REKLAMA

Koniec filmu, koniec telewizji, liczy się tylko... streaming?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-06-15 12:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
programy kolejny gość Joanna Kopeć socjolożka badaczka mediów, która w pani Ania specjalizuje się w zgłębianiu zachowań widzów i analizie trendów dzień dobry dzień dobry wczoraj oficjalnie ruszył nowy wielki serwis streamingowy ma myśli oczywiście licznej plus i przy tym ogromnym rynku, jakim jest Wilgi w Polsce na świecie czy pani zdaniem to jest GM ciężar to znaczy czy nowa Platforma jakoś gwałtownie zmieni sytuację na rynku myślę, że Chuck myślę, że to jest duże Rozwiń » wydarzenia, bo do walki o to uwagę widza polskiego widza wkracza Marka, która ma ponad 100 lat doświadczeń, bo jeśli myślimy o studiach filmowych, które wchodzą chce razem z licznej plusem to one mają łącznie na ponad 100 lat doświadczeń rozrywce na zapewnianiu widzom przeżyć emocji atrakcji, więc odpowiedzieć na rezydencję Mark początku zgadza się jeśli pomyślimy sobie o tym, że chodzi franczyza Stars należy do Disneya to jest taka nowa nadzieja i na rynku na rynku wideo razem z Libią Maksym, który tak naprawdę premierę miał w marcu to jest takie trochę nowe otwarcie UE, ale nie sposób nie wspomnieć o tym, że w Polsce najsilniejszym serwisem, który stworzył kategorię V0D jest najbardziej popularny jest Netflix, więc wszystkie działania będą w jakimś stopniu odnosiły się do tego jak popularny jest Netflix, a jej jak jest postrzegane jak ludzie za niego płacą bo, bo to nie jest oczywiste jak się ogląda a kto płaci np. za zadane serwis przypomina taki przepiękny film budek, ale na złote czasy Radia i tak pan zatem, parafrazując tytuł zapowiedź, że teraz właśnie weszliśmy złote czasy V0D czy złote czasy streamingu, czyli to są takie serwisy, które Szcze skupiają całe rodziny całe gospodarstwo domowe każdy tam potrafi znaleźć coś dla siebie i rzeczywiście można by było pomyśleć, że to taka wielka żyła złota i w dodatku jeszcze bardzo dużym miejscem dla konkurencji, gdyby nie to co wydarzyło się ze wspomnianym przez panią z Netfliksem w kwietniu tak zgadza się Otóż Netflix stracił około 200 000 abonentów, a jest właściwie promil ramy zraszanie zasięgu, które ma ten serwis no ale giełda reagowała niezwykle nerwowo i no tak Netflix przyzwyczaił świat do ciągłego wzrostu, że nagle zawalił się pod własną tajnego to prawda to był zaledwie promil w perspektywie również informacja dla inwestorów była taka, że w kolejnym kwartale spodziewają się utraty 2 000 000 subskrybentów co już oznacza 1%, ale nadal jest pro 1% i rzeczywiście dzieje się to po 10 latach takiego nieustannego wzrostu, który jeszcze dodatkowo w czasie pandemii został wzmocniony na całym świecie, bo to wielu miejscach tak naprawdę greckich zszedł na wszystkie rynki na, na których chciał być obecny wiz z kolei jest w takiej początkowej ekspansji swojej na rynki zagraniczne w tym miesiącu wejdzie prawie 60 rynku, więc normy ciągle ma zasoby Platforma jest mniejsza od 2019 roku, ale prawdę o stopniowo wchodzi kolejne obszary na kolejne rynki światowe no teraz rzeczywiście wielka premiera, bo to oprócz rynku polskiego dzisiaj plus uruchomił swe Platformę na kilkunastu i dobrze pamiętam czy nawet kilkudziesięciu innych rynkach rzeczywiście tak jest Disney niesie ze sobą właśnie wszystkie produkcje studia Pixar studio Disneya w Super bohaterów sens tego uniwersum Marvela oczywiście to transze czy ze Star włos, a programy nasze nadzieje grafik mają także tych subwencji centruje studia serdecznie Search light no właśnie to wszystko co Lukas sprzedał właśnie koncernowi z Pałacem w logo jakiś czas temu czyli, czyli całe uniwersum Gwiezdnych wojen, więc ten to ten kontent ten treść, która jest dostępna na pewno to są mocne tytuły na pewno są zachęcające INI mogą powalczyć na polskim rynku subskrybentów, ale jednak dla mnie taką przestrogą jest fakt, że to, że ktoś płaci za serwis niekoniecznie, jakby oznacza, że to jest jedyna osoba, jakby dając się pod wpływem tego serwisu, bo w Polsce za współdzielenie kont w przypadku Netflixa przyczyniły się w ogóle spopularyzowania tej usługi, bo tak naprawdę jakaś część z naszych badań, choć to jest około 13 takich sumienny subskrybentów, którzy kupują dzielą się tego tym dostępem wyłącznie w ramach własnego gospodarstwa, czyli rodzice dzieci oglądają właśnie natomiast koleją znajomym tak i w ogóle absolutnie traktują jako rzecz społecznie akceptowalną powszechną popularną nie nie czują, że robią coś, jakby niezgodnego z np. polityką Netfliksa to nie Połom w żaden sposób przyznać skomunikowany to, że swoją aplikację swoje konto otwieramy na innym telewizorze u kogoś innego w ogóle nie jest nie jest postrzegane jako jako coś nagannego w żaden sposób i tak naprawdę ta publiczność Netfliksa jest dużo większa wychodzi w naszych badaniach około 30% Polaków w wieku 4 lat więcej, czyli jakieś 11 000 000 korzysta miesięcznie z treści wideo na Netflixie a kto płaci to jest drugorzędna drugorzędna sprawa i rzeczywiście w przypadku Netflixa ta kwestia współdzielenia kąt powszechności tego zjawiska spopularyzowała bardzo mocno dorośli jak pewnym okresie stworzyła tę kategorię do takiej Golden standard dla serwisów V0D nas wszystkich czekających na tę x jest niezadowolony z właśnie i mówił, że przyczyny problemów no także giełdowych to jest właśnie to nielegalne współdzielenie kont rozważa nawet wprowadzenia wprowadzenie no takich kategorii serwisu także z reklamami, które byłyby tańsze, żeby podratować swoją sytuację, chociaż w dalszym ciągu Netflix jest światowym hegemonem co warto podkreślić pomimo właśnie tego feralnego dla serwisu kwietnia pomimo embarga na Rosję i pomimo wojny Ukrainie wiemy, że to są duże rynki latam specjalnie Ukrainie myślę nikt nie ma w tej chwili głowy do oglądania filmów, a samo wyjście z Rosji kosztowało Netflix 700 000 abonentów opłacających serwis, tak więc to jest nawet trochę więcej niż ta strata którą, którą ponieśli en, ale jeśli chodzi o reklamę i dostęp do NT rosnącej widowni za pomocą reklam to jest też sposób na monet wyzwanie w pewnym sensie widowni, czyli uzyskiwanie dodatkowych przychodów z serwisu oprócz samej subskrypcji to biorąc pod uwagę fakt, że na rynku amerykańskim większość dużych serwisów albo taką opcję tańszą z reklamami wprowadziła albo planuje ją wdrożyć np. Disney plus opcje z reklamami wdroży w tym roku w stanach Zjednoczonych, a w kolejnych latach planuje to również na innych rynkach oczywiście na razie na rynku polskim nikt o tym nie wspominam, ale serwis HBO Max również ma taką opcję z tańszą wersję z reklamami i tak naprawdę to jest taka droga, którą podążają konkurenci Netfliksa, więc wydaje mi się, że to jest pewien sposób naturalny rozwój sytuacji nie jest żaden nerwowy ruch raczej przyglądanie się temu co robią inni i w jaki sposób chcą powalczyć o utrzymanie tej pozycji tej pozycji, która nie tylko jak jest wokół bycia największym serwisem wkrótce subskrypcyjny, ale też serwisem, który bardzo łatwy sposób swoimi produkcjami wywiera wpływ na wielkie grono osób zebrało się przy tej okazji nie sposób nie zapytać o konsumpcję kultury w ogóle na ile zmienia się tutaj paradygmat nagle właśnie te złote czasy V0D powodują rewolucyjne zmiany przede wszystkim czy zagrożone jest kino czy zagrożona jest tradycyjna telewizja, a myślę, że w każdym przypadku te odpowiedzi trochę na pewno jest także kino trochę te zaspokaja inne potrzeby wizyta w kinie to nie jest tylko oglądanie filmów i oglądanie filmów rzeczywiście, gdybyśmy sem wizytę w kinie wprowadzili wyłącznie do takiego doświadczenia audiowizualnego to rzeczywiście dużym stopniu może być zastąpiony przez Platformę sukces zależy jak żeście osoba chodzić na randki po prostu dokładnie, ale wizyta w kinie nie jest wyłącznie tym doświadczeniem oglądania to jest pewien rytuał, a pewno pewne doświadczenia dla rodziców małych dzieci to jest czasem jedyna forma wyrwania się z domu mówiąc doświadczenia i zorganizowanie wizyty babci np. żeby żeby wybrać się do kina to jest cały całe doświadczenie chociażby duże premiery filmowe, w które miały czas w miejsce w czasie pandemii Tenet najnowszy film Christophera Nolana teraz odkładany bardzo długo przed premiera filmu przekładane bardzo długo Toma Cruza Top gan zaczął, więc są PiS, które Bond, który bardzo długo czekał to wszystko prawda jako-li ja raczej pytam o stronę biznesową na bokach jak wiadomo model dystrybucyjny filmu polega tzw. oknach po prostu producenci dystrybutorzy wszyscy ci, którzy pracują w szeroko pojętej kinematografii dzielą okres dystrybucji na poszczególne okna to jest pewna umowa rynkowa najpierw z okna kinowe potem jest właśnie okno było oko widzi teraz to jest diody między tymi oknami są przerwy IT te GAP te przez wy właśnie są swego rodzaju rynkową umową, która jest kwestionowana bardzo często właśnie przez serwisy streamingowe no myślę, że fakt, że chociażby HBO Max ma studia i filmowe, gdy w c wpisane w swój model to, że u część premier kinowych jest dostępny w 40 jak część filmów już jest dostępna w serwisie 45 dni po premierze kinowej to już pokazuje jak skrócił się ten okres niektóre w niektórych krajach te okna będą dłuższe w niektórych krótsze, ale przynajmniej dla HBO Max to jest taki punkt i unikalności, że może zapewnić takie najnowsze produkcje bardzo krótkim czasie tuż po premierze kinowej, więc ewidentnie ten model biznesowy nabędzie trochę traci właśnie na tym na tej wojnie tak naprawdę Platforma streamingu treści tego, że telewizja telewizja pani zdaniem rozpoczęła w ogonie nie przewidywania śmierci telewizji wciąż ciągną się już bardzo długo i tak naprawdę widzimy stały odpływ widowni co roku jak ten średni czas się zmniejsza natomiast sama telewizja linearna zaspokaja zupełnie inne potrzeby niż się oferta taka na życzenie, że w danym momencie chcemy coś obejrzeć, więc mam wrażenie że, zwłaszcza po 3005. roku życia z widzów telewizja ciągle pełni znaczącą rolę ten w ramówkach, która porządkuje pewien sposób dzień wyznacza pewne obszary jest źródłem informacji, iż źródłem takich społecznych kontekstów oglądanie, czyli np. sportu siadania przed ekranem oglądania kibicowania reprezentacji ona ma trochę więcej obszarów, w których za zapełnia potrzeby widza i oczywiście ona w pewnym stopniu będzie się przenosić do internetu sama siebie, ponieważ również kanały telewizyjne wkraczają na tę drogę streamingu i starają się budować własne Platformy streamingowe Player Polsat Box go TVP w audi każdy z nich w jakiś sposób zaspokajać potrzeby widza związane z oglądaniem na życzenia natomiast cała, a cały dym o to jak będzie kształtować się w tym rynku wideo pomiędzy właśnie Solidarnością, którą ciężko zastąpić ją, gdy po i po drugiej stronie tym dostępem na życzenie, które jest realizowane w danym momencie danych w bardzo tutaj też będą różne inne potrzeby zaspokajane bardzo dziękuję za rozmowę dnia na kopać siać socjolożka i badaczka mediów była gościem państwa i moim, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA