REKLAMA

Gdzie wojna przecina się z cielesnością?

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-16 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świąteczny poranek w radiu TOK FM i moje ciało to pole walki tak głosił napis na plakacie autorstwa Barbary Kruger inspirowane marszem na Waszyngton w 1989 roku w Polsce pojawił się w latach 8 w Polsce pojawił się w latach dziewięćdziesiątych jego przekaz odnosi się do praw reprodukcyjnych, a tym polem walki były ciała kobiet pozbawione samo decydowania walczącymi zaś kościół politycy konserwatyści, którzy wykorzystywali prawa kobiet do zbijania swojego kapitału Rozwiń » politycznego, ale dzisiaj hasło ciało to pole walki da się rozumieć dosłownie po prostu w kontekście wojny Ukrainie polem walki są ciała żołnierzy zahartowany gotowych do starć wystawiających się na ryzyko śmierci i okaleczania swojego ciała, ale również tym polem walki są ciała torturowanych cywili ciała kobiet, które są gwałcone przez żołnierzy w ramach takiej swoistej broni wykorzystywanej przeciwko narodowi ukraińskiemu i ludzkim ciele w kontekście wojny porozmawiał z moją gościnią jest nią dr hab. Katarzyna Wojnicka socjolożka badaczka centrum badań europejskich oraz w Instytucie socjologii nauki pracy Uniwersytetu w Goeteborgu dzień dobry dzień dobre jak cało na wojnie staje się polem walki czy ciało zmienia swoją rolę i społeczne znaczenie w obliczu wojny, a czy zmienia swoją rolę z o obliczu wojny myślę że, a zmienia natomiast, a zmienia raczej, a to cały przedstawiano tak jak na inne to rozumienia tego czym to ciało właściwie jest tak, ponieważ w czasach pokoju oczywiście cały jest zawsze, a ciało pańskie ciało kobiece ciało dziecięce ciała osób niebinarnych nie zawsze w jaki sposób, a punktem odniesienia do no nie wiem polityk społeczny, a kreowania, a kreowania tysięczne, więc oczywiście ono również on również ma ogromne znaczenie natomiast w czasie wojny, a cały, gdyby przychodzi taki system zero-jedynkowy powiedziałabym żywe żywe martwe żywi nas to też kilka systemów może zero-jedynkowo czerwienie żywe, a walcząca chroniona, a nie wiem, a bez czyszczone, a uratowane i nagle okazuje się, że jakby podejście cała, a zaczyna być właśnie bardzo takie proste czy ciało ma, a ma po prostu wykonać pewnego rodzaju zadań jest to jedno zadanie w przypadku mężczyzn po prostu walczyć i np. narażać się na śmieć, a w przypadku kobiet ma być albo chronione tak mówimy o takim bardzo tradycyjną oczywiście podejściu do ról, a genderowych w czasie wojny albo może być zdobyte, więc oba ciała zarówno męskie jak kobieca odgrywają zupełnie inna rola UE, a w obliczu wojny natomiast oba są bardzo mocno obecne właśnie w takim dyskursie, a wojennym we, a dyskursu takim, a Military z tym tylko właśnie w tym momencie zauważamy, że właśnie, że gender jest niezwykle istotną kategorią, która różnicuje, a to co dzieje się ZI ciałami, jakie ciała mają przeznaczenia kolejnym miejscem, gdzie wojna przecina się z cielesnością są gwałty wojenne dziś już wiemy, że przede wszystkim na kobietach, ale nie tylko ofiarami padają dzieci padają również mężczyźni jak co się dzieje, że ofiarami są pojedyncze osoby jednostki, ale jednak gwałty wojenne wpływają na kondycję i stan całego społeczeństwa całej wspólnoty dotkniętej przez wojnę tak zdecydowanie i a od dawno już wiadomo, że gwałt są po prostu jedną ze strategii wojennych nie są przypadkowym, a nie wiem przypadkowym aktem a, w trakcie którego pojedynczy żołnierz decyduje się popełnić ten czyn przestępczy tylko są po prostu obliczone jako pewien element wojny, które z 1 strony tak ma wpłynąć negatywnie oczywiście na, a na morale, a społeczeństwa, które jest społeczeństwem napadniętym przez agresorów, a z drugiej strony jest swego rodzaju również no nie była myśl tego słowa nagrodą dla agresorów, którzy w ten sposób prawda zostają, a dodatkowo, gdyby wynagrodzenie za swój wysiłek, a tak to ujmijmy, a związane z napaścią na dany kraj natomiast społeczeństwo właśnie dostęp do kobiet jak bezkarność, a takie zawieszenie sytuacji, w której gwałt nagle nie jest przestępstwem czy kwas w tej konkretnej chwili w tym konkretnym, a w kontekście tylko jest po prostu czymś co wręcz jest jakiś sposób promowane czy też do czego są zachęcani przynajmniej niektórych, a w niektórych firmach, a z tego znana jest armia radziecka tak jak przypomnimy sobie to co działo się na terenach, a tzw. wyzwalanych przez armię czerwoną, a pan w czterdziestym czwartym czterdziestą piątym co, a quo ocenie kobiet głównie nie ma tu wręcz wpisane to w jaki sposób armia czerwona powinna zachowywać się na terenach wyzwalanych od tam od wcześniejszej obecności armii niemieckiej także bez wątpienia to jest, a te makro zjawisko to nie jest tylko jednostkowe, a występ akt tajnych, a jednostek pomnik żołnierzy tylko jest to sposób na wpływania na morale społeczeństwa, która jest podbijane, której atakowane oraz sposób nasuwania murale w sposób płac powiedziałabym pani NIK w przypadku niektórych pewnie osób, a pozytywnie i może być to swego rodzaju zachętą, żeby rzeczywiście zaangażować się te działania wojenne i pójść na wojnę, bo można dostać trochę taką, a mówię tutaj nagrody oczywiście w cudzysłowie można dostać a gdy te, a taki glejt na popełnianie tego przestępstwa, a bez żadnych konsekwencji stosować cały okaleczony przez wojnę jeszcze przez lata będą widzialnym znakiem one też będą się na tę traumę zbiorowo wojenną składały, proszę bardzo, na nauczane składa się bardzo dużo różnych rzeczy śmierć oczywiście jest największą para największą traumą, ale właśnie takie, a trochę mniejszego Kali dwojako jako okaleczenie utrata domu jak, a pan jak pan ucieczka, a i, a wejście w tożsamość uchodźcy czy uchodźczyni jak utrata właściwie całego dorobku życiowego także ta bez wątpienia, a mówienie o tym co się dzieje z ciałami Leszek, a coś dziać z ciałami, które są Krafta w jaki sposób, a okaleczone, a jednocześnie wciąż żywe, a jest też niezwykle istotnym elementem, a dyskusję wokół tego co robi nam wojna i co też jest konsekwencją wolne jeszcze wiele lat po tym, jak ona się zakończy praca wielu wojnach również tych prowadzonych przez Rosję wcześniej pojawiały się w odniesieniu do żołnierzy kategoria mięsa armatniego, czyli takich żołnierzy, którzy od początku są po to, żeby umrzeć, żeby stępić impet wroga nie przywiązuje do nich wagi niż szkoli się ich podobnie mówi się żołnierze, którzy walczą teraz Ukrainie, którzy pochodzą mniejszości etnicznych czy rosyjskich republik, jakby ciało człowieka, który idzie na wojnę i zmienia się żołnierze traciły na wartości stawał się mniej cenne, a z drugiej strony widzimy, że ciągle się ciała liczy ciągle się, a analizuje, kto zabił więcej lub poszło na front, jaka jest przewaga tekstem ciałem ludzkim na wojnie jest ono zyskuje na wartości czy utraty moim zdaniem zdecydowanie traci na wartości przy czym jak, a wiemy nie każdy całej równe innemu cały tak, a wspomniała pani tutaj kwestię tego, że w armii rosyjskiej np. a jest bardzo duża reprezentacja osób, a która pochodzące mniejszości etnicznych, których status w rosyjskim społeczeństwie jest dużo niższe praw ta, a wspomniała pani może też może pani wspomniała, ale na pewno istotną kwestią jest też klasowo i wojny tak też Maria Konopnicka chyba pisała o tym, że jak poszedł chłop wojna to co się z nim działo a, a w tym momencie, a w tym samym czasie, które to nazwała protesty sobie gdzieś bezpieczne tył, jakby cały czas, gdy mamy, a możemy oglądać powtórkę tego właśnie klasowego też, a głosowego też tam wymiaru, a konfliktów wojennych giną najbiedniejsi najbardziej partię, a marginalizowani mężczyźni np. teraz SA tras w Rosji z miast wydaje się, że różne ciała po prostu mają bardzo różną wartość tak, a nie będą sytuację, a podczas tego obecnego konfliktu wymiany żołnierzy tak natomiast kogo wymienić kogo można po prostu zostawić na śmierć to też kwestia tego jak bardzo całą tę danej osoby jak ona ma status kim jest osoba właśnie, kto zasługuje na przynajmniej próbę, a próba zmiany próby ratowania kogo można po prostu zostawić swojego ciała właściwie czy tylko wyłącznie tak jak pani powiedziała na początku, a w kontekście bycia miejscem i tak też jest z ciałami martwymi wg ukraińskich władz Rosja porzuca ciała tych żołnierzy, którzy polegli nie chcę zabierać do ojczyzny chcę godnie pogrzebać o samych poległych informuje rodzinę, że nie zmarli tylko zaginęli w kategoriach społecznych co to za sposób traktowania ludzkiego ciała łamanie tabu profanacja wydaje mi, że to jest po prostu pokazanie tego w jaki sposób, a no po prostu niektóre całość nie liczą tak czysto profanacja trudno powiedzieć jak się musiałybyśmy sobie zdefiniować w tym momencie my czy profanacja mam stające po prostu brak szacunku dla no dla po prostu zwykłych ludzi tak, kiedy nimi generał oczywiście jego ciało jest transportowany to to ojczyzna natomiast kiedy ginie po prostu zwykłe, a chłopak akces sensy i Republiki, a Republiki a czas jednej z republik postradzieckich, które teraz są częścią Rosji to nikt tak naprawdę, a nie zawraca sobie głosy tak i jednocześnie jak pamiętamy z, a jednego z poprzednich konfliktów wojen, w których Rosja odkrywała również bardzo ważna rola, a jest przypomnimy sobie wojnę w Afganistanie co, a też jak część interpretacji, które tłumaczą, dlaczego Rosjanie w końcu zdecydowali się, a zdecydowali się zakończyć swój udział w tym konflikcie, a jest spowodowana dosyć dużym dosyć dużą działalnością matek żołnierzy, którzy zginęli w Afganistanie, których trumnę z dnia były transportowane z Afganistanu do Rosji i pisała o tym, a w świetle na auto teraz dokładnie w tym cyrkowych chłopca chyba tak, że właśnie sprowadzanie chciał było powodem, do którego ostatecznie Rosja wycofała się z Afganistanu, więc być może tym razem, gdyby a, a strategia polega na tym, żeby nie dopuścić snów to, a do takiej sytuacji, w której właśnie napływ sprowadzania poległych kolegów chłopców mężczyzn, a którzy zginęli w Ukrainie do Rosji spowoduje opór społeczny taki spowoduje znacznie mniejsze poparcie dla, a dla obecności rosyjskiej armii Ukrainy ani zajmuje się naukowo męskością jak ta kategoria grana w wojnie tej Ukrainie w kontekście opowiadania o żołnierzach i ciała żołnierzy i myślę, że zależy od tego o które żołnierze mówimy tak bo, a czynami w Polskim dyskusja, ale też szans tym, które obserwuję, a trochę też świat, gdzie mieszkam na jakieś zupełnie różny sposób mówienia o żołnierzach którzy, a samorządami ukraińskimi, a zupełnie różny sposób, a za sposób konsul jest narrację na temat tego kim są jacy są żołnierze walczący z, a w armii rosyjskiej i tutaj oczywiście, a oczywiście chciałbym dodać taki przepis, że tam oczywistym więc, że po stronie ukraińskiej walczą również kobiety one też są domieszkami natomiast wciąż jeszcze, a w tym mieście większość żołnierzy, a zarówno po stronie ukraińskiej Maciej rosyjskie to są mężczyźni w związku z tym będzie się odnosiła głównie do męskości w tym, a w tym kontekście no tak jak rosyjscy żołnierze jak dyskusja dyskurs wokół niej budowany jest właśnie przy użyciu, a przy użyciu terminów takich jak bohaterstwo praca ta niezłomność ma niesamowite odwaga, a również również bardzo duże umiejętności tak też oczywiście jeśli mówi się o żołnierzach radzieckich to punktu Sejm, a niestaranność to, że nie są zupełnie przygotowani to a to walki to, że nie potrafią słuchać rozkazów nawet jeśli rozkazy są wydawane są te rozkazy nie są wcale specjalnie mądre w okresach nieudolność, jakby taki zupełny brak a gdyby profesjonalizmu po stronie rosyjskiej, która jest zderzone właśnie z odwagą humorem i profesjonalizmem jeśli chodzi o sposób w jaki ukraińscy żołnierze walczą właśnie jeśli chodzi o, a mężczyzn, którzy walczą pan w obronie Ukrainy także nie można powiedzieć, że mamy tutaj 1 męskości, który jest, który jest dyskutowany w kontekście bycia żołnierzem mówimy tutaj raczej o zupełnie różnych sposobach widzenia tej męskości to jak ona się wyłania z obrazu konkretnego żołnierza dr hab. Katarzyna Wojnicka socjolożka badaczka w centrum badań europejskich oraz Instytucie socjologii nauki o pracy Uniwersytetu w Goeteborgu mówiła dla państwa bardzo dziękuję za rozmowę ja również bardzo dziękuję, a ja zapraszam na informacje Radia TOK FM, do których wracamy z świątecznym porankiem Radia TOK FM i tym razem też o wojnie na Ukrainie, ale już bardzo bieżąco połączymy się z Marcinem wyrwałem Onetu, który opowie nam jak wygląda obecnie sytuacja w Ukrainie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA