REKLAMA

"W Polsce nigdy nie promowano samodzielnego myślenia". Maciej Winiarek o potrzebie krytycznego myślenia w polskiej szkole

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-16 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
32:12 min.
Udostępnij:

Czym jest myślenie krytyczne? Dlaczego warto je wprowadzać do polskiego systemu edukacji? Jakby zmieniła się polska szkoła i gospodarka, gdybyśmy uczyli polskich uczniów i uczennice krytycznego myślenia? O tym wszystkim opowiada Maciej Winiarek, trener, edukator, założyciel Instytutu Krytycznego Myślenia, redaktor książki "Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną jest Maciej Winiarek dzień dobry dzień dobry naprzeciwko zaproszenie trener Edukator ekspert specjalizujący się w myśleniu krytycznym od kilkunastu lat zajmuje się zaszczepienie myślenia krytycznego w Polskiej edukacji jesteś też twórcą Instytutu krytycznego myślenia w tej moglibyśmy tę na to przedstawienie rozwijać, ale dzisiaj spotykamy się w 1 bardzo ważnej premierze, bo wyszła pierwsza książka, która poświęcona Rozwiń » jest myśleniu krytycznym w kontekście polskiej szkoły, czyli praktyczny przewodnik po się krytyczne właśnie pod swoją redakcją tak tak to przecież jestem bardzo dumny z książki, bo jest rzeczywiście pierwsze ujęcie myślenia krytycznego czysto zrobione przewidywanej przez doświadczone w Polsce w Polskiej szkole w mało dyspozycyjny polskim rocku technicznym dotyczącym się, gdyż mego te są to są po prostu przetłumaczone przedruki z innych krajów, gdzie okej to wszystko w porządku możemy też zawsze jakąś nową informację o wiedzę musi kryć to poznać osobiście mielimy bardzo brakowało przez wszystkie lata zmusi się kiedyś w Polsce aż 15 lat polskiego opracowania z właśnie po doświadczeniach polskich szkołach w naszej kulturze z naszym językiem z naszą historią itd. i wiek prowadzę szkolenia od ponad 10 lat bezpośrednie to najczęściej nauczyciele pytali pytają czy jest jakaś książka, która właśnie jest w Polsce opracowana, która by mi pomogła wprowadzić zacząć pracę przygoda i przez 10 lat powiem mnie nie jeszcze nie zna, ale no już temu od 2 lat bardzo mocno działamy w taką sieć zbudowałem trenerów szkół uczących myślenia i dzięki właśnie doświadczenie już polskich szkołach rok temu podjął decyzję, że to jest czas że, że możemy już wystartować i przygotować książkę jako zespół od początku chciałem, żeby to była bardzo praktyczna książka stąd aż 12 autorów i 11 rozdziałów, które właśnie pokazują bardzo praktyczne ujęcie myślenia krytycznego rutyny myślenia krytycznego narzędzi krytycznego myślenia w Polskiej szkołę w szkolę Polskę polskich przedmiotach, zanim zapytam czy po co polskiej szkole albo polskiej edukacji po to, wyraźnie rozróżnia się po swojej rozdziale tej książki co właściwie my się krytyczne jakoś też podkreślił to to tę różnicę, bo jak my się ktoś nie miał z tym spółka styczności może teraz myślę, że myślenie krytyczne to jest krytykowanie to duży błąd duży błąd to tylko zbieżność tej podobnego słownictwa, ale właśnie krytyczne to umiejętność zatrzymania się nad informacją jakąkolwiek, która płynie i przyjrzenia się z wielu wielu perspektyw nie ma 1 definicji faktycznego i 2 w swoich działaniach edukacyjnych w Polsce z wbudowaną taką mapę 10 postaw się z medycznego, który razem tworzą się przed przetwarzania informacji, że nie fakt w opinii kwestionowanie tworzenie związków przyczynowo-skutkowych rozpoznawanie emocji i potrzeb tworzenie hipotez ewaluacja myślenie o myśleniu także takich właśnie postaw umiejętności, które tworzą się fizycznego jest dość duża i nie ma wspólnego z krytyką to jest bardzo jedność, jaką czasem ktoś pyta jak już tak najkrócej powiedział to zawsze podpowiadam zatrzyma się i pomyśl, bo ten moment, kiedy się potrafimy zatrzymać wiemy, kiedy się zatrzymać, żeby pomyśleć, czyli przeanalizować informacje sprawdzić czy faktycznie opinię, jakie są emocje kiedyś intencje te mamy, kiedy rzecz nam naprawdę myśleć nad wyższym poziomie, bo tak naprawdę nasz mózg jest budowane do tego, żeby sprowadzić na autopilocie nasz mózg zabiera zbyt dużo energii, kiedy myśli, kiedy rzeczywiście przetwarza zatem naturalnie biologicznie także właśnie naszą sprowadzi wszystko na autopilocie i 7 robimy rzeczy automatycznie kluczem do sukcesu w dzisiejszych czasach, zwłaszcza jest jedność zatrzymanie się i uruchomienia tego wyższego myślenia i to jest to się etyczna i tego dzisiaj wszyscy potrzebujemy właśnie, bo wszyscy potrzebujemy ty mówisz o zaszczepieniu tego w Polskiej szkole w Polskiej edukacji i Polska szkoła ma bardzo wiele problemów wiele wyzwań przed sobą tak przykro mi to mój, ale jest większości, jeżeli chodzi o maestrii bardzo staroświecka konserwatywna tradycyjna już Ministerstwo Edukacji Narodowej źródłem innowacji na pewno nie będzie, a jednak coś próbujesz jakoś to wprowadza to znaczy jak jak tu robisz, żeby wprowadzać to krytyczne myślenie w Polskiej szkole może tak zresztą od początku, że dla mnie celem pewną misję tak to trzeba określić zmienia problem, żeby sobie tak określić winę tam dla mnie celem tego co robi jest dotarcie z się krytycznym do każdego, gdzie jest w Polsce jest to cel, który na starcie jest już utopią ja sam może to, że nie wierzę, że jest to możliwe, ale wiem, że to no ma zwrot tak mam około 7 000 000 uczniów w Polsce mówiąc już w oczy ze studentami, więc dotacje do każdego się krytycznym, bo wydaje się właśnie przez kim taką iluzja utopia, ale na niej tak warto każdego dnia wstawać, zwłaszcza tego będzie piątek i zajmować się z całym zespołem jest już ogromna społeczność w Polsce ludzi, którzy interesują się miesięczną praktykują elektryczne i rozpowszechniają się wytyczne dla nie jest pewna działalność taka w celu rzucenie wody na przyszłym rzucenie kamienia dowody i powstanie pełnych sal i ja pewno tego nie żyje, żeby każde dziecko miało dostęp do miesięcznego, ale tak naprawdę ktoś musi zacząć pewna społeczność musi uruchomić falę zrobić największą zatem na twoje pytanie jak to robimy czy robię to właśnie wszystkim dzisiaj nikt sam jako jednostka nie stanicy osiągnąć ten naprawdę zatem dla mnie celem nr 1 było sekretem powstanie powołanie danej społeczności wokół właśnie tej w tym przypadku, gdy się z medycznego i poprzez po prostu Groupe czy, szkoląc szkodzą szkole trenerów to jest grupa trenerów w całej Polsce Dziewanowski województwach ten, że współpraca ze szkołami mija pozyskuje w jaki sposób szkoły i szkoły zapisują na cztero pięcioletni projekt drużynie miesięcznego, bo to nie jest metoda, którą uczymy w dzień tydzień miesiąc to jest doświadczenie, którego potrzebujemy kilka lat, aby zmieniły się nasze nawyki nasze sposoby myślenia nasze schematy właśnie te nasze tradycyjne podejście do nauczania, a tutaj nie nauczamy się z medycznego tworzymy warunki, których uczniowie sami uczą myśleć i to zajmuje lata tutaj właśnie czy większe społeczności jest szansa, że osiągniemy sukces, więc mój cel właściwie na dzień dzisiejszy końcowy to jest właśnie dotacje do dzieci, a ten pośredni krok dotarcie jak największe ilości nauczycieli dyrektorów szkół, aby oni właśnie swoje społeczności mniejszej zaszczepili pielęgnowali doświadczyli praktykowali to teraz Spomasz my sobie w jak my się zmieniła Polska i Polska szkoła, gdyby ten twój cel dotarcia z myśleniem krytycznym do każdego dziecka w Polsce został osiągnięty jakoś się zmieniło nasze społeczeństwo społeczeństwo się zmienił bardzo diametralnie może tak absolwent szkoły, w której jest się, gdyż to człowiek, który jest ma wysoki poziom samoświadomości wie, czego potrafi, więc potrafię, czego nie potrafię czym jest dobry co z interesuję co powinien rozwinąć te ma tu dużo adekwatna chodzi o poczucie własnej wartości adekwatne nieduże, bo się cienka granica nazwy adekwatne poczucie własnej wartość potrafi pracować zespołowo potrafi się dobrze klarownie prosto komunikować komunikować jest odporny na wszelkiego rodzaju manipulacje, ale po prostu bardziej potrafi się właśnie zatrzymać pomyśleć i te dotyczące spraw jego życia osobistego, ale też właśnie zawodowego współpracy ludzi jeśli takich absolwentów mamy kilka milionów mamy zupełnie inną gospodarkę mamy zupełnie społeczeństwo gospodarka wszystkim opartą na innowacyjności na tym, że młodzi ludzie też może nie chodzi o modzie, bo to wszyscy mają dostęp do misia, gdyż mogą się trzymiesięcznego pracownicy jakichkolwiek organizacji pracując zespołowo tworzą kreatywne rozwiązania przede wszystkim właśnie kwestionują zastaną sytuację zastaną rzeczywistość usprawniają, dbając o siebie i otoczenie wokół siebie, bo to jest element dużej świadomości nie ja wsi jako centrum świata tylko ja na pierwszym miejscu, ale w ten sposób, żeby zadbać o siebie i ludzi i środowisko wokół mnie bardzo dużą samoświadomość zatem to mając tak wysokiej jakości kadry można zupełnie zmienić organizację firm jakość produktów jakość rozwiązań jakość życia właściwie promienieje na całą gospodarkę społeczeństwo tutaj nie ma konkretnego wzorca, który stanie wykonane, bo wszystkim te wszystkie osoby, które zaczną wychodzić ze szkoły edukacji właśnie się, gdyż osoby samodzielne odpowiedzialne, ale mogą wracać w Polsce mogą pracować w każdym zakątku świata ma rozwijana zwinięte właśnie te kompetencje, które dzisiaj są najbardziej poszukiwane to jest przez te społeczne to jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego, czyli jak obywatel, który ten świadomy swoich praw, ale też swojej odpowiedzialności z zupełnie inny sposób komunikowania się między sobą, bo bardziej oparte właśnie na faktach na różnych perspektywach nie ma 1 siły nie ma 1 partii nie ma 1 głosu, bo to po prostu niewykonalne niemożliwe żadne społeczeństwo na grupę osób nie da się nie da sobie mówić tylko 1 słuszna interpretacja świata, a zatem na pewno bardzo mądrej bogate społeczeństwo jednak dodał na pewno bardzo duże wyzwanie dla rządzących nie wiem czy taka wizję jest naczepy interesującej, pociągając dla mnie tak rzeczywiście widzę, dlaczego dla rządzących nie, bo wtedy propagandowe przekazy TVP nie padały na podatny grunt, bo łatwo boje było podważyć, bo trudniej jest manipulować upraszczać albo po prostu kłamać w przestrzeni publicznej tak mamy jakby świat dzisiejszy, którym łatwo powiedzieć, że świat czarno-biały w myśleniu krytycznym cała analiza cały proces cała koncentracja jest na zrozumieniu, że świat jest od w odcieniu 1000 kolorów szarości i każdy sobie z tym nie oznaczono ości, gdzie nie ma 1 prawdy musi sobie etap prac dla niektórych jest to przerażająca wizja, a niektórych uwalniające ja zawsze mówię, że miesięczna jest na wszystkich osób każdy może się tego nauczyć by rozwijać, ale nie wszyscy na starcie są gotowi, bo to wszystkim jest związane z przejęciem odpowiedzialności najpierw własne żyć nie wszyscy są na to gotowi piszesz o tym, że to Sokrates jest twórcą myślenia krytycznego tym pierwszym, który właśnie zaczął stosować skończył marnie nie spodobał się społeczeństwu i nie jego metody nie nie okazały się popularne czy tak mamy sytuację, że bogaty w 2000 lat temu właśnie potów stworzył fundamenty pod jesień krytyczne zobaczymy po 2,51000 lat, gdzie jesteśmy dla mnie nie widzę dużego rozwoju chodzi o myślenie oczywiście jest inna sytuacja jesteśmy jako świadczeń z racji zupełnie inny miejscu, ale jeśli chodzi o zieleń nowa nie myślenia i właśnie taką twórczą dyskusję, bo nie chodzi o dzielenie włosa na czworo tak bez sensu to są takie akademickiej dyskusji też powinny być, ale jednak społeczeństwo, które zna właśnie nie daje się manipulować myśli samodzielna i odpowiedzialna no chyba się bardzo bardzo mało krajów na świecie jest na takim etapie, ale ta podróż na pewno Warta, żeby kontynuować rozwijać rozmawiamy o książce praktyczny przewodnik po się krytycznym pod redakcją mojego dzisiejszego gościa macie Winiarska jest trenerem Edukatora twórcą Instytutu myślenia krytycznego do naszej rozmowy o krytycznym myśleniu i dlaczego jest ono uznawane za kompetencje przyszłości rozmawiamy po skrócie informacji Radia TOK FM ja nazywam się Zuzanna Piechowicz mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną Maciej Winiarek trener Edukator propagator myślenia krytycznego redaktor książki praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym i właśnie się krytycznym rozmawiamy no i pisze w swojej książce o tym, że to myślenie krytyczne jest jednym z tzw. kompetencji 4 Ka, o którym dużo mówi się w biznesie temu już o społecznościach szkolnych, ale biznes mówi myślenie krytyczne obok kooperacji obok komunikacji i obok kreatywności to jedna z 4 najważniejszych kompetencji przyszłości tek tek osobiście uważam, że krytyczne myślenie to jest fundamentem tych pozostałych 3, kiedy rozpoczniemy rozwijać się krytyczne to pozostałe 23 na siebie działają także my być dla mnie osobiście nr 1 miesięcy etyczna i nie ma komunikacji jeśli najpierw ja nie jest odpowiedzialny za własne myślenie i nie potrafię tego komunikować to taka moja mała dygresja także 4 Ka jest absolutnie dzisiaj najważniejszy takt z biznesowym mówi o dobrych 10 lat od 4 karze to jest coś, czego potrzebujemy jako biznes, czyli pracowników jak sobie też od czasu do czasu patrzy na nasze polskie ogłoszenia to co je bardzo wskakuje to widzę od dobrych 2 latach silną tendencję poszuka firm, które zgłaszają się poszukują pracowników, gdzie się krytyczne pojawia się już 89% ogłoszeń i na poziomie drugim trzeciego miejsca zaraz po doświadczeniu i to jest Zjednoczone dla mnie osobiście bardzo fajna informacja ciekawa i dobra i dobrze rokujący ca z drugiej Sané to też pokazuje nieświadomość polskiego system edukacji, bo jak pracuje też biznesowo też prowadzi szkolenia biznesu to rozliczanie mówię, że oni tych pracowników nigdy nie znajdą, którzy mają rozwinięte myślenie krytyczne żadna właściwie Polska szkoła wszystkim nasz system szkolny te kompetencje zwyczajnie rozbije nie rozwija tak samo praktycznie żadna szkoła wyższa zatem oczekiwanie, że przyjdą pracownicy z tą kompetencją jest tutaj taką też iluzją trochę, którą ja sobie stworzyłem jeśli chodzi o edukację dzieci z także to jest coś zupełnie nowe w Polsce nieistniejące to trzeba je zdiagnozować czy mamy sądy kont dotyczy kompetencji czy wiemy rozwijać jeśli z jak żyjemy, że nie na to uruchamiana mechanizm pewnego poszukiwania, gdzie możemy znaleźć, ale błędne myślenie wystarczy dać ogłoszenie i tacy ludzie przyjmą my naprawdę ekosystem mówi tym społeczeństwie potrzebują więcej pracy i wszystkim więcej pokory, żeby takie kompetencje rozwijać, bo tutaj mamy złą historię oraz miesięcy zostanie też, że przez mamy złą historię, choć ostatnie 250 lat to niebyły czasy, w których promowano samodzielne myślenie, a w segmencie przyznał krajów zachodnich, gdzie pewna kultura właśnie myślenia i tworzenia społeczeństwa obywatelskiego nieprzerwana wypowiedział wojnami jest od 200300 lat to my mamy takie zaległości i często w takich już bardziej prywatnych rozmowach mówi Rzym mamy za dużo oczekiwania, że dogonimy zachód czoło 20300 lat może gospodarczo, licząc wskaźnika PKB czegoś innego tek, ale mentalnie to trzeba wielu wielu pokoleń, żeby kultura myślenia pielęgnowania myślenia tak naprawdę tak zaczyna się od domu, a później szkła NATO wzmacniać też dużo do rzeczników, które tworzą dobre warunki rozwoju wsi medycznego, a to się wiąże prosto z ogromną ilością czasu 23 pokoleń raczej minimum to jest jak cieszę, że to około 4 pokoleń minimum, żebyśmy rzeczywiście wprowadzili się krytyczne jako pewną wartość, która jest jak powietrza także tutaj sporo pokory przynajmniej w mówi, że początek powinien być w domu co masz myśli co powinni swoje perspektywy robić rodzice się krytyczne jest także dzieci dzieci rodzą się z z uzdolnieniami skierowanymi właśnie nam się nie medyczne oni nie są jeszcze Krym myślicielami krytycznymi, ale mają naturalną, ale do tego, żeby rozwijać oczywiście tym najprostszym kryterium wypowiedział się faktycznego to, że dziecko ciągle pyta, dlaczego jest żywą ciągle poszukujący informacji bardziej poszukująca zrozumienia, kiedy poszukujemy informacji to bardziej koncentrują się na wiedzy a kiedy poszukujemy zrozumienia, czyli zadajemy pytanie, dlaczego w życiu tak to działa czy możemy to wyjaśnić i nie poprzestajemy na 1, dlaczego tylko idziemy 357 głębiej, dlaczego to jest właśnie taka znajdą najlepsze najprostsze postawa musi jak etycznego dzieci mają tylko w tym momencie, kiedy jako dorośli rodzice nie mamy świadomości, że to jest ważne, że te naturalne i że to wymaga takiej naszej uważności to nie to, żeby się jako rolnicy by nagle filozofami i prowadzili, iż jak studentów broń Boże to jest po prostu pewna moment uważności, kiedy dziecko, gdy momencie się zaintrygowało naprawdę szuka zrozumienia tej, jaką rolnicy po prostu powinien nam towarzyszyć tym nie znaczy, że ja mam dać odpowiedź lepszy odpowiedział wydział najmądrzejszy odpowiedział ulica będzie jeszcze sam nie wiem ale, chociaż mieszkam siadamy przed komputerem głów plany szukamy informacji szukamy tutaj jako rodzic właśnie w Brześciu nic nie biorę pierwszą informację jako sprawdzonej weryfikujemy jeszcze czy też źródła jest wiarygodne czy może inne źródła pokazują tę wiedzę z innej strony także to jest właśnie rola rodzica też modelowania, że sprawdzamy kilka źródeł, więc rodzic, który wspiera, który towarzyszy dziecku w jego poszukiwaniu to jest prosta tak naprawdę rzecz nie wymagając naprawdę ani wiedzy specjalistycznej ani też nie wiem dziesiątek setek godzin spędzone z dziećmi, bo dziecko w parlamencie wszystkim czuje się pewnie, że jego poszukiwania są dobre jak pan powie tak mama już poradzę tak jeśli tata mama powie przed nie wiem, ale może spędzić razem to pewna dziecko powie okryte poszukam przed trzydziestym znalazł to już jest stworzenie kultury, w którym dziecko może poszukiwać może kwestionować może się nie zgadza rzeczywiście jest też rola rodziców, żeby pozwolić, żeby w domu dziecko kwestionował rolników w kwestionowaniu nie krytykowaniem kwestionowanie też poszukiwanie, dlaczego tak robimy i nie w formie zarzutu tylko po prostu zwykła ciekawość poszukiwania dlaczego, gdzie są związki przynoszą skutkował i czy nie szukają debaty tylko tak naprawdę klarownych logicznych dziś są bardzo logiczne się też rodzą logicznych odpowiedzi teraz znów się też wyczucie rodzice, którym momencie ja po prostu jestem dzieckiem jestem uważny na jego poszukiwania i stan dobrze dobre stworzone warunki teczkę do tego, żeby dziecko wzrastało w takiej kulturze i instrumencie oczywiście później pójście do dobrej szkoły, gdzie może właśnie się edukować dalej w kompetencjach niż wskórać trzeba zestroić to jest taka opowieść o tym, żeby zrezygnować z części nazwijmy to autorytetu albo jakieś takie wizerunku osoby dorosłej wszystkowiedzący na rzecz osoby dorosłej, która cały czas ma wiele rzeczy do odkrycia i dowiedzenia się również w towarzystwie z dzieckiem to jest bardzo ciekawe w kontekście szkoły, bo to nauczyciel nauczycielka są najczęściej tymi, którzy ze swojego przedmiotu mają wiedzieć wszystko tek tek czy mija tutaj już, kiedy prowadzę szkolenia zaczynamy też mówi o tym, żeby przestali wierzyć w iluzji, która została stworzona 200 temu cały czas jest karmiona system szkolny, że nauczyciel też osoba, która może kogokolwiek czegokolwiek nauczyć nas państwo to jest iluzja badania mózgu ostatnie 1520 letnia robią loggia pokazuje, że nauki pokazują, że mózg się nie uczy, że ktoś wlewa do pustego mózgu jakąś wiedzę już mózg jest pełny, czyli 3 ze właśnie zakup za pamiętnej nie przez zamach pamiętanie się uczymy nasz mózg nauczy się najlepiej nasz mózg mózg uczyć najlepiej przez aktywne działanie przetwarzanie analizowanie wnioskowanie kategoryzowanie wypowiedź komunikację dyskusję itd. to są banki, których mózg uczy się na efektywniej powstał zapewne w ogóle się czuć też rolę nauczyciela nie jest przestać już nauczać, bo po prostu nieefektywne rolą dzisiaj nauczyciela nowoczesnego nauczyciele i nowoczesnej edukacji i właśnie w szkole w nowoczesnej edukacji to rola nauczyciela jest w kierunku moderatora, który tworzy warunki ja przychodzę z intrygującym pytaniem intrygującą treścią to może być filmik może być właśnie dziś cytat może być jak też książki pociąg pozwalam uczniom no właśnie tworzyć myśleć przetwarzać analizować daje konkretne narzędzia krytycznego myślenia jak tylko przy sądzę jest dla nich przewodnikiem zadającym pogłębiające pytania i sprawdzam co wiedzą ja sprawdzam co myślą o tej wiec i IT chociażby zmiana pytania co wiesz na co myślisz robi gigantyczną różnic nagle dzieci czują się usłyszane zauważone jako człowiek to bardzo często szokująca wręcz sytuacja, kiedy dziecko z naszej powiedzmy w szkołach uczących myślenia mówi wprost, że ja widzę, że pani zaczęła słuchać co ja muszę cię o tym myślę i znamionowej tam się bardzo podoba to jest właśnie nowa rola nauczyciela to nie jest tak znaczy zbędny czasy się też nauczyciele boją wręcz przeciwnie wracamy do takiej właśnie greckiej edukacji, gdzie pedagog też osoba, które towarzyszy towarzyszy uczniowi, zadając pytania nie dając odpowiedź tylko towarzyszy przychodzi do niego ciekawe pytanie jest nim przez kilka godzin towarzyszy pogłębiając, ułatwiając to jest budowanie prawdziwego autorytetu nie na tym, że też ekspert od wszystkiego tylko zadaje pytania, na które ja jestem jeszcze za młody, żeby sobie odpowiedzieć, żeby zadać pytań my potrzebujemy mądrzejszych od nas, którzy by nam dawali właśnie dobre pytania i ten autorytet możemy spotkać na każdym poziomie naszego wieku nawet jako 65 lat, że kogoś spotkać to właśnie nam zadaje jeszcze mądrzejszy pytań, ale kluczowa oczywiście to jest wieku tym szkolnym, żeby mieć takich nauczycieli takich przewodników, którzy na różnych przedmiotach różnych projektach zadają właśnie te ciekawe pytania to jest ten właśnie tworzenie warunków do rozwoju wsi etycznego PiS jest to pokazane w filmie dokumentalnym młody Platon mogą państwo obejrzeć ten film na stronie Millennium Docs Against Gravity na Platformie V0D można kupić dostęp do tego filmu, gdzie nauczyciel dyrektor szkoły korzysta z tych technik i też w tym film miał już trochę od, odnosząc się do filmu powiedziałeś o samoświadomości takim poznawaniu siebie, dlaczego krytyczne myślenie jest drogą do tego w jaki sposób rząd przynajmniej 2 obszary, które ja rozumiem pierwsza taka typowa część poznawcza, czyli po prostu wlicza się nasz intelekt i to się utrzymać nas interesuje, jakie się uczy jak szybko, czego potrzeba jak szybko łączy kropki tak dalej, a druga część właśnie dość często pomijana w edukacji to część miękka to jest element emocji potrzeb pragnień zrozumienie samego siebie co powoduje, że się boje co powoduje, że mam jakieś schematy myślowe pułapki myślowe, skąd się wzięło to jest mnóstwo zadawanych pytań samemu sobie spojrzenia na siebie okiem obserwatora nie nauczyciel coś powiedział ja się przestraszyłem oczywiście dni tutaj może daje przykład zmian dobrego siódmego nastolatka to mamy z tym ja jako nastolatek potrafi zatrzymać i spożyć nasze zaczęły się z interwałem co nie przyspieszyło co mnie zabolało i tak itd. to jest podróż podróż w roku głębi siebie poznawanie siebie jako człowieka, w jakich warunkach się czuje szczęśliwy w jakiej wielkości czuje bezpieczne czy potrzeba, żeby poczuć bezpiecznie jakiemuś to zakomunikować, kto odpowiedzialny zaspokaja moich potrzeb sprzyjać moi rodzice czy my nauczyciele budowanie samoświadomości, jakim jestem człowiekiem i to wszystko oczywiście w obszarze miękki, ale też intelektualnych poznawczych czy też chociażby moje zainteresowania co nie pasjonuje osoba z wysokim poziomie samoświadomości na bazie właśnie pracy zmusi krytycznym i nie będzie miała granie problemu ze znalezieniem swojej ścieżki kariery zawodowej i nie będzie miał też problemu zbudowaniem nowych relacji nie znaczy od razu pierwsza relacja czy pierwsza praca będzie idealna taka osoba będzie bardzo szybko w stanie stwierdzić nie to praca to my trzymamy się tego kierunku i przedramię toksyczna jest dla mnie dobra, ale bez problemu będzie w stanie klarownie wyjaśnia, dlaczego dla mnie dobra i wiedzieć, gdzie szukać broni jak szukać tych dobrych warunków na siebie ten czy bardziej znam siebie, tym bardziej będę efektywne w życiu zawodowym życiu osobistym tak sobie dobierał środowisko, w którym funkcjonuje, żeby cały czas wzrastać, ale kluczem do sukcesu jest najpierw poznać samego siebie i nie czekać aż ktoś wskaże palcem się co mam robić by czuć się szczęśliwym to co nam próbują robić mówić wszyscy politycy jak zrobić to tam to będziecie szczęśliwi w każdy z nas musi to podróż sam wyruszyć znaleźć to co mnie szczęśliwie to jeszcze jest na koniec chciałam zapytać czy nie ma jednak poczucia, że to już za dużo na głowie nauczycieli, że jeszcze do tego wszystkiego co mają na głowie rzuca się myślenie krytyczne może to nie jest budżet cięcia będzie dziękuję za to pytanie też pytanie, które po jej na każdym szkolne każdej konferencji odpowiedź jest taka, że nie, że tak naprawdę nasze doświadczenia pokazują, że to jest właściwie w tej chwili chyba jedyne rozwiązanie, aby też państwu przetrwać, dlaczego po i nauczyciele nie muszą wybierać czy rozwijamy się krytyczne swej klasie czy realizuje przepełnioną podstawę programową to tak nie działa my używamy podstawy programowej rozwijamy się etyczne tylko przypomnę, że się, gdy się też analizę informacji i my w tym momencie pokazujemy na myśl używać podstawy programowej jako informacji, którą uczniowie będą właśnie analizować przetwarzać efekt jest taki, że nauczyciele robią głębiej efektywnie i szybciej podstawę programową uczniowie mają zrozumiano przez to właśnie jest poczucie nauczyłem się tego, a wszystko to jeszcze w warunkach rozwijanie tych 4 KO i nauczyciele, którzy znają pracują 0203. 0405. rok ani mówiąc dokładnie odwrotnie to co powiedziałaś, czyli że prace się krytycznym pozwoliła mi zakochać się na nowo w moim zawodzie już wyciąga jego serca, ale przez rzeszę otworzyłam na dzieci zostawiłam treści zostawiam po cały programowy nie porzuciła kocią i używać dla siebie, a bardziej rozwoju własne dzieci ja nawiązałam prawdziwą głęboką relację swoimi dziećmi poznałam je jako myślą jak one czują i jedna z nich stałem się właśnie autorytetem, a nie panią od fizyki chemii czy polskiego to jest właśnie tworzenie zupełnie nowej relacji w klasie te relacje na edukację tę relację i tutaj z tym, że nauczyciel nie ocenia, bo sięga 1000 zgłoszeń padł, ale nie ma właśnie prawie do odpowiedzi, więc nie ma ocen nie da się oceniać ty myślisz na piątkę tym się na czwórkę i jest oczywiście informacja zwrotna Trojana nauczyciel udaje, że widzę twoje logiczne myślenie tu itu itu, a le na przed brakuje dowodów jeszcze NATO na tamto argumentów informacja ta może być jest bardzo bogata bardzo konstruktywna, ale nie ma ocen znika zagrożenie znika poczucie ciągłego oceniania jest rośnie szybko poczucie bezpieczeństwa psychicznego, a to buduje relacje to buduje właśnie taką wydział nową no nie miłość, bo to te słowa też nas nie za bardzo jeszcze jest rozumiane nową relację bardzo bardzo głęboką i przy normalnym realizowaniu podstawy programowej tutaj nie ma konfliktu, że albo Talbota, gdzie można kupić tę książkę, której dzisiaj rozmawiamy praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym generalnie naszej stronie Instytut krytycznego myślenia jest zakładka nasze książki, bo to jest właśnie nasza pierwsza książka, która wyszła w poniedziałek, a za 3 tygodnie będzie kolejna książka i tam są wasze opisy całych książek i oczywiście linki i opinii także tutaj zaprosił naszą stronę do krytycznego myślenia ten jest zakładka i mogą państwo i każda z naszych książek na całą stronę właściwie poświęcono, więc dużo informacji o książce na spokojnie, a ja polecam ją właśnie polskim nauczycielom, bo to jest bardzo osadzone w naszej kulturze większość książek jak mówią same wysokości spotkania nie sposób przytoczonych w tym momencie czytając je czujemy to nie u nas u nas to nie wyjdzie tutaj 1112 nauczycieli polskich pokazuje właśnie doświadczenia w Polskiej może być Czarnkowa szkole i można sobie z tą właśnie świetnie poradzić bardzo dziękuję za rozmowę Maciej Winiarek trener Edukator propagator myślenia krytycznego w Polsce twórca Instytutu krytycznego myślenia oraz redaktor książki uczyć się rozmawialiśmy praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym dziękuję bardzo, za zaproszenie jest możliwość podzielenia się tematem miesięcznego ja nazywam się Zuzanna Piechowicz teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA