REKLAMA

Do kogo należy sztuka?

OFF Czarek
Data emisji:
2022-06-13 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
25:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze Republice czeskiej dzień dobry witam bardzo serdecznie dzień dobry w w czasopiśmie de table ukazał się bardzo interesujący tekst, ale z grubym poetki rosyjski tekst zatytułowany Grey, gdy payments, czyli wielkie poniżenie to jest jeden z kilku takich tekstów które, ale zrobi opublikowała różnej formie różnej treści na tematy podobne autorka zwraca uwagę na te w, więc trend jeśli tak można Rozwiń » powiedzieć w śród instytucji kultury kultury galerii sztuki przeżył może właśnie instytucji kultury, które co z uparł się tak można powiedzieć, aby tłumaczyć tłumaczyć bardzo precyzyjnie co artysta chciał powiedzieć tłumaczyć na różne sposoby, podpisując wyjaśniając, tworząc teksty kuratorskie katalogi wystaw, w których to zamieszczają jednak jedyne można powiedzieć oficjalne pełnoprawne i właściwe rozumienie sztuki, którą prezentują autorka jest zaniepokojona, bo twierdzi, że w ten sposób odbieramy widzą możliwość przeżywania możliwość odbierania możliwości rozumienia, ale także możliwość dochodzenia pewnych rzeczy zwraca uwagę na to, że czasami pewne rzeczy docierają do nas później niekoniecznie w momencie spotkania z muzyką czy z obrazem dużo dużo później po wielokrotnym wysłuchaniu obejrzeniu czy też przeżyciu czegoś to tyle tytułem wstępu pani dyrektor tak rzeczywiście ten artykuł jest niezwykle ciekawa, ale też znane są tematycznie, a jest wolny jest pan jest reprezentantką anty establishment czuł, a w Szczecinie historii sztuki i krytyki sztuki, a nie krytykuję instytucję jako takie, ale też w artykule nie daje oczywiście żadnej innej nie podaje, że rozwiązania sytuacji, dlaczego instytucje powinny funkcjonować, jaka powinna być rola skupia się bardzo mocna w tym elemencie interpretacji, ale całą tą ustawą należy 6 w kontekście Otóż, ale z Vivą, a wybrała 2 wystawy 2 instytucjach pierwszą tej zbrojeń wielką te Metropolitan misję ad Res bardzo istotne jest, która jest tak wybrała jakich instytucjach jak co się dzieje wokół co się dzieje tej przestrzeni publicznej, a w tym czasie, w którym te wystawy albo były konsultowane albo albo trwają już 2020 to jest rok oczywiście pandemiczny czas pandemiczny czas niepokoju społecznego, ale też czaszkę i 1 i rozpoczęły się protesty, a w Bristolu w wielkiej Brytanii targi, które polegały na na burzenie dewastowanie pomników ufa handlarze niewolnikami lub też osób, które bardzo się wzbogaciły na wyzysku, a kolonią, a myślę, że to, że cała sieć również jest to jest to moment, a który, który znaczył, a wypadek w stanach czyli, czyli akcja placówek macie, która też wielki wpływ na te narracje, które są tworzone w muzeach i ona te okoliczności, czyli czy protesty społeczne przeciwko tym istnieniu przestrzeni publicznej osób osobowości, które mają wpływ na trojga traktowanie ludzi sposób też tak powiem niezgodne z dzisiejszymi standardami czyli, czyli ten piąty kolejny jak również brak brak uczuć jakiś taki g wrażliwości na to co się dzieje w stanach Zjednoczonych i stosunku do, a to ludzie, którzy nie są, więc jest to też wystawę solną możemy powiedzieć kim o tym mówi Sun są takim Ahn przejawem zjawiska, które byśmy nazwali Whyte, a Whyte zgiąć, czyli wina osób, czyli poczucie winy osób, które są białe, które są w wtem stoiska są establishmentu mojej i w tym kontekście konkretnego zaczęli krytej lodem, które powstało w wyniku wyniku, a konsekwencja fortuny zbudowanej na na działaniach związanych z handlem, a czy handlem realnym i koloniach, a ja również mecz z pandemią, które jest budowane z pieniędzy wyłącznie prywatnych ten to muzeum jest cały czas było jest koniecznością grupy osób, która która, gdy tego nie nią nie czyniła tego są publiczne w dzieciństwie to tej pory ten w związku z tym musimy spojrzeć w tym kontekście natomiast kaliskiego nie nie napisała również, że w tym artykule równoległego, a to oni tej wystawy, którą strona krytykuje za za bardzo, że tak powiem tendencyjne i o interpretacji, które by odbierają radość 5 z racji tego Contego kontekstem dziełem jest on też również, gdyby 0202. formie są również wystawy, które rozliczają się bardzo mocno z tą koszt szkolenia w przeszłości Wielkiej Brytanii zresztą zresztą trzeba podkreślić że, że filolog której, które w tym samym czasie wystawi swoją swoją instalację kablową, a jest osobą, która od zawsze nagłaśniała ten ten fenomen, że pada na to, że należy się na razie w jaki sposób nie nie pozwalać na tylko łącznik weryfikowania osób, które uczyniły coś dla przestrzeni publicznej, ale mówienie całego opowiadania całym kontekście też stało czyli, czyli podkreślanie ludzkiego kontekstu niewolnictwa czy też kolonializmu czy też braku szacunku osób, a nie białych natomiast, ale także także ten artykuł jest własność tendencyjne, ale ja bym się skupiła może na tym co pan redaktor wspomniał mianowicie na tym, że rzekomy także, że użyła tych 2, a z takich politycznych tematów to do analizy tych nieszczęsnych opisów kot w Polsce zasadami od bardzo mi to powiem że, że również, gdy instytucje w związku z tym, że są bardzo często odwiedzane przez przez mamę bardzo silny ruch turystyczny to 4 instytucje no muszą taki sposób dziś odpowiedzieć na ten atak potrzebę interpretacji unikalnego dzieła i to robią poprzez te nieszczęsne właśnie opisy dzieł, ale co tak musi być ja krzywdzi się zgadzam z Austin 1 punkt mianowicie, że przez jesteśmy kompetentni odbierze sztuki jesteśmy kompetentni odbierze, a muzyki, ale czy mam aparat żeby, o czym mówić i tutaj rzeczywiście ten ostatni akapit artykułu, że właściwie to zaś jesteśmy pozostawieni sami sobie powinniśmy tam zostać jak sobie z nią zgadzam, a w przypadku muzyki mamy potwierdzone około 2% populacji mówi naprawdę ma taką przypadłość, a nie tak dawno niepełnosprawni, że nie jest w stanie, a rzecz zwać muzyki, ale tylko 2% procenta procent populacji i nie znam żadnych badań nad Nysą jak to pan jak to jak to ma miejsce w przypadku sztuk wizualnych, ale jest przecież niewielki procent jest postęp moja moja teza zresztą, ale są również taka, że jesteśmy kompetentni, ale wszyscy na aparat o tym, żeby aparat taki pan badawcze, czyli tak czy słoni, żeby tym kim pogadać o okresie, a nie zgadza tam się też w tym tekście przy okazji dodam rzecz państwa, którzy korzystają z Dyskusyjnego fora słuchaczy Radia TOK FM na Facebooku znajdą link do artykułu, o którym rozmawiamy w tym artykule pojawia się można tak pewnie powiedzieć wątek do kogo należy sztuka oczywiście nie chodzi tutaj o o to kto jest właścicielem czy gdzie gdzie ta sztuka się znajduje, ale gdyby, kto ma moralne prawo albo nawet niemoralne do do mówienia o sztuce tak do wyznaczania te pewnych kontekstów rozumienia sztuki, ale z gleby zwraca uwagę, że często są to akademicy akademicy, którzy trochę roszczą sobie prawo do tego, aby być takimi przewodnikami to co oni mówią to to jest właściwie taka niepodważalna prawda no i teraz, jeżeli ktoś inaczej rozumie inaczej interpretuje to właśnie dziś tą szuka sobie odpowiedzi i te przemyślenia są inne od oficjalnych stworzonych przez akademików no to jest grubym błędzie niech lepiej się nie dowie się ogarnie, bo i zapewne z z powróci na na właściwą ścieżkę także wyczułem też takie pytanie do dokonań należy sztukę w sensie takim to może sztuce krajowi czy kto może interpretować jako sztukę należy rozumieć, ale proponuję byśmy do tego wątku powrócili po informacjach, albowiem te zbliżają się nieuchronnie jak przejmująca w pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w pracę jest państwa i moim gościem informację o 1120 po informacjach wracamy jeśli rynek sztuki czyni ze sztuki towar to instytucje kultury redukują sztukę do takiej polega pogadanki moralizatorski z prostym przekazem pisze, ale z głębin w tekście zatytułowanym exit payments wielkie poniżenie w czasopiśmie tablet z państwa moim gościem jest pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze Republice czeskiej przed formacjami zastanawiam się nad tym czy nie wyczuła pani też coś takie pytania o to kto może dyktować nam jak sztuka rozumieć czy czym taki dyskurs, z czym jest sztuka, czyli właściwie kto, kto jest właścicielem ten przenośny oczywiście sztuki też dyskursu o sztuce ja myślę, że w przypadku znowu ten to przypadki 1 brytyjskiej amerykańskiej należy odczytywać w tym kontekście, w którym one zostały zostało opisane 3 czy gry czy zdiagnozowany na pewno jest jak wiele są czy, że bardzo silne logo historyk sztuki krytyk sztuki na wpływ na ten racje, które są budowane w galeriach muzeach, a ja może powiem czy się zgadza z tym czy nie myślę, że to zależy od tego jak się jest instytucja jak bardzo chce to od instytucji zależy jak bardzo chce krytycznie podejść tego co co oferuje Akademia jak bardzo chce rzeczywiście odnieść jakiś sukces spotkać oko pod słowem sukces nie rozumiem ilości odbierz zbierający, ale jakiś impakt które, które każdy każdy dyrektor sekcji kultury lub też każdy kurator chciałbym chciałby jednak mieć na to, iż prochu IMKA, który się też mówię nie mierzy ilość wreszcie osób, która na wystawie się pojawiła i mierzy się w ilości pieniędzy Kreta wystawa przeniosła do instytucji, ale jakimś takim, jakie mieliśmy jeszcze roku ten przypadek znowu tego przykłady wystaw dotyczących cham i tej łacińskiego łajki w tej białej tylko białe to odróżnia toczy się także białe poczucie winy czy poczucie winy przez białych ludzi myślę że, że są rzeczy jest dobrym przykładem niech ten system finansowania badań naukowych od tych krajach jest zupełnie innej partii bardzo nas na system grantowy związku z tym każdy każdy historyk sztuki każdy każdy mógł być bardzo walczą o siebie bardzo chciałby się wieko, żeby jego czytelność artykuł jak największej tak tak, tak więc im więc, więc też, że musi to zrozumieć w tym kontekście w Polsce nieco czy w Polsce Europie środkowej inaczej mianowicie mamy bardzo duże zaległości chodzi o badania danych dziedzinach historii sztuki nie mamy aż tylu sen też to nie jest tak dynamiczna dziedzina jak jest jak to miejsce w stanach Zjednoczonych czy wielkie pytanie czy w ogóle się w tzw. starej Europie i myślę że, że nas to uchroni tutaj to taka iskierka nadziei w tym wszystkim stoi chroni przed błędami które, które bezsprzecznie się mogą pojawić w instytucjach ustabilizowanych taką długą tradycję jak pan także, że osobiście, gdy zdarzyło mi się współpracować ze Markiem Pokorny, który teraz jest szefem gen szefuje Gallery Creator Ostrawie jeszcze chyba ostatnią strukturą, którą przygotowałam w ramach muzeum Śląskiego i ta wystawa jest bez jakiegokolwiek, a opisu przy ciele oznacza, że Marek Pokorny bardzo mocno zwraca uwagę jest świadom tego, że interpretacja dzieła tak akademickiej pececie albo nawet jego interpretacja dzieła te słowem, a nie nie jest potrzebna wystarczy jego kuratorowi nie za pomocą, a złożenia Tęczę przestrzeni to jest ten niepewny Eko, a 1 i 1 jedyny sposób te opowiadania o tym co chce powiedzieć to była ustawa związane z kolekcją ING, a bank bank Śląski która, która rzeczywiście jest jedną z najlepszych kolekcji w Polsce tego okresu dla 90 początku dwutysięcznych, a też to co chciał zwrócić uwagę na to ten, a prywatna kolekcja edukacyjna kolekcja powstała, dlatego że w tym czasie instytucje niestety nie był w stanie gromadzić tego typu dzięki postawie było ich na to stać to był czas początku transformacji ustrojowej i w tym momencie tak operacyjna kolekcję bardzo mocno uzupełnia nasze ankiety uliczne zbiera więc, więc by instytucjach publicznych ta świadomość, że kuratorzy nie mogą nie powinni, a więc aż takiego dużego wpływu na PC dzieła jest ja, jeżeli chodzi o rolę w sumie w Akademii powiem tak, że czasami brak badań akademickich bardzo utrudnia nam życie w instytucjach kultury, a do tego, że sklep w Pradze i mamy w tej chwili przygotowanie wystawy sztuki od 1945, a i w związku z tym, że myśli jakiejś 1 syntezy na ten temat jest, że jakieś tam stoły są badania ale, ale bardzo trudno byłoby sięgnąć teraz to 1 podręcznika do kilku podręczników, które byto pomogły w tym związku z tym musieliśmy poradzić związku z brakiem takich badań naukowych i syntez musimy poradzić taki sposób, że opowiadamy tę wystawę za pomocą historii instytucji historii gromadzenia i nie historii sztuki persa także ten ten w środkowej Europie ten fenomen, który mówi, ale bankom miast ma nieco inną nieco inny odcień, a nie aż tak drastycznie gdyby, gdyby SN izba przyjęć i zdała kolekcji się przed europejskiej to pewna ujęła to w tym artykule, czego nie zrobiła, bo się skupia się na, a na tym tendencyjne w wielu instytucjach, które są oczywiście bardzo mocno na świeczniku wszyscy wszyscy mają też Rakowie możność krytykowania tejże instytucji za wszystko co robię czy czego im nie zazdroszczę innym instytucjom oczywiście, ale obie strony też ten artykuł absolutnie jest aplikowany do sytuacji w Europie środkowej, która nie ma problemu kolonializmu Meine nie ma problemu, a jakieś przerażające ilości badań naukowych, które mają wpływ na narrację wręcz przeciwnie mamy strach brak badań naukowych syntetycznym badań naukowych nad tymi terminami sztuce które, które wystawiamy, a co po co z tą zostawia często kuratorów samych sobie ukryta, że czasami mają zacięcie badacza czasami proszę się osobami, które zajmują się kolekcja znam świetnie kolekcję znają znają swoje zbiory zajmują się tymi tymi obiektami od strony materialnej pieczą i na czym polega warsztat danego organu jako artysty związku z tym niekoniecznie są autorami syn też naukowe, więc oczywiście może zdarzyć, ale się, żeby się stosunkowo rzadko dlatego też ten artykuł myślę, że należy czytać się w bardzo konkretnym kontekście kolekcji i które mają długą tradycję kolekcji, które są czasem bardzo konkretnym miesza bowiem Polski w tej perspektywie też kolekcje, które jej zwolennik awangardowe podejście jak np. niepodpisywanie konsulat co nie zwiększą kilka cech kompletnie nikomu nie przeszkadzało wręcz przeciwnie tak z tego, którym mówię to bardzo ciepło przyjęta, więc myślę że, że należy jestem głęboko przekonana że, że ten ten trend jest ten procent jest niezależny, ale niezależnej galerii bardzo często, a ty mówią o tym będzie okazują swoje dzieła taki sposób takim, jakim pan redaktor czy bez narzucania swojej interpretacji, chociaż oczywiście interpretacja tam zawsze będzie, że to, że muzeum galeria interpretuje to jest fakt, ale pytanie, jakie dopytuje co jak, jakie pytanie zadaje to jest to ten ten ten kurs to główne z k główny inny sposób myślenia o instytucje kultury czy o o tym jak jak stosunek jest i to zwiedzającego no z drugiej strony jednak należy też wiedzieć, że w Polskim kontekście niektórzy uczestnicy życia kulturalnego wystaw, ale także koncertów czasami zgrzytają zębami, kiedy czytają kolejny tekst kuratorski zaczynający się od czy też zawierający słowa artysta artystka stawia pytanie o, po czym następuje już seria bliżej niezrozumiałych zdań między jej do starają się to morze artystka lub artysta udzieli odpowiedzi zamiast wiecznie stawiać pytanie jasne jeśli tak też się bardzo daleko posunięta, a merytoryka, jeżeli rzeczywiście stawia pytanie to rozumiem, że ten, kto napisał ma taki tak dziś powiedzieć artysty artystki oczywiście, że jest kwestia sposobu w jaki opowiadamy o oddanym w danym dziele, jakim zjawisku zjawisku kultury służy lody może powiem w ten sposób, że jak, kiedy ma się doświadczenie i widzenia licz czy oglądania grupy ludzi, która sam pewności nie ma kompetencji, a w akademickich w odbiorze sztuki mamy myśli zarówno słuchaczy koncertów czy też osoby, które przechodzą do galerii muzeum i ewidentnie jest, aby się, a coś dzieje ich w ich głowach i są są inne po w tym doświadczeniu to myślę, że trochę cenne taka pokora, którą pewnie pan redaktor apeluję w tym momencie no jakoś tam pojawia i jakości ludzie muszą wpisać się od tych tych tez kwestie rymy akceptujemy rzeczywiście sztuka jako produkt i tego się nie da inaczej ująć, ponieważ nie oni odpowiadamy przed 1 i ma bardzo konkretną wartość finansową i stąd ten taka niemoc być może trochę intelektualną w badaniu o nim, ale myślę, że te to co to co chyba możemy przerobić to co się dzieje się generalnie dzieje to zachęta, żeby jednak się nie bać, żeby nie myśleć o sobie czy, żeby widzowie zwiedzający słuchacze im się o sobie jako osoby niekompetentne, a czasy czy przy przy przywołuje ten inny przykład muzycznych wszystkich, którzy opowiadają mówią, że nie rozumiem sztuki współczesnej słoni i innych na tak nominałów uległ niżej słyszę, że te zdaniem wydane przez osoby, które miały pewno bardzo nie negatywne doświadczenia w szkole lub też czasem w czasie swojej młodości to staram się Maciej Zień nie ma czegoś takiego jak jednak kompetencji w zakresie kultury wizualnej też brak kompetencji muzycznych też, ponieważ odpowiadam tym bardzo mały procent populacji rzeczywiście może to potwierdzić klinicznie Palmego docent państwem dziękuję ślicznie związku z tym ja jestem tutaj pełne dzieje szczerze, że po co robimy to dociera również sekret nie mają kompletnie żadnego przygotowania akademickiego czy czy jakimkolwiek tor kontaktu ze sztuką i chyba to jest też rzecz, na której ciągle ekipy sama pracuje już tak powiem, że ten w tym obszarze i chyba najbardziej i najbardziej jest interesujący czy widzieć osoby, które nie są konkretni zapomnę, kiedy w muzeum Chopina ludzie zwiedzali ekspozycję czy część z nich znała postać po stracie zniknie, ale dla mnie największym zawsze zewnętrznego było to kiedy ludzie o zakończeniu wizyty, które zresztą jest co możemy wypełnione muzyką będzie muzyka w różnych odsłonach ten bardzo dobrej jakości jako tło jako jako zapis powyższy itd. jak ludzie po tym wszystkim ten, po czym być zbombardowany ciężką muzyką dochodzą jeszcze chcą kupić sobie nagrania lekarza cena też uważam, że to jest nasz największy sukces nam się nie udało zniechęcić ludzi do do kontaktu z gospodarki przeciwnie jeszcze i zachęcamy, więc myślę że to by naszą rolą, a nie takie bombardowanie swoją interpretacją muszę powiedzieć, że tak komunistyczna partia Chin też podobne tortury stosowała potem ludzie zmieniali poglądy na wiele po rzecz, a fazę tak myśli pan, że myśli pan, że ten ilość Tattoo Expo łże, czyli ten i inne czasy Reiman re, które dajemy ludziom, że jej kontekst byśmy powtórzyli negatywne najniższe na ich psycholog być może być może, ale z drugiej strony tutaj ludzie byli staje się głosem rzeczonego bardzo w wojnie w swej decyzji czy czy chcą kupić tonę czy nie pani dyrektor bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze w Republice czeskiej państwa moim gościem informacji Radia TOK FM już kilka minut o godzinie 1140 po informacjach kultura osobista gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej będzie pani Małgorzata Boga szewska reżyserka teatralna dyrektorka teatru Ludowego w Krakowie dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, ale jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA