REKLAMA

Dlaczego Polska od lat nie może poradzić sobie z dłużnikami alimentacyjnymi?

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2022-06-15 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
56:17 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Aleksandrą Wilczak-Grzesik z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej i Justyną Żukowską-Gołębiewską, prezeską Stowarzyszenia Poprawy Spraw Alimentacyjnych – Dla Naszych Dzieci.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór w środę 15czerwca niektórzy słuchacze już wiedzą, że w środę zajmuje się sprawami społecznymi najczęściej są to zjawiska procesy, które coś u nas mówią jako społeczeństwie wskazują na pewne nasze cechy albo brak jakichś ważnych co utrudnia wszystkim życie zastanawiam się czy dzisiejszy temat można zaliczyć do portretu Polaków czy jednak nie skoro sprawa dotyczy tylko niewielkiej części rodaków mam na myśli osoby, które Rozwiń » nie płacą alimentów kilka miesięcy temu można było przeczytać, że w rejestrze dłużników BIK Info monitora na koniec lipca ubiegłego roku było zgłoszonych ponad 251 200 osób, które nie wywiązywały się z płacenia alimentów na dzieci ich zaległości z tego tytułu przekraczały 10 000 000 000zł, a gminy współpracujące z biurem informacji gospodarczej stale przekazywały listy kolejnych dłużników mieliśmy też raport NIK-u, z którego wynika, że ten łączny dług alimenciarzy jak się potocznie nazywa przekroczył 13 000 000 000zł liczby robią wrażenie, szczególnie że należy na nie patrzeć jako na coś co raczej nie będzie się poprawiać rośnie systematycznie liczba rozwodów w Polsce mnóstwo ludzi żyje bez formalnego związku liczba samotnych matek, bo oczywiście jest więcej wychowujących dzieci do niepokoi pani na wracam do pytania skoro jednak dalej mówimy o części społeczeństwa uprawniony jest przedstawić ten problem jako coś co mówi on nas w ogóle myślę, że ta tyle mamy napuszonych deklaracji o naszym przywiązaniu do rodzinnych wartości chrześcijańskich czy bliżej katolickich zasad, a potem włos jeży na głowie jak czytamy dane o realizacji tych haseł w praktyce jeszcze bardziej obłudnie wychodzi to z prawej strony, bo tam konserwatywne wartości są na sztandarach, a jak przyjrzeć się bliżej, kto z kim ile rozbitych rodzin ile właśnie osób, które unikają już nie tylko odpowiedzialności za wychowanie dziecka, ale nawet płacenie na ich życie to można się nieźle zdziwić danych statystycznych skali zjawiska rejestrze alimentacyjnych dłużników w skutkach znalezienia się w takim rejestrze opowiada pani Aleksandra Wilczak Grzesik z ERIF biura informacji gospodarczej, ale oczywiście kluczowe jest nie tylko opisanie zjawiska, ale poszukanie recepty na zwalczanie problemu, jakim są zaległości w płaceniu alimentów obecna władza dużo mówi czasem nawet pokrzykuje jak rozprawi się z tymi motorami co to nie chcą płacić na swoje dzieci wprowadziła zmiany wprawie by jak sądziła rozwiązać problem na zawsze, tyle że nie dociera do obecnych speców od wymiaru sprawiedliwości stara jak świat zasada nie wysokość kary, a jej nieuchronność to jest kluczowe dla dobra systemu co z tego, że sobie unikające płacenia alimentów można zasądzić nawet więzienie jak specjalnie niewielu z tego powodu wypruwać sobie żyły na swoje dziecko płaci o tym aspekcie problemu, czyli obecnie silnym systemie opowiada pani Justyna Żukowska Gołębiewska prezeska stowarzyszenia poprawy spraw alimentacyjnych dla naszych dzieci trudny temat, ale nie bójmy się trudnych tematów nie bójmy się patrzeć w lustro zaczyna Maciej Zakrocki przedstawia jest z nami teraz zapowiadana pani Aleksandra Wilczek Grzesik z ERIF biura informacji gospodarczej dobry wieczór dobry wieczór dobry wieczór pan publiczne wieczór państwu 2 słowa wyjaśnienia ERIF biuro informacji gospodarczej, czyli biuro informacji gospodarczej czyli, a instytucja, która działa, a na podstawie ściśle określonej ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i przetworzeniu informacji gospodarczych i wymianie informacji gospodarczych, która gromadzi przetwarza udostępnia rynku właśnie informacje gospodarcze zarówno o zobowiązaniach dłużników jak i terminowych płatnościach osób, które na czas wywiązują się ze swoich opłat rozumiem, że również właśnie dotyczy to osób, które płacą albo nie płacą alimentów dokładnie do naszej bazy biura informacji gospodarczej Eris trafiają również zobowiązania alimentacyjne i najczęściej trafiają one dopisywane są raportowane przez gminę i przez miasta, ale oczywiście każda osoba prywatna też może taki dług alimentacyjny dłużnika alimentacyjnego do bazy naszego rejestru dłużników dopisać oczywiście proszę wybaczyć, ale tak zadam pytanie trochę prowokacyjnie to znaczy, że można do was donosić myślę, że to nosić nie i i jak najbardziej tutaj nawet misja naszego biura mówi o tym, że stajemy na straży takiej transparentności rynku przetwarzania informacji, które przede wszystkim mają pomóc w podnoszeniu bezpieczeństwa transakcji na rynku gospodarczym ogólnie i myślę, że bardziej jesteśmy i biura jesteśmy instytucją, która odpowiada edukuje i tworzy taki rynek wymiany informacji służącej i budowanie transparentności, ale przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich uczestników, tym bardziej wspieramy uczestników rynku pozwalamy też na to, żeby można było motywować tych uczestników rynku do szybszej i w ogóle terminowej regulacji rynku termin terminowego regulowania swoich zobowiązań nie donosił przepraszam za może niezbyt elegancki pytania, ale chodzi po prostu o to czy no bo sama pani powiedziała, że każdy może zgłosić, że ktoś np. właśnie zalega z jakimiś należnościami czy państwo jakoś weryfikują, bo rozumiem, że można znaleźć na liście dłużników tylko, dlatego że ktoś zgłosił tak czy nie będą niedokończony film piąta tak tak jak powiedziałam jako biura informacji gospodarczej działam w oparciu o ściśle do określone akty prawne, które określi określa też zasady funkcjonowania naszego biura i też zasady na jakich takie informacje gospodarcze kupił możemy przyjmować przetwarzać i udostępniać takie zasady są też rozróżnione w odniesieniu do konsumentów rocznik tak jak mówi wprost ustawa z osób będących konsumentami i do podmiotów gospodarczych, tudzież firm, czyli osób niebędących konsumentami in w zakresie działań chęci przekazania nam do biura informacji chociażby zobowiązaniu tutaj mówimy o tym teraz jak rozumiem prymitywnym ujęciu informacji, czyli o zadłużeniu to taka osoba, żeby przekazać nam taką informację musi spełnić kilka kryteriów przede wszystkim posiadać odpowiedni dowód na to, że takie zobowiązanie przez powstałą ma określoną datę wymagalności, która właśnie minęło i bardzo właśnie zależało mi na tych wyjaśnieniach, abyśmy z tego mogli przejść do kolejnego pytania czy w takim razie, toteż biorąc pod uwagę, że ktoś może nie zgłaszać tego typu kłopotów, że ktoś czymś zalega 3 na podstawie państwa danych możemy z dużym przybliżeniem określić, jakiej skali mówimy w przypadku Polski jeśli chodzi o niepłacenie alimentów jak najbardziej w nasze biuro, a ty wielu lat otrzymuje dane alimentacyjne od czy jednostek publicznych i tutaj mówimy o skali w tym momencie na zakończeniu na zakończenie pierwszego kwartału 2022 roku już 290 000 dłużników, których łączne zadłużenie alimentacyjne wynosi prawie 13 000 000 000zł to warto tu dodać, że są to zadłużenie alimentacyjne dłużników, których obowiązek ten alimentacyjny przejęło państwo, ale skala problemu jest na pewno Mysia, czyli tak podatnicy im państwo, ale skala problemu jest na pewno większa im tutaj też dodać, że te długi, które znajdują się w naszym biurze deportowane przez 1 jednostki publiczne to jest część oczywiście takim długu naszego biura dług alimentacyjny może przekazać także osoba prywatna, czyli rodzic samotnie wychowujący dziecko oczywiście, że jeżeli ma prawomocny wyrok sądu tytuł wykonawczy to również indywidualnie może takiego dłużnika alimentacyjnego to nas do biura dopisać, a czy można na podstawie danych którymi którymi państwo dysponują stworzyć portret takiego dłużnika alimentacyjnego i gdybyśmy chcieli uogólniać to oczywiście jak najbardziej statystycznie możemy portfel takiego dłużnika alimentacyjnego stworzyć jest to mężczyzna w wieku około 4554 relacji na zamieszkanie zamieszkujący najczęściej największe województwa w tym przypadku jeżeli, jeżeli mówimy o takim obrazie statystycznym to jest województwo śląskie o tyle ciekawe, bo jak spojrzałem właśnie na państwa informacje to akurat dosyć dobrze wypada w samorządach powiedzieć w tej statystyce województwo opolskie, a to akurat w tym województwie Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła badania, których wyniki właśnie tak zaniepokoiły czy wskazały na dużą skalę problemu czy można związku z tym powiedzieć, że nie był najlepszy wybór akurat województwo opolskie nowo najgorzej wypada Mazowieckie potem właśnie dolnośląskie wielkopolskie nie wiem nie mogę odpowiadać za to jak, jakiej podstawie jest podejmowana decyzja o kontrolach tak mogę na podstawie naszych danych rzeczywiście potwierdzić, że województwem, w którym my odnotowujemy najmniej zamieszczały dłużników alimentacyjnych to jest właśnie województwo opolskie z liczbą niemalże 5000 dłużników alimentacyjnych no i łącznej skali zadłużenia prawie ponad 215 000 000zł tak jak pan wspomniał nad 0202. końcu na drugim biegunie mamy mamy województwo śląskie tutaj to skalę znacznie większe jest ponad 34 000 dłużników alimentacyjnych na ponad 1,51 000 000 000zł łączna łączna suma zadłużenia państwa danych wynika, że jest pewien 49 letni mieszkaniec województwa Kujawsko pomorskiego, którego zadłużenie w tej sprawie, której rozmawiamy wynosi ponad 715 000zł nadal by właściwie właściwie dziś także z, bo z innych danych wynika, że jeżeli zadłużenie jest niskie mniej niż 10 000zł to jest większa szansa, że się uda ten dług odzyskać no w tej sytuacji można by oczywiście prowokacyjnie powiedzieć ten gość z województwa kujawsko-pomorskiego może spać spokojnie, bo to już jest takie zadłużenie i tak wiadomo, że tego nie odda jak ten wniosek nie wiem czy wniosek jest taki i to może widzieć jak taki sam wniosek wysnuła być może, wypowiadając się jako konsument mogłabym powiedzieć jako osoba prywatna, że bardzo szkoda, że w takiej sytuacji takiej sytuacji doszło i że ten dług jest tak wysoki z drugiej strony pewnie gdybym patrzyła w kontekście właśnie tę funkcję spełnia biuro informacji gospodarczej czuwania i podnoszenia bezpieczeństwa transakcji na rynku, zwłaszcza finansowym jeśli byłabym prezesem instytucji czy osobą odpowiedzialną za finansowanie konsumentów za sprzedaż ratalną za re różnego rodzaju usługi chociażby sprzedaży internetowej różne czy sektora e-commerce zastanowiłabym się głębiej mając takiego klienta czekającego w kolejce, chociaż na udzie udzielenie finansowania chcemy takiego finansowania udzielić czy nie i pewnie podjęłabym odpowiednią decyzję warto też wziąć pod uwagę, że długi alimentacyjne dopisywane na podstawie wyroku przez osoby prywatne są długami z pierwszeństwem egzekucji tak mówi nam o tym kolejność zaspokajania skutek prewencyjnego to jest osób to są zobowiązania podlegające pierwszeństwo egzekucji czyli, jeżeli osoba ma zasądzony dług alimentacyjny został on do nas opisanym przez przez osobę prywatną to, jeżeli będzie chciała skorzystać z albo skorzysta otrzyma dany kredyt pożyczkę i przestanie po prostu spłacać to w pierwszej kolejności pan Jan Kowalski psy wokół województwa kujawsko-pomorskiego w wieku 49 ma będzie musiał spłacić swój dług alimentacyjny zanim, zanim jego pożyczkodawca będzie mógł zwrócić się do niego pół z prośbą o uregulowanie tego długu z tytułu pożyczki więc, choć dalej nie zmienia faktu, że 715 000 pewnie nie spłaci dlatego dlatego warto się zastanowić czy taka informacja, że ktoś jest dłużnikiem alimentacyjnym państwu wypłaca z takiego dłużnika alimentacyjnego środki, czyli tak on uchyla się już na pewno wieloletnią od 2 sposób taki długoletni z wypłaty tych tych zobowiązań no czy to będzie dobry rzetelne i wiarygodny klient, tak więc na pewno w jaki sposób ta informacja jest nie dla rynku potrzebna może być podstawą do podejmowania decyzji chociażby braku finansowania dla takiej osoby i być może w jaki sposób zmotywuje to osoby do pierwszych kroków w stosunku do do próby uregulowania albo różnego rodzaju podejmowania rozmów w sprawie tego zadłużenia jak rozumiem w ten sposób pani wyjaśniła m.in. cel powstania właśnie tego nie wiem zbioru dłużników tych informacji, które państwo udzielają tutaj warto może dodać, że mamy, że mamy od końca grudnia 2021 roku ustawę, która m.in. mówi o tym, że do baz właśnie państwa mogą być przekazywane przez gminy dane o zaległościach alimentacyjnych bez względu na datę powstania zaległości aktów i no właśnie teraz chodzi o to jak rozumiem, że noty niewdzięczni kufrze właśnie wystawia na światło dzienne tak i że że w związku z tym ich sytuacja na rynku możliwość właśnie nie wiem kupienia choćby pralki na raty w sklepie, że to utrudnia życie, że to ma ich zmusić do tego, aby zaległości jakoś w miarę możliwości stopniowo regulować tak w skrócie mówiąc tak tak się też przyjęły na tym polegają idea funkcjonowania biur są to takie tablice ogłoszeń można by tak bardzo pracowni nazwać, na którym informujemy zarówno o tym, że Jan Kowalski jest wiarygodnym klientem i członkiem tego uczestnikiem Całko rynku sprzedaży dług i usług, ale też możemy tam zamieścić informację, że Jan Kowalski jest niewiarygodnym płatnikiem jest nierzetelne jakiekolwiek relacje biznesowe czy handlowe z nim mogą budzić wątpliwości i powinny być poparte głębszym przemyśleniu chodzi o decyzje chociażby udzielenia finansowania sprzedaży jakiegoś produktu, którego chcemy płatność uzyskać w przyszłości do jeszcze na koniec, bo tylko chyba to jest ciekawe czy to jest rodzaj informacji z mojej strony można by byli wrażliwych czy te słynne pewnie rodu co każdy kojarzy wchodząc na jakąkolwiek stronę internetową musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych czy to właśnie dalej i tak jest kolega Arki, że w ten oto sposób te osoby no moim zdaniem służby dla ZUS dodam są jakoś pielęgnowane tak jak mówiłam ne biuro informacji gospodarczej ERIF działa w oparciu o ustawę i która opisuje bardzo dokładnie, jakiej podstawie ne przy spełnieniu jakich kryteriów te dane o zadłużeniu alimentacyjnym mogą znaleźć się naszym ważne w naszej bazie dłużników dodatkowo mamy po drugiej stronie lex specialis takiej ustawy szczegółową tutaj mówimy o ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów na pomoc, na podstawie której także jednostki publiczne tutaj nie tylko osobach prywatnych, ale trójstronne jednostki publiczne przekazują nam już dane o dłużnikach alimentacyjnych w imieniu, których przyjęły właśnie te świadczenia tak, więc jeżeli dłużnik alimentacyjny osoba prywatna nie może uzyskać od zasądzonych alimentów wtedy samotny ojciec samotna matka może zgłosić się do wyznaczonych do tego jednostki w mieś bądź gminie no i tym sposobem złoży odpowiedni wniosek wykazać spełnić oczywiście też odpowiednie kryteria i tym sposobem uzyskać świadczenia alimentacyjne z funduszu alimentacyjnego, które następnie gmina miasto będzie próbowała odzyskiwać od dłużnika alimentacyjnego dlatego, dlaczego no i gdy jest to, że nie są poparte i uregulowane w kilku ustawach i jak najbardziej pod kątem przyjmowania tych danych do do biura zgodna zgodna z tymi zapisami no to już naprawdę na koniec z takimi lutowy komentarz czy pani zdaniem np. ten mechanizm, który pani opisała on może zmienić sytuację w Polsce, która jest zła jeśli chodzi właśnie o wyciąganie tych zobowiązań od strony biur mówiąc potocznym językiem alimenciarzy i mechanizm, jeżeli chodzi o ujawnianie tych danych rozumiem, że o tym rozmawiam tak no ale jednocześnie skuteczność tego punktu widzenia efektu tak zależy nam na tym, że my ci ludzie płacili czy już matka można zaobserwować coś takiego, że państwo działalność powoduje, że nie wiem poprawiła się sytuacja jeśli chodzi o ściąganie tych zaległości tutaj ten jest najbardziej dni myślę, że ośrodkami jednostkami, które na ten temat mogłoby się wypowiadać samy gminy, które największą masę tych danych w zakresie długów alimentacyjnych nam raportują aczkolwiek, jeżeli ja w czasie był tutaj pokusić o komentarz jedno minutowy to uważam, że każdy sposób jest dobry i każda metoda, która może motywować dłużników alimentacyjnych do tego, żeby płacić po prostu alimenty na rzecz swoich dzieci i mówię tutaj nie tylko o o spłacaniu swoich zobowiązań na rzecz skarbu państwa także na rzecz gmin, które też doświadczenie przejęły, ale mówi przede wszystkim o o takich sposobach, które pomogą samotnym rodzicom uzyskiwać sprawniej zasądzone alimenty i szybciej bez konieczności nawet odwoływania się już od czy występowania o pomoc wnioskowania o pomoc do instytucji publicznej, tym bardziej że warunki przyznawania alimentów świadczeń alimentacyjnych są też na obwarowany kilkoma kryteriami, które pozwalają wszystkim samotnym rodzicom na ich uzyskanie tutaj myślę to, o czym my powinniśmy apelować jeszcze w ostatni tutaj momencie audycji Otóż rynek, który otrzymuje informacje, które do nich sięga często w procesach decyzyjnych biznesowych ma świadomość, żeby bardziej na tej informacji wrażliwych czy rzeczywiście proces decyzyjny uwzględniał te informacje od tych zobowiązaniach alimentacyjnych na i o tym, że są osoby, które w, jaki sposób wykazują się dużą nierzetelność ciocią nie wrażliwością, jeżeli chodzi o tych mam kategorię zobowiązań społeczeństwa bardzo dziękuję za wszystkie informacje pani jak Sanda Wilczak Grzesik z Alice biura informacji gospodarczej była naszym pierwszym gościem dziękuję ślicznie dziękuję panu dziękuję państwu dobranoc Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz jest już z nami zapowiadana pani Justyna Żukowska Gołębiewska psycholożka i traumatolog ska prezeska stowarzyszenia poprawy spraw alimentacyjnych dla naszych dzieci dobry wieczór dobry wieczór państwo dobrze zaczniemy od opisu systemu w jakim funkcjonujemy, bo jak wielu sprawach w Polsce problem jest od lat identyfikowany od lat różne instytucje biją na alarm, że się źle dzieje w, a nawet twierdzi się coraz wyraźniej mocniej, że uchylanie się od płacenia alimentów jest formą przemocy ekonomicznej z konsekwencjami dla całego społeczeństwa to jaki jest ten system może go próbujemy spróbujmy opisać, a potem wskażemy co w nim udział zgadza się fakt, że coraz częściej właściwie słusznie zaczynamy mówić oni alimentacji jako przemocy przemocy przede wszystkim Polsce operacyjnej ekonomicznej, dlatego że do tej pory, kiedy postrzegaliśmy niealimentacji jako pewne zjawisko około roku panią owe rodziców czy też małżonków bowiem, że jak medytacja czy też alimenty nie są tylko świadczenia płacone na dzieci, ale też osoby bliskie nam tutaj głównie zajmujemy się to nie alimentacja związaną z brakiem alimentów płaconych na dzieci to zaczęliśmy zastanawiać się co właściwie tak naprawdę tanie argumentacja jest, dlaczego ona jest tak ważnym czynnikiem wpływającym na nasze dobre funkcjonowanie, ale przede wszystkim na rozwój dzieci powiemy, że rzecz alimenty są właściwie dla dzieci nie dla tego rodzica, które z ich dziećmi zajmuje i okazało się, że kiedy postrzegamy alimentacji czy nie alimentacji jako rodzaj pewnego zachowania przy okazji rozstawania się rodziców to zostaje to na gruncie tych spraw między dwojgiem ludzi my nie będziemy wtrącać, bo przecież to są sprawy rodzinne, a wyniesienie wyodrębnienie tego zjawiska już jako zło zjawiska ogólnospołecznego, bo tak trzeba nazwać, bo globalną ość tego zjawiska jest w Polsce bardzo duża pozwala nam przyglądać się temu zjawisko z samo zjawisko w szerszym kontekście tak jak w każdej przemocy to nie jest jakiś taki no nie wiem jakaś nowa moda czy słowotwórstwo sobie teraz będziemy alimenty nazywać przemocą poseł operacyjną okazuje się, że Polsce co prawda jest to termin ratujący to za granicą czy Kanadzie czy w stanach Zjednoczonych czy chociażby w Europie terminologia ta definicja przemocy po separacji, ale też niealimentacji jako przemocy po preparacie jest bardzo szeroko opisana też jest to często o rodzaj przemocy uwzględniane w piśmiennictwie i w publikacjach naukowych do nas do Polski to może trochę dociera z opóźnieniem natomiast kiedy ja w Polsce zaczął zajmować się nie argumentacją to przede wszystkim zauważyłam, że właśnie jest to kłopot Sejm postrzegamy to zjawisko tylko jako sprawę rodzina sprawę dwojga ludzi, do którego oni po prostu pokłócili skomplikowali jest 1 drugiemu po prostu niestety alimentów zapłacić no i zmiany prawne, które zaczęły następować są wynikiem i efektem szerszego bardziej takiego wielopłaszczyznowego pojmowania alimentacji i mówimy, że nie alimentacja jest formą zaniedbania wobec dziecka czy też osoby bliskiej, na którą alimenty zostały zasądzone stąd też dalsze konsekwencje też prawne, kiedy to zaniedbanie doprowadza chociażby do niemożności zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych takiego człowiek i stąd tutaj musiał ją rozumiem będzie dla nas będziemy przestrzegać no dobrze teraz właściwej pytaniem, bo ja rozumiem, że to zaniedbanie właśnie już mówiąc dalej w kategoriach systemowych zaczyna się najpierw oczywiście od tej osoby, która powinna pomagać powinna płacić, ale potem wchodzi to na inne szczeble, czyli na szczeble pewnej nie wiem do dysfunkcji systemu właśnie, że nie można tych płatności w egzekwować dokładnie teraz no właśnie teraz to może zacznijmy od tego od tego, który nie płaci, jakie w systemie są narzędzia poza jak rozumiem no, chociaż to też powinno być ważne wyrokiem np. sądu, że taka osoba ma zasądzone płacenie alimentów i ani płaci i co się dalej w co można dalej zrobi im błędem, który najczęściej się powiela jest sądzenie, że alimenty należą się dziecko czy też osoby biegli niskiej dopiero od momentu zasądzenia, czyli od momentu, kiedy mamy wyrok sądu, który mówi o tym, że ktoś ma komuś płacić Stali mat ja to dementuje obowiązek alimentacyjny z obowiązuje chociażby, jeżeli chodzi o relacje rodziców dzieci od momentu urodzenia dziecka jest to ustawowy obowiązek, który mówi o tym, że jak już ktoś postanowi mieć dziecko i ono się rodzi to my urzędu, jakoby mamy obowiązek alimentacyjny czy obowiązek utrzymywania tego dziecka natomiast w momencie, kiedy następuje pewien konflikt albo nie nie regulowanie tych świadczeń czy też pieniężnych czy też w formie osobistej osobistych starań wobec dziecka to wtedy drugi rodzić, czyli ten ustawowy przedstawiciel dziecka idzie do sądu o to, żeby to uregulować w odpowiedniej kwocie w odpowiednich terminach tak, żeby to było już nadane konkretnie kto, kiedy komu ma ile zapłacić albo w jakiej innej formie oprócz pieniężnej na te świadczenia alimentacyjne opłatę świadczeń natomiast kłopot polega na tym, że póki nie alimentacja, czyli póki alimentacji będzie używana jako argument w tym w dalszym nie wiem w wywieraniu wpływu władzy na na tym drugim rodzicu to będziemy jako społeczeństwo postrzegamy alimentacji jako taki czyn o niskiej szkodliwości społecznej, czyli coś takiego co pewnie no dobrze zdarza się od dziesiątek lat ludzie są jakoś rodzili no i teraz ten drugi rodzic czyta matka czytała, które na rzecz dziecka alimentów nie otrzymuje przecież on sobie jakoś tam poradzi i my mamy trochę tendencji jako społeczeństwo do minimalizowania tego zaniedbania i nazywania tego właśnie tą tą sprawą rodzinną i jak to implikuje dalej, bo kim jest np. taki policjant czy taka pani w opiece społecznej tak pracownik socjalny czy nawet taki sędzia to jest to członek tej naszej społeczności, czyli naszego społeczeństwa ci ludzie również dorastają jakieś przekonania swoich wewnętrznych czy też systemów rodzinnych, których pochodzą i teraz oni ja, jeżeli nawet uczą się i wiedzą, że dzisiaj nie alimentacja jest przestępstwem z art. 290 kodeksu karnego, że jest ona moim ścigana tak z ze zgłoszenia już nie tylko osoby poszkodowane, ale chociażby funduszu alimentacyjnego, bo punkt fundusz alimentacyjny komornik może złożyć zawiadomienie do prokuratury, jeżeli ta egzekucja, które pan mówi jest nieskuteczna natomiast kto orzeka no dalej orzekają ludzie, którzy mają pewne też wewnętrzne swoje osobiste przekonania co do te tego przestępstwa proszę zwrócić należy dopuścić wtrąca dali plamę co kombinować, jeżeli kraj zapisane dając idea, że tak wiele no dobrze, ale na swoim torze, ale jeżeli napisane, że jeżeli klient nie płaci przez 3 miesiące tak czy w równowartości 3 miesięcznych świadczy no to po prostu podlega odpowiedzialności karnej w postaci grzywny ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat 2 i koniec no nic co tutaj ze starań redaktorze no i to tak teoretycznie prawo nie jest zero-jedynkowe, bo wtedy sąd był niepotrzebny tak sędzia byłby w ogóle niepotrzebne mamy Kongres tak nie płaci już od razu prokurator mógłby nadać mu karę natomiast postać ten sędzia tam jest i bada wszystkie okoliczności, które wpływają na dane na dane przestępstwo popełnienie tego przestępstwa proszę zwrócić uwagę że, dlaczego mamy taką niską egzekucję alimentacyjną, ale też niskie niską efektywność nowelizacji art. 209 kodeksu karnego, bo ja to akurat też badałam i bym analizowałem statystyki w 2020 dotyczące właśnie postępów, jeżeli chodzi o albo jakiegoś skutku społecznego związanego z wprowadzeniem nowelizacji art. 209 kodeksu karnego i pozyskał te statystyki Ministerstwa Sprawiedliwości Prokuratury Krajowej i policji tak porównywała te dane sprzed wejścia nowelizacji w pierwszym roku po wejściu i VAT i w tym okresie 2020 roku bodajże do lutego i kurz ku naszemu zdziwieniu no właśnie, że przecież to jest takie jasne, że prokuratorzy nie powinni mieć kłopot z interpretacją okazało się, że tych umorzeń postępowań jest jeszcze więcej niż było przed wprowadzeniem nowelizacji czyli by odpowiednio umarza postępowanie w sytuacji, kiedy wiele mamy polską jedno czy matka dzieckiem czy ojca z dzieckiem nie ma środków do życia Ano to tutaj można zna, a my za to co zadawaliśmy pytania Prokuraturze Krajowej pisaliśmy też do ministerstwa do ministra Ziobry o odpowiedź notą dowiedzieliśmy się wówczas, że prokurator prokuratorzy otrzymali taką interpretację Ministerstwa Sprawiedliwości, żeby wiedzieli jak interpretować nowe zmiany dotyczące nowelizacji art. 205 kodeksu karnego witam się okazało, że w przypadku przesłuchiwania osoby podejrzanej oni alimentacji jeśli ta osoba wykazała się powiedzmy skruchą powiedziała, że to nie jest tak, że ona miała złą wolę do niepłacenia alimentów, że tam jednak trochę coś tam wpłacał no to tutaj zobowiązywało się albo była ta jest ta instytucja czynnego żalu tak, czyli osie zobowiązuje, że w najbliższym czasie po miesiącu te zobowiązania spłaci no tutaj ten etap to postępowanie się zatrzymywało proszę zobaczyć, że wystarczy, kiedy prokurator skierował sprawę do sądu no, kiedy delikwent czy delikwent KO, zgłaszając się na przesłuchanie do prokuratury mówią tak ja to z premedytacją robię z premedytacją niepłaconych alimentów nie będę płacić no i wówczas prokurator po tym, tak geście, czyli o tej intencji oceniał czy do przestępstwa prawdopodobnie dochodzi czy nie, bo proszę zwrócić uwagę sam zapis artykułu nie jest wystarczająco jak widać jasne dla prokuratury i dlatego żadnych marzeń no ale dałyśmy wariancie optymistycznym, że nie ma umorzenia tylko jest decyzja, ale potem my na tej decyzji na tak, ale de no powiedzmy, że różne sąd też zasądził i nawet tam wyszło żona trochę mnie nie to nie jest takie pro jedno jak to miało już obchodzi właśnie o to że, że właśnie, że że, jeżeli już w wyniku tego postępowania i ten sędzia jest dobry człowiek on rozumie wszystkie okoliczności, że stracił klient pracy, a jest mu ciężko w ogóle ma kłopot z tym płaceniem, ale jednak coś tam zasądzi prawda no bo nowo nowo tak tak ma być to rozumiem, że jak to zawsze w Polsce chyba to jest główny problem również obecnego kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości nie chodzi netto wysokość kary tylko o możliwości wyegzekwowania co się dzieje dalej w sytuacji, kiedy już nawet jest ten wyrok, a dalej, lecz daje to danie, ale jest też przewidziana jakaś procedura prawda jak mówi się, że jak ważne, że życie wzywa taką osobę na wywiad alimentacyjny, że rzecz, że trzeba właśnie na poznać jego sytuację i to już jest działanie na poziomie rozumiem władz samorządowych tak mamy 2 rodzaje działań one mogą być równolegle ze sobą, bo co innego wynika z postępowania prokuraturze czy w sądzie w wyniku przestępstwa art. 209 kodeksu karnego, a czym innym jest pomoc uprawnionym do alimentacji w wyniku ustawy tak o pomocy osobom uprawnionym do argumentacji i działania są na wiek w obszarze lokalnym, czyli samorządu tak realizacja tej ustawy w ramach realizacji tej ustawy mamy tam fundusz alimentacyjny to mamy właśnie te wywiady alimentacyjne tam mamy działania samorządu czy tego burmistrza czy wójta tak mamy tutaj do, jakby szereg możliwości do tego, żeby działania lokalnie wobec dłużnika alimentacyjnego czy dłużnik alimentacyjny i wykonać natomiast tak jak wskazuje też raporty NIK-u tutaj też niewiele niestety dzieje ta ustawa nie jest realizowana we właściwy sposób tam też są ludzie, którzy bagatelizują i nie do końca poważnie podchodzą do tej do tego zjawiska czy też tej trudności czy też przestępstwa nazwijmy to po imieniu niealimentacji wywiady nie są przeprowadzane ku temu, żeby faktycznie zobowiązać osobę, argumentując do podjęcia pracy czy też do jakiego się po doszkalania się czy to zmiany kwalifikacji, jeżeli tej pracy faktycznie w tym rynku lokalnym nie ma tam działania tam bardzo rzadko w ogóle podejmowana jest przeprowadzenie wywiadu proszę ja zachęcam do zapoznania się z raportem NIK-u z wojen pomożemy jeśli pani pozwoli, żeby słuchacze mogli mieli orientację, o czym mówimy to tylko taki fragmencik dobrze, tak więc kontrolerzy NIK badający dokumentacje 94 dłużników stwierdzili, że wszyscy zostali wezwani na wywiad alimentacyjny jednak niemal połowa z nich ze znaczną nieuzasadnioną zwłoką w przypadku 17 na 20 spraw rozpatrywanych w urzędzie miejskim w Korfantowie ta zwłoka wyniosła od 92 do 535 dni jako przyczyny tak dużego opóźnienia urzędnicy podawali znaczne obciążenie innymi obowiązkami oraz zmiany organizacyjne w jednostce jednak ponad połowa dłużników w ogóle nie stawiła się na wywiad, a w 2 urzędach nie wykonano decyzji o uznaniu dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, a przez to ręce nogi opadają no i proszę zobaczyć pana ustanowiono nawet całkiem niezłe prawo trzeba przyznać uczciwie, że od kilku lat, że nawet od tych 5 lat systematycznie co roku zachodzą pewne zmiany, jeżeli chodzi o prawa alimentacyjne czy też egzekucji nie nie alimentacji i tutaj nie możemy mieć pretensji o to, że zmiany nie Zachodu to jest potem po macoszemu jako traktowane zachodzą i nowelizację obecnych ustaw dotyczących chociażby kodeksu karnego czy też ustaw związanych z egzekucją, bo wprowadzono rozszerzenie egzekucji chociażby na diety tak jako składnik wynagrodzenia osób ale, argumentując czy też rejestr krajowy rejestr zadłużonych, które do, którego są wprowadzani tak dłużnicy alimentacyjni tam pracodawcy mogą sprawdzić jest prowadzone przecież kara dla pracodawców dodatkowa kara dodatkowa kara za zatrudnianie nielegalne osoby, która jest dłużnikiem alimentacyjnym nie spłaca tego mamy całe mnóstwo rozwiązań prawnych tylko kłopot polega na tym, że my mamy źle skonstruowane prawo tylko po pierwsze, problem polega z niewłaściwym jego interpretowanie i też w momencie wyroku z brakiem możliwości albo niskim miejską egzekucją tych wyroków, czyli stosowaniem tych wyroków, bo nawet, jeżeli dochodzi to jest naprawdę szczęście chyba albo jakiś taki łut szczęścia, że w ogóle dojdzie do skazania osoby nie alimentów dające, jeżeli już nawet trafić do sądów tam te wyroki jak przypadała ona naprawdę nie są dotkliwe, bo to jest wyrok załóżmy prac społeczne społecznie użytecznych tak jakiś fundacji stowarzyszeniu tam 20 godzin udział pracuje jak kara jest realizowana tam czasami jest kara ograniczenia wolności tak z, gdzie nie ma możliwości zastosowania chociażby dozoru elektronicznego, bo dozór elektroniczny jako jeden z może jednak możliwość odbywania kary, ale kary pozbawienia wolności czy ktoś ma zasądzone więzienie to wtedy może wnioskować o dozór elektroniczny przecież my pamiętamy jak były wprowadzane zmiany nowelizacji jak wszyscy na ten dozór elektroniczny liczyliśmy, że w końcu będziemy wiedzieć 1 dłużnik pracuje gdzie on chodzi tak będzie monitorowany będzie sprawdzany może to będzie taki argument do tego, żeby już mniej komfortowe było to życie tak tego dłużnika nie argumentując, że się podjął jednak tej legalnej pracy, który będzie płacą alimenty i to znowu nie wypaliło, bo ktoś nie pomyślał o przeniesieniu tego dozoru elektronicznego odpowiedniego katalogu kar do tego drugiego katalogu kar kar ograniczeniu wolności my mamy całe mnóstwo takich w Stryszku, które nam po prostu, jeżeli nie zmienimy to ta egzekucja tego prawa ustanowionego naprawdę całkiem nieźle prawa po prostu będzie leżała i te nasze nastawienie społeczne to sposób pojmowania niealimentacji wpływa na tę decyzję sędziów prokuratorów, pomimo że oni mają świetnie skonstruowany przepis prawny tak samo dzieje się właśnie w samorządach, jeżeli my traktujemy ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentacji po macoszemu jako coś co jest naszym dodatkowym obowiązkiem nie mamy ludzi do tego, żeby to robić albo jak ci ludzie są to oni są delegowani do 1 000 000 innych spraw no to nie dziwmy się, żeby później mamy tak taką sytuacja wskazuje NIK jak ja tutaj w tym miejscu chciałbym zaznaczyć opolskie i tak jest województwo, w którym egzekucja alimentów jest jedną z najwyższych proszę sobie radę może wyjaśnić sobie bardzo odległy mówi pani o województwie opolskim, bo akurat w tym województwie NIK robił swoje badania tak układy natomiast gdyby NIK skontrolował chociażby województwo Mazowieckie czy chociażby takie warmińsko-mazurskie, gdzie ten wskaźnik alimentacji jest bardzo wysoki to ja jestem przekonana, że te dane, które są w tamtym wojewódzkie byłyby u nas zatrważająca pokazania pokazujące, że w ogóle ta ustawa nie jest realizowana tylko bywa ja nie jestem oczywiście prawnikiem specjalistą tylko właśnie gdzieś tam do głowy ma wybite hasło, że prawo wtedy jest dobre, kiedy jest egzekwowane, więc kim rzeczywiście jest także one dobrze napisany skoro jednak jest nie egzekwowalne, bo można coś mieć po co pisać prawo nieżyciowe tak trzeba jednak napisać, że zło życiowe czy jednak tutaj największe znaczenie ma to na co pani zwraca uwagę, że dziś jest coś rodzaju takiego przyzwolenia społecznego i instytucjach, które miałyby prawo egzekwować jest sporo takiego pobłażania dla tych osób, które nowe prawo łamią, a mecz w grupie ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka praw obywatelskich po to na taki zespół ekspertów do spraw argumentacji wielokrotnie o tym dyskutowaliśmy wiele tych rozwiązań prawnych, które są dzisiaj prowadzone jest wynikiem pracy tego zespołu i współpracy z poszczególnymi ministerstwami, więc jeżeli chodzi o system prawny jak napisanie tego prawa to myślę, że jest dobrze napisana natomiast, jeżeli chodzi o egzekucję tego prawa to zwracam uwagę na 1 czynniki o tym mówią też inne badania publikacje związane z przestrzeganiem czy respektowaniem praw związanych z rodzin nas tutaj w Polsce w ogóle, jeżeli chodzi o przestrzeganie czy egzekwowanie praw związanych z rodziną czy też przestępstw popełnianych w rodzinie tak to nie tylko nie alimentacja tak nisko skutecznie egzekwowane prawem tam dużo więcej chociażby prawo dotycząca czy przepisy dotyczące przemocy w ogóle czy chodzi chociażby przepisy związane z molestowaniem seksualnym w rodzinie tak tutaj mamy bardzo po pierwsze, najniżej za najniższy wymiar kary zasądzane w tych przepisach dotyczących rodzinę i na ich sławie egzekwowalne wyroki, więc dół ogólnie to jest jak bardziej globalnie przyjrzeć się temu to nie alimentacja jest tylko tą częścią tego prawa, które nie egzekwowano wyjątkowy sposób no to jeszcze powiedzmy dla już krótko dla dla opisu całości systemu jeszcze o tym 1 elemencie, którym pani wspomniała, ale może trzeba troszeczkę rozwinąć no bo mamy po właśnie powiedzmy niezły stan stan prawny potem się zaczynają kłopoty z egzekwowaniem tego prawa i wtedy jest sytuacja taka, w której no osoba pokrzywdzona, bo nie otrzymująca pomocy na dziecko sięga po fundusz alimentacyjny co to jest ile można uzyskać pomocy czy ten fundusz w takim razie w Boga, skąd są w nim pieniądze czy ten fundusz nie powinien być dodatkowym dodatkową instytucją, która będzie domagała się no jak rozumiem ściągnięcia tych pieniędzy nowa skoro oni trochę, jakby zakładają mówiąc potocznym językiem za tych dłużników, którzy nie płacą no to powinny być też zainteresowani, żeby te pieniądze jednak odzyskiwać funduszu alimentacyjnym pomysł moglibyśmy tutaj zrobić kolejną całą audycję, bo to jest temat rzeka natomiast postaram się to skrócić fundusz alimentacyjny jest takim taką instytucją, która miała być poniekąd protezą za niepłacących alimentów rodziców czyli, jeżeli tam epa egzekucji alimentacyjnej jest nieskuteczna to występuje fundusz alimentacyjny, który ma wspierać rodziny mamy Mono parę palne w te w tej roli tego rodzica taka jest też rola państwa zgodnie z konstytucją tak czyli, jeżeli mamy rodzinę w kryzysie, a bez wątpienia rodzina mamy parę zdalna jest taką rodziną to wówczas państwo chodzi, jakoby taka proteza, czyli takie zastępstwo tego rodzica, który tej funkcji swojej nie dokonuje problem z Funduszem alimentacyjnym ile jego założenia były no słusznej właściwe o tyle no są to związane z niestety ten problem związany z ograniczaniem Fund funduszu alimentacyjnego jak fundusz alimentacyjny powstawał to wówczas mogła z niego korzystać osoby, których wynagrodzenie tak było na takim poziomie, czyli mamy w 100%owo było to prawie 100% próg dochodowy do funduszu alimentacyjnego, bo ponad 100% najniższej krajowej ca, czyli tak wyliczone na członka rodziny, czyli wiem większość dzieci, które miały zasądzona metan, a na rzecz, których rodzice nie płacili mogli z funduszu korzystać natomiast ze względu na to, że ten próg dochodowy przez wiele lat nie był waloryzowany to co roku z funduszu wypadały kolejne dzieci kiedyś z funduszu korzystało 360 000 dzieci później 320280 w tej chwili te statystyki nie są ogólnie dostępne, ponieważ ministerstwo rodziny nie udostępnia raportów z realizacji ustawy o pomocy osobom było uprawnione do alimentacji, gdzie właśnie wskazywano ile dzieci faktycznie z tych z tego funduszu korzysta natomiast możemy korzystać ze statystyk BIK np. czy innych rejestrów dłużników, do których obowiązek mają zgłaszać dłużników chociażby komornicy czy fundusz alimentacyjny, ale też wierzyciela to widzimy, że ten dług alimentacyjny do funduszu cały czas rośnie cały czas co roku rośnie i przybywa mimo wszystko dłużników alimentacyjnych, ale wypłat funduszu alimentacyjnego coraz mniej, czyli mamy dużo mniej dzieci fundusz alimentacyjny ze względu na próg dochodu po prostu nie życiowy najniższa krajowa co roku wzrasta próg dochodowy do funduszu jest tak naprawdę poniżej tej najniższej krajowej oczywiście weszła nowelizacja, która mówi, że próg do funduszu alimentacyjnego będzie nowelizowane co tam 23 lata teraz najbliższa nam na najbliższe waloryzacja będzie 2023 roku natomiast nadal będzie próg, który będzie ograniczał dostęp do funduszu w naszym przekonaniu fundusz powinien być instytucją, która wspiera każde dziecko niezależnie od dochodu rodzin go, który dziecko wychowuje na co dzień, ponieważ są pieniądze od należnej tak, choć jak pan wspomniał z wypraw mocnego wyroku sądu tutaj państwo poległo egzekucji rodzic wykorzystał wszystkie możliwe tak prawnie narzędzia egzekucji nie ma możliwości w egzekwowaniu należy rozpatrywać w ten sposób, że to jest po to jest porażka państwa takie, że nie ma zgodnie z możliwościami prawnymi nie ma możliwości zachowania wobec tego państwo jako rekompensata za niemożność tą porażkę wypłaca temu dziecku pieniądze natomiast tutaj w Polsce warto nie wygląda sprzęt ten kraj wiemy państwo nie ma swoich pieniędzy, więc w efekcie liderki problem Polakom pieniądze nasze nasze podatnik, bo fundusz alimentacyjny to są nasze pieniądze dlatego nam wszystkim powinno zależeć na tym, żeby mobilizować osoby, które mają zobowiązania alimentacyjne do ich spłacania, bo to z naszych podatków do tego funduszu będą wpływały pieniądze natomiast my nie jesteśmy my nasze rodziny czy my jako obywatele nie jesteśmy samotnymi wyspami po wpływającymi sobie na oceanie będziemy sobie żyć tylko wyłącznie dla siebie jesteśmy społeczeństwem, który ma się wzajemnie wspierać dlatego płacimy podatki po to, żeby dla naszego wspólnego dobra tak wspierać tam gdzie, gdzie jest kryzys, bo dzieci w przyszłości będą lekarze prawnicy czy będą robotnicy, którzy będą budować tam domy my mamy inwestować te dzieci nie może być tak, że jeden z obywateli po prostu sobie zlekceważył swój obywatelski obowiązek też prawny obowiązek nałożony na niego, a my wszyscy teraz będziemy Niewiem ponosić odpowiedzialność po to, właśnie są narzędzia prawne, żeby państwo było skuteczne jak nie jest no to musimy oddać część tych naszych pieniędzy, bo to, żeby dzieci nie były gorsza no właśnie to jest dobry moment, choć pewnie znowuż mogłaby pani powiedzieć, że to jest jeszcze inną rozmowę, a mamy pewnie jakieś Góra 6 minut to proszę właśnie powiedzieć ze swoich już doświadczeń zawodowych co oznacza właśnie no to wykluczenie ekonomiczne czy czytam tak ta przemoc ekonomiczna, której zaczęliśmy z punktu widzenia takiego dziecka takie rodziny, w której niepełnej wychowuje z punktu widzenia jego przyszłości tak to jest osobną rozmowę, a teraz może państwo zachęca do także poszukiwać informacji na ten temat w ogóle przemoc po separacji tak jak każda inna przemoc jest urazem psychicznym radziecka to jest uraz, zostając do z nami do momentu, kiedy zostanie on odpowiednio zaopiekowane czy wyleczonych natomiast urazy są trawą, którą dzieci przechodzą z nią żyją i tak się kształtuje też osobowość takiego młodego człowieka niedostatek, który wynika z braku środków finansowych czy też niemożność zaspokajania takich podstawowych potrzeb ta to zaniedbanie tego dziecka jest potwornym kalectwem okaleczanie tego dziecka na przyszłość, dlaczego pomysł wszyscy chociażby mówię o nas osób pochodzących czy rodzących się w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych pamiętamy niedostatek niedostatek, który był wynikiem na przemian społeczno-gospodarczych w kraju takie metody pamiętamy te puste półki pamiętamy co to znaczy, że trzeba było jadać jedzenie do końca, bo szkoda było go wyrzucić, bo bardzo trudno dostępne natomiast my to to ramy traumę generacyjna też niesiemy do swoich własnych rodzin, chociaż dziś mamy inną świadomość tego i chcą więcej ludzie naprawdę rozsądnie nad tym pracują starają się to terapeuty Zobacz natomiast dzieci nie są temu winna, które są dzisiaj one mają dostęp do jedzenia one mają dostęp do do kina czy do teatru natomiast nie mogą z tego skorzystać nie, dlatego że mają nie za radnego rodzica, który na co dzień wychowuje tylko mają rodzica, który świadomy sposób dostęp do tych zaspokajania potrzeb ogranicza dlatego dziecko jest podwójne podwójna krzywda, ponieważ raz, że wynika ona bez bezpośredniego działania alimentacji, czyli tego braku fizycznego tak tych dóbr i A2 przekonania, że ten rodzic być może nie wiem dziecko katastrofy czujemy się rząd może nie kocha albo mieniu lubi albo nie chce, żeby miał tak samo dobrze jak inni, że utrudnia mi ten rok i to wywiąże się z taką traumą też relacyjną absolutnie dzisiaj widzę bardzo dużo dzieciaków w ogóle przemocy po separacji na rodzinach wynikających z rozstań rodziców i trzeba o tym mówić głośno to nie jest także ja nie dam tych pieniędzy byłej żonie byłej partnerce i niech ona sobie teraz radzi to bardzo duży wpływ na to kształtowanie młodego człowieka, bo nawet, jeżeli ten rodzic nie powie, dlaczego nie ma pieniędzy ukrywa ten fakt, że tamten nie płaci to nie zmienia faktu, że w tej rodzinie po prostu tych pieniędzy będzie mniej i ktoś musi pracować podwójnie z dodatkowym brak zmiany brać dodatkowe zlecenia, żeby ten ten brak uzupełniać w budżecie powiedzmy sobie szczerze każdy kochający rodzic szybko rodzic, któremu zależy na dobro dziecka będzie starał się pieniądze jakoś pozyskać, nawet jeżeli musi temu dziecku, ale należał będzie starał się gdzieś dodatkowo dorabiać, żeby te pieniądze były ten, który to dziecko na co dzień wychowuje, a to implikuje do czego tego rodzica jest coraz mniej w życiu tego dziecka nie dość, że tamten, którym argumentuje też najczęściej go nie ma, bo badania mówią rodzice nie alimentów mające to są również rodzice porzucający dzieci ekonomicznie fizycznie emocjonalnie tak wybierają tak decydują natomiast ten rodzic, który na co dzień powinien być tym dzieckiem skoro tego 1 drugiego nie ma też zaczyna z tego domu wychodzić częściej, ponieważ musi dodatkowej pracy i to dziecko tej alimentacji jest bardzo osamotniona i na to też często zwracam uwagę, żebyśmy myślenie trochę szerszym kontekście o tym zjawisku, że nie tylko o konflikcie tzw. między dwojgiem rodziców, ale tam pośrodku jest dziecko, które jest nie zaopiekowania to już tak zupełnie na koniec cały może bardziej właśnie pytam panią jako jako psycholożkę by no bo szukam czasami odpowiedzi na pytanie, jaki jest portret Polaków czy to jest jakieś zjawisko, które szczególnie u nas występuje czy czy właściwe wszędzie tak samo kiedyś wszędzie było podobnie natomiast zmiany kulturowe społeczne, które następują też większa świadomość tego czym tak naprawdę jest rozstanie rodziców jak jak to zrobić, żeby dziecko w tym rozstaniu było najmniej okaleczone i wzrasta świadomości częściej naukowcy o tym mówiono gdzieś tam za granicą jest na podstawie tej wiedzy i też występów związanych z nauką zmienia się też postrzeganie mentalność społeczna i kiedyś być może było podobnie natomiast zmiany wprowadzane stopniowo i też świadomość związana z przemocą spowodowały, że nie alimentacja nie jest już tak dużym problemem szczególnie państwa gdzie, jakby państwo przejęło rolę tak tej odpowiedzialności, jeżeli chodzi o rozliczanie się między rodzicami, czyli inni rodzice rozliczają się między sobą tylko wpłacają pieniądze załóżmy do instytucji, która zajmuje się rozliczaniem alimentów i to ta instytucja wypłaca pieniądze, jeżeli rodzic nie spłaca do tej instytucji to jakby to się konflikt między instytucją o tym rodzicom tak i tutaj my mamy mało działań, które ściągnęły trochę z tych rodziców takie takie też ciągle o tym konfliktach i ukryte działania powinny zmierzać tylko, żeby wygaszać konflikt, a niego nasycać i tutaj za mało państwo nasze jednak w to to pomoc ingeruje bramy będziemy w miarę możności krzyczeć żeby, żeby ingerowało, żeby się zmienia bardzo dziękuję za spotkanie pani Justyna Żukowska Gołębiewska psycholożka trauma Leszka prezeska stowarzyszenia poprawy spraw alimentacyjnych dla naszych dzieci była gościem audycji raz jeszcze bardzo dziękuję dziękuję panu dziękuję państwu podziękowania też Małgorzaty Wólczyńskiej jeszcze pana Marka wydawców audycji Maciej Zakrocki jutro się nie słyszymy o tej samej porze nowo święto, ale już w piątek usłyszymy ponownie miłego świątecznego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA