REKLAMA

Korek na Morzu Północnym. Zatory w transporcie kontenerowym

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-19 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:17 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Przemysława Iwańczyka była dr Izabella Tymińska - ekspertka handlu zagranicznego, ekspertka celna

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy naszym gościem niedzielnym magazynie Radia TOK FM dr Izabella Tymińska ekspert handlu zagranicznego ekspertka celna dzień dobry pani doktor dzień dobry panu dzień dobry państwu jakiś czas temu rozmawialiśmy to było tuż po wybuchu wojny na Wschodzie o tym w jaki sposób przeniesie się to na nie na transport różnych dóbr proszę wiedzieć od czasu naszej ostatniej rozmowy wiele się zmieniło tu właściwie sprawdziły się wszystkie te przewidywania, o których rozmawialiśmy Rozwiń » na naszej antenie że, że w pewnym momencie ludzie przywykną do sytuacji nadzwyczajnej, która już nadzwyczajną nie będzie, bo no, bo myśli, czego się przyzwyczajamy traktujemy jako jako normy, jaką w tej chwili wygląda kwestia transportu rozmaitego jeśli chodzi o kraje Unii Europejskiej i szeroko pojęty wschód z pominięciem Rosji Białorusi z elementów, które żeśmy rozmawiali w poprzedniej rozmowie była w marcu doszła jeszcze sytuacja w zamkniętym Szanghaj od 1kwietnia i otwartym 1czerwca i tzw. korkami na morzu, które w środku ten spowodowały i powstały, a na ich korkami w Szanghaju, które również są i czekają na rozładunek załadunek kontenerów w nas, więc doszedł kolejny element, ponieważ Chiny walczą cały czas covidem ma 0 tolerancji dla covidu dlatego, jeżeli tam się pojawia jakieś ognisko powiedział zamykają całe miasta na jeśli szampan jest największym portem na świecie to z tego mamy kolejne konsekwencje, czyli podsumowując, jakby wszystko razem mamy rację mamy Ukrainę, a nie tam nie przejeżdżają towary albo niewielkiej ilości mamy zamknięte niebo jeszcze korki na morzach to pani zdaniem jest największy kryzys transportowy w dziejach ludzkości nie wiem czy to jest największy kryzys na tę chwilę na pewno ocena spotkało jest największym kryzysem czy też może nas więcej czekać myślę, że jesteśmy tak przewidywalni, że może się wydarzyć jeszcze więcej czy np. w ogóle towary przestaną pływać jeździć no to już teraz stanęliśmy przed przed wizją wielkiego kryzysu żywnościowego Rosjanie blokują porty na morzu czarnym co z kolei powoduje, że kraje Afryki północnej mogą mieć surowca do tego, żeby wykarmić swoje społeczeństwo proszę powiedzieć czy w związku z tym ten korek na morzu północnym można powiązać z tym co się dzieje na morzu czarnym mało tego proszę powiedzieć też w i w jakim stopniu ten transport drogowy przeniósł się na transport morski właśnie przez morze północne około 95% transportów, które 1 jechał jedwabnym szlakiem przeniosły się na transport morski, czyli oczywiście mamy zwiększenie transportu Morskiego ze względu na to, że ta główna nitka Jedwabnego szlaku jednak jest nieprzejezdna, bo znajdzie przez Ukrainę Rosję może pani przepraszam miałby po poproszę panią taką dygresję być może nie wszyscy nasi słuchacze doskonale orientują się jak przebiega ten jedwabny szlak, gdyby pani zechciała wskazać główne punkty, a on szedł sobie przez Chiny przez Rosję i zbacza na Ukrainę, żeby przejeżdżać przez Kijów jechał do Moskwy przez Białoruś do nas byliśmy największym i tam przeładunkowym Jedwabnego szlaku w tej chwili Chiny chcą spowodować, żeby uruchomić drugą nitkę przez Kazachstan, ale ten jest bardzo niska krzyk ustawa tego jest kiepska infrastruktura i wówczas, jeżeli przez będzie rzecz torową Drogowo morską i będzie szedł wtedy ten zwany szlak przez Turcję będzie omijał Polskę będzie szedł od razu sobie na zachód Europy tylko ilość jak przepustowości tego co tam jest izba porównywanie1 tego co bądź główną nitką Jedwabnego szlaku, ponieważ tam jest jeszcze bardzo ciężka infrastruktura, niemniej jednak, jakby wyłączenie tego jest pewnego razu, nawet jeżeli określimy na poziomie 80% w ogóle musiała się przenieść albo na samolot, który jest bardzo drogi i wreszcie pamiętajmy o bardzo drogich paliwach albo na statki ta, czyli na transport morski ten sposobem na większość jednak ludzi decydowała się mimo pięciokrotne zwyżki i transportu Morskiego i przenieść swoje dobra przewożone na transport morski, jeżeli mamy 340 kontenerów, które czekają przed halnym rozładunek bądź ładunek towaru, czyli rozładunek załadunek kontenerów NATO i tam jest też spora przed ustawami, bo nie obsługują 30 Stanach dziennie to musimy sobie teraz to po prostu policzyć ile to będzie trwały około 100 dni czy pani zdaniem pani doktor dużym i dużą przeszkodą w tym by usprawnić transport jest to, że kolej i na Wschodzie na Zachodzie Europy ma zupełnie inne standardy chodzi przede wszystkim rozmiar torów co jest zdaniem ekspertów dużą przeszkodą jest to przeszkoda, dlatego że musimy przełamywać transport czyli, jeżeli dojeżdżamy do nas do Małaszewicz, gdzie mamy te zwane szerokie tory, kiedy zostaną poprawione, ale takie nazwijmy wschodnie szerokie tory nawet jednak kilka już, gdzie w okolicach Strykowa to ktoś musi później przenieśli na standardowe nasze europejskie tory, żeby ten transport lub dalej, czyli cała obsługa logistyczna tego będzie zajmowała czas i jakby nie ma ciągłości transportu tak musimy się zatrzymać przeładować transport i pójść dalej UE myślę, że tam będziemy pracowali finalnie na tym, żebyśmy albo najprawdopodobniej to Europa będziemy musieli gdzieś znaleźć jakiś sposób na szybsze ładowanie tych towarów, czyli po prostu tylko podmianę, jakby podważa tego początkowego czy te trwały szybciej i było bardziej prawdę o z tym co mamy dzisiaj, które kraje najbardziej odczuły skutki tych wszystkich spraw, o których pani doktor mówi, czyli po pierwsze, wojny po drugie, pandemii koronawirusa tutaj mam myśli sianka, a poza tym też nowe korków które, które są na morze, bo rozumiem, że te, które kraje, które mają dostęp do morza cierpią najbardziej, bo ten transport musi się jakoś do tych portów odbywać prawda i logika nakazywałaby wskazać kraje Beneluksu Polska również i dostęp do do Bałtyku także Niemcy na tę chwile liczbowa wiemy to, że 700 000 000EUR spadły obroty w Niemczech jeśli chodzi o handel światowy powiązany z dostawami liści i tutaj mamy dane, niemniej jednak patrząc na to co się dzieje na to najbardziej oczywiście odczuwają kraje jak tam, gdzie są największe porty, czyli Rotterdam Antwerpia Hamburg Bremerhaven, a myśmy troszkę na tym skorzystali, ponieważ więcej transportów jest naszym morzem i Gdańska odbywa się więcej transportów ale niemniej jednak straciliśmy na tym przeładunku jest ważne duża, a ja myślę, że cała Europa na tym straci jeszcze do tego dochodzą starcie do dochodzą odcięcia gazu to wszystko będzie miało przełożenie generalnie na całą Europę no tak Europa traci, ale z drugiej strony też wzrasta w ruch na niektórych autostradach w kluczowych krajach tranzytowych generalnie ta wzrasta równa autostrada jeśli chodzi o przewóz towaru, ale z drugiej strony w momencie, kiedy odcinają odcinam się gaz po kolei czytamy w kolejnym krajem jest odcinany krach gaz bądź dostawy tego bardzo ograniczonej ilości będą dostarczane NATO i ten generalnie wszystkie kraje poniosą tego swoje konsekwencje z 1 strony zyskują z 1 strony ten niestety nie i cienia ten będzie negatywna niestety no dobrze, gdzie w tym wszystkim jesteśmy tak niejako forpocztą za powiedzmy to co będzie po skrócie informacji, o czym mówić będziemy generalnie pracujemy nad tym bardzo, żebyśmy mogli pomóc Ukrainie przewozić tam pszenicę kukurydzę są bardzo duże prace nawet w tak kuluarach ministerialne rozmawiałam też bardzo byśmy chcieli pomóc trochę jesteśmy blokowani trochę nie mamy możliwości, niemniej jednak, gdybyśmy dobrze to wykorzystali to tutaj moglibyśmy naprawdę zyskać i być dla Ukrainy takim miejscem do przemieszczania tego towaru do Afryki za chwilkę wracamy do naszej rozmowy naszym gościem jest dr Izabella Tymińska ekspert handlu zagranicznego ekspertka celna proszę byście państwo pozostali na wracamy do naszej rozmowy rozpoczęliśmy dzisiejszy magazyny od naszego gościa, który jest ekspertem handlu zagranicznego ekspertka celna dr Izabela tymi Tymińska przepraszam jest z nami dzień dobry pani Izabelo dzień dobry panu dzień dobry państw to przejdźmy do tego korka na morzu północnym, bo to jest taki główne punkty i temat naszego dzisiejszego spotkania przy mikrofonie proszę na czym polega korek na morzu, bo trudno będzie to wyobrazić biorąc pod uwagę żoną bezkresne natomiast porty są ograniczone prawda ja właśnie chodzi na tym wąskim gardle, które którymi są Bartek, czyli nie ma miejsca na to, żeby statek zacumował musi rozładować są miejsca decydowanie zajęte przez inne kontenerowce i sobie Stali Gorzów 1 drugi na limity na morzu pani doktor dla jednych korekt są 4 samochody bądź też 4 statki dla innych to jest kilka kilometrów biorąc pod uwagę też na morzu trzeba zachować odpowiednie odległości mówi się od kilkudziesięciu kontenerowca, niemniej jednak określają jako 150 000 kontenerów i tras nie wiemy, jakie są kontenerowce jednak kontenerowce mieszczą około 4 tysięcy kontenerów, a inne kontenerowce potrafił zmieścić 10, a nawet tysięcy, a nawet wpływają takie kontenerowce, które są w stanie pomieścić 19 000 kontenerów tak po prostu nie mamy informacji o 1 NRA chce Story ten bieg długotrwałe ładowanie 1 kontenerowca o około 2, czyli Noto to nawet kilka już czyni dużą różnicę prawda tak i później jeszcze odprawa celna tego towaru trwa około 510 mi nawet jeśli się pośpieszą będzie to 5 mniej tak to musimy liczyć 8 dni, że każdy kontenerowiec potrzebuje na to, żeby być rozładowany na później stała nowa no oczywiście można robić, jakby równolegle rozładować to jest załadować, niemniej jednak myślę, że około tygodnia trzeba liczyć na taką operację i to myślę portu Rotterdam szybciej niż po pewnym spadły w Gdańsku, bo każda operacja niesie za sobą zwłokę na kolejnej operacji to w związku z tym dostawy zostaną opóźnione, jaki czas są już poziom nawet nie zostaną tylko są opóźnione o 1 ostatnio klienci zgłaszali, że około 2 tygodnie mają opóźniony dostawy i 1 klientka nie zgłaszała, żeby wypłynąć Rotterdam to 4 tygodnie opóźnienia, tak więc tak to wygląda to są pojedyncze przypadki pojedyncze dane, które ja posiadam, ale jeżeli mamy podsumowanie dostaw między Szanghajem, a Kanadą, bo tam też były korki i opóźnienie było finalnie 74 dni to dziś tego u nas się musimy spodziewać pan rozmawialiśmy też, że to transport na świecie został dotknięty kilkoma kryzysami w ostatnim czasie m.in. blokadą kanału prawda, który spowodował opóźnienia utwór pani zechciała porównać obie te sytuacje to co działo się na kanale sueskim to co dzieje się w tej chwili wskutek wojny i lockdownu, który z natury kryzys jest groźniejsza ten, który w tej chwili mamy, dlatego że tam utknął 1 kontener rady część kontenerowców się zdecydowała na opłynięcie Afryki dookoła, czyli jak zmniejszyli ten korek, który tam zdał i później, jakby nigdzie rozładunek kontenerowców trwa około miesiąca, czyli po miesiącu weszliśmy na prostą skarbów, które tam były w tej chwili szacuje się, że rozładowanie tego co jest w Szanghaju tej całej sytuacji covidowej i korków, które są w Szanghaju potrwa około roku dobrze to ja nie wiem to jest pytanie do pani pani doktor jeśli nie to proszę protestować stanowczo także co inaczej, kiedy możemy mieć do czynienia z zerwanymi łańcuchami dostaw, bo to pewnie zależy od tego jak wrażliwa jest dana branża nie ma branży medycznej czy też spożywczej zwłoka tygodniowo oznacza co innego niż zwłoka tygodniowo branży motoryzacyjnej prawda, ale jak i jak wielki jest ryzyko, że te łańcuchy zostaną zerwane bezpowrotnie definicyjne zerwanie łańcucha dostaw znaczy jego komplikacje już one zerwane łańcuchy dostaw, dlatego że każda taka sytuacja, która odbywa się w transporcie przekłada się na wszystkie inne gałęzie gospodarek, które mamy łącznie z produkcją aż do gadżetów reklamowych terenem są potrzebne czy służby zdrowia, czyli zacieków maseczek, które używają personel medyczny, a więc można powiedzieć generalnie zerwane łańcuchy dostaw już mamy pytanie tylko jak szybko będziemy w stanie jak odbudować wrócić do normalności pani doktor, ale ja byłam w jeszcze, żeby dodać coś do tej apokalipsy ręcznej wizji to powiem, że niebawem jest jesień poniesienie jest zima to jest czas od 2020 roku, kiedy zawsze przychodzi wzrost fali zakażeń Korona koronawirusem teraz już nie nie wspomnę o tym, że mało ma 5 osób mamy, ale no tutaj tak jakby nie ma wpływu na na transport na razie nie czekajmy do jesieni wujek rękę ten, który minął w Szanghaju 1416 dystryktów było zajętych na sobotę badaliśmy na covid ludzie robili zapasy zakupów, bo się bali się będą zostawali dłużej zamknięci w Dona, dlatego że Unii wystarczy, że tak powinien jakieś przypadki, że odnajdą tego covida chwilę z powrotem trzeba możemy mieć zamknięty nie czekając na jesieni to trudno wyobrazić sobie co może być jesienią tak no dobrze proszę dzieci czy pani zdaniem też w 10, łącząc informację jak pani posiada z innymi specjalistami możemy spodziewać nie wiem fali bankructw, które wynikają z zerwanych łańcuchów dostaw takich kłopotów jeśli chodzi o płynność finansową, bo chciałbym, żeby nasi słuchacze też te rozmowy wynieśli to jak wielki jest ryzyko i czym ono grozi, bo to, że mamy zerwany łańcuch dostaw albo, że jest korek no no no dobrze przyjęliśmy wiadomość, ale o konsekwencjach pomówmy, dobrze więc tak jeśli chodzi o firmy, które świadczą usługi transportu Morskiego tutaj raczej bym się nie spodziewała się żadnym bankructwa jeśli chodzi o transport kolejowy wcześnie natomiast na pewno czekają nas bankructwa transporcie drogowym, bo dużo, ale to wynika też m.in. z leasingu na samochody jeśli samochód nie zarabia no to niema leasingobiorca z czego spłacać leasingu i to już jest później taka śnieżna kula, która przechodzi lawiny tak, ale również wynika z tego, że bardzo dużo transportów morskich specjalizowało się np. le transportach na wschód, czyli kraju na Białoruś Rosja i dalsze, jakby Wronki i ten, jeżdżąc na niestety były to najczęściej małe średnie przedsiębiorstwa bardzo dużo było też takiej sytuacji, że i obywatele Ukrainy, którzy jeździli na transporcie drogowym wrócili na Ukrainę walczyć w związku z powyższym te małe firmy średnie firmy czyli jakby te najbardziej najmniej odporne na to co się dzieje pozostawały po pierwsze, bez ludzi po drugie, linami i po trzecie jeszcze zostało, iż takie czasy te ci duzi gracze na rynku, bo ze względu również brak pracowników w dodatku bywali tych pracowników, którzy zostali też 1 rzecz druga rzecz była taka, że bardzo ciężko było znaleźć ten nasz nawet usługodawców szybko, jakby się przeorganizować na inne trasy tutaj możemy mieć największe problemy jeśli chodzi o bankructwa no oczywiście musimy również patrzeć na całą logistykę około trans Portowa, że tutaj też będziemy mieli problemy, bo jeżeli jakiś samolot nie latają, a oszukiwali pracownicy maszynami firmy, a to tutaj też będziemy mieli problemy jeśli chodzi o zatrudnienie pracowników być może będą oni z paniami, a ty się wszystko będzie przykładał ogólnie na gospodarkę zawsze na Abbey pierwszy element ich tego co się dzieje na świecie to rykoszetem dostaje NN by transport, a później wszystko to co dzieje się około transportu i też później roznosi dobrze pani doktor nie chciałbym, żebyśmy porozmawiali albo inaczej rozpoczną od pytania rozumiem, że zablokowana jest transport towarowy istnieje między polską między polską Rosją polską Białorusią i większości przypadków dach oczywiście są firmy, które jeszcze na mocy kontraktów podpisanych przed wojną wożą towary będą woziły towary, bo tak są przepisy unijne o sankcjach ten napisane, że mają prawo wtedy je nosić, ale co są towary, żebyśmy też doprecyzowali wszystkie towary na wszystkie towary mamy sankcje wszystkie towary, które kosztują powyżej 700EUR w przesyłce są zabronione jeśli chodzi o sankcje przewozów na Białorusi na Rosję, a jedynym wyjątkiem są te towary, które miały podpisane kontrakty przed wojną to one mogą jeszcze jeździć jak długo czy jednak trawa nie zadziała wstecz tego nie wiemy, więc jakiś procent tych towarów jest warzone na Białorusi Rosji i Rosji Białorusi do nas, niemniej jednak powiedziałem też około 5% tego co było no dobrze, ale rozumiem, że firmy transportowe z innych krajów, które nie są z Unii Europejskiej nie są nie zostały zerwane stosunki dyplomatyczne między nimi, a Rosją mogą przemieszczać między polską, a swoim krajem via Rosja mogą, ale nie mogą przewozić towary z Unii Europejskiej mówi pani do czego zmierzam w mediach społecznościowych można było wyczytać wiele informacji, że Kazachstan zaangażował się w pomoc Rosji, że przesyła swoje ciężarówki do Europy po towary wiedzę z powrotem pewnie uznałbym to za taką gminą wierzcie, gdyby nie to, że sam w okolicach giełdy Bronisze pod Warszawą widziałem samochód na kazachskich numerach był to był to był to ciągnik, który miał naczepy o numerach rosyjskich tak tylko, że proszę pamiętać w szczególności jeśli obracamy żywnością to najczęściej obraca się wnoszą na Kondrata tak podpisanych umowach międzynarodowych im jeśli tam była umowa sprzed wojny to może ten towar jeździć jest takie prawo i rozumiem, że będziemy go przestrzegać, mimo że druga strona prawa nie przestrzega, dokonując po pierwsze, niezapowiedzianej po drugie, nieujęte w żadnym prawem agresji stąd widzenia etycznego powiedziałabym, że nie powinniśmy dostarczyć towarów do Rosji z punktu widzenia biznesowego tego co słyszał swoich klientów też czasem być albo nie być przeżyją albo zbankrutują ja pani doktor jak jakaś pani prognoza na najbliższe miesiące lata czy w ogóle takie prognozy nie można snuć biorąc pod uwagę dynamiczną sytuację myślę, że takich protez nie można dziś ten trudno przewidzieć się będzie działo na pewno musimy się w tej chwili uporać z tym co mamy na morzu północnym i musimy jakoś funkcjonować w dzisiejszych realiach tak naprawdę nie wiemy ile potrwa konflikt między Ukrainą przepraszam wojną między Ukrainą Rosją, a tak naprawdę między Rosją Ukrainą nawet jeśli Ukraina powróci do normalności po tej wojnie trzeba będzie się pomóc odbudować i powstać z kolei UE i nie spodziewałabym się szybkiego powrotu do normalności jeśli chodzi o stosunki z Rosją potrwa myślę, że nawet latami w związku z powyższym chyba musimy się przyzwyczaić do dzisiejszej sytuacji, którą mamy jeśli chodzi o obrót towarowy międzynarodowy niż bardziej do tego, że powrócimy do tego co była przed czasem moimi dziękuję pani bardzo za rozmowę dr Izabella Tymińska była z nami ekspertka handlu zagranicznego ekspertka celna rzeczy pani dobrej niedzieli dziękuję bardzo, państwo również naszych słuchaczy zapraszam teraz skrót informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA