REKLAMA

Zmiany w protokole północnoirlandzkim - "To nie jest temat, gdzie Boris Johnson może zjednoczyć partię wokół siebie"

Połączenie
Data emisji:
2022-06-14 14:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

Boris Johnson wprowadza jednostronne zmiany w protokole północno irlandzkim. Co to oznacza dla Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej. Pytamy dziennikarza Jakuba Krupę.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Jakub Krupa Polski dziennikarz Wielkiej Brytanii dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o jednostronnych propozycja Wielkiej Brytanii zmianę protokołu północnoirlandzkiego jednostronnych nowy protokół to jest część umowy brexitowej zawartej z Unią europejską stworzonego przypomnijmy po to, żeby nie powstała granica lądowa między Irlandią północną Irlandią, więc utworzone granicę morską między Irlandią Rozwiń » północną, a wielką Brytanią, chociaż Irlandia Północna jest częścią Wielkiej Brytanii na stan cały ten kłopot, ale może zastanówmy się najpierw, zanim powiemy więcej o tym, jaka jest logika tych działań brytyjskich w tej chwili nad tym w ogóle, w którą stronę te plany władz minister idą to znaczy co w zasadzie wielka Brytania chce zrobić z tym protokołem północnoirlandzkim teraz tu przedstawimy w parlamencie propozycje, które jest do tego, żeby stała się prawem to jeszcze przed nią długa droga oczywiście, ale przedstawił propozycję zasadniczo pozwala brytyjski minister przepisywać na nowo te zasady tego protokołu wielka Brytania argumentuje, że to co prawda w ten sposób narusza postanowienia umowy zawartej z Unii Europejskiej, ale jest to stan wyższej konieczności jeśli chodzi o integralność terytorialną kraju jeśli chodzi o wielką Brytanię, czyli Edytą to jeszcze inni na wyspie irlandzkiej i północną i landy jeśli chodzi o zapewnienie ciągłości nie jeśli chodzi o przepływ do towarów dóbr czy nawet tym jak najbardziej symboliczny przykład podawane, że garstka ziemi przewidziana w wielkiej Brytanii Irlandii północnej teoretycznie teraz pod obecnie obowiązującymi przepisami byłaby nielegalna co oczywiście nie niszczy wiele pomocy mówiono to to jest ten symbol kraju potrzebujemy by pokazać, że to rozwiązanie działa, jakby faworyzuje Irlandia czy dla północną w tym sensie odciągania od Unii w związku z tym propozycję przedstawili ministrowie, a aktor i dają im nawet nawet same w sobie nie zmieniają dają możliwości zmienia bardzo wielu elementów dotyczących kontroli celnych ME w kwestii subsydiów kwestii podatków nawet w relacjach pomiędzy wielką Brytanią, a Irlandią północną no w sposób, który znacząco odbiega od tego zostało ustalone poprzednio z europejską jeśli chodzi o o tym długie negocjacje, gdzie wiemy, że ten temat ciągnął się bardzo inny miesiącami i to raczej kilkunastoma niż kilkoma re obywatelski każde rozwiązanie o tym wielka Brytania powtarza nie może być także te część i irlandzkiej rany po mocno się czuje faworyzowana te części mistyczne czuję, że im stracili całe porozumienie pamiętajmy, że dla prostej nie ma w tym momencie trwającej egzekucji, więc od źle, bo właśnie z powodu napięć wywołanych protokołem wileńskim, gdzie już i tak ta pomoc dla skody mistyczne partie doszła zasadniczo rządu, mówiąc że w ten sposób nie da nie tym wszystkim zażądać najmniej propozycja brytyjska jest musimy to zmienić tak, żeby działałoby wymaga tego stan wyższej konieczności, kto dziś są analizie prawnej nawet jeśli to narusza nasze postawienie europejską i myślę, że słuchacze mogą wyobrazić jak zachwycona Unii Europejskiej jest tym argumentem, że w takim razie trzeba zerwać trutek tak długo tak boleśnie negocjowane przez przez obie strony to właśnie czy chciałby lepiej zrozumieć ten stan wyższej konieczności co to jest wyższa konieczność to, że Sinn Fein wygrało wybory w Irlandii północnej to jest właściwy nie był argument brytyjskiego rządu szewskim taki, że tu np. przesłanie dobry przesyłanie żywności jest tak skomplikowane tak trudnej i były tak uciążliwe dla firm w tym zajmuje to prostu odkupu integralność całego kraju przykład podawany jest np. w jednym z wielu ale, żeby to nie było teoretyczne dyskusja, żeby to był dobry przykład w tym momencie przewożenie żywności brytyjskich supermarketów po stronie Wielkiej Brytanii Irlandii północnej może wymagać nawet 7750 stron formularzy dla 1 ciężarówki przewozi rzeczy no bo kontrola graniczna zgodnie z postanowieniami musi być tak jakby to wjeżdżało do Unii Europejskiej, a przecież rząd mówi supermarkety mówią to jeszcze nie jest do Unii Europejskiej, bo nie zamierzamy tego przesyłać dalej do Republiki tylko ma pozostać w Irlandii północnej wniosku są dlatego musimy mierzyć się w tego typu kontrolami oczywiście odpowiedź unijna jest tak widzieliście zawsze, że wyjście z Unii Europejskiej będzie sprawiał, że zagranica gdzieś musi być ustaliliśmy, że będzie na morzu irlandzkim boleść bolesnych tego pieszych przy doprowadziły do odejścia do straży my rządu na moją postawiliśmy w tym miejscu, dlaczego teraz próbujecie ME to cofnąć by ta dyskusja dąży się trochę to samo powtórkę o sobie część tego mieliśmy wcześniej było kilka pytań mówi moment moment możemy stworzyć systemy, które stworzą tzw. czerwony zielony kanał, czyli będziemy w stanie rozróżniać śledzić te produkty i patrzeć, gdzie idą one zostają na terenie Irlandii północnej, czyli ogółem widocznego Królestwa czy przekraczają na południu Republiki natomiast o Unii Europejskiej rady mówią po pierwsze, jesteśmy przekonani, że takie technologie istnienie drugiej sprawy to jest możliwe stworzenie infrastruktury będzie bolesne kosztowne długotrwałe i nie zamierzamy dopłacić kilka poza tym Bogusław umówiliśmy się coś innego prawie międzynarodowym jest niczym przestańcie teraz narzeka na IT to jest moment te miejsca impasu, gdzie brytyjski rząd mówi tak umówiliśmy się NATO, ale widzimy teraz w praktyce to zupełnie nie działa nie chcecie z nami tego negocjować nie chce tego rozwiązać tak nie może być stan wyższej konieczności musimy w związku z tym też prawo tak, żeby na to co ustaliliśmy zasadniczo złamać no właśnie równocześnie można powiedzieć, że w to nie jest tak, że mieszkańcy Belfastu czy mieszkańcy Irlandii północnej umierają teraz z głodu nie mają co do gara włożyć, bo tam nic nie przepływa prawda czy to jest tym Irlandia Północna funkcjonuje norma tamtego chłopa to są kłopoty w pewnym sensie w jak rozumiem wytworzone przez Londyn i w tym momencie przez Londyn negowana przez Brexit wytworzone wiadomo ale, ale tak naprawdę to ten nie ma żadnego uzasadnienia takie mówienie, że to wyższa konieczne jest ono nie mato mato wpływ np. na dostępność brytyjskich produktów wiele pomocy część eksporterów uważa za drogie zbyt kosztowne zbyt kłopotliwe pojęcie informuje, że po prostu się z tego wzywamy teraz pamiętają myślę, że będą też co są lepsze eksperci samej tej symboliki rady północnej, ale wiemy, że tam wszystko wszystko z tą symboliką jak dotąd te dyskusje nad Prosną przeszłość jest deser dyskusję o symbolice i pojawia się temat no tak, ale jest nie możemy ściągać myślę, że rzeczy brytyjskich supermarketów brytyjskich produktów brytyjskich kiełbasek, które są podawane bardzo często jako przykład Irlandii północnej na podstawie tych zasad, a możemy przewozić decyzją europejskiej czy południe zlany no to naturalny sposób jedna z tych społeczności biorą udział w tym współdzielenie władzy ta republikańska jest PiS preferowana systemowo niemalże zyskuje naturalną przewagę to oczywiście pogłębia się np. niepotrzebna wyniki wyborów, gdzie unioniści z mniejszości w tym momencie związku z tym pod tym względem był argument jest taki, że to huk to właśnie został uzgodniony przez obie strony faworyzuje jedną ze stron w sposób dla Londyn jest nieakceptowalne oni to celowo obawiają, że może naruszać integralność natomiast nie znajduje w perspektywie wyznaczenie owej, czyli jednak trochę rację, pytając o to czy ta wyższa konieczność to jest zwycięstwo Sinn Fein w ostatnich latach to de facto się do tego sprowadza niesie myślę, że nie tylko myślę nie tylko, ale na pewno przypomnienie tego, że taki sposób działania konsumenta idzie na brytyjski rząd naturalny sposób się obawia tego co może kierownik, a czy to jest to jest proxy war to znaczy czy znowu to jest jakaś próba próba zakrycia tego, że Boris Johnson ma to rosnącą pozycję w szeregach swojej własnej partii no dobrze przeżył przesłane w głosowaniu w ubiegłym tygodniu dodaje, że to było, ale co z tego wiemy, że w pewnym sensie no w to jest kwestia czasu, kiedy w parterze wrażenie myślę, że nie myślę, że nie szczególnie, że to jest lekko pod nowy problem dla czy też dla Szwedów leży także w ramach własnej partii jest wielu posłów, którzy nie zgadzają z tym co proponuje Raja mówią wprost to jest niezgodne z prawem międzynarodowym to jest naruszenie wizerunku Wielkiej Brytanii jest pokazywanie tej strony kraj, który tylko pytanie powinno pokazywać zawsze chwaliła praworządnością przestrzegali umów międzynarodowych jeśli teraz naruszymy tę wiarygodność co będzie dalej jest duża część posłów samej partii konserwatywnej kraj, który ma z tym poważny problem wnioski, z czym kiedy ten to ten projekt ustawy będzie przechodził przez kolejne etapy procesu legislacyjnego Izby gmin izbie Lordów to będzie też czekają do obserwowania, bo pamiętamy właśnie tu wspomnieliśmy wcześniej prezes Made, jakby te podziały w ramach partii konserwatywnej są boki potrafi być bardzo bolesne dla premiera to na pewno nie jest taki temat zbory osób może zjednoczyć partię wokół siebie, bo nie wszyscy uważają tak samo absolutnie nie w związku z tym tutaj UAM myślę, że więcej osób powiedziałoby, że to jest taka próba ze strony Wielkiej Brytanii wywarcia większego śledztwa wywarcia presji na Unię w zasadzie to jest nasze ostateczne rozwiązanie, którego nie chcemy skorzystać w związku z tym usiądzie z nami rozmów nawet w tym projekcie ustawy w protokole też w tym projekcie ustawy jest zapis o tym, że jeśli negocjujemy inne rozwiązanie z Unią europejską tego toku dyskusji na temat tego co zrobi z tym protokołem, który jak wielka Brytania widziała to zastępuje to wszystko co tutaj prawa Kreta walk na projekt ustawy daje ministrom Lis Strasz minister spraw zagranicznych wczoraj, ogłaszając ustawę o podział to samo to jest ostateczność chcemy dogadać się z Unii Europejskiej jesteśmy to jest próba wywarcia wywarcia presji na Brukselę, ale potem w wewnętrzne politycznym parafialne bardzo ryzykowny ruch, bo znowu ta to przywództwo Johnsona by jeszcze cały czas taki lekko rozchwiany problemy wewnętrzne będą tylko się WP Klaus po około pokazały pokazały ponownie w tej sytuacji, kiedy te część posłów krach całego sędzia Giulia rodzicie mówiliśmy oceniają także premierem on być, żeby tego typu rzeczy to będzie nam szkodził to jest w ogóle mam wrażenie marzenie ściętej głowy, że się wywrze presję na Brukselę Bruksela już pokazała, że wywieranie presji na nią nie działa to jest tu jakby komisja europejska i Unia europejska to jest ten większy rynek handlowy i to on dyktuje warunki to tak po prostu działa chyba nie na co liczą właściwie w tej chwili członkowie rządu Johnsona Pecyna jeśli spojrzymy na czysto w kategoriach Belki weksel to z pewnością tak, a to znowu pamiętajmy, że cały proces pokojowy dla północnej jest też chce Unia europejska postrzega jako swoje osiągnięcia też nie tylko brytyjskie, jakby utrzymanie tego, a zawsze było tematem takim ostatecznym argumentem we wszystkich dyskusjach brak stałych Rze, a to nie zagrozi procesowi pokojowemu to wy, jakbyście pracowni pokojowe test trochę powtórka tego samego argumentu tym razem toczymy brytyjski rząd skazuje te problemy z praktyczną implementacją protokołu to nie jest także, że nie ma racji w sensie widzimy, że te problemy są eksporterzy czy firmy przewożą, a produkty dobra szczególnie żywność właśnie pomiędzy wielką Brytanią Irlandią północną na bardzo wyraził już ten obecny model działa nie znaczy, że ktokolwiek znaleźć model myślę, że to jest cały cały cały problem w do tego co czeka nas dalej, ale radni ten obecny, ale wcale nie jest specjalnie dobrej spółkami tym, w którym jeśli chodzi o zapewnianie tego żeby, żeby ten handel mógł przebywać stosunkowo łatwy sposób związku, z czym pod tym względem, bo to jest strach podkreśla tak nasze myślenie jest trochę przyszłościowe pomysły z tą technologią będzie śledziła, gdzie te produkty się rozjeżdżają no musimy coś wymyśleć proponujemy to jak zaś odpowiedź to jest trochę ten element brytyjskiego mówi, jeżeli wasza odpowiedź nie jedyne no ustalić co staliśmy jak działa tu nie działa trudno to nie jest satysfakcjonująca też dla Wandy w związku z tym absolutnie tak jako strategiczną matematyczną ekonomiczną przewagę ma strona unijna natomiast to jest to w tych negocjacjach jak przystało tych parę lat negocjacji brexitowych pokazał to nie wystarcza zamknięcie dyskusji w związku z patronem rząd dostał będzie mam nadzieję, że uda się wywrzeć presję, żeby jakąś formę pośrednią 3 stron rozróżnienia tych obecnych przepisów znaleźć dziękuję bardzo, Jakub Krupa Polski dziennikarz w wielkiej Brytanii był z nami 1419 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA