REKLAMA

Lightyear, ogniwa fotowoltaiczne oraz materiały chłodzące auta

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2022-06-22 19:40
Czas trwania:
12:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór codzienny magazyn motoryzacyjny Radia TOK FM Sławek Paruszewski Jacek Balkan witam pięknem dobry wieczór proszę państwa dzisiaj trochę ogniwach fotowoltaicznych zacznie od tego nie bez powodu, bo potem wypowiemy sama chodzi o firmie, którą zapowiedział w zeszłym tygodniu powiedział, że to start-up ma już wreszcie nowy model, który co prawda się nazywa trochę inaczej niż miał się nazywać, ale o tym za moment ogniwa fotowoltaiczne to cały dach samochodu plus Rozwiń » inne elementy, ale najpierw, o co chodzi, dlaczego mówię, dlatego że pobito rekord sprawności ogniw fotowoltaicznych rekordy są mierzone w laboratorium i ta sprawność w Instytucie Fraunhofera w Niemczech udało się osiągnąć sprawność prawie 50%, bo tam cel miał być projekt o nazwie 50% taki i udała się 476 też poprawiono i bardzo dobrze, jeżeli laboratorium aż prawie 50% sprawności no to znaczy, że przy normalnym świetle słonecznym jak maszyna szkód na dachu samochodu na dachu domu to jest sprawność już 30 kilku procent, ale mimo wszystko nieźle co jest ważne, że tutaj ta sprawność była tak wysoka, bo tutaj są warstwy 4 warstwy to jest na bazie takich pierwiastków, które nazywa się gal natomiast, jeżeli mamy ogniwa fotowoltaiczne oparte na Krzemień nota wtedy już ta sprawność jest poniżej 30%, a w panelu fotowoltaicznym, czyli tak w praktyce ta sprawność niewiele ponad 20% dobrze każdy postęp jest każdy postęp jest cennym, mimo że tutaj zaledwie 1,5% pobito ten rok rekord może aż 1,5 teraz płynnie przejdziemy do samochodu, którym mowa mamy coś do powiedzenia niem czy pamiętasz Jacku już żeśmy firmie light i mówili parę tygodni temu albo parę miesięcy temu holenderska firma, która zapowiedziała, że pierwszy model będzie się nazywał light Year, czyli rok świetlny łan prawda nazwę zmieniono light łan 0, ale praktycznie jak patrzy na zdjęcia samochód 5 Piotr 5 długości napęd na biorą się dużo tej fotowoltaiki wszędzie no i mamy wreszcie light ujawniono mówi o tym kurczę jak opowiadał o w mam oddać zmian taki w Niemczech to jest państwo samochód o najniższym nowy rekordzista, jeżeli chodzi o współczynnik oporu powietrza on ma nawet osłonę na pewnych kołach to także nowe ładne bo, czyli innym widać niecałą felga tylko widać się pół felgi reszta jest zakryta ma niesamowicie piękne trochę nawiązujący troszeczkę podobne do audi 7, ale na to trochę nawiązujący do jakichś konstrukcji, a takich futurystycznych, ale z lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych, kiedy nastąpi aerodynamika zaczął bardzo intensywnie pracować ścięty tył, a przepiękne i ten samochód, które te wygląda jak koncept to nadal jest do końca talon ma ponad 5m długości kawał samochodu i ma 5m² paneli fotowoltaicznych, czyli maska dach na coś sobie to wszystko jest pokryte pana panelami, ale pamiętasz były takie wyścigi w Australii są nadal co roku, że samochody na energię słoneczną tam jeżdżą z południa na północ albo z północy na południe tam tak tak wyglądające samochody też startowały i to mi przypomina Polonia Warszawa ku leżało w nich, ale okej kształt powiedzmy profil był podobny małą bagażnik ogromny 650l to to jest praktyczny samochód wszedłem na stronę, gdzie można zamówić wieś i to co ty mówiłeś naokoło patrzą dodatkowo dopłacić pamiętasz cenę, bo ta cena wydaje się jest 150 000EUR ma pani, gdyż en 250 000EUR będzie kosztowała taka specjalna wersja limitowana bardzo luksusowa wracaj tutaj najważniejszą rzeczą wydaje mi się, które trzeba powiedzieć jest to, że to jest bardzo lekki samochód waży około 16001000500 600kg to jest to mniej niż koła, który teraz stoją pod domem, więc współczynnik oporu powietrza wynosi 019 to absolutny rekord świata w tym momencie oponę o bardzo niskich ultra niskich oporach toczenia na przygotowane przez firmę ma być ton i na akumulator 60 kilowatogodzin teoretyczny zasięg 625 km jest fantastyczny wynik to był, ale słuchaj są to Pamela przy dobrej pogodzie on one mogą wytwarzać trochę ponad jedno kilowatogodzina na czym mogą wytwarzać inne ma trochę ponad do tak Point trochę ponad jedno kierował trochę ponad 1 kilowatogodzinę i są tutaj takie szacunki te firmy, jeżeli ktoś będzie nim przejeżdża dziennie nie więcej niż 35 km to będzie musiał ładować samochód raz na 2 miesiące cała reszta naładuje się Saaba z ładowarki AAC godzina, żeby zwiększyć zasięg 200 km szybka ładowarka 500 km od zera do setki 10 sekund maksymalna prędkość 160 km godzina, czyli to są takie koszty są takie jak taki słaby przyspieszenie ale jakie słabe przyspieszenie co opowiadać no leki są absolutnie wystarczające przyspieszone no dobrze euro samochód zoptymalizowany elektrykami, jakie szła słucha już PiS, ale nie ma znaczenia elektrykiem przyspiesza szybko jak kupić trochę się nim pobawić, a potem płynność nie, ale ja mówię, że potrzebne takie przyspieszenie 3 sekundy do setki tylko to jest zadziwiające słabe po prostu nie musi przyspieszać 3 do setki możesz jechać 10 do setki nawet Porsche przecież to nie o to chodzi chodzi o to, że lekki samochód, który przyśpiesza jednak 10 sekund no o tyle trudno jest Super nie przyspiesza 12 nie potrzebujemy 65 ani 3 ani 2 taką potrzebujemy samochodu, który można ładować raz na miesiąc raz na 2 miesiące musi po pierwsze, sam ładuje poza tym jest kultura oszczędne ma zużycie energii na poziomie 10kW na godzina na 100 km rozumiała teoretycznie sam parking to nie władza, że rozumiem to jeszcze o tym dość długo czytała jeszcze wcześniej, więc powinni jeszcze, jaka jest ciekawa wiadomość czy można go kupić ile ich będzie no ile będzie to ja powiem, że Finlandia zaczną produkować jeszcze w tym roku niecałe 1000 sztuk, ale najlepsza wiadomość jest taka, że dochód z produkcji tego samochodu 1000 sztuk będzie przeznaczone na sfinansowanie drugiego modelu, który jeszcze będzie kosztował zaledwie 30 000EUR to przy obecnym kursie to jest 100 kilkadziesiąt jeździć 200 000zł wejdzie do produkcji za 2 albo 3 lata będzie się nazywał prawdopodobnie Lights U2, a może też cofnął jedynkę do IT Łany to jest też niezła wiadomość w tym wszystkim, że ta firma po prostu nie myśli tylko o tym, żeby zarobić jak najwięcej potem zamknąć tylko będzie będzie kolejny model i naprawdę popaść w 170 to 180 000 za elektryka to w Polsce coraz mniej takich jest no fajna, ale Sławku, jakbyśmy dostawali 10EUR za każdy za każdą zapowiedź samochodu, który ma być tani, a potem okazuje się drogi mielibyśmy już ładnych paręnaście tysięcy no ale wiesz no mówimy o tym co firmy zapowiadają mówimy też, że walka mówię, że po nic z tego wychodzi ani nic to przesada, ale czasami coś nie wychodzi, aby określił więcej wychodzi, iż nie wychodzi jestem optymistą zobaczymy co będzie za 2 lata Dacia za 5000EUR no właśnie, bo ma być za, bo to ma być za 23 lata w każdym razie kokainy samochód ma moc 136 koni, więc może nie ma co się dziwić temu przyspieszeniu to już co mam wątpliwość natomiast Super jest to rzeczywiście dzięki tym ogniwom fotowoltaicznym na całej powierzchni dachu maski bagażnika osiągać dodatkowy zasięg to jest fantastyczne dobrze przejdzie płynnie powodu również wodór jest drogi no wodór nie był drogi przez ostatnie parę rad na stacjach wodorowych ad, skąd o tym wiem, bo jak czytam tutaj, bo tankowałem ten wodór widziałem jak nam tankowane są w Norwegii tankowałem są w Niemczech i okazuje się, że w Niemczech wodór na tych stacjach dla samochodów osobowych dla autobusów od kilku lat nie nie drożała aż niewiarygodne prawda, ale jednak tak było i teraz najważniejsza naj naj największa sieć ta H2O byli w Niemczech podnosi ceny wodoru na swoich stacjach kilogram mówiliśmy kg ostatnio, bo 5 kg to wystarczy nam na zapełnienie pełnego zbiornika na napełnienie zbiornika prawda będzie kosztował niecałe 1313EUR no to to zapewni przejechanie 100km powiedzmy w przybliżeniu i tak patrzę od ilu on nie wiem na ilu zdrożał, ale zdrożał po po wielu wielu latach, ale problem jest też taki z czego w tej chwili ten wodór otrzymujemy w ogóle przeważnie z metanu gazu ziemnego to jest tak tak proces reform parowy i zwęgla natomiast jeśli chodzi o to elektrolit, którą mówimy, o której mówimy od przez wiele lat, że wodór można w wyniku elektrolizy utrzymać no to niestety to jest niewielki odsetek tego wodoru, który gdziekolwiek jest wykorzystywana, więc okazuje się jak patrzę tutaj jednak Ryn w sumie samo tankowanie na najtaniej wychodzi jednak jazda na prądzie, bo ten wodór to już taki albo w ogóle nigdy nie był bardzo tani natomiast no zapewniał duży zasięg i było wygodne tankowanie, bo krótko trwało 5 minut powiedzmy tankowałem to co co benzyna wszystko drożeje, więc wodór podrożał to w Niemczech jak w Niemczech podrożał tam jest dużo samochodów to podejrzewam, że wszędzie też podróży obracają się 1 taką ciekawostkę materiał izraelski start-up no właśnie są Colt i ten materiał, który tak skutecznie odbija światło słoneczne i rozprasza je do otoczenia, że gdy przykryli volkswagena polo właśnie nad materiałem odblaskowym to temperatura w tym samochodzie mały samochód był postawiony w pełnym słońcu było w kabinie 55 stopni i przeszli samochód tym materiałem i temperatura spadła bez wentylacji bez klimatyzacji i utrzymywała się na poziomie 37 stopni i to było nawet mniej niż wtedy, gdy samochód był stał w cieniu, bo wtedy temperatura miała 40 stopni materiał był oczywiście nakładane na maskę natomiast może być stosowany do obniżenia temperatury budynków, bo jakiś odzieży odzieży sportowej no i jest to jakiś pomysł na to by ograniczyć zużycie paliwa energii a dlaczego dlatego, że samochodem oczywiście, zwłaszcza w drugim czarna i srebrne ciemno szare grafitowe tak tzw. brudzące się prawie taka najbardziej ekologiczne są białe one najlepiej odbijają promienie słoneczne najmniejsze nagrzewają natomiast czarne nagrzewają bardzo przez to musimy włączać klimatyzację klimatyzacja klimatyzacja musi chodzić wydajniej my oczywiście ona zużywa benzynę zużywa olej napędowy albo zużywa prąd, że jest to samochód elektryczny na pomysł jest tutaj taki, że być może za jakiś czas ta technologia zostanie wykorzystana właśnie do pokrywania samochodów na zewnątrz właśnie po to, żeby można było mniej korzystać z klimatyzacji to taka ciekawostka na widzenia no ale uwielbiam takie ciekawostki utrata mocy z tak jak sam fotowoltaiką, która powolutku powolutku, ale staje się czymś naprawdę bardzo praktyczne kończy się pięknie zapraszamy już jutro Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA