REKLAMA

Metrem na Bemowo. Zwiedzamy najnowszą stację

Gościnnie: Warszawa nadaje
Data emisji:
2022-06-24 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:35 min.
Udostępnij:

Tym razem zjeżdżamy pod ziemię na jedną z dwóch najnowszych stacji metra - na Bemowo. Prowadzi autor tego odcinka podcastu Jarek Osowski, na co dzień piszący o miejskim transporcie. Spotykamy się też z panem Januszem Kowalskim, wyjątkowym mieszkańcem Bemowa, który swoim zaangażowaniem i uporem doprowadził do zmiany układu tej stacji, dzięki czemu ma ona więcej wyjść i jest o niebo wygodniejsza dla pasażerów. Rozwiń »
Nasz gość w studiu Witold Urbanowicz, szef portalu Transportpubliczny.pl, ocenia warszawskie metro i porównuje je z innymi na świecie.
Pod względem długości metro warszawskie wyprzedzi niebawem to w Budapeszcie i Kopenhadze. Ale - jak tłumaczy nasz gość - o sukcesie metra decyduje nie tylko jego długość.
Na zakończenie przejeżdżamy na pierwszą linię z mieszkańcem Ursynowa, autorem książek o tej dzielnicy i dziennikarzem TVN Maciejem Mazurem. W jego felietonie przenosimy się do roku 1983. Wtedy mały Maciek usłyszał pierwsze odgłosy rozpoczynającej się budowy metra. 12 lat później jako poważny licealista po raz pierwszy się tym metrem przejechał. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry państwu z tej strony Wojciech Tymowski gospodarz podcastu Warszawa nadaje zapraszam państwa tym razem podziemie na stację Bemowo jedną z 2 najnowszych stacji metra Jarek Osowski autor tego odcinka zabrał nas na jej zwiedzanie naszym przewodnikiem jest pan Krzysztof Piasecki z firmy Guillermo budującej drugą linię metra spotykamy się też z panem Januszem Kowalskim wyjątkowym mieszkańcem Bemowa, który swoim zaangażowaniem uporem doprowadził do zmiany rozwiązań tej stacji Rozwiń » dzięki czemu jest niebo wygodniejsza dla pasażerów co zrobił o tym w pierwszej części podcast w rozmowie z studyjne też obecnie nasz gość Witold Urbanowicz szef portalu transport publiczny ocenia warszawskie metro i porównuje je z rozwiązaniami w innych miastach ma o czym mówić zwiedził ponad 40 systemów metra na świecie na zakończenie wyprawa sentymentalna jedziemy na ursynowskim, kto eksploruje tę dzielnicę pisze o nim książki jest dziennikarzem TVN i część państwa już pewnie od jadła nazywa się Maciej Mazur w jego felietonie przenosimy się do roku 1983 wtedy mały Maciek usłyszał pierwsze uderzenia potężnego młota na rozpoczynające się budowie metra 12 lat później już jako poważne licealista po raz pierwszy 7m przejechał Przeżyjmy te podróże jeszcze raz albo pierwszy raz jeśli ktoś tamtych czasów nie pamięta zapraszam Wojciech Tymowski z ulicy stolicy dzień dobry mówi Jarosław Osowski witam państwa dzisiaj podziemi, bo schodzimy na stację metra Bemowo najnowszą na drugiej linii otwieraną razem stacje Ulrychów pod ulicą Górczewską i z nami jest pan Krzysztof Piasecki kierownik kontraktu z firmy Guillermo, gdzie dobre dobre, która zaczęła budowę 3 lata temu to szybko poszło panie Krzysztofie z tym odcinkiem dwukilometrowym to było jakieś problemy problemy są przy budowie każdego odcinka generalnie no to taka budowa potrzebuje tego typu już trzyletniego w pierwszym roku przygotowujemy pierwszy obiekt po to, żeby rozpocząć drążenie tunelu zwykle drugi rok przewidziane jest na pracę tunelowe budowę tunelu w przyszłym roku prowadzimy prace wykończeniowe instalacyjne, a ochroną w takim uproszczeniu można powiedzieć wpisaliśmy się w ten cykl realizacji a jakby pan porównywał, bo pan już buduje metro na drugiej linii od wielu lat tysiące szesnastego rok, a poprzednimi odcinkami to był jakiś problem czy wszystko poszło gładko, o czym tutaj szczególnym takim wyzwaniem była budowa ciągu przejść podziemnych pod skrzyżowaniem ulicy Górczewskiej powstańców śląskich na każdym z narożników skrzyżowania i na peronach linii tramwajowej mamy wykonane wejście w ciągu podziemnego te wejścia są połączone ciągiem korytarzy, które prowadzą do nowo budowanej stacji teraz wrażenie idziemy przez taki korytarz tutaj ma uniesioną podłoga, dlaczego tak dla no tutaj mamy ślad po kolektorze sanitarnym, który biegnie wzdłuż ulicy powstańców śląskich jego budowa nie była przewidziana no właśnie to podniesienie to jest jakby konsekwencja panie przebudowania proponował po prostu miałam taką szopką rura pod dziewiąty nad nami trwają ostatnie prace wykończeniowe pana instalacyjnym mocują planują tablica, żeby wszędzie można było trafić są napisy na Górczewską do przystanków tramwajowych autobusowych, a my może zaś ma w kierunku schodów na peron jesteśmy na poziomie antresoli, która jest złożona na ścianach takim materiałem imitującym cegłę klin kierowa pod sufitem baranek nakrapiane beton w kolorze takiego przeznaczonego pudru on tutaj już wzbudza różne dyskusje, ale moim zdaniem wygląda to bardzo efektownie tutaj mamy zawieszone panele te spod konstrukcja Stalowa aluminiowa na nich wyklejone są płytki ceglane grubości 2cm także można powiedzieć ten był taki zewnętrzny wcześniej różni od elementów, które na zewnątrz są wykonane z pełno wymiarowy cegły i wszystko jest w takiej tonacji Zajdla kraje to w połączeniu korytarze na suficie jest taka kratownica to element konstrukcyjny to jest taki strop żebrowy, po którym poruszają się tramwaje już, a czy tutaj, gdzie są kraty na suficie nad nami jadą tramwaje i tak są takie lampy okrągła, które oświetlają państwa tak to są elementy tutaj zdeterminowane przez autora projektu architektonicznego pana Andrzeja Nowickiego o także przez niego zostało rozwiązanie, a te pomieszczenia w czas przeszklonymi ścianami jest napis pomieszczenie handlowe zaplecza co bardzo wód tak jak jest napisane nad oznaczać będą w przyszłości pomieszczenia handlowe, a aktualnie oba ogłoszone przetargi przez metro warszawskie, które operatorem tych przestrzeni tak jak na nie każdy egzamin na większości stacji takie pomieszczenia także inni w tych obiektach będą zorganizowane można się domyślać, że może jakieś wypieki albo kiosk z artykułami takiej pierwszej potrzeby, a my chodzimy obniżającym się korytarzem łagodnie także tutaj chyba nie będzie problemu, żeby dla osób na wózkach z niepełnosprawnościami czy dla rodziców dziećmi wózkach dadzą radę proboszcza, jakby spełnia ono wszelkie wymagania stawiane dla tego typu obiektów w miejscach, gdzie nachylenie tego zajścia jest nieco większe zamontowane dodatkowo są po chwyty, które poprawiają komfort przemieszczania jest szeroko, czyli jak tutaj wyjdzie dziś ważna tra i będą chcieli siadać to zapowiada się bardziej komfortowo niż w wąskim korytarzyku na skrzyżowaniu z pierwszej drugiej i na stacji Świętokrzyska tak, projektując tego typu przejścia musiały być spełnione wszelkie wymagania ochrony pożarowej związane z ewakuacją podróżnych idzie dalej, bo tutaj jest skrzyżowanie, a kolejne korytarze, ale już z lewej strony dochodzi do nas korytarz łączący kolejne wejście zlokalizowane po stronie północno wschodniej skrzyżowania, aby sprawą strony zdają się do odejścia z ZUS i jest tak naprawdę Lone na środku mogą jeszcze drzwi zamknięte przed otwarciem stad przed uruchomieniem to może nawet to tutaj pan możemy osobie, która z Czeszkami taką klamka z mając na razie na razie Ula jedzie już płacić, bo pociągi metra kursują od pewnego czasu bez pasażerów, żeby tutaj wszystko gracze trasę przejazdu, żeby maszyniści się zawodu Alice torami m6 Eva peron pociągi zawracają za stacją czy nie narożników skrzyżowania powstańców śląskich Górczewskiej przy ulica Koszul ta tam jest wielka hala podziemna Storę takim do przeglądu do serwisu i dalszym odcinkiem już w kierunku stacji Lazurowa, która powstanie w najbliższych 7 bramki można powiedzieć już po odbiorach zarówno transportu Miejskiego także już chcemy ją w trybie docelowym kasujemy bilet, żeby wejść na peron dlatego no inaczej nie otworzymy bramy do państwa w tych już po testach w osadzie, a żeglowania zbiory, czyli tyle ile osób wchodzi nasza ekipa leciała CASA Mila dokładnie prezes my wchodzimy najszerszą bramką, bo to jest taka wyznacznikami dla osób właśnie na wózkach czy rowerem z bagażem i już jesteśmy coraz bliżej peronów wzdłuż schodów stałych i ruchome pośrodku jest taka przeszklona ściana z mlecznymi szybami bardzo efektownie wygląda cieszymy się, że się podoba pana podłodze w na peronie już widzę taki znak rozpoznawczy architekta pana Andrzeja hołdy Ińskiego powinnam też ze swojej stacji plac Wilsona kolorowe kamienie przy samym wejściu to co to za materiał to wszystko jest materiał naturalny granic różnokolorowych także zajęło nam dość dużo czasu, uwzględniając problemy z jakimi borykamy w ciągu ostatnich kilku kilkunastu miesięcy, żeby skompletować taką partię z daleka przyjechał ostatni element płynęły do nas z Indii dotarły do nas chyba w połowie kwietnia o, czyli aż inni pochodzi kami na podłodze, ale tylko jeśli chodzi o mozaiki, ponieważ zasadnicza część nawierzchni peronowej szary granit jest granit strzegomski Polski bardzo dobry tylko po wejściu mamy taką kolorową układankę ciemnoszarą grafitowe o trochę brązu trochę beżu trochę taki wpada w pomarańcz i jest rzeczywiście efektowna znowu kolejna rzecz ta mozaika na podłodze, a proszę opowiedzieć o tym co widać za torami kształt ściany taki zaokrąglone zwana ściana zatorowość foto panele półokrągły wykonane z blachy Koronowskiej pana będzie zmieniać kolor ona będzie zmieniać kolor to, jakie materiały analogiczne do tych, jakie zastosowane na stacji plac Wilsona i teraz mamy taki srebrzyste mamy, że mamy można powiedzieć, że stan taki blaty początkowy oraz srebrzysta świeża, ale gdzieniegdzie widać ślady postępującej korozji także proces będzie trwał wiele lat, ale to jest celowe Arnie w razie będzie psuło celowy zamysł architekt one są tak zaokrąglone, żeby hałas mają preferowana takie koła różnej wielkości oczy perforacja i wełna mineralna, której nie widać ona jest za tymi panelami stalowymi to są elementy takie techniczne, które pomagają tutaj uzyskać właściwy komfort akustyczny na poziomie peronu natomiast sam kształt tej ściany to jest tylko wyłącznie inwencja tutaj architekta, ale i w Europie ułożone we wzór Karo Kwadrat prawna nie prostokąta to są kwadraty tak taka blacha Rudawa w dzień, gdzie są lampy przepytują ta się odróżnia od poprzedniej stacji Ulrychów któraś jest otwierana razem z pomocnikiem, gdzie ten wzór jest już jest równoległe do krawędzi peronowej mamy układ połączeń równoległe prostopadłe nie ma tego efekt Karo panele są nieco mniejsze, ale stylistyka jest zbliżona, ale powracający tak by, nawiązując do samej ściany zatorowej prosimy o stacji 5 rynków to tamy wykorzystałem z kolei blacha Miedziana już wstępnie patyną ona także ona ma kolory zielonkawy, który też będzie no zmienia się wraz z upływem czasu w, czyli to są te elementy, które pasażerowie zorientują się Mika, gdzie są oczywiście jest też nad systemową Ryczan mniejsze przestał stację na ścianach, bo dane o moim, a na górze widzimy brudno to już zapowiedź otwarcia kolejnego odcinka metra we wrześniu weszliśmy ze stacji Bemowo na skrzyżowanie Górczewskiej ulica powstańców śląskich to jest bardzo duży ruch jeżdżą autobusy skręcają tramwaje sporo ludzi i spotykamy pana Janusza Kowalskiego warto zatem pamiętać to nazwisko, bo wygląda na to, że to jest wielki dobrodziej swoje dzielnice pani Joanno wypada przypomnieć jak to było z 67 lat temu jak pan za to walka i metrem interesowałem się, odkąd zaczęto go budować mocny zacząłem się interesować metrem i kiedy ruszyła ruszyły plany budowa drugiej linii metra, zwłaszcza w tej części prowadzącej wynoszą w naszą stronę pan, gdyż mieszka w, gdyby ten budynek przesunąć troszkę w lewo to zanim jest moje domostw oraz pawianów pokazuje palcem nam na blok jest stare z lat peerelowskich prawda już pan jest długa mieszkańcem to osiedle powstawało poczynając od lat siedemdziesiątych skończywszy na 80, czyli po 40 latach doczekał się pan metra ale zanim zaczęła się budowa już zacząłem mówicie stoczył pan niesamowite boje, żeby wszystko było wygodniej dla ludzi starałem się w lutym 2016 roku i w Gazecie stołecznej złapałem informację, że oto władze Warszawy i zatwierdziły projekty stacji tejże właśnie Bemowo projekt, który w mojej ocenie nie tylko mojej ocenie był bardzo nieprzyjazny dla mieszkańców pasażerów firma AmC, która wykonała ten projekt o wymyśliła sobie ma tak tak to oceniam, że jedyne wejście bardzo blisko skrzyżowania koło urzędu dzielnicy koło urzędu dzielnicy i dla pasażerowie mieli w tym miejscu wychodzić po skrzyżowaniu zachodzić dotarł pan to skrzyżowanie bardzo ważnych głównych ulic Bemowa ulica Górczewskiej i powstańców śląskich w sposób naturalny dzieli cały ten rejon na 4 narożniki idei i pan pisał listy monitorował do radnych do ratusza wiceprezydentów, ale urzędnicy ciągle mówi nie uda się dokładnie to było tak, że kiedy uświadomiłem sobie, iż spośród 4 narożników tych 4 kawałków tego ważnego rejonu tylko 1 będzie miała wygodne wejście wyjście no ale pozostałe, a pozostałe 3 będą pozbawione takich wyjść i pomyślałem, że tak być nie może na czas euro, dlatego że to by oznaczało, iż mieszkańcy stanowiący grubo ponad 34 tej społeczności na skrzyżowaniach pozostałych 3, aby dostać się do metra musieliby pokonywać bardzo ruchliwe jest jak na 4 września, że akt na Bemowie mieszka ponad 100 000 mieszkań bardzo dużo bardzo dużo także bezpośrednich wejść byłoby pozbawione bardzo dużo ludzi przy czym nie myślę tylko łącznie od tych, którzy mieszkają, ale o tych, którzy by z południa dzielnicy czy północy dzielnicy nadjeżdżał żeby, która jawnie prawda ta tramwaj, żeby przesiadać, żeby przesiąść się, żeby przesiąść się ta dom pamiętam pana list do stołecznej mobilizujące, żeby walczyć, żeby pisać o tym na ich w końcu udało się była taka wiceprezydent Renata Kaznowska kobieta zdecydowała, że będzie ludzkiego zgadza się dla mnie było niezrozumiałe, że oto 2 skrzyżowania na tej linii skrzyżowanie Jana Pawła Świętokrzyska oraz to skrzyżowanie, które mają dokładnie ten sam układ i ulic i ten sam układ jest bardzo ważne linii tramwajowych zostały potraktowane tak drastycznie lan zarówno tam ronda ONZ z tą nastawy mową konstrukcja plany stacji ONZ są koncertowe koncertowe wzorcowe tam są Żydzi co teraz widzimy tutaj, bo o zakończeniu budowy widzimy i 7 wejść wyjść do, a miał być jedno set no Michała być tylko 1 bardzo bardzo wygodne 7 wejść z tym i 4 są i z narożników, a 3 są ze z przystanków tramwaj ją winne także ktoś będzie wyjątkiem tary, że tak to jest koncern owe koncertowe powtórzenie tego co był przebyło w roku chyba 2012 na stacji i ONZ i jestem bardzo rad bardzo rad, że wyniku najrozmaitszych działań udało się uzyskać właśnie ten efekt to ja pozwolę sobie w imieniu wszystkich pasażerów mieszkańców Bemowa podziękować panu za tamtą walkę, którą pan stoczył wygodne wyjścia dla wszystkich już na wiele wiele lat, a teraz może porozmawiajmy z innymi przechodniami, czego się spodziewają po nowej stacji metra przepraszam nagrywamy otwarciu nowej stacji metra pan mieszkańcem Bemowa tak, ale przeproszę nie są umówione na godzinę po będzie szybciej metrem dojechać do mety ja się, że ma centrum oczywiście bardzo się cieszę ile skróci drogę do centrum jak pan jest teraz leżenia myślę, że tam z 1520 minut na pewno, że będę jechał w centrum do Bemowa na Bemowo tutaj ten Senat jak panie oraz, że tramwaje przeważnie jadę 23 albo 24 także tutaj jest Świętokrzyskie to szybciutko będzie przesiadka do takie panie zatrzyma dziękuję bardzo, przepraszam my nagrywamy otwarciu metra i pani mieszkam pomoże okolice proszę powiedzieć co to oznacza dla Bemowa ta zmiana to otwarcie stacji Radom zmienia, dlatego że zdecydowanie szybciej prościej dojechać do Śródmieścia ile pani z podziału będzie trwał Trump część na wolę pani teraz jazda momentami księcia Janusza, a teraz będzie pani miała teraz będę miała jak do domu także dla Rosji 2 kroki, więc trasa do pracy skróci się co najmniej 15 tak sąsiedzi są też wszyscy się cieszę, że nie może się już taka no właśnie tylko szkoda, że tak krótko, że nie jest dalej i metro jest pani chce, a drugą stronę działań myśleliśmy, że to do Lazurowej ten odcinek będzie zrobione przepraszam nagrywamy otwarciu metra mieszka pani może w okolicy to jest nie czekali na metro już oczywiście co zmieni dla mieszkańca Bemowa to znaczy będzie dojazd bezpośrednio do się byśmy tak jak często jest na Targówek, a na koniec trasy na koniec trasy to dla mnie bardzo dobry wielu ludzi do pracy ja już są na emeryturze komisji to ile teraz trwa dojazd na Targówek no teraz Jacek 45 nie do godziny autobusem autobusem w stanie przez korki tak to czas Arki, a metro patrz nie miał no lepiej było chyba szarpią zrozumieć i długo pani czekała lata już mieszka na Bemowie ja już jestem proszę pana 45 lat spodziewa się pani wtedy jak pani składały, jeżeli również jak się sprowadziłam tam były pola, ale teraz takie skrzyżowania teraz takie skrzyżowanie w ogóle da się rozwija w Śródmieściu później się tu przeprowadziłam cały czas jestem w Warszawie dziękuję znajdą w stacji metra Bemowo wracamy na Czerską do naszego redakcyjnego studia porozmawiamy, jakie znaczenie ma dla Warszawy otwarcie nowego odcinka drugiej linii na ich w ogóle pojedziemy trochę świat metrem dzień dobry ze studia gazety wyborczej mówi Jarosław Osowski, a moim gościem jest Witold Urbanowicz redaktor portalu transport publiczny PL i znawca metra dzień dobry powiedz dziecku to już być willą metrach na świecie dokładnie 44, chociaż to jest taka płynna klasyfikacja zależy co uznamy za metro, a co nie, bo u nas w Polsce jasna sprawa, ale za granicę do takich pośrednich system, ale takich klasycznych temu meta 44 ostatni to Norymberga o tym jeszcze porozmawiamy, ale zaczniemy właśnie od tego naszego klasycznego metra, bo otwarcie nowego odcinka to zawsze jest dla Warszawy duże wydarzenie stacja Ulrychów i Bemowo jak to ma znaczenie dla miasta dla systemu transportowego w Warszawie metro przed wszystkim zmienia postrzeganie miasta nagle dzielnice, które kiedyś wydawały się bardzo odległe wręcz peryferyjne stają się bardzo blisko centrum przed przed budową metra na Targówek dojazd był bardzo trudne trzeba dojechać autobusem, który stał w korku, a teraz właściwie nikt o tym nie pamięta bowiem metrem dojeżdżamy na bezpośrednie Targówek szybko bez problemów wygodnie, więc zupełnie zmienia postrzeganie miasta przed Kabat nie byłyby tak atrakcyjne, gdyby nie metro bowiem dojazd trwał bardzo bardzo długo wieś to samo mówili właśnie mieszkańcy jak rozmawialiśmy z nimi na skrzyżowaniu powstańców śląskich i Górczewskiej, że teraz dla nich dojazd będzie 15 minut krócej, ale to jest w ogóle fantastyczna lokalizacja dla stacji dla końcowego etapu, bo tam powstał duży węzeł przesiadkowy będzie cała dzielnica w zasięgu dojazdu tramwajem do metra prawda tak będzie bardzo wygodny ten jest przypadkowy, bo mamy taką lodową linię tramwajową przez całą ulicę powstańców śląskich, więc u nas pina całe mową dając też ten wygodny dojazd do metra, więc tutaj bardzo dobra lokalizacja dobrze powstały wyjścia wszystkie narożniki na przystanki tramwajowe nie było takie oczywiste, ale będzie to wygodny węzeł przesiadkowy myślę, że szybko i pasażerowie przesiądą się właśnie do metra na Bemowie i od pierwszych dni stacja nic się dużym zainteresowaniem powodzeniem spodziewamy się dużego ruchu dzięki temu przesiadką wygodnym, ale chyba trochę szkoda, że od razu nie udało się zbudować kolejnego odcinka do stacji Lazurowa PAM byłby jeszcze większy węzeł przesiadkowy z przedmieść Warszawy spod Warszawy prawda tak, bo brakuje takich dużych węzłów przesiadkowych przy mógłby dojeżdżać autobusy podmiejskie regionalne mamy taki węzeł na Młocinach z pewnymi mankamentami, ale jest tam też przyznano autobusy dalekobieżne to jest też duża wygoda dla pasażerów, bo ten autobus dalekobieżny nie traci czasu na przejazd przez Warszawę tylko właśnie dojeżdża do pierwszej stacji metra i dalej podróżni mogą już szybko metrem dojechać, więc takie węzły przesiadkowe można byłoby zbudować przy innych stacjach końcowych metra nosi Katarzyna Zarzecka na Młocinach skończą ten rok 2022 jest wyjątkowy, bo spodziewamy się otwarcia 2 odcinków jeszcze kończy się budowa na zaciszu i nie w Rudnie i wtedy długość tuneli Warszawskiego metra wydłuży się o 6 km do 41 pół kilometra i przybędzie 5 stacji to będziemy razem 39 jak to nas plasuje na tle innych Stanów metra, jeżeli chodzi o długość kilometra to wyprzedzimy Budapeszt oraz na przed Kopenhagą już teraz jesteśmy troszeczkę dłuższy niż Helsinki, więc tutaj coraz więcej kilometrów przebywa, ale wiadomo, że tonie w długości czy nie liczbie stacji tutaj kresie klucz do sukcesu metra tylko do dobrej integracji innymi środkami transportu i dobrego przebiegu linii metra, więc tutaj płatnicy stawały się na długość liczbę stacji tylko na to jak metro się wpisuje cały układ komunikacyjny jak twoim zdaniem na tle miast europejskich którymi się porównujemy wypada warszawskie metro już teraz widać po statystykach, że bardzo dobrze się wpisuje metro miasto w przeliczeniu na kilometr mamy więcej pasażerów niż wiele innych systemów metra nad też znak, że należałoby rozbudować metro bowiem jest wciąż bardzo dużo dzielnic Warszawy bez wydajnego systemu szynowego czy tramwaju czy metra i ten na pewno są takie kierunki to metro powinno być dalej rozbudowywane jest ponad 2 liniach nie można skończyć tak, ale mimo tego wysiłku inwestycyjnego na metro idzie bardzo dużo pieniędzy NATO nadal tylko co piąty pasażer około 20% przewozów odpowiada metro też nadal trochę mniej niż tramwaje, otrzymując autobusach, które przewożą prawie połowę pasażerów czyta się może zmienić w przyszłości wraz z rozbudową metra te proporcje powinny się zmieniać na korzyść metra metro oferuje przepustowość, które nie daje prawie żaden inny środek transportu te liczby pasażerów przewieziemy efektywnie np. busami, a byłby też prawo przewieźć kampaniami, więc przez Ursynowa byśmy nie wywieźli tylu pasażerów wygodę dzielnica 160 ty się aż, więc przede wszystkim od osoby nie trzeba się autobus po prostu przerobić do własnych samochodów jest też o tym trzeba pamiętać o tym metro daje taką wartość faktycznie dodaną, która jest w stanie skłonić ludzi do tego, żeby zostawić na swój samochód i jechać do centrum czy dalej do innych dzielnic właśnie metrem mówi się, że nie ma co się licytować z innymi miastami no przecież mamy też kolej w tym stanie transportowym to jest też kilka linii naziemnych można powiedzieć no nie wiem czy metra akurat takiego jest bank jak w Berlinie, ale to już też zaczyna odgrywać coraz większą rolę mamy kolejną bardzo rozbudowaną sieć tramwajową, o czym tutaj wielu porównujących zapominam od były niegdyś popularne porównania do Sofii, która otworzyła na trzecią metra już nas wyprzedziła o długości systemu metra, ale też odbywa kosztem zaniedbania sieci tramwajowej, gdzie są zamykane linie tramwajowe trasy tramwajowe torowisko jest w złym stanie, więc tutaj wartość dodana leży żywego pod uwagę cały system komunikacyjny to jedno jest poprawiamy komunikację, ale w innym ono się pogarsza faktycznie kolej Warszawy odgrywa coraz większą rolę, ale się dużo do zrobienia do tego niemieckiego dzbanów jeszcze daleka droga przez sądy powinny być wydzielone tory tak, żeby można było kolej miejską czy podmiejską uniezależnić od kolei dalekobieżnej trasie także pociągi podmiejskie muszą przepuszczać pociągi dalekobieżne, które mają wyższy priorytet no i przez to są dziury nie ma regularnego rozkładu regularnych odstępów, więc jesteś aż tak atrakcyjna forma i pewna forma, jaką przed niemieckie dzbany, ale wracając znowu podziemie zostaw na sofie, a zobaczy na Wiedeń tam jest więcej linii metra i są dłuższe ma też bogata sieć tramwajowa system transportowy uznawane za 1 wzorcowych, a miasto wielkości Warszawy, tak więc niezwykle ciekawym przykładem, bo wiem 1 zaczyna od tramwajów podziemnych, które częściowo został właśnie rozbudowane dla systemu metra przeszły taką konwersję też mają starą taką linią naziemną na wiaduktach, którą właśnie dostosowali do systemu metra i to się ciekawe pod innym względem bowiem tam metro stanowi i aktywny środek kreowania przestrzeni urbanistycznej jedna z linii została zaciągnięta na zaporze w pole, gdzie tutaj powstała cała dzielnica mieszkaniowa wedle ściśle określonego planu, więc metro wyprzedzało może ten rozwój urbanistycznej ten rozwój urbanistyczny postępował w sposób przemyślany, czyli tam cały plan metro było integralną ważną jego częścią, a u nas to się odbywa odwrotnie no weźmy chociażby końcówkę drugiej linii, której rozmawiamy za stacją Bemowa na Chrzanowie prawda tam osiedla już powstają deweloperzy kolejna budują nazywają już od metra i znaczenie ma już ma wpływ na cenę tych mieszkań one są odpowiednio droższe jak się wydaje na ile lat zatrzyma się metro na stacji Bemowo przy ulicy powstańców śląskich, kiedy uda się dokończyć doprowadzić do bazy technicznej Karoli na chwilę obecną metrem do stacji Karolin pojedziemy nie wcześniej za 3 lata w 2025 roku to najwcześniej, bo te cały czas trwają te formalności jeszcze kwestia środków dodatkowych trudno trzeba przeznaczyć na budowę, więc wszystko ciągnie na samą budowę spalić tak mniej więcej co najmniej 34 lata, więc nie wcześniejszy końcówka 2025 roku, o ile teraz wszystko pójdzie sprawnie, bo w ostatnich latach to wszystko bardzo służyło, ale to i tak chyba nie będzie zły wynik, bo budowa całej drugiej linii trwała 15 latach 2009 ta oparta pierwsza 1516 lat, a pierwsza linia to przecież było 245 jajek ćwierć wieku jak i jest lekki postęp, a bez liku twoje ulubione metro dzieje się znajduje o to trudne pytanie mógłbym wskazać kilka bardzo lubię metro w Sztokholmie z bardzo wyjątkowe pod względem sposobu budowy stację część stację wdrożona bezpośrednio w skale pomalowała wymalowane na różne kolory ma takie trochę można takie różnimy się było, w jakich jaskini wielkiej, ale to całościowo sprawia bardzo przyjemne bardzo ciekawe wrażenia takie niepowtarzalne nigdzie indziej nie ma tak ciekawie z budowanych stacji, więc na pewno Sztokholm jest w czołówce bardzo lubię też metro praskie, zwłaszcza w linia, a które taka futurystyczna w swoim wymiarze takimi klęskami bądź wypukłymi Kubika ami są stacje obłożony też bardzo ciekawe wrażenia sprawia oczywiście tej systemy wschodnie, które bogactwem wystroju stacji przykuwają uwagę wszyscy wymieniają Moskwa, ale moim faworytem jest Charków karków na Ukrainie ostatnio dużo pisałeś o transporcie w miastach ukraińskich nasz sąsiad zaatakowane przez Rosję tam metro pełnią zupełnie nową funkcję w tych tygodniach w pełnił nową funkcję, do którego było projektowane szkole powiernik nie sądził, że to kiedykolwiek może się przydać stacji pełniły rolę schronów bowiem wszystkie stacje na Wschodzie są budowane w tej podwójnej roli są wyposażane w śluzy, które pozwalają na zamknięcie stacji i dają w ten sposób ochronę przed przed bombardowaniami, więc tutaj metro stało się z zapewniło ochronę dla wielu mieszkańców stała się drugim domem, bo wiele tych dzielnic obrzeżnych Charkowa zostało zniszczonych, więc tutaj i metro też Ukrainie ucierpiało ile tam systemów Ukrainie są 3 systemy to jest Kijów Charków Dniepr jest też szybki tramwaj podziemny w krzywym rogu zasady metro wyszło w większości bez szwanku w Charkowie tylko częściowo 1 zajezdnia została uszkodzona ucierpiało tam 6 składów metra, ale większość pociągów udało się tutaj zachować po prostu został zatrzymany na stacjach w tunelach, a Kijów ma najgłębszą stację metra na świecie to jest, ponieważ jest co do 5105,5m pod ziemią ile tam jedzie to jest bardzo ciekawa postać jasna górze skarpy zlokalizowana następna stacja jest nad ziemią na wiadukcie, więc można mieć wyobrażenie jak tamta skarpa spora jest tam jedzie się 2 ciągami schodów ruchomych rozdzielonymi w połowie tak mniej więcej 45 minut zjeżdża na peron samymi schodami ruchomymi i tai not JS najgłębsza stacja, ale w Kijowie dużo takich stacji 607380m pod ziemią, więc nie tylko tam się długo jedzie tym u nas w Warszawie przypomniał, jaka jest głębokość największa u nas mamy nowy świat uniwersytety centrum nauki Kopernik, ale mówimy o 1920 kilku metrach pod ziemią, więc to zupełnie inna skala tak ten dojazd zjazd podziemny już nie trwa tak długo jak w Kijowie, a czy udało się przegłosować zmianę stacji metra kijowskiego i czy już tam stacja warszawska pojawić fakt, że taki pomysł bez z SD rusyfikacja, acz metro w Kijowie na wzięto na tapet 5 stacji, które miał jakikolwiek związek z Rosją czy z Białorusią między Mińska i tam w głosowaniu mieszkańcy wskazali na stację warszawska, ale to przez Radę Miasta Kijowa to jeszcze nie ma decyzji wydaje się, że tutaj na razie jeszcze Kijów ma ważniejsze sprawy oczywiście, ale byłby to miły gest myślę, że tutaj celowo dać tej zmiany, jakie metra teraz masz na oku, dokąd byś chciał pojechać zobaczyć w chciałem bardzo pojechać zobaczyć to trzecie metro ukraińskie, którego nie widziałem w Dnieprze, ale z uwagi na wojnę plamy na daleką przyszłość muszą spaść my chciałam odwiedzić Oslo też, więc być może uda się w tym roku Oslo ten ostatni Nordycki system tego nie chciałam zobaczyć, ale oczywiście nie podróżuje niepotrzebne z metra tylko co jest, ale radni się pochwalić przynajmniej w 1 miejscu jest od ciebie lepsze Oslo ma też bardzo ciekawe makro i ono wyjeżdża na powierzchnie jako taka kolej podmiejska co tam zdziwiło, że są normalnie przejścia przez tory tak samo jak w Rotterdamie jest kierunek skoczni Nye Holmenkollen bardzo widowiskowa polecam Witków, więc tę wyprawę moimi państwa gościem był Witold Urbanowicz redaktor transportu publicznego dziękuję Wit ku dziękuję ja nazywam Jarosław Osowski teraz zapraszam na felieton o początkach budowy metra, który przedstawi Maciej Mazur dziennikarz telewizji TVN Warszawa przeniesiemy się 40 lat wstecz na budowę pierwszej linii metra na Ursynowie Żyd łup zgrzyt łup zgrzyt łup za oknem jakieś poruszenie w miejscu, gdzie jeszcze niedawno stał również szereg kontenerów handlowych dziś zgrzyt łup wyrósł wielki Kafar zgrzyt nasi swój potężny młot lub młot spada na żelazny pal Izby jako ziemie ten wielki trzaski łomot oznacza początek wielkiej rewolucji komunikacyjnej jest 15 kwietnia 1983 roku zaczyna się na dobre budowa Warszawskiego metra tak się akurat złożyło, że te prawie 40 lat temu mieszkałem dokładnie obok miejsca, w którym to wszystko zaczęło, a zaczęło się u zbiegu ulicy Beli Bartóka i alei komisji edukacji narodowej pierwsze pale przygotowywały ścianki oporowe pod budowę stacji metra Ursynów tam, gdzie jeszcze niedawno wielka łąka ciągnęła się przez cały Ursynów stare kilometry drewnianych płotów ustawiono zielone baraki budowniczych po ogrodzonym placu budowy zaczęły śmigać niezniszczalne Łady Niwy inżynierów, wznosząc tumany kurzu osiadając na powieszono na balkonie praniu między ósmą rano, a szesnastą Bulgari bryły trawę koparki ciężko pracowały, budując ziemię na niebieskie wywrotki Tatra, tudzież pomarańczowe marzy jeszcze wczoraj do sklepu na drugą stronę alejkami przechodziliśmy wydeptaną ścieżką dziś musimy kluczyć w poszukiwaniu oddalonych kilkaset metrów przejść przez ten wielki powiększający się z każdym dniem wykop, a więc jednak zaczęły się kreślony od dziesięcioleci linia na mapach wreszcie stają się ciągłą linią wykopu metra mówiłem, że to między ósmą, a szesnastą mówiłem po szesnastej budowniczowie zażywali zasłużonego relaksu jedynym na Ursynowie barze piwnym w lokalnym pawilonie handlowym Stróż zamyka się w baraku, a na plac budowy początkowo nieśmiało później już zdecydowanie odważniej wkraczali nieletni eksploratorzy zakazanych miejsc ci młodsi o płochliwym naturze tu, o których się zaliczałem ograniczali się do krótkiego wtargnięcia przez dziurę płacze ci starsi nastoletni zyskiwali powszechny poklask i podziw, snując opowieści o wyprawach opustoszałym po grancie tunelami niektóre z tych zabaw kończyły się tragicznie, o czym koniecznie trzeba wspomnieć, aby obraz dziecięcej beztroski lat kończącej się komuny był jednak pełne mijały miesiące lata rozstawione nad wykopem wielkie suwnice dzielnie dostarczały na jego dno materiały budowlane ja z wysokości piątego piętra mogłem machać słownictwem mu, ale nie machałem, bo między ósmą, a szesnastą byłem raczej w szkole, a potem suwnica już miał wolne powoli, ale jednak praca posuwała się do przodu wykopie wyrosły betonowe konstrukcje tuneli stacji co tak nie jest jak wygląda w osiemdziesiątym siódmym roku wreszcie zorganizowano oficjalny dzień otwarty, ale ta była atrakcja wreszcie można było spokojnie obejrzeć metro od środka wchodzących witał wydany na lichym papierze od kolorowy folder z wizerunkiem Kracika z łopatą zapomnianym już dziś symbolem budowy metra swoją drogą szkoda, że nie wrócono do niego podczas budowy drugiej linii ten gracz był całkiem sympatyczny w środku zwiedzających witał przyjemny chłód i charakterystyczny zapach świeżego betonu stacja jeszcze w stanie surowym proszę patrzeć pod nogi i uważać na głowy inżynierowi oprowadzali kolejne grupki ciekawskich, odpowiadając na niezliczone pytania, a czy to jest proszę pana schron przeciw domowy no wiecie uśmiechnął się inżynier pierwszego Pershinga przetrzyma, a dalej nie wiem, a słówko wyjaśnienia Pershing był amerykańską rakietą, przed którą dziennik telewizyjny ostrzegał, opisując imperialne plany Stanów zjednoczonych pytanie Pershinga, bo tych prostszych na pytanie najważniejsze czyli kiedy wreszcie metrem pojedziemy w odpowiedzi nawet najmądrzejszy inżynier niestety nie zdał w końcu tunele zasypano zdemontowana płat znów do sklepu po drugiej stronie ulicy było blisko połączono poprzecinane budową ulicę w miejscu dawnej łąki z powrotem wyrosła trawa oraz parkingi, bo już nadchodziły nowe czasy i duży Fiat przestał być luksusem, ale co z tym metrem wraz z końcem socjalizmu budowa pociągnęła do centrum miasta i złapała potężną zadyszkę finansową może to wszystko nie ma sensu może tunele wykorzystać do hodowli pieczarek wilgotność świetne warunki sprzyjające drwiła prasa w prima aprilis bank światowy i to już nie żart doradzał, aby dać sobie spokój z ambitnymi planami ciągnięcia pierwszej linii aż do Huty zostawcie co jest, a istniejące tunele wpuść tramwaje radzili eksperci co nieco psuło nastrój podniosłej chwili, jaka nastąpiła na początku października 91002. roku znów można było zwiedzać budowę, ale tym razem stacja były już niemalże gotowe, a po torach robiony kursowały pociągi ze stacji Ursynów do stacji Kabaty co pół godziny 5 uwaga nowy skład zagrał komplet podekscytowanych pasażerów prawie każdy robił zdjęcia niektórzy te wiekopomne chwile dokumentowali na trochę się bankowych ekspertów na szczęście nie posłuchano gotową już ursynowski i Mokotowską część metra zabezpieczona pracę mozolnie toczyły się w Śródmieściu dociągnie, chociaż do Politechniki, a później się zobaczy zdecydowały władze i znów nadszedł kwiecień dokładnie to 7kwietnia 1995 roku piątek chodziło już wtedy do trzeciej klasy liceum na Ursynowie rano jak zwykle do szkoły pojechałem autobusem no a po południu po południu wszystko się zmieniło i to naprawdę wszystko o 12 latach budowy otwarto wreszcie metro z pewną taką nieśmiałością to jak duch epoki wracając ze szkoły weszliśmy z kolegami na stacji Imielin tam dziki tłum do 3 waga nowych pociągów trudno się bić w końcu się udało jedziemy Imielin Natolin Kabaty wysiadamy tylko jedno wejście czynne drugie wciąż w budowie, ale dobrze idziemy na górę tam, gdzie kończą się schody zaczynała się wieś to nie metro tylko pociąg podmiejski żartowali niektórzy pasażerowie faktycznie wokół krajobraz średnio zurbanizowane wyjście ze stacji pośrodku pola dalej chaszcze, zanim budowa karpackich bloków ciekawe, kiedy się zmieni zmieniła się błyskawicznie uruchomienie metra uruchomiło machinę deweloperską, która zamieniła Kabaty urokliwej wioski pod lasem w tętniące życiem miasto ba, a wówczas była to jedna z najbardziej pożądanych lokalizacji mieszkaniowych wszystko sprzedawało się nad nią panie metrem 20 minut jesteście w centrum i faktyczny nie kłamali 20 minut po odjeździe karpackich Polka pusty można się było zameldować na stacji Politechnika, gdzie pociąg kończył bieg historii metra biegu jednak wcale nie skończyła wręcz przeciwnie przyspieszyła najpierw powoli nieśmiało po 3 latach dobiła do centrum 10 lat później połączyła Kabaty z Chinami i tu już nasza historia się kończy uwaga stacja końcowa prosimy o opuszczenie pociągu ciąg dalszy nastąpi na drugiej linii to był Maciej Mazur z Ursynowa autor książki od dzielnicy dziennikarz dawałem dojechaliśmy do końca tego odcinka podcastu dziękuję bardzo, za dołączenie do naszej wycieczki przypominam, że podczas Warszawa nadaje przygotowują Dziennika gazety stołecznej i serwisu Warszawa wyborcza PL kolejne odcinki emitujemy piątki co 2 tygodnie najbliższy 8lipca Tomek Urzykowski poprowadzi nas przez słynne Świdermajer zapraszam Wojciech Tymowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WARSZAWA NADAJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA