REKLAMA

Co wpływa na nasze nawyki transportowe?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-06-19 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z panią się państwo druga godzina naszego niedzielnego magazynu Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie z nami pani Urszula Stefanowicz z koalicji klimatycznej dzień dobry dzień dobry ledwie skończyliśmy kilkanaście minut temu mówić na temat transportu towarowego, a to ma związek oczywiście z tym co dzieje się wskutek wojny korków na morzu północnym ale, ale także i stratami dla wielu firm, które no cierpią wskutek choćby sankcji tego co co dzieje się na Rozwiń » Wschodzie już teraz po mówimy o tym co wpływa na nasze nawyki transportowe przy czym będzie taki transport indywidualny związany z biznesem w ogóle prowadzić z pani perspektywy to jest problem, który należy rozmawiać wciąż trzeba uwrażliwiać na to nie ma choćby samorządy, które powinny wypełniać prośby i też sugestie swoich mieszkańców proszę będzie pani na to patrzy na mojego punktu widzenia rzeczywiście po pierwsze musimy się zajmować transportem w miastach, ponieważ ten transport jest źródłem sporej ilości emisji zarówno gazów cieplarnianych jak i zanieczyszczeń powietrza natężenie ruchu o jakim mamy do czynienia jest też częścią związane i sposób w jaki poruszamy się mniej po mieście jeszcze rozwiązane dużą ilością wypadków a, a też z drugiej strony z tym, że jeżeli poruszamy się po mieście korzystają najczęściej samochodu w ogóle mniej się ruszamy jesteśmy mniej aktywni fizycznie to też wpływa na nasze zdrowie, a jest wiele przyczyn, dla których na pewno warto przekształcać transport w mieście także był bezpieczniejszy zdrowszy czystszy, a z drugiej strony też miasta nie mogę tego robić bez dialogu z mieszkańcami dlatego, że to po prostu nie zadziała potrzebny jest zarówno pogłębiony dialog poznanie potrzeb jak i a edukacja, żeby pokazać im zalety przesiadania się samochodu na inne środki transportu magistrze poznanie potrzeb to jest klucz, aby być może zaburzyły tutaj nie taki scenariusz, który dziś sobie przygotowałem w głowie przed rozmową z panią powinniśmy powiedzieć naszym słuchaczom, że przyczynkiem do tej dyskusji są badania polskiego klubu ekologicznego okręgu mazowieckiego prośbę co z tych badań wynika żadne przeprowadziliśmy wspólnie z innymi organizacjami lokalnymi i 63 miast Gdańska Lublina katowiccy wywiady pogłębione pomagał nam zespół socjologów pod kierunkiem prof. Przemysława Sadurę z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i wywiady objęły różne grupy mieszkańców dobrane pod kątem metod poruszania się po mieście i różnych uwarunkowań np. utrudniających mobilność z 1 strony badaliśmy studentów, którzy poruszają się po mieście na rowerze z drugiej strony rodziców, którzy poruszają się po mieście z dziećmi na skład de odprowadzają albo dowożą je do szkoły, a trzecie rozmawialiśmy też z osobami z niepełnosprawnościami na tonę pokazuje, że obraz bynajmniej jest daleki od różowego, a te w tym sensie, że być może z 1 strony trochę zmieniają się nasze zmienia się nasze postrzeganie samochodów już nie widzimy jako idealnego rozwiązania widzimy też wady taka kultura uprzywilejowania kierowców trochę się zmienia, chociaż trzeba pamiętać, że mówimy tu tych dużych miastach, więc być może nie to nie dotyczy całego kraju natomiast z drugiej strony wiele osób też widzi nadal samochód jako jedyny możliwy środek transportu, a te i 1 i druga grupa to znaczy ci, którzy postrzegają wybieranie tras roweru czy transportu publicznego jako rozsądnego pro środowiskowego rozwiązania Szcze troszkę innych oni też widzą wady tych innych środków transportu w tym sensie, że braki te rozwiązania, które miasta oferują np. widzą wady, że budowane infrastrukturze rowerowej i braki niespójność sieci rowerowych sieci tras rowerowych a, a także np. przypraw w przypadku transportu publicznego owe widzą niespójności i era ciągów tych buspasów, które powinny przyspieszać czy te jazdy autobusem, a nie do końca przyspieszają, jeżeli są tylko fragmentami te także nawet osoby wybierające te rozwiązania czystsze wybierające rower czy transport publiczny oczekują dużo więcej od władz w tym zakresie i oczekują też co jest ciekawe, że władze nie tylko będą czy urzędniczy czy lokalni politycy nie tylko będą podejmować dobre decyzje w tym zakresie przebudowy infrastruktury czy rozwijania i sieci połączeń transportu publicznego, ale też będą sami korzystać z tych rozwiązań i innymi słowy będą swoimi zachowaniami dawać dobry przykład, a więc to jest z pewnością ciekawe było jest i tak jak inaczej tak jak wszyscy spogląda na to bardzo realnie nie jest możliwy transport bezemisyjny, ale proszę jak się zmienia świadomość mieszkańców i ta wynikająca też troski o środowisko potrzeba do spojrzenia na ten na ten problem jak na problem nie niezwykłą codzienności czy nie wiem te badania były wykonywane także wcześniej i ta refleksja jest widoczna jeśli chodzi o mieszkańców miast tak to jest dość ciekawe, dlatego że z 1 strony wiemy co by było właściwym wyborem, ale z drugiej strony w codziennych wyborach transportowych często mieszkańcy się kierują w tym takimi innymi podstawowymi czynnikami jak dostępność czas podróży wygoda i w związku z tym wybierają samochód, nawet jeżeli wiedzą, że rower był bez zdrowsze czy transport publiczny byłby zdrowszy co jeszcze ciekawsze przy, którzy wybierają samochód jeżdżą po mieście samochodem często krytykują transport publiczny nie znając bieżących realiów, bo przecież w dużych miastach szczególnie w Polsce jakoś tego transportu publicznego się jednak trochę poprawiła w ostatnich latach, a nadal jednak bardzo negatywne stereotypy też przekonania o jego nieadekwatności krążą wśród mieszkańców te natomiast na pewno mieszkańcy też dostrzegają wady samochodów zaczynają być bardziej krytycznie nastawieni np. do do wszystkich niewłaściwych zachowań zachowań do tego, że samochody zajmują bardzo dużo przestrzeni do tego, że kierowcy jeżdżą nieostrożnie, że jeszcze za szybko przekraczają dozwoloną prędkość, że nie uważają na innych uczestników ruchu, że parkują w miejscach niedozwolonych zastawiają chodniki czy też przy trawniki i je i nie tylko utrudniają poruszanie się jeszcze niszczą nawierzchnię czy zieleni, a więc nie jesteśmy już tacy całkiem bezkrytyczni w stosunku do samochodu, ale nadal z trudem przychodzi wybieranie innych rozwiązań, szczególnie że więcej VAT nadal dostrzegamy w użytkowaniu właśnie też inność środków transportu poza takimi grami jak studenci młodzi ludzie, którzy już zdecydowanie nie widzą samochodu jako jedynego możliwego wyboru i którzy nie widział w nim żadnego też te żadnego symbolu statusu co nada się zdarza, że w starszych grupach wiekowych natomiast jeszcze brakuje nam zarówno edukację, jeżeli chodzi o pozytywne takie rozwiązania, które zmniejszają zmniejszają nad natężenie ruchu i poziom zanieczyszczenia powietrza z transportu drogowego i brakuje nam też świadomości zalet tych innych środków transportu i tego, że poruszanie się nimi może być wygodne, że jest tańsze, czyli dobre dla naszych kieszeni Ano właśnie wraca pani uwagę jeszcze 1 bardzo ważny aspekt mamy minutę chciałbym jednak poruszyć czy pani zdaniem sytuacja na świecie, a co za tym idzie też takie już dosyć mocne zapowiedzi kryzysu ekonomicznego bardzo wysokie ceny paliw nie wymuszą wręcz nawet nie spowodują, że będzie to wynikało z refleksji konie wymuszą na mieszkańcach miast ograniczenia jednak poruszania się swoimi samochodami na rzecz transportu zbiorowego ja myślę, że nie do końca muszą, ale na pewno powinny zachęcać i myślę, że miasta powinny bardzo w tym kierunku pójść, żeby pokazać w tym momencie właśnie mieszkańcom zalety korzystania z transportu publicznego czy roweru jak najbardziej to ułatwić czy właśnie, poprawiając to co mieszkańcy widzą, że jest do poprawienia, tworząc te spójnej sieci choćby, a nawet zwężając drogę, malując ten pas rowerowy na drodze i zapewnić jakąś ciągłość możliwość poruszania się po całym mieście rowerem poprawić punktualność transportu zbiorowego tutaj nakładają się różne trendy jeszcze pozostałości z negatywnych opinii o transporcie publicznym w związku z covidem Air, które w większości były niesłuszne, ale to powinno się zmienić zdecydowanie powinniśmy widzieć to jako rozwiązanie, które zmniejsza naszą zależność od paliw kopalnych co jest bardzo ważne, że zmniejsza ten import, który szczególnie potrzeba importu Rosji i tych paliw i jest bardzo korzystne dla naszych kieszeni, bo powiedzmy sobie szczerze, że no jazda rowerem czy nawet co jakiś czas, jeżeli musimy korzystać z samochodu to wynajmowanie czy korzystanie z car-sharingu czy korzystanie z transportu publicznego to będzie dla nas dużo tańsze niż utrzymanie samochodu i zakupy paliwa Urszula Stefanowicz koalicja klimatyczna była naszym gościem dziękuję pani bardzo rozmowę dziękuję naszych słuchaczy zapraszam teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA