REKLAMA

Koniec (pruskiej) szkoły!

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-06-25 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
18:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
siódma 41 teraz są z nami pani Magdalena Czarzyńska-Jachim wiceprezydentka Sopotu dzień dobre dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwo pan Przemysław Staroń nauczyciel filozofii ekspert Instytutu strategie 2050 nauczyciel roku 2018, a także centrum rozwoju Jump dzień dobry dzień dobry dzień dobry pani redaktor dzień dobry pani wiceprezydent godzenie w grę bardzo cieszy dzień dobry wszystkim wczoraj zakończenie roku szkolnego koniec szkoły można powiedzieć tak cenne w Rozwiń » uproszczeniu koniec szkoły pruskiej nastąpił wczoraj jej zawieszenie pan Przemysław Staroń oś niestety nie tak jak wielokrotnie podkreślam no prawda jest taka, że ten system polskiej on tkwi w ogóle nas po prostu tak, ponieważ my wszyscy skończyliśmy szkoła, więc można powiedzieć, że społeczeństwo jest takie bardzo pruskie, więc to podkreślam z całą mocą natomiast, jeżeli chodzi o sam koniec roku szkolnego czy też po prostu koniec jak co roku nomen omen pewnego etapu, w ramach którego mamy do czynienia z pewną uporządkowanym trwałym czy teraz zaczynają się wakacje itd. a co to znaczy ta szkoła pruska proszę rozwinąć oczywiście jest jedną z wielu określeń, które funkcjonują, jeżeli chodzi o to jak wygląda system edukacji w Polsce czasami niektórzy mówią, że szkoła pruska jest szkołą park Franz patriarchalną niektórzy mówią, że po prostu szkołą anachroniczną natomiast, dlaczego używa określenia pruskiej, dlatego że ona powstała w realiach nowożytnych Prus to jest mniej więcej przełomu osiemnastego dziewiętnastego wieku wtedy była na pewnym bardzo ważnym krokiem cywilizacyjnym, gdyż umożliwiła prosto dostęp edukacji dla wszystkich natomiast faktem jest, że cechy jej, czyli właśnie taka, słuchając praktyczna wiedza takie traktowanie wszystkich równy sposób, ale nie w takim sensie jak to myśli można ocenić równość, czyli równy dostęp na świat itd. tylko w taki bezdusznie równe, czyli wszyscy mają zrobić to samo wszyscy mają nauczyć tego samego wszyscy mają konie zresztą sam egzamin itd. na końcu klimat dominacji takiego bardzo, że pojętego autorytetu to się wszystko jakby zaczęło wraz z powstaniem tejże tego modelu i tak jak powiedziałem wtedy też było całkiem spoko można powiedzieć natomiast kilkadziesiąt lat później pojawia się nauka, który psychologia psychologia bardzo szybko pokazała, że to co jest esencją edukację wychowanie w ramach tego wszystkiego modelu ma się nijak rzeczywistości kompletnie, czyli mówiąc krótko ani taki układ kontroli ani nabywanie wiedzy praktycznej wiedzy ani no traktowanie wszystkich także wszyscy mają dać to samo, a po prostu nie ma żadnego uzasadnienia świecie i bo przed końcem, gdzie tak naprawdę dziewiętnastego wieku mamy trzecią dekadę 2001. wieku pojawiło się takie wydarzenia wojny światowe stworzą rozwinęły się Mass media w końcu interwencji osi mija, więc siłą rzeczy system jest bardzo na chroniczny pani Magdalena Czarzyńska-Jachim pani też uważa, że mamy taką pruską szkołę należy ją natychmiast unowocześnić na pewno trzeba szkołę unowocześnić co do tego chyba nikt nie ma żadnych wątpliwości dlatego powiem, że jest przykro, że tyle energii musieliśmy włożyć w tym roku zatrzymanie np. lex Czarnek, a nie zmianę szkoły do przodu oczywiście ta walka zakończona na razie połowicznym sukcesem nigdy nie wiadomo co będzie wiemy, że projekt lex Czarnek 2 dziś już jest Sejmie ma 1 pozytywną cechę doprowadziła do dużej integracji środowisk, którym edukacja jest bliska, czyli samorządowców także nauczycieli oraz wielu organizacji pozarządowych i pracujemy nad takim pakietem dla dobrej edukacji o tym, że czają zmienić chyba wiedzą wszyscy i to nie chodzi tylko o wyniki w nauce, bo niektórzy mówią przecież polscy uczniowie dobrze sobie radzą w tych testach, ale to nie tutaj chodzi o kompetencje i chodzi o pewną jakość życia taki dobrostan ucznia w szkole, a z tym jest bardzo źle i to musimy sobie jasno głośno powiedzieć, że myślę, że nawet trudno sobie wyobrazić jak miałaby wyglądać szkoła, w której nie nie było właśnie egzaminów na takich dla wszystkich takich samych no jakoś jesteśmy w tym tak głęboko zanurzeni, że nie mam pojęcia jak mogły inaczej wygląda to jak to powinno wyglądać Przemysław Staroń i w ogóle chcę podkreślić, że co punkt działa pani wiceprezydentka to jest w ogóle sedno to bardzo nadaje rys polskiej szkoły, która się zajmuje wszystkim tym co jest mało ważne, a nie zajmuje się tym co jest kluczowe czy ten świat, chociaż nie wiemy edukacja klimatyczna czy seksualna i ta nieustanna konieczność walki z takimi absurdami jak chociażby lex Czarnek rzeczywiście jest słownie taką stratą czasu, więc jeśli chodzi o wyobrażenie sobie tego to akurat to nie jest trudna tak szczerze mówiąc z tego względu, że po pierwsze bardzo wielu krajach, ale także bardzo ilu miejscach w Polsce my mamy bardzo konkretne rozwiązania w ramach, których np. nad siłą rzeczy zupełnie ma się inne podejście do ocen inne podejście ma się także do weryfikacji wiedzy być może nawet w ogóle wcale nie chodzi tutaj weryfikację wiedzy jak naprawdę dużo istotniejsze to, żeby dokonać wystawowa Ania tego w takich warunkach też można powiedzieć pełnej gotowości społecznej, jeżeli gdzieś z prawem to raczej tutaj prawda jest taka, że jeżeli szukać weźmy pod uwagę chociażby same egzaminy tak to trudność z wyobrażeniem sobie tego ja zawsze przywołuje chociażby realia biznesu tak tam naprawdę, jeżeli spotkamy tzw. środki oceny, czyli Assessment Center widzimy jasno, że ludzi zanurza się pewien proces w i oni w ramach tego procesu wykonują pewne zadania tak naprawdę zależności od tego jakie stanowisko aplikują tak no wydobywa się z nich w ramach procesu diagnostycznego nad siłą rzeczy różne elementy, które są powiązane bezpośrednio z tym stanowiskiem czy, jeżeli wykonują np. załóżmy jakieś zadanie, które wymaga współpracy troszkę przyglądamy się temu jak różne osoby reagują, jeżeli to zadanie też założona wymaga zastosowania różnych umiejętności od 14 technicznych czy strategicznych też przyglądamy się, kto jak je wykonuje mówiąc krótko to nie jest tak, że wszyscy muszą zdać to samo, bo różnorodność stanowisk wymaga dywersyfikacji ile samorządy mogą jakoś na własną rękę w porozumieniu z dyrektorami dyrektorkami szkół szkoły unowocześniać czynną biorąc pod uwagę warunki takie, jakie są, czyli władza Centralna ma trochę inny sposób myślenia Magdalena Czerwińska jaśnie nam przede wszystkim, finansując zajęcia dodatkowe i wspierające nauczycieli, przeznaczając myśl środki finansowe czy na dodatkowe lekcje czy właśnie zajęcia, które uczą kompetencji tylko, że oczywiście musimy pamiętać, że doba ma określoną liczbę gaf i chętna, gdybyśmy jako samorząd wyobraźnią sytuację idealną mamy nieograniczony chory pieniędzy, że to ile można tych zajęć dodatkowych zrobić, jeżeli podstawa programowa jest tak przeładowana i w momencie, kiedy uczniowie szczególnie naszych klas siódmych ósmych no mających zajęcie się absurdalnie dużo to próba zachęcenia ich do udziału w zajęciach, które kształtują kompetencje rozwijają pasje i one Move wcale nie jest łatwa w związku z tym miałaby zająć oczywiście z tym co co mówił Przemek się czy tak mówi, ale znane bardzo pilnować po to, myślę, że przede wszystkim trzeba by obniżyć, jakby to podstawę programową dla wszystkich i dać możliwość rozwoju już takiego tematycznego w tych obszarach, w których uczniowie zainteresowani tak samo łączenie pewnych przedmiotów bloki, bo przecież one są ze sobą powiązane, a teraz jest także na chemii uczymy się o czymś co oczy na biologii będziemy się uczyć za rok tak natomiast powiązań a jakby taka synergia tych przedmiotów też pozwoliłaby na ograniczenie godzin, ale zupełnie lepszą jakość nauczania Przemysław Staroń 1 ile da się robić to na poziomie szkoły właśnie Ewa chce powiedzieć, że znowu się, że to absolutnie zgadzam, bo druga jest taka, że kiedy mówimy o różnych problemach rozwiązaniach musimy zawsze, gdy stąpać po takim fundamentalnym tu akurat myślę po prostu biologicznym rozumieniu rzeczywistości, a ta świadomość, że nasza nowa dokładnie 24 godziny ani trochę więcej w ramach, których też potrzebujemy wsparcia odpoczywać ona bardzo też pokazuje co rzeczywiście możemy tak i powiem szczerze, że to jest właśnie ten motyw przeładowane podstawy programowej okres jeden z najważniejszych i na najbardziej problematycznych jak zresztą ostatnio widzę chociażby pracując w szkole w chmurze, gdzie bardzo często rodzice dzielą się doświadczeniami mówią, że zostały ich dzieci przeniesione ze szkoły publicznej szkoły w chmurze, która stawia na totalną wolność oczywiście w ramach obowiązującego obowiązku szkolnego, ale grali właśnie ta wolność powoduje, że dzieci nagle odzyskują chęci, bo mają więcej czasu przestrzeni to one decydują co mogą robić to jest właśnie to to zresztą, jakby taka naczelna myśl tej niesamowitej inicjatywy w ramach, której wraz z marką działamy, czyli wolna szkoła, bo naprawdę chodzić na wolność, a system polskiej nomen omen jest po prostu całkowitym zaprzeczeniem wolności, a tu nie chodzi oczywiście wolność negatywną rozumiana jako wolność pewnych kajdan, ale także wolność pozytywną, czyli po prostu wolność do rozwoju do decydowania i teraz wiele osób ma kompetencje nabyło je chociażby podczas pandemii pandemia była takim można powiedzieć doskonałym terenem treningowym, ale prawda jest taka, że tutaj to czy ktoś nabył te kompetencje w dużej mierze zależy od jego warunków stacji ekonomicznych wcześniejszych umiejętności, a także po prostu trochę często mówiąc krótko czwarta, a tak nie może być nie może być tak, że świat ktoś, kto urodził się np. jakieś rodzinie, która przywiązuje wagę do troski o zdrowie psychiczne i psychofizyczne realiach powiedzmy szkoły publicznej ma taki fajny przekaz od dorosłych, którzy są obok niego na zasadzie słuchaj naprawdę nie musi różne rzeczy być może to kolokwialnie mówiąc lać skup się na rozwoju nie może być tak przez to, że edukacja jest niemalże synonimem równości nie może być tak, że po prostu my wiemy, że nasza dobra jest mnóstwo szkół, które świetnie robią mnóstwo rodzin itd. ale nie możemy, jakby powiedzieć to w takim razie nic nie trzeba zmieniać, ponieważ to jest taki syndrom tej 1 zagubionej owieczki dopóki jest chociażby jedno dziecko, które cierpi z tego powodu, że ten system tak wygląda jak pani inaczej tak powiem szczerze te dzieci jest dużo więcej niż jedno no to po prostu trzeba to maksymalnie by no właśnie imię równości maksymalnie wyrównywać szansę nie zaś tego czy jesteśmy wielkim mieście małym miasteczku czy w obszarach obszarach miejskiej tylko właśnie mówimy o tym jak szkoła powinna wyglądać w zeszłym tygodniu z Kamilem Wyszkowskim tutaj w TOK FM rozmawiają o edukacji klimatycznej o tym, że trzeba to robić okrągły stół dla edukacji klimatycznej są różne pomysły i właśnie takie no wręcz struktur jak to robić tylko sytuacja taka, jaka jest nauczyciele zarabiają kiepsko są braki kadrowe państwo mówi o tym przeładowane programy jak można jakoś to poprawiać się tu i teraz właśnie w tej sytuacji też kadrowej to się zwracam do pani Magdaleny cieszyńskiej, jakim na ile tutaj samorządy mogą coś robić, żeby na, żeby nauczyciele po prostu nie uciekali z zawodu jeśli chodzi o kary finansowe po prostu to jest ogromny problem oczywiście są dodatki motywacyjne, które pochodzą z budżetu gminy, ale w momencie, kiedy nasze dochody własne są stale ograniczane i następuje raczej centralizacja decentralizacja to coraz trudniej nam, jakby wspierać nauczycieli finansowo, ale chciał go odnieść jeszcze 1 wątku wolnościowego dają się, że ta wolność musi dotyczyć także nauczycieli, żeby oni mieli większą dużą autonomię do kształtowania takiego programu dostosowanego do ucznia, a sytuacja kadrowa jest dramatyczna i my powinniśmy już teraz, choć u was tak dokładnie re tak, ponieważ no taki może obraz na 100% nauczycieli zatrudnionych w Sopocie stażyści stanowią 3% się, a nauczyciele dyplomowani 60% tak to oczywiście pokazuje, że nie ma nowych nauczycieli, którzy przychodzą do tego zawodu, a ja szukam na początku tego roku szkolnego szukam Chemika do kilku szkół już w desperacji zadzwoniłam do rektora Uniwersytetu gdańskiego z pytaniem czy Niewiem może są studenci ostatniego roku które, którzy mogliby nas wesprzeć i co usłyszałam, że nie ma ani 1 studenta na specjalizacji pedagogicznej Marc od w związku z tym musimy już teraz głośno mówi, że za 5 lat nie będzie miał, kto uczyć naszych dzieci i będziemy musieli wrócić do nauki zdalnej będzie 1 nauczyciel chemii, który to równolegle nie wiem set 7 w 10 szkołach i i to jest prawem duży problem drugi problem to jest kondycja psychiczna dużo się mówi o złej kondycji psychicznej dzieci, ale jest to wpływa to bardzo bezpośrednio na kondycję psychiczną nauczycieli ja rozmawiam często z dyrektorami i jest to przerażające, że dyrektorzy szczególnie szkół ponadpodstawowych mówią, że każdego dnia boją się iść do szkoły, bo boją się, że dowiedzą się, które dzieci popełniło samobójstwo to dlaczego pan tkwi w tym systemie jako nauczyciel Przemysław Staroń czy pan nie w jej oś czy w ogóle zachęca do tego, żeby używać takiego określenia wieje z tego względu że, zwłaszcza biorąc pod uwagę to jak wielu nauczycieli nauczycielek czy to w zeszłym roku tak jak ja np. czy wiele innych osób w tym roku po prostu no wyszło z tego systemu po, jakby publicznej edukacji, bo tak naprawdę za tym dramaty za tym często i to takie dramaty totalnie zresztą samo chciałbym powiedział to znaczy z 1 strony nauczyciel nauczycielka bardzo chcą pracować ze swoimi dziećmi, z czym pracują to jest ich pasja itd. z drugiej strony mają tylko jedno życie, a Polska szkoła jest tak naprawdę można powiedzieć znaczy ten system on jest taką zinstytucjonalizowanej przemocą są dramatyczne wynagrodzenia jak ja nawet nie chcę mówić, że są śmiechu warte, bo to takie są sami to co właśnie mówi Magda po samorządy samorządy, które powinny mieć absolutnie kluczową, jakby tutaj możliwość finansowania itd. ale cały czas tej możliwości nie mają jeszcze można zaobserwować coś takiego np. właśnie w kontekście chociażby zdrowia psychofizycznego rząd zamiast wspierać to tu tak naprawdę zabiera np. dofinansowanie fundacji dajemy dzieciom siłę prowadzi telefon zaufania czy stawia na lekcje strzelania, a więc jak to jest ten sposób tak by to jest taki dylemat, który absolutnie nie można tutaj jakby siadania teraz ja bym dokładnie o to chodzi, bo ja znam wiele takich osób w tym roku naprawdę odeszła kolejna grupa takich naprawdę zasłużonych nauczycieli tak dalej natomiast ja chcę podkreślić, że właśnie na tym można powiedzieć to je tutaj w tym wszystkim w diabeł tkwi szczegółach, bo Apropos chciałby tej edukacji klimatycznej przez pamiętam jak w zeszłym roku wraz z lego Polska i ożywi Polska zrobi taki projekt gry ministra ksiądz i tak naprawdę ponad 700 szkół w Polsce wziąłbym udział to znaczy na zajęciach zdalnych można było puszczać normalnie właśnie filmiki, których byłem mostem i wiele dzieci po raz pierwszy w szkole systemowej przeżyło edukację klimatyczną i to taką, która zresztą była nagradzana na całym świecie i teraz to jest Super, ale teraz właśnie chodzi tutaj problem braku równości, czyli np. brak równości do sprzętu dobrze przetestować go wysoka przepustowość internatów, gdzie no Super, że takie coś się tak chyba prawda jest taka, że część nauczycieli nauczycielek nie zrealizuje tego część boi, bo już właśnie ma z góry chyba po prostu nie ma terroryzował na pewnych tematów nie można poruszać, bo lex Czarnek cały czas mówię, nawet jeżeli ono de iure nie działa to działa de facto działa na mocy bardzo bardzo silnie po prostu ustawionego lęku i czas, jeżeli uważamy z wysokimi to całość NATO mówiąc krótko tak nauczyciel nauczycielka polskiej szkole, ale podobnie bardzo cię tak właśnie zaangażowany samorządowiec się także te są tak tak świadomość herosami tylko, że w wymaganiach rekrutacyjnych nastąpi to stanowiska nie ma takiego wymagania jak realizm nie jest nie kończymy jakoś optymistycznie tej rozmowy mam nadzieję, że mimo wszystko będzie też szło w dobrym kierunku cały system edukacji Przemysław Staroń Magdalena Czerwińska, jakim byli naszymi gośćmi dziękuję państwu serdecznie za rozmowę siódma 59 informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA