REKLAMA

Oddychasz? Prawdopodobnie robisz to źle

Sztuka odpoczynku
Data emisji:
2022-06-24 19:00
Czas trwania:
22:35 min.
Udostępnij:

Pytanie w tytule jest trochę żartobliwe, a trochę jednak nie. Zazwyczaj nie zwracamy uwagi na to jak oddychamy a warto. Bo po pierwsze: sposób, w jaki oddychamy, świadczyć może o naszym samopoczuciu albo wręcz stanie zdrowia a po drugie: możemy kształtować to, jak oddychamy, pracować nad tym. Pomoże nam to na przykład lepiej poradzić sobie ze stresem albo efektywniej wypoczywać. Rozwiń »

Na co zwrócić uwagę wsłuchując się w swój oddech i jak nad nim pracować, by żyło nam się, i odpoczywało, lepiej i efektywniej – o tym rozmawiam z Anną Olszanowską, certyfikowanym coachem pracującym z oddechem. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dorota Wardecka Herman przy mikrofonie z nami jest Ania Olszewska certyfikowany coach pracujący z oddechem zjeść Serenity Spacey Witaj Aniu, czy dobre w tym podcaście rozmawiamy o tym jak odpocząć jak znaleźć w sobie umiejętność do odpoczynku, ale też do tego, żeby w razie sytuacji czy w takiej sytuacji stresującej po prostu rozładować napięcie i poradzić sobie z tym stresem mógł sobie z nim radzić w kolejnych takich sytuacjach i jedną z takich rzeczy, które może nam Rozwiń » pomóc jest oddech, a przynajmniej do tego nas przekonują coach pracujący z oddechem, kiedy możemy rozpoznać, bo oddychamy nieświadomie prawda to jest naturalne, że nikt nie myśli nawet o tym, że Odra jak oddycha i też nie myślimy o tym kiedy oddychamy źle i kiedy już oddech może świadczyć o tym, że kiedy może wskazywać na to, że jesteśmy w sytuacji stresującej i jednocześnie nie zdając sobie z tego sprawę nie wiemy też jak poprzez ten oddech z tym stresem sobie poradzić jak wygląda ten nie był zły oddech czy oddech niewłaściwe albo brak oddechu ogólnie rzecz biorąc każdy oddech jest dobre, bo najważniejsze, że w ogóle oddychamy i i to sprawia, że żyjemy, więc zapraszamy w ogóle każdy od tych również w sytuacjach stresowych właśnie to co się pojawia często, kiedy jesteśmy zestresowani to, że zatrzymujemy swoją notę czy przestajemy w ogóle oddychać to jest taki naturalny nasz mechanizm, który wykształca się jeszcze kiedy jesteśmy dzieckiem, że właśnie w momencie, kiedy następuje sytuacja stresująca to przestajemy oddychać i jakby to wszystko zostaje nam nam nam wcale, czyli jednym z elementów rozpoznania tego, że jesteśmy w sytuacji stresującej jest obserwacja oddechu tak czy on w ogóle płynie i czy rzeczywiście oddamy co się dzieje wtedy, kiedy wstrzymamy ten oddech jak to wpłynie na nasze emocje i NATO jak ten stres odbieramy dalej, więc w momencie, kiedy ten oddech zaczął się zatrzymuje to jest trochę tak za emocjami ona się zatrzymują wraz z tym oddechem w ciele i wtedy wpływają na nas w różnych różny sposób właśnie, zatrzymując się w tym ciele i ostatecznie, jeżeli następuje tego sporo, bo to może wpływać na lasso naszą psychikę na nasze zdrowie, ponieważ to, jakby sumują się nie przeżyte emocję wciela, ponieważ nie mają szansy naturalnie być poczuć tę i też naturalnie płynąć sobie z tym pod dachem, więc fajne jest to, jeżeli możemy właśnie obserwować ten wątek zwracać uwagę na to kiedy się zatrzymuję i starać się właśnie chcę tylko włączyć z powrotem nie oddycha sobie, a jeżeli w sytuacji stresującej oddech jest taki płytki urwany krótki tak to się bardzo często się pojawia to jest kolejny element, który może nam towarzyszyć, że jesteśmy zestresowani również, jeżeli jesteśmy zestresowani permanentnie tak po prostu już na stałe ten nasz oddech zaczyna być właśnie bardzo płytkie i tylko do klatki piersiowej, czyli zamiast kierować aż do do brzucha tak, aby ten oddech i polegał na tym pełnym oddechu 360 stopni, czyli klatka i brzuch aż do samej miednicę to on zatrzymuje się tylko w klatce piersiowej, czyli tylko na górze i pojawia się właśnie ta płytkość oddechu, czyli nie mamy możliwości tak naprawdę dotlenić całego organizmu naładować go energią poprzez ten ten oddech, który jest 360100 no to już teraz muszę zapytać, bo to pewnie każdego interesuje oddech do samej miednicy co to jest PN profesorowi, tak więc może być bardzo zaskoczony w momencie, kiedy zaczyna się pracować oddechem jak bardzo głęboko w dół możemy ten od tych pokierować, ponieważ nasze płuca okazuje się, że wielu ludzi nie wykorzystuje całej pojemności swoich płuc wręcz do tego stopnia, że to dolne odcinki płuc w pewnym momencie zaczynają takie trochę za zamiera, bo nie są wykorzystywane, więc ten nasze płuca potrafią bardzo bardzo długo pokoi tak jak byśmy sobie potykali żebra czujemy, że one idą dosyć nisko i płuca sobie tam siedzą, więc może to same miednicy nie taki sposób w fizyczny, ale rzeczywiście jest oddychając głęboko dodał jest takie uczucie, że aż to to wszystko porusza się w nas w środku aż aż do odcinka właśnie nic do próby znalezienia gdzieś sobie tego oddechu za chwilę dojdziemy, ale powiedz jeszcze by kiedy tego oddechu nie ma to znaczy, kiedy wstrzymujemy oddech lub kiedy ten oddech staje płytki i krótki urwany to jak to wpływa na funkcjonowanie taki krótki przerywany oddech on towarzyszy sytuacje stresowe co oznacza, że nasz organizm jest tak naprawdę cały czas jest aktywowane jego układ nerwowy współczulny, czyli ten układ, w którym w, którym jesteśmy w działaniu, że jesteśmy gotowi podjąć akcję i to jest układ, który bardzo nam służy na co dzień, ale w momencie, kiedy chcemy się zregenerować zrelaksować, kiedy chcemy też uruchomić procesy naprawcze organizmy to potrzebujemy aktywować układ przywspółczulny, czyli właśnie ten, który nam towarzyszy relaksacji i w momencie, kiedy jesteśmy cały czas w tym trybie aktywujący to nasze ciało nie ma szansy tak naprawdę skorzystać z tych elementów własnego uzdrawiania ciele, które są nam dostępne na co dzień, ponieważ nie nie mam do niego dostępu będąc tylko w tym układzie współdzielone czyli kiedy jesteśmy w takiej sytuacji trudnej stresującej napiętej wdanej chwili albo przez dłuższy czas to co to sprawdzane czy w ogóle oddychamy, tak więc taka fajna właśnie praktykę, jakby w ogóle obserwacji tego co dzieje się z naszym oddechem wielu ludzi jest bardzo zaskoczony w momencie, kiedy zaczynają właśnie pracować oddechem jak często zatrzymują oddech to jest coś tak nieświadomego co się wydarzy tak automatycznie, że bardzo często w ogóle nie zdajemy sobie z tego sprawy, więc właśnie obserwacja pierwsze co patrzenie, że o zatrzymałem zatrzymałam oddech i jakich sytuacjach się to odbywa i co mogę z tym zrobić, bo tak naprawdę oddaje nam masę informacji na swój temat tego jak funkcjonujemy jak przeżywamy pewne sytuacje informacja o tym, że za zatrzymujemy od jest tak naprawdę informację, że z czymś cię ciężko nam sobie poradzić może sobie na coś nie pozwalamy, czyli np. jeżeli mam te sytuacje jakiejś sprzeczki z partnerem zatrzymuje wtedy ode to być może nie czuje się komfortowo z emocjami, które się we mnie pojawiają w tej sytuacji, więc łatwiej jest to zdusić w sobie zdusić właśnie duszenie też taki fajny element językowy, który pokazuje na czym polega jak ten oddech się w tym się w tym uczestniczy czy zamiast wyrzucić te emocje, których być może wstydzimy lub nie chcemy ich zdradzić tej drugiej osobie to bierzemy głęboki oddech czy wstrzymujemy oddech i zatrzymujemy tak zatrzymujemy właśnie tak to tak tak to wygląda no i też pojawia się właśnie ta płytkość oddechu często towarzyszy nam UE w sytuacji, kiedy jesteśmy tak na stałe po prostu zastosowanie do tego stopnia, że już wręcz nasze ciało zapomina jak to jest, kiedy się od tych też do brzucha po prostu tym całym pełnym oddechem aż do brzucha i są osoby, które po prostu na co dzień oddychają tylko i wyłącznie do klatki piersiowej, a jeszcze 1 taki element, który warto zwrócić uwagę, obserwując swój oddech to czy o toczonych przez nos czy przez burze, bo co się okazuje też, że sporo osób oddycha przez burze, a jednak w tym takim na co dzień bardzo korzystnym zdrowym dla nas sposobem oddychania jest oddech przez nos to się też może wiązać pewnie, jakimi się po prostu schorzeniami u osób, które mają zatkany nos jakiegoś powodu, ale można prosto oddychać przez burze właśnie nieświadomi jakiegoś powodu innego niż katar, a tak można jak najbardziej wiele osób ma też bardzo często się uruchamia możemy np. dzień oddychać przez nos w nocy oddycha przez duże, że organizm się po prostu przedstawioną Hani przez burze są różne sposoby techniki, aby temu zapobiec, ale rzeczywiście więcej osób niż nam się wydawało oddycha na co dzień przez burze może to być oczywiście sytuacja taka mechaniczna organizm, kiedy przegroda nosowa jest nierówna wtedy warto ją sobie rzeczywiście poprawić może jakąś operacją, ale są też inne czynniki, które na to wpływają i znowu właśnie ta obserwacja oddechu trzeba sobie czy oddycha przez nas czy przez pół rzecz do klatki czy to brzucha daje nam właśnie taką cenną informację co możemy stale z tym zrobić, a czy oddychanie w nocy przez burze może mieć jakieś skutki w dzień jak najbardziej jest w ogóle takiej bardzo ciekawy eksperyment został zrobiony przez dziennikarza Jamesa nestora, które przez około podał, że to było 2 tygodnie od tych tylko i wyłącznie przez burze i robił sobie codziennie różne badania wykonywał organizmy okazuje się, że oddychanie non stop przez burze jest bardzo destrukcyjny dla naszego zdrowia tam była cała masa rzeczy, które po prostu są tak w organizmie, więc nawet nie będę połowa tego wymienić, ale rzeczywiście w momencie, kiedy powiedzmy przez połowę dnia czytam ile godzin podczas snu oddychamy tylko przez buzię no to uruchamiamy mechanizmy, które są dla nas korzystne to jeśli możemy spróbujmy zaprezentować jakiś taki najprostszy najprostsze najprostsze ćwiczenie, które można wykonać np. w sytuacji takiego strasznego napięcia po prostu napięcia, w którym warto byłoby się rozluźnić na chwilę, żeby móc iść dalej i jednocześnie mieć na to siłę takie poradzić sobie z tym coś co możemy zrobić np. nogi, siedząc w pracy albo będąc w domu, ale w takiej sytuacji napięte stresujące jej uświadomić sobie najpierw właśnie oddech jest wstrzymany tak albo też, że jest właśnie krótki no i co wtedy można jak można ten wątek przez chwilę poćwiczyć jednym z moich ulubionych sposobów właśnie na na taki trochę wyrównanie tej tego oddechu jest najzwyczajniej w świecie wdychanie, które robimy wszyscy automatycznie ona się nam po prostu pojawia, ale możemy to też to Stefania, jakby zainicjować ona ma takie cudowne po prostu sposób na to, żeby uwolnić trochę tego tego tego stresu, które się zbiera wciela, więc jeżeli naturalnie wdychanie nam się pojawia to bardzo bardzo serdecznie witamy również używanie jest takim cudownym sposobem na to, żeby wyrzucić taką energię która, która nie jest duże i dodaje, że chodzi o wdychanie to, jeżeli masz ochotę możemy zrobić taki szybki eksperyment, gdzie zaprosić właśnie jak Królik doświadczalny westchnąć, bo dojrzewania niestety nie musimy chyba to będzie wzywanie strony tak czy pani jest trudniej, ale jeżeli się pojawiać się panie zapraszamy jak najbardziej, a tutaj możemy zrobić tak bardzo szybki krótki eksperyment, w którym zaproszę do tego, aby sobie wzięła 3 głębokie wdechy i z każdym wydechem po prostu taki głęboki wydech z takim dźwiękiem z takim dźwiękiem jak to jak to się czasem pojawia właśnie kiedy, kiedy Staś, czyli głęboki oddech od razu oddycham był 1 po drugim kolejne formalne oraz zrobimy 3, żeby było, żeby to poczuć dokładnie tak jak przecież stał się starszym bardziej wyprostować to nie jest tak często to żadna żadna filozofia myśl mikrofonu, żeby nie słuchać mikrofonu waga biorę 3 głębokie oddechy wydech może ewentualnie opowiadać drogę, a właśnie wtedy wyda de i na spokojnie powolutku z obserwacją tego jak się ciało czuje jest taką uważność ciocią spokojnie wydamy z wiekiem udało się nie wiem czy było z wdziękiem co roku od mikrofonu, żeby za daleko od mikrofonu początek kryzysu Piętak były też wyprostowała się rzeczywiście czuję taki trochę zawrót głowy o na numer głębokie oddechy nową no ciekawe, że tylko przy 3 takich głębszych oddechach już coś coś takiego pojawiła się zawód w głowie oczywiście robimy delikatnie to nie próbujemy tam na siłę jakoś pompować chodzi takie po prostu o to żeby, jeżeli czujemy, że chcemy coś tak, a to rzeczywiście pozwalamy NATO, a żeby sobie wyszło, żeby dopuścić się także tak powiem opuścić ramiona nie chciało się relaksuje opada w dół i wtedy czujemy jak ten ten spokój ma szansę się w ogóle nas rozdać oczywiście im większy stres tym może też jak gdyby oddechów możemy potrzebować więcej 1 osoby wystarczy 1 głęboki wdech wydech, a druga osoba być może będzie potrzebowała 5 kluczowe w tym jest to, że w momencie, kiedy oddychamy to skup skupiamy na tym swoją uwagę, że rzeczywiście to zauważyć zmiany, które chciały następują, ale teraz zdrowie ocieplił słuchaniem czy to ma z tym związane z Warszawą bardzo możliwe ale o czym mówi ten wydech nawet nawet być może bez tego wdechu głębokiego samo takie to wepchnięcie tak to to chyba właśnie też może być, bo ludzie automatycznie wzdychają jednostka czują bezsilność, jakiej takiej sytuacji, że ponad powtarzane 100× dziecku coś on dalej to samo w końcu nasz po prostu ileż można i to i to co daje to nie wstydźmy się tylko tego wdychania, bo ono możemy po cichutku nie musimy ostentacyjnie, ale to właśnie może nam z schodzi napięcie prawdę absolutnie i w ogóle nasz organizm on ma wszystkie te wszystkie techniki w ogóle oddechowe, których się uczymy to nasze ciało ono ma już zaprogramowane tylko tylko tak troszkę się o tym zapomina po prostu, więc my w tym wdychanie to jest nasz naturalny nasz mechanizm samo regulujący podobnie jak ziewanie ziewanie to niekoniecznie tylko o to, że jesteśmy zmęczeni to też sposób organizmu na to, żeby właśnie się regulować wracać do równowagi, więc zarówno wzdycha nie jak używanie jak najbardziej jest dla nas fajnej korzystne, czyli to są takie proste ćwiczenia, które możemy wykonać sami czy coś jeszcze możemy wykonać sami, czego sami nie możemy robić kolejną taką fajną techniką oddechową na to co teraz trasę, o czym rozmawiałyśmy nawet ciężko nazwać techniką oddechową, ale tak konkretnie, jeżeli myślimy o tym co możemy zrobić nawet przez 5 minut dziennie nie więcej o nas wsparło to jest tzw. oddech koherencji serca tak brzmi dosyć cie dosyć ciekawie on po prostu polega na tym, że oddychamy w rytmie 55, czyli 5 na wdech i 5 na wydech i to co powoduje to nasz rytm serca staje się wyrównane spójne z oddechem i aktywowane są wszystkie te prozdrowotne rzeczy w organizmie obniża się kortyzol stajemy się bardziej zrelaksowani spokojni i nawet niech to będzie właśnie 20 oddechów dziennie można sobie jakąś spokojną ulubioną piosenkę do tego puścić właśnie pooddychać tym trybem, więc napięć i też dawne może to mieć efekty długoterminowe i korzystne dla naszego zdrowia już zaczęłam liczyć w międzyczasie kilka oddechów poszło, ale mają być takie oddechy rozumie normalne nie głębokie takie będę dalej tak po prostu sobie oddychamy tylko w trybie 55 na początku może być nam dziwnie to też zależy, gdzie jesteśmy, jaka jest nasza relacja z oddechem, ale sobie po prostu z tym zostać tam głównym celem tego oddechu jest wprowadzenie równowagi w organizmie także tego możemy się spodziewać się czasem po prostu spowoduje, że o czuję się teraz zrelaksowana i ciało właśnie wraca do tych ostatnich w międzyczasie kolejne 5 poszło, więc cały czas trenuję oczywiście to to też trochę trudne, bo trzeba się pilnować, żeby nie bać tych oddechów na siłę do 5 za głęboko to znaczy oddychać normalnie, a rak to oczywiście można sobie dostosować, jeżeli czujemy, że nie wychodzi nam 5 można sobie zrobić 4 z czasem możemy poczuć, że chcemy wydłużyć do 6 to chodzi w zasadzie o to, żeby powiedzmy w czasie minuty, żeby to było około 5 cykli pełnego wdechu i wydech ogólnie jest od tych dosyć spokojne powolne, ale tam, gdzie jesteśmy no to od tego punktu zaczynamy to nie jest nie mamy tutaj żadnej konkurencji nikt nas ściga także możemy po prostu w takim tempie w jakim czuję, ale są też takie ćwiczenia, których sami absolutnie nie możemy robić można się zgłosić do aut, które z tym oddechem pracuje co ona może dać jeszcze więcej takie coś takiego co nazywa się połączone z oddechem to jest właśnie technika, którą ja dużo pracuję i ana w przeciwieństwie do tego, o czym rozmawiałyśmy teraz, czyli próba wprowadzenia organizm aktywowania układu przywspółczulnego, czyli tego reakcyjnego, którą im na odwrót pracujemy świadomie z oddechem, aby aktywować rzeczywiście te układ współczulny ten, który jest aktywne dla nas stresie i teraz, o co chodzi w momencie, kiedy robimy nagle dostajemy dostęp wciela do takich miejsc, które były aktywowane właśnie np. w takich sytuacjach trudniejsze, których być może zatrzymaliśmy oddech, a poprzez ten oddech aktywujący właśnie mamy szansę do tego wrócić i że tak powiem przy oddycha czyli, jeżeli jest jakaś emocja, której nie pozwoliliśmy sobie poczuć w pełni, bo nie było bezpiecznie, bo nie było odpowiednie miejsce czas na to tą techniką oddechową możemy nagle dostać do nich dostęp poczuć i puścić dalej tak, aby rzeczywiście nie wpływała na nas negatywnie zdrowi czy też sprawi, że w kolejnej takiej sytuacji właśnie tego oddechu nie wstrzymamy tylko będziemy wiedzieli jak te emocje przepracować no tak automatycznie się nie zadziała to się bardziej Dziewa w sytuacji kiedy, kiedy wzrasta nasza świadomość oddechu zaczynamy zauważać, kiedy i, kiedy zatrzymujemy w momencie, kiedy zauważymy mamy możliwość, że tak powiem wyrównania tego oddechu rozpoczęcia tego oddechu w tej sytuacji, ale sama technika duchowa właśnie połączonego oddechu też bardzo dużo daje nam informacji na temat tego jakich sytuacjach być może nastąpiło zatrzymanie oddechu, czyli to jest tak, gdyby z 2 stron zawsze im, więc większa ilość punktów, w których jak, gdyby przyglądamy się jakiemuś tematowi między tego mamy tym te tym lepiej tym tym lepiej możemy tym zarządzać, więc nasza świadomość oddechu wzrasta ona zaczyna nam naprawdę wpływać cudownie na różne sfery naszego życia sytuacje, których oddech jest wstrzymany czy po prostu tych stresujących jest coraz więcej na około w okolicznościach niezależnych od nas stąd też ten podcast oto, żeby móc sobie z tym poradzić, bo nie mamy na to wpływu i od pewnych myśli pewnych wydarzeń świadomości nie jesteśmy w stanie po prostu uciec, bo to jest i i na razie nic nie zmienia m.in. wojna za naszą wschodnią granicą, której skutki też odczuwają już osoby, które przyjęły uchodźców do swojego nowe są psychicznym myśli tak jak najbardziej tutaj fajnie, że o tym wspomina Dorota, ponieważ jest coś takiego jak trauma zapożyczona, czyli osoby, które teraz przeżywają wojny one przechodzą przez stronę, ale też jest coś takiego jak w Trump zapłaci za pożyczone, który w wyniku rozmów z osobami, które przeżyły traumę w wyniku Pycia wystawiony na ich emocje my też możemy się w jaki sposób przetłumaczy izolować i możemy w jaki sposób właśnie wpłynąć na nasze zdrowie poprzez przebywanie z osobami które, które są w tym stania na tego takiego jest ogromnego stresu, a więc warto tutaj też się temu przyglądać warto, jeżeli jesteśmy jedną z tych osób która, która przyjęła pod pod swój dach uchodźców warto tutaj właśnie stosować jakieś techniki relaksacyjne w tym momencie raczej bym proponowała pracę z takimi właśnie w tym wszystkim co uspokaja nasz system uspokaja nasz układ nerwowy ta technika 55 można też sobie wydłużać po prostu wydech czyli, czyli obserwować jak możemy jeszcze troszeczkę dłużej ten wydech popchnąć to wszystko co spowoduje, że my się zrelaksujemy, ponieważ nasz system nasz organizm będzie w stanie napięcia może być w stanie napięcia, więc wszystko to co uspokaja i będzie dla nas bardzo bardzo się sny też takie permanentne napięcie prawdę to nie jest coś co mnie za chwilę tylko nie wiadomo jak długo potrwa jednocześnie trzeba z tym po prostu funkcjonować, więc chodzi o to, żeby właśnie wykształcić jakiś taki mechanizm na chwilę, chociaż pozwalający wyrzucić zrzucić napięcie rozładować napięcie i my po prostu móc jechać dalej mówiąc kolokwialnie tak jak najbardziej właśnie po być może po prostu szukać sposobów na to, bo to nie jest tylko ode, ale pójść na spacer dziś do lasu odciąć się na chwilę od informacji popatrzeć na nie, bo wszystko to co spowoduje, że nasz organizm dostanie chwilę oddechu chwilę spokoju i też na współ słów, że zamiast go aktywować jeszcze bardziej tym wszystkim co się wokół nas dzieje teraz to wyłączyć na chwilę pozwolić sobie na finał tego relaksu to będziemy szukać tej chwili relaksu w sobie Anna Milczanowska certyfikowany coach pracujący z oddechem zjeść Serenity Space dziękuję bardzo, dziękuję sztuka odpoczynku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ODPOCZYNKU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA