REKLAMA

Zostaniemy uziemieni na wakacje? Koniec porozumienia PAŻP i kontrolerów lotów

Połączenie
Data emisji:
2022-06-20 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:17 min.
Udostępnij:

Choć porozumienie powinno obowiązywać przynajmniej do 10 lipca, wczoraj dowiedzieliśmy się, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie się wycofywać. O szczegółach rozmawiamy z Cezarym Kowandą z Tygodnika Polityka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Cezary Kowanda z tygodnika polityka dzień dobry dzień dobry już pojawiają się takie straszne hasła związane z kolejnym kryzysie z kryzysem wewnątrz polskiej agencji żeglugi powietrznej, a związkami zawodowymi kontrolerów ruchu ruchu lotniczego, że wakacje odwołane wszystkich nic nie będzie latała z Okęcia oczywiście to, żeby trochę na wyrost, ale przypomnijmy do czego się odnosi, bo konflikt czy próba po raz do Rozwiń » gadania się między agencją, a kontrolerami to nie jest rzecz nowa tu teraz wydaje się, że mamy kolejne kolejną odsłonę tego kryzysu, ale przypomnijmy, kiedy się zaczęło no ten konflikt tak naprawdę trwa już kilka lat, a takim punktem kulminacyjnym było to co się działo przed majówką Teresy mamy taki komunikat, że być może wakacje będą odwołane przypomnijmy, że kilka tygodni temu rozmawialiśmy o tym, że majówka miała przywoła, a aż natomiast no tak naprawdę cofnąć się do roku 2020, czyli do tego wielkiego załamania pandemicznego załamania ruchu lotniczego przyjęty inny odwołano znaczną część lotów i kiedy Polska agencja żeglugi powietrznej, która tak naprawdę kontroluje naszą przestrzeń powietrzną znalazła się bardzo poważnym kryzysie finansowym no bo jej wpływy prawie w całości pochodzą z opłat z ponoszonych przez linie lotnicze, jeżeli linie lotnicze latają, jeżeli liczba połączeń spada w ostatnim momencie w Polsce 8090% oczywiście też wpływy agencji również drastycznie spadły no, a jej główne koszty to to jest rzecz jasna wynagrodzenie wynagrodzenia dla kontrolerów ruchu lotniczego i w międzyczasie doszło tam też do zmiany na stanowiskach kierowniczych i agencją kierował pan Janiszewski, który no, żeby ratować się lekcje dziś jej sytuację sytuację finansową w by zdecydował się dokonać różnych zmian z zasadami wynagradzania kontrolerów mówiąc wprost mili oni przynajmniej przez pewien czas zarabiać mniej, ale nie tylko chodziło również o to, że częściej mieli pracowaliście w politykę Agcy nie tak jak zazwyczaj jest w kantynie wlecze tylko go w pojedynkę wielu kontrolerów uważało, że to jest na bardzo ryzykowne oczywiście przynosi oszczędności agencji, ale może spowodować może spowodować jakąś katastrofę i ten konflikt między 1 przyciskiem 1 ze związku pamiętajmy, że tam wiele związków z agencji natomiast najbardziej tutaj taki wojowniczy związek zawodowy kontrolerów ruchu lotniczego i konflikt między tym związkiem, a jeszcze hossa agencji no tak naprawdę doprowadził nas do tej sytuacji, którą mieliśmy przed majówką ty bardzo wielu kontrolerów, zwłaszcza Warszawy i okolic kontrolujący Warszawy, czyli lotniska Chopina Modlina chciał odejść z pracy i żeby ratować sytuację rząd wymienił kierownictwo polskiej agencji żeglugi powietrznej w no i dzięki temu te negocjacje nabrały tempa wydawało się, że sytuacja stabilizuje krótko przed majówką, kiedy mieliśmy te c takie bardzo czarne scenariusze, że większość lotu zostanie odwołana z i Warszawy i pomocnika udało się zawrzeć taki bardzo tymczasowe porozumienie, dzięki któremu większość kontrolerów Warszawy wycofała czy jest to odłożyła na razie swoje wypowiedzenia i postanowiła zostać z pracy do 10lipca 60 Philips to jest kolejna data graniczna to, którego momentu związkowcy i Pm zarząd polskiej agencji żeglugi powietrznej to mieli zagrać już takie ostateczne porozumienie tutaj mamy niestety do czynienia z takim chyba nie wiem jak formą taktyki negocjacyjnej jeszcze kilkanaście dni temu tak naprawdę mieliśmy komunikacji z obu stron, że te rozmowy to dobrym kierunku już wiele kwestii wyjaśniony, czyli przede wszystkim wyjaśniona kwestia finansowania agent tak czy i jak i jakie będą nowe zasady wynagradzania kontrolerów, jaki będą mieli zarobki z jak agencja będzie, więc działać w przyszłości natomiast na raka dziś otrzymujemy informację od przedstawicielki związku zawodowego, że innym jest, że ta sytuacja dalej niejasna, że agencja rzekomo wycofuje się jakiś swoich obietnic i że znowu realna groźba, że teraz mówił na wniosku o 80 kontrolera, którzy mieliby odejść z pracy z początkiem lipca tylko 100 kontrolera konsoli wciąż jednak bardzo bardzo złożone to znowu by oznaczało, że na początku lipca dojdzie do odwoływania znacznej liczby lotów przede wszystkim ido Warszawy tak, dlatego że tutaj pamiętajmy o tym, że ten związek zawodowy kontrolerów ruchu lotniczego, który spożył z agencją przede wszystkim reprezentuje akurat kontrolerów warszawskich, jeżeli chodzi o sytuację na innych lotniskach tych mniejszych to tamta obsada jest jest pełniejsza w no rzeczywiście w tej chwili z nich nie wiemy mamy obiecane jakiś komunikat dzisiaj po kolejnej turze rowki, ale czy to, że to się znowu dzieje ile miesięcy po tym, jak zniesienie mieli dogadać jakieś 2 mniej więcej jakoś tak prawda Acta kuku koniec maja koniec kwietnia był taki bardzo gorący, ale czy to właśnie oznacza, że nie wiem te po tych 2 miesiącach jak coś w tych rozmowach znaczącego wydarzyło czy może skończyć jakiś okres przejściowy, z czym to jest powiązane i mnie się wydaje, że jest jakaś forma taktyki negocjacyjnej ze zdrowiem ze strony kontrolerów z 1 strony Ant z drugiej strony mamy agencję żeglugi powietrznej, która znaczenie jest tak, że nagle znalazły się jakieś dodatkowe pieniądze oczywiście ten ruch lotniczy rzeczywiście wraca do tego poziomu sprzed pandemicznego wraca dosyć szybko, ale ta wyrwa, która powstała w finansach agencji żeglugi powietrznej tarczy Busha i jedno tak naprawdę pytanie, które jest chyba najistotniejsze dla nas wszystkich jest takie 3 agencja może funkcjonować z tym budżetem, jaki ma, a czy też będzie zmuszona dokonać kolejnej podwyżki opłat pobieranych od linii lotniczych przypomnijmy, że już z wzeszłym roku jednak taka podwyżka miała miejsce w ciekawe wtedy wiele linii lotniczych przede wszystkim te tzw. tanich linii lotniczych i raj Energizer groziły, że to są dodatkowe koszty dla nich oni będą wszy redukować loty z Polski, ale okazało się, że nie tylko nie zredukowali liczbę tych lotów, ale wręcz tych lotów i zaplanowanych na ten sezon letni bardzo dużo w przypadku wielu połączeń to będzie więcej lotów niż 2019 roku także ten rozkład lotów jest bardzo bogaty, lecz i pytanie czy agencja będzie w związku z tym próbować dokonać kolejnej podwyżki mniejsze wydaje że, aby spełnić wszystkie postulaty kontrolerów zarówno dotyczące kwestii wynagradzania jak i kwestii obsady tak czy likwidacji tego PiS i tych jednoosobowych dyżurów nawet wtedy, kiedy ten ruch lotniczy jest niewielki jak również inne postulaty związkowców dotyczące np. tekst, jaki specjalnych rozwiązań dla osób wchodzących zje kontroler wchodzący w przedemerytalny, żeby się wszystko finansowo piło to wydaje się, że tutaj konieczne będą dalsze podwyżki tych opłat nawigacyjnych pobieranych od linii lotniczych i być może to też jest w tej chwili takie pole sporu tak kontrolerzy chcą uzyskać jak najwięcej dla siebie oczywiście natomiast agencja próbuje chronić chronić swój budżet na nie doprowadzić do tego, żeby pojawił się znowu deficyt, tym bardziej że no tutaj pamiętajmy o tym, że agencja finansuje się odpowiedzialna przede wszystkim opłat pobieranych od linii lotniczych i rząd powiedział jasno ze swą wydaje się proste słuszne słuszna strategia, że nie będzie dotował audycji, czyli można powiedzieć będzie dotował i biletów lotniczych z pieniędzy podatników, że się wszystko musi zrównoważyć w dziękuję bardzo, jest Cezary Kowanda tygodnika polityka państwa moim gościem 3 na 1433 za chwilę informacje o nich magazyn europejski Maciej Zakrocki program przygotowała Martyna Osiecka realizował Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA