REKLAMA

Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej

Interluda
Data emisji:
2022-06-17 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:25 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest prof. Arkadiusz Jabłoński - japonista, Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to dobry wieczór Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszą Inter luda, a państwa moim gościem jest pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór panie profesorze dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór państwu niedawno rozmawialiśmy w programie Owczarek o szkole japońskiej, ale będzie bardzo dzisiaj myślę też trochę szkole bo, bo tekst, który będziemy Rozwiń » rozmawiać o szkole też traktuję ale, ale nie wyprzedzajmy wypadków ostatnio do myślenia o Japonii dotarłem panie profesorze przez myślenie o Ukrainie, kiedy i, kiedy rozpoczęła się ta wojna, kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę oczywiście media natychmiast zapełniły się na różnej maści ekspertami ekspertyzami zarówno na temat Rosji jak i Ukrainy powodów tej inwazji na, ale też w kolejnych odsłonach pojawiły się analizy Rosji i jako państwa czy też rosyjskiego sposobu myślenia, a po drugiej stronie na jak i komentarzy także ukraińskiego sposobu myślenia czy są to narody braterskie czy nie braterskie i właściwie wszystko przebiegało w taki sposób, aby w zawrzeć pewną esencję ukraińską ości albo rosyjską ości w jakimś krótkim zgrabnym opisze i przypomniałem sobie wtedy o niej czy podobnych czy nie podobnych to to pewnie za chwileczkę ust ustalimy po pewnym podobnym zadaniu, którego podjęła się amerykańska antropolożka Rus Benedykt ona za czy gdy ona zaś stworzyła dla rządu Stanów zjednoczonych dla armii Stanów zjednoczonych docelowo takie kompendium właśnie taką choćby japońską ość w pigułce, która miała pomóc zrozumieć kim lub czym jest Japonia państwo przecież tak bardzo odległe nie tylko, jeżeli chodzi o odległość fizyczną, ale też mentalnie od Stanów zjednoczonych później ta analiza wykazują rozszerzona ukazała się jako książka zatytułowana chryzantema i mieć wzory kultury japońskiej w Polsce ona ukazała się w przekładzie i też przedmową pani Ewy Klekot i sposoby panie profesorze trochę od myślenia o Ukrainie czy też od takich prób skompensowania pewnej narodowości w jak najprostszy sposób dotarłem do Japonii po to, przypomniałem sobie tym tekście chryzantema i mieć i pomyślę, żeby porozmawiać o tekście, ale też o może okolicznościach jego powstania dziś szerzej Japonii tak jest z, czyli rozumiem, że taka jest moja rola, żeby skompensować kulturę japońską na potrzeby naszej dzisiejszej audycji albo właśnie porozmawiać właśnie porozmawiać o tym z jakiego rodzaju wyzwaniami mierzą się przede wszystkim osoby, które starają się coś skompensować, ale też co to oznacza dla odbiorców takich skondensowanych syntez tak jest to znaczy my mówimy o tzw. wzorach kultury jak czasami narażają się na indywidualnej tutaj na indywidualne kanał także, a może nawet referował wzorce kultury, ale wzory te rzeczywiście jest z całkiem poprawny termin zresztą nawiązuje do takiej klasycznej pracy Benedykt, która już przed wojną w tym przebywają na Pacyfiku były aktywne jako antropolog to jest taki cały to jest taki cały tak całe taka intelektualna dynastia antropologiczne, które tutaj jest akurat zużytkowania, bo specjaliści z nowoczesnym społeczeństwie jak to pisał gdzieś dzieli fotel oni nie tyle pełnią funkcję w ramach socjalistycznego podziału pracy, ale w ramach schematu kapitalistycznego wyzysku co używali naukowcy w tym antropolog dowie jako taki papierek lakmusowy, który ma odpowiedzieć na bardzo proste pytania bardzo często tak nie bardzo często te pytania są formułowane właśnie taki sposób powiedzieć czy coś jest dobre co się złe tu oczywiście rozumiem się odwołujemy do tego do tego skompensowania tak tak, czyli redukujemy da staramy się staramy się podnosić opozycję binarną, czyli 10 nie ma przecież możliwości tutaj trzeba powiedzieć, że książka Benedykt oczywiście wykracza poza ten schemat im się też pani czy wciąż, która jest napisana na podstawie projektu, którym pan redaktor wspomniał, czyli na podstawie z ich punktu karnego wyzwania przedstawienia Ameryce wobec konfliktu z Japonią, który odbył się w ramach wojny światowej i tego, czego można oczekiwać od Japonii jako właśnie od narodu jak od kultury w razie gdyby ten covid się jakiś tam sposób zakładać zwycięstwo Stanów zjednoczonych na pewnego momentu zakończy, więc tutaj pod tym względem jest to bardzo interesująca pozycja warto dodać, że jeździ się nie mylę Ruth Benedict nie znała języka japońskiego ani też w Japonii nie było tak jest tu liczne wyzwania, jakie muszą oczywiście moglibyśmy tutaj mówić o przede wszystkim definicji kulturę, która występuje wielu odmian moglibyśmy mówić o definicję tzw narodu, która współcześnie jest chyba jednak trochę passę, bo to jest taka definicja romantyczna tak wczesne dziewiętnastowieczne wtedy, kiedy formułowały się państwa narodowe i tu właściwie ironicznie można by było przytoczyć tutaj definicje bodajże autorstwa Carla do faktu bardzo Lubie jeden z moich znajomych Karol wspomina o tym, że naród to jest wspólnota złączona z takim samym pochodzeniem i wspólnym wrogiem przy czym on dodaje tutaj, że to wspólne pochodzenie jest iluzoryczne zwykle, a wspólny rok ZUS jest całkiem całkiem realistycznie malowane Benedykt rzeczywiście nie znał japońskiego i Benedykt nie była w Japonii mógł być jako wsi rozpoczęły działania wojenne chcemy zresztą już działaniami wojennymi również atmosfera Japonii w stosunku do Stanów zjednoczonych stosujmy stany Zjednoczone nie był najlepszy powiedzmy sobie natomiast to jest bardzo ciekawa książka, dlatego że z 1 strony tutaj autorka nie ma dostępu do rzeczywistych przedstawicieli społeczeństwa i rzeczywiste my się pobić tutaj troszkę nadużyciem powiedzieć pamiętacie, a z drugiej strony wykorzystuje bardzo umiejętnie świadomie to właśnie ograniczenie dla sformułowania pewnych bardzo ogólnych przesłanek na temat właśnie tzw. wzorów kultury, czyli możemy tutaj powiedzieć to jest dosyć chciałem podkreślić to jest mój ulubiony cytat z Edwarda Saida Otóż wzorem tej Izby o klienta jest takie dzieło, że państwa w tym jest powiedziane, że nader często nawet inaczej powiedział, że preferowanie autorytetu tekstu przy unikaniu rzeczywistego człowieka to jest dość powszechna przewiń na różańcu za tekstów i tutaj oczywiście możemy pracy Benedykt zarzucać nic wielu miejscach schematyzm wielu uczyniło i możemy też wskazywać pewne niedociągnięcia natomiast to nie jest tak, że jest to praca w jakiś istotny sposób odbiegająca od rzeczywistości, bo ona wykorzystywała produkty kultury japońskiej produkty literackie produkty filmowe i wykorzystywała zjazdy z przedstawicielami Japonii, którzy rezydowali wtedy w stanach Zjednoczonych i z imigrantami z imigrantami japoński w związku z tym tutaj wykazywała się one dosyć wysoką świadomością tego, że mamy do czynienia z ograniczonymi danymi i również te formułowane przez nią wnioski charakteryzują się bardzo wysokim poziomem pokory wobec tego co rzeczywiście możemy na temat kultury stwierdzić no i co możemy na temat kultury stwierdzić to swoją drugą książkę ona też się ukazała chyba 2 lata po wydaniu amerykańskim ukazała się także w Japonii i co ciekawe, ale została przyjęta całkiem pozytywnie, chociaż trochę uznana za Amora za to skoczy realizującą ale, ale jednocześnie za, żeby Benedykt trafnie określiła pewne rzeczy znaczy oczywiście to jest wszystko przy założeniu, że nie mamy tu do czynienia z kompletną instrukcją tzw narodach w tym kultury polskiej, ponieważ napisanie czegoś takiego jest niemożliwe i powtarzam autorka jest świadom autorka wielu miejscach miał czuję, że to mamy pewne pułapki tu pamiętajmy, że tu jest nie wszystko tam jesteś na samym początku w pierwszym rozdziale takim ulubiony fragment, kiedy ona mówi, że opierała się na danych siłą rzeczy ilościowy, ale starała się tej ilości nie śrubować jakiegoś maksimum ponieważ, jeżeli uznał, że zbadała już 100× sytuacje jak i Japonii np. 1 użytkownik kultury kłania się drugiemu to niema sensu tego wzbogacać kolejny to pierwszy przykład tak tak tu jest redukcja danych oczywiście tu jest na próba jest, więc schematyzm musi być schemat, bo nie możemy bez sama też musi obejść przyczyn pamiętajmy, że wymóg unikania schematyzm dotyczy zarówno samego autora w takim przypadku jak i odbiorcy, który też powinien zdawać sobie sprawę z tego, że mnie czy taką właśnie takiej szczegółowej listy reguł jak to w Japonii się czy nie jak w Japonii mieczy w swoją drogą jest też ciekawe w kontekście tego w jaki sposób pewne rzeczy stają się taką samo spełniającą się przepowiednią nie sądzę bynajmniej żaden sposób, aby ta książka lub Benedykt miała wpływać na Japończyków, którzy po przeczytaniu mogli być aha czyli, żeby być prawdziwie paczkę do teraz będę się tak zachowywał jak pisze amerykańska ne autorka, ale generalnie pewne wytwory kultury czy popkultury są odbiciem rzeczywistości, a później ta rzeczywistość przegląda się w tych w tym odbiciu tych odbicia ach, powielając pewne straty myślę sobie, że jeżeli zatrzymamy się na chwilę na polskim podwórku no to mamy autorów swym zarówno naukowych popularnonaukowych czy czy w tworzących fikcyjne opowieści na temat historii mamy autorów, którzy snują jakąś opowieść o naszej historii tak no oczywiście pewnie naj bardziej popularne są te opowieści, w których jesteśmy bohaterscy wyjątkowi i szarmanccy pełni poświęcenia troski tak dalej tak dalej teraz z karmieni czy też karmiący się sami w tym wytworami kultury staramy się w taki sposób o sobie myśleć zapytań pełnią polskie cechy narodowe od odpowiadamy to co odpowiada, czyli mamy tutaj kontrolę samo spełniającą się przepowiednie, chociaż za pytanie czy tacy naprawdę jesteśmy czy tak nam się wydaje, że jest czy tacy jesteśmy czy wydaje nam się, że tacy jesteśmy o taki jest kwestia powiązania pewnych etykietek z rzeczywistością warto pamiętać, że etykietka nawet bardzo dopasowane leki zjawisk zawsze jest tylko i wyłącznie kiepsko i bardzo częstym grzechem szkoły zgodę w tym co Said tutaj sformułował na temat preferowania pretekstów jest niekiedy przechodzenie już etykiet nie do zjawisk rzeczywistych i ja jeszcze dni od odniosłem się do tego jak książka została przyjęta diakoni to znaczy jest japońskie tłumaczenie tej książki, a nawet gdzieś tam mam na półce jest takie opatrzone od etyki kont tłumaczenia oficjalnego jest rzeczywiście tłumaczenie jest wznawiany co jakiś czas cały czas książka odczyt, chociaż oczywiście nie tak samo jak tuż po wojnie ja mam do czynienia z 4 z taką książeczką wydaniu firmy wydawnictwa etatu Czarnowski tabu Kompany, który zajmuje się odjęte liliami wodnymi, toteż jeśli chcemy kilkunastu czy kilku dziesiątych wznowienie, więc tutaj trzeba powiedzieć, że nie można abstrahować zupełnie od 2 Benedykt może wielu robi w opisie Japonii warto te koncepcje są podnoszone dotyczące społeczeństwa Pańskiego wartość przynajmniej do nich odnieść również by japońscy badacze obeszli Benedykt oczywiście często zarzucane jest tematy pamiętajmy, że jeśli chodzi o każdy właściwie wytwór pisane to on powstaje w tym momencie, kiedy już autor od tempo unijnego wyda autor nie ma żadnych wpływów dla swoje własne sformułowania jej są tego doświadcza mówi o tym z pewną pokorą i oczywiście łatwo skrytykować coś zostało napisane z drugiej strony chyba tutaj warto powiedzieć, że biorąc pod uwagę wymagające warunki ta książka powstała broni się ona cały czas, dlatego że warto odczytywać literalnie, czyli słowo słowo i tak postępować oczywiście samo społeczeństwo japońskie między czasie stawał się zmieni, bo zupełnie inne społeczeństwo już w latach czterdziestych dwudziestego wieku obecnie także wiele UPS sformułowań przedstawionych nie może być ogłoszone w sposób bezpośredni do rzeczywistości, ale biorąc pod uwagę, że wniosła antropologiczne to trzeba powiedzieć, że jest to próba niewątpliwie bardzo wysoka i niewątpliwie zasługująca na szacunek tym szacunek w świecie naukowym przede wszystkim odnosi się do tego, że można z tymi twierdzeniami dyskutować to znaczy nie są to aksjomaty nienaruszalne można je precyzować można je przetwarzać to rzeczywiście jest to drugi albo trzecie życie tekstu naukowego, które cały czas trwa w odniesieniu do chryzantemy czy w no dobrze to wskakujemy w w takim razie panie profesorze do tej książki, czyli my co rusz będę mówił o Japonii i Japończyka i w też oczekuję tutaj na pana komentarze do tych tekstów i bardziej rozszerzające niż zawężające w duchu tego, o czym pan mówi zastawia się też czy popularność tego tekstu w języku angielskim w to nie wiem panie aż tak bardzo popularne w języku polskim, ale angielski nie świadczy trochę o tym, że jednak wciąż potrzebujemy takiego szybkiego kompendium wiedzy na jakiś temat właściwie mniej osób jest zainteresowanych odkrywaniem wyrabianiem sobie zdania, dlatego że jest to przede wszystkim żmudne i długotrwały prawda żeby, żeby zrobić sobie zdanie na ich temat no pewnie to zależy od tematu, ale tutaj na temat Niewiem społeczeństwa wzorców kultury to należałoby tam spędzić wiele wiele lat i wgryźć w tę kulturę no, więc to jest żmudnej długotrwałej dlatego, jeżeli możemy sobie w weekend dowiedzieć, czego możemy oczekiwać na egzotycznych Wyspach, na które się właśnie wybieramy no to w tym do będzie doskonale emocje uczucia ludzkie uczucia w to pojawia się u naszej autorki emocje i lub też pewnie byśmy tutaj posłużyli się takim stereotypem jak to Japończycy cudownie te swoje uczucia emocje ukrywają tak jest tutaj rzeczywiście to zadanie powiedział były też książka do przeczytania wynikiem od innych usług jest jednak dosyć dosyć złożone i tutaj też nie jest taki angielski bardzo prosty apel o mieście chodzi o Polski tłumaczy po prostu nie czytałem domyślam się, że jest to dane w jaki sposób jeśli chodzi o odwołanie do emocji to myślę, że ten ster od tych, które z ukrywaniem emocji to nie jest stereotyp zupełnie samodzielne i odnosi się on do innego stereotypu, który z kolei często wysuwa się stosuje się wobec właściwie całej reszty świata w fakcie tzw. jak to czasami Benedykt ocenia rezerwą mówi o przydatności tych przedstawicieli akcentu Zachodu, że rzekomo przedstawiciele Zachodu wyrażają wszystko to co mają do powiedzenia mówią to w sposób jasny Amerykanie mówi tak albo nie tutaj oczywiście mamy ten słynny dowcip ci, którym ma podłoże komputerowe, że kiedyś pamiętam jak się okazało błędy ZUS czy 1 jak oni to firmy Microsoft to był taki dowcip ile w wersji japońskiej jest bonus, ponieważ temu, kiedy jest okej kasę chcą przyciskiem docenta lodowym też presja Pański jest przecież myli tak, czyli ta legendarna nie oddany walne ości Japończyków ona była później przetwarzane przez wielu badaczy zapadło ich o u siebie mówi tzw. High kontekstowo czerw i lokalnych wsparć mówi, że Japonia też High kontekst, ponieważ tak wiele rzeczy nie jest jest wzmiankowany tak z kolei rzekomo Teklą kontekst oczy byle jaki jest wzmiankowany ja powiem szczerze to się podoba jeśli chodzi o takie przeciwstawienie użytkowe takie jak tak nie wiem no mówimy robotnikowi w fabryce słuchaj szef nie powiedział mu się nie podoba ale gdybym się podobało się zachował inaczej, a więc może powinniście to zrobić inaczej no w tym momencie High kontekst kontekst taką to, że szczególnie powiedział nieznacznego myśli, ale z drugiej strony pamiętajmy, że często funkcjonuje jako takie obejście problemu to znaczy, jeżeli my nie rozumiemy tego co się dzieje to być może to nie jest także informacji, jakie są przekazywane są być może nie dostrzegamy pewnych informacji, które są obecnie uznawane za oczywiste wszakże społeczeństwach Zachodu też nie wszystko można zawsze powiedzieć też pewne reguły High kontekst funkcjonują one oczywiście odmienne w każdej kulturze, ale nie jest tak, że Japończycy ukrywają wszystkie uczucia raczej by należało się odwołać do takiego pojęcia, które bardzo często jest państwo obecną dotyczy własnego odczucia tego jak jednostka czuję oczywiście tutaj rzeczywiste emocje też wpływają i w Japonii uznaje się, że emocje własne są na tyle oczywiste i Torzym emocje odczuwamy w sposób inny każdy indywidualnie to jest jasne trywialne, że nie ma sensu także edukować o wiele bardziej konstruktywne jest odwołanie się do pewnej fasady, która oczywiście może być przeciwstawiany tej warstwie emocji i wtedy, kiedy my ten fason potrafimy ukazać to jesteśmy społecznie dorośli, bo dzieci nie są dorosłe dzieci, kiedy boli, kiedy coś ludzi mówią, ale nuda dla dorośli właśnie kulturowy dorośli mogli się w ten sposób potrafią powściągnąć emocje, które ma każdy i każdy atak podobnie inne tak jak to było polskie przysłowie ludowe, które nie zacytuję każdy ma pewną część ciała w związku z tym jakiś sposób jest czuła tym funkcjom, ale po co o tym mówić skoro i tak już wiadomo ile wcześniej, choć z książki dowiadujemy się, że ulubioną, a lot ulubioną przyjemnością Japończyków jest gorąca kąpiel na poziomie cielesnym, a na poziomie ciele wnieść do tak tam w tym rozdziale który, który idzie podaje, że po rozdziale jeszcze coś się sposób je tutaj pan jest rozdział w tym są pisane właśnie powinności społecznych tutaj termin właśnie zaciągania zobowiązań społecznych i zachowywania twarzy i potem o rozdziale, który dotyczy właśnie oczyszczenia swego imienia czy zachowania właśnie twarzy w ujęciu społecznym mamy tutaj właśnie krąg uczuć ludzki i rzeczywiście tutaj fizyczność japońska, a które jest bardzo istotna w kulturze japońskiej, której się właściwie nic z tymi, którzy dla Polski tak, bo gorąca kąpiel to jest na ilość to jest po prostu wyzbycie się wszelki stołecznych obciążeń to jest moment relaksu, który jest oczywiście tak pisze zresztą Benedykt jest kwestia higieniczna trzyma to prawda, ale o wiele ważniejsze jest to, że my się relaksujemy idziemy na kadencję musi to jest hedonizm posunięty jak najdalej, jeżeli ktoś z wielką figurę kąpieli to niech sobie siedzi, bo to jest jego własna sprawa możemy się realizować budować jedność, czyli w pozycji taki z kolanami pod brodą jak chcemy, bo jeżeli jest publiczna Łaźnia to oczywiście publiczne łaźnie publiczne łaźnie przeważnie są jednopłciowe są jest podział wg płci biologicznej zresztą też mamy doktrynę tyle mogę artykuł jest więcej, ale w Japonii większość takich miejsc jest jednopłciowe za czytanie naprawdę panowie na lewo to zwykle wg kolorów zresztą z cudzoziemcami czasami trudno się zorientować i nie eksponuje oczywiście swojej fizyczności walczyli tam jest jak i lecznicze, które się trzyma tak taki powiedzmy o jego wkładzie załączonego w tej w tej czternastym w tym ekstrakcie źródlane, bo też często naturalne gorące źródło jego się zwykle kładzie na głowie, żeby z niego też od ociera acz, ale i nie panujemy i nie eksponują swojej nagości w sposób jakiś eksternistyczny tylko po prostu zakładamy, że wszyscy jesteśmy nadzy punkt jakoś dyskretnie sobie bez jakiś tam specjalnych pruderyjne gestów zasłaniamy wrażliwe części ciała, ale możemy sobie pozwolić na to co chcemy możemy siedzieć bo gdzie możemy się założyć możemy siedzieć na brzegu lub wziąć prysznic możemy iść do sauny samo lat często też takich cala później japoński wynalazek, ale częstowano, że tego rodzaju przyjemnością i to jest hedonizm, kiedy możemy indywidualnie być stacja chce gorąca kąpiel i sen ten cenny ten Sejm trochę zasada jest sobie z tym co sen oczy nie zaskoczymy dlatego, że to może być przyjemność, bo oczywiście w tym sensie wszyscy przemienia się czuje Japończykiem ne, ale raczej właśnie Japonię kojarzymy z krótkim snem i zbyciem z pracy po wiele godzin tak od początku naszej zmiany nawet jeszcze przed rozpoczęciem się zmiany do dokumentu widzi szef jeszcze chwilę dla pewności jak gdyby miał wrócić pociągi zapomniał i raczej niedosyt pianie niż właśnie snem jako tym co można celebrować czy można się cieszyć to dotyczy to zależy, bo tuż po fragmencie na temat snu, jeżeli dobrze pamiętam autorka uwzględnia również takie sytuacje oczywiście jedzenie jeszcze mam nadzieję całą politykę, ale ona też tak to zresztą takie sytuacje, w których właśnie sensie się w święta sami docenta pracy mieć 5, że jesteśmy studentem studiującym egzaminów lato w tym momencie scenie na drugim miejscu, jeżeli jesteśmy na ćwiczeniach wojskowych Lotto nie przerywamy manewrów tylko dlatego też się wystać jak to tam, gdzie się wzmiankowane ten dowódca mówi, że od co żołnierze mają spać już umieją spać panie muszą walczyć także tej formalnej kontekst zresztą kontaktami społecznymi to oczywiście nie odwołują się do innych była w schronisku swoje indywidualne to każdy ma swoje każdy w tyle ile chce jeśli muszę to co chce, ale jeżeli mamy rzeczywistość społeczną tutaj właśnie to co jest zresztą leżała na początku powiedziane rozpoznanie zdefiniowanie swojej pozycji w społeczeństwie definiowanie zależności zachowywali się wg pewnej fasady za tymi zależnościami idzie jedzenie oczywiście hedonizm Polina traktu przypominała mi się słynna scena z animacji z pieca byłej, kiedy po rodzice główne bohaterki i znajduje się zatrzymuje się znajdą jakieś opuszczoną przydrożną powiedzmy na sam środek opuszczonego miasta nadal wskazuje, że Monica dzień głodem dosiadają się tam błyskawicznie komputerów zaczynają rzeczywiście w zawrotnym tempie pochłaniać te potrawy muszą potem Tomal świadom konsekwencji aktem zresztą ten głód proszę zauważyć odczucie głodu indywidualne jest na tyle dojmująca czemu zresztą towarzyszą pewne również sygnały te poza tak powiem aluzyjnie, a jest wiele jest wiele symptomów w tym właśnie film w tej właśnie scenie, które świadczą o tym, że to nie jest typowa sytuacja tam nikt nie mówi, żeby weszli do restauracji zawsze w Japonii jest obsługa nie wiadomo dlaczego te dania są gorącej apetyczne i tam już widać, że coś nie tak natomiast oni kierowani tylko emocjami tylko odczuciami fizycznymi zaczynają hałasować na potem się dzieje to co się dzieje jak to wracamy do jedzenia panie profesorze chyląc hedonizm kulinarne Drodzy Państwo starcie no rzeczywiście w Japonii można spotkać się przykładami turystyki kulinarnej, że jej się gdzieś właśnie dlatego, żeby coś spożyć, ponieważ to jest przez jakiś ekspertów przez jakieś media uznane za obecnie modne i smaczne takie to są bardzo często podczas, których my nie jesteśmy w stanie przełożyć na sposób na nasze polskie doznania np. makaron gryczany albo o jakieś inne obietnice specjały, które nawet nie są w Polsce specjalny za tak rzeczywiście tu mamy do czynienia z heroizmem, jeżeli mamy odpowiedni kontekst, który nie jest kontekstem oficjalnych zależności społecznych, jeżeli możemy sobie na to wreszcie pozwolić, bo jak oni tak jak wszędzie pieniądze stan posiadania również grają rolę większą nawet niż inne czyni się państwu dziękuję tak jak pomyślę sobie płeć czy czy czy czy wykształcenie tutaj bardzo jest istotne, żeby nas było stać, jeżeli nas stać, jeżeli komunię czy nie w ten sposób krzywdę, bo to właściwie to o co chodzi prawda to jest nasza domena własne działania tu się można również ten może powiedzieć, że on woli wziąć ten kawałeczek mięsa, a ktoś może ten kawałeczek ktoś może powiedzieć, że jakaś restauracja jemu bardziej się podobała, a jeżeli nie ma wpływu na kontekst społeczny czy, jeżeli ktoś nie podważa sensowności działania innych tylko wyraża swój własny punkt widzenia są takie okoliczności jako niektórych jak najbardziej jest to dozwolone potrzeba miejskie w ruderę pisze, że wykształcenie Japończycy zdają sobie sprawę z tego, że Amerykanie Anglicy widzą rzeczy obsceniczne i niemoralne tam, gdzie ich nie ma w przeciwieństwie do pościgu, czyli może też, że i, że Brytyjczycy Amerykanie zupełnie inaczej coś innego obsceniczne czy niemoralne niż dla Japończyków tak tak przyczyny też pamiętajmy, że tu kwestia nie wiem czy zdążymy to rozwinąć tak, ale jest kwestia tej obsceniczne ości czy nie moralności ona jest bardzo często sankcjonowana pewnymi sytuacjami społecznymi i które sprawiają, że my możemy dojść do pewnego momentu i nie możemy dojść dalej oczywiście w kontekście indywidualnym powiązań, kiedy nie mamy, kiedy coś czynimy tak powiem w ukryciu bez okien społeczeństwa no to mogą się zdarzyć różne rzeczy natomiast są fakt, że my pewnych momentach przekraczamy reguły, które w ramach innych kultur co akurat była mowa w strachu dla fizycznych są uważane za obsceniczne i nie jest sam siebie moralnie w Japonii z nieprzyzwoitymi już tak jeśli chodzi o sprawy powiedzmy sobie płciowe jako pewną pruderii ponadto w Japonii pornografia bardzo często jest, że tak powiem cenzurowane za pomocą tzw. Pixel los na zdjęciach z elementów, które są uznawane, gdzie indziej za elementy niedozwolone jeśli chodzi o części ciała tak natomiast czasami ten ładunek pornograficzną ości jakiegoś tekstu, mimo że o narządach płciowych, a właściwie nie ma mowy ani też nie pojawiają powierzchni tam znowu High kontekstowe niekiedy ładunek fonografii jest zawarcie tak drobnych czynnikach, że no wystarczy zresztą poczytać pani takiego dzielnicy rok napisał co najmniej 2 takich książek szliśmy dla Polski obecnie przetłumaczony chyba dziennik szalonego starca, a jesteście tak pomyśleć nazywa ma 9 nazywała pewnie po polsku klucz taki jest tytuł japoński no i tam powiedzmy sobie ładunek formy obraz i nie jest właściwie w porównaniu z tym co mamy w niektórych ostatnio popularnych produkcjach polskich, którzy uchylają od mieliby 365 to tam jest panie redaktorze przebicie przez procent dałem, a cudownie przyrzeka, że być nie może tymczasem wszystko przed nami panie profesorze, ale rzeczywiście jak najbardziej będzie samodyscyplina tak samo dyscyplina jak mówię w kontekście społecznym tak czy niema sensu utrzymywać samodyscyplinę, jeżeli my stać nas pod względem indywidualnym, a definiowanie jakiejś jakiejś sytuacji ktoś samodyscyplina tu się wiąże wiąże zależnościami społecznymi wiąże się tutaj właśnie z po ściągnięciu pewnych naturalnych odruchów im wiąże się też tutaj z o tak powiem na pewnym z pewną odpornością na sytuację rzeczywiste, które wiadomo są bardzo często zmienne nieprzewidywalne, jeżeli my potrafimy zachować twarz pewnych czy sytuacja poprzez swoistą stałość naszych zachowań to w tym momencie rzeczywiście w kontekście społecznym może wywoływać szacunek i podziw przyczyny to zachowanie twarzy też zupełnie inne pojęcie niż w świecie np. anglojęzycznych zresztą menele wspomina dobrze właściwie do tak w tym pan jeszcze się nie podzielił panie profesorze swoimi przemyśleniami na temat tej książki to znaczy ja przede wszystkim uważam, że też bardzo dobry kawałek obóz antropologicznej, bo są przytoczone odpowiednie dane są interpretowane określone w ekstra określone produkty kultury włącznie z różnymi artefaktami takimi jak pewne legendy, które właściwie są znane większości użytkowników kultury japońskiej i pod tym względem miałbym absolutnie tutaj nie rościł oczywiście w tym założeniem, że ta książka już ma 70 lat, więc to jest troszkę inny produkt antropologiczne niż produkty otrzymywane przez nas współcześnie natomiast tu można bardzo wiele wyczytać jest bardzo z pieczołowicie stosunek autorki do kwestii właśnie etykietek ona bardzo dokładnie wiesz są właściwie chcemy przez coś powiedzieć tak, dlaczego niektóre zresztą ja między nimi dlatego z zalecam oficjalnie nieoficjalnie zapoznanie się z Benedykt, że można dla pewne detale dyskutować też istotą działalności naukowej, ale tam jest mnóstwo takich smaczków, które dotyczą niewielu przypadków wczesnego stosunkowo definiowania kultury japońskiej poprzez pryzmat rzekomego kodeksu samo raju musi do, a tam jest taki 1 element, który mówi o tym, że no mamy mamy Heathrow interpretacyjne, ale po pierwsze nie wszyscy Japończycy byli wojownikami, a po drugie, kwestia tutaj nas troszkę zmierza do takiej właściwie propagandy wojennymi turystycznej o wiele bardziej ważne niż musi do było, jeżeli w ogóle było, bo sam termin musi do jest stworzony jako posteriori z no sami samuraja czy nie ta instytucja wycofuję ja odpowiem, bo na boku może nieco zbyt ironicznie, ale jest tutaj kwestia pewnego poczucia zobowiązania społecznego, który jest właściwie nie tylko samo grają, ale jest właściwe wszystkim warstwom społecznym oczywiście każdy w różny sposób różne zobowiązania społecznych podlega każdy różny sposób jest zobowiązanie beneficjenta lub ofiarą jest zupełnie normalne natomiast zachowanie fasady zachowywanie tutaj pewnego schematu nienaruszanie go w sposób powodujący mieszanie innych jest pewną społeczną nazwijmy użyjmy tego tak mocno no właśnie cnoty to jest rozdział poświęcony cnotą swoją drogą to jest ciekawe w kontekście, bo oczywiście cały czas powraca myślą do naszej też rzeczywistości i próbuje sobie może nie nałożyć porównać, ale próbuje sobie uświadomić czy w ogóle mamy tak kie właśnie zestawy niekoniecznie, z którymi się mierzymy na jakimś forum publicznym tylko raczej na forach prywatnych znaczy czy sądzi pan, że jeżeli chodzi np. opolskiej Polaków to cechy wspólne cnoty, które nas łączą, ale nie, dlatego że deklarujemy publicznie tylko, dlatego że gdyby zajrzeć to indywidualność każdego z nas się do tych właśnie naszych prywatnych rzeczy tobyśmy uchwycić jakąś wspólną nić i oczywiście są pewne wspólne cechy oczywiście mogę tej o nich mówić w takim ujęciu bardziej, że tak powiem ogólnymi siłą rzeczy uproszczony także proszę tutaj nie odebrać tego jak powinny też tego aksjomatu nie też moją intencją, ale np. piasek czasu byłem zaangażowany w dość intensywnie też tłumaczenia wdrożeń systemów jakościowych na liniach produkcyjnych i imię do czynienia z japońskimi konsultantami w szczególności z jednym z polskich osób datą tego bardzo dużo się nauczyłem tak zupełnie prywatnie muszę powiedzieć, że on stosunkowo często wzmiankowane re mówi to patrzcie ten człowiek ten człowiek zajmuje się określoną czynnością, o której nikt inny umie wykonać tak dobrze jak on i on nie mówi, że jest najlepszy, bo wszyscy powiedzą tutaj nie trzeba jakież on być w ten sposób mówi jakieś amerykańskiej tutaj hałaśliwość ja jestem najlepszy jest nr 1 nie on po prostu jak to robić to jest właśnie poszanowanie dla takiej kompetencji umiejętności niekoniecznie w sposób agresywny demonstrowane jako o być lepszy niż dążenie do pewnej rzeczywiście doskonałości również doskonalenie się także formalne niekiedy to nie jest do końca rozumiane przez głównie te społeczności w amerykańskiej, które mają najwięcej wypowiedzenia jak oni no tak teraz globalistów mieszczan wygląda, ale najwięcej się okazuje reakcji takich po angielsku, ale np. w 1 pozycji, który mówiliśmy ostatnio jest taka wzmianka, że rzekomo w Japonii wszystko skodyfikowane wszędzie są stopnie tam różne kolory pasów sztukach walki i że wszyscy są skoncentrowani na tym, żeby w tym jak to sam autor aneksach zhierarchizowanej społeczeństwie, żeby mieć kolejne stopie możemy tak to ujmować, ale z drugiej strony osiąganie pewnych umiejętności na satysfakcja pewne dążenie do tego, żeby jednak być lepszym i które NIK, kiedy się przekłada na zrobienie czegoś po raz pierwszy w sposób dobry co akurat nie jest wspólne dla Japończyków Polaków wydaje dziś chcielibyśmy mieć Maria czy nauczyć od kultury japońskiej, jeżeli tego w ogóle to jest rzeczywiście również dla społeczeństwa, a skąd wszystko się w ogóle bierze, bo niedawno panie profesorze rozmawialiśmy o książce dotyczącej szkoły japońskiej to było takie nowe spojrzenie powiedział krytyczne, ale skąd się ta japońska bierze na Ilonę wykrywano właśnie w szkole na ile w domu albo albo czy to jest właśnie pomiędzy tymi 2 instytucjami jeszcze kulturą, która to, gdy dociska kolanami to czy będą teraz jesteśmy w takiej epoce, które jest w stanie już niezależnie od tego czy ta książka pod szkołę wojsk rzeczywiście była marszu japońskiego, że tego właśnie wywraca, ale jesteśmy w takim my w takiej fali wznoszącej czegoś co można uznawać, choć indywidualizm jako gloryfikację albo podkreślanie praw jednostek, czyli my tutaj system bardzo często jesteśmy w stanie opisywać ich nawet życiem bardzo chce od wyrażeń jako opresyjne wobec was jako łamiący jednostkę właśnie tak i tu rzeczywiście trzeba powiedzieć, że można tak można tak mówić o systemie natomiast pamiętajmy, że jest tak obecność ta koncepcja średniowieczne walki wszystkim ze wszystkimi i pamiętajmy też o tym, że to jest moja hipoteza to nie jest żadna akcja mat pamiętajmy o tym, że Japonia to był kraj, w którym przy dużej gęstości ludności było ubóstwo środków by dóbr podstawowych nawet Dook wystarczający do przeżycia w związku z tym trzeba było jakoś modyfikować w sposób stosunkowo jasny w zasady współżycia społecznego, tym bardziej że bardzo często społeczności zostawały nam niezmiernie ograniczonym terytorium one się wzajemnie bardzo dobrze obserwowały tam było doskonale widać czym się środkowa różni i to odstaje od reszty i oczywiście możemy postrzegać jako takie właśnie szpiegostwo społeczne czy to włączenie jednostki, ale też pamiętajmy o tym, że pewne uporządkowanie ram społecznych oczywiście niezależnie od tego, że nie są wszędzie takie są one zakończyć nie są monolitem to nie jest tak, że każdy Japończyk jest taki sam, o czym zresztą też dziękuję pośrednio lub Benedykt on pozwala uzyskać pewną przewidywalność reakcji zatem to nie jest tak, że to nie jest idealne w tym nie ma biedy przestępstwa tak Dariusz szyi ludzi wykorzystanych społecznie grup uciskanych grup mniejszościowych różnego nie ma już całą pewnością można powiedzieć, że dużym stopniu zdoła zdołano wypracować schematy zarządzania pewnymi przewidywalnym sytuacja i to może być społecznie, ale w no tak zdołano wypracować co to znaczy tutaj rozdział o wychowaniu dziecka oczywiście my tutaj rozdział nauczyciele, którzy są bardzo tacy otwarci i no właśnie to, bo to łodzie ciekawe w takie trochę innym może zupełnie nieznane polskiej albo mało znane na polskim podwórku podejście nauczyciela do do ucznia to to znaczy, o co konkretnie chodzi panie redaktorze, że mamy nauczycieli, którzy są bardzo tacy wyrozumiali taką wyborów Benet zwraca uwagę na wyrozumiałość nauczycieli to na pewnym poziomie myślenia albo też zależy, jeżeli my mamy do czynienia z ucznia ze studentek, które no może wszystkiego nie wiedzieć tak no to oczywiście my możemy tutaj wobec tego nie wymagać wiatr natomiast na pewnym poziomie złożoności na pewnym poziomie zaawansowania umiejętności firm może być bardzo wymagający i wcale części interesować studentem jako takim on może tylko właśnie wymagać to wszystko zależy wszystko zależy tutaj tutaj na pewno nie jest tak, że wszyscy jakoś nauczyciele są tutaj, że tak powiem niewymagającej zwracają uwagę indywidualnie nauczył zresztą głos książkę, która właśnie tytule Borsuk ulega szkoła państwo też mieliśmy bardzo różne osobowości nauczycieli w no dobrze panie profesorze co dalej są z Japonią na co dalej z tą panią, żeby tak zależało od nas co będzie dalej są Japonka to by było oczywiście ciekawe natomiast warto pamiętać, bo wyszliśmy tutaj od kwestii wiadomego konfliktu zbrojnego to nie jest tak, że Japonia nie prowadziła konfliktów zbrojnych w Japonii mieliśmy okres bardzo długi wojen domowych rujnujące tragiczne dla państwa i jakiś tam sposób potem wzięcie tego wszystkiego, którzy ją za twarz sprawiło, że Japonia stała się państwem troszkę bardziej nowoczesnym, czyli takim bardziej dla was w średniowieczu, ale później jeszcze tzw. reformach miedzi, które są opisywane również bez zbędnych to się jeszcze troszkę bardziej zmieniły nowoczesność państwa Państwowa jeszcze zyskała inne oblicze oczywiście nie było także Japonia nie prowadziła konfliktów zbrojnych tak od dzisiaj tego nie zmian mimo oczywiście, ale warsztat teraz na moich ministrant piszą prace na temat propagandy podczas wojny na decyzję m.in. no i tam bardzo ciekawy wątek, że tam również pańskich tekstach propagandowych w wielu tekstach propagandowych no nie mówi się np. o wojnie tylko właśnie się mówi o wyzwalaniu spod tych złych przedstawicieli Zachodu narodów azjatyckich tak czy nie może operacja specjalna, ale nie jest na pewno wojna, czyli Japończycy też potem będą uczyli się od najlepszych, bo przecież propagandy w takim kształcie nie wynaleźli ani Japończycy ani Rosjanie to są produkty cywilizacji jeszcze innych pytanie w jaki sposób te ustalenia Benedykt zastosować powszechnie moi ów czy zastosować powszechnie, bo na pewno nie każdy przebrnie przez ten tekst tak mówię place chowane troszkę o kolejne powstaną dzisiaj nie czyta długich opracowań dzisiaj bardzo wiele opracowań biznesowych są krótkie zawsze adekwatne dla doraźnych co jest sensowne i na pewno należy pamiętać, że nie widzimy wszystkich rzeczy wielu rzeczy nie widzimy w ramach własnej kultury nie wiemy co to właściwie znaczy należy naszej własnej kultury i nie powinniśmy oczekiwać od innej kultury, że uda się ją podsumować kilkoma słowami kluczami bądź też da się zmienić, ale bardzo schematycznych opozycji i w ten sposób tutaj wyjaśnić wszelkie możliwe interakcje społeczne również dane w ramach kultury mamy dosyć nasze zróżnicowanie jako nie można ich tam unikać też nie jest kraj monolityczny to nie jest kraj mimo konfliktów społecznych troszkę inaczej przebiegają już zaleją kulturze, ale istnieje parcie myślę, że warto też zalecić dużą pokorę jeśli chodzi o opis innej kultury w ogóle Inter kulturalnych badania jeśli chodzi o wysnuwanie wniosków na podstawie pewnych znam danych pojąć nie definiujemy szczegółową mamy wiele takich opisów struktury, że jest to kultura nie wiem okrutna tytułem sią ca jednostkę no to nie jest ta to nie jest tak również w Polsce mamy bardzo wiele przejawów włączenia jednostki, gdybyśmy się to odpowiedni sposób przejrzeli również w Polsce mamy wiele przykładów pewnych zjawisk negatywnych, które istnieją, bo w ramach każdej kultury pytanie jak to jest zarządzane na poziomie właśnie kulturowym jak na poziomie indywidualnych ciekawe będzie też przyjrzenie się pewnym zmianom dotyczącym militaryzacji, bo ta książka powstała w czasach, kiedy Japonia miała bardzo silną ofensywną armie do zresztą, gdyby w też w tym kontekście ta książka powstała czasy powojenne to takie myślenie o Japonii bez armii albo armii, która zupełnie inne zadania natomiast sytuacja polityczna czy geopolityczne sprawia, że chyba nastąpi powrót do znowu myślenie o armii, które jednak głównym zadaniem nie są działania związane z pokojem to znaczy z panie redaktorze z całą pewnością japońskie siły na zimie siłami szybkiego reagowania, proszę bardzo, ładnie nazywają w poprzednim tłumaczeniu Musy siły samoobrony oraz często pomijana przez istniejąca Polska straż przybrzeżna no nie są formacji, które zajmują się tylko włącznie z wyłanianiem z oceanu zagubiony Miś koala i tutaj co do tego nie ma żadnych wątpliwości jeśli chodzi o kwestię militaryzacji Japonii to oczywiście zawsze jest tego rodzaju zagrożenie NATO sąd zwrócił uwagę, jeżeli jeszcze mamy czas na to, bo nie większa nie zawsze temat można się tak leciutko tankować tutaj Otóż zwrócił uwagę na pewne pragmatyczne odniesienie kultury japońskiej do takich kwestii jak sojusze wojskowe i zachowanie przegranego zachowanie wydanej uchwały Fitch jak tam jest niezmiennie dużo już w tym wydaniu finalnym pracy Benedikt przeznaczony dla czytelnika polskiego kiedyś było wiadomo jak nasze tańczyła tak, a jest bardzo wiele o tym z takiego jest dziś to zdziwienie, że jak politycy nie protestowali przeciwko okupacji amerykańskiej jako masa jako tzw nartach i to widzimy bardzo pragmatyczne podejście oczywiście, kiedy my jesteśmy w ogniu walki, kiedy my chcemy pokonać albo zetrzeć z ziemi przeciwnika no to w tym momencie rzeczywiście możemy się odwoływać do różnych nawet samobójcze akcji to jakiś sens, ale jeżeli my chcemy później, w jakich przewidywany sposób układać stosunki no to być może no, gdybyśmy spojrzeli historia pani po wojnie tak ten Sojusz z Ameryką Stanami Zjednoczonymi Ameryki oczywiście tutaj o tym część Ameryki, choć i to możemy tutaj powiedzieć to jest to pragmatyczny interes Japonii pod wieloma względami po prostu stwierdził trudno skoro przegraliśmy to teraz trzeba zachowywać tak, żeby może w tym wygranym razem coś osiągnąć i tu jazdę również wielu takich opinii dawców, którzy mówią, że jako niewłaściwe obecnie jest pasja amerykańską no być może to jest tak świecie, że warto też przepraszam mówię tu słowo na wszelki wypadek, że warto też jak to właśnie formuje Belli znać własną pozycję na własne możliwości ich w tym momencie możemy o wiele więcej wygrać na sytuacji, nawet jeżeli sytuacja zależności wasz głos nie zawsze używa excela panie profesorze bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę rozmawialiśmy dzisiaj w książce rów, ale edykt chryzantema i mieć wzory kultury japońskiej państwa moim gościem był pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dziękuję serdecznie panie profesorze informacje Radia TOK FM już kilka minut o godzinie dziękuję bardzo, o godzinie dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA