REKLAMA

Jak postępuje cyfryzacja przemysłu w Polsce? (sponsorowane)

Audioprezentacja
Data emisji:
2022-06-24 04:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
28:04 min.
Udostępnij:

Polacy są otwarci na cyfryzację - chętnie robią zakupy w sieci, korzystają z aplikacji bankowych, wolą płacić zbliżeniowo, niż gotówką. A jak wygląda cyfryzacja polskiego przemysłu? Które branże przodują w procesie transformacji cyfrowej? Jakie bariery stoją przed cyfryzacją przemysłu w naszym kraju? Rozwiń »
Na te pytania w podcaście Jerzego Telesińskiego odpowiada dyrektor ds. transformacji cyfrowej Simens Łukasz Otta Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jerzy Lesiński dzień dobry witam serdecznie państwa, którzy zdecydowali się posłuchać już na początku lubię taką takie założenie ciekawej rozmowy, bo temat jest bardzo ciekawy dotyczy cyfryzacji w Polsce, która pod wieloma względami wygląda imponująco Szanowni Państwo jak się okazuje my Polacy można to dumnie powiedzieć jesteśmy w awangardzie niektórych cyfrowych rozwiązań kocham zakupy w internecie lubimy aplikacje bankowe, które ułatwiają nam życie w sklepach Rozwiń » wybieramy kasy samoobsługowe płacimy zbliżeniowo na, ale to ustalmy sobie, że to jest taka skala mikro skala osobista jak cyfryzacja postępuje w skali większej takiej bardziej przemysłowej na to pytanie już po raz trzeci z rzędu odpowiedzi w swoim autorskim badaniu digi Index poszukuje firma zimę i proszę wyobrazić, że ta firma zimę jest też partnerem właśnie tych cyfrowych zmian dla firm dla samorządów dla różnych instytucji co się zmienia czy widać postęp, ale przede wszystkim czy ta świadomość wagi i istoty zmian jest dostrzegana wyraźniej o tym m.in. chciałbym dzisiaj porozmawiać z moim dzisiejszym gościem witam serdecznie dyrektora do spraw transformacji cyfrowej firm jest, więc pan Łukasz Otta witam dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu dobry panu kłaniam się i chyba przesadziłem z tym, że kochamy cyfryzację i w tej takiej skali mikro i jesteśmy na nią dosyć otwarci nie to oczywiście jest zauważalne właśnie tak jak pan wspomniał w tych miejscach, gdzie lubimy robić zakupy, gdzie opłacane przeróżne rzeczy czy wybieramy jednak na dostawy do naszych paczkomatów niż wędrówki, bo drugich uliczkach galerii handlowych natomiast temat jest oczywiście szerszy tak zgodnie z tym co pan zapowiedział i dzisiaj o tym szerszym aspekcie, czyli tej transformacji cyfrowej przemysłu tutaj ta transformacja tego przemysłu czy sam ten przemysłem przez to, że ma wiele takich wrażliwych punktów jest odporniejszy ostrożniejszy być może wydaje się co zresztą udowadnia nasze badania digi Index o tym kilka słów ciekawych można będzie usłyszeć myślę, żeby tym ciekawsze będą wnioski, że tak jak powiedziałem już trzecie wasze badanie z rzędu, więc ani potem wnioski sięgniemy to może ustalmy na początek to pewnie warto pytanie takie wyjaśnić, jaka idea w ogóle leży u podstaw takiego badania, czego przede wszystkim chcieli się państwo dowiedzieć no firma nie ma na co dzień zajmuje się automatyzacją i cyfryzacją przemysłu zdajemy sobie sprawę jak istotne są trendy dla konkurencyjności polskich producentów, ale także całej gospodarki digi Index jest nam o to, aby zbadać świadomość rynkową to jest raz jest takim swoistym barometrem nastrojów osób zarządzających produkcją, a jednocześnie pomaga nam z takim procesie edukacji rynku co zgromadzimy informacji, które możemy potem wykorzystać w naszej pracy, ale nie tylko my na firmy, z którymi współpracujemy nawet nasi konkurenci, którzy mogą przeczytać ten raport, aby wspólnie zagospodarować wyniki tego raportu i sprawić, aby kolejny był lepszy no to też mówi się o tym, że Polska jest montownią Europy może słyszał pan takie określenie i na tym budowaliśmy wzrost gospodarczy, ale w dużej mierze było to spowodowane niskimi kosztami pracy w naszym kraju na tle Unii Europejskiej natomiast no nie samymi kosztami będziemy wygrywać w nieskończoność ten dzisiejszy przemysł potrzebuje być odporny co sytuację geopolityczne, ale także sanitarne nam pokazały przez ostatnie lata niskoemisyjnej zrównoważą właśnie postrzegamy digitalizacja takich wyzwala do tych rzeczy, czyli tutaj odporności niskoemisyjność i tego Sustainability, czyli zrównoważonego biznesu i też na pewno konkurencyjność liczy, bo jeżeli nie wsiądziemy odpowiednio wcześniej do tego pociągu z napisem digitalizacja robotyka to zawsze zostaniemy już tylko tym śrubokrętem w ręce to, jeżeli chodzi o rozwój dobrobyt nie jest jakaś chyba nadzwyczajna perspektywa w każdym razie mało konkurencyjna, więc czy te wnioski, które płyną z raportu tego trzeciego już mają jakąś taką siłę sprawczą np. są jakimś takim argumentem do tego, żeby jakoś poprawiać ten poziom, gdy digitalizacja i na to pytanie być może jest nie można odpowiedzieć wprost czytając wyniki zaznaczył widzimy, że się sytuacja poprawia możemy spekulować na temat tego co sprawiło czy jest to lektura poprzednich wydanie tego raportu właśnie przez osoby, które zarządzają przedsiębiorstwami być może tak natomiast to co co ja widzę to co jak NATO pomaga to co na pewno przełożyło się jakieś działanie to np. że z pierwszych badań wyszło nam, że kompetencje czy pisanie strategii transformacji cyfrowej dla przedsiębiorstw jest wyzwaniem nie ma osób na rynku pracy, które mają kompetencje do przeprowadzenia właśnie czy do napisania takiej strategii no my zauważyliśmy, że właśnie ta luka kompetencyjna to jest coś co możemy zagospodarować i wspomóc proces właśnie tworzenia tych strategii rozwoju digitalizacji tego przedsiębiorstw produkcyjnych na wyszliśmy do rynku z taką propozycją, która się zobaczyć to Enter państwu Shop, czyli warsztaty kooperacyjne, gdzie razem ze partnerem klientem firmą produkcyjną zastanawiamy się warsztatowo, z których elementach działania tego przedsiębiorstwa oferowane przez technologie wartości mogłyby udoskonalić to przedsiębiorstwo w sposób taki maki mu zależeć podwyższenia efektywności pracy mniejsza liczba odpadów przeróżne są to czynniki i wynikiem takiego warsztatu takiej współpracy z tym klientem jest Road ma paczka ma drogowa z rozpisanymi inwestycjami, które po kolei sugerujemy, żeby się wydarzyły w tym przedsiębiorstwie i sukcesywnie będą się wyrażać no to przedsiębiorstwo będzie właśnie rozwijało się z tym strona takiej autonomiczność tej pełniejsze digitalizacji czy też Industry 40 fortun 0 nas tego i odmian przez przypadki jest bardzo dużo, ale czujemy, o co chodzi może to jest dobry moment, żebyśmy naszym słuchaczom słuchaczom uświadomili, jakie branże są przedmiotem badania są 4 bardzo istotne branże jasne oczywiście to jest branża maszynowa branża motoryzacyjna chemia informacja, a także branża spożywcza spożywcza i napoje, tak więc jakie wnioski płyną z tego co możemy ocenić jako pewien trend, bo mówimy o tym, że już 3 lata z rzędu powstaje badanie jest lepiej może nic się nie zmienia, bo z tego co pamiętam jak czytałem państwa raporcie chyba w zeszłym roku albo 2 lata temu przyjmuje się, że podstawy cyfryzacji takie w ogóle jeśli możemy ją jakoś już pozytywnie oceniać ne są na poziomie od 21 do 2,5% w tej waszej skali one cztero stopniowa tak tak jest dokładnie 4 stopniowalne i faktycznie z trzecim badaniem już tak średnio lądujemy w pkt 2 przecinek 4, czyli zaczynamy mieć powody do radości czy do satysfakcji pełnej do osiągniętego celu myślę, że nie natomiast ja zachęcam nie tylko w życiu służbowym nie tylko przy temacie transformacji, ale ogólnie zalecanych jest cieszenie się z małych sukcesów, bo wydaje nam się, że to jest mały sukces na naszej gospodarki właśnie albo mały sukces tych firm, które wpłynęły na ten wynik, bo chodzi o to, żeby one miały sukces i na pewno warto się z tego cieszyć, bo ogólnie warto się cieszyć natomiast droga przed nami jeszcze jest na pewno długa i ten potencjał na zmiany jest ciągle bardzo duże w Polskiej gospodarce, ale to dobrze, bo to napawa optymizmem w sensie takim, że jest przestrzeń, żeby się poprawiało jest zrobić jest wstęp jest co robić na pewno na następne lata wydaje tak jak prognozuje że, że następne lata będą na ten temat transformacji cyfrowej będzie temat przewodni ciągle, bo tak jak mówili ze stroną tego potencjału drugi, ale z drugiej strony też, dlatego że na tę chwilę nie umiem sobie wyobrazić końca tej drogi transformacji to znaczy ta droga się otwiera ta rewolucja czwartą jak skocznie nazywana jest rewolucją, której koniec właściwie chyba no nie nastąpi, chyba że nastąpi przyjdzie coś co nie będzie technologia zrewolucjonizuje produkcję natomiast to jest ciągłe doskonalenie się czyli, jeżeli wygra tę drogę transformacji no to każda nowa technologia, która będzie rewolucyjny malowała jakiś proces przedsiębiorstwie już będzie w to wliczone ona nastąpi 5 przez 10 za 15 nadal będzie zasilała czwartą rewolucję, więc tak jak to proces ciągły natomiast to co myślę warto powiedzieć w tym punkcie, a co odróżnia tą rewolucją wszystkich poprzednich, że ona przenika bardzo mocno zmiany ludzi nastawienie do technologii zmiany w sposobie komunikacji otwartość wszystkie miękkie rzeczy, które do tej pory miały większego znaczenia w rewolucjach przemysłowych oczywiście zawsze w jakiś, które dotykały to w tym wypadku to jest dużo zmian to znaczy inne bariera, która gdzieś często nie jest wyrażona w takich badaniach, a którą ja obserwuję jest barierą mentalną moi to jest wg mnie coś, o czym warto mówić inaczej warto pracować i na pewno się zastanowić 13 dotyczy, ale jak już blisko proszę powiedzieć, bo my rozmawiamy o cyfryzacji digitalizacji o robotyce automatyzacji i tu u podstaw tego rozwoju jest faktycznie miękkie kompetencje ludzkie tak tak wszystkie sfery dla cyfryzacji, które pan przed chwilą wymienił takie bardzo konkretne, które wydają się na pierwszy rzut oka, że są tylko wyłącznie rozwojem technologii mówią nam o tym jak my mamy ją przyjąć zaplanować to znaczy jak my mamy wprowadzić rozwiązania nowe rozwiązania cyfrowe bez otwartego dialogu między wydziałowego działami produkcji to znaczy to już nie jest tylko wyłącznie z losowy rozwój i śrubowanie wyników danego oddziału organizacji za pomocą nowego narzędzia, ale to jest sposób komunikacji organizacji tego klienta partnera tej firmy produkcyjnej nowy sposób komunikacji między wydziałowe, aby taka ta integracja danych w różnych wydziałach następowała, a i to jest już duża zmiana organizacyjna to jest zmiana mentalna nie otwieramy się na koleżanki kolegów z pracy otwieramy się na informacje spoza organizacji wspomniał pan robotyce współpraca człowiek maszyna także wymaga pewnego zrozumienia pewnego przestawienia się nie patrzmy na tego robota jako kogoś, kto zabierano pracy zastanówmy się wspólnie jak sprawić, aby ten robot po prostu w tej pracy nam pomógł sprawi, że będzie ona efektywniejsza nauczmy się komunikować albo zrozum jak komunikują się ze sobą urządzenia nie o to, żeby programować po to, żeby rozwijać, ale o to, żeby wiedzieć, jaką działają, aby zasilać się w taki sposób informacją, żeby znowu uzyskać ten większy efekt na końcu także zarządzanie sobą w tej zmianie transformacji cyfrowej jak do tego podchodzimy, jakie to wymusza na nas nowe rozumienie nowych rzeczy, czyli edukacja, czyli komunikacja czy otwarcie na zdobywanie wiedzy już zawsze raczej będzie nam towarzyszyła czy potrzeba no to są bardzo duże zmiany nie do końca leżące w naszej strefie komfortu, więc dla tego ta bariera mentalna bywa trudna do przekroczenia być może, jeżeli potraktujemy tego bezdusznego robota po prostu jako trochę bardziej skomplikowane jednak użyteczne narzędzie to będzie nam łatwiej je no jakoś tak dobrze wykorzystać być może jesteś także pandemia trochę nas skłoniła do myślenia w takich obszarach jak pandemia odbiła się na postępie cyfryzacji uświadomiła, że te zmiany jednak są nieodzowne może, dlatego że kolejne pandemie przed nami tylko po prostu, że te narzędzia można wykorzystywać po prostu troszkę nam siłą rzeczy rozpoznanie bojem może tak powiemy wymusiła na nas pandemia jakiś wpływ wyraźny na postęp cyfryzacji te covidowe czasy pan zauważa zauważam i tak też interpretował wynik tego ostatniego badania pojawił się w takich trudnych czasach także ze względu na to na covid także ze względu na to, że wiele funduszy inwestycyjnych firma została zwolniona, bo mamy rozróżnienie w tej sytuacji covidowej oraz globalnie natomiast na pewno sytuacja pandemiczna wskazała nam miejsca, gdzie jesteśmy elastyczni a gdzie tej elastyczności ekstremalnie potrzebujemy, aby przy kolejnej fali przy podobnym zakłóceniu funkcjonowania gospodarki światowej krajowej móc wyjść z tego obronną ręką tak biznesową, więc na pewno moja interpretacja tych danych jest taka, że faktycznie digitalizacja, która bezpośrednio może wpłynąć na odporność tej produkcji tego biznesu była pewnym takim może negatywne natomiast na pewno takim wyzwalaczem do zwiększonego zainteresowania się samo transformacją cyfrową i rozpoczynania poszukiwań ludzi, którzy napisano w strategii, ale także do inwestycji w technologię, która tu elastyczność operacyjną przedsiębiorstw wzmocni Łukasz Otta dyrektor do spraw transformacji cyfrowej firmie zimę rozmawiamy o trzecie już autorskim badaniu z mięsa digi Index, z którego wynika, że postępuje cyfryzacja czy w takim tempie w jakim byśmy chcieli to jest osobne pytanie natomiast wspominaliśmy o tym, że państwa zainteresowaniu są 4 branże branża spożywcza maszynowa samochodowa i chemiczne tak czy właśnie farmaceutyczna, żeby dzieci, które z tych branż wyraźnie jakoś się przodujemy w tym postępie tutaj nie będzie niespodzianką, bo to też zauważamy z poprzednich odczytów, ale także z obserwacji i współpracy z klientami z tych branż no branża motoryzacyjna Automotive, czyli motoryzacyjna i branża maszynowa, czyli maszynowa są tymi liderami transformacji cyfrowej to potwierdzają nasze nasza współpraca się relacje także z tymi branżami na takim codziennym byciu na rynku, dlaczego tak jest do tego, że koncerny motoryzacyjne, które bardzo dużo inwestują w właśnie rozwój technologii nowych oznaczają wręcz, że trendy właśnie dla innych branż jak powinno się robić automatycznie, minimalizując błędy człowieka wpływają na NATO tutaj zawsze podajemy taki przykład jak z 1 linii produkcyjnej samochodów wychodzą przeróżnych kolorów z różnym wyposażeniem samochody tak 1 po drugim każdy inny i to właśnie taka atomizacja taka elastyczność produkcyjna no tutaj ciągle dyktuje tempo tych zmian także dla innych ważne ten poziom wysoki no i branża maszynowa, która jest bezpośrednią połączona z tą motoryzacyjną, dlatego że te maszyny także do tego przemysłu motoryzacyjnego powstają natomiast tną tutaj z 2 stron bym raczej patrzy na tą branże maszynową pierwsza taka perspektywa to jest to, że te maszyny muszą być w cudzysłowie Industry 40 Edi muszą zakładać, że przedsiębiorstwa produkcyjne, w którym wylądują będzie gotowe na przyjęcie masy informacji produkcyjnych właśnie z tej maszyny i ona musi być po prostu możliwa do szybkiego podłączenia do zbierania tych informacji to pierwsza rzecz cały ten taki ruch produkty mają nas, czyli wszystko to rzeczy, które mówią o tym jak zarządzać tą proszę produkcyjną podczas eksploatacji no tutaj inżynierowi z tych firm maszynowych także prześcigają się w tym jak utylizować dane, które możemy produkuje, aby była jak najmniejszym obciążeniem dla służb utrzymania ruchu potem dalej, czyli zdalne serwisy czy właśnie ten produkcyjne Service usługi, czyli ta maszyna najlepiej by sama zgłaszała, kiedy wymaga jak i wymiany, jakiego urządzenia dlatego ze względu na właśnie eksploatację PiS to jest taki trend, ale z drugiej strony też wiemy, że to transformacja cyfrowa może pomagać w tworzeniu tych maszyn, czyli klasycznie wygląda to tak, że taką maszynę to najpierw projektuje mechanik potem gdzieś wchodzi elektryk automatyk uruchamiają maszynę i sprawdzają co na końcu wyszło oczywiście dużym uproszczeniu i tak troszeczkę półżartem natomiast często się zdarza na koniec także, że czegoś, czego mechanik przy widział automatyk musi, że tak, aby skompensować dochodzi do opóźnień dochodzi czasami do zmian projektowych, które znowu wpływają na czas na koszty prototypowania nowej maszyny itd. itd. tutaj transformacja cyfrowa idzie na odsiecz takim sytuacjom, oferując wspólne środowisko projektowe czy też mechanika z elektrykiem automatykiem technologiem pracują razem w sposób ciągły, ale równoległy mało tego taka maszyna może być uruchomiona, zanim zostanie ponoszone koszty zakupów, czyli uruchomiona środowisku wirtualnym, aby pierwsze z uruchomienia owe tzw. Virtual komisji oni stworzyć środowisku wirtualnym, czyli znowu możemy raz skrócić czas wdrożenia prototypu 2, że możemy go przetestować, zanim pojedziemy, zanim wyślemy ludzi obiekty na drugi koniec świata możemy już testy wykonać, więc no to jakoś tak symulacje dopłat przeprowadzić dzięki panie dyrektorze co stanowi największą zachętę, a co stanowi największą barierę jeśli chodzi o te obszary, które badacze ich digitalizacja co mówią wam badani no co mówią badania ich badań mówią dosyć jasno, że brak finansowego wsparcia jest to barierą główną, ale innym takim wsparciu np. rządowym tak to rozumiem, bo finansowe wsparcie to zakładam, że chodzi o wsparcie naszym jest to szkoda, że chodzi o wsparcie właśnie z jednostek na rządowych pozarządowych, ale nie prywatnych funduszy inwestycyjnych tej danej organizacji mój komentarz do tej sytuacji też zależy patrzymy na to transformację cyfrową, jeżeli spojrzymy transformację cyfrową jako coś co pozwala nam stworzyć zupełnie nowe modele biznesowe podejście do klienta albo nowe produkty albo przetestować nowe produkty itd. oczywiście chcemy się jako Polska jako uczestnik polskiego rynku odróżnić np. potem z produktem na arenie międzynarodowej to faktycznie tutaj każde pieniądze będą z zewnątrz będą przydatne, a niedobór ich zawsze będzie widoczny i zawsze będzie jednak jakąś barierę natomiast, jeżeli interpretujemy transformację cyfrową jako taki wybór narzędzi, który poprawi komunikację to co powiedziałam wcześniej poprawi komunikację między działami organizacji poprawi przepływ danych wpłynie bezpośrednio na efektywność szybkość pracy na elastyczność produkcji no to wtedy zakładam, że jednak mówimy o takim klasycznym funduszu inwestycyjnym, które zazwyczaj w firmach jest co roku wpisany jest zależny od wyników finansowych tej firmy procentowo w jakim stopniu tylko nie jest nazywane Funduszem na transformację cyfrową tylko na zwiększanie efektywności na poprawę XYZ karpia takiego czy owego tutaj czasami do takiego nieporozumienia może wydaje mi się dojść natomiast poza tymi barierami to studenci wymieniają nam brak wiedzy na temat swojej opracowania strategii planów działania to jest coś, o czym też wcześniej spotkałem czemu wychodzimy naprzeciw właśnie, oferując no taki biznes Konstanty zakręt jak to zrobić jak przekłada się tą w cudzysłowie sprawia wewnętrzna zmiana z bankiem z zarządem, ale także z ekspertami danej organizacji, aby zrobić to tak jak dana organizacja tego potrzeba, bo to istotne tutaj nie ma 1 przepisu na transformację cyfrową wszystkich przedsiębiorstw jest ich tyle ile tych przedsiębiorstw i kolejną barierą wyzwaniem jest to ograniczona sprawność gromadzenia danych i współpracy przez niejednolite działania produkcji operacyjne oraz urządzenia pochodzące z różnych źródeł no tutaj na pewno także nasi inżynierowie czy nasi konsultanci tak już mówiąc troszeczkę językiem sprzedażowym, ale wydaje się, że to jest ogólna wiedza, która jest do zdobycia na rynku mogą być naprzeciw to znaczy jednak idziemy do platform, które łączą potrafią łączyć urządzenia różnych producentów nie ma innej drogi, aby dać 1 wartość dlatego klienta produkcyjnego to znaczy, mimo że ten park maszynowy zazwyczaj jest bardzo kolorowy tych brandów odpowiedzialnych za no firm produkcyjnych oferujących maszyny linie produkcyjne, a w środku tych liniach produkcyjnych w tych maszynach są urządzenia różnych producentów to mimo wszystko idzie za tym unifikacja protokołów komunikacyjnych, a także przychodzą nam takie rozwiązania Platformy, które widzieli tych portów komunikacyjnych rozumieją i potrafią stworzyć wspólną bazę danych z wielu różnych urządzeń także ta bariera istnieje została wypowiedziana przez respondentów, ale jednocześnie wiemy jak sobie z nią poradzić, więc wracającego pytania, jakie wnioski po co nam ten raport właśnie po to, właśnie widzimy, gdzie powinniśmy postawić akcent w komunikacji z rynkiem, aby przeciwdziałać tym barierą, bo to jest nasz nasza misja na cele na tym rynku czyli, jeżeli mamy tak zdefiniowane barierę, a ja od razu, że tak powiem czytając pierwszy raz raport widzę aha no to trzeba zaadresować tą i to ofertę mówi z takim językiem no najprostsze jak potrafię no to znaczy, że jest pewna komunikacyjne lekcję do odrobienia na rynku czy dostrzegają państwo w oparciu o ten raport wyraźne korzyści, ale też nie chodzi tylko takie, które wynikają z czytania samego raportu tylko jakie wyraźnie komunikują respondenci oni, których pytacie powiedzmy od 3 lat już wyraźnie zaczynają dostrzegać, że cyfryzacja przynosi korzyści, a jeśli tak to jakich obszarach najwyraźniej tu są 3 obszary dosyć tak mocno obłożone tym procentowo to 38%, jeżeli chodzi o respondentów stawiło na oszczędność kosztów tak, czyli po prostu kasa na koniec dnia to jest to bardzo ważny aspekt do my mówimy o budżetach inwestycyjnych na transformację cyfrową związaną właśnie z efektywnością pracy tego przedsiębiorstwa no też coś szybko wraca to nie jest barierą tak naprawdę, bo kasujemy zwrot tej inwestycji, a potem jesteśmy bardziej rentownym przedsiębiorstwem wyższa wydajność to jest znowu troszeczkę tym samym można powiedzieć, bo wyższa wydajność znaczy, że skoro zrobimy więcej mamy taką pojemnością operacyjną to prawdopodobnie sprzedano więcej skoro sprzedamy więcej to zarobimy więcej taka oszczędność, ale z drugiej strony natomiast ostatnim punktem wartym wspomnienia jest zwiększenie bezpieczeństwa no jak interpretuje też, odnosząc się do tego co powiedzieć sobie wcześniej tego bezpieczeństwa właśnie Operacyjnego do tej elastyczności operacyjnej do wnikliwej analizy pracy tego przedsiębiorstwa w każdym punkcie w zależności od tego jak zmieniają nam się sytuacja za płotem, czyli poczucie tego, że zwiększy stopień cyfryzacji jest nam w stanie dać poczucie w Noszczyk albo zwiększyć poczucie pewności w trudnych czasach ma to też respondenci wyrazili w punkcie właśnie propos korzyści płynących z samej cyfryzacji to jest troszeczkę to, o czym wspominaliśmy na samym początku naszej rozmowy, czyli taka trochę transformacja również czy postrzeganie Polski jako taki rynek już nie takiej prostej wytwórczości czy takiej tylko fabryczną śruby okrętowej, ale również takiej no troszkę wyższego rzędu i takiej cyfryzacji w kontekście właśnie konkurencyjności międzynarodowej, gdybyśmy na sam koniec mieli spojrzeć w taką Kryształową cyfrową kule i wskazać kierunki obszary, w których powinien troszkę już o tym mówiliśmy podążać cyfrowy postęp Noto gdzie, gdzie co tam będzie się działo już za chwilę, bo to co tu i teraz troszkę mówiliśmy troszkę zajrzeliśmy do przodu, ale jak pan jako człowiek zorientowany miał wskazać, w którym kierunku, a cyfryzacja może już nawet 50 za chwilę pójdzie to, jakie to są obszary na co należałoby zwrócić największą uwagę to co ja bym zasugerował to co jest moją opinię w tym właśnie punkcie to jest to, żeby jednak, iż od podstaw czy posiadanie strategii na następne lata właśnie transformacji cyfrowej, dlatego że dobra strategia związana z transformacją cyfrową ona będzie otwarta wszystko co przyniesie przyszłość natomiast musimy postawić na to, żeby strategia mieć, żeby ta strategia co jest bardzo ważne, bo to, że mamy jakąś strategię druk nawet gdzieś firma biznes konsultingowe postawiła jest 1, ale czy wszystkie osoby, które tą strategię powinny rozumieć w danym przedsiębiorstwie rozumieją to już nie jest takie oczywiste zawsze i nie zawsze tożsamy z posiadaniem tejże strategii, więc posiadanie strategii uświadomienie organizacji na temat tej strategii, dlaczego jest ważna, dlaczego wszyscy powinni być orędownikami tej strategii i przyczyniać się do tego, aby ona mogła się zrealizować no i to wydaje się, że na tym etapie jest to jest taki fundament której, jeżeli będzie występował częściej niż sporadycznie to już nam pozwoli budować w przyszłości naprawdę silną gospodarkę właśnie otwartą na te wszystkie zdobycze, które jeszcze przed nami, których nie potrafimy wymienić czy nazwać, ale będziemy na nich gotowi tak czy inaczej, dlatego że ona tak jak mówiłem wcześniej mentalnie będziemy gotowi na każdą zmianę, którą technologia przyniesie bez znaczenia, jaka technologia będzie, ale my musimy tę transformację naszego myślenia w tym przedsiębiorstwie przerobić posiadając strategię monitorujące strategię dojścia do tego przedsiębiorstwa klasy 40 będą różne pod kątem technologicznym wyglądały per Client Earth uczestnik tego rynku przemysłowego wytwórczego natomiast będą wyglądały tak samo pod kątem zmiany mentalnej menadżerów zarządów ekspertów i pracowników firm, więc zachęcam do tego, aby na tym skupić swoją uwagę bez zaangażowanej ekipy właśnie z tą transformacją cyfrową nie przeprowadzimy jeżdżę chyba nigdy sukcesu nie było z tzw. przymuszone transformacji czegokolwiek i myślę, że to wyższa, podsumowując w ramach pewnej płyty panie dyrektorze myślę, że to jak bardzo ma pan rację wyniknie i kolejnego 0405. szóstego wszystkich kolejnych waszych autorskich badań digi Index firmy zimę co, do których mam nadzieję również spotkamy się w studiu będziemy mogli je skomentować zobaczyć czy mieliśmy rację rok temu 2 lata temu bardzo dziękuję za rozmowę państwa moim gościem był dyrektor do spraw transformacji cyfrowej firmie zimy spadł Łukasz Otta dziękuję bardzo, dziękuję bardzo Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA