywiście będzie mógł dorobić warunkiem jest rejestrowanie, czyli nie może zostać taki pojazd zarejestrowany i oczywiście mówimy o nowych samochodach pierwszych rejestracjach nowych samochodów używane te, które były wcześniej zarejestrowane będą mogły zmieniać właściciela będą mogły być przerejestrować one oczywiście, a dla nich tych używanych samochodów, które zostały zarejestrowane przed 2035 rokiem będzie jakaś ostateczna data wycofania czy np. jeszcze przez 30 lat będziemy mogli jakoś skodą pojeździć i nic na ten temat w tej chwili się nie mówi i ja rozumiem, że zgodnie z zasadą praw nabytych nie będzie takiego okresu ograniczenia, ale na, bo na ogół zawsze jest jakieś, ale Otóż państwa członkowskie wprowadzają już zaczęły wprowadzać zresztą w Polsce też mówi się o tym coraz bardziej restrykcyjne systemy podatkowe, które mają na celu w praktyce zniechęcenie użytkowników samochodów spalinowych szczególnie tych z najstarszymi normami euro, żeby ich po prostu nie chcieli używać, więc na u myślę, że scenariusz będzie taki, że w miarę upływu lat w okolicy tego 3005. roku przepisy dotyczące tych samochodów, które jeżdżą przepisy podatkowe, bo te najprostsze narzędzie będą na tyle restrykcyjne i na tyle dolegliwe, że coraz więcej osób będzie rezygnowało z jeżdżenia starymi samochodami zupełnie inna historia jest jak rozłoży się Europie mam na myśli tę bogatą szczególnie bardzo bogatą północ i w ogóle bogaty zachód no i nasze kraje Europy Środkowej, gdzie jesteśmy to zdecydowanie mniej zamożni jeszcze zanim pójdziemy dalej, bo troszkę wyprzedziłem takie myślenie o tym co się co się wydarzy to chciałbym na sekundę jeszcze zadać tego procesu legislacyjnego, dlatego że powiedzieliśmy, że przed nami jeszcze kraje członkowskie dyskusja krajów członkowskich na temat tego prawa, czyli jest możliwość, że zostaną wprowadzone jakieś dalsze wyjątki bądź to te przepisy zostaną zablokowane zablokowane nie być może jeszcze będzie jakaś dyskusja jakieś lekkie złagodzenie to my jako branża na sugerowaliśmy to, żeby mniej więcej w połowie tego okresu, czyli między dziś w 2035 roku przeprowadzić takie do sprawdzenia jak to działa to po pierwsze po drugie chcieliśmy, żeby w tym 90 w tym 2035 roku można było ten te przepisy objęły 90% samochodów, czyli w praktyce, żeby można było jeszcze 10% wprowadzać natomiast no parlament nie przychylił się do tego pamiętajmy, że parlament w tej chwili jest może nie zdominowany, ale bardzo ważną rolę odgrywają odgrywają tam zieloni w związku, z czym zresztą nawet były takie pomysły, żeby bardzo zaostrzyć te przepisy, żeby znacznie wcześniej np. trzydziestym roku osiągnąć już ten cel, więc myślę, że szanse na to, że to się zmieni w sposób znaczny są mówiąc szczerze żadne a w jaki sposób można byłoby sprawdzić w połowie tego okresu, że program przebiega jak należy np. patrząc na to ile jest rejestrowanych samochodów bateryjnych rejestr jest zarejestrowanych samochodów bateryjnych np. w 2020 ósmy dziewiątym roku, o ile jest za zarejestrowanych samochodów wodorowych jak wygląda kwestia ETS-u dla pojazdów ciężarowych, ale co najważniejsze, jaki mamy stan sieci ładowania, ponieważ my jako branża podnosimy to, że troszkę osobno w procesie legislacyjnym traktowany był no właśnie redukcja chce 2 i to, że 3005. roku w praktyce nie będzie można zarejestrować samochodu innego niż bateryjne czy wodorowy gazu, a troszeczkę bocznym torem czy może troszeczkę równolegle szły rozwiązania, które dotyczą budowania sieci stacji ładowania tankowania wodorem i i w akty prawne dotyczące euro 7 my twierdzimy, że to powinno być razem, bo jeżeli wyobraźmy sobie np. kolejna norma euro, czyli norma czystości spalin, która powinna wejść w okolicy 2027 roku wejdzie w kształcie, o którym teraz się mówi, choć to jeszcze nie jest oficjalna propozycja komisji to w praktyce będzie to oznaczało znaczne przyspieszenie tego, o czym teraz mówimy, czyli wycofania przynajmniej części samochodów spalinowych na wracam do tej sieci ładowania, jeżeli nie będzie dobrej sieci ładowania nie będzie sukcesu samochodów zeroemisyjnych, dlaczego dlatego, że klienci po prostu nie będą chcieli tych samochodów kupić, a komisja europejska wskazuje, że w 2030 roku tych stacji ładowania powinno być w Europie blisko 4 000 000 my branża motoryzacyjna z naszych wyliczeń wynika, że powinna być prawie 2× tyle, żeby osiągnąć cel emisyjny na to jest bardzo duża rozbieżność, bo oczywiście elektryczne samochody możemy ładować w domu przy pomocy takiego urządzenia, które nazywa się albo, które znacznie przyspiesza ładowanie no ale pamiętajmy, że bardzo duże firmy trasy jeździmy trasy dokładnie i teraz co z tego, że mamy u siebie w domu ładowarkę oczywiście jeszcze musimy mieć miejsce, bo trudno wyobrazić sobie, żeby ktoś zamontował ładowarkę w czasie kiedy, kiedy mieszka w bloku i nie ma nawet garażu podziemnego no ale nawet, jeżeli mamy w domu możliwość ładowania i pojedziemy np. do Szczecina na to po drodze musimy ten samochód załadować to jest pierwsza, ale druga równie ważna rzecz jest taka, że my dość często mówiąc o samochodach elektrycznych patrzymy przez pryzmat samochodów osobowych, a pamiętajmy, że tuż za rogiem są już pukają, że tak można powiedzieć samochody elektryczne ciężkie i o ile bateryjne samochody powyżej 16 to np. śmieciarki mogą ładować w bazach, bo one mało jeżdżą tak za to w miastach są bardzo dobrym rozwiązaniem, bo są ciche, bo nie emitują zanieczyszczeń o tyle w przypadku ciągników siodłowych, czyli tych samochodów, które pokonują dziennie czasem 400500600700 km no tutaj sieć ładowania musi być po pierwsze bardzo bardzo wysokiej mocy wielokrotnie wyższej mocy niż w przypadku samochodów osobowych po drugie, muszą powstać wzdłuż głównych korytarzy transportowych Unii Europejskiej, czyli klientki takie Chabry do ładowania lub co najmniej dla kilkunastu, jeżeli kilkudziesięciu pojazdów jednocześnie to jest bardzo bardzo wysoka moc, a ile trwa takie ładowanie samochodu ciężkiego ciężarowego, bo to też może mieć przełożenie na łańcuchy dostaw oczywiście koncepcja jest taka, ponieważ nie możemy spowolnić jazdę samochodem musi ona być porównywalne, jeżeli chodzi o szybkość dokładnie z tego powodu, którym pan redaktor przed chwilą powiedział to koncepcja jest taka kierowca jedzie kilkaset kilometrów, czyli tyle godzin ile pozwala mu na to prawo dotyczące prawa pracy, czyli o okres, w którym może jechać potem musi odpocząć więcej po kilku godzinach i w czasie tej przerwy 45 minutowej godzinnej akumulator powinien czy baterie powinny się naładować do pełna, czyli musiałoby to trwać co najwyżej go 1 godzinę, żeby kierowca mógł pojechać dalej to jest bardzo wielkie wyzwanie przede wszystkim wyzwania energetyczne, bo teraz tak, jeżeli weźmiemy pod uwagę takie kraje jak Norwegia, która przede wszystkim energię ma zieloną właściwie białe, bo głównie woda czy Holandia, która po, która ma bardzo dobre systemy energetyczne dla porównamy polską, gdzie największym problemem dziś wydają się sieci przesyłowe nawet nie wytworzenie prądu, bo eksperci mówią, że to się da zrobić, bo i tak musimy sporo pieniędzy zainwestować nasz w najbliższym czasie energetykę, więc zakładamy, że ten prąd uda się wytworzyć no tak, ale ten prąd trzeba mieć w tym miejscu, w którym powinna powstać stacja ładowania i ta sieć przesyłowa zarówno wysokiego średniego jak też niskie napięcie jest największym wyzwaniem dużo wątków się pojawiły, ale chciałbym jeszcze na sekundę wrócić do czegoś co też tam pewnie rozpala emocje niektórych to znaczy to, o czym napisał w piątek by portal Euractiv, że cała z całe całe prawodawstwo dotyczące rejestracji aut z elektrycznych nie będzie dotyczyło jeszcze przez rok po 2035 producentów aut luksusowych to może nie do końca tą tak użyłbym takiego sformułowania luksusowych taki jest pojęcie tzw. małej serii, a chodzi o to, że producenci, którzy produkują samochody w bardzo małych seriach na ogół marki luksusowe to prawda musieliby ponieść bardzo bardzo bardzo duże nakłady musieliby zainwestować mnóstwo pieniędzy, żeby móc takie samochody produkować oczywiście oni też od tego nie uciekną natomiast mają troszeczkę luźniej no bo dość logicznym jest, że jeżeli ktoś produkuje samochody w tysiącach sztuk, a nie w milionach sztuk no to zupełnie inaczej wystawy wygląda skala zresztą już dzisiaj producenci samochodów tych tzw. luksusowych, czyli tych, które kosztują nie wiem 1 000 000zł więcej już dziś zapowiadają przejście na zeroemisyjne, więc ten, kto nie będzie także dojdziemy do 2034 roku wszystkie samochody popularne, czyli większość będzie, o które będą oferowane w salonach będą będą zeroemisyjne, a wszystkie samochody luksusowe będą samochodami z silnikiem nie wiem 810 czy 12 cylindrowym spalinowym nikt tam nie będzie myślenie to tak nie będzie też pewien mechanizm ułatwiający i upraszczających z punktu widzenia życie z punktu widzenia tych producentów samochodów mało seryjnych, ale na pewno nie wyjątek taki, że bogaty może daj bogaty może, więc nie to tak działa czy Polski przemysł motoryzacyjny jest gotowy na ten 2030 piąte rok jak duże jest do zrobienia czy rzeczywiście mamy szansę dojść do systemu od Polski przemysł motoryzacyjny to dużo powiedziane czy Polska jako odbiorca aut będzie gotowe na ten 2030 piąte ile trzeba wymienić czy Polaków będzie na nie stać, a tutaj mamy 2 wątki pierwszy wątek jest dokładnie to, o czym pan redaktor powiedział, czyli Polski przemysł my mamy w Polsce bardzo dużo zakładów branży motoryzacyjnej jesteśmy mniej więcej na 0506. miejscu, jeżeli chodzi o Europę zarówno produkcję samochodów kompletnych pojazdów, jakiej części podzespołów w tej chwili nawet więcej produkujemy części i zespołów wartościowo niż pojazdów, ale jeżeli chodzi o produkcję pojazdów to właściwie już dzisiaj wszyscy producenci przestawiają się na produkcję w taki sposób, żeby można było elastycznie ustawiać proporcje między pojazdami np. elektrycznymi spalinowymi hybrydowymi, więc tutaj obawy są mniejsze natomiast znacznie większe obawy są, jeżeli chodzi o produkcję części podzespołów, bo szacujemy, że mniej więcej połowa polskiej branży motoryzacyjnej mam na myśli produkcję części zespołu jest dedykowana tej klasycznej spalinowej motoryzacji choćby to, że mamy w Polsce kilka zakładów silników, które produkują w zeszłym roku wypracowały prawie 1 700 000 sztuk i to jest bardzo duże zadanie nie tylko dla producentów, ale również dla rządu, bo musimy stworzyć takie warunki, żeby producenci chcieli zostać w Polsce i chcieli zmienić profil produkcji i o ile w przypadku no np. zakładów, które dostarczają części plastikowe jest bardzo proste o tyle w przypadku samochodu zakładów, które produkują np. tłumiki oznacza całkowite przejść także 1 obszar to jest obszar produkcji i tu wydaje się, że przy wykonaniu sporej pracy jesteśmy w stanie zachować tę pozycję, choć nie jest to dane nam raz na zawsze musi ta praca zostać wykonana na drugi obszar to jest rynek i nie jesteśmy krajem, w którym mieszkają ludzie bardzo zamożni tak jak wspomniane Norwegii czy Holandii w związku, z czym będziemy pewnie mieli problem z samochodami spalinowymi tymi starymi, które będą, których będą pozbywali się obywatele tych bogatszych krajów, więc tutaj trzeba o tym pomyśleć po drugie, pytanie jak zareaguje rynek jak dużo ludzi będzie stać na kupienie na kupienie tych zeroemisyjnych samochodów, które jeszcze w tej chwili są droższe pytanie czy one znacznie stanieją, ale wtedy musiałaby się pojawić możliwość magazynowania energii za znacznie mniejsze pieniądze niż teraz, bo akumulatory do pojazdów tanieją, ale tanio w przeliczeniu na jednostkę o pojemności natomiast klienci oczekują większych zasięgów i te kolejne wyzwanie, ale to dla nas, żeby jeść, żeby zaoferować samochody, które mają jeszcze większy zasięg Harry wydaje mi się, że największym problemem będzie chronienie się przed tymi najstarszymi samochodami i chyba tak naprawdę dyskusja dopiero się zaczyna ona będzie się jeszcze toczyć przez przez wiele wiele lat tymczasem muszę podziękować bardzo dziękuję Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był z nami za chwilę informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA