REKLAMA

Odporność - dobre praktyki, które budują nasz system immunologiczny

Sezon na zdrowie
Data emisji:
2022-06-20 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:35 min.
Udostępnij:

W kolejnym odcinku podcastu "Sezon na zdrowie" Ewa Podolska rozmawia ze swoim gościem o dobrych praktykach budujących naszą odporność. Dlaczego ruch na świeżym powietrzu jest lepszy niż ćwiczenia na siłowni? Ile godzin snu na dobę potrzebujemy? Jakie znaczenie w walce ze stresem ma dostarczanie sobie przyjemności? Na te pytania odpowiada dr Paweł Grzesiowski. Rozwiń »

Partnerem podcastu "Sezon na zdrowie" jest Polski Lek, producent preparatu Entitis Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
brak brak jest Spencer programu dystrybutor suplementu diety czy PiS w sprawie kwestii nie ma event dzieci dorosłych sezon na zdrowie dzień dobry państwu Ewa Podolska proszę państwa rozpoczynamy kolejny odcinek naszego cyklu sezon na zdrowie poprzedni mogą państwo znaleźć oczywiście na naszej stronie stronie Radia TOK FM naszym gościem podobnie jak w poprzednich odcinkach jest pan dr Paweł Grzesiowski dzień dobry panu panie doktorze witam panią witam państwa będą też Paweł Rozwiń » Grzesiowski jest ekspertem w dziedzinie Immunologii profilaktyki i terapii zakażeń, a reprezentuje centrum medycyny zapobiegawczej i rehabilitacji na zdrowie i poprzednich 4 odcinkach jak powiedziałam ukazały się w każdy poniedziałek na nasze zdrowie, więc łatwo je państwo znajdą mówiliśmy o tym jak stymulować nasze odporni odporność podnieść naszą odporność przy czym mówiliśmy o wiecie mówiliśmy tzw. jedzenie funkcjonalnym uwierzmy roli witamin o różnych produktach, które grają ważną rolę natomiast dzisiaj chciałabym byśmy już nie rozmawiamy o tym co możemy zjeść połknąć wypić, ale o tym jak możemy zdrowo żyć 1 słowem o stylu życia byśmy porozmawiali o tym cisza ruszam jak się ruszam o tym czy wystarczające śpimy na jeszcze innych kwestiach oddaję panu bardzo się cieszę, że poruszamy ten temat dzisiaj, dlatego że dotychczas mówiliśmy właśnie głównie o takich obszarach, które zależą od jakich leków od substancji odżywczych, więc prawdę też taka, że możemy znacznie więcej zrobić dla naszej odporności metodami farmakologicznymi, a więc właśnie poprzez dobry poprzez zdrowy styl życia pod tym określeniem, kiedy PiS kryje się dla kilka elementów, o których warto warto powiedzieć po pierwsze, aktywność fizyczna na pierwszym miejscu stawiam na regularną aktywność fizyczną zaraz jeszcze o tym sobie dokładnie opowiemy, ale aktywność fizyczna na świeżym powietrzu wydaje się być takim bardzo istotnym elementem, który może regulować naszą odporność druga sprawa to sen, więc można pić po drugiej stronie dnia, czyli wyciszenie aktywności my odpoczynek, ale i sen to nie tylko jest odpoczynek, o czym za chwilę też jeszcze powiem no i problem myślę, o którym wszyscy gdzieś myślimy czy, któremu jesteśmy poddani mianowicie stres i z tym stresem musimy sobie też umieć radzić poprzez dostarczanie sobie przyjemności poprzez humor poprzez śmiech poprzez radość, bo to są rzeczy to są elementy, które wpływają na to, że ten poziom stresu się zmniejsza i mniej szkodzi nam na układ odporności, gdy pan zaczął od aktywności fizycznej pan użył 1 słowa bardzo ważnego powiedział pan właśnie 2 powiedział pat świeże powiedzieć tymczasem dla wielu osób ze swego otoczenia, a aktywność fizyczna oznacza siedzenie ile godzin przed komputerem dobór w miejscu pracy, a następnie pójściu o godzinie siódmej wieczorem da siłownie i ta danie sobie wycisku jak to mówią Rz ma decyzję czy są świeże powietrze czy to jest siłownia tak to ma ogromne znaczenie tej chwili te badania dna już na tyle zaawansowane, że możemy powiedzieć wręcz naukowo, że umiarkowany wysiłek fizyczny regularny szczególnie na świeżym powietrzu stymuluje naszą odporność, a więc jest takim elementem, który może spowodować, że będziemy np. radzi łapać infekcje, że będziemy lepiej zwalczać zakażenia przewlekłe czy nawet walczyć z komórkami nowotworowymi natomiast, jeżeli będziemy prze przeginać z wysiłkiem uważa się, że po 90 więcej minutach bardzo intensywnej aktywności fizycznej ten skutek pozytywny, że już się niweluje już to nie wpływa tak korzystnie na nasz układ odporności generalnie na nasz organizm, więc ten przewlekły wysiłek fizyczny taki już bardzo można powiedzieć no nasilony niekoniecznie działa korzystnie na nasz układ odporności, więc generalnie od 30 do 90 minut codziennie aktywności fizycznej na świeżym powietrzu powinno bardzo dobrze wpływać na naszą odporność na świeżym powietrzu mówi, dlatego że zapominamy, że świeże powietrze te również pewien element oczyszczania naszego organizmu w powietrzu zawieszone są z mikro cząsteczki pewne jony, które powodują że, że my oddychając świeżym powietrzem także można dziś pozbywamy się zanieczyszczeń, a więc to ma ogromne znaczenie, więc o tym, że jeśli robimy to w ciągu dnia to dajemy szansę mnie, żeby słońce podziałało na nasz na naszą skórę, a to jest naturalny mechanizm po prostu wytwarzania witaminy de 3 także wita mnie też mówiliśmy w kilku wcześniejszych audycjach, że jest niezwykle ważnym składnikiem wzmóc wspierającym naszą odporność no to teraz przejdźmy do tego snu, którego chyba wszyscy baby zadbało by właściwie znacznie mniej niż 30 lat no właśnie to jest też bardzo ważny element i badania naukowe w tym kierunku są również prowadzone, bo jesteśmy pokoleniem, które ogranicza ilość snu to nie jest działanie korzystne to nie jest działanie pożądane uważa się, że w tej chwili wiele osób śpi poniżej 6 godzin na dobę 67 godzina dobę co jest uznane za zjawisko niekorzystne i brak snu i może inaczej zaczyna sen to nie jest tylko problem no niestety, jakby odpoczynku tak my to nie jest tylko element związany z jakimś by wy łączeniem aktywności musimy zrozumieć, że SENT jest faza życia, że to jest pewien element naszego życia, który musimy znaleźć dobre warunki dobry czas, dlatego że w czasie snu to, że my fizycznie nie odbieramy bodźców to nie znaczy, że nasz organizm proponuje w tym organizmie odbywają się liczne reakcje biochemiczne, które mają za zadanie zrewitalizować nasz organizm to samo dzieje się z odpornością w czasie snu nasze komórki odpornościowe przechodzą taki refren śmiech po prostu one od odbudowują się w tym czasie kiedy, kiedy śpimy, kiedy nie odbieramy bodźców zewnętrznych to samo dzieje się chociażby z komórkami nerwowymi nasze neurony, czyli nasz mózg jest przeszukiwany przez płyn mózgowo-rdzeniowy w czasie snu my i bez tego przeszukania my po prostu gorzej funkcjonują zresztą myślę, że każdy z nas no na to zjawisko, że niewyspany umysłu gorzej pracuje tak samo będzie to się przekładało na komórki odpornościowe, więc 79 godzin snu na dobę nie to jest ta minimalna ilość uważa się za za, podtrzymując zdrowie w tym też układ odporność wiele osób pyta czy np. drzemka w ciągu dnia może z zniwelować brak snu nocnego tu tu są zdania podzielone uważa się, że sen w ciągu całej doby sumuje, ale jednak powinniśmy przesypiać przynajmniej znaczną część tego snu dobowego w ciągu nocy dlatego, że to jest naturalny moment wyłączenia pewnych naszych układów metabolicznych my i pewnego rodzaju zegar biologiczny, który tu powoduje, że my funkcjonujemy w sposób w sposób sprawny zdrowy właśnie w ciągu dnia, a w godzinach nocnych czy wieczornych jesteśmy jednak w okresie odpoczynku, a panie doktorze ci, którzy uważają, że nie mogą tyle spać, bo mają tyle do zrobienia używają takich dopalaczy są powody takich płynów, które można kupić też może inny produkt wiatr i tutaj nie mówię o narkotykach ja mówię o o tym co chyba nawet możemy kupić na stacjach benzynowych po prostu coś co obiecuje nam świeży umysł i możliwość dłuższej pracy, niżby to było, gdybyśmy tego nie zażyli co pan o tym sądzi niestety wszelkiego rodzaju sztuczne można powiedzieć pobudzać, bo tak, aby można było pewnie lepiej nazwać niż niż dopalacze to właśnie sztuczne pobudzać one tylko dają chwilowy chwilowe wrażenie przejaśnienia załóżmy naszej myśli czy takiego takiego sterowania naszej aktywności, ale po krótkim okresie takiego na części związanego z podwyższeniem ciśnienia lepszego przepływu krwi przez mózg po takim krótkim leśnicy okazuje się, że ten mózg wcale nie pracuje bardziej wydajnie to jest zresztą wykazane w wielu badaniach, kiedy robiono testy takie logiczne wymagające myślenia od osób wyspany niewyspany i tu nie ma żadnych wątpliwości, że osoba nie wyspana rozwiązuje te zadania dłużej wolniej niż częściej się myli dlatego myślę, że tutaj oczywiście można wytrenować swój organizm przyzwyczaja zgoda jakiś mniejszej ilości snu, niemniej jednak ilość błędów popełnianych np. przy ważnych decyzjach w okresie właśnie tego nie wyspania jest na tyle duża, że uważa się, że to może stworzyć określone ryzykowne przykład w niektórych zawodach prawda dlatego warto jest jednak, jeżeli mamy odpowiedzialną pracę wysypiać się po to, żeby ten umysł pracował pracował skutecznie, a jednocześnie nie przyjmować żadnych używek, którym mogą w sposób sztuczny na moment pobudzić np. krążenie i dać takie wrażenie, że nie chce nam się spać natomiast wydolność neuronów i tak jest osłabiona i podobnie dzieje się z odpornością my nie możemy z sobie bezkarnie ograniczać i ilości snu myślę, że właśnie potem unikniemy sobie jakieś 3 suplementy witaminy i to nam wspomoże układ odporności to tak niestety nie działa większość osób, które nie do sypią w sposób regularny ma zwiększone ryzyko chorób naczyniowych, a więc udaru zawału większe ryzyko cukrzycy typu drugiego czy nawet mówi się o chorobach nowotworowych także no niestety brak snu, czyli tego okresu, w którym organizm się regeneruje powoduje, że po prostu szybciej zapadamy na różnego rodzaju przewlekłe schorzenia to porozmawiamy teraz stresie ja sprzed kilkudziesięciu lat pamiętam taką tabelkę, w której różnym wydarzeniom życiowym przydzielana była ilość punktów chyba najwięcej to było wtedy, gdy umiera jakaś bliska osoba prawna, ale to były takie wydarzenia na rozwód znalezienie nowej dobry układ płac pracy wyjazd do wakacji tak dalej zarówno do coś co dotyka dobrze się negatywnych pozytywnym do i konkluzja była taka, że im więcej tych punktów wczoraj np. dobiera zabiera w ciągu roku tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia obiegu ciężkiej choroby teraz, gdy popatrzy to widzę to związek ten sposób i więcej tych elementów stresu chętnych, tym bardziej spadała odporność w związku z tym ta choroba niestety mechanizm stresu został i można mieć biologicznie wytworzony o to, żebyśmy skutecznie unikali zagrożeń, czyli inaczej mówiąc wyrzut adrenaliny ma spowodować gotowość naszych mięśni bardzo szybkiej ucieczki do szybkiego przemieszczania się taki był pierwotny zamysł można by rzec biologiczny tego całego tego tego tej reakcji stresowej natomiast nikt nie przypuszczał, że będziemy poddawani stresowi przewlekłemu, czyli będzie musieli przez tygodnie miesiące produkować tę adrenalinę i ona będzie niestety oddziaływać na nasz organizm nadmiar adrenaliny ta cała reakcja stresowa niestety bardzo uszkadza wiele naszych narządów począwszy od układu krążenia przez mózg i właśnie też niestety niekorzystnie oddziałuje na układ odporności no tak, ale czy to znaczy, że my jesteśmy bezradni wobec stresu, który nas dopada radzimy sobie z tym stresem jedni lepiej drudzy gorzej jedni wcale sobie nie razem ze stresem czekały z tym jak pan sobie radzi ze stresem no właśnie to jest Tychy bardzo indywidualna sprawa, dlatego że ta tak samo stres jest indywidualną sprawą dla 1 osoby, jaka sytuacja rodzi bardzo silną reakcję stresową dla innej to sama sytuacja w ogóle nie nie nie powoduje powstania stresu, więc myślę, że to jest czy pierwsza sprawa to my zastanowić się co nas stresuje, czego się boimy dobrze sobie zrobić taką listę i zacząć od tego, że sobie nazwiemy te rzeczy, które są naszymi stresu Rami, czyli tymi czynnikami, które powodują wyzwolenie stresu to jest nie wiem strach o zdrowie czy strachu rodzinę bliskich czy to jest nie wiem strach utratę pracy czy jakaś w ogóle inne jeszcze niepokoje i dobrze jest to po prostu sobie z ich realizować mieć to przed nosem i zastanowić co z tym możemy zrobić te elementy, które możemy wyeliminować z naszego życia np. stresująca praca, jeżeli ktoś chodzi do pracy codziennie przeżywa jakąś dramatyczną sytuację stresową to może lepiej jednak rozejrzeć za inną pracę, ale jeżeli są to czynniki, których nie możemy łatwo usunąć z naszego otoczenia musimy nauczyć się relaksować musimy ten stres umieć oddać musimy ten stres umieć zredukować tu przychodzą i do głowy najprostsze techniki takie jak głębokie oddychanie czy krótka medytacja 3 czy jakaś ćwiczenia z i zakresu jogi, bo to możemy zrobić jeszcze wszędzie ja mogę powiedzieć przykład, bo będąc lekarzem w punkcie szczepień wielokrotnie miał do czynienia w ciągu ostatnich 2 lat z osobami naprawdę dramatycznie zestresowanym mi faktem, że za chwilę będą zaszczepione przeciwko covid to się przekładało na szybki oddech na szybkie tętno na bladość te osoby miały też podwyższone ciśnienie i proszę wierzyć po 67 głębokich przed nowym oddycha te osoby uspokajały się spadało ciśnienie spadało tętno wyrównywał się oddech i można było spokojnie przeprowadzić całą procedurę także to naprawdę działa nie trzeba wcale wielu godzin czy minut spędzać w jakimś odosobnienie wystarczy zamknąć oczy i wziąć kilka głębokich wdechów przy czym faza oddechu powinna być mniej więcej o dwukrotnie krótsza niż wydechu, czyli powiedzmy naraz 234 bierzemy wdech apotem naraz 2345678 wypuszczamy powietrze i taka technika pozwala nam naprawdę ograniczyć ten bezpośredni wpływ stresu, czyli spada ciśnienie wyrównuje się akcja serca i możemy troszkę bardziej przytomny sposób podejmować takie czy decyzji, ale oczywiście przewlekły stres to to nie jest takie proste już samym oddechem tego nie pokonamy, jeżeli mamy sytuację w życiu, w których znajdujemy się one oddziaływują na na na nasz układ nerwowy musimy nauczyć się z tym żyć, ale też sobie z tym radzić dobrze, jeżeli mamy możliwość budowania relacji to jest bardzo ważny dzisiaj podkreślane wszędzie, że relacje przyjacielskie reakcję w z rodziny one pozwalają nam wygadać ten stres oddać ten stres innym osobom z poprzez poprzez właśnie budowanie tych dobrych relacji my ważny jest też dostarczanie sobie przyjemność, dlatego że pamiętajmy każda przyjemność, czyli moment, kiedy nasz umysł czuje pewnego rodzaju nagrodę to jest też odstresowanie tych przyjemności w życiu powinniśmy mieć sporo, żeby nie dać się temu stresowi stłamsić no to tymi przyjemnościami czy zaleceniem co do przyjemności kończymy ten ten program cyklu sezon na zdrowie, gdy rozmawiamy o odporności spotkamy się w przyszłym tygodniu i wtedy będzie mowa o wszystkich o faktach limitach dotyczących odporności, a ja teraz dziękuję bardzo, naszemu gościowi był nim pan dr Paweł Grzesiowski ekspert w dziedzinie Immunologii profilaktyki terapii zakażeń, który reprezentuje centrum medycyny zapobiegawczej i rehabilitacji Warszawy dziękuję bardzo, pani dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SEZON NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA