REKLAMA

"Bez dobrej woli rządu nic się nie zmieni". Raport „Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu”

TOK360
Data emisji:
2022-06-15 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:29 min.
Udostępnij:

Gościnią audycji była Aleksandra Stanisławska dziennikarka naukowa, współtwórczyni CrazyNauka.pl, współprowadząca audycję HomoScience.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
360, a gościnią TOK 360 jest Aleksandra Stanisławska z krainą kpl prowadząca Homo science w sobotę 1340 w radiu TOK FM oczywiście to dobry wieczór część to dobry wieczór bardzo miła zakończyły się prac okrągłego stołu dla edukacji klimatycznej wybrałaś udział w tych pracach dziś w ogóle funkcjonuje systemowo coś takiego jak edukacja klimatyczna czegoś takiego w Polsce niestety nie ma i nad tym właśnie pracuje kilkaset osób, które zaangażowało się w pracy Rozwiń » okrągłego stołu na rzecz edukacji klimatycznej i dzisiaj był bardzo ważny dzień, bo ogłoszony został raport edukacja klimatyczna w Polsce 2022 rekomendacje okrągłego stołu no i te wnioski można było dzisiaj na głos powiedzieć to nie jest pytanie czy edukować tylko jak edukować wobec tego, jakie te wnioski są na edukacja jest konieczna dobrze powiedziałeś, że tutaj wszyscy się wszystkie strony się zgodziły, a tych stron jest bardzo wiele to są nauczyciele naukowcy i NGO-sy przedstawiciele rządu również samorządów politycy opozycji organizację popularyzację po popularyzujące naukę też sami popularyzator, że takie, jakie edukatorzy i w jaki sposób to robić byśmy długo nad tym obradowali przemyśli wali różne scenariusza i tak naprawdę najważniejsze jest to, aby to edukacją klimatyczną, która absolutnie fundamentalna i kluczowa dla najbliższych kilkudziesięciu lat tak naprawdę dla najbliższej dekady, która no może się okazać trudne dla nas wszystkich decydujące o tym co i będzie później czy spotka nas kryzys zaskoczył czy nie jest to, żeby nie obciążać systemu edukacji nauczycieli i tak przeładowanych podstawą programową RM i pomysł jest taki, żeby edukację klimatyczną rozrzucić na wszystkie przedmioty tak naprawdę, żeby przesycone nią były wszystkie przedmioty, jakie szkole istnieją nawet zajęcia językowe czy takie stricte humanistyczne, żeby on również miały w sobie elementy edukacji klimatycznej np. np. na matematyce można obliczać ślad węglowy jakiejś czynności czy też produktu można na historii oczywiście wiadomo uczyć się o rewolucji przemysłowej i o tym w jaki sposób zapoczątkowano masowe spalanie paliw kopalnych, które doprowadziło do kryzysu klimatycznego, jaki mamy obecnie może na włosie mówić o tym jakie inicjatywy obywatelskie drobne jednostkowy można podejmować, żeby tę, żeby nie pogłębiać kryzysu klimatycznego i żeby wychodzić z niego, żeby się przygotowywać to są, jakby takie podstawy no i tych rekomendacji oczywiście jest znacznie więcej moja grupa, która jest takim pod stolikiem edukatorów i Edukatora jak skupiła się na takich ogólnych ramach no takim polna policja Włoszczowy spojrzeniu na tym jak się potem powinna podchodzić do edukacji klimatycznej łącznie z rekomendacjami wychodzenia z murów szkolnych i spędzanie chociażby z dnia na powietrzu UE z dnia w architekturze, która otacza szkołę i identyfikowaniu takich elementów architektury, które wspierają nas w walce z klimatem, ale też taki betonowy, która nas w tym w tej walce pogrąża widzę 1 zasadniczy problem to jest też to, o czym wspomniała, wymieniając jako zainteresowanych polityków opozycji też w raporcie jest są stanowiska partii politycznych tam też próżno szukać tej najważniejszej partii to, o czym mówimy, o czym opowiadasz wiąże się może nie rewolucja rewolucja to była przesada, ale wiąże się z poważnymi zmianami w programach szkolnych i to wymaga niestety woli politycznej no tutaj dotknęły największe bolączki wszystkich uczestników tego okrągłego stołu no tak ja mogę mówić swoim imieniu w imieniu kilku osób, z którymi rozmawiam zdajemy sobie sprawę z tego, że bez tej woli, której nie ma zbyt wiele ona jest na papierze ona jest w słowach, ale tak do końca w realiach nie widzimy bez tej ropy z tej dobrej woli rządu nic nie zmieni mamy obietnicę, że te zmiany zostaną wprowadzone i to już w najbliższych latach być może nawet w przyszłym roku szkolnym, ale ile w tym realności no trudno powiedzieć ja jestem pesymistą, ale to jest definicja tego obecnego rządu tak były sygnały od obecnego rządu, że 2023 rok powinien być ten moment, kiedy elementy edukacji klimatycznej zostaną wprowadzone tak słyszeliśmy na początku obrad tej edycji okrągłego stołu i obecnie były była ta Wola podtrzymana w listach od partii rządzącej co prawda tak jak podkreśliłem niestety jej przedstawiciele nie byli obecni w przeciwieństwie do przedstawicieli opozycji podczas tego spotkania, więc no tutaj nie do końca te słowa deklaracje dosyć mętne nazwijmy to niezbyt konkretne to pokrywają się z praktycznymi chęciami takie mam wrażenie, a jeśli nie poprzez szkoły to są jakieś inne drogi, żeby te edukację klimatyczną rozkręca myślę, że w morze to jest pozór ale, ale o tym świadczą te statystyki, które są ujęte w tym raporcie, że wśród ludzi młodych tego młodszego pokolenia niż nasze zainteresowanie kwestiami klimatu jest ogromne i zdecydowanie ci ludzie czują, że im się, że lada moment świat przez nas przez naszych przodków zniszczony zawali na głowę i czują, że coś trzeba z tym zrobić jest o na czym my wszyscy wychodzimy z założenia, że kropla drąży kamień już bez rozbudzenia woli społecznej bez rozbudzenia świadomości tego problemu, który nas otacza, które już nas dotyka to nic nie zmienimy także nie nie będzie istniał nacisk na polityków, ponieważ ludzie nie będą sobie zdawali sprawę z tego co się dzieje w związku z tym taka inicjatywa ma właśnie w jej pierwszym absolutnie podstawowym celem jest to, żeby uświadamiać ludziom jak jesteśmy sytuacji co można zrobić tak naprawdę już na tym etapie jest robionych mnóstwo rzeczy robią to m.in. organizacje pozarządowe, które np. z komisją europejską innymi instytucjami prowadzą szkolenia nauczycieli, które właśnie pomagają nauczycielom wprowadzać elementy edukacji klimatycznej tak oddolnie tak, żeby to było ono, że przez ciało do tych skrzynek otwarcie tak przemycać te elementy to oczywiście jest wciąż za mało potrzeb wymaga właśnie tej dobrej woli nauczycieli też ich energii wiadomo to są ludzie słabo opłacani bardzo często przeładowanie obowiązkami i trudno więc tutaj liczyć na to, że to będzie absolutnie powszechna inicjatywa tym niemniej to już się dzieje i te by kiedy dojdziemy do takiego etapu, że będzie można rzeczywiście ten te edukację klimatyczną do szkół wprowadzić no to już ten grunt będzie przygotowany już bardzo wiele osób będzie przeszkolonych będzie wiedziało, o co chodzi już sporo tej i edukacji klimatycznej do szkół się oddolnie przez sąd czy bardzo dziękuję Aleksandra Stanisławska z krainą kpl była gościnią TOK 360 za chwilę reporter Dionisios Sturis o procesie apelacyjnym członków neonazistowskiego złotego świtu w Grecji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA