REKLAMA

PE za "historyczną" reformą systemu ETS. Tłumaczymy, co to znaczy

Światopodgląd
Data emisji:
2022-06-22 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz no wygląda na to, że tym razem parlamentowi europejskiemu się udało ze zdobyć do porozumieć w sprawie większości jak już tutaj niektórzy głoszą i się radują dojdzie do historycznego rozszerzenia kluczowego dla polityki klimatycznej Unii Europejskiej programu ETS to jest drugie podejście, więc drugi raz w tej sprawie w ostatnich tygodniach będziemy rozmawiać też z Pawłem czy Żakiem analitykiem ośrodka analitycznego embarga dzień Rozwiń » dobry dzień dobry dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwo to ja powiem tylko przypomnę w 2 słowach, że system ETS to jest system handlu prawami do emisji c od 2 i on przez to, że jest ograniczona ilość tych emisji jest coraz mniej w związku z tym są coraz droższe to wymuszają w Unii Europejskiej działania na rzecz no właśnie mniejszych emisji co 2 firmy firmom po prostu przy drożejących prawa do emisji się to emitowanie coraz mniej opłaca, więc uważa się, że to jest wciąż się zgadza z tym, że to jest taki skuteczny mechanizm jeden z najbardziej najważniejszych, jeżeli chodzi o transformację energetyczną Unii tak tak zdecydowanie Ts to była taka siła napędowa tych redukcji emisji, które dotychczas wystąpiły Unii Europejskiej i najlepiej to widać jeśli chodzi o redukcję w sektorze elektroenergetyki to trochę gorzej działało jeśli chodzi o przemysł zresztą, o czym pewnie będziemy rozmawiać to właśnie przemysł był, jakby tutaj 1 motywację żeby, żeby ten ETS zmienić aktualizować no powiedzmy, że poprzednie głosowanie się nie udało nie osiągnęli europosłowie porozumienia, dlatego że zieloni i lewica socjaliści demokracji uważali, że te redukcje, które są planowane w projekcie są po prostu zbyt małe, że lobbing partii konserwatywnych oraz przemysł doprowadził do zbytniego rozmycia tych reform no to co dzisiaj został uchwalony to jakby pan oceni tylko komu czemu serce jest bliższe lewicy czy jednak liberalnym konserwatystom chrześcijańskim Demokratom ja bym powiedział, że osiągnięto kompromis zresztą osiągnięto kompromis, że parę dni wcześniej na głosowanie się zakończyła dosłownie 10 minut temu, więc to jesteśmy bardzo jeszcze świeże po podejścia pod tym samym wydarzeniu, ale kompromis polegał na tym który, który kompromis 3 największe par 3 największych partii w parlamencie europejskim, który poparł zresztą poparła też partia zielonych, więc na duży do duża, jakby koalicja to polegało na tym, że właściwe wskaźniki też cele tej rewizji systemu, a ten po prostu no wybrano po wiedzmy pośrodku to znaczy w poprzednim głosowaniu na początku redukcja emisji miała wynieść 67% w 2030 roku względem 2005 potem przemysł lobbował za wartości 61, a w końcu stanęło na 63 jedno, czyli gdzieś pośrodku podobnie jeśli chodzi o darmowe uprawnienia do emisji co 2 to były to były dyskusje na temat tego, kiedy te darmowe uprawnienia powinny zostać wycofane tutaj jeszcze, tłumacząc krótko chodzi o to, że przemysł europejski nad dostał taką powiedzmy dyspensę to znaczy został objęty systemem ETS, ale dostał bardzo dużo tych uprawnień za darmo tak jakby żeby mieć czas, żeby dostosować się do do transformacji, żeby nie płacić wysokich cen itd. no tutaj komisja europejska proponowała, żeby te darmowe uprawnienia usunąć no, żeby ten przemysł zmusić jednak trochę do do dekarbonizacji, jakby rozchodziło się o to, w którym roku te darmowe uprawnienia zostaną wycofane stanęła na 3002. roku wcześniej to była jest piątek czwarte piąte tak różne wersje w każdym razie znowu mamy kompromis i w tym samym znaczy rok później 3003. roku ma wejść mechanizm to zarazem tak zaraz o tym gadać, bo chciałem poprosić pana ocenę, bo te liczby może brzmią dla słuchaczy abstrakcyjnie w tej chwili, bo przecież nie powiedzieć o tym ta reforma ETS jest oczywiście jej celem jest no osiągnięcie przez Unię celu neutralności klimatycznej w 2050, a na trzydziestym tych znacznych redukcji teraz ostatecznie mówi pan o tym, że 63% no właśnie tutaj 163% to znaczy, że Unia europejska w ciągu no 25 laty i zredukuje swoje emisje no właśnie w tym sektorze energetyki przemysłu, czyli ludzi dlatego kołowe tak do trzydziestego roku to jest wykonalne to oznacza jakiś no to, że najbliższych 8 lat to będzie jakieś dramatyczne przyspieszenie jak jak duże znaczenie ta liczba o ta liczba moim skromnym zdaniem ma znaczenie duże, ale może nie kluczowe to znaczy ten proces się, jakby i tak już dzieje ta liczba jest potwierdzeniem tego tego trendu, który widzimy w unii europejskiej od dawna to znaczy transformacji energetycznej budowy odnawialnych źródeł energii elektromobilności itd. tutaj ja bym się jakoś może bardzo nie przywiązywał konkretnie nowej 60 paru procent tylko raczej bym widział całą tą sytuację, bo to była dosyć możliwa dyskusja i rzadko się zdarzają takie dzisiejsza EHEC tak można powiedzieć momentu już student byłam, więc nie widziałam, choć mogli przegapić co widzę to znaczy dzisiaj już było dosyć spokojnie, ale 2 tygodnie temu czy curry było jednak nerwowo i w zasadzie powtórzono głosowanie, które upadło, więc to się nie zdarza tak często zmierzam do tego, że to pokazuje, że Unia europejska, jakby nie w odwrocie jeśli chodzi o politykę klimatyczną tylko wręcz przyspiesza tak przyjmuje konkretne akty prawne, które mają przyspieszać to to redukcja emisji na, a to jest, a ja nieważne, że tak, bo we Mar słyszymy, że wolna może uderzyć w zielony ład czy go osłabić, ale też akurat rządzący w Polsce i powtórzyła to przedstawicielka obozu rządzącego europosłanka Anna Zalewska cały czas zabiegają o to, żeby cały system ETS nie tylko nie został, jakby rozszerzony co się dzisiaj w parlamencie, bo powiem jeszcze, że to nie koniec tej procedury, ale w ogóle zostać zawieszone ze względu na trudną sytuację drogą energię czy grozi to ten Sofii, że ten postulat za realnie nie to właśnie to głosowanie pokazuje, że jest ogromna większość cie w parlamencie europejskim, bo to były 4 największe partie właściwie nie poparły ta frakcja, która jest PSL i po frakcja, w której są jest SLD lewica i frakcja, w której jest Hołownia Moto arenie euro, jeżeli nie wsparli, tak więc to, jakby ogromna większość i to pokazuje jak silna jest po prostu mnie jak silne ogólny trend jak silna jest jak duża jest ważność tej polityki klimatycznej w europejskich europejskiej działaniach jest w ogóle nie ma mowy o tym, żeby jakoś jeszcze Polska mogła lobbować za zmianami czy za wetem czy za odrzuceniem całego systemu wydaje mi się, ale ostatnio rozmawialiśmy pan zdawał się sugerować że, że jednak nie źle to rozumiem, ale być może ważniejszym nawet elementem reformy też czy rozszerzenia też należałoby powiedzieć tego historycznego jak pisze organizacja akurat wpadł do skrzynki mail od organizacji transport and war moment, kiedy Iza, która walczy o zielony transport może, że to na czym polega też rewolucja właśnie uchwalona w parlamencie europejskim to jest rozszerzenie systemu ETS na również transport tak drogowy i na statki jak to będzie z budownictwem tak chodzi o paliwa używane w transporcie i w budownictwie, czyli mówiąc na nasze to są to jest ropa sprzedawana na stacjach benzynowych czy tam benzyna i na paliwa gaz węgiel do używane inne w 2 i indywidualnym także nic 2 Mn to będzie duża zmiana to, że to ETS obejmie właśnie budownictwo transport powiedzmy, że te samochody i tak mają być wycofane paliwowe to w udało się wtedy uchwalić dla budownictwa i jeśli chodzi o budownictwo tak to to może być dosyć duża zmiana, bo w tej chwili to były to był taki sektor trochę zapomniany całej dyskusji w całej już tej unijnej polityki klimatycznej jednak jednak jest duża część przynajmniej w krajach takich jak Polska duża duża część obywateli nie jest podłączona do sieci ciepłowniczych tylko jakby ogrzewa się we własnym zakresie i a więc tutaj no na pewno ta zmiana jest istotna zmiana wpłynie wpłynie jakoś na na ceny tego ogrzewania, a z drugiej strony nowe fundusze które, które powstaną, jakby zostały przegłosowane też dzisiaj powinny pozwolić na szybszą modernizację naszych naszych domów i wymianę kotłów instalowanie pomp ciepła, więc to powinno wszystko złagodzić, jakby też jakieś ewentualne negatywne skutki tej zmiany wraz z iście chciałbym, abyśmy o tym podatku powiedzieć tzw. podatku Węglowym czy cle Węglowym czy specjalny mechanizm jak to Unia zawsze lubi utrudnić używanie języka, ale 2 słowa o tym ile to co przegłosował dziś parlament jeszcze utrzyma się na ile zostanie zmieniony biorąc pod uwagę, że teraz negocjacje parlamentu europejskiego z komisją europejską która, który propozycja była mniej progresywna bardziej konserwatywna no i z radą, czyli państwami członkowskimi prowadzone bardzo progresywne tak tutaj w tym przypadku tak myślę, że tam nie spodziewałbym się tam niespodzianek to znaczy komisja raczej mną nimi, jakby komisja jest dosyć progresywna jej propozycję po prostu też mieli to wynikało z tego, że daje propozycja komisji była też wcześniejsza, więc jak teraz sytuacja się zmienia komisja pro proponuje coraz to bardzo mi na cele, więc w ogóle bym się nie spodziewał tutaj niespodzianki jeśli chodzi o radę Unii Europejskiej, czyli ministrem się inni państw członkowskich tutaj tutaj jakby ta decyzja jest robiona większością głosów już Czyżby miesięczne od węgierskiego polskiego we wzorach ładnie, tak więc też raczej po prostu to zostanie przyjęte bardzo szybko to w takim razie powiedzmy to właśnie o tym podatku czy cle Węglowym, który ma wyrównać konkurencję szansę między tutaj firmami muszą tymi właśnie brakuje w tych TSA i ponosić koszty transformacji energetycznej klimatycznej na tym z zewnątrz, którzy no powiedzmy, że mają prawo klimatyczne mniejsze czy to jak pan ocenia ten podatek tak krótko na ile on rzeczywiście wyrówna tę konkurencję to jest dobre rozwiązanie to jest na pewno dobre rozwiązanie, bo jeśliby takie rozwiązanie nie było to efekt byłby taki że, że firmy np. produkujące w Polsce ponosiły w Polsce wysokie koszty prze nosiłoby produkcję no nie wiem na Białoruś np. do, chociaż to może takie niekoniecznie kierunek należą się nerwowo Ukrainie, ale teraz Ukraina pewnie najbardziej Zielona w duchu wspólnej odbudowy w tak dokładnie no więc, więc powiedzmy tą przysłowiową via Białoruś, bo po prostu tam byłoby taniej, bo tamtejsze firmy nie muszą płacić tych podatków węglowych także rozwiązanie jest na pewno konieczne ono powinno jak przychody z tego rozwiązania czy też tych z tych z tego podatku będą szły na tzw. fundusz innowacji, który z kolei będzie zasilał europejski przemysł pozwalał mu na rozwój, więc przemysł jest zadowolony myślę, że dla miejsc pracy to jest świetne rozwiązanie także ja bym tutaj się cieszył z tego i na pewno dla polskich firm te, toteż będzie korzystne ach, czyli tak jak mówił Paweł Czyżak wojna wydaje się nie tylko nie zatrzymywać, ale nawet przyspieszać transformację klimatyczną i wspierać europejski czy czy wolę transformacji klimatycznej bardzo dziękuję Paweł Czyżak analityk ośrodka analitycznego embargu państwa gościem informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA