REKLAMA

Odczarowanie Czechowa. Małgorzata Bogajewska o spektaklu ''Płatonow''

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-06-13 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościnią kultura osobista jest dzisiaj Małgorzata Gajewska reżyserka teatralna i dyrektorka teatru Ludowego w Krakowie witam serdecznie Decznie kilka dni temu miała miejsce premiera Płatonowa w pani reżyserii w teatrze śląskim w Katowicach miała pani, choć przez chwilę taką myśl nie grajmy Czechowa, bo wojna, bo w obliczu tego co się dzieje powinniśmy dystansować się od wszystkiego co rosyjskie nie wyłączając Rozwiń » rosyjskiej kultury rosyjskiego teatru chyba jednak nie szczerze mówiąc to znaczy moje emocje raczej idą w takim kierunku, że jeżeli Putin zabierze mi coś co jest dla mnie ważne to trochę, jakby oddajemy punkty oddajemy jakiś poziom wygranej i absolutnie popieram dostosowanie się od rosyjskich artystów, którzy rząd w jakimś sensie sponsorowanie na garnuszku Putina po i tutaj rozumiem absolutnie teatry, które przestają grać pewnych reżyserów no takiej prostej przyczyny to znaczy, jeżeli nie umiecie teraz powiedzieć dość, że nie znajdujecie w sobie dość odwagi, żeby się sprzeciwić i wyjść ze swojej takiej mało komfortowej sytuacji to to my nie będziemy rzecz spektakli płacić tantiem, jakby te gesty rozumiem absolutnie natomiast wydaje mi się, że jego trochę czasu nie ma nic do tego to jest jakby 1 rzecz natomiast oczywiście wydaje mi się, że w tej chwili grać Czechowa o nostalgii i rosyjskiej inteligencji byłoby absolutnie niedopuszczalna to znaczy to i od momentu wybuchu wojny było oczywiste, że musimy ten spektakle robić tak, żeby on był odpowiedzią na to co się w tej chwili dzieje, ale próby zaczęły się jeszcze przed wojną tak zaczęły się przed i wtedy też miał być inny spektakl tak naprawdę się nawet wtedy inaczej nazywał przez moment miał być spektaklem o kobietach o miłości natomiast u no myślę, że wojna nas z jak tutaj zradykalizował i wymusiła kompletne kompletnie inne odczytanie tego tekstu i inną opowieść tak tego tekstu, które jest od lat różnie odczytywane powiedzmy o tym, że Płatonow to młodzieńcza sztuka Czechowa nieukończona i niełatwa do wystawienia na scenie w Polsce jako pierwszy podjął się tego Adam Hanuszkiewicz w roku sześćdziesiątym pierwszym no i różne inscenizacyjne i interpretacyjne niespodzianki były udziałem tego tekstu pani chyba jedną z większych zaskoczeń Płatonow bez Płatonowa czemu, dlatego że chciał stworzyć taką bardziej figurę Płatonowa to znaczy zobaczyć, czego brakuje to znaczy co ten płacono im wypełniać co w na co czekają czy stworzyć na nie nadużywają oczywiście tutaj wielkich teatralnych legend, ale stworzyć z tego Płatonowa trochę takiego go do, który ma im coś załatwić trochę jest wtedy odpowiedź takie ich bez wolności też Płatonow jest taką po takim antybohaterem, czyli jest tym, który sam przegrany ich nazywa przegranie innych, ale też ma odwagę pewnych diagnoz podważania rzeczywistości i wsi, a jednocześnie jest błaznem tylko jako taki dostaje prawo do tych diagnozy do przetwarzania rzeczywistości natomiast pozbyć się Płatonowa pokazuje też jak ta inteligencja rosyjska bez wolna jak nie potrafi ani nazwać tego co się z nią dzieje ani na serio czegoś zmienić tak naprawdę i jak nie ma wpływu na kształt państwa, w którym żyję Płatonowa nie ma wszyscy na niego czekają wszyscy czekają, bo jak to jest Czechow to jest wielki autor i to jest poza wszystkimi wątkami z takimi, a wynik opowiadającymi o tym właśnie upadku upadku rosyjskiej inteligencji to jest to też się tych naprawdę przedstawienie o starzeniu się o my on alkohol dziś o pijaństwie zabijanie własnego nieszczęścia braku miłości o takim życiu, w którym się już tylko dryfuje i wszyscy czekają na tego, który wyznaczy cel który, choć na chwilę da poczucie spełnienia zadowolenia i ją nie przychodź punkt w tej sytuacji nie może przyjść powiedziała pani te trochę odsłoniła, o czym jest pani Płatonow to teraz odwrócę pytanie tak często zadawane, o czym na pewno nie jest pani spektakl dla myślę, że ten ten nasz Czechow trochę też się wojenne on troszkę się urodził takiego poczucia, że tak przez lata inscenizować piszmy Czechowa w tekście, używając tą rosyjską inteligencją, której zbierają te domy wycinają sady i tak troszkę, jakby w żadnym momencie nie przyszła taka myśl to dlaczego są tacy bierni to dlaczego oni tak nie zawalczą o swój świat swoje życie i więc na pewno ten Czechow nie jest gestem Solidarności czy empatii dla ich przegranych rzecz wręcz przeciwnie jest oskarżeniem odczarował też w czarował niema też tego tych naszych zestawień Czechowa w jakim sensie myślę, że jesteśmy Czechowi może trochę inni też mam w końcu to on ciągle podpisywał też sztuki komedia może, dlatego że chciał zobaczyć przystawić tej tej w tym rosyjskim artystom inteligencji krzywe zwierciadło mamy ciągle to mijaliśmy i Piaseczna wiklinowy fotel i dusze rosyjską osłaniać i może to jest taki moment czar tego Czechowa patrzeć troszkę inaczej i oczywiście opadającą głębokiej rozpaczy tych ludzi i ich przerażeniu i biedzie w taki wiedzie intelektualny no deficycie odwagi i i też straszny strasznym kraju, który przyszło rzecz, ale krzywe zwierciadło z całym okrucieństwem im przestawić i w tym sensie pójść za tym, czego prawdopodobnie oczekiwał Czechow w tego by pani pisała także o tym w programie spektaklu no cały czas jakby chodzi za mną to rewolucyjne stwierdzenie myślę, że dla wielu, że do tej pory tych Ciechowski bohaterów za bardzo romantyzm dawaliśmy to odwrócenie perspektywy dla mnie niezwykle ciekawe trochę faktycznie ono przychodziło z dnia na dzień jakąś złością i to jednak nawet w samej strukturze spektaklu unosi się troszkę odbija głos my pracowaliśmy nad tym adaptację na spektakle porządku chronologicznym i faktycznie tak jest, że ta pierwsza część spektaklu załóżmy pierwszy tam niewiele 40 minut, a one są jeszcze najbardziej Czechowskie coś już może jakieś się, iż ten zwiastun tego upadku się pojawia, ale generalnie równie dobrze się jeszcze może rozwinąć w romantyczną historię płacono może się pojawić i faktycznie chyba te wydarzenia 2 były takim momentem przełomowym dla nas wtedy dopisanie do z nim zmieniłam też zupełnie jedno z postaci, czyli postać Marii została zupełnie przepisana ona jest w tej chwili taką jedną z tych, które próbują mieć odwagę, lecz ich głos jest niesłyszalny i ona dostała tekst do mówienia, które są skomplikowanymi tekstami z listów salonowa i Sorokina czy tych stów miejskich, że odważyli się o inwazji na Ukrainę napisać listy otwarte i otwarcie sprzeciwić się tej wojnie dziś i ona mówi i ich słowami i faktycznie ten im dalej ten spektakl się coraz bardziej radykalizuje niż w styczniu jak co odzwierciedla cykl naszej pracy i naszych wydatków stacji wściekłości, bo dzisiaj kłamstwo w Rosji stało się oficjalnym narzędziem komunikacji to są właśnie słowa Marii to jest głos najbardziej tu i teraz na i i nie wiem czy mam pytać czy to Czechów czy czy Sorokin to akurat jest z listu są nowa tak samo jak na tamten krzyk obudźcie się obudzić trzeba też samo stwierdzenie przestańcie tęsknić do wielkiej historii, której nigdy nie wierzyliście, że stan szukać usprawiedliwienia dla przemocy krwi jak również jej pytanie, kiedy dokładnie uwierzyliśmy, że integralność naszego kraju i utrzymać można tylko siłą i okrucieństwem o wszystko niesamowicie mocnej przerażające słowa mocno w kontekście, kiedy wiemy ile za takie słowa może tak naprawdę w tej chwili Rosji grozić, że to jest skazanie się na wygnanie to jest skazanie się nabycie w tej chwili zdrajcą i to jest w zasadzie w pewnym sensie wyrok wydany właśnie wyroku, ale ma mimo wszystko takiej odwagi od artystów oczekujemy w wyobrażam sobie, że nie była łatwa praca praca nad adaptacją i połączeniem Czechowa z z tymi współczesnymi tekstami to niebyła łatwa praca oczywiście natomiast była niezwykle fascynująca i też już dla mnie bardzo taka myślę przełomowa w pewnym sensie, bo jestem takim reżyserem, który raczej wiernie trzyma tekstów tutaj wielu powodów poszło inaczej tak sama dla siebie jestem po prostu dumna z tej pracy i szczęśliwa, że ona powstała w jakiej formie, bo myślę, że też mi otworzyła oczy na bardzo wiele możliwości i też takiej zwykłej artystycznej frajdy, która przede mną mam nadzieję nasz wstępny realizacjach ktoś tu można się też stent troszkę inaczej na różne rzeczy odtwarzać w mamy spektakle o Rosji dziś Rosjanach o opętaniu narodu, który wpadł w jakąś pułapkę również niemocy tak tak na pewno jest, ale cały czas drąży mnie taki pytanie czy może jednak jest to spektakl o nas wszystkich nas dziś one 100 lat wcześniej i pewnie nas za 100 lat no myślę, że absolutnie tak to jest za wybitnych autor tego robić jednotorowa poza wszystkim i jest po aspektach i potrzebie miłości i starzeniu się kobiety starzeniu, więc najtrudniejszy mi też najpiękniejszym momencie, kiedy takie zrywy miłości namiętności i kiedy tak bardzo chcę się jeszcze ten chciał dać zabawić też przyjemność, a w rzeczywistość już niekoniecznie to pozwala o jakiś szalony upojnej nocy on o zdradzie o samotności mini, ale też czym to jest niesamowite oczywiście myślę, że każda widownia jest inna, ale dla mnie niesamowite było jak widownia reagowała premierowa widownia szkół mieszkamy troszkę troszkę śmiechem bo czego jest z autorem też niesłychanie dowcipnym tak naprawdę i tych ludzi opisuje taki sposób, że na wszystkie przerażające rzeczy patrzy się z takim z taką myśl lekkość jednak i absolutnie zakochana w tych sektorach co grają dla mnie to jest absolutnie dotkliwej przejmujące i myślę, że opowiadają się ludzkie losy w kolejne spektakle Płatonowa proszę państwa jutro w teatrze śląskim ostatnie już w tym sezonie, tym bardziej polecamy Małgorzata Gajewska reżyserka teatralna dyrektorka teatru Ludowego w Krakowie była gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu za realizację Szymonowi walucie Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA