REKLAMA

Kartridże wodorowe Toyoty, żagle Michelin oraz problemy z dostępnością baterii

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2022-06-15 19:40
Czas trwania:
11:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
codzienny magazyn motoryzacji dobry wieczór dobry wieczór codzienny magazyn motoryzacyjny Jacek Balkan Sławek Paruszewski dobry wieczór witamy dzisiaj środa drzwi staramy się spojrzeć nieco w przyszłość motoryzacji, a i nie jest łatwo jak zwykle no nie jest łatwo jak ostatnio dużo w poniedziałek mówiliśmy o przyszłości motoryzacji, ale dzisiaj pozwolić w takim razie ja mam o wodorze, który jest dla nas tematem bardzo interesujący, bo ostatnio stwierdziliśmy, że w 2035 Rozwiń » roku być może w unii europejskiej nowe samochody będą musiały mieć albo napęd elektryczny albo wodorowy, czyli tak generalnie mówiąc zeroemisyjny ile mamy samochodów wodorowych dostępnych w ogóle na świecie oprócz Chin, bo nie może Chińczycy coś robią osobowych to ja znam tylko hyundaie Nexo toyoty mirai i w związku z tym chciałem coś toyocie, bo Toyota jednak trochę chyba znana tych samochodów wodorowych skoro mamy udostępniła dojazd w 2015 roku pierwszą generację Liroya na drugą czeka nas pojeździmy w Polsce naciskom czy, żeby była nam udostępniona natomiast Hyundai Nexo to jest dostępny wszędzie w Europie nie wszędzie, ale w większości krajów, o co chodzi w tym nowym pomyśle toyoty Nowodwór wiesz ile potrzeba kg wodoru, bo tankowałem tego Mira jaw w Hamburgu trudność kilo pilota większość Gila żeby, żeby no przejechać taki kilkaset kilometrów w zależności od samochodu co tam było obecnie 400 w Nexo było na 600700 ja pomijam te rekordy, które biły samochody 9001000 km budowało się przyjeżdżać, ale taki w codziennym w codziennym użytkowaniu to prawda to kosztowało wtedy 200zł, czyli to powiedz było 50EUR co wymyśla Toyota, żeby mieć np. w domu czy jakiś stacjach odległych możliwość tankowania wodorem wymyśla zamiast rur przesyłowych którymi normalnie dostarcza często wodór tzw. oni nazywają angielskiego zresztą na Polski nie wiem kart czy wodorowe, czyli masz coś takiego tak jakby powerbank, który ma długość 40cm średnicy niecałe 20 waży około 5 kg i takiej karty 3 do takiej karty i że potrzebna będzie prosta Infra struktura no właśnie, która może się przydać na terenach właśnie pozbawionych pozbawionych dostaw wodoru, których takich wyjazdach imprezach plenerowych czy w razie przerw w dostawie prądu tworzy twą tworzy takie miasto swoje główny City to nazywa Toyota i w tym główny City to jest też taki producent, który jest, który jest zależny od głów plany się nazwą w tym główny City właśnie te kartridże są pokazywane testowane to jest taki kawałek w 40cm ja tobie pokazuje dziś widzimy, że to nie jest duże to nie jest bardzo ciężki pokazujesz jest to taki sposób za pracę, żeby pokazywał na bomba no co taka mała bombka jest to jakiś pomysł rzeczywiście tak jak tylko, że pamiętasz kiedyś pomysł na wymianę akumulatorów w samochodach elektrycznych podejrzeć na stacji ładowania wyjmuje wkładasz to wydawało się cudownym kolegą jest rozwiązanie, które w Norwegii zaczyna powoli działać w Chinach jest dość dzięki karmieni opalona wtedy mają oni ostrzelał podpisało umowę tutaj w Europie będziemy, a wtedy nie udało się pamięta drogą terminal DCT firm oraz weteranki Tarnów słuchaj to ja trochę od tych samochodów wodorowych Wajda, ale zostanę przy samochodach elektrycznych, bo już chyba nikt nie ma wątpliwości, że jest to o jak zwał tak zwał przyszłość narzucona niektórzy mówią mają rację oczywiście opadliśmy już jakiś czas temu, kiedy te mogą być, a jak po wyroku także, iż ci to się nazywa proszę pana Arena de Futuro, a czy właśnie tak jest tak w październiku 2021 Sobut gospodarzami do tego zaglądałem w wtedy właśnie zaczęli budować taki kilometrowy odcinek toru testowego zza indukcyjne ładowanie, a na, którym chcieli sprawdzić jak to indukcyjne ładowanie będzie funkcjonowało samochodami, które nie mają się światem 500 elektrycznym to chyba jakiś autobus albo jakiś auto dostawcze tam testują generalnie testują to jest oczywiście dość skomplikowana sprawa nie da się tego nie da się tego włączyć do infrastruktury drogowej od tak, bo to jest zatopione w asfalcie, czyli cewka indukcyjna natomiast zrobić ten odcinek no jeżdżą informacje zbierają dane pan, że jestem im interesował mnie kiedyś niestety nie mam, a tej fizycznej my smykałki elektronicznej smykałki rosły policzyć straty wynikające z indukcyjnego ładowania zawsze mi się wydawało, że to straty są duża, a albo bardzo duże na prostym wydałem dziś ostatni taki eksperyment ogony w Szwecji Norwegii niestety przez jakieś youtubera przez dziennikarza trochę jak tutaj w nie wyraża mu afera nie znam gościa z obliczeń, które tam były przeprowadzane wynikałoby, że to indukcyjne ładowanie względem ładowania takiego po kablu, że nie ma zbyt dużą różnicę no właśnie dołączyli ładuje telefon, bo ładujemy czasami indukcyjny czasami na kablu zauważa różnicy nie ładuje indukcyjny ani ładuje się nikt, a szkoda baterii już tutaj chodzi o to indukcji ładowanie też się pojawiają takie głosy to coś rzeźni to materia cały czas podłączona do ładowarki to szybciej Zuzią pamiętam kiedyś nam dali BMW takim już do otwierania smartfonem trzeba Bogu cały czas ładować indukcyjnie na wszelki wypadek bo inaczej by się nie weszły do samochodu po raz kolejny komentarz i 8 chyba był w nie no nie nie nie już się możemy oglądać ósemka ósemka ósemka po prostu dużo by wuj powiem szczerze to było w zimie ogromny smartfon, który praktycznie jak rozmawiam też ze znajomymi też mówi, że to oczywiście to było 1 jedno opcja no dobrze to w takim razie skoro to bez AirPlay tak jak mówiłem tak nawiązanie tak się nazywała rzeczywiście co się stało złego, że to się nie udało to żeśmy kiedyś o tym mówili to już nie jest temat na dzisiaj natomiast tematem na dzisiaj jest kolejna wypowiedź prezesa Stellantis Senat jak sam wspominał też chyba w poniedziałek, że czy wczorajsze Stellantis jednak ma dużo ten koncert modeli elektrycznych czy modeli elektrycznych i bardzo dużo danych przecież peugeoty ople astry bardzo bardzo dużo właśnie natomiast Carlos Tavares ma różne takie niezbyt optymistyczne wizje związane z segmentu małych elektrycznych jak tak się wyrażę ciekawie lokalizuje jest pewien czas my przekazujemy np. ostatnio to akurat fajniejszy Times podaje konferencja była już w DK w mojej Tavares tam wystąpił i nam powiedział oczywiście, że będzie trudno nie będzie bardzo zielono będzie trudno problemy się pojawią do lat 45, dlaczego dlatego, że będzie ono wystąpi niedobór surowców w końcu mówi potrzebnych właściwie można by to po polsku do produkcji samochodów elektrycznych, bo m.in. dlatego że nas i łańcuchy dostaw to, że surowca przez nią będą dostępne Zobacz w zeszłym roku już mówiliśmy 5× podkreślamy sprzedano poniżej 7 000 000 aut elektrycznych co dziesiąty na świecie elektryczne, a za te 4 lata on przewiduje, że to może być już od 1530 000 000 samochodów elektrycznych rocznie no i a skąd będziemy mieli wystarczającą ilość litu niklu, żeby wyprodukować kilkanaście milionów aut elektrycznych Zobacz już teraz jest problem wynikający z wojny insp pandemii łańcuchy dostaw i tutaj nawet jak widzę na wykresach nawet jak będzie pominięta Rosjan to nadal będą nowi dostawcy to nadal będzie będzie kłopot na poprzeć nowi dostawcy nagranie zaczną produkować mnóstwo tego limitu i chociaż widzę organizację tutaj jest transport and Our man to się z tym za bardzo nie zgadza od razu dzień później stwierdzili, że nawet, jeżeli Rosja nie będzie w tym łańcuchu dostaw to już za 2 lata będziemy mieli wystarczającą ilość innych producentów dostawców litu niklu, żeby wyprodukować 15 000 000 samochodów elektrycznych no widzisz no to jest na stronie właśnie transport Environment org okej no trzeba patrzeć z każdej strony i ja nie jestem ani takim czarno widzę Moniki optymistą jak lobbyści ekologiczni, bo chciałbym, żeby było czyści powietrze chciałby mierzyć siły samochodami prawda, bo takie są elektryczne złe mam jeszcze na koniec coś takiego czy kojarzyć coś takiego w samo jak łyk Sejm Mobility myślę no właśnie firma myślą na taki projekt poprze ekspert MEN powoła na żadnym to są praktyczne testy na statku towarowym Otóż firma szalał zaprojektowała taki możliwy do założenia na okręcie typu tankowiec albo na okręcie typu statek towarowy żagiel ogromny ma chyba 40m wysokości słuchaj pompowane a, czyli można sobie napompować sprężarką sprężonym powietrzem, a jest to wszystko też jest to wszystko też zautomatyzowane czyli, jeżeli za mocno wieje albo w jej stronę trzeba ten żagiel się nie rozłoży, ale jeżeli są sprzyjające okoliczności przez większość czasu np. powinny być no to rozłożenie tego żagla na statku pozwala z ograniczyć zużycie paliwa od 1020% i uważam to, iż pod tak że, a brakuje wielu takich drobnych pomysłów, dlatego że zdejmiemy 1020% rozdajemy 1020% po bułki będę jeździł uważa się nagle okaże, że faktycznie żeśmy zrobili więcej niż ktokolwiek by przyjąć ogniwa fotowoltaiczne na dachach przecież kamperów czy ktoś śmiał kiedyś to naprawdę sporo daje kraj to z czytania samowystarczalność bardzo często przecież są niektóre takie start-upy będę niedługo mówił o takim też praktycznie tam cały samochód elektryczny będzie wkrótce w produkcji to ma dach po prostu 1 wielkim ogniwem fotowoltaicznym wszystkiego nie zapewni, ale zasięg powiększy słuchają kilkadziesiąt kilometrów, które się coś w konia się pięknie to codzienny magazyn motoryzacyjny do piątku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA