REKLAMA

''Potrzebna jest jak najszybsza dymisja dyrekcji''. Protest zespołu aktorskiego TR Warszawa

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-06-22 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska źle się dzieje w TR Warszawa tego dowiedzieli się wszyscy, którzy przeczytali list otwarty od zespołu aktorskiego w liście podpisanym przez cały zespół aktorski, czyli przez 18 osób czytamy m.in. że teatr opuściło w ciągu ostatnich 2 lat około 30 osób i że stan ten jest efektem szkodliwego i niekompetentnego prowadzenia zespołu przez dyrekcję TR Warszawa dzisiaj moimi państwa gośćmi są aktorzy TR Warszawa pod listem Rozwiń » podpisani Aleksandra Popławska witam serdecznie ci na zryw i Rafał Maćkowiak dzień dobry od kiedy waszym zdaniem da się dzieje jednej z najważniejszych instytucji kulturalnych w Polsce czym w 2019 roku Natalia Grzegorz zresztą przy dużym wsparciu zespołu i przy poparciu ich kandydatury przez cały zespół TR Warszawa zostali objęli stanowiska dyrektorskie kierownicze w nasze instytucje nadal je do szybka i Grzegorz, jeżeli tak jest dosyć szybko po pojawił się pierwszy postulat by już we wrześniu odnośnie standardu pracy odnośnie problemu z zarządzaniem niejasnych struktur organizacyjnych i tak daje tak dalej no to potem po prostu narastało w nas do tego momentu, że w kwietniu zeszłego roku już mieliśmy rozmowę z biurem kultury, a wcześniej próbowaliśmy rozmawiać sami ze sobą na czy wewnątrz teatru, czyli zespół z dyrekcją to się nie udawało później dyrekcja za zaproponowała osobę, która będzie mediatorem te rozmowy też się nam nie udały nie nie doszliśmy do żadnego porozumienia złożyliśmy do się do biura kultury to był właśnie kwiecień zeszłego roku 2001 no i dotarliśmy do tego momentu, w którym ostatnia osoba złożyła wypowiedzenia pozwolę by coś przeczytać tutaj nagroda imienia Haliny Krahelskiej 2000 za rok 2021 za konsekwentne uważne towarzyszenie widzą i Wicko w rozmowie o świecie za uwrażliwienie na misję społeczną, której narzędzie może być mainstreamowi ta za wieloletnią odwagę świadomego pozostawania na drugim planie swój pierwszy planowych działań pomysłowi podejmowanych tematów za nieprzerwaną misję na rzecz budowania wspólnoty widzów artystów za teatr otwarty Zabrze jedno prekursorem współczesnej pedagogiki teatru instytucji kultury w Polsce, a Ania Rogowska to jest o jedną z ostatnich osób, które złożyła wypowiedzenie wieloletni pracownik tego teatru od 21000 od 1990 szósty szóstego roku 0608. roku to jest jakiś wejścia około 26 lat i my ciągle zadajmy pytanie dlaczego, dlaczego takie osoby jak Ania Żuchowska i wiele innych specjalistów tego teatru miłośników tego teatru fantastycznych ludzi bez, których nasza praca nie ma sensu i trudno nam pracować jak się ten nasz grunt pod nogami wali pytam ciąg, dlaczego nie uzyskujemy odpowiedzi na te czy na jakiekolwiek pytanie uzyskuje odpowiedzi na czym polegały wasze rozmowy wewnętrzne z dyrekcją ta właśnie cały problem polega na tym, że one absolutnie nie przynosiły jakichkolwiek rozwiązań kolejne etapy naszej walki o ten teatr ten zespół są właśnie konsekwencją tego, że w ramach, jakby naszych rozmów nie udało się osiągnąć podczas mediacji zespołu aktorskiego z dyrekcją nagle dowiadujemy się że, choć 90% kabiny elektryki są w poczuciu Solidarności zwolniono właśnie osobą i takiej sytuacji, bo mnóstwo o rezygnacji ani Żochowski dowiadujemy się podczas rozmowy z dyrekcją na temat przyszłego sezonu co chwilę po prostu te gdzieś tam rozmowy utkwiły w martwym punkcie stąd nasza reakcja i konieczność wniesienia tego poza mury teatru zwrócenie się najpierw do do biura kultury z prośbą o jakieś negocjacje mediacje i pomoc na teraz to jest jakby ostateczny już nasz akt przynajmniej jako zespół aktorskiego, bo do tej pory wspólnie nie wyraziliśmy się jasno, żeby po prostu próbować zrobić coś w celu uratowania tego zespołu naprawdę ostatni moment na dobrze to powiedzmy w takim razie Wypowiedz się co kryje się pod tym sformułowaniem szkodliwe i niekompetentne prowadzenie zespołu mnóstwo rzeczy wszyscy za wszystko opisane w liście do dyrektora Artura Jóźwika do biura kultury MO te wszystkie nadużycia, o których nie wiem czy jest w stanie teraz to powiedzieć mam do tego prawo to są rzeczy dotyczące konkretnych osób, które póki co nie wyraziły zgody na na zajęcie stanowiska są zgłoszone do czego tylko to wymaga, jakby większej pracy i na pewno sytuacja, w której stanowisko dyrektora dyrektor zajmują osoby nie zdając sobie sprawy kompletnie z faktu, że zespół aktorski zespół teatru ma spec swoją specyfikę i delikatność i zarządzają tym taki sposób, że właściwie można wiedzieć każdy jest do zastąpienia, że pojawia się hasło za mało etatów teatrze, że pojawi się jakaś biurokratyczna się w tym wypadku złym zarządzaniem jest złym zarządzaniu no ja może morze może bowiem to na takim przykładzie, ponieważ możemy podawać aż tak szczegółów no to są delikatne sprawy albo na takim przykładzie zespół aktorski jest 1 może dziesiątą całego zespołu teatru i pozostałe działy robią nam taką trampoliną, od której możemy się odbić, żeby móc zagrać spektakl co wieczór jeśli ta baza się wali i nie ma czego się odbić to my nie możemy uprawiać skutecznie swojego zawodu, czyli przychodzimy do pracy i widzimy, że ta trampolina nie ma kręcony śrubki w niej są dziury i a dyrekcja mówi jest wszystko okej skacze wchodzimy chcą trampolinę, ale nagle trampolina pod nami się zawala dyrekcja mówi jest wszystko okej to chwilowy kryzys skacze my w tym momencie skakaliśmy oczywiście, ale w tym momencie boimy się tam wejść bo, bo po prostu tracimy poczucie bezpieczeństwa, jeżeli inny ja przychodzę do teatru na aspekt, który mam zagrać Krysia nie odbywa z powodu dymisji nagłej akustyka i widzą widzą, że mówi przepraszamy spektakl nie odbędzie, dlaczego przy przyjeżdżają do mnie na ten spektakl akurat widzowie z Gdańska pytają, dlaczego ten spektakl się odbywa takich sytuacji, w których te spektakle były nagle odwoływane mimo gotowości zespołu było więcej to jest np. bardzo konkretna rzecz związana z tym złym zarządzaniem w jaki sposób po prostu nie jesteśmy w stanie okazuje się spełnić podstawowych funkcji statutowych, które mamy wpisane czy nie podnieść nie jesteśmy dochodzi do tego jesteśmy w stanie grać spektakli w jak na to wszystko zareagowało biuro kultury w warszawskim ratuszu życia przede wszystkim tutaj zaznaczyć, że w rozmowach z biurem kultury brały udziału związki zawodowe w imieniu pracowników, czyli to też jest ważne w związkach zawodowych naszym teatrze funkcjonuje 50 parę osób z 80 kilku pracowników teatru czy też pan 60% te związki zawodowe w tym momencie zwróciły się o pomoc do biura kultury by rozpoczęły się mediacje to był jakiś etap zdaje się to był etapy kwiecień 2021, kiedy list taki z żądaniami zaznaczeniem problemu został odczytany na wewnętrznym zebraniu teatru przy obecności dyrektora biura kultury Artura Jóźwika tamte wszystkie postulaty zostały odczytane obecność dyrektora była spowodowana już wcześniejszymi sygnałami z teatru w związku z różnego rodzaju nadużyciami ze strony Dyrekcji, ale to wszystko opisane w tej dokumentacji no i potem niby miały się zacząć się różnego rodzaju negocjacje rozmowy wewnętrzne teatr próby dostosował jak dostać się do sytuacji rozwiązania tej sytuacji tego konfliktu on się nie udały on się nie udało do tego stopnia, że w styczniu już 2002 br. zostały wysłane ten sam dokument jest oczytanym to sąd ponownie dobiera biura kultury plus informacje o aktualnej sytuacji w teatrze o tym właśnie te wszystkie postulaty absolutnie zostały zrealizowane, a przynajmniej większość z nich również o naszym, jakby wotum nieufności w stosunku następnego dnia zostało dokładnie złożone przez również przedstawiciel związków zawodowych wotum nieufności wobec Dyrekcji chwilę później prośba o dymisję dyrektor naczelny no tak będzie, gdzie wszystkie, której ona nie przyjęła od tego momentu biuro kultury oczywiście z dużą troską i wsparciem przygląda się naszym problemom naszym konfliktom i całej sytuacji gdzieś tam padły słowa o konieczność rozpisania konkursu z tego co wiemy prezydent Rafał Trzaskowski podjął w marcu już taką decyzję o rozpisaniu konkursu na nową dyrekcję teraz będzie cytat stosowne zarządzenie jak napisało miasto w odpowiedzi na naszego maila ukaże się jeszcze w tym roku we wrześniu konkurs podobno ma zostać rozstrzygnięty do końca roku też taką informację miasto podało, że do komisji konkursowej będą zaproszeni przedstawiciele zespołu nowy dyrektor lub dyrektor obejmie stanowisko 1września 2023 roku rozumiem, że takie rozwiązanie was nie satysfakcjonuje w naszym postulat rzeczywiście, który zawarliśmy w apelu tym proteście by się pojawił w w mediach społecznościowych mediach prasie apelowaliśmy o jak najszybsze rozpisanie konkursu, ale rzeczywiście proszę sobie wyobrazić sytuację, że teraz w tej konflikt owej atmosferze funkcjonujemy jeszcze przez 15 miesięcy do tego dochodzi fakt, że z tego co wiemy nasi dyrektorzy, czyli Jarzyna idzie Osiecka nie planują wspólnego startowania w tym konkursie w związku z tym oznacza to dla nas funkcjonowanie przez 15 miesięcy ze skonfliktowanym zespołem dyrektorskim w jest dla nas nie do przyjęcia przede wszystkim w mamy poważne obawy, że we wrześniu 2023 tego zespołu nie będzie i ten, kto przejmie dyrekcję TR Warszawa będzie po prostu musiał zbudować zespół od nowa, bo my nie damy radę my się wykrwawi do tego czasu i wywali co jeszcze to jest też ważne, żeby powiedzieć to, że od momentu rzeczywiście jakieś zielonego światła o rozpisaniu konkursu, ale też nasz apel, który poszedł świat był po to, żeby to na pewno odbyło, bo mieliśmy duże obawy, że być może to zrzeszenie odbędzie natomiast mieliśmy zapewnienia konkretu, że to taki plan to się pojawił dopiero teraz, ale od momentu tego zapewnienia już poleciało parę osób, więc cały czas się dzieje i już wiemy o tym, że szykują się następna rezygnację, więc no boimy się, że takie prawo powiedział, że to nas zabije ten czas nas zabije, więc naszym apelem jest jak najszybsze ogłoszenie konkursu i jak dzisiejsza dymisja Dyrekcji dymisja Dyrekcji, która jest między sobą również skonfliktowana z tego co wiemy chcą startować w konkursie, ale osoby zresztą to, o czym teraz mówimy to jest kontynuacja myśli większości zespołu i która została sformułowana wotum nieufności wotum nieufności zostało skierowane do na tak Dzieduszycki do Grzegorza Jarzyny i wszystkich członków zarządu, który wtedy istniał nieformalny, jakby organ komórki naszej w naszym w naszym teatrze ludzi odpowiedzialnych za taką mamy sytuację to jest jedyna dla nas w tej chwili szansa naszym celem jest uratowanie tego zespołu jeszcze póki się da uratować, czyli zapobiegł zapobiegnięcie kolejnym dymisją kolejnym odejściu w dalszej kolejności przywrócenie części specjalistów specjalistów, którzy odeszli warunkują powrót do teatru zmianom na stokach Dyrekcji no po prostu przygotowanie się do do wejścia nową siedzibę jako silny nieskomplikowane zespół gotowy realizować po prostu swoje swoje cele artystyczne i prezentować w dalszym ciągu wysoki poziom, a my prywatnie aktorzy marzymy o sytuacji jest nasz główny cel, żeby zająć się tym, czego jesteśmy powołani w tej instytucji, czyli do grania spektakli kontaktu z widownią, a nie gaszenia kolejnych konfliktów kolejnych pożarów w teatrze bycia częścią jakiegoś po prostu chaosu i doświadczania bólu cierpienia ludzi, którzy po prostu pracują razem z nami są częścią naszego zespołu bezprecedensowa proszę państwa sytuacja cha w Polskim teatrze, że cały zespół aktorski podpisuje się pod pod listem tak dramatycznej treści Natalia Rusiecka będzie gościem Mikołaja Lizuta ach, już niebawem w programie, a teraz na poważnie i pewnie mamy taką nadzieję na poważnie odniesie się do tego co słyszała w tej chwili od członków zespołu tatę możemy nawet teraz powiedzieć, o czym będzie mówi Natalia Natalia, gdzie duży ska mówi zawsze bardzo spokojnym głosem memem o tym, że wszystko jest okej i że wszystko będzie to w SA no chyba jednak nie wszystko jest okej, o czym mówili dzisiaj w kulturze osobistej Aleksandra Popławska Rafał Maćkowiak bardzo dziękuję dziękuję bardzo, Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia ciasna informacje w TOK FM Tomaszowi obce bardzo dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu realizował nasz program Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA