REKLAMA

Silosy w Polsce uratują świat przed kryzysem żywnościowym?

TOK360
Data emisji:
2022-06-15 18:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a gościem TOK 360 jest Jan strzelecki z polskiego Instytutu ekonomicznego dzień dobry dzień dobry witam państwa 20 000 000 ton zboża jest w ukraińskich silosach droga przez morze czarne jest odcięta przez Rosjan trzeba szukać innych dróg, żeby to zboże stamtąd wywieźć rozwieść dalej na świat również po to, albo przede wszystkim po to, żeby zapobiegać nadchodzące ogromnemu kryzysowi żywnościowe prezydent USA Joe Biden zgłasza pomysł ustawienia tymczasowych silosów w Rozwiń » krajach sąsiadujących z Ukrainą Polski nie wyłączając Polski rząd może jestem troszeczkę zaskoczony, ale chyba odbiera pomysł jako sensowne też mi się wydaje sensowne mam rację skoro godnością jest także z inicjałami infrastrukturą, którą mamy na przejściach granicznych na drogach kolejowych tego całego zboża, które Ukraina eksportowała do tej pory nie da się wywieźć, żeby pokazać więcej skalę wielkości to w miesiącach przed tą pełną skalę ową inwazją Ukraina eksportowała 4 do 7 000 000 ton zboża miesięcznie, a w tych miesiącach trwania tego pełną kolejnego konfliktu to w porywach 1,51 000 000 ton zbóż, włączając wszystkie szlaki Rumunii Polska Mołdawia Słowacja Węgry tak to różnica jest absolutnie znaczącej rozumiem, że jednym z problemów infrastrukturalnych, który w, których obejściem ma być ten pomysł silosów są różne tory w krajach Europy Środkowej i w Ukrainie, ale domyślam się, że trudności się na tym nie kończą, bo to zboże trzeba wyjść dalej tak odnosi się nie kończą jest kwestia przepustowości sieci kolejowej tego, że inne są właśnie w krainie na sieci kolejowych w Polsce i Ukrainy w związku właśnie tą szerokością i szerokością torów kolejne jakieś kwestie przepustowości portów, a zboża pszenica i inne rodzaje są bardzo wrażliwe na warunki, jakie są przewożone, bo taki pomysł szkoły przewozić Węgierkami, ale jeżeli tych węgla się odpowiednio nie zabezpieczy to to to zboże w tym mniejszym deszczu później dni, więc przechowywanie silosy są jakoś odpowiedział na na problem tego, że mamy niewystarczającą liczbę wagonów, że trzeba ten przeładunek zajmuje czas, że kwestia później magazynowania tego sportach to też jest, toteż wyzwanie, dlatego że jesteśmy na takiej ilości tego zboża przygotowani, a 1 statek to jest więcej niż 1 pociąg co znaczy to zbożem gdzieś zmagazynować przed przed wysłaniem go dalej możemy świat, więc jest to jakaś taka, aby proteza która, która jakoś może to sprawia natomiast daleko nam daleko do tych wielkości eksportu ukraińskiego, które Ukraina mogła wysyłać świat przed przed lutym 2202 co jeszcze możemy zrobić czy jedyną drogą tak naprawdę, żeby te poziomy wcześniejsze osiągnięcie odblokowaniu portów nad morzem czarnym przez Rosję no wydaje się, żeby osiągnąć taki poziom jak ten wcześniejszy to niestety tak tutaj te wysiłki są są jak najbardziej pożądane dzisiaj no niewiele możemy też oczekiwać obiecywać po tym co dzisiaj zostanie postanowione, jeżeli chodzi o dostawy broni na Ukrainę jak wzmocnienie ukraińskich zdolności obronnych, ale takich kwestii tej chwili logistycznych infrastrukturalny wracając to na stole są jeszcze takie kwestie część tego tego sportu właśnie przez terytorium Rumunii bardzo się to prawnie Ukraińcom udało zorganizować, żeby z portów rzecznych na Dunaju wysyłać w górę Dunaju barki, które płyną do Konstancy głównie tam są przeładowane statki płyną morzem czarnym już terytorium Rumunii, omijając blokady, więc ten kanał transportowy można także usprawniać no jest na stole jeszcze 1 rzecz, które politycznie wrażliwe to znaczy transport przez terytorium Białorusi i strona białoruska rosyjska usiłują jakoś te kwestie rozegrać, żeby np. uzyskać jak i złagodzenie sankcji nałożonych na Białoruś to jest politycznie trudne, dlatego że Białoruś jest jak wiemy spełni tych kwestiach, zwłaszcza ostatnio zależna od decyzji Moskwy Moskwa tutaj bardzo tak pełne jasne cele zagłodzenie na zagłodzenie Ukrainy w sensie ograniczenie dochodów eksportu i wywołanie kryzysu żywnościowego na świecie sami Ukraińcy też są sceptyczni wobec tego, żeby też, żeby jak już współpracę z Mińskiem nawiązywać, więc mimo, że ta droga białoruska umożliwiałaby transport bez zmiany szerokości toru, bo Białoruś jest o tym w tej samej w tym samym rozprawie funkcjonuje no to no to wydaje się to polityczne najtrudniejsza, więc no, więc te kwestie właśnie wzmocnienie infrastruktury budowania liczba pasów budowania silosów transportu jak najgłębiej głów państw unijnych po liniach szerokotorowych tam, gdzie to jest możliwe mamy w Polsce Celinie uczynić szeroko ową, która prowadzi w głąb kraju do Sławkowa, która w tej chwili największe znaczenie w tym w tym transporcie no i i tego rodzaju działania właśnie tam też na terytorium Rumunii są jakieś takie państwa protezy czy kroki, które mogą nam, które mogą nam w zwiększeniu tego tego ukraińskiego eksportu pomoc ta Polska ginie też ona jest niezelektryfikowana jest jednotorowa, jeżeli dobrze pamiętam, więc tutaj też są w też tą infrastrukturą jest problem bardzo dużo jest tych wyzwań, o których pan powiedział i to wszystko zajmuje czas budowa infrastruktury by w rok od odblokowanie tych wąskich gardeł ile mamy czasu no tutaj takim terminie, że tak powiem kluczowym z punktu widzenia ukraińskiej gospodarki przede wszystkim i i tego jak funkcjonowało ukraińskie rolnictwo jest kwestia dni tego, że właśnie tak jak on powiedział we wstępie ukraińskie władze szacują, że w tej chwili magazynach mają 2025 000 000 ton złóż w związku z tym nie mają miejsca na to żeby, żeby to co w czasie z nich zostanie zebrane przechowywać dalej w oczekiwaniu na eksport, więc trzeba to zrobić przed sierpniem najdalej wywieźć wywieźć zboża, które w tej chwili zalega no i plan unijny Unii Europejskiej jest taki bardzo ambitne obawiam się, że niestety zbyt ambitny biorąc pod uwagę wyzwania strukturalne jest takie, żeby przez terytorium państw Unii Europejskiej w ciągu 3 miesięcy, wyliczając czerwiec Ukraina opuściło właśnie 20 000 000 pan Bozia bardzo dziękuję Jan strzelecki polskiego Instytutu ekonomicznego był gościem TOK 360 już za chwilę Aleksandra Stanisławska współprowadząca Homo science w radiu TOK FM zakończyły się prace okrągłego stołu edukacji klimatycznej czy w Polsce w ogóle edukacja klimatyczna jakoś funkcjonuje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA