REKLAMA

Zawał serca u osób młodych. Co powinniśmy wiedzieć o zawałach?

Życie w Zdrowiu
Data emisji:
2022-06-26 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:50 min.
Udostępnij:

Gościem Przemysława Iwańczyka był prof. Łukasz Małek - kardiolog sportowy, Narodowy Instytut Kardiologii w Warszawie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Łukasz Małek kardiolog sportowy z Narodowego Instytutu kardiologii w Warszawie pierwszym naszym gościem w cotygodniowym cyklu życie w zdrowiu między trzynastą czternastą dzień dobry panie profesorze dzień dobry dobry państwu panie profesorze mija dokładnie rok, kiedy odbywały się mistrzostwa Europy w piłce nożnej i w wówczas był pan jednym z najbardziej rozchwytywanych fachowców w dziedzinie kardiologii pan domyśla się o jakiej sprawie mówi za chwilkę wyjaśniamy Rozwiń » naszym słuchaczom taka komisja Eriksena, który wrócił szczęśliwie do do gry także reprezentacyjnej z tego sobie tak oto o to rzeczywiście chodziło wówczas one podczas meczu reprezentacji Danii doznał zawału zawał serca zatrzymanie akcji serca już nie chciałbym wnikać w terminologii i też to co jest pana domeną natomiast to wtedy skłoniło wszystkich do dyskusji na temat zawał u młodych osób o tym czy młodzi ludzie są w takim samym stopniu dorośli narażeni na na ryzyko kardiologiczne teraz myślę, że dobry czas, żeby do tego wrócić, zwłaszcza że chyba okres letni jest takim czasem kiedy, kiedy te zawały, zwłaszcza młodych ludzi występują najczęściej tak to znaczy Ułamka tego piłkarza niekoniecznie chyba był zawał serca ja do końca nie znam tej przyczyny pewnie dłużej nie poznamy w dni zostanie to jakoś upublicznione natomiast rzeczywiście od czasu do czasu zawały młodych osób zdarzają się przykładem takim świecie sportu, które rzeczywiście wiarygodnie chyba został podany to jest przykład Ikera Casillasa, który też wieku koszt tego roku życia nawet wcześniej taki zawał przeszedł mnie potem skończył karierę bezpośrednio także oczywiście osoby młode nie są od tego wolne to ryzyko wzrasta z wiekiem, bo główną przyczyną zawałów określanych też często mianem ataku serca jest miażdżyca, czyli zwężenie w tętnicach wieńcowych tętnic, które serca zaopatrują w krew tym samym tlen no to miażdżyca miała szansę się rozwinąć potrzebuje troszkę czasu co się dzieje w ciągu dni miesięcy tylko właśnie nawet nie lat tylko dziesiątek lat z ona pojawia się w związku z obecnością czynników ryzyka, które miejsc sprzyjających takich jak nadciśnienie jak wysoki poziom cholesterolu jak otyłość brak ruchu palenie papierosów to jest po prostu proces, który trwa latami on jakimś stopniu małym każdego występuje natomiast im więcej tych czynników ryzyka tym przebiega szybciej, ale najczęściej także teść zerwał jest około sześćdziesiątego roku jeszcze 7 dziesiątego kobiet rzadziej w takim młodym wieku natomiast to zawsze zawał osoby młodej budzi więcej niepokoju odbija się szerszym echem, bo nie są to po prostu niespodziewane zdarzenia często właśnie być może tak jak u Eriksena nadużywane jest stwierdzenie zawał serca to są różnego rodzaju incydenty kardiologiczne, które potocznie określane są zmiany właśnie ataku serca zawału tymczasem one są wrzucane do 1 worka to mogą być zupełnie innego rodzaju zdarzenia, które prowadzą nawet do zatrzymania krążenia, ale niekoniecznie zawały PSL panie panie profesorze chciałbym, żebyśmy też po mówili o tym jakie są ryzyka grupy ryzyka też jak bardzo wynika to naszego trybu życia, bo pan mówi, że to jest konsekwencja też tego w jakim stanie są nasze żyły prawda i emeryta i teraz teraz tętnice żyły i teraz pytanie co ma na to wpływ czy nasza dieta czy ruch, gdyby tak określić, jakim algorytmem to ile procent daje pan każdemu z czynników to jest także w duże badania prowadzone globalnie pokazują, że u 90% osób, które doświadczają zawału udaje się znaleźć przynajmniej jeden z takich klasycznych czynników ryzyka, które teraz wymienia też już wspominałem 10% to są takie zawały, których nie udaje się znaleźć jakieś przyczyny są inne do końca orzeczenie określone duże badanie Inter hard pokazało, że przynajmniej 1 czynnik wśród takich jak palenie papierosów otyłość siedzący tryb życia cholesterol podwyższony nadciśnienie tętnicze występuje u osoby, która ma zawał czy innych czynników jest więcej ryzyka tymi no wcześniej taki zawał może wystąpić albo tym większa jest ryzyko, że w ogóle do niego dojdzie te to co taki najbardziej klasycznej postaci zawał natomiast są jeszcze mniej klasyczne czynniki ryzyka, które właśnie części z kolei odpowiadają za tego typu zdarzenia u osób młodych, bo tam miażdżyca nie ma czasu się rozwinąć natomiast no tam zawały związane są częściej z takimi czynnikami środowiskowymi jak np. duże odwodnienie, które spowoduje skrzepliny czy jakieś choroby wrodzone, które mogą powodować zawały czy właśnie bardzo duży stres i to obserwowane w ostatnich latach narastanie zawału u osób młodych działo się częściowo z no coraz większym poziomem stresu, który towarzyszy nam w życiu codziennym w ostatni, zwłaszcza w latach to wie pan to nie jest, a taka wróżba, która brzmi dobrze biorąc pod uwagę, że jesteśmy świeżo po pandemii koronawirusa właściwie nie jest w jej trakcie, bo też chciałbym wzbrania się przed tym by nie powielać niesprawdzonych informacji poza tym nie ma mandatu do tego druga sprawa jesteśmy no w obliczu wojny na kontynencie i właściwie ona trwa za naszą wschodnią granicą co też przyczynia się do do tego, że nie żyje nam się najlepiej od strony psychicznej sądzi pan, że tego typu czynniki też mogą mieć znaczący wpływ na NATO, że młodzi ludzie coraz częściej są dotknięci poważnymi schorzeniami kardiologicznymi myślę, że one mogą się przyczyniać te cienie ciężkie sytuacje, które obserwujemy tym wokół siebie pandemia wojna inflacja, ale często są takie osobiste doświadczenia żydowską przekłada się na nasze życie codzienne prace musimy pracować więcej na coraz mniej rzeczy możemy sobie pozwolić, więc notę stres z tym związany rzeczywiście w ostatnich latach jest większy w związku z tym do więcej osób prowadzi siłą rzeczy niehigieniczny tryb życia taki, który no niestety sprzyja tego rodzaju incydentom szybki zbyt krótko nie właściwie się odżywia regularnie nie pij odpowiednio dużo płynów w ciągu dnia, bo po prostu nie ma na to czasu nie uprawia sportu cały czas wnosić w 1 miejscu pracy no i do tego właśnie stresuje się bardzo i to może powodować, że nawet osób, które są modę nie mają jeszcze tak wyrażonych rozpoznanych czynników ryzyka może dojść do do zawału serca wieku nawet 3040 lat to oczywiście statystycznie rzadziej niż osób starszych obserwujemy w praktyce klinicznej, w czym jest w stanie wskazać grupy wiekowe, których ryzyko najbardziej dotyczy najczęściej zawał jednak dotyczą mężczyzny po sześćdziesiątym roku życia kobiet niż 7 dziesiątego więcej kół do dekady później roku życia one są hormonalne jak się wydaje kobiety chronione do okresu pozornego potem miażdżycę przyspiesza dlatego to okno najprostszego występowania zawałów u kobiet jest trochę przesunięte w kierunku starszego wieku, ale oczywiście to jest to jest średnio natomiast rozkład zawałów taką jak jak większość chorób Krzywą Gaussa, więc u młodych osób też dawało się zdarzają tak zdarza jak zdarzają się zawały bardzo podeszłym wieku natomiast jest to oczywiście dużą rzadziej niż niższy ten totalnej częstszych okno, które może występującą nie znaczy, że nie powinniśmy nic w tym kierunku robić mając 30 lat możemy czuć się czy 20 niż śmierć dzielni, bo wniesienie nie ukróciły tych naszych czy zwykła nawyków czy nie zaczniemy leczyć odpowiednio działać, aby przeciwdziałać czynnikom ryzyka no to idziemy prostą drogą w kierunku dawała zawał to się takie zdarzenie, które może nieść ze sobą nieodwracalne skutki nie mówi już nawet to zgodnie, który jest najbardziej dramatycznym postacią przebiegu zawału, ale o trwałej niesprawności w wyniku niewydolności serca tego żona przestaje po prostu po takim zawale odpowiednio pracować stajemy się ludzi ni niej lub bardziej sprawnymi już do końca życia zmniejszy się nie regeneruje w związku z tym no abstrahując od olbrzymich kosztów leczenia potem pogorszenia naszej jakości życia no to znacznie lepiej jest zapobiegać takim incydentom niż się potem leczyć co niestety wciąż za rzadko ma miejsce nie tylko u nas, ale na całym świecie rzadko się o tym pamiętali często takim momentem do zmiany nawyków życia dopiero incydent, jakim jest ich nie zadał, mimo że te czynniki występowały wcześniej często nawet nie słyszeliśmy od lekarzy od osób bliskich, ale po prostu nic mnie nie robiliśmy co chwilkę wracamy do naszej rozmowy dzisiaj prof. Łukasz Małek jest z nami kardiolog sportowy Narodowy Instytut kardiologii w Warszawie proszę byście państwo pozostali z nami kilka wraca śmierć po skrócie informacji Radia TOK FM to jest życie w zdrowiu z nami jest prof. Łukasz Małek kardiolog sportowy z Narodowego Instytutu kardiologii w Warszawie dzień dobry panie profesorze ponownie dzień dobry rozmawiamy o tym jak duże jest ryzyko wśród młodych ludzi jeśli chodzi o zawał serca i inne schorzenia kardiologiczne panie profesorze zawsze, goszcząc naszej antenie potrafi bardzo precyzyjnie dać receptę i tonie ogólnie pojęte ruszcie się na zdrowie, bo w tym cyklu rozmawialiśmy tylko pan bardzo precyzyjnie wskazuje ile minut, kto powinien się zacząć ruszać w jakiej objętości też co jest gdzie mogę liczyć na to, że dziś w naszym programie mówiąc o ryzyku zawału serca wśród młodych ludzi wskaże pan takie nie wiem pakiet prawidłowego działania, które być może przyczyni się do tego by ochronić nas przed tą taką katastrofą zdrowotną w bardzo chętnie, bo nie są to bardzo skomplikowana mieliśmy takie zalecenia może w zasadzie sprowadzić do kilku punktów, które pewnie czasami intuicyjnie mamy mamy świadomość, że tą drogą powinniśmy tylko problem istnieje między rozpoczęciu podążanie nią zmiany nawyków żywieniowych i innych, aby ich, aby uniknąć się zawał no, więc że, zaczynając od początku to jest przede wszystkim odpowiedni tryb życia taki bardziej regularny nosi się na krótką metę możemy sobie zarwać 12 noce czy prowadzić taki bardzo szarpane tryb życia natomiast najdroższe jest jednak regularny sen rozpoczynający się przed północą znacznie mniej, więc SN powinien mieć około 8 godzin nie 457 czy jak my kładziemy się do łóżka też razu nie zasypiamy, więc trzeba jeszcze tą dodatkową godzinę do tego doliczyć powinniśmy do stawienia się odżywiać takim najdroższym modelem odżywiania się najprostszym do zaimplementowania jest dieta śródziemnomorska, której powszechnie się mówi to jest dieta praktykowana w basenie morza Śródziemnego, gdzie no już jakiś czas temu zaobserwowano, że osoby Włosi Hiszpanie żyją dłużej niż średnia europejska nie jest związany właśnie ze sposobem Miss odżywiania to nie jest odżywianie na stadiony na duże spożycie nie jest, zwłaszcza zwierzęcego czerwonego tylko raczej na spożycie makaronów węglowodanów, a przede wszystkim owoców warzyw ryb to nie są pojawia się rzadko sporadycznie raz w tygodniu albo nawet rzadziej ważnym elementem jest też przejadanie się nie mniej jedzenia nadmiernie przyjmowanie nadmiernej ilości kalorii tylko zaspokajanie głodu lepiej niż mniejsze porcje częściej w ciągu dnia niż w bardzo duże obfite posiłki szczególnie bardzo późno w nocy i-li to jest drugi element kolejny to jest Roux nie powinniśmy zapominać o tym, że najbardziej naturalne dla nas formą życia jest tym regularne pozostawanie w ruchu tak rewolucyjnie mamy to wykształcone my nie jesteśmy zwierzętami, które są przyzwyczajone rewolucyjny do tego, żeby siedzieć przez całą dobę, gdy wynika jeszcze takich czasów zbieractwo łowieckich, które trwały historii ewolucji naszego gatunku 200 000 latamy ostatnie 50 lat przestaliśmy o tym pamiętać powinniśmy około 1012km dziennie pokonywać piechotą ja oczywiście teraz nie musimy już polować zbierali często uprawiać roli na ile powinniśmy dni starać się zaprząc to aktywność fizyczną takie czynności naszego życia codziennego, czyli do pracy chodzić jeździć na rowerze chodzić schodami ani windą z pracy no i też wykorzystać wszystkim czas wolny, który każdy jest w stanie wygospodarować pół godziny godzinę, żeby nawet, iż nie pobiegać to późno szybszy spacer udać się do siłowni plenerowej klubu fitness pojeździć na rowerze, aby noty pół godziny do godziny aktywności fizycznej dziennie zebrać do tego też powinniśmy unikać dłuższych okresów siedzenia działek rodzinnego, czyli co godzinę powinniśmy wstać przejść się ruszy też po gimnastykować aby, aby unikać takich okresów długiego przebywania w pozycji siedzącej co jeszcze ono również unikać nadmiernego spożycia alkoholu, w jakich środków, które są nadmiaru panie profesorze były stop stop to pan funtów nie jest jednym z tych, którzy nie wykluczają całkowicie z naszego życia, bo jeden z nielicznych, bo przecież lekarze ludzie branży medycznej no raczej stanowczą mówią nie już niczego nawet kropli tak to może taki przekaz bardziej czytelny natomiast te wytyczne też zmieniają się zmieniały się w ostatnich latach mówmy przez wiele lat uważało się, że niewielkie ilości alkoholu mają działanie takiej karcie produkcyjne to oczywiście wszystko zależy od tego jaki to jest alkohol jak spożywany w tym wino czerwone wino szczególnie może zawierać substancje, które mają działanie takie anty oksytocyny w związku z tym niewielkich ilościach wydaje się niekoniecznie musi być szkodliwe natomiast z alkoholem jest ten problem, że ciężko jest nie zachować często ten umiar czy w związku z tym no lepiej jest postawić granice bardzo restrykcyjnie niższy liberalnie natomiast niewielkiej ilości od czasu do czasu myślę, że nie są aż tak bardzo szkodliwe, tym bardziej że partia jestem lubię takie nawiązania do rewolucji, że w tych czasach my zbieraczy łowców też zdarzało się, że zebrane owoce czy, za które które dziś tam udało się zdobyć dożyła już pewien sposób sfermentowane, zanim były spożywane w związku z tym to nie jest także na alkohol pojawił się w którymś momencie historii ludzkości tylko on prawdopodobnie u zarania dziejów gdzieś tam gdzieś tam się pojawią w naszym pożywieniu właśnie niewielkich ilościach, ale oczywiście badania z ostatnich lat pokazują, że nawet niewielkiej ilości alkoholu mogą już to ryzyko kardiologiczne zwiększać stąd ostatnie zalecenia są bardziej restrykcyjne, ale dyskusja wciąż jest otwarta tak jak odnośnie my tu nie ma swojej margaryny czy odnośnie spożycia kawy też co raz pojawiają się sprzeczne ze sobą doniesienia, więc dobija akurat gdy za taką zasadę, że do la niekoniecznie chciałby się tak bardzo restrykcyjne w tym zakresie panie profesorze pan mówił o tym jak nasi przodkowie i to nie jest kilku pokoleń wstecz tylko kilkudziesięciu pokoleń wstecz musieli pokonywać odległości by zdobyć pożywienie, ale i tak jest taka norma teraz pula popularne są krok mierzy nie chodzi o to, żeby teraz każdy z nas był kupował buty sportowe zakładał jej biegał po 10km dziennie, ale takiego ruchu o nie intensywnym wymiarze to ile pan proponuje czasowe bądź też odległościowe dziękuję wytyczne kardiologiczne mówią, że inne badania, które bym prowadziły do stworzenia tych wytycznych, że ta aktywność jednak powinna być o charakterze takim najlepiej co najmniej umiarkowanych, żeby to serce obiło nam troszeczkę mocniej ponad 100 uderzeń na minutę 120 dni i także z 1 strony liczyć się ten czas, ale z drugiej strony też jakość, jaki to aktywność fizyczną uprawiamy najprostsze sposoby, które pomagają nam ocenić subiektywnie czy spełniamy te zalecenia czy nie to jest liczenie kroków oczywiście nie wszystkie kroki są pokonane w takim tempie żwawy, ale to, żeby przynajmniej część była i taką by granicę to jest łatwa do zapamiętania to oczywiście są rozbieżne dane to jest 10 000 kroków badania pokazują, że czasami 8000 wystarczy, a optymalnie, żeby 12, ale na najprostszą taką liczbą też do zapamiętania to jest 10 000 kroków, ale codziennie także średnia naszą np. tygodnia miesiąca to jest właśnie około 10 000 kroków to nie powinno być także 1 dnia udamy się na wycieczkę w bójkę i przejdziemy 30 000 kroków, a potem przez kolejne 5 nie będzie pokonywali 3000 kroków, bo jak łatwo zmienić średnio nam do 10 000 nie nie dojdzie także no musimy oscylować wokół tej granicy, aby średnia taka stała byłaby około 10 000 lekko ponad 10 000 kroków ale, żeby też nie tylko liczyć te kroki, żeby te kroki się liczyły to znaczy, żeby część 7 z nich była pokonana w takim ważnym krokiem słabym tempem, a nie tylko dziś tym co sobie przeszło pana aby, aby tylko no dobrze do tej liczby 10 000 to też może to aktywności oceniać na podstawie minut aktywności około pół godziny do godziny dziennie to jest optimum to, więc przykładowo 10 000 kroków dziś robimy siedzimy cały dzień to to jest około 3000 drugie 7000 kroków to rzeczywiście trzeba pół godziny do godziny pospacerować czy tak samo dotyczy to mężczyzn jak i kobiet pańskim zdaniem czy tutaj był ze względu na płeć możemy różnicować ryzyka, ale też taki katalog prewencyjnego zachowania kobiety właśnie dzięki ku tej ochronie hormonalnej hormonów żeńskich uczą są troszeczkę sprzed okresu menopauzy onego chronione przed miażdżycą, ale oczywiście to nie jest taka pełna ochrona w związku z tym wszystkie zalecenia są takie same dla mężczyzn dla kobiet ona się różnią jeśli chodzi o aktywność fizyczną dietę o sposób życia w zasadzie są to taki sam czy Polska i jej obywatele tak górnolotnie się w razie są w takim samym stopniu narażeni na ryzyka ze względu nie wiem na upodobania kulinarne styl życia, ale także i położenie geograficzne to niestety jesteśmy w tym rejonie Europy większego ryzyka kardiologicznego to pokazuje różnego rodzaju rejestry badania te kraje europejskie z basenu morza Śródziemnego mają niższe ryzyko kardiologiczne i w stosunku do krajów Europy północnej, a więc, tym bardziej powinniśmy do siebie dbać mamy po prostu większą tendencję do tego, żeby kumulowały się na czynniki ryzyka Królewskim gorszą GT z naszym tutaj kręgu kulturowym w związku z tym częściej pojawia się nadwaga otyłość wyższy poziom cholesterolu co za tym idzie nadciśnienie no i my niestety częściej dochodzi do incydentów kardiologicznych zawałów także no u nas ryzyko od Polacy nie jest większy niż np. we włoszech we Francji czy Hiszpanii czy Grecji dziękuję bardzo, za rozmowę prof. Łukasz Małek był z nami, który radził ostrzegał, a przede wszystkim dawał receptę gotową receptę dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo, państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŻYCIE W ZDROWIU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA