REKLAMA

Czego uczyć dzieci? Kompetencje cyfrowe nie tylko dla przyszłego programisty

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-06-21 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
26:24 min.
Udostępnij:

Gośćmi Sebastiana Ogórka, szefa serwisu Wyborcza.biz, są Dawid Leśniakiewicz i Sebastian Langa - połowa składu założycielskiego firmy Giganci Programowania, finaliści konkursu EY Przedsiębiorca Roku 2021. Ich firma zajmuje się nauką programowania wśród dzieci i młodzieży. W Polsce mają ponad 60 własnych placówek oraz 70 placówek franczyzowych. Działają też na 11 zagranicznych rynkach, m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, ale także w Singapurze, Chile, Meksyku. Ich celem jest pozycja światowego lidera w nauce programowania dla dzieci i młodzieży. Dlaczego umiejętność programowania to kompetencje przyszłości i w jaki sposób najlepiej przekazywać tę wiedzę młodym ludziom? Rozwiń »
Więcej informacji na: wyborcza.biz/przedsiebiorcaroku Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tym razem porozmawiamy dość nieoczekiwanie na temat tego jak czego uczyć dzieci i ósma 10 podcast gazety wyborczej w c basen ogórek wyborcza PiS to jest podcast wideo podcast realizowane razem z UAM z okazji dwudziestolecia konkursu przedsiębiorca roku była moim gośćmi są jedni z laureatów tego konkursów Dawid Leśniakiewicz trzeba Langa giganci programowania część coś dzień dobry dziękujemy zaproszenie Słuchajcie skoro tak gigantów programowania na początek rozwikła Rozwiń » największą zagadkę dzisiejszym świecie, czyli czymś różni programista od informatyka informatyka jest zdecydowanie szersze pojęcie niż nie są programista prawna wniosek, że w ogólnie IT mamy kilka różnych działów różnych ścieżek kariery jedną z nich jest programista, ale programista też może być różny rozmiar grunt deweloper dekady deweloper jak wasz nazwał informatykami, żebyście obrażali jak nie wie kiedyś stomatologom mówi, że oni są dentystami i stomatologa czy ja bym się nie Obrania rozumienia obraził, ale ma znały takich ludzi, którzy na pewno na pewno się przez Lidię mówią, że są przeciwko Acta programistami, czyli tak naprawdę piszą programy programują języka programowania, a nie robią inne rzeczy, które robią informatycy tak potocznie zwani czyni zajmują się komputerami, bo tak tak pewnie jest gdzieś w społeczeństwie utarte, że informatyk zajmuje się komputerami, a tak wy tworzyliście biznes wokół nauki dzieci młodzieży właśnie programowania tak czy wy twierdzicie, że te kompetencje zmienił się w ten sposób, że na jeśli nie wszyscy to większość tych waszych uczniów, a będzie w przyszłości nawet niekoniecznie programistami, ale będzie miało takie kompetencje takie umiejętności, że przydadzą im szef taktycznie w każdym zawodzie temu zdemontuje, bo nie tylko wokół programowania, bo nie tylko z programowania, ale właśnie chcemy szeroko rozumianych kompetencji cyfrowych uczymy również np. jak bezpiecznie korzystać z sieci internet jak bezpiecznie w ogóle korzystać z nowych technologii uczymy też grafiki czy to sektorowej rastrowych czy grafiki 3 de utrzyma również mamy taki kurs młody youtuber, w którym pokazujemy jak używać narzędzi tak jak bez studio jak audi City, żeby fajnie montować swoje choćby podcasty, więc mówić o podcast albo video podcasty i dlatego to jest utrzyma nie tylko stricte programowania, choć to jest nasz biznes, ale uczymy też szeroko rozumianych kompetencji cyfrowych, a wracając do pytania to my uważamy, że programowanie powinien uczyć się każdy młody człowiek, ponieważ już teraz widzimy, że nie tylko programiści informatycy używają języków programowania, ale również języki przydają się wielu różnych zawodach np. ciężko sobie wyobrazić analityka bez znajomości SQL języka SQL w dobrą taką praktyką już dobrym z kilem dla marketingowca jest umiejętność tworzenia swych własnych Landing pages w wejściem elekcji w sensie tak dalej potem taki przykład robimy wewnętrzne szkolenia naszych pracowników z programowania i po takim szkoleniu jeden z naszych pracowników obsługi klienta i ogólnie rzecz biorąc opisywanie na maile odbierają telefonów rozwiązywanie różnego rodzaju problemów napisał prosty skrypt, dzięki któremu w pytaniu napisał ten prosty skrypt, dzięki któremu po wpisaniu odpowiednich danych generuje się szablon maila dzięki czemu bardzo mocno automatyzują sobie pracę wniosku obramowanie Pota, żeby pomagać nam pozostał stworzono nam pomagać, żeby automatyzować naszą pracę ja uważam, że dzięki temu każdy będzie pracował w przyszłości efektywniej, ale to nie tylko pracę, choć dobra wracam do mojego pierwszego pytania, bo moje dziecko 11 lat podjąłem się uczy się nie programowania tylko w szkole ma zajęcia z informatyki i uczy się jak wygląda mieszka jak wygląda jednostka Centralna itd. tak dalej no to nie są kompetencje przyszłości w wypełniać tę lukę, która państwo jak gdyby na woli uczyć tych prostszych rzeczy zdecydowanie wydaje nam się, że taki tak naprawdę głównie to był powód dla, dla którego powstali giganci programowania jest informatyka w szkole czy jest informatyka w szkole, ale nie uczy tak naprawdę programowania tych kompetencji, które wydaje nam się, że będą kluczowe przyszłości dlatego zostali giganci programowania tutaj znaliśmy naszą mniejsze, czyli rozwijanie kompetencji cyfrowych takich rzeczywiście, które będą potrzebne w przeszłości młodym ludziom tak i pamiętając co robiliśmy na informatyce, czyli rysowaliśmy spięci graliśmy w CSA władze chyba każdy robił my postanowiliśmy zmienić tak dróg szuka jeszcze było tak gra pokazywano świerka tak jest dlatego postanowiliśmy zmienić i uczyć faktycznie programowania natomiast uczymy również przez zabawę dzieciaki i młodzież świetnie obawy naszych zajęciach mają z tego ogromną satysfakcję, ponieważ granie daje dużą satysfakcję dużą radość, ale jeszcze większą daje tworzenie swoich gier i dzielenie się tymi grami np. z kolegami koleżankami rodzicami wspólna rywalizacja na tych samych grach, tak więc młody otworzy swoją grę potem rywalizują z kolegami, kto jest lepszy jego grę okej teraz do szkół wchodzi pewien zalążek takiego programowania myślenia technicznego takiego bardziej kompetencji przyszłości mówię tych laboratoria przyszłości, które mają dać możliwość szkole zakupu specjalistycznego sprzętu do nauki patrzeć na to jako ciekawostkę pewnego rodzaju jaskółkę, która się pojawia czy taki początek rzeczywistych zmian, które doprowadzą do tego, że rzeczywiście dzieciaki będą uczyły się nie obsługi myszki tylko tego co naprawdę ważne ten projekt na pewno jest bardzo wartościowy, bo jest bardzo pieniędzy przeznaczonych na nowy sprzęt tylko może perspektywę potrzeba jeszcze dodatkowych szkoleń dla nauczycieli, którzy będą mogli odpowiednio zagospodarować ten sprzed, żeby ten sprzęt nie leży gdzieś w magazynie się kurzył po prostu, więc wg nas to projekt jest bardzo wartościowy tylko potrzeba jeszcze odpowiednich kroków, żeby to wdrożyć w życie tak jak tak jak my tak no właśnie chcę powiedzieć, że wymaz taką zasadę, że tego programowania uczą tylko programiści uczą tylko osoby, które mają wiedzę doświadczenie ani nauczyciel po prostu, który raz jest specjalistą od biologii za chwilę jest specjalistą od informatyki dokładnie tak dla nas najważniejsze jest, żeby osoba, która uczy danego tematu czy to jest programowanie czy np. grafika czy druk 3 de, żeby była specjalistą w tym co robi, żeby potrafił odpowiedzieć na każde pytanie, ale najważniejsze, żeby potrafiła przekazać pasję do tego co robi my naszych trenerów tak kierujemy, żeby nie tylko przekazywali, iż suchą wiedzę ale, żeby dziwi się swoimi ciekawostkami ze swojej pracy, ponieważ są czynni program liści, żeby opowiadali o swej pracy, bo praca programisty jest niesamowicie ciekawa to nie jest tak jak jak jak jest przeważnie Och, jak twórca memów mówiąc raz większe są jednak nie uważa pracę programistycznej za za zbyt czeka, ale to to jest zupełnie nieprawda, ponieważ praca programisty to nie tylko siedzenie przy komputerze w piwnicy jak to jest w memach to jest ciągła dyskusja ciągła optymalizacja różnego rodzaju i ta praca bardzo twórca bardzo kreatywna to tak szachy kiedyś wydawały się taką nudną grą aż pojawił się serial Gambit królowej królowej i nagle okazało, że szachownicy brakuje w sklepach, bo pokazano te tę grę jako coś niesamowicie interesującego czy tak jak Gambit królowej pokazuje szachy niesamowity sposób tak waszym zadaniem jest pokazywać programowanie na waszych zajęcia właśnie taki sposób, żeby one były ciekawe dla młodych osób zdecydowanie staramy się robić tak, żeby tak wyglądało nasze projekty gdzie, które dzieciaki tworzą opieramy na bardzo ciekawych grach typu Fortnite Minecraft to są takie rzeczy, gdzie dzieciaki siedzą w tym świecie tak naprawdę my dokładamy do tego element programowania korzystano specjalnych narzędzi jak wspomniany przeze mnie Minecraft korzystam z takiej wersji edukacyjnej ma krew Education Edition, gdzie dzieciaki mogą programować swoje własne bloki, czyli np. zrobicie piramidy w bankach nie muszą jej budować sami tylko twarzą miał po prostu program mówiąc mogą zrobić coś takiego jak deszcz kurczaków np. ich to też jest mega mega ciekawe, a przy tym uczą się programowania wykorzystują podstawowe pojęcia programowania, czyli zmienne pętle instrukcje warunkowe, czyli wszystko, gdzie potem w taki normalny programowaniu, pisząc już skład, bo to oprogramowanie programowanie blokowym takim prostym dla dzieci przyciągają osoby zdefiniowane wcześniej bloki kodu mogą to potem przenieść ten język taki prawdziwe programowanie zaraz mamy koniec roku dot śmiecie twierdzić, że są dzieci, które na koniec roku, żeby spytało, który jest przedmiot swój ulubiony to by odpowiedziały nie religia, bo nie trzeba chodzić nie WEF, bo trener daje tylko piłkę mówi grajcie, ale właśnie programowania na pewno, bo tutaj to jest niesamowicie ciekawe i rozwijające dla dzieciaków wracając jeszcze do wcześniejszego swego pytania ZOZ zdajemy sobie sprawę, że nie każdy z naszych uczniów absolwentów będzie w przyszłości programistami czy programistami natomiast jesteśmy przekonani, że te kompetencje, które teraz nabędą przydadzą się w przeszłości, ale oprócz kompetencji programowanie rozwija logiczne myślenie myślenie kreatywne rozwija umiejętność pracy w grupach, ponieważ często też projekty tworzymy z większej ilości osób i potem w te projekty rozwijamy, a na końcu najprzyjemniejsze, czyli nie granych tutaj mówić, że trener za naczynie nauczycieli, a to teraz pytanie łatwiej wam zdobyć ucznia jako klienta część rodziców jako klientów czy zatrudnić takiego trenera, który będzie chciał przyjść i pracowałem z 2 procesy są w ogóle oddzielne i tak naprawdę wiemy ile programiści zarabiają i się zastanawiam czy uczniów i ich rodziców stać po prostu na takie stawki, żeby się bilansować dlatego o to pytam, jeżeli chodzi o stawki od mamy stawki bardzo rynkowe to znaczy rodzice płacą tyle ile by również zapłacili szkoła, gdzie nie muszą sami programiści i mamy tak na model biznesowy jest tak zoptymalizowany, a tak procesy są poukładane, że jesteśmy w stanie osiągnąć też wysoką marże, mimo że uczą programiści, których bardzo dobrze opłacane okej no dobra to jesteście w stanie, bo wszyscy dzisiaj mówią, że brakuje programistów, że trzeba szukać, a wy mówicie, że jesteście w stanie ściągnąć nie jest dużym problemem programistów nie tylko do programowania, ale właśnie tego nie będzie się także ten jest dużym problemem generalnie ten nasz cały dział HR, który zajmuje się wyszukiwaniem rekrutacją szkoleniem trenerów bardzo bardzo dużo pracy w to wkłada, żebyśmy pozyskali odpowiednie odpowiednią osobę ten proces trwa cały rok mimo także zapisy na zajęcia mamy 2× w semestrze bardzo nas się do tak powiem przychylamy trenerów do odpowiednich grup ma jesteś taka zasada, że jak trener bierze 1 grupę prowadzi przez cały Senat, żeby nie był, jakie są wymienność trenerów, więc mam 2× w roku taki proces i rekrutacja trwać ciągle Wiącek to nie jest także, że po prostu musimy wiele telefonów wykonać 0 rozmów odbyć wiele też takich lekcji próbnych trenerzy też sygnał, że nadaje się do na rozważania ogólnie każdy programista prawda nadaje się do nauczania dzieciaków jednak trzeba mieć taką zdolność razem pasję, jaką jest lekiem za miękkie tak do przekazywania do dzielenia się tam pasy mamy też takie jak pewnie jest przeświadczenie, że programiści to jednak zamknięci ludzie my staramy się troszeczkę przełamać ten pogląd, bo nasi trenerzy są naprawdę otwartymi osobami, które lubią dzielić się pasjami tak taka taka Szczepkowska trenerów i kompetencji miękkich jesteśmy również działamy również w Hiszpanii i tam nie ma z tym żadnego problemu od razu na tych lekcjach, na których byliśmy od razu widać było tych terenach zupełnie inna mentalność z do tych dzieciaków są bardzo otwarci zbijają piątki itd. tak dalej także w różnych krajach mamy różne można powiedzieć wyzwania ale, ale wszędzie ten proces staramy się tak prowadzić żeby, żeby wszystko było idealnie dopięta tak zaczął się na temat w wielu krajach dzisiaj działacze w tym momencie jesteśmy na 11 rynkach teraz trwają już o ostatnie rozmowy, żeby wejść na kolejny rynek do Słowenii natomiast w tym momencie jesteśmy właśnie na 11 rynkach razem z polską tylko, że to jest bardzo różne rynki, bo jesteście dobrze wojna w Singapurze Meksyku, a w Europie chyba Chorwacja Hiszpania sam jest właśnie jest wolna i Hercegowina realizacja to jak w biznesie można połączyć tak różne miejsca różne kultury różne języki posiadamy 2 takie główne modele biznesowe, jeżeli chodzi o ekspansję zagraniczną pierwsze są placówki własne nazbyt Office, który jest Hiszpanii mamy kilka osób i kilkunastu trenerów, którzy uczą już w Hiszpanii oraz w krajach hiszpańskojęzycznych to znaczy udzielamy korepetycji na kraje takie jak Chile Meksyk natomiast pozostałe kraje niż hiszpańska fizyczne tam rozwijamy się w modelu franczyzowym, czyli udzielamy franczyzy naszym franczyzobiorcom, którzy dalej szkolą trenerów, którzy dalej pozyskują klientów na danym rynku oczywiście wszystko naszą pomocą naszym Michał natomiast dzięki temu modelowi możemy szybciej skalować szybciej wchodzi nowe rynki zmniejszy kapitałem co bardzo ważne i ręki są tak urozmaicone z tego względu, że my promujemy naszą franczyzę bardzo szeroko to znaczy są specjalne miejsca portale franczyzowe biznesowe, gdzie można reklamować własną franczyzę no my robimy w wielu krajach na całym świecie dobra teraz kluczowe pytanie czym wygrywacie, bo szkół programowania dla dzieci pewnie więcej to co nie taką kluczową umiejętnością waszą, że udaje się wam skalować ten biznes nie tylko w Polsce nie tylko poza Warszawą nie tylko małych miejscowościach, ale także w innych krajach właśnie Hercegowina Singapur Meksyk no to jest naprawdę fenomen wydaje nam się, że mam kilka takich czynników, które decydują o tym, że jesteśmy liderem na polskim rynku staramy się być liderem tak naprawdę na świecie to jest takie nasze marzenie, żeby bycie największą szkołą programowania na na świecie po pierwsze, to, o czym już troszeczkę rozmawialiśmy, czyli trener, czyli to są osoby, które są stricte programistami posiadają bogate doświadczenia w programowaniu parafią dzieci pasją, a po drugie to jest nasz autorski system nauczania, który powstaje tak naprawdę od początku jest tworzony przez nas mamy teraz już specjalne ekspertów, którzy tworzą te materiały dla nas one są oczywiście przechodzą odpowiednią weryfikację kilka procesów tej weryfikacji, żeby materiał był odpowiedni dla dla dzieci kolejna rzecz to jest to, że mamy własny system SMS i CRM, który jest rozwijany przez nasz wewnętrzny dział programistów ten system pozwala nie tylko efektywnie prowadzić zajęcia przez trenerów, ale również usprawnia wszystkie procesy wewnątrz firmy u nas jak również franczyzobiorców oka kamery systemy są w wielu firmach tak każda, więc firma jakiś swój system ma lepszy gorszy, ale ma, ale to co wy mówicie, że jest temu kluczem do sukcesu to jest absolutnie autorskie podejście tak i żeby rzecz trenerów, chociaż można byłoby wziąć teoretycznie kogoś tańszego kto by nauczył się paru rację wypowiadał na tych lekcjach to jest ten element naszego to jest to jest 1 rzecz druga to właśnie są nasze wszystko materiały edukacyjne, które są już przez lata tak dopracowane, że wg nas stoją na zdecydowanie wyższym poziomie niż naszej konkurencji no to są właśnie wszystkie rzeczy dookoła, które robimy którymi zaskakujemy rodziców jak i dzieciaki, czyli z własnej czujemy ich tą jakością i to z tajnością, a nasze zajęcia tak to po to, jakość jeszcze może może jedno słowo tak jak powiedziałaś, bo mocno dbamy o jakość zajęć, więc naprawdę każdy z trenerów ma kilka takich wewnętrznych kontroli, zanim przejdzie do nauczania podczas jeszcze semestru, gdzie uczy też też stąd też weryfikację tej jakości, więc bardzo bardzo mocno stawiamy na to, żeby ludzie, którzy uczą byli naprawdę ludźmi, którzy powinni uczyć a dlaczego nie chce uczyć starszych, bo takiej oferty was nie ma tam jest duża konkurencja to jest coś innego coś nie chcecie pakować czy z czego wynika dokładnie tak kilka lat temu zaczynaliśmy nasz biznes już te szkoły bootcamp dla dla dorosłych już miał jakąś pozycję ugruntowaną na polskim rynku my postanowiliśmy wbicie w niższe, czyli nauka programowania dla dzieci młodzieży, gdzie wtedy, gdy zaczynaliśmy zupełnie nie było tego typu firmy na naszym rynku natomiast rosła świadomość rodziców, że programowanie i naukę kompetencji cyfrowych jest ważna dlatego w tym, że czujemy mocni w tym się wyspecjalizowali my i to chcemy kontynuować nie chcemy staje rywalizować tak naprawdę zupełnie innej branży, bo tak to można nazwać niż nauka dzieciaków, ponieważ nauka dorosłych to jest zupełnie panicznego wydawać i Sebastianem wywodzi się z Politechniki gigantów założyliście razem z 2 ujście kolegów, którzy już 12 zlote nie zmieści wie co chwilę już i sobie pytanie brzmi czy dużo waszych kolegów ze studiów też założyło firmy jak sobie myślę Politechnika to jest to miejsce, gdzie powinny kwitnąć innowacyjne pomysły na nowe biznesy wykreowane z tych kompetencji, które tam na Politechnice się siano uczyły jak to waszej strony dodał Sebastian wydaje się, że w nie znamy takich osób, które założyły firmę tak naprawdę pewnie z grona 100 osób, które uczęszczały z nami na rok pewnie same osoby, które założyły firmy, ale wydaje się to jest skala bardzo bardzo mało dlatego tak to wygląda, bo to źle mówiąc szczerze bardzo widzę to niestety wynika z edukacji, którą mamy na uczelniach wyższych jesteśmy z Politechniki warszawskiej z najlepszego mówi się z wydziału technicznego i najlepszej szkoły technicznej w kraju natomiast uczelnie wyższe takie właśnie jak Politechniki co i szkolą bardzo dobrych inżynierów bardzo rynków pani co w nich rów tak jest, ale nie startupowców nie są darów nie szefów Ninie biznesplanów było bardzo położony bardzo mały nacisk na tego typu zajęcia SA związanych albo w Wielkiej Brytanii najlepszy na najlepszych uniwersytetach są takie spotkanie z banderami ze startu po sali mamy wielu znajomych z takich uczelni i oni byli inspirowani tymi założycielami prawda, którzy zdobyli jakiś sukces u nas nie przypominam sobie, żeby było takie zagranie na Politechnice, a i tak naprawdę zaproszono Politechnika ostatnio czy nie jeszcze nie przez zostaliśmy zaproszeni, więc się przyjemności tak no właśnie przydałyby się takie tego typu historie prawda chętnie poszlibyśmy opowiedzieli jak zaczynaliśmy, bo zaczęliśmy w akademiku Politechniki warszawskiej tam powstały na pomysł tam było na pierwsze biuro tak się zastanawiam waszym zdaniem to jest brak tego ukierunkowania ze względu na system czy może młodzi ludzie wiem, że to brzmi tak sztampowo młodzi ludzie wolą stabilizację w korporacji, gdzie pójdą dostaną dobre pieniądze, które będą wziąć duży kredyt spłacać go powoli żyć sobie taką klasę średnią będą wyżej raczej inną drogę, której ryzykuje nie wiecie co będzie tak dalej tak dalej dają się trochę ten system edukacji, żebyśmy zmienili, żebyśmy wprowadzili na uczelniach technicznych troszeczkę więcej takich przedmiotów biznesowych, gdzie ludzie mogliby się troszeczkę zainspirować tak jak wypowiedział się spotkania są liderami, a zasobami, które zrobił jakieś biznesy, gdzie tych inspiracji można naprawdę czerpać garściami myślę, że na pewno by ten ten proces troszeczkę bardziej tak młodzi ludzie są ambitni oni chcą działać nie chcą siedzieć przy biurku i odbębnić 8 godzinach nawet idą do pracy jako inżynierowi oni chcą zaistnieć w tej pracy chcą robić coś wartościowego prawda nie chcą utrzymywać jak i systemów, a socjologowie od pokolenia ZX i kolejnych literek by powiedzieć co innego jednak my patrząc po naszych uczniach naszej szkoły, czyli od programowania widzimy, że to są, że i tak są bardzo ambitne i wcale nie powiedziałbym z tez pokolenie, które niosę ambicji obrał ów, skąd się to wzięła chęć założenia własnego biznesu nie mieliście także ktoś z waszej czwórki mówi kucia dostałam się na staż dają tam 56000zł na dzień dobry sorry, ale panowie róbcie sobie gigantów samemu w tym akademiku ja przeprowadzam się tam na na Mokotów tam sobie dramatyczna na szczęście nie od początku byliśmy przedsiębiorcy wcześniej, zanim zaczęliśmy od programowania mieliśmy swój Software House razem proponowaliśmy tworzyliśmy strony internetowe aplikacje czy Żyłka przedsiębiorcy, lecz całego początku tak dokładnie i wtedy w tym momencie pojawił się taki luźny okres, gdzie nie mieliśmy zleceń i wtedy również nie stwierdziliśmy, że trudno rzucamy to po prostu postanowiliśmy stworzyć coś własnego robiliśmy taką zresztą taką aplikację do restauracji stworzyliśmy nawet odmian zabrakło właśnie smykałki biznesowej, żeby ją w drodze motywować tak teraz sprzedać natomiast aplikacja była mega pytaj po tym, nieudanym pomyśle również nie porzuciliśmy dlatego szukania postanowiliśmy pójść w edukację edukację młodych ludzi to też tak z nami było tak naprawdę każdy pracował na etacie GW będąca jednak studentem informatyki mieliśmy taką możliwość gdzieś tam po 0304. roku mogliśmy już jakieś podjąć takie staże zakładali odpowiedziała się czy nie lepiej było gdzieś pójść pracować my tak pracowaliśmy giganta zrobiliśmy troszeczkę obok i w końcu potem jak coś zaczęło tak naprawdę fajnie się napędzać stwierdziliśmy, że to jest to i zaczynamy na pełen etat tak rzucamy pracę i angażujemy się stuprocentową gigant oprogramowania jest w Polsce jednak będę się upierał dopytywał o to gdzie problem poza tym systemem edukacji, a że no jednak mamy taki model gospodarki, w której dużą firmę zaczynają przeważać nad w szczególności Warszawy tak założenie swojego biznesu start-upu brzmi sexy, ale umówmy się, że wszyscy wiążą raczej z ciężką pracą brakiem urlopu ryzykiem tego kredytu się też nie dostanie na nadzień dobry nie ma czegoś takiego jednak to droga do korpo jest łatwiejsza no to na pewno te wszystkie rzeczy, o których powiedziałeś to nie jest tak z one nie są prawdą, ponieważ wprowadzenie swego start-upu swego biznesu szczególnie na początku wiąże się z wieloma właśnie przeciwnościami mankamentami natomiast patrząc na naszych różnych znajomych zostaliśmy nie tak wymaga obecnie przed trzydziestką forsa i wśród tych właśnie wśród trzydziestki jest bardzo wielu przedsiębiorców przede wszystkim są to przedsiębiorcy, którzy dalej znajdują swoją niszę na rynku i nadal mogą się rozwijać pomimo tych wszystkich wielkich korporacji, które są zawsze istnieje szansa luka na rynku, gdzie można wejść z produktem albo ulepszyć jakość produktu nawet tych gigantów nie do odpracowania tych gigantów biznesu i ten produkt ulepszyć i Super się rozwijać, a dziś już pytają właśnie traktują jako takich gigantów nie programowania tylko gigantów biznesu już podpytują pie rządowa nie wiem nikt nie ludzie pytają, jaką książkę biznesową polecisz albo czymś kierować tak dalej tak dalej jesteście tak traktowani po konkursie przedsiębiorca roku trochę bardziej c można powiedzieć kilkukrotnie już właśnie zostaliśmy nagrodzeni nagrodami albo zapraszali nas w gronie, żebyśmy znali się w gronie ekspertów, wypowiadając się na tematy szczególnie biznesowe natomiast my się jeszcze tak nie czujemy my szacujemy start-upów sami rozwijamy swój własny start-up ne mając też do czynienia tutaj z elitą z iła przedsiębiorca roku z laureatami finalistami i-li no to jednak czujemy się jest inny bardzo jest w zasadzie nie jestem u nas szereg dobra jeszcze pytanie, gdzie się nauczyliście mówiliście to aplikacja, która miała zarządzać restauracjami to była wasza nauka i że tak powiem trzeba było się wywrócić, żeby się nauczyć czy to było także poszliście na kursy jednak związać właśnie z przedsiębiorczością zakładaniu firm z zarządzaniem itd. do tego wracaliśmy samą kami tych wszystkich procesów które, które dzieją się w naszej firmie, a sami się uczymy popełniamy można powiedzieć co chwilę jakieś błędy mniejsze bądź większe, ale tak naprawdę sami się uczymy tego wszystkiego na własnych błędach najważniejsze, żeby drugi raz w pełni z tego co zrobiłem tak im tak właśnie działamy każdy z nas jest z naszej czwórki folderów jest programistą z wykształcenia natomiast podzieliliśmy się zadaniami firmie i w ten sposób każdy z nas na swojej działce się doszkalać, czyli 1 marketing drugi nagradzanie trzeci tam księgowość może na tym finansowo tak razem się zarządzać natomiast właśnie tak jak powiedziałeś, którzy są od marketingu, kto się od hakerów ktoś inny od finansów i taksie uzupełniamy szkolimy i tak są u nas wygląda natomiast bardzo mocno wspieramy się oczywiście naszymi pracownikami bez, których na pewno na pewno nie osiągnęlibyśmy tego, gdzie momencie staje się Okaj wielkie dzięki za rozmowę skromni Dawid Leśniakiewicz sama saga, którzy cały czas czekają na zaproszenie na swoją Alma Mater takie sery te organizacje bardziej dzięki coraz ogórek to był podcastu ósma 10 dzięki jak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA