REKLAMA

Rodzicu, nie bój się "nicnierobienia", czyli dlaczego dziecięca nuda jest potrzebna

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-06-15 15:50
Czas trwania:
22:49 min.
Udostępnij:

"Nie mam co robić". Chyba każdy rodzic słyszy to zdanie codziennie. Nudy dzieci się boimy, wolimy ją "zabijać". Żyjemy w przekonaniu, że jeśli dzieci się nudzą, to znaczy, że jesteśmy okropnym rodzicami. Wmawiamy też sobie, że już od małego musimy pracować na przyszły sukces. Zapisujemy więc dzieci na kolejne zajęcia dodatkowe, nie dajemy im wytchnąć nawet w wakacje. Tymczasem psycholodzy od lat podkreślają, że nuda jest dzieciom potrzebna. Rozwiń »
Czy już wszyscy zapomnieliśmy jak kreatywna może być nuda? Dlaczego nie należy się jej bać i jak zrobić z nudy dobry użytek? Rozmawiamy o tym z panią dr Magdaleną Śniegulską, psycholożką, psychoterapeutką Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nie mam co robić przez ostatnie lata przyzwyczailiśmy się, że nieustannie powinniśmy być produktywni, że chwila, w której nie robimy nic to po prostu marnowanie czasu nota zyskała bardzo negatywne konotacje stała się czymś do czego absolutnie nie wolno dopuścić stąd zresztą też popularne wrażenie, że zabijamy nudę, kiedy nuda zabijamy też ciągle naszym dzieciom tymczasem psycholodzy od lat podkreślają, że nadają dzieciom potrzebna rodzice wciąż jednak boją się tego Rozwiń » nic nierobienia żyjemy w przekonaniu, że jeśli moje dziecko się ludzi to znaczy jestem okropnym rodzice wmawiamy też sobie, że już od małego musimy pracować na przyszły sukces zapisujemy, więc dzieci na kolejne zajęcia dodatkowe nie dajemy im wepchnąć nawet wakacje już wszyscy zapomnieliśmy jak kreatywna może być nuda, dlaczego nie należy się bać jak zrobić z nudy dobry użytek porozmawiać dziś o tym z panią dr Magdaleną śniegu skok psycholożką psychoterapeutką, a ja nazywam Magdalena Keller Agnieszka Brzezińska i zapraszamy na podcast być rodzicem wysokie obcasy dzień dobry pani doktor dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie to zaczniemy tego czym ta udaje czy mogę je jakaś definicja nudy no właśnie, przygotowując się do dzisiejszego spotkania przez starała literatura ze zdziwieniem odkryłam, że ludzie pisze się już od lat dwudziestych ubiegłego ubiegłego wieku są różne definicje, ale taką chyba najbardziej elegancką, którą znalazłam definicję, która pokazuje, że woda jest rzeczywiście bardzo przykre wersy innym doświadczeniem takiego niespełnionego pragnienia zaangażowania się satysfakcjonującą aktywność i co ciekawe, jakbyśmy przyglądali się pobudzeniu w tym stanie nie stanie no to z 1 strony może być także, że to pobudzenie jest bardzo wysokie wręcz się na takie związane z agresją ne niechęcią albo bardzo niskie taki letarg w ogóle ciekawe jest też że, żeby świadczenie pewnych zmian poznawczych, kiedy się nudzimy, a mianowicie my mamy takie doświadczenie, że czas naprawdę się porusza wolno bardzo wolno płynie i co ciekawe mamy też wyraźne trudności ze skupieniem uwag i powiedział pan na początku że, że ten Duda rzeczywiście się źle kojarzy, że chcemy jej uniknąć wżyciu no bo rzeczywiście badania też pokazują, że ona często współwystępuje z różnego rodzaju trudnościami np. koreluje się nudy z depresją c z zaburzeniami odżywiania z niebezpiecznymi zachowaniami Hazarda z nadużywaniem alkoholu ne no, więc rzeczywiście wydawałoby się, że i nuda jako taki permanentny stan mogła być de być czymś złym ale, gdybyśmy popatrzyli rozwojowo lata dzieci na ten rządzący się dzieci no to okaże się, że jednak, gdy trochę potrzebuję a dlaczego nuda może być dobra no właśnie, bo właściwie to co jest bardzo istotne w tym doświadczeniu Note i pozwoleniu na rodzenie się w w przypadku dzieci ne to jest budowanie pewnej samoświadomości taki moment, w którym ja zwalniam, w którym nie ma zorganizowanego czasu, w którym ktoś nie mówi mi co mam robić i jest bardzo ważnym momentem, w którym ja mogę skontaktować się z sobą i zastanowić się, czego ja naprawdę potrzebuje co ja czuję w takim momencie, kiedy mija, kiedy jestem pozostawiony sam ze sobą jak mówi się w ogóle on ludzie takiej patologicznej takiej właśnie związane z tymi negatywnymi doświadczeniami to wskazuje się na to, że częściej doświadczają osoby, które mają niską samoświadomość niską samokontrolę mają kłopot z taką motywacją wewnętrzną no też i pewne pewna niezgodność między między umiejętnościami, a wyzwaniami otoczenia czy i to pokazuje jak bardzo istotne jest, aby tej samoświadomości samokontroli nauczyć się jak najwcześniej powiedziała pani na początku, że nota naszych dzieci to powoduje, że my mamy my dorośli rodzice mamy wyrzut te wyrzuty sumienia myślę sobie, że one się mogą brać właśnie stąd że, że my wiemy, że w przyszłości np. tak wyobrażamy sobie takiego na nudzą, czego się nastolatka to może pojawić się taki lęk, że z tych nudów zrobić coś głupiego no ale bardzo ważne jest, żebyśmy na, żebyśmy tę nutę trochę trzymali ich raczej w tej nudzie po by z dzieckiem i wspólnie zastanowili się co ono samo może myśleć, żeby się, żeby się nie nudzić strasznie ważne jest, żeby jak najwcześniej dzieci miały takie doświadczenie no właśnie samokontroli i też samodzielnego umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji pani doktor czy to znaczy np. jeżeli taki maluch od zdarzyło się, jaką mają słyszeć, od której z moich dzieci mamo nudzę się to się zastanawiam czy należało wtedy natychmiast zorganizować jakąś rozrywkę takiemu dziecku czy właśnie sprowokować do tego zachęcić do tego, żeby sobie samo jakieś rozrywki jakieś czynności jakiegoś zadania szukało to chyba trochę zależy od tego jakie były wcześniejsze doświadczenia rzeczywiście w też takim zbudowaniu na samoświadomości ważne jest, żeby dzieci miały doświadczenie bogatego środowiska takiego środowiska, w którym mają szansę na prowadzenie różnych aktywności nie tylko takich związanych nie, więc oglądaniem telewizji graniem na smartfonie jeśli mają szansę żadne nie wiem poprzez modelowanie bycia w przedszkolu na właśnie takiego rodzica, który pokazuje różne aktywności wtedy jest duża szansa, że w tym nieprzyjemnym momencie nudy ne będą w stanie wygenerować jakieś inne aktywności poza 1 rodzajem act, czyli np. graniem na na komputerze, a więc fajnie by było, gdyby w takiej sytuacji, kiedy rodzic słyszy mamo nudzę się zachęcić do aktywnego poszukiwania rozwiązań no dobrze usłyszałam to co możesz zrobić, żeby się, żeby się nie mówić na oczywiście może się okazać się mogłabym grać na komputerze ne trzeba by to wytrzymać paniczna dobrze co innego może zrobić, a może nie dążenie może nie rzeczywiście te przy czym to jest bardzo różnie są takie dzieci, które świetnie sobie organizują ten czas przestrzeń to tej próbie takiego za anektowany rodzica z nowym poproszeni rodzice zarządzenie moim czasem wymyślenie czegoś, kiedy wiedzą, że muszą same coś wygenerować no nie czy sami tworzą się bardzo naprawdę interesujące pomysły ostatnio jeden z moich pacjentów przyniósł mi plan metra Warszawskiego alternatywne plany Warszawskiego metra, który właśnie z nudów powstał on rozrysował na ratę my Warszawy i różne chce by my stację my trasy drogi tego jak to metro naprawdę powinna wyglądać w Warszawie rzeczywiście kreatywność dzieci z tej konfrontacji z nudą może być naprawdę spektakularne pani doktor to ja zapraszam do młodego człowieka do Łodzi u nas są tak straszne korki wszystko dzięki niej zorganizowane nowe rządowe naprawdę mógłby odnieść wielki sukces nas także z tym planowaniem no dobrze, ale to proszę powiedzieć czystej wody może się coś takiego dobrego stworzyć natomiast my rodzice dorośli w ogóle często uniemożliwiamy dziecku rodzenie się z obciążając dociskając takie dziecko kolejnymi pomysłami na naraz, ale też właśnie organizacją czasu tak teraz współcześnie dzieci w zasadzie od ósmej rano, kiedy wychodzą do przedszkola szkoły często do późnego popołudnia w zasadzie mają cały plan ułożony przez rodziców stan nie ma czasu na to nuda tak naprawdę no właśnie nie ma czasu na nudę i co więcej właściwie test ciekawe bo, gdybyśmy to zestawili z takimi badaniami socjologicznymi nad polską rodziną i oczekiwaniami, czego chcieli na rodzica swoich dzieci to okazuje się, że wszyscy chcieliby, żeby te dzieci wyrosły na samodzielne niezależne jedenastki jednostki, które nie o ulegają negatywnym wpływom złych autorytetów, że tak się stało to naprawdę ważne jest, aby człowiek miał szansę trochę ze sobą notować na samodzielnie nauczyć się podejmować decyzję i mierzy się z ich konsekwencjami ale, żeby też wiedzieć ne czy jakieś noce to to jestem smutny rozdrażniony, a może zrelaksowany, a może jak nic nie robię to wreszcie mam czas, żeby trochę pomyśleć, żeby trochę pobyć ze sobą, żeby zastanowić się nad różnymi ważnymi rzeczami w swoim życiu np. powspominać albo obejrzeć zdjęcia jednak te to jest naprawdę bardzo ważne to nicnierobienie może być bardzo ważnym elementem właśnie takiego budowania samoświadomości, a czy nuda może być wołaniem dziecka uwagę, czyli dziecko krzyczy nudzę się, ale no nudzą się, dlatego że mamo nie zwracasz na mnie uwagi poświęca mi w ogóle czasu cechy może być oczywiście przy czym też myślała, że wtedy bardzo ważne jest nazywanie tego i odróżnianie na tej potrzebę bycia kimś się na bliskości ne czy uwagi od Odrodzenia się na no po już chyba żeśmy ustaliły się, że to to powodzenie jest w ogóle potrzebna no ne gdzie, kiedy zaczynałyśmy tę dzisiejszą rozmowę to my dorosłe osoby wszystkie dość jednogłośnie stwierdziła myśmy, że bardzo byśmy chciały się pan nudzić i że właściwie nam ta nuta kojarzy się czymś przyjemnym takim momentem właśnie stopu takiego resetu takiej możliwości pozbycia się ze sobą, jeżeli nasze dziecko komunikuje nudzę się naprawdę potrzebuje kontaktu z drugim człowiekiem no to ważne jest żeby, żeby wspólnie zastanowić się jak inaczej komunikować co robić w takiej sytuacji i też zadbać o to, żeby oprócz tego bycia razem były też takie momenty, w których których dziecka jest samodzielne i inne niezależne, bo właściwie taka stała dostępność rodzica taka jego obecność koncentracja uwagi na dziecku jest efektywna i adekwatne też to potrzeb rozwojowych mniej więcej do trzeciego roku życia i właściwie od tego momentu rodzice powinni naprawdę dbać o to, żeby tych takich momentów, w których nie koncentrujemy 100% uwagi na dziecko było jak najwięcej, bo jak pokazują wyniki badań tylko wtedy mamy szansę wzmacnia dzieci samodzielności, ale również w takim to poczucie sprawstwa na w tym, że one jednak ostrzegają, że w tym świecie na zewnątrz sobie na sobie bardzo pani doktor my mówimy o nudzie, a jak chciał powiedzieć o tym, że my nie mamy czasu, bo ja wy notowała sobie dla pani doktor, że tutaj takie pobyć ze sobą jest doskonałe po oglądania zdjęć zaduma no tak sobie myślę, że ja nie mam czasu na to, żeby zrobić najbardziej podstawowe rzeczy a kiedy mam oglądać zdjęcia być ze sobą robić nic odpoczywać to okazuje się, że tak naprawdę czuję, że tracę czas i zastanawiam się czy przypadkiem nie dlatego ja no ale myślę, że nie tylko ja myślę, że rodziców takich ja również wg takich jak jest sporo próbujemy i na umorzenie to, że my to przekładamy na dzieci, bo jak widzimy, że dziecko nic nie robi to myśli sobie Matko może ono powinno się pouczyć się czegoś na placówkę może ono powinno nie wiem poćwiczyć porobić coś co z czego coś będzie wynikać także mamy takie nieustające poczucie straty czasu to na pewno jest znak Gary ego my żyjemy realizujemy gapie dokładnie, więc się ze stron czy tego nie przykładamy właśnie na nasze dzieci, którym po prostu nie nie pozwolimy się zadumać i właśnie pobyć samemu ze sobą i NATO mamy kłopot to znaczy najmądrzejsza rzecz, żebyśmy mówili naszym dzieciom to one będą pustymi słowami, dopóki nie pokażemy różnych zachowania równości i rzeczywiście strasznie ważne jest, żeby dzieci zobaczyły, że oprócz czasu pracy i czasu takiej pracy i dążenia do celu planowania aktywności jest też czas na odpoczynek, a dziś tego nie ma w naszym dorosłym życiu, a to po pierwsze, może się zdarzyć także nasze dzieci albo pójdą w stronę właśnie takiego na wyznaczania sobie nadmiarowych celów zbyt dużej ilości celów co często zdarza się wśród współczesnych nastolatków właśnie tej w taki nadmiarowe produktywności albo to będzie w drugą stronę nie chcę tak nie chcę tak jak moi rodzice nie będę robił niczego, a niż te inne ani 1 ani drugi nie jest nie jest zdrowe ważny jest ten złoty środek jeśli i jeśli się łapię na tym, że denerwuje mnie leżący nic nie, robiąc sem czy córka no to warto się temu dokładnie przyjrzeć czy rzeczywiście on nic nie robi czy nie robią nic wcześniej czy odpoczywa, a te być może to jest także ja mu trochę zazdroszczę być może ja potrzebuję tego tego odpoczynku od, bo czym innym zobaczcie pani może się położyć obok tego jądra no właśnie może się jednak kurcze położyć, bo naprawdę ważne jest jak patrzymy na inne też te współczesne badania dotyczące rozwoju kompetencji miękkich to wyraźnie widać, że jedną z ważniejszych takich kompetencji, które rzeczywiście przekłada się na sukces sukces zawodowy, ale też satysfakcję z życia jest taki grill taka my tak odmienne konsekwencje też umiejętność planowania i dążenia do celu, ale ona nie może być pozostawiona sama oprócz niej musi być też wysoko rozwija rozwinięta taka kompetencja związana właśnie taką umiejętnością rozpoznawania potrzeb własnego ciała, czyli tych momentów, w których mówię stop teraz muszę wyluzować teraz muszę odpocząć teraz jest bardzo ważny moment na regenerację zasobów, aby później być znowu produktywnym, aby przez chwilę pobyć ze sobą dać sobie chwilę na oglądanie tego świata wokół, a wokół nas no bo pan naprawdę tylko wtedy okazuje się, że jakość życia i rośnie, kiedy my jesteśmy w permanentnym biegu terminu chętnym osiąganiu celu to my właściwie tego celu nigdy do końca nie osiągniemy, więc mamy nieustające poczucie niezadowolenia powiedziała panie ja cały czas mam poczucie, że mam coś do do zrobienia naprawdę no i jutro nas może nie być, więc może warto zastanowić się nad tym czy tak dużo stracą jeśli czegoś nie zrobię usiądę oglądam zdjęcia i będę chwilę z tym z tym dzieckiem w takim nic nie robieniu patrzeniu w okno, a może to będzie bardzo ważna dla niego lekcja, czyli tak jak zwykle w takich przypadkach dotyczących wychowania dzieci trzeba zacząć od siebie no właśnie tak to właśnie niestety wygląda tak mam konto mówi Ela na zakończenie tej naszej rozmowy, że tak mi się wydaje, że to Agnieszka powiedziała, że to znowu my rodzice musimy zacząć od siebie i my znowu musimy nauczyć się tak naprawdę tej nudy i zrozumieć nasze potrzeby, żeby te potrzeby naszych dzieci były właściwie spełnione prawda tak proszę też zobaczyć ile budy może wynikać się ciekawych doświadczeń takie rodzące się dziecko może wreszcie wyjść z domu popatrzeć na to co jest wokół, a obejrzeć sobie listki trawę poobserwować chmurę w myśl właśnie te nadzwyczajne rzeczy, które o, których mówiłyśmy na początku poczuć swoje ciało to jest w tym pędzącym galopującym świecie świecie przy wzrastających zaburzeniach psychicznych dzieci młodzieży to doświadczenie nic nierobienia nudy przebyć naprawdę niezwykle terapeutyczna no właśnie to znowu czegoś nauczyliśmy podczas tego naszego podcastu no nauczyliśmy się właśnie tak sobie myślałam, bo zastanawiałam się nad zobaczyła wpadła mi oko oferta tygodniowego wyjazdu na obóz muzyczny skrzypcową fortepianowy i przyszło do głosu, żeby moją 9 latkę ze szkoły muzycznej posłać na taki obóz, żeby sobie przez tydzień jak mówią nauczyła się przez tydzień tego co, czego w szkole czy na zajęciach uczymy się miesiącami, czyli tak naprawdę wakacje coś da zrobić szkoła no przyszło mi progu wyżej, ale jeszcze przyszło mi do głowy, że to zrobi dla jej dobra on będzie miał mniej później nauki, a inaczej będzie jak będzie lepsza będzie usatysfakcjonowana no będzie sobie bardziej zadowolona przyszło co do głowy pani doktor, chyba że wycofa z tego pomysłu dobrze zrobię nie jestem na ja bym się zapytała pani córki, czego potrzebuję i osoby co sprawiło prawdziwą radość co pomogłoby jej zregenerować siły, które będzie potrzebowała od września na łączenie 2 szkół muzycznej zwykłej tak, a więc rozumiem, że pani córka pracuje więcej niższe średnia dziecka, więc może warto w ogóle z nią o tym porozmawiać o tym jak ważne jest odpoczywanie i generowania ja mam takie pytanie do pani wakacje kojarzą się odpoczywanie właśnie może też dobry moment, żebyśmy my się nauczyli odpoczywać z dziećmi, a to strasznie trudna wakacje często są takim momentem wielu napięć po zmienia się struktura spędzenia tego czasu jak naprawdę zachęcam do tego, żeby też pozwolić sobie taką obserwację własnego dziecka na obserwację tego, czego ona potrzebuje, żeby też zaakceptować różna, a różne rzeczy, żeby rzeczywiście ten czas wakacyjny był takim czasem, w którym jednak no mniejsza ma nam np. ustalenie pewnych rzeczy, czego ja potrzebuję ja dorosły np. ja nie wiem potrzebuję, żeby w czasie naszych wakacji były przynajmniej 3 wyjścia do muzeum do Filharmonii by tak, ale możemy to tak zorganizować, żeby to było w takim momencie, w którym też będzie to dla mojego dziecka zapytać się, czego ona potrzebuje w tym wspólnym czasie takim czasie, który w, których chcemy spędzać razem, bo to wspólne spędzanie czasu rodzina jest naprawdę kolosalnie ważne ten najnowszy raport różnica o dobrostanie dzieci pokazuje, że są takie 3 elementy, które są w tym dobrostanie naprawdę bardzo bardzo ważna 1 to jest czas spędzany na świeżym powietrzu, czego naprawdę jest za mało dzieci o tym mówią, że tego potrzebują badania pokazują, że to jest jeden z ważniejszych elementów dla zdrowia psychicznego bycie na zewnątrz drugi to jest wspólny czas z rodziną i okazuje się, że nawet te nastolatki, która się tak chorują różne rzeczy nie chcą de facto bardzo tego potrzebują takiego czasu, w którym jesteśmy razem bez oceniania ne bez ciągłych uwag bez właśnie tych obowiązków i sprawdzania czy te obowiązki zostały zrealizowane, a trzecia rzecz, której też warto myśleć, ale oczywiście nie na czas wakacji to takie poczucie przynależności do społeczności szkolnej te 3 elementy ne są kluczem do zdrowia psychicznego bardzo pani doktor dziękuję bardzo, byśmy sam raz pociąg, ale niestety jeszcze nie możemy dziękujemy bardzo to spotkanie serdecznie dziękujemy do usłyszenia do widzenia kolejny mecz 4 zapraszamy w najbliższy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA