REKLAMA

Prace trojga polskich artystów - Diany Lelonek, Zuzy Golińskiej i Daniela Rycharskiego pokazuje Kunstmuseum w Bonn

Andymateria
Data emisji:
2022-06-19 15:00
Audycja:
Czas trwania:
12:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria to już wakacje zapasem, więc w różnych kierunkach nas nosi po całym świecie Nadrenia Północna-Westfalia Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki, choć też w Warszawie rozmawiamy, ale zaglądamy do Bonn młoda sztuka Polski jest do zobaczenia w Bonn kontra muzeum są wszyscy cieszymy jak artyści z Polski odnoszą tego rodzaju sukcesy no to jest nie tylko przednie wyróżnienie, które padło, bo ktoś tego kursu muzeum dostrzegł jakieś wartości w Polskiej sztuce Rozwiń » tylko to jest metodyczne praca i nie chciałbym powiedzieć dlatego, że to jest oni są finalistami nagrody imienia Dorothei van van Etten, ale jeszcze musimy powiedzieć to oni nic artysta ci zza linii ska dają Diana Lelonek i Daniel Rycharski tak jest dorothea już ten bardzo interesująca osoba urodzona w 1913 roku, która po drugiej wojnie światowej związała się z amerykańską dyplomacją kulturalną jako Niemka to było bardzo szczególne i organizowała różne akcje kulturalne pracowała w po takim takiej instytucji mającej na cel amerykańskiej mającej na celu celu szerzenia amerykańskiej kultury na terenie Niemiec zachodnich oczywiście, ale też zorganizowała wystawę Jacksona Pollocka Franca Kleina Willema de unijny Iga była założycielką com Conference on oraz inicjatorką budowy, skąd muzeum to jest nie wiem czy pani widziała ten zespół to jest wielki zespół 3 wielkich budynków złożonych z tylko szkół z ferajny ich głos muzeum oraz bus des Kunst Halle MON było stolicą i w połowie lat osiemdziesiątych postanowiło stolicę i bardziej pokazać i jedyne Kunst Halle, które było federalnym federalne na poziomie federalnym to było Podhale, a w Bonn, gdzie otwierano poważne wystawy wielkie, a pod spór ten wybitny kurator tam zrobił wystawę otwarcie też nazwa terytorium Artis, a więc c będą na na ustach wszystkich do momentu upadku muru, a potem przeniesiono stolicę do Berlina z powrotem i to, bo zaczęły lekko podupadać, ale jeżeli się o nim mówić dzisiaj, dlatego że tak dorothea ustanowiła też nagrodę nagrodę przypadającą artystom z krajów sąsiedzkich teraz wcześniej, bo to są kraje, które już należą do Unii wcześniej to była nagroda dla twórców mieszkających na terenie Niemiec i to było aż do dwudziesty 2 tysięcznego czwartego roku, ale skąd wziął prestiż tej nagrody, bo system wyłaniania finalistów okazał się mądrze pomyślany, a zatem oni wszyscy na czele nie wszyscy, ale bardzo wielu laureatów finalistów laureatów to puli później bardzo znani twórcy Claus von druh Tomasz Florczyk z Gregor Schneider i Hanny Cars Yael Bartana, a potem zaczęto przyznawać artystom innych krajów i nie także stawia się to do konkursu 5 krajów czy 6, ale jest światło na 1 kraj i prosi się ekspertów z danego kraju o propozycję, a potem zasiada Jolie i z tych propozycji wyłania trójka finalistów i tak też było w tym roku daczy w tym tytuł ten cykl dwuletni, że do finału dopuszczono tę trójkę z końską Diany Lelonek Daniela Rycharskiego i wystawę otworzyła się 15czerwca i jest bardzo cie kawie wymyślone, dlatego że oczywiście tym względy praktyczne gra rolę w tym muzeum są 3 sale przeznaczone na wystawy czasowe wobec 1 sala przypada na 1 artysta dlatego finalistów stroje teraz to wyszło bardzo ciekawie dlatego, że to są artyści działający w różnych mediach i i bardzo się różnią od siebie formalnie to cieszy należą tego samego pokolenia, ale wszyscy oni w UE reagują na rzeczywistość każdy winny sposób każdy na inne inną stronę rzeczywistość przede wszystkim polskiej, jeżeli znaczy Zuzanna Golińska nie, bo one reaguje na reagowała dyplomu jeszcze na niejawne opresję zawarte w samej architekturze przestrzeni miejskiej sposobie organizacji aranżacji takie różne ławeczki, na których można się położyć w, żeby przypadkiem bezdomni tam się nie przespali w takie miejsca, które niby są otwarte, ale to trudno tam dojść bardzo czuła na tym punkcie próbowała te rzeczy rekonstruować pokazywać przestrzenie galerii takie pokazuje wykluczającą rzeczywistość no tak, ale zaprogramowanym przygotowano nie taką, że ona sama zaistniałe tylko taką też została przemyślana i jako wykluczenie ECE przestrzeń publiczne przestaje być publiczne, bo nie zgodził wolność jednostki, ale nie każdej jednostki tylko niektórych jedno nota tych takich nielubianych jednostek np. tak czy inaczej i od pewnego czasu artystka zaczęły się zastanawia się też dzieje w Polsce i zmieniła styl cie zajęła się mniej niewidoczną stronę atakowania wolności widoczna w sensie fizycznym wizualnym, czyli procesem zabieranie wolności przez paragrafy ustawy praktykę rządową jednak się to przekłada na językowym on nadal trzeba tworzyć takie pręty metalowe to wykrzywione, które są symbolizują impulsy i godzące w takie miękkie społeczne podbrzusze, który jest ziołowe i miękkie niewinne to Zuza, ale wobec rzeczywistości też w tej chwili się szalenie właściwie inaczej danie Halszki też reaguje na rzeczywistość, ale ewoluuje w tych reakcję to artysta wyklęty no ale próbował znaleźć swoje miejsce dla polskiej wsi jako katolik idei chciał być zaakceptowany to nie bardzo mu się udawało, o czym mówi też film, który Łukasz Duda ZUK z Łukaszem kogutem zrobili w ubiegłym roku i na tę wystawę Daniel Rycharski przygotował obiekty już takie bardzo drastyczny Elf, które są rozrzuconymi pojęciami, w których się tworzy Polska wiejska tożsamość taka to wszystko się wiąże z historią kulturą polskiej wsi oczywiście on próbuje wejść na wyższy poziom takiego intelektualnego dyskursu, ale przedmioty są niebywale drastyczne np. krzyżuje bocianie gniazdo skoro cyfr psem od lewa złotego cielca jest dewocjonaliów, a wykłada lśniącymi jedno groszu kami, a koryta takie powidła wiejski świetne mówi o takich różnych przedmiotach, które będą później w Warszawie pokazane w galerii Unii nowi macie państwo ręce, żeby zobaczyć mniej jadąc do Bonn a, ale ta jest bardzo bardzo zestaw bardzo drastyczny no wreszcie Diana Lelonek, która odnosi się do sposobu funkcjonowania cywilizacyjnych odpadów, czyli śmieci to już są takie prace o można być ogólnoświatowym zasięgu tak, ale są nawet plotki, że polisy tym problemem zmieniona chodzi w sferę ogólniejszą nazywa te rzeczy, ponieważ one no, kiedy zaczynają długo leżą zaczynają żyć swoim życiem dlatego nazwę to śmieć roślinami i wiem czy pani wie, że ona założyła centrum żywych rzeczy tutaj oksymoron sam sobie prawda o Poznaniu w ogrodzie botanicznym w starej szklarni nieużywanej, gdzie gromadzi te nie mogę tego nazwać artefaktami, bo to nie są przez nie zrobiono są tyko nam okazywane i one są cały czas w procesie czy one żyją te rzeczy stare buty jakieś plastikowe butelki kubki słoje na, więc z kolei jej interwencja czy też pokazanie, że nie jesteśmy panem stworzenia, bo to od tej chodzi to jest bardzo ważne, bo to jest nowa forma życia, które wyrosło na uśmiercenie mające przyrodę działalności człowieka no, więc te trójka ja chcę powiedzieć, że dodatkowo, że jestem bardzo dumne z naszej trójki, ponieważ oni zrezygnowali z konkurowania z sobą od pierwszą nagrodę od 10 000EUR tak tylko chodzili Jona trzeba, więc Senat trunek z siebie i to jest po raz pierwszy w historii nagrali organizatorzy musieli się na to zgodzić i mniejsze to bardzo podoba, bo dzisiaj wygrywanie konkursów z kolegami jest fajny, a cała trójka jest bardzo ciekawa mogę tylko dodać, że wystawa z Zielińskiej Goliński jest planowana w takie się w Sopocie, który ma nową dyrektorkę Eulalia Domachowską i będzie miał nowy program bardzo się z tego cieszymy, że będzie to programowa instytucja, a nie impresario na natomiast Laura będzie miała wystawę w Walencji, a tam to już będzie trzeba zrobić specjalną wypraw tak czy gratulujemy finaliście i finalistką i cieszymy się, że mamy tak znakomitych artystów artystki do pokazania na świecie to są naprawdę bardzo mocne bardzo ciekawe prace i powodzenia tylko, że mogę do tego dołączyć premier usłyszymy się w następnej antymaterii po piętnastej realne do Niemiec nie wyjedziemy no nie no tutaj na tej niemieckiej ziemi jakoś tek miały gorzej się czuję chwilowo Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA