REKLAMA

Aleksandra Waliszewska. Spadkobierczyni symbolizmu?

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-06-17 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska wystawa opowieści okrutny Aleksandra Waliszewska symbolizm Wschodu północy do zobaczenia muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie w pawilonie nad Wisłą jedna z kuratorek wystawy Natalia Sielewicz jest dzisiaj gościnią kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry państwu wystawa w wycenie to jedna z najbardziej obszernych przedstawień sztuki artystki, ale nie jest to typowa wystawa monograficzna nie jest to również retrospektywa Rozwiń » prac tak, choć zdecydowanie jest to najobszerniejsza prezentacja twórczości Aleksandry Maliszewskiej instytucji, a muzealne czy instytucji publicznej, a to rzeczywiście nie jest to standardowa monografia jak pani słusznie zauważyła bowiem dość takim specyficznym tłem dla prac jest można siedzieć wystawa wystawie prezentacja bał to słowiańskich symbolistów, a więc dość specyficzny kontekst kontekst również dość pionierski wydaje się, że chodzi o pokaz twórczości artystów którzy, choć z naszego regionu to bywali, jakby czy są w dalszym stopniu pominięcie takie głównego kanonu sztuki współczesnej w jeśli chodzi o symbolizuje to on jest na wystawie reprezentowany przez twórców z Polski, ale tak jak pani też powiedziała z krajów bałtyckich również z Czech i Ukrainę nazwałaby pani Aleksandra Waliszewska spadkobierczynią tych twórców właśnie, a w myśl, że to wy w ogóle będą mieć tak realizmu myślę, że jeżeli tak to tylko jako jednego z kierunków bowiem Waliszewska jest taką twórczynią, która ogromnie interesuje się sztuką kulturą wizualną generalnie w śród zainteresowanie także malarstwo renesansowe średniowieczne manuskrypty Quadro cięto na najróżniejsze kierunki, ale w rozmowach z nami kurator kami zauważa rzeczywiście symbolizm jest takim kluczowym dla niej punktem odniesienia jako nurt, który pojawił się pod koniec dziewiętnastego wieku niejako w odpowiedzi na schyłek dawnego porządku świata, ale również potrzeba wykształcenia nowych języków artystycznych zerwania z naturalizmem sięganie do takich silnych subiektywnych przeżyć na, więc więc ale kiedy myślimy o symboli zmian faktycznie, a i nawet Waliszewski myślimy o, a tym symbolicznie zachodnim o takich wielkich artystach klon pili ja jak Fernand Knop natomiast dla nas jako kuratorem, a później także dla samej artystki interesującym wyzwaniem było przyjrzenie się temu nieodkryte temu kanonowi Europy wschodniej pokaże pokazanie jego bogatej różnorodności oraz wskazanie jak ta konkretna krajobrazy podania legendy motywy ikonograficzne, które odnajdujemy w sztuce rezonują z twórczością artystki w jest mityczny nie jest baśniowo jest słowiańską jest chwilami upiornie i bestia Riusz owo wędrujemy po lasach i po mokradłach, bo na wystawie kilka ścieżek narracyjnych panie jak pokazują jedno z tych ścieżek skupia się jak głosi tytuł na materiale chacie matce Boskiej pannach morskich i Dziedzicach Kapłanka ach, z tych kobiet stworzonych przez artystkę bije przede wszystkim tajemnica, ale też mam takie poczucie, że zajmuje się ona w swojej twórczości, a kobietami jako bytami bardzo silnymi bardzo osobnymi tak zgodzę się z tą tezą wydaje się, że postaci bohaterki Aleksandry Maliszewskiej to zdecydowanie sprawcze podmioty ski takie osoby, która nawet, jeżeli dają się jakieś niecne przygody czy, a są uwikłane w różne perypetie to w pewnym sensie są pozbawione oceny moralnej z zewnątrz tak jak widza czy generalnie jakiś szerszej takiej oceny na tej wystawie w ścieżce przywołanej pokazujemy jak Aleksandra Waliszewska, a robi taką dużą korektę w ogóle do statusu portretu kobiecego w historii sztuki jak bawi się różnymi kliszami, które bywały w historii sztuki dla kobiet bardzo okrutne czy bywało fetyszyzm ująć c bywały a w jakim sensie również przedstawiające kobiety jako symbol najgorszych możliwych plag cech niepokojów, a i Aleksandra Waliszewska zdaje się z sprawia, że myśl trochę inaczej patrzymy zarówno, jakby na te klisze jak i wplata bohaterki w nowe kompletnie nowe scenariusze takie scenariusze, które również wydają się gdzieś na granicy jawy snu, a życia śmierci też w jakim sensie one są bardzo uniwersalne czasowo gdzieś, a wydaje się, że właśnie osadzone są jakimś renesansowym czy są polityczne w kontekście wizualnym, ale nagle, jakby artystka zderza ze z czymś ultra współczesne myk np. z z nie wiem, jakby obrazem kraju z krajobrazem po transformacji, tak więc więc mamy bardzo taką dużą gęstość różnych narracji opowieść w dużo mroku i dużo śmierci też jest w tych pracach w końcu to opowieść o okrutne także czasem ociekają krwią często jednak mam takie poczucie że, że artystka mruga trochę okiem do to do widza do też do rzeczywistości w ogóle takiego z taką pewnego rodzaju ironią specyficznym poczuciem humoru też tak dla mnie zdecydowanie na tej wystawie więcej nawet humoru chyba niż, a makabrę w sam tytuł opowieści okrutna odwołuje się do konkretnej, a formy literackiej proponowanej co prawda przez francuskich symbolistów, która była właśnie rodzaj krytyki społecznej poprzez połączenie grozy, ale takie saldo licznego humoru ironii wydaje się, że taką samą, a formą narracyjną posługuje się sama artystka ten humor no właśnie dziś wyziera tak zza krawędzi, a dość często ponurych czy czy nawet przykrych wizerunków i na tej wystawie pokazujemy w ogóle rolę takich motywów jak choroba żałoba apokalipsa także w twórczości dziewiętnastowiecznych symbolistów, dla których często jak ten motyw chyba jeden z najbardziej uniwersalnych motywów historii sztuki mógł oznaczać też zupełnie coś innego jak np. pewien rodzaj rozpadu, a z, którego miało się wykuć nowe społeczeństwo, zwłaszcza nowe państwa narodowe, które w tamtym czasie, jeżeli mówimy o regionie Europy wschodniej nie funkcjonował jako autonomiczne byty na mapie na wystawie także prace mamy i babci Aleksandry Maliszewskiej, która jak rozumiemy wprowadziły artystka w ten artystyczny świat wprowadzał od maleńkości tak my pokazujemy twórczość, a 3 pokoleń tak na wystawie znajduje się książka by kolec świat prababci artystki Kazimiery damskiej ma babci Anny Dębskiej wybitnej rzeźbiarki powojennej, która tworzyła bardzo czuł, ale jednocześnie ekspresyjne wizerunki zwierząt oraz Joanny Waliszewski mamy Aleksandrę także rzeźbiarki malarki wydaje się, że z 1 strony można odczytać jako zarysowanie pewnego kontinuum matriarchatu tak, ale także daje się pewnych alternatywnych obiegów edukacji artystycznej do tych tradycyjnych to znaczy tego jak szczątki fragmenty wiedzy są przekazywane z pokolenia na pokolenie, zwłaszcza też w sztuce życiorysach kobiet w, zwracając też uwagę obrazy, których bohaterami są koty jeden z tych obrazów zresztą państwo mogą by zobaczyć na ulicach Warszawy jest reklamuje niejako wystawy jak plakat kot grający na fujarce tak, ale też takim dość czerwonymi pazurami i oczami oczami, skąd ta gotowania, a Aleksandra Waliszewska podobnie jak, a kobiety w jej rodzinie były, bo od dzieciństwa otoczona zwierzętami jej babcia była założycielką jednej z pierwszych hodowli koni arabskich po wojnie w PRL-u koty, ale także psy no różnej różne gatunki można powiedzieć przewijały się przez jej życia jedną z najgłośniejszych, bo koci bohaterek twórczość była kot Kamil tusza to jest taki biały kot, którego odnajdziecie państwo w kilku wizerunkami na wystawie w wydaje się, że kopnął spełnia tutaj taką dwoistą rolę także by jakieś nawiązania do natury ludzkiej czy być może jakiś niespełnionych ambicji aspiracji człowieka by być trochę tak niezależne jak kot nie być tak uwikłanym w różne perypetie relacje, które są charakterystyczne dla zachowań człowieka oprócz tego artystka bardzo fascynuje generalnie Grass hybrydą zwierzęcia człowieka i odkrywaniem tego co zwierzęce w człowieku i tego co ludzkie w zwierzętach artystka nie tytułuje swoich prac w tej zasadne spytać o to myślę, że tak myślę, że ciekawie byłoby także zapytać samą artystkę, ale przy tak gęstych narracja takich scenach, które każdy obraz może praktycznie być punktem wyjścia do snucia dzięki opowieści ten brak tytułu jesteś dla mnie przynajmniej dość wyzwalające panie, ponieważ jest oderwane od kontekstu i zaprasza widza Lubicka do wypełnienia też trochę tej pracy własnym odbiorem w takież zastanawiam się nad tą nad tym zestawieniem symbolistów z pracami Aleksandry Maliszewskiej pytam tak miałem też może ryzykowne pytanie, ale ale, że może spróbuje pani nie odpowiedzieć, gdyby podsłuchać rozmowy tych obrazów mówi symboli Stach zgłaszam z pasterzami i obrazami olejnymi autorstwa Aleksandry Maliszewskiej to co byśmy usłyszeli jak najmniej, o czym on szansę występu rozmawiał myślę, że rozmawiał by w sposób nieskrępowany i wolnym przyznam, że też starałyśmy się tak skonstruować tę wystawę żeby, a nie pouczać i nie narzucać żadnych kontekstów, a jedynie pokazać pewne bogactwo tradycji wizualnych, ale nie tylko właśnie wizualne właśnie, jakby tych podań legend tego co przetrwało w różnych formach obrzędowości poza nie tylko głównym kanonem sztuki, ale w ogóle mam wrażenie takie mainstreamowe ego postrzegania społecznego spot czy społeczeństwa, a więc się, że te obrazy no nie wiem jak je jako WNT dać żeby, żeby nim poetyki vana, ale AM myślę, że że dobrze by się czuła w swoim towarzystwie i przyglądał się sobie z ciekawością i może nawet nieco by się uśmiechnęła, gdy zobaczyły np. zostawienie Andrzeja Wróblewskiego jego nagrobków z gwaszem Aleksandry Maliszewskiej przedstawiającego przedstawiającej postać, a Metalowca pogrążonego w gęstym błocie w bardzo dziękuję Natalia Sielewicz jedna z kuratorek razem z sądzić, że jest wystawy opowieści okrutny Aleksandra Waliszewska symbolizm Wschodu i północy była gościnią kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękuję państwu zapraszam na wystawę do muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie do pawilonu nad Wisłą wystawa będzie czynna do 2października także jeszcze trochę czasu zostało Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia dziękuję Tomaszowi kopca za pomocą przygotowaniu programu program realizował Szymon waluta do usłyszenia informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA